• entries
    18
  • comments
    0
  • views
    241

Biokemisten föreslår tester och ger tips

Peter B

122 visningar

Detta inlägg sammanfattar en del tips från "The Biochemist". Ambitionen är att utföra en del av detta.
 

---   ---
Några tester som kan vara av intresse att göra och följa blodglukos efteråt. 

1. Glukos (liten mängd, så bg ändras med inte att du förstör LCHF dagen, typ 10g)

2. Protein, 20-30g. gärna vassle pulver  

3. Fett. Gärna ca 15g kokosfett. 
 

Vi rör oss lite i gränslandet på vad som finns och inte finns studier på. Man har börjar förstå orsaken till högt blodsocker vid typ 2 diabetes. Initialt men högre insulin och sedan när själva sjukdommen bryter ut går insulin ner och socker samt kroppsvikt upp. Man vet också vis isotopmärkning att vid typ 2 så klarar kroppen egentlige av att absorbera kolhydrater man äter. Problemet är bara nedbrytningen av protein till glukos inte stängs av då man äter kolhydrater och då blir totalen för hög. Det är därför metformin minskar omvandlingen av protein till glukos. 

Vassleprotein frisätter en hel del insulin så en ”normal” reaktion är att bs går ned. 

Kokosfett omvandlas delvis till ketoner vilket också får bs att gå ned. 

Men jag har sett att en eller båda av dessa får bs att öka när personer har pre eller utvecklad diabetes. Dock inte alla. Fasta brukar förbättra responsen och den verkar sitta i några månader efter en fasta. Man kan helt enkelt mäta underliggande förändringar av olika saker man testar som inte nödvändigtvis syns på bs (kanske efter längre tid, finns nog ingen forskning här). 

----   ---

Ett kontroversiellt försök istället för metformin  kan vara fasta från icke essentiella aminosyror några dagar. Då måste du äta kolhydrater under denna tiden. Kolhydrater + essentiella aminosyror bildar nämligen de övriga aminosyrorna. Denna process tvingar kroppen stänga ned glykogenesen. Det sistnämnda stycket vet jag inte om det finns några studier kring specifikt för blodsocker utan det är jag som spekulerar lite. Biokemin bakom är dock känd sedan 50 talet. 

----   ---

Utöver konditionsträning skulle jag föreslå styrketräning, både tung och högrepp. Det är enda sättet att tömma musklerna på glukos då detta bara sker lokalt av resp muskel som är i aktivitet. Kondition är mer central träning men musklerna kan inte dela med sig av glukos till resten av kroppen så då missar man denna aktivitet för en stor del av muskelmassan.

Resistent stärkelse är jag personligen inte mycket för då det verkar öka TMAO vid lågkolhydratkost. 



0 Kommentarer


Recommended Comments

Det finns inga kommentarer att visa

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Add a comment...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.