Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Jag har tidigare ofta känt av arytmi och kramper samt oro men lyckats få bukt med det ganska bra med Mg-tillskott vid läggdags I Mitt fall använder jag 300 mg Mg-citrat. Dock händer det fortfarande att jag har arytmi och hjärtklappning om jag ätit ett par tre ägg, t ex i en äggröra. Jag trodde först att det handlade om för mycket kalcium men ägg (förutom skalet) är ju inte jätterika på det. Dagar då jag ätit och druckit mycket mjölkprodukter verkar jag inte drabbas heller. När jag minskat på äggintaget får jag inte problemet. Kan det vara annat ämne i ägg som är boven?
  3. Känner igen det här. Det är i de flest fall helt ofarligt, men man måste hålla det under bevakning. Du är redan inne på rätt spår att det nog har med elektrolyter att göra, men det är mer än bara magnesium. Det är i huvudsak en fråga om natrium, magnesium och kalium. För mig är de så att jag känner av det här när jag släpper vatten, t.ex. en á två dagar efter en för salt måltid. Det är varningstecknet på att snart får man springa på toaletten lite oftare. En del kan ha genetisk grund. Har inget SNP-nummer, men det finns bl.a. en gen som gör att man har lätt att samla på sig natrium, men när man väl släpper det så åker mer magnesium och kalium med ut ur kroppen. Pröva att byta ut ditt vanliga salt mot antingen Seltin eller det här saltet https://falksalt.se/produkter/salt-med-naturligt-mindre-natrium och använd det som grundsaltning av maten och ta några få "flingor" vanligt salt när du äter. Försök att undvika en blandning av salta dagar och mindre salta dagar utan ligg på en jämn normal nivå. Det är svängningarna som stökar till det. Det är inte lätt alla gånger för salt är gott. Har själv brutit det här innan jag skrev svaret och vet att jag kommer få sk*t för det på söndag ungefär... /Lilla Odjuret
  4. Grattis!!! ... och glad midsommar!
  5. Idag är det min födelsedag. Samtidigt skulle jag vilja rikta ett särskilt och stort tack till @Birgitta Höglund som driver en helt fantastisk blogg. Till lunch har jag ätit chokladvåfflor med vispad grädde och björnbär. Senare idag blir det rabarberpannacotta till efterrätt och imorgon vaniljglass med jordgubbar. Glad midsommar!
  6. Om man vill fördjupa sig i lymfan och levern finns Benberg, L. & Hallén Buitenhuis, A. (2019). Lymfan, levern & livet. med många tankar och tips. Finns även en kokbok i anslutning till detta: Hallén Buitenhuis, A. (2019). ACT ALP kokboken: lösningen för dig med den envisa kroppen.
  7. Mor har ofta hjärtklappning och har erbjudits ablation då hennes problem beror på fel i el-systemet. Det är väl är viktigt att utreda orsaken till din hjärtklappning, tänker jag spontant. 1177 har bra info om hjärtklappning där de listar vanliga orsaker - som stress - och beskriver att om man inte har ont, svårt att andas eller känner sig sjuk på annat sätt så är det troligen inte något farligt. Sköt om dig!
  8. Ibland får jag en känsla av hjärtklappning, dvs det bultar kännbart och ganska snabbt. Eftersom jag springer en del och ibland även är ute länge, svettas jag ju också. Jag har också mycket kramp. Jag äter extra Mg i formerna -citrat, -malat, -laktat och -L-threonate (svenska?) och en multivitamineral jag tror är av bra kvalitet men kommer inte till bukt med denna hjärtklappningskänsla. Jag har inte pulsmätt eller så men inget jag märker vid träning. Mamma hade förmaksflimmer men jag vet inte hur det kändes. Att stress, min följeslagare i livet, äter Mg, det vet jag och kramperna kommer ofta av Mg-brist, det vet jag också men hur är det med övriga mineraler? I boken jag köpte, Näringsmedicinska Uppslagsboken, står alla symptom typ överallt... Kan det vara så att jag genom Mg-tillskott rubbar mineralbalansen och behöver andra ämnen också, iom att jag svettas en del..? Tankar kring detta, någon?
  9. "VIKTIGT! med My Westerdahl och Erik Hemmingsson är din kroppspositiva podcast! En viktig podd som dödar myter kring vikt och bantning med vetenskap och stärkande inspiration. Överviktsforskaren och författaren Erik Hemmingsson och civilingenjören och hälsoinspiratören My Westerdahl presenterar verktyg och metoder som hjälper dig att en gång för alla sluta fred med kroppen. Vi avslöjar bluffen kring bantning och synar den falska tron om att hälsa är lika med "BMI". Det är dags att utvidga begreppen och sluta banta! En podd från Aller media." I avsnitt 6 medverkar Ann Fernholm. https://poddtoppen.se/podcast/1567968456/viktigt
  10. Last week
  11. Ja, det där är inte lätt. Trots att jag äter mycket strikt LCHF så äter jag fortfarande för mycket. Men då jag mår bra och känner mig starkare än någonsin får det kvitta. Målet med LCHF var alltid att gå ner i vikt, men så som jag mår just nu känns det inte så viktigt längre. Men som Anna skriver, ät när du är hungrig tills du är mätt. Skippa eventuella mellanmål för att du är "sugen" och ät riktig mat då i stället, även om det bara var två timmar sedan du åt senast. Med tiden kommer tiden mellan tillfällena då du känner dig sugen att minska. Är receptet för 4 personer så är en portion en fjärdedel av maten och antalet kolhydrater är för den portionen.
  12. I början av min LCHF-karriär undrade jag också det. Men nu fem år senare tänker jag "ät om du är hungrig, sluta ät när du är mätt". Det blir så mycket enklare, vissa dagar är man mer hungrig än andra.
  13. Tre minuter in i podcasten börjar samtalet med Anna. Podcast - Härligt Ärligt - nr 63. Vem är Anna Hallén och vad är egentligen lymfsystemet? https://poddtoppen.se/podcast/1489882290/harligt-arligt/63-vem-ar-anna-hallen-och-vad-ar-egentligen-lymfsystemet Anna Hallén är föreläsare, författare och håller kurser och utbildningar för bättre hälsa med fokus på livet, kroppen och hjärnan som en helhet. Detta är del 1 av 2 med henne och i detta avsnitt djupdyker vi i lymfsystemet och varför det är så viktigt att hålla igång det. Varför är fotinlägg inte bra för vårt lymfsystem och hur äter man enligt Anna bäst för att stötta alla kroppens system? Hur vet man om sitt lymfsystem är trögt och hur kan man få fart på lymfan? Och hur stöttar man bäst sitt lymfsystem? Podcast - Härligt Ärligt - nr 64. Hur funkar ADHD och vilka styrkor och möjligheter finns det? https://poddtoppen.se/podcast/1489882290/harligt-arligt/64-hur-funkar-adhd-och-vilka-styrkor-och-mojligheter-finns-det Härligt Ärligt är glada att presentera del 2 med Anna Hallén och i denna veckans avsnitt pratar vi om ADHD. När är det en styrka och när kan det vara en utmaning? Vad är det för skillnad på ADHD och ADD? Varför är dopamin så viktigt för personer med ADHD? Hur påverkar kosten och vad kan vara bra att undvika att äta? Hur arbetar en ADHD coach? Och vad har hon för tips för att underlätta i vardagen?
  14. Hejsan! Jag undrar lite över det här med portioner. Hur mycket ska en portion vara? Och när det står på DietDoctor hemsidan 3g kolhydrater på ett recept, är det per 100g eller portion och då är det den där frågan igen, vad anses som en portion?
  15. Om jag vet att jag gör rätt med mat, sömn och rörelse, hade jag inte varit orolig. Om du känner dig frisk och inte har några symptom på gikt eller njursten, skulle jag avvakta till nästa prov (6-12 månader?).
  16. Välkommen till forumet, här kommer du att trivas! Kör samma fastaprincip som du sedan snart fyra år tillbaka. Kika gärna på mitt inlägg: https://forum.kostdoktorn.se/topic/19636-gikt/?tab=comments#comment-173258 som ligger i linje med din frågeställning. Du är uppenbarligen intresserad av ditt välmående, som alla på forumet. Kanske du skulle kika på tråden (klicka på): https://forum.kostdoktorn.se/topic/19354-ökad-livslängd-vid-hög-d-och-k-vitaminnivå/?tab=comments#comment-172301 där den välgjorda holländska studien på livstidsförlängande kosttillskotten D,- och K2-vitamin sammanfattas. Intressant läsning, hoppas jag.
  17. Obekräftade påståenden om ökad risk för gikt i samband med intag av stor mängd C-vitamin, har initierat studier på gikt och C-vitamin. Dessa visar tvärt om att risken för gikt minskar radikalt vid stort intag av C-vitamin. Av egen erfarenhet har jag kunnat konstatera att tidigare giktanfall totalt uteblivit genom kombinationen LCHF-kost plus C-vitamin (5-6 gram fördelat genom engramsdoser under dagen).
  18. En månad har ingen betydelse om du skall se skillnad i resultat. Själv körde jag 90 ug dagligen från september 2017 tillsammans med 5000 IE D3-vitamin fram till för ett år sedan. Efter genomgång av vad som framgår på Internet genom utsagor från holländsk expertis på området, ökar kravet på intag av K2-vitamin vid intag av D3-vitamin. Själv har jag tredubblat intaget K2-vitamin sedan ett år tillbaka. Först därefter har jag kunnat se den stora påverkan jag beskrev. Detta ligger tydligt i linje med holländarnas studie som inleder denna tråd.
  19. Jag brukar äta D3+K2. K2-kapseln är på 90 mikrogram(?). Jag har testat att dubblera dosen under en månad, utan någon effekt.
  20. Hej, jag är kvinna 40 år , normalvikt, frisk . Kör med intervall fasta 16-18 timmar varje dag , sedan cirka 6 månader tillbaka och mått bra ( 2 måltider balanserad + en mellanmål ibland ) . Börjat med keto för 3 veckor sedan + fortsätter med fasta .varit på årskontrol, där visade sig att jag har förhöjd urat i blodet 429 ( 150-350), inga tidigare prover att jämföra med , ingen klinisk gikt hittills, ingen ärftlighet . Lite oklart varför togs provet. I övrigt proverna ser bra ut inkl njurar . ska jag vara orolig ? Omkontroll ? Dricker för lite? Mera grönsaker? Första vecka med keto strikt mådde bra , nu i början av tredje vecka , trött , fysisk svag , har ingen matlust alls .försöker dricka mkt med salt och citrun tacksam för era råd mvh vira
  21. Av det som går att utläsa av studier och resonemang runt mängder finns egentligen inga gränser uppåt. En intressant iakttagelse, efter en periods uppehåll av blodtrycksmätningar, har jag för egen del (ad hoc), vid blodtrycksmätningar under de senaste dagarna uppmätt blodtrycksnivåer (normala för 20-åringar) som sannolikt måste, vid sidan av LCHF-kosten, ses som resultatet av intagen kombination C-vitamin (5-6 gram fördelat under dagen), D-vitamin (5000 IE dagligen) och K2-vitamin (270 - 300 ug dagligen). Min blodtryckshistoria är följande: - för 28 år sedan 170/85 vilket föranledde min dåvarande läkare att skriva ut blodtryckssänkande medicin (dum nog accepterade jag förskrivningen). - därefter med medicin medeltryck sällan under 140/80. - efter växling till LCHF-kost (sept. 2017) utan medicinering - några månader senare - medeltryck över dagen 130/80. - intaget K2-vitamin från 2017 90 ug dagligen - höjning av intaget K2-vitamin från 90 ug till 270 - 300 ug dagligen under ca ett år fram tills nu Mina blodtrycksmätningar under senaste dagarna ligger nu på mellan 125/85 till 114/75. Med tanke på att jag råkar vara 85-plussare är nivåförändringarna sannolikt att beteckna som anmärkningsvärda. Dock ligger effekterna av kombinationen LCHF, och vitaminerna C, D och K2 i linje med holländarnas studie i trådens början. Mina erfarenheter bekräftar bara nämnda studieresultat. Det betyder att vi gamlingar bevisligen kan föryngra oss enligt de holländska experterna. K2-vitaminet hyvlar alltså bort en del av det kalcium som under åren lagt sig som en hård skorpa över åderförfettningen. Det talas om 30 - 50 %. Den ökade flexibiliteten hos blodkärlen, särskilt i hjärtats kransartärer och halsartären, gör att blodet vid hjärtats kontraktion dels möter mer flexibla blodkärl än tidigare, dels blodkärl med större inre diameter, som därigenom kräver mindre tryck för behövligt blodflöde. Vid dessa blodtryck lär man kunna utläsa att njurarna är nöjda med blodförsörjningen. P.S. Ni som kör kombinationen D3/K2-vitamin - har ni liknande erfarenheter runt blodtrycket?
  22. Det där är nivån vi strävar mot. Vad som händer när vi når 7 av 7 vet jag inte…?
  23. Du blev snabbt gammal i gården sedan den 4/7 eller 7/4?
  24. Nu kollar jag på datorn. Hovrar jag på raketen står det Rank: Veteran 5/7. Det är, så vitt jag minns, inte som det var förut. Inte för att det är viktigt.
  25. Raketen? Det händer ingenting om jag petar på den. Jag har inte kollat hur det ser ut på datorn.
  26. B12,B6,B9 brist vid gluten intag. Finns ingen människa i hela världen som mår bra av gluten. Efter jag lade av med Gluten försvann min värk i fötterna.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...