Hoppa till innehåll

Foto

Har provat i 12 veckor nu ger jag upp!

Går ej ner i vikt

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 14:11

Hej

Jag ger upp om jag inte får hjälp! Har provat i 12 veckor och efter 4 veckor hände ej något.

Ringde min släkting som går på LCHF och då fick jag reda på att jag skulle öka på fettet. Gjorde det och fortfarande 

stilla på vågen och ökat dessutom 3 cm i midjemåttet.

Jag äter följande:

Frukost: 2 ägg med en klicksmör samt en skvätt grädde till frukost, en kopp kaffe med fet mjölk laktosfri. ibland cocos fett i typ en tesked.

Lunch: Kyckling i gräddsås med wokgrönsaker eller en sallad. Ibland fisk, eller kött varvat. Beror på vad jag har hemma. 

Mellanmål: Yogurt grekiskt eller Turkisk med några nötter på samt kardemumma och kanel på.

Middag: Kött med gräddsås, coleslow mixad sallad. Kaffe med fet möjlk laktosfri.

Kvällsmål: Grekisk eller Turkisk yogurt i en liten skål.

Ibland har jag tagit under dessa 12 veckor en bit mörk choklad, max 6 glas vin på dessa veckor totalt, bär med grädde 3 ggr. 

Jag mår bättre men får ångest när midjemåttet ökar. Har mindre gaser så det är ju positivt.

Men jag är 163,5 cm lång väger 69 kg.

Har inte gått ner något utan står still HJÄLP + ökat i midjemåttet.

vad gör jag för fel?? ÖKA fettet, minska fettet???

Jag ger upp och funderar på att börja återgå till annan kost med mindre fett?? Eller passar denna kosten ej mig eller har jag ätit för mycket fett??

För lite?? Tacksam för svar och jag vet att man ska då sluta med möjlk men jag kan ej dricka kaffe utan mjölk tyvärr...

Har ni några tips eller svar för hur jag ska göra ??

#2 Strutfus

Strutfus

Stammis

• 117 inlägg
  • LocationVästra Götaland

Postad 15 May 2013 - 14:19

Hej

1. Ge inte upp!!
  2. Gå med i matdagboken.se
  3. Därfinns många recept, o färdiga menyer!!

Bara o följa!

kram

Kramiz Jean

:wub:

Nu 86/87 pendlar.

Har gått med i matdagboken, mycket fina recept där!

Fördelen med att vara klok, är att man kan spela dum, motsatsen är svårare.

#3 Johanna07

Johanna07

Veteran

• 3453 inlägg
  • 3631 gilla
  • LocationStockholm

Postad 15 May 2013 - 14:29

Prova att ta bort den turkiska yoghurten (och kanske mjölken) och ät mer till lunch/middag. 

• meggieforssander och lillolla78 gillar detta

#4 noacastle

noacastle

Stammis

• 112 inlägg
  • LocationLund

Postad 15 May 2013 - 14:35

du kanske äter för mycket mejeriprodukter?? ser ut å va rätt mycket grädde och yoghurt, så om du minskar på det kanske =)
  • jess, Susanne och meggieforssander gillar detta

#5 Emma

Emma

Stammis

• 205 inlägg
  • 126 gilla
  • LocationStockholm

Postad 15 May 2013 - 14:37

Behöver du äta mellanmål/kvällsmål? Är du hungrig då? Försök ta bort dessa. Är du hungrig öka lite på de "riktiga" måltiderna istället.

Drick ditt kaffe med vispgrädde istället, då mättar den mer.

Hur är det med mättnadskänslan allmänt?

• jess, Susanne och lillolla78 gillar detta

Hur svårt kan det vara?

#6 Fundersam

Fundersam

Stammis

• 736 inlägg
  • 879 gilla
  • LocationGöteborg

Postad 15 May 2013 - 14:38

Kan det var för många måltider? Testa 3, huvudmål och ta bort mellanmål och kvällsmat. Tror du kommer att upptäcka att denna volym inte behövs med LCHF  :).

Har du läst någon litteratur, för mig har både Anna Hallen och Dr Sofie Hexeberg varit till stor hjälp i början.

Jag kan också rekommendera http://www.ultimat.n...dgivning-privat, som har kostrådgivning över mail till ett bra pris. Jag testade i början av min viktnedgång och blev väldigt nöjd med svaren jag fick.

#7 Nessima

Nessima

Stammis

• 280 inlägg
  • 162 gilla
  • LocationLinköping

Postad 15 May 2013 - 14:55

Jag tycker att det ser ut som att du äter väldigt mycket, och mycket mejerier --> mycket kolhydrater. Testa att skippa nötter och mejerier ett tag och se om det händer något på vågen eller måttbandet? Om man inte vill kapa mejerierna helt kan man ju fundera på vad som är viktigast, mejerier i mat eller i kaffe. Man förlorar inget på att testa i alla fall, man kan ju alltid byta tillbaka om man inte trivs. Lycka till.

• Syster, meggieforssander och noacastle gillar detta

Besök gärna min blogg eller tråd här på forumet:

http://walhagen.wordpress.com/

http://forum.kostdok...yggdes-av-fett/

#8 Syster

Syster

Veteran

• Moderator
  • 1827 inlägg
  • 3380 gilla

Postad 15 May 2013 - 15:03

Ja, jag tycker som många här, försök minska mejerivarorna. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, men äter jag mycket av mejerivaror så går jag upp i vikt, och jag mår inte bra av dem. Öka på med smör och kokosolja istället.

• meggieforssander gillar detta

#9 Zepp

Zepp

Veteran

• 3695 inlägg
  • 4271 gilla
  • LocationLandvetter

Postad 15 May 2013 - 15:18

Minska mejerier och ät bara två gånger per dag.. inget däremellan och bara kaffe, te, vatten.. ett-två glas vin på helgen!

Ät så du står dig på två måltider, känn efter hur aptiten reagerar.. och du, det är sällan någon bra ide att äta om man inte är hungrig!

Hög andel fett av ditt energiintag!

#10 Jerker

Jerker

Stammis

• 429 inlägg
  • 411 gilla
  • LocationNyköping

Postad 15 May 2013 - 15:48

Jag äter 2 ggr/dag. 4 ägg och 140 g bacon + 60 g kokosfett till frukost. Sen c:a 50-70 g kött, sås på grädde och smör och ovanjordsgrönsaker till middag vilken brukar infalla framemot 16-17-tiden. Sen kan det hända att jag tar lite mögelost till kvällsteet. Jag är dryga 180 lång och väger c:a 102. Jag knaprar några hekto på min övervikt varje vecka.

I mina öron låter det som att du äter för mycket!

• Tommy, Mumlan och meggieforssander gillar detta

#11 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:28

Behöver du äta mellanmål/kvällsmål? Är du hungrig då? Försök ta bort dessa. Är du hungrig öka lite på de "riktiga" måltiderna istället.

Drick ditt kaffe med vispgrädde istället, då mättar den mer.

Hur är det med mättnadskänslan allmänt?

Jag blir mätt på dagarna men kvällarna är jag jätte sugen på något. Tack för tipsena / Stina 

• lillolla78 gillar detta

#12 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:29

Minska mejerier och ät bara två gånger per dag.. inget däremellan och bara kaffe, te, vatten.. ett-två glas vin på helgen!

Ät så du står dig på två måltider, känn efter hur aptiten reagerar.. och du, det är sällan någon bra ide att äta om man inte är hungrig!

Ok ska prova / Tack 

#13 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:30

Hej igen, om man äter bara två ggr om dagen går inte kroppen in på svält då?? / stina 

#14 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:32

Jag tycker att det ser ut som att du äter väldigt mycket, och mycket mejerier --> mycket kolhydrater. Testa att skippa nötter och mejerier ett tag och se om det händer något på vågen eller måttbandet? Om man inte vill kapa mejerierna helt kan man ju fundera på vad som är viktigast, mejerier i mat eller i kaffe. Man förlorar inget på att testa i alla fall, man kan ju alltid byta tillbaka om man inte trivs. Lycka till.

Tack jag ska prova/ Stina 

#15 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:32

Jag äter 2 ggr/dag. 4 ägg och 140 g bacon + 60 g kokosfett till frukost. Sen c:a 50-70 g kött, sås på grädde och smör och ovanjordsgrönsaker till middag vilken brukar infalla framemot 16-17-tiden. Sen kan det hända att jag tar lite mögelost till kvällsteet. Jag är dryga 180 lång och väger c:a 102. Jag knaprar några hekto på min övervikt varje vecka.

Ja det är väl där problemet har varit, jag glömde skriva att jag promenerar varje dag 45 minuter..Tack Stina 

#16 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:43

Ja, jag tycker som många här, försök minska mejerivarorna. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, men äter jag mycket av mejerivaror så går jag upp i vikt, och jag mår inte bra av dem. Öka på med smör och kokosolja istället.

Ska prova tack / Stina 

#17 Stina73

Stina73

Nyanländ

• 8 inlägg

Postad 15 May 2013 - 16:44

Jag är lite trött på äggen och vill ha variation men det blir svårt utan mejeriprodukter/stina 

#18 Labolina

Labolina

Stammis

• 201 inlägg
  • 84 gilla
  • LocationLappland

Postad 15 May 2013 - 16:44

Hej igen, om man äter bara två ggr om dagen går inte kroppen in på svält då?? / stina 

Nej, inte alls. Kroppen går in på svält om den får för lite energi och det händer inte på en dag, inte ens på flera dagar. Jag äter två gånger om dagen för det mesta, tre ibland, och går ner i vikt. Många använder periodisk fasta för att bland annat få fart på viktnedgången vilket innebär att du inte äter/dricker något med någon form av energi i överhuvudtaget på minst 16 timmar. Det är inget man behöver göra varje dag, men kanske 2-3 gånger i veckan kan sätta fart på din viktnedgång. Jag äter middag på kvällen och lunch nästa dag vilket innebär att jag inte äter på ca 18 timmar, vilket jag inte upplever ger några problem alls, tvärtom. Jag är inte hungrig nog att äta mer än två gånger om dagen och har provat mig fram till att lunch och middag passar mig. Testa olika varianter för att se vad som passar för dig. När man läser trådarna här ser man att några äter bara en gång om dagen, andra 3-4, men jag har mycket sällan läst om några som äter 5 gånger, annat än om det är någon som inte vill gå ner i vikt och dessutom tränar väldigt mycket.

Gör en sökning på hela forumet i sökfunktionen på "periodisk fasta" så får du massa trådar med tips och erfarenheter om det. Det har hjälpt många.

Tillägg: Glömde skriva det att under den periodiska fastan så kan du dricka vatten, kaffe och te men inte med t.ex. kokosfett i.

#19 Zepp

Zepp

Veteran

• 3695 inlägg
  • 4271 gilla
  • LocationLandvetter

Postad 15 May 2013 - 16:58

Mnjae.. om du svälter i 60 dagar så går ämnesomsättningen ner!

Men.. du skall ju inte ens svälta, du skall äta rejält de måltiderna du äter, och fett skall vara ett stor andel av din energi.

Börja du med tre om det passar dig bättre, då får man minska på portionerna så man hinner bli hungrig strax före nästa planerade måltid.

Grejen är lite att det tar cirka 3-4 timmar innan måltiden är helt absorberad och överskottet lagrat, sen är det meningen att man skall kunna leva av det lagrade.. där emellan.

Det handlar om hormoner och enzymer det oxå, och kroppen gör sällan mer än vad den behöver.. så man kan behöva uppreglera sin lipolys oxå.

#20 Mumlan

Mumlan
  • 85 inlägg

Postad 15 May 2013 - 17:21

Du äter som jag en dag. Fast då har jag hunnit med minst 60 minuter hård styrketräning alternativt 20 km löpning. Minska mejerierna och antalet måltider till två eller tre om dagen är mitt tips. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar