• Hjärtligt välkommen till Kostdoktorns Forum!

    * Du kan registrera dig kostnadsfritt som medlem till forumet här
    * Om du är nybörjare och undrar över något som gäller LCHF, pröva med att ställa en fråga här
    * Om du har tekniska problem med forumet, typ inloggningsproblem, använd då kontaktformuläret

    * Om du har en fråga som du tror en moderator kan lösa så kan du nå dem v
    ia PM, https://forum.kostdoktorn.se/staff/
    * Andra synpunkter på forumet tas med fördel som en diskussion under "Om Forumet".

Forum

  1. LCHF

    LCHF för nybörjare

    23 610 inlägg

    För dig som vill ha hjälp att komma igång.

    LCHF-erfarenheter

    28 913 inlägg

    Dela din historia. Eller skriv dagbok och berätta hur det går för dig.

    Underforum:

    Allmänt om LCHF

    32 931 inlägg

    Diskussioner om hälsoeffekter, viktnedång, biverkningar, diabetes, LCHF i sjukvården, recept, rapporter i media.

    Underforum:

  2. Mer om livsstil och hälsa

    Träning

    7 606 inlägg

    Diskussioner om träning på lågkolhydratkost.  LCHF och Paleo liksom andra varianter.

    Näringslära

    20 515 inlägg

    Diskussioner om mättat fett, kolesterol, insulin, kalorier, tallriksmodellen, stenålderskost, vitaminer, Omega 3, etc

    Övrigt

    24 523 inlägg

    Ämnen som inte passar på annan plats. Ordet är fritt.

    Underforum:

  3. Om forumet

    Om forumet

    2 000 inlägg

    Vad tycker du om forumet? Lämna din feedback och förslag på förbättringar och nya underforum här. Här finns också forumets regler och tips för nya medlemmar.

  • Nya ämnen

  • Senaste kommentarerna 

    • 116
      Att resa sig, borsta av knäna och ta nya tag...
      jala - Postat för
      Lycka till.
    • 12
      Blodtryckssänkning efter LCHF
      Nils Engström - Postat för
      Kan inte låta bli att ta upp tråden igen! Du som är intresserad av  LCHF med avseende på dess verkan på blodtrycket, kika gärna igenom tråden från början! Min bakgrund: ett års LCHF ålder väl över 80 blodtryck uppmätt mellan kl 20 och 22  (gårdagens datum)        Blodtryck   Pulstryck 118/72          46 115/80          35 119/77          42 117/79          38 115/78          37 115/80         35 120/81         39 125/81         44 118/78        43  (medel) Detta skall ställas mot att jag tidigare under 10 år haft: blodtrycksdämpande medicin  - blodtryck med medicin ca. 140/85 pulstryck 55 Simvastatin (mot skev lipidprofil) - idiotlåga kolesteroldata, LDL, (läkaren salig) Metformin (mot diabetes) - med medicin korttidsdata knappt inom gränserna Blodtrycket 118/78 pulstryck 43 nu uppmätt (obehandlat) motsvarar normalt tryck för män i 40-årsåldern enligt diagrammen i trådens första inlägg. För män över 80 anges i samma diagram ca. 150/75 pulstryck 75  som normalvärde. Visst kan man vara fundersam över dessa, för min ålder, låga blodtryck jämfört med de helt andra högre tryck som anges optimala för åldern (se 6 inlägg tidigare i tråden).  Genom LCHF kunde för min del all medicinering sättas ut blodsockret normaliseras (ingen diabetes) lipidprofilen normaliseras (HDL i positiv riktning avsevärt bättre än statinerna gav). LDL = med lägsta mortalitet (tidigare medicinering gav livshotande lågt värde) Blodtrycket normalt som för en 40-åring. Anm: Mitt normaliserade blodtryck tyder dels på att LCHF-kosten återställt blodkärlens elastisitet, dels på att tidigare medicinering (främst statinerna) tidigare medverkat till att göra blodkärlen stela, vid sidan av de andra skador som följde med medicinen.   LCHF vs sjukvården Så här långt har inte bara alla förväntningar på LCHF med råge infriats, man kan samtidigt utläsa vilken pervers inverkan all min tidigare medicinering haft - den enskilda och kombinationen som tvingades på mig.  Om någon av de läkare jag tidigare träffat på och diabetesspecialisterna inkl. dietisterna haft  korrekt utbildning och kunnat ge de rätta råden, hade jag för länge sedan kunnat normalisera mina fysiologiska data utan medicin.  Min övertygelse, efter vad jag hört av goda vänner i liknande ålder, är att min tidigare situation inte på något sätt skulle vara ovanlig. En stor mängd män och kvinnor har genom sjukvård och dietister tvingats in i en fullständigt pervers situation med medicin på medicin utskriven med vilka patienten tillförsäkrats möjligheten att fortsätta sin felaktiga livsstil. De grepp som LCHF-kosten innebär till att förändra livsstilen, ser jag som mycket enkla (bort potatis, pasta, ris, bröd, glass, sötade drycker etc.). Speciellt som man därmed ofta kan sätta ut sina mediciner med alla de problem som dessa ger. Mer och mer inser man hur effektivt de resursstarka medicinproducenterna styrt medicinarutbildningen och  indoktrinerat  läkarna till att, främst när det gäller kroniska sjukdomar, ordinera medicin - inte för att bota utan för att dämpa symtomen. För producenterna har det alltså lönat sig enormt att få läkarna att påstå diabetes 2 vara en kronisk sjukdom som inte kan botas - en sjukdom som dessutom grundlägger det metabola syndromet med rader av följdsjukdomar som i sin tur ger anledning till ordinering av ytterligare mediciner. Man kan förstå varför mediciner i USA anses utgöra den främsta dödsorsaken. Hur många svenska läkare har man f.ö. inte hört beskriva om mängderna mediciner som folk har i sina medicinskåp. Min enkla LCHF-sväng, har bl.a. initierats av de väl strukturerade resonemang på LCHF-forumet som jag tidigare tipsats om. I sin tur har det trettiotal forskare och journalister med  vetenskapligt intresse som Kostdoktorn tipsat om, haft avgörande betydelse. Att få följa dessa suveränt pedagogiska personligheter och andras forskning på området lågkolhydratkost har lämnat djupa avtryck, dels i mitt sinne, dels i kroppen i övrigt. Frågan är bara - jag har ställt den tidigare - hur får vi fler äldre att inse vilken enkel väg de kan växla in på för att kanske helt slippa fortsätta förgifta kroppen på medicinsk väg? Redan har jag under mitt LCHF-år förlorat fem goda vänner, som sjukvården faktiskt drivit till en för tidig död. Mina insatser i rådgivningssammanhang kom dels för sent resp. motverkades av både mina vänner (genom deras förtroende för läkarna) och sjukvårdens representanter i övrigt som jag personligen haft kontakt med.
    • 9
      Vektnedgang.
      Elinor - Postat för
      Nu är jag ingen jättepåläst LCHF veteran, har bara ätit i lite under ett år. Men rent generellt så nej, man behöver inte sitta och räkna kalorier.  Däremot kan man behöva hålla koll på mängden mat och portionerna i början. De allra flesta med övervikt som äter traditionell(kolhydratsrik) kost har en tendens att överäta, småäta och ibland även hetsäta. Ofta fungerar hunger och mättnad inte som det ska. Dåliga mat- och ätvanor kan vara rejält inprogrammerade i kroppen. Kan också vara så att man överäter av andra skäl som känslomässiga eller stressrelaterad till exempel. Då är det lätt hänt att man fortsätter överäta och småäta på LCHF också, trots att man inte är fysisk hungrig. Man måste också lära om kroppen att äta normala portioner och sluta glufsa i tid och otid. Naturligtvis är det betydligt lättare att göra just det på LCHF, då man håller sig mätt längre och det ständiga ätsuget blir lindrigare.  Kan ju utgår från mig själv, so tryckte i mig 3 portioner pasta med köttfärssås på vanlig kost och sen låg spyfärdig i soffan i timmar. När jag började med LCHF så smällde jag i mig en hel kyckling, hel burk aioli och en full plåt gräddig blomkålsgratäng till middag istället ha ha. Nej, jag gick inte ner i vikt, då jag fortfarande var helt besatt av att överäta. Delvis för kalorimängden blev helt absurd, men också för att extremt stora portioner innebär att man får i sig för mycket kolhydrater och protein.  Förutsatt att hunger&mättnad fungerar och man lärt sig äta normala mängder, så behöver man inte bry sig nämnvärt om energiintaget på LCHF. Men innan man nått det målet(vilket inte är det lättaste), så får man hålla koll på mängden och främst då livsmedel som visserligen är "godkända" inom LCHF men ändå innehåller en del kolhydrater eller socker som t.ex mejeriprodukter och vissa grönsaker. Även proteiner som kött, fisk och fågel kan man inte käka hur mycket som helst av.
    • 257
      Börjat träna, eller?
      Jamtlandstjej - Postat för
      Jobbar hemifrån i dag men ingen träning ändå, pga fortfarande ont i halsen.. 😒 Hade telefontid med min läkare i dag, som uppföljning av doshöjningennav mina Estradotplåster. Jag sa Haleluja, för att jag sover nu. Mina onda fötter är nästan bra, svullnaden i benen är oförändrad. Kan leva med det nu när jag sover bättre. Visst händer det fortfarande att jag vaknar, senast i går natt. Då var jag så täppt i näsan och av det så torr i munnen att tungan kändes som en pinne! 😂 Det var kl halv tre och sen somnade jag inte om. Men i natt som var sov jag bra igen. En annan iakttagelse som jag berättade om för läkaren, var nåt jag inte noterat tidigare. I samband med att min libido försvann hade jag upplevelsen att min klitoris "försvann"... Den hade börjat komma tillbaka igen, sen jag började med Estradot. Nu, efter doshöjningen, har jag noterat att mina inre blygdläppar utvecklats igen. Jag hade däremot inte noterat att de tillbakabildats! 😳 Då sa läkaren att det ser man väldigt tydligt på barn, när de kommer in i puberteten, att deras blygdläppar växer till. Det är ju också hormonellt... Intressant... Läkaren konstaterade också att hormoner har uppenbarligen stor betydelse. Ja, sa jag, och för saker man kanske inte tänker på... Sååå synd att han försvinner härifrån...😒 Stafettläkare som jobbar sin sista dag i morgon...
    • 357
      Gudiols teorier
      Nils Engström - Postat för
      Egentligen kan vem som helst undersöka och inse hur den falska uppfattningen om kolesterolets roll uppkom, genom att följa Ancel Keys väg fram till slutsatsen om hur han kunde "visa" sambanden kolesterol / risk för hjärtinfarkt. Falsarierna började med att 26 studier utfördes men bara 7 användes som bekräftelse på hans ursprungliga hypotes. Övriga 19 studier kunde tolkas hur som helst.  Det var bara genom Keys vetenskapliga status, som hans hypotes fick stå ohotad så länge. Det man borde analyserat bättre var själva orsaken till att 19 studier inte fick ingå i redovisningen och på vilket sätt oppositionen trycktes tillbaka. Vid sidan av att okunniga politiker inget förstod, hade Keys lätt att få även läkare med på "rörmokarprincipen" - det till synes "självklara" i att ökad mängd kolesterol i hjärtats kranskärl hos patienter med hjärtinfarkt måste tyda på att kolesterolet var orsaken till problemen. Den korrekta slutledningen att kolesterolet i själva verket, som viktigt reparationsmedel, reparerat skador i inflammerade blodkärl, kom aldrig fram - inte heller att patienter med stor andel kolesterol i blodet levde längre än de med mindre andel.
    • 1489
      Godmorgontråd?
      MariaF - Postat för
      *asgarv* 🤣
    • 57
      Evolutionen har anpassat oss
      Nils Engström - Postat för
      Ja, och den övergången skedde när våra förfäder lämnade sin tillvaro i trädmiljön (för några miljoner år sedan). Det var då som människans utveckling på den neurologiska sidan började ta form på allvar. En idé föddes - sannolikt en lärdom från rovdjuren att det kunde vara lämpligt att äta andra djur. De märkte snabbt att mättnaden kom snabbare och varade längre när de åt kött - en viktig lärdom i utvecklingen.   Lite av en "vad-kom-först-ägget-eller-hönan-fråga"! Sannolikt måste den slumpvisa förändringen av människoapornas talorgan haft stor betydelse i sammanhanget. De mest verbalt begåvade attraherade varandra mest, med följden att anlagen koncentrerades i verbal riktning - genpoolen inriktades mot neurologiskt alltmer avancerade individer. Kombinationen av kommunikativa, intelligenta individer som också attraherade varandra mest, accellererade den evolutionära utvecklingen och därmed också behovet av energi (viljan att hitta på saker som krävde mer energi än tidigare). Jaktredskapen och jaktmetoderna blev alltmer sofistikerade och jaktlyckan ökade. Pilbågen kom i bruk för mer än 60 000 år sedan. Jägarkulturen var skapad och medförde under några miljoner år utvecklingen av den sofistikerade människan i den form vi nu känner till. 
    • 97
      Cancer
      HelgeK - Postat för
      Hård fysisk träning kan skapa rejäl trötthet, som kan underlätta  att somna, och  som du förmodligen redan vet, att 16 - 8 är bra för att det underlättar autofagin, som gör det lättare att bryta ner dåligt fungerande celler, och det kanske hindrar att några dåliga celler hindras att utvecklas till Cancer-celler. Ta väl hand om dig.
    • 3
      Gifter i odlad norsk lax? Någon som vet?
      HelgeK - Postat för
      iAnna det blir samma för mig. Ingen  mer norsk lax förrän de slutar förgifta köparna.
    • 7
      Försöker industrin lasta LCHF för läkemedels biverkningar?
      Nils Engström - Postat för
      Vi är nog klara på det, företagens penningförlust styr framtiden. Dock börjar snaran dras åt. När tillräckligt många korrekt utförda och tolkade studier från en stor grupp forskare entydigt visar samma sak, blir läget svårt för de företag som framhärdar.
    • 7
      LCHF-Betraktelser
      Zepp - Postat för
      Mm prexis.. som du förstår.. vi vill alla ha stenhård koll på vad du gör för att lyckas så bra! Eventuellt så gör vi som du eller så vill vi bara ha dina recept/dina tips.. för hur du tänker och gör! Jag säger som Effie.. det mest går.. om inte annat så går det åt h*lvete! Och om så inträffar så har man iallafall lärt sig något? Ett tips.. inte för att jag tror att du inte begriper detta.. men för syns skull.. man träder in på LCHF banan.. det verkar ju rätt bra och förr eller senare så får man gäster.. som inte alls är inne på LCHF.. eventuellt blir man bjuden på bröllop/dop//begravningar.. då är det lixom inte bästa tillfälle att strida för LCHF.. utan man gör så gott man kan.. man äter dricker.. utan att gå till överdrift Kontentan av det hela är att du knappast behöver planera in avsteg.. såvida du inte är en eremit.. de kommer ofta.. allt för ofta kanske.. men WTF man skall ju leva oxå.. inte nog med det.. man bör helst oxå ha ett socialt liv!
    • 46
      Fasta är inte bra
      Zepp - Postat för
      Hoppas.. hoppas att det var just detta som gick fram? Oså glömde jag för övrigt att en natts god lång sömn oxå tenderar att leda till ökad Autofagi.. främst när kroppen befinner sig i ett katabolt tillstånd.. dvs lever utav energidepåerna. Finns lixom hur mycket biokemi att läsa om.. förutom homeostas.. iallafall så tenderar GH= tillväxthormon öka under sådana tillstånd, det tenderar att skifta aminosyrorna mot proteinsyntesen.. för att återuppbygga muskelceller/andra viktiga celler! Dvs mycket träning/stress/dålig sömn, triggar litta andra hormoner som då skiftar mer mot energiproduktion= glukoneogenes.. eventuellt oxå ökad ketosis.. dvs främst om man håller ner kalorierna/proteinet.. det blir en balansgång på slak lina.. men främst under omställningen.
  • General Statistics

    • Ämnen totalt
      11 463
    • Inlägg totalt
      142 206
    • Medlemmar totalt
      8 055
    • Flest online
      1 636
      2018-07-11 16:48

    Vår senaste medlem Välkommen!
    Monica Funke-Möller
    Gick med 2018-09-19 18:13