Hoppa till innehåll

Foto

tips: TV program: E-nummer (svt play)

SVT svt play tv tips e-nummer tillsatser BBC media nummer enummer

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Emma

Emma

Stammis

• 205 inlägg
  • 126 gilla
  • LocationStockholm

Postad 15 July 2013 - 21:34

Tipsar om ett intressant program om e-nummer som finns på SVT play http://www.svtplay.se/e-nummer

Del 1 av 3. Maten vi äter är full av olika tillsatser. En del är naturliga, medan andra är helt syntetiska. Gör de någon nytta eller finns de i maten bara för att manipulera oss? BBC tar en närmare titt på de ifrågasatta e-numren.

(Del 1 går att se i tre dagar till.)

• Kjell Granelli, Lasse™ och Jäderås gillar detta

Hur svårt kan det vara?

#2 Emilia

Emilia
  • 65 inlägg
  • 67 gilla

Postad 15 July 2013 - 21:39

Tipsar om ett intressant program om e-nummer som finns på SVT play http://www.svtplay.se/e-nummer

(Del 1 går att se i tre dagar till.)

Tack för tipset! Ska bli intressant att kolla på.

#3 Emma

Emma

Stammis

• 205 inlägg
  • 126 gilla
  • LocationStockholm

Postad 21 July 2013 - 17:23

Del 2 kan nu ses på SVT play. Intressant nog finns inte programmet med i listan över alla program... Och efter ha sett det, har jag en liten misstanke om varför...

Så en liten varning ska ges: del 2 innehåller några obehagliga bilder och man kanske inte bör äta samtidigt.

Se programmet i fyra dagar till här: http://www.svtplay.se/e-nummer

Hur svårt kan det vara?

#4 KataM

KataM

Stammis

• 323 inlägg
  • 434 gilla

Postad 21 July 2013 - 19:18

Del 2 kan nu ses på SVT play. Intressant nog finns inte programmet med i listan över alla program... Och efter ha sett det, har jag en liten misstanke om varför...

Så en liten varning ska ges: del 2 innehåller några obehagliga bilder och man kanske inte bör äta samtidigt.

Se programmet i fyra dagar till här: http://www.svtplay.se/e-nummer

Jo men visst står det med bland programmen. Jag såg det igår och hade hjärtligt roligt. Gillar verkligen journalister som går in för sitt uppdrag till hundra procent!  :D  

(Tilläggas bör att jag aldrig varit särskilt kvackelmagad...)

#5 Emma

Emma

Stammis

• 205 inlägg
  • 126 gilla
  • LocationStockholm

Postad 22 July 2013 - 09:40

Jo men visst står det med bland programmen.

Jag lovar det gjorde det inte igår när jag tittade... sökte till och med med crtl+f för jag tyckte det var konstigt ;)

Hur svårt kan det vara?

#6 KataM

KataM

Stammis

• 323 inlägg
  • 434 gilla

Postad 22 July 2013 - 10:55

Jag lovar det gjorde det inte igår när jag tittade... sökte till och med med crtl+f för jag tyckte det var konstigt ;)

Skulle tro att rättigheterna för avsnitt 1 gick ut innan avsnitt 2 sändes. Då finns ju inget program att se under några dagar och då står det inte med i listan förrän nästa avsnitt är tillgängligt, har jag konstaterat med något annat program.

#7 Emma

Emma

Stammis

• 205 inlägg
  • 126 gilla
  • LocationStockholm

Postad 22 July 2013 - 11:40

Skulle tro att rättigheterna för avsnitt 1 gick ut innan avsnitt 2 sändes. Då finns ju inget program att se under några dagar och då står det inte med i listan förrän nästa avsnitt är tillgängligt, har jag konstaterat med något annat program.

Fast det var ju igår, och del 2 sändes för första gången i torsdags. Samtidigt kom jag ju åt del två via direktlänken.... Programmet går väl att se på play i en vecka, så det borde ha funnits med hela tiden...

Hur som helst :)

Hur svårt kan det vara?

#8 Lilja

Lilja
  • 27 inlägg

Postad 22 July 2013 - 12:52

Jag har inte sett del 1 men del 2 såg  jag på svt-play... Tyckte det mest var ett försvarstal, propaganda för att äta E-nummermat, det var ju sååå naturligt eftersom 90 av E-ämnena kunde fås fram ur din egna kropp, saltsyra från dina spyor, glyserol från ditt kroppsfett, nånting fick de fram ur tårar och svett osv. 

Fattar inte vad det bevisar? Det är väl inte säkert att det är hälsosamt att dricka sina tårar och svett bara för att kroppen producerat det.

#9 KataM

KataM

Stammis

• 323 inlägg
  • 434 gilla

Postad 22 July 2013 - 13:27

Jag har inte sett del 1 men del 2 såg  jag på svt-play... Tyckte det mest var ett försvarstal, propaganda för att äta E-nummermat, det var ju sååå naturligt eftersom 90 av E-ämnena kunde fås fram ur din egna kropp, saltsyra från dina spyor, glyserol från ditt kroppsfett, nånting fick de fram ur tårar och svett osv. 

Fattar inte vad det bevisar? Det är väl inte säkert att det är hälsosamt att dricka sina tårar och svett bara för att kroppen producerat det.

Håller delvis med - naturligt är inte det samma som ofarligt.

Men jag tror också att det är viktigt att nyansera tankarna kring E-nummer lite. Vissa av dem försöker jag verkligen undvika, som azofärgämnena. Men bland E-numren hittar man också till exempel färgämnen utvunna ur grönsaker och askorbinsyra (C-vitamin). Där kan man möjligtvis fundera över framställningsmetoderna, som förmodligen kan vara både bättre och sämre. Men att man ratar ämnena i sig bara för att de fått ett nummer i en tabell har jag svårt att förstå. Och det sätter nog också lite av ett löjets skimmer över E-nummermotståndet, vilket inte underlättar när det gäller att bli tagen på allvar.  ;)

Så att vara rakt av negativ mot allt vad E-nummer heter tror jag bara blir kontraproduktivt. Bättre att vara lite pragmatisk, inse att den här typen av tillsatser kommer att behövas så länge vi inte återgår till självhushållning och jobba på att undvika/förbjuda de ämnen som det finns verklig anledning att vara skeptisk  mot. IMHO

Även taggad med SVT, svt play, tv, tips, e-nummer, tillsatser, BBC, media, nummer, enummer

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar