Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras

  1. Today
  2. Verkligen eminent idé! När jag plockar ut kompost lägger jag benen i en hink och slänger allt i en skogsbacke vid tomtgränsen. Där hamnar även kål och aska från kaminen. Varje gång jag dumpar en hink där tänker jag "vilket lustigt jordlager det kommer att bli här med tiden"
  3. Tack Sniffe - Den tyske neurologen Frank Heppner, tidigare helt okänd för mig, visade sig vara utomordentligt intressant. Hans huvudsakliga yrkesmässiga intresse i samband med Covid-19 viruset, är naturligtvis dess påverkan på nervsystemet. Han visar att problemen, vid stora virusangrepp (typ efter en kväll i goda vänners lag, där en eller fler vid bordet är smittsamma). Risken för andningsstörningar längre fram, är inte bara beroende på cellskador i lungorna, utan genom i tidigare (under några dagar förmodar jag) uppkomna neurologiska skador i hjärnan, som styr andningen. Skador som immunförs
  4. Idag kom jag ut lite i kökslandet. Det har varit ett motstånd att gå dit; dels är våren inte min årstid vad gäller ork, dels har jag för länge sen plockat första snigeln. Hur som helst, idag fick jag grävt ner ett par bokashihinkar i en av pallkragarna. Där har jag tänkt ha kål (som kräver mycket näring) som jag inte drivit upp själv utan köper färdigt i år. I samband med det stack jag också grepen i jorden mellan jordgubbsplantorna för att lufta jorden och då blir det ofrånkomligen så att jag hittar ben. Lite småmakabert med kycklingbenen som ser ut som små fingrar medan kotlettben ser ut som
  5. Bl.a inuiterna visar hur långt man skulle kunna driva upp D-vitaminnivåerna via födan, även i modern tid. Uppåt 70 nmol/L ligger nära nivån som finländare och irländare anser vara optimalt (80 nmol/L) - underförstått att eftersträva i en befolkning. Dessa nivåer är dock inte optimala i de sammanhang där virus eller bakterier angriper kroppen. Kurvan härunder, enligt en tysk 15 år lång studie på 10000 personer, visar klart att högre daglig tillförsel av D3-vitamin (i storleksordningen 5000 IE per dag) ger immunförsvaret avsevärt bättre motståndskraft. 70 nmol/L kalcidiol ger visserli
  6. Igår
  7. Oavsett vad en del människor fortfarande tror, t.ex. att jorden måste vara platt struntar den i det och snurrar klotformad vidare 360 grader varje dygn. Alltmer börjar man inse att vetenskapligt grundade fakta, i varje fall ofta under lång tidsperiod får allt mindre betydelse, när de stora resurserna sätts in för att motverka sanningen. Förr eller senare vinner visserligen sanningen men för det krävs att kapitalet inte längre känns meningfullt att satsa vidare. Underförstått när bluffen inte längre lönar sig och det kan ta många decennier. Läkemedelsföretagen representera
  8. Dessvärre går vi från en dogm att mättad fett är farligt till en mer nyanserad bild och den vägen är svår, mycket svår för många. Dessa experter har sina policys, anseenden, kolleger, följare osv att tänka på. Många vill inte sticka ut utanför det som är det allmänna tyckande och dagens "sanning". Jag menar att det går inte vända vår planetstora skutan så snabbt och smärtfritt 180 grader. Mänskliga samhällen fungerar inte så. Tänk på den stackaren som försökte införa handtvätt för läkare eller den som ville berätta för världen att jorden är rund. Man får slåss för sina sanningar helt enkelt.
  9. Du har redan fått två bra svar på en bra fråga. Jag brukar hänvisa till den här artikeln, skriven av Matthew MacDonald: The Calorie Myth "How can a unit that measures the change of water temperature tell you something about food?"
  10. Senaste veckan
  11. Det värsta är att information av detta slag ofta produceras i organisationer med hög medicinsk status och får därför stort förtroende.
  12. Nej inte direkt. Kommersiella intressen kommer nog aldrig att vilja anpassa sig till verkligheten och jobba för det som är bäst för samhället utan bara göra allt de kan för att maximera sina inkomster.
  13. Har man några tusen timmars plöjning av Internet bakom sig, som många på forumet har, bl.a. innefattande vad som sägs om olika koster, har man vanligen slutat förvånas över all felinfo som ständigt möter i parti och minut. Nedan ett av de ofta likalydande - i detta fall via dietister vid University of Chicago Medicine som tillåts yttra sig med vissa påståenden utan minsta relevans - en slags dietisters inlärda pladdrande. bl.a. påpekas: Ketogen diet: Vilka är riskerna? Mode-dieter kommer ofta med stora löften om viktminskning och optimal hälsa, men med vilka risker? Dietis
  14. Här kom de med lite statistik om nyckelhålsmärkningen. " För att ta reda på hur känt och använt Nyckelhålet är och vad konsumenterna tycker om märkningen lät Livsmedelsverket företaget Origo Group genomföra en enkät med drygt tusen personer mellan 18 och 80 år." "Undersökningen visar alltså att 97 procent har hört talas om Nyckelhålet. Mer än hälften av de som känner till märkningen köper Nyckelhålsmärkta produkter ibland, ofta eller alltid." "Åtta av tio av de som känner till Nyckelhålet förknippar märkningen med hälsosam mat och mer än sex av tio tycker att Nyckelhålet gör det
  15. Splenda innehåller maltodextros och sukralos.
  16. Den som ser LCHF som en "smal" kost i bemärkelsen ensidig, har tolkat begreppet lågkolhydratkost fel. Det väsentliga budskapet ligger i att reducera sockerbildande kolhydrater ur växtriket i kosten - inget annat och inte särskilt mycket. I själva verket ger LCHF stora möjligheter till en rad delikatesser som den strikt växtbaserade kosten omöjliggör. Kan någon tänka sig att säga nej till en chateaubriand, tournedos eller pepparstek med alla tillbehör ur växtriket? Det om något försvinner direkt ur vegan/vegerariankosten, nota bene, utan minsta metabol grund. LCHF-kosten å andra sida
  17. Om man anser att DD bara ska ha en strikt syn på vad LCHF är så förstår jag att man är besviken. Å andra sidan om man tycker att det är bra att DD har recept på allt mellan strikt och liberalt och att man då lägger ansvaret på individen som äter att ta reda på vad som är lämpligt för denne så är man nog nöjd med DD. Jag tillhör nog den senare kategorin.
  18. Jag skulle vilja ha ett liknande upplägg som dig @Nils Engström. Kan du ge några exempel på vad du äter till frukost respektive middag? Utför du någon daglig motion mellan frukosten och middagen? För det "problem" jag har i nuläget är att mättnaden från frukosten håller i sig för länge för att jag ska bli hungrig på middag innan det är väldigt sent på kvällen. Som bekant är det bäst att äta när man är hungrig och jag vill gärna komma ifrån att jag äter 'för säkerhets skull'. Så det handlar inte nödvändigtvis om att minska den procentuella fettmängden, utan möjligtvis matmängden. Eller att jag
  19. https://www.expressen.se/kvallsposten/christina-61-var-fullt-frisk-dog-efter-covid-vaccinet-/
  20. Det talas mycket om fasta, vilket säkert är en bra metod för den som har svårt att komma i ketos. För äldre över 85 är längre fasteperioder ofta svåra att genomföra - kanske t.o.m fysiologiskt tveksamma. Den sämre upptagningsförmågan för äldre gör att kroppen kräver daglig tillgång till viktigt innehåll i en rad födoämnen. För egen del har jag valt att äta koncentrerat (frukost och middag vid två tillfällen tidigt under dagen) och därefter låtit i storleksordningen 17 timmar gå till nästa mål påföljande dag (daglig fasta alltså). Detta har inneburit att jag aldrig blivit hungrig under kv
  21. Och så har vi då tre andra perspektiv. Vikten/utseendet. Hälsan. Beroendet. Och bara detta enda ord. LCHF. Som ska täcka allt. Inte undra på att det är svårtolkat.
  22. Det är ju många aspekter i det här. Är banan lchf? Nej. Är bananbröd lchf? Tveksamt, men absolut bättre än sötlimpa. Kan en lchf-are äta bananbröd? Det beror på lchf-aren. Ska en frontfigur för lchf rekommendera bananbröd? Tveksamt, även om jag tror att receptet är bra, och själv kan tänka mig att testa. Just för att definitionen av lchf är så luddig. Ja, vi vet och förstår, men nya? Viktväktarna hade för många år sedan ett system med röda gula och gröna pluppar för att kategorisera mat. Gröna kunde man äta fritt, gula var begränsade och rött var möjligen en bonus. Funderar på
  23. Tja, jag tror att vi måste komma ihåg att vi har olika mål med LCHF, vi lägger oss på olika nivåer av LCHF, vi har olika kunskapsnivåer när det gäller kost och hur man kan "räkna på" kosten. Jag är ju matematiker och gillar att räkna på allt. Orsaken till att jag äter LCHF är för att inte gå upp i vikt trots min höga ålder (61 år ), men också för att hålla mig frisk och i form (har varit småförkyld 3 gånger sedan 2013). Då upplever jag att strikt LCHF är bäst för mig, dvs jag äter ca 20 g kolhydrater per dag, ibland mindre. Så länge jag ligger under 20 g kolhydrater per dag tycker jag det är
  24. Jag behöver lite hjälp att ändra upplägget på mina måltider under dagen för att bli mätt respektive hungrig på "rätt" tider. En av dagarna förra veckan åt jag en lunch vid ca 13:15 bestående av lax, räkor, brytbönor, dillsås på cf, omelett på två ägg med ost och lök. Sedan dröjde det 01 dagen därpå innan jag blev hungrig. Något liknande inträffade i tisdags - min lunch bestod av broccoli, smör, coleslaw och kycklingkebab. Denna gången blev jag först hungrig vid 23-tiden. Det har blivit en vana att laga ett större mål mat på förmiddagen eller till lunch, men det kanske hade varit bättre att fly
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...