• entries
    18
  • comments
    0
  • views
    241

Statusrapport efter 2 månader

Peter B

127 visningar

Nu har jag kört på i två månader och inser att det var väldigt naivt och tro att jag skulle vara "klar" till jul. Men på totalen är jag ändå ganska nöjd. Jag har bestämt att fortsätt detta en bit in i nästa år. Några undantag kan dock tänkas under julhelgen men jag ska försöka hålla dessa till några enstaka dagar.

Gör en liten statusrapport nedan.

----

1. Äta LCHF under längre tid utan undantag. Jag tänkte inte äta helt ketogent men målet är att ligga runt 1 mmol/L BHB på morgonen. (Jag har en tendens att då och då göra en del undantag, vilket egentligen inte är direkt fel men kanske inte heller bra om målet är att få ner blodsockret. ). OK 

2. Träna regelbundet 4-5 ggr i veckan. Det gör jag redan idag men tänkte försöka få in mer styrka i träningen, ökad muskelmassa kan innebära ökad insulinkänslighet. OK Dock har jag inte börjat med styrka än.  Jag är mycket nöjd med den regelbundna träningen 

3. Minska vikten. Jag är inte överviktig idag. Men ännu mindre bukfetma kan ge ökad insulinkänslighet. Vikt idag är 83 kilo, målvikt är 75 kilo (ca 21,5 i BMI)  OK Det går inte speciellt fort men dryga 3 kg är okej på två månader med tanke på att mitt BMI ligger ganska lågt från början.

4. Använda Metformin några dagar i veckan men jag ska undvika det i nära anslutning till lite tyngre träning efetersom Metforminet eventuell kan ta bort en del av effekten av träningen. Ej startat. Det blir antagligen inte gjort innan jul.

5. Sova mer. Har sedan en tid försökt öka sömnmängden. Det är inte lätt. Men målet är iallafall att tiden mellan 23.00 - 07.00 ska tillbringas i sängen med lampan släckt. Går ganska bra men kunde göras ännu bättre

6. Lära mig och börja meditera. Har mediterat 50 dagar i sträck 10-20 minuter. 🙂 

7. Minska intaget av koffeinhaltiga drycker, dock inte avstå helt. Punkterna 5-7 syftar till att minska stressnivån och därmed kortisolproduktion i kroppen vilket borde kunna leda till lägre blodsocker. Dricker mindre kaffe men borde minska lite till.

8. Genomföra en vattenfasta på ca 4-5 dagar under perioden. Ja!

---

Sen under perioden har Broccoli-testet tillkommit har nu ätit torkade Broccoli-groddar en vecka. Jag fortsätter ett tag till.

Tittar vi på resultatet ser det mera klent ut. Målet är att få ner fastevärdet för blodsockret. Jag tycker inte att jag ser något som tyder på det, tyvärr.

8ezLo9V.png



0 Kommentarer


Recommended Comments

Det finns inga kommentarer att visa

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Add a comment...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.