Hoppa till innehåll

Foto

LCHF med gott miljösamvete

• Vänligen logga in för att kunna svara
37 svar till detta ämne

#1 HWH

HWH
  • 31 inlägg

Postad 01 January 2013 - 20:18

Är det någon mer än jag som ser svårigheter med LCHF och att hålla sig till det som är hållbart rent miljömässigt?

Jo man kan köpa gräsbetat fårkött från små producenter, ost från gårdsmejerier och bara äta svensk vitkål. Men med handen på hjärtat ser verkligheten ut så? Blir det inte mycket Arla, Scan och sparris från Långtbortistan? För att inte tala om omega-3 tillskottet från fiskoljefabriker som baseras på råvaror från allt annat än hållbart fiske. 

Ser man det mijlömässigt så är det svårt att hålla sig borta från de svenska/nordiska varor som har lång hållbarhet och där är ju potatis och morötter basvaror. För hur vi än vänder och vrider på det är det en utmaning att få en kost som till stor del baseras på "fabrikstillverkade" animaliska produkter hållbar. 

Hur tänker ni andra om det här?

#2 mmeo

mmeo
  • 21 inlägg

Postad 01 January 2013 - 20:37

Jo, jag känner lite likadant. MIn lösning är att försöka äta i säsong och odla så mycket så möjligt själv. Men jag är ju långt från självhushållande på grönt än. 

Kött köper jag i så stor utsträckning jag kan ekologiskt och naturbetes, för min, djurens och miljöns skull. Dessutom har jag valt att se det som en fördel att det är rätt dyrt.  ;) Det förhindrar att proteinintaget drar iväg... På det stora hela äter jag nog lite mindre kött än tidigare och dessutom bättre miljömässigt. Jag köper dessutom delar av djuren som annars kanske skulle kasseras. Inälvsmat och späck(till egen korvtillverkning) bl.a. LCHF innebär faktiskt inte mer kött för mig i alla fall. Sen kan ju drömma om egna höns, får mm... Men det är bara drömmar, än så länge i alla fall.

Däremot går det ju åt en del mejerier, speciellt smör. Så ja, Arla kan nog glädja sig åt min kost. Är det ekologiskt hållbart? Och kokosfett är ju knappast närproducerat...

Å andra sidan är konventionellt jordbruk inte heller så trevligt miljömässigt. Övergödning, peak fosfor som närmar sig och mängder av bekämpningsmedel för produktion av spannmål och potatis.

• annas gillar detta

#3 Guest_Katarina101_*

Guest_Katarina101_*
  • gilla

Postad 01 January 2013 - 20:38

Innan åt jag inte miljömedvetet alls. Ingen annan i omgivningen gör det. Varför ska jag just nu agera världssamvete bara för att jag väljer att utesluta kolhydrater? Dessutom är jag säker på att det i slutänden är positivt för miljön att sluta äta skräpmat och halvfabrikat. Mängden inhandlade förpackningar har helt klart minskat och jag slänger nästan aldrig mat längre. Räcker inte det? För mig får det faktiskt göra det.

• Tommy Runesson, SaraB, Tootin and 3 others like this

#4 lchftrollet

lchftrollet
  • 64 inlägg
  • LocationStockholm

Postad 01 January 2013 - 21:16

Innan åt jag inte miljömedvetet alls. Ingen annan i omgivningen gör det. Varför ska jag just nu agera världssamvete bara för att jag väljer att utesluta kolhydrater? Dessutom är jag säker på att det i slutänden är positivt för miljön att sluta äta skräpmat och halvfabrikat. Mängden inhandlade förpackningar har helt klart minskat och jag slänger nästan aldrig mat längre. Räcker inte det? För mig får det faktiskt göra det.

*gilla*

#5 piero

piero
  • 17 inlägg

Postad 01 January 2013 - 21:17

Jag tänker som så att man får försöka så gott man kan. Jag äter inte mer kött nu än innan lchf (ca 2-3 middagar i veckan) oftast lammkött från sverige men mer vet jag inte om det. Äter nästan bara närodlade grönsaker och ganska stor del av min tallrik består av grönsaker som svensk kål av olika slag. Nötter köper jag ekologiskt och även kaffe och te. Kokosoljan är kravodlad. Smöret  och äggen skulle jag gärna köpa eko men det blir för dyrt eftersom jag äter så mycket av det. Fisk samma sak, laxen är så dyr och någon ekologisk makril i tonatsås har jag inte hittat.

#6 Anneli

Anneli
  • 19 inlägg

Postad 01 January 2013 - 21:53

Jag köper ekologiskt i så stor utsträckning som det finns möjligheter. Skulle köpa mer av den varan om det vore fler varor som vore ekologiska men man hittar inte allt som nämnt ovan! :( Det jag aldrig i livet skulle göra ett undantag för är att finns inte kött, ägg och fisk, gräsbetat ekologiskt och "godkänt" fiskad fisk, då blir det heller inget köpt av den varan. Nu har jag sån tur att jag bor granne med en flock ekologiska hönor med sjöutsikt  :) och som får vara ute och göra det höns vill, så ägg blir jag inte utan! Lycka!

• Karin S gillar detta

#7 Ulf-S

Ulf-S

Stammis

• 194 inlägg
  • 165 gilla

Postad 01 January 2013 - 22:36

Jag handlar faktiskt så gott som uteslutande svenskt naturbeteskött och lokalproducerade, ekologiska/biodynamiska ägg, grönsaker osv. Allt är förstås inte närproducerat: sådant som kokosolja, macadamiaolja och olivolja, liksom anklever, framställs ju inte i Sverige. Precis allt går inte att få tag på i ekologiska varianter, men jag gör så gott jag kan.

Jag gillar verkligen inte den industriella stordriften, så jag väljer bort Scan och liknande. 

#8 Leia

Leia

Stammis

• 146 inlägg
  • 146 gilla

Postad 02 January 2013 - 09:44

Det värmer hjärtat när jag läser era inlägg, ni vill göra världen till en bättre plats! Ja, jag är idealist, det står jag för. Förstås försöker jag också vara medveten om varifrån maten kommer och det är lättare när man som jag bor på landet. Hemägg, ost, lammkött, nötkött, gris, grönsaker från egen täppa. Idyllien! Men sen slår jag till med choklad från farmer med afrikanska barnarbetare osv. Tänker ibland fortfarande; det måste vara billigt! Min plånbok måste innehålla mycket pengar så jag kan äta mycket och ändå ha pengar över till att köpa annat, tex grejer. Heliga konsumism...

#9 HWH

HWH
  • 31 inlägg

Postad 02 January 2013 - 12:33

Jag håller med om det många skriver. Jag har också fått mer miljötänk med lchf. Jag är mer noga med vad jag köper och äter mindre kött. Men jag är fortfarande skeptisk till att det animaliska fettet är miljömässigt bra. (klart bättre att äta än att kasta det såklart) 

Känner lite att hur jag än vänder och vrider mig har jag rumpan bak. 

Jag läste en artikel i allt om mat nyligen om att jag tror det var 1600 ton (!) höns eldas upp varje år för att ingen köper det. 

För mig är det nästan omega-3 som är största moment 22 grejen, det går inte att komma åt fiskfett man kan äta med gott samvete med undantaget av atlantisk sill och makrill. Men det är ju inte så lätt att få tag i. 

• Anneli gillar detta

#10 Proxident

Proxident

Nyanländ

• 2 inlägg

Postad 02 January 2013 - 14:06

Satt just och funderade på samma sak, dels miljösamvete, men också rent etiskt. Om man som jag bor i stan är det ett heltidsjobb att hitta råvaror som dels inte kostar skjortan, dels inte grundat sej i rovdrift på djuren. Titta på den är filmen om ni nån gång köpt lågprisägg och scanslaktat kött (ekouppfödning betyder ju tyvärr inte djurvänliga slakterier).
http://laverabestia....ay.php?vid=1438

• Anneli gillar detta

#11 HWH

HWH
  • 31 inlägg

Postad 02 January 2013 - 14:22

Satt just och funderade på samma sak, dels miljösamvete, men också rent etiskt. Om man som jag bor i stan är det ett heltidsjobb att hitta råvaror som dels inte kostar skjortan, dels inte grundat sej i rovdrift på djuren. Titta på den är filmen om ni nån gång köpt lågprisägg och scanslaktat kött (ekouppfödning betyder ju tyvärr inte djurvänliga slakterier).

Så sant om slakterierna.

Men just det här med hönorna gav mig en tankeställare. Vi lchfare äter ju mycket ägg, jag äter mycket mer ägg än tidigare. Och om hönorna bara används som äggmaskiner och sedan eldas upp blir jag illamående hur ekologiska äggen än må vara. Att elda upp prima fågelkött känns ju helt befängt. Bara för att vi människor ska ha kycklingfilé. Nu köper jag alltid bara hel kyckling och om jag mot förmodan ser någon höna i en frysdisk ska den banne med få följa med hem. Kommer ihåg höns i currysås från skolan som något gott.  

• Anneli gillar detta

#12 Sandra

Sandra

Stammis

• 274 inlägg
  • 194 gilla
  • LocationUmeå

Postad 02 January 2013 - 14:49

Jag tror att om man är inbiten LCHF:are så blir det per automatik mer miljövänligt än "normalkost". För att maten ska vara nyttig och näringsriktig så bör den ju även vara så naturligt framställd som möjligt. Själv har jag inte lyckats hitta gräsbeteskött där jag bor, men är noga med att köpa ekologiskt och allra helst krav-märkt när jag handlar. Jag har dessutom märkt att ekologisk grädde är mycket godare än vanlig grädde.

Många har också märkt att de äter mindre och slänger mindre vilket torde vara positivt ur miljösynpunkt.

Sedan att det kostar några kronor mer för kvalitetshöjningen när man handlar ekologiskt, det kan jag stå ut med, men jag ser inte ned på någon som inte klara av det ekonomiskt. Alla har vi olika förutsättningar och heder åt den som försöker göra världen lite bättre, om det så "bara" är att förebygga egen framtida ohälsa och på så vis på sikt minska samhällets vårdkostnader.
  • Ulf-S och Anneli gillar detta

#13 Magnus77

Magnus77

Stammis

• 314 inlägg
  • 282 gilla
  • LocationBoden

Postad 02 January 2013 - 16:30

Många gör nog så gott de kan. Vår familj har inte alltid råd att tänka på närproducerat och ekologiskt... men ibland så.

• Anneli gillar detta

#14 Helena

Helena

Nyanländ

• 6 inlägg

Postad 02 January 2013 - 21:52

Jag tycker inte att det är någon skillnad sen före LCHF. Är jägare så nästan allt kött kommer från närproducerade älgar, och fisken fiskar vi nära, men nog blir det köpe lax ibland. Bär och svamp i skogen. 

Det enda är väl frukten. Köper aldrig frukt längre. Pallade några äpplen i somras bara. 

• Anneli gillar detta

#15 RobinEH

RobinEH

Stammis

• 386 inlägg
  • 92 gilla
  • LocationGöteborg

Postad 02 January 2013 - 22:34

Menar du att detta djurplågeri sker i Scans slakterier?

Här kan vi se hur vårat bacon har det i levande tillstånd.

Åt LCHF i drygt ett halvår, det räckte...

#16 Lotte

Lotte

Stammis

• 512 inlägg
  • 374 gilla
  • LocationBlekinge

Postad 03 January 2013 - 01:41

Var eldade man upp hönsen? Det skulle jag gärna vilja veta!

Jag ger mina hundar s k barf dvs malna ben, kött + mixade grönsaker och frukt + lite tillsatser.

Det är omöjligt att hitta kycklingrester som halsar och skelett. Pratade med guldfågel (Gotland) och de skickar t ex några ton hönshalsar varje dag till hundmatsproducenterna. Va' sjutton, man får ju inte ens inälvorna till den kyckling man köper längre! Och var tar de ekologiska kycklinglever/hjärtan osv vägen? Ska man köpa det i affärerna finns bara kronfågel

I stället får jag köpa frysta kycklingvingar för 30 kr kilot!!! Det blir lite väl dyrt, minst sagt!

I Karlskrona är det hopplöst....Det enda naturbeteskött som finns i affärerna är lövbiff för 200 kr kilot! Och inte kan jag hitta någon gård med naturbetesuppfödning närmast är RCranch utanför Lund Hopplöst!

Only after the last tree has been cut down,

Only after the last river has been poisoned,

Only after the last fish has been caught,

Only then you will find that money cannot be eaten

#17 Sandra

Sandra

Stammis

• 274 inlägg
  • 194 gilla
  • LocationUmeå

Postad 03 January 2013 - 02:23

I stället får jag köpa frysta kycklingvingar för 30 kr kilot!!! Det blir lite väl dyrt, minst sagt!
I Karlskrona är det hopplöst....Det enda naturbeteskött som finns i affärerna är lövbiff för 200 kr kilot! Och inte kan jag hitta någon gård med naturbetesuppfödning närmast är RCranch utanför Lund Hopplöst!
Jag tycker inte de priserna låter särskilt höga. Nu äter jag inte lövbiff särskilt ofta men nog finns det "vanligt" oekologiskt och inte alls naturbetesuppfött kött som kostar mellan 200 och 400 kronor kilot beroende på vilken del av djuret man vill köpa.

#18 Lotte

Lotte

Stammis

• 512 inlägg
  • 374 gilla
  • LocationBlekinge

Postad 03 January 2013 - 06:34

Jag tycker inte de priserna låter särskilt höga. Nu äter jag inte lövbiff särskilt ofta men nog finns det "vanligt" oekologiskt och inte alls naturbetesuppfött kött som kostar mellan 200 och 400 kronor kilot beroende på vilken del av djuret man vill köpa.

Men inte köper du väl det dyraste köttet varje dag?

Only after the last tree has been cut down,

Only after the last river has been poisoned,

Only after the last fish has been caught,

Only then you will find that money cannot be eaten

#19 HWH

HWH
  • 31 inlägg

Postad 03 January 2013 - 14:23

Det var inte här jag läste det, men SVD har skrivit om det i september http://www.svd.se/ma...ns_7481654.svd

#20 HWH

HWH
  • 31 inlägg

Postad 03 January 2013 - 14:25

Jag ger mina hundar s k barf dvs malna ben, kött + mixade grönsaker och frukt + lite tillsatser.

Det är omöjligt att hitta kycklingrester som halsar och skelett. Pratade med guldfågel (Gotland) och de skickar t ex några ton hönshalsar varje dag till hundmatsproducenterna. Va' sjutton, man får ju inte ens inälvorna till den kyckling man köper längre! Och var tar de ekologiska kycklinglever/hjärtan osv vägen? Ska man köpa det i affärerna finns bara kronfågel

Det var inte här jag läste det med SVD skrev om det i september. http://www.svd.se/ma...ons_7481654.svd

Tydligen bättre lönsamhet att göra fjärrvärme av dem.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar