Hoppa till innehåll

Foto

Hur länge har du fastat?

• Vänligen logga in för att kunna svara
40 svar till detta ämne

Omröstning: Hur länge har du fastat? (49 medlem(mar) har röstat)

Hur lång tid har du fastat som längst? (med bara vatten, kaffe, tee, etc men det skall vara 0 kalorier)

1. Nej tack! (2 röster [4.08%])

Procent av omröstning: 4.08%

2. 12 timmar (3 röster [6.12%])

Procent av omröstning: 6.12%

3. 24 timmar (15 röster [30.61%])

Procent av omröstning: 30.61%

4. 36 timmar (11 röster [22.45%])

Procent av omröstning: 22.45%

5. 2 dygn (4 röster [8.16%])

Procent av omröstning: 8.16%

6. 3 dygn (1 röster [2.04%])

Procent av omröstning: 2.04%

7. 4 dygn (2 röster [4.08%])

Procent av omröstning: 4.08%

8. 5+ dygn (11 röster [22.45%])

Procent av omröstning: 22.45%

Rösta Gäster kan inte rösta

#21 Naturist

Naturist

Stammis

• 545 inlägg
  • 515 gilla

Postad 19 November 2015 - 18:45

Tja... 16:8 kallar jag inte fasta, det är mitt ätmönster. Och 5:2 + 16:8 blir väl så där en 40 timmar utan mat...men det kändes inte bra.

Förr I världen köpte jag paket med olika mer eller mindre äckliga juicer och fastade 6 dagar...men det var ju inte bara vatten så då räknas det inte.

Edit: Råkade se Martinas blogginlägg om fasta. Enligt henne skulle man undvika även kaffe eftersom det påverkade tarmhormonerna...det har jag aldrig gjort, men det är väl något att testa då. Skulle göra det hela lättare.

Det skulle vara intressant att få veta mer om kaffet och tarmhormonerna. Något som vet mer?

Jag har inga problem med att vattenfasta, men till slut så längtar man efter någon smak i munnen. Vilken som helst nästan :)  Då har jag druckit kaffe eller ört/grönt te.

Nu är jag inne på andra fastedagen, och tar en dag i sänder. Jag förbereder rätt långt innan en fasta, med att tömma kylen och skafferiet. Dra ner ordentligt på kh, och äta endast en gång om dagen nån vecka innan. Och att se över almanackan, så det inte är några inplanerade kalas eller liknande. För det är inte roligt att laga mat när man fastar. :wacko:

• Peter B gillar detta

#22 EVS

EVS

Stammis

• 538 inlägg
  • 1047 gilla

Postad 19 November 2015 - 21:49

Långt hopp mellan 12 och 24 timmar... Och jag antar att det som avses är frivillig fasta, inte något i samband med sjukdom eller liknande. Och helt kalorifritt, ja då har jag nog aldrig fastat ett helt dygn, men ändå mer än 12 timmar. Sambon har fastat en dryg vecka, men då drack han buljong vissa dagar, så det kanske inte räknas enligt definitionen ovan.

• Peter B gillar detta

#23 Tobias

Tobias

Stammis

• 267 inlägg
  • 289 gilla
  • LocationHalland

Postad 20 November 2015 - 13:50

Tidigare har jag som längst fastat ca 36 timmar...men testar just nu med en längre fasta. Jag är inne på dag 4 och håller på max 1 dygn till.

Min erfarenhet så här långt är att hungern inte är ett stort problem.

Men jag känner mig ganska ofokuserad och trögtänkt...lite viljelös också...så det är inte speciellt skojigt. Men om någon kan bevisa stora hälsofördelar med detta så tycker jag att man står ut utan större problem .

Någon som har några teorier runt om man fastar med lågt kaloriintag, typ några 100 kalorier om dagen, mår man bättre eller sämre då?

:)

Jason Fung rekommenderar avfettad benbuljong (eller grönsaksbuljong) vid längre fasta för att ersätta förlorade mineraler och protein ( om jag inte minns fel )
Finns en kostdoktorn intervju, annars är Jimmy Moores intervju med honom lång och bra.
(Podden heter livin la vida lo carb)
  • Peter B gillar detta

#24 Tobias

Tobias

Stammis

• 267 inlägg
  • 289 gilla
  • LocationHalland

Postad 20 November 2015 - 13:52

För någon som är intresserad... ;)

så ligger blodsockret på ca 4.1 mmol/L (normalt för mig ca 5.9 )
blodketonerna ligger också på 4.1mmol/L (normalt mellan 0-2 , fastande, EJ efter träning)

Jag tror att man kan säga att det är ganska förväntade värden.

Alltid kul med lite värden!
(Har inte själv ngn mätare)
  • Peter B gillar detta

#25 Peter B

Peter B

Oljearbetare

• Moderator
  • 2567 inlägg
  • 5307 gilla
  • LocationStockholm, Stureby

Postad 20 November 2015 - 15:11

Då kan jag avsluta fastan med gott samvete och ge mig själv en klick i omröstningen för 5 dygn. ;)

Summering:

+ Blodsocker: -1,5 mmol/L mot normalt
+ Blod Ketoner: 4,5 ganska kraftig ketos
+ Vikt: -3 kg
+ Fettmassa: -0,5%

+ Ganska måttliga hungerkänslor

- Zombieliknande medvetandekänsla

+Tränade spinning en gång under perioden utan problem

• Kjell Granelli, kareng, Syster and 1 other like this

#26 Angelico

Angelico

Veteran

• 1268 inlägg
  • 1268 gilla

Postad 20 November 2015 - 17:32

Vad är orsaken till intresset för och mätningen av blodsockernivån i samband med fastan, är det pga diabetes?

#27 Zepp

Zepp

Veteran

• 6179 inlägg
  • 10007 gilla
  • LocationLandvetter

Postad 20 November 2015 - 17:43

Vad är orsaken till intresset för och mätningen av blodsockernivån i samband med fastan, är det pga diabetes?

På något sätt bör blodsocker och ketonkroppar fungera som kommunicerande kärl iomed avsaknad av kaloriintag!

Längre tids avsaknad av kalori/kolhydrat-intag borde kunna ses som olika fördelning av glukos/ketonkroppar i blodet?

Speciellt som man under sådana förhållanden inte tillför glukoida aminosyror heller!

Jag är altså inte inne på att det är det som är eftersträvansvärt.. utan det vore snarare konstigt om fördelningen inte såg annorlunda ut!

Litta en reflektion på en annan debatt om vilka nivåer av protein som är optimalt för ketos!

#28 Ti Ti

Ti Ti

Stammis

• 428 inlägg
  • 518 gilla

Postad 20 November 2015 - 18:10

48 timmar på enbart vatten för många år sedan (inte LCHF) efter att ha läst om det i en bok om yoga och kört 24 timmar första gången. Jag tyckte att det var intressant att hungerkänslorna avtog efter 24 timmar, precis som det stod i boken.

Det kändes som att jag hade kunnat fortsätta fasta ännu längre utan några problem, men under andra dygnet fick jag en ny soffa hemlevererad. Efter att ha monterat ihop den var jag helt slut och fick lägga mig att vila. Jag minns att jag också blev rätt frusen.

Jag har inte testat att fasta på senare år, men tänker mig att det är bra mycket lättare om man är i ketos.

• Peter B gillar detta

#29 Angelico

Angelico

Veteran

• 1268 inlägg
  • 1268 gilla

Postad 20 November 2015 - 18:23

På något sätt bör blodsocker och ketonkroppar fungera som kommunicerande kärl iomed avsaknad av kaloriintag!

Längre tids avsaknad av kalori/kolhydrat-intag borde kunna ses som olika fördelning av glukos/ketonkroppar i blodet?

Speciellt som man under sådana förhållanden inte tillför glukoida aminosyror heller!

Jag är altså inte inne på att det är det som är eftersträvansvärt.. utan det vore snarare konstigt om fördelningen inte såg annorlunda ut!

Litta en reflektion på en annan debatt om vilka nivåer av protein som är optimalt för ketos!

Jag förstår inte vad du menar alls nu. Eller, menar du att man mäter blodsocker för att dubbelkolla om man är i ketos?

#30 Ekofilosophie

Ekofilosophie

Stammis

• 166 inlägg
  • 213 gilla

Postad 20 November 2015 - 18:52

Ska testa en 36 timmars fasta med start om tio minuter :) ska bara moffla i mig ett sista ägg ;)
  • Cavegirl IF, Peter B, Tobias and 1 other like this

Kolla in min blogg Ekofilosophie med fokus på LCHF-matlagning med egna recept, ekologiskt tänk och hälsa! :)

www.ekofilosophie.com eller följ min blogg via facebook https://www.facebook.com/ekofilosophie

#31 Zepp

Zepp

Veteran

• 6179 inlägg
  • 10007 gilla
  • LocationLandvetter

Postad 20 November 2015 - 19:26

Jag förstår inte vad du menar alls nu. Eller, menar du att man mäter blodsocker för att dubbelkolla om man är i ketos?

Det är rätt vanligt.. att man inte begriper vad jag skriver dvs!  :wacko:

Fasta.. dvs så gott som avsaknad av någon form av kalorier är såklart ett rätt extremt tillstånd!

Det vore förunderligt om det inte blev någon skillnad alls?  :blink:

Om man säger som så.. kroppens homeostas strävar att hålla ett normalt blodsocker.. utan det så dör vi.

Hypoglykemi är ett dödligt tillstånd.. främst för att dina röda blodkroppar endast kan använda glukos.

Däremot så är Hypoglykemi ett relativt tillstånd.. man kan ligga på 3 utan att märka det och kortare perioder ännu lägre utan att dö.

Momentant blodsocker säger väldigt lite om hur mycket som går åt/tillverkas/äts!

Vad kroppen har att göra när blodsocker sjunker är att använda alternativa bränslen och öka glukonoegenesen när glykogenolysen inte längre räcker till.

På sätt kan dina röda blodkroppar/en liten del av hjärnan/njuren få tillräckligt med glukos samtidigt som de celler som kan använda ketolys och betaoxidation får vad de behöver.

Den ketos de flesta upplever i inledningen till LCHF är en ren glukosbrist.. dvs kroppen är inte van att ställa om till annat bränsle.

Fastar man så tillför man inget bränsle per se, det är litta annorlunda men kan se lika dant ut.. samma gäller post exercise ketos.

Att tillverka allt glukos är energikrävande och krångligt helt enkelt.. därav så lär alldrig glukosnivåerna ligga på topp.. och det behövs troligen inte heller så länge det finns alternativa bränslen.

• Peter B, Tobias och Angelico gillar detta

#32 Angelico

Angelico

Veteran

• 1268 inlägg
  • 1268 gilla

Postad 20 November 2015 - 19:37

Det är rätt vanligt.. att man inte begriper vad jag skriver dvs!  :wacko:

Fasta.. dvs så gott som avsaknad av någon form av kalorier är såklart ett rätt extremt tillstånd!

Det vore förunderligt om det inte blev någon skillnad alls?  :blink:

Om man säger som så.. kroppens homeostas strävar att hålla ett normalt blodsocker.. utan det så dör vi.

Hypoglykemi är ett dödligt tillstånd.. främst för att dina röda blodkroppar endast kan använda glukos.

Däremot så är Hypoglykemi ett relativt tillstånd.. man kan ligga på 3 utan att märka det och kortare perioder ännu lägre utan att dö.

Momentant blodsocker säger väldigt lite om hur mycket som går åt/tillverkas/äts!

Vad kroppen har att göra när blodsocker sjunker är att använda alternativa bränslen och öka glukonoegenesen när glykogenolysen inte längre räcker till.

På sätt kan dina röda blodkroppar/en liten del av hjärnan/njuren få tillräckligt med glukos samtidigt som de celler som kan använda ketolys och betaoxidation får vad de behöver.

Den ketos de flesta upplever i inledningen till LCHF är en ren glukosbrist.. dvs kroppen är inte van att ställa om till annat bränsle.

Fastar man så tillför man inget bränsle per se, det är litta annorlunda men kan se lika dant ut.. samma gäller post exercise ketos.

Att tillverka allt glukos är energikrävande och krångligt helt enkelt.. därav så lär alldrig glukosnivåerna ligga på topp.. och det behövs troligen inte heller så länge det finns alternativa bränslen.

Ja, men jag undrar helt enkelt varför man alls mäter blodsocker och tänkte att det kanske berodde på att man hade problem med bl s nivåerna eller är det mer en ketosgrej?

#33 Zepp

Zepp

Veteran

• 6179 inlägg
  • 10007 gilla
  • LocationLandvetter

Postad 20 November 2015 - 19:53

Tror det är en nördgrej, man vill veta?

Eller.. det vore sjäva f*n om inte blodsockret ändrade sig något alls om jag ingeting äter!

Jag mätte oxå blodsocker en gång i tiden.. det gick upp och ner av synbart helt obegripliga orsaker.. så jag slutade, och så gör det ont att sticka sig i fingret varje dag.

• Peter B, Tobias, jala and 2 others like this

#34 Ekofilosophie

Ekofilosophie

Stammis

• 166 inlägg
  • 213 gilla

Postad 22 November 2015 - 19:10

Min 36 timmarsfasta blev 38 timmar. Var otippat lätt, höll mig sysselsatt och... tänkte på mat ;) trodde humöret skulle bli stingsligt men det uteblev. Drack en massa vatten o te och en kopp kaffe. Imorse avbröt jag efter 38 timmar för att jag hade huvudvärk, men var egentligen inte särskilt hungrig. Trodde jag skulle vara seg under fastan, men jag orkade både långpromenad och yogapass.

Tycker att jag känner mig piggare och starkare på något konstigt sätt. Kanske placebo, men vem vet ;)

Jag ska satsa på att köra en 48 timmars fasta en gång i kvartalet, så nästa gång får bli i februari :)
  • Peter B, Tobias och iAnna gillar detta

Kolla in min blogg Ekofilosophie med fokus på LCHF-matlagning med egna recept, ekologiskt tänk och hälsa! :)

www.ekofilosophie.com eller följ min blogg via facebook https://www.facebook.com/ekofilosophie

#35 Neotan

Neotan

Nyanländ

• 2 inlägg

Postad 25 November 2015 - 15:49

Hej, jag kör just nu en vattenfaste period på 7-14 dagar, är inne på min tredje dag just nu

#36 iAnna

iAnna

Stammis

• 650 inlägg
  • 1642 gilla
  • LocationStockholm

Postad 25 November 2015 - 15:52

Får man ändra sig? :rolleyes:

Jag är snart uppe i 72 tim (3 dygn). Känns helt ok. Lite hungrig ibland men då tar jag salt+vatten. Hemmagjord buljong har jag druckit 1 gång.

• Tobias och jala gillar detta

Förr var jag vegetarian, nu är jag bara lite picky med maten. Äter väldigt lite däggdjur och kolhydrater.

LCHF sedan 10 aug 2014.

#37 Cavegirl IF

Cavegirl IF

Stammis

• 247 inlägg
  • 274 gilla
  • Location,location, location!

Postad 25 November 2015 - 17:11

Oftast kör jag daglig fasta ex. 16/8 eller 20/4, men ibland kör jag en 36-timmars för att jag mår så himla bra under tiden och efteråt.

Ofta mår jag så bra att jag sträcker ut på det några timmar, så någonstans mellan 40-42 är nog det längsta jag kört hittills.

(Röstade 36 timmar)

• Tobias gillar detta

Sig2_zps2b93f1ab.png

#38 Tor H

Tor H

Stammis

• 359 inlägg
  • 429 gilla

Postad 26 November 2015 - 17:56

I dag er dag 4 med faste ^_^

Det går mistenkelig mye lettere nå enn første gangen, og jeg vurderer å faste mer enn en uke, kanskje helt frem til neste fredag, men vi får se hvordan det går og om jeg blir lei.

Det kunne vært morsomt å komme ned på to siffer igjen, og i såfall er det snakk om å gå ned 4 kilo til.  Det burde gå fort med faste, men litt kommer straks tilbake når man begynner å spise igjen, men man kjører jo selvsagt 16:8.

Det er akkurat som at kroppen venner seg til å gå perioder uten mat og at den ikke trenger å si ifra like kraftig.

Nå har jeg ikke vært sulten mer enn maks et par ganger, og da var det snakk om et kvarter-halvtime med litt sultfølelse.

Altså ikke noe problem i det hele tatt  :)

• Kjell Granelli, Naturist och Tobias gillar detta

20% Cooler.

Statistically significant nonsense is still nonsense.

#39 iAnna

iAnna

Stammis

• 650 inlägg
  • 1642 gilla
  • LocationStockholm

Postad 26 November 2015 - 20:50

Får man ändra sig? :rolleyes:

Jag är snart uppe i 72 tim (3 dygn). Känns helt ok. Lite hungrig ibland men då tar jag salt+vatten. Hemmagjord buljong har jag druckit 1 gång.

Det blev 84 tim (3,5 dygn) till slut. Jag borde göra det oftare, en gång i månaden kanske?  :)

• kareng, Naturist, Peter B and 2 others like this

Förr var jag vegetarian, nu är jag bara lite picky med maten. Äter väldigt lite däggdjur och kolhydrater.

LCHF sedan 10 aug 2014.

#40 Tor H

Tor H

Stammis

• 359 inlägg
  • 429 gilla

Postad 27 November 2015 - 19:23

Det ble bare til i kveld, så nå har jeg spist.   Det vil si at det ble nesten 5 døgn pluss minus et par timer.

Det er kanskje bedre å heller faste fra søndag til fredag og heller spise i helgene, så på mandag er 1. fastedag igjen.

Man savner jo mat og det å spise den  :)

• Peter B, Tobias och Kattuggla gillar detta

20% Cooler.

Statistically significant nonsense is still nonsense.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar