All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Zpider

    Vardagsliv

    Dag 5. Mulet på morgonen så det blev den vanliga joggarbiten. Var nog trots allt varmast för mig. Det fullkomligt dröp av mig när vi var tillbaka hemma. Mycket tungt göra här hemma idag. Vi bygger nytt fårstall och då behövs utrymme. Provisorisk omgörning av hundgårdarna, flytt av hundhus och nytt staket runt en hage. Sedan klippte jag en buske/träd till. Två fina grillkorvar till lunch och köttfärssås till middag. Lite nötter nu på kvällen. Har varit sugen på något idag men vet inte riktigt vad. Det finns en hel del godis i huset, sådant som gubben köpte på taxfreen. Men känns ändå inte som om det är det söta jag vill åt. Ännu. Laddade under dagen med extra salt och René Voltaires kokossmör. Det tycker jag är gott när jag behöver äta lite extra.
  3. Varför? Jag tror att man bara drabbas, av ödet eller av otur eller från ovan. Eller nåt. Man lever ju som alla andra, inte kan det vara fel? Inte kan man väl göra något själv? Och nog måste väl läkarna veta bäst? Eller? Jag tror på att så tankefrön. De kan gro.
  4. Today
  5. Ekner

    Svenska djur riskerar dödliga sjukdomar

    Någon som inte gillar att Sverige ligger lågt med antibiotika i djurfoder?
  6. Rickard

    Höga LDL värden - vad gör jag?

    Lågt LDL och statiner försämrar överlevnaden för hjärtsviktspatienter http://annikadahlqvist.com/2018/07/15/lagt-ldl-och-statiner-forsamrar-overlevnaden-for-hjartsviktspatienter/
  7. Svenska djur riskerar dödliga sjukdomar när EU slopar gränskontroller: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-djur-riskerar-dodliga-sjukdomar-nar-eu-slopar-granskontroller
  8. Tureborgaren

    Vad mättar den feta?

    Läser just nu "The Hungry Brain" av Stephan Guyenet. Mycket intressant och lärorik. T ex: Den processade maten skapar synliga skador på hjärnan (hypothalamus) och leder till fetma. Aminosyror kan läka dessa skador. Protein mättar mest. Mitt protein-projekt fortsätter. Tycker det är svårt att äta stora mängder. En prenumeration av köttlåda hos Gårdssällskapet har underlättat att ha tillräckligt med ingredienser hemma. Men magen gillar kosten. Vad vikten beträffar får jag återkomma . Min "forskning" så här långt har inspirerat mig till följande blogginlägg: Protein - bantarens bästa vän
  9. MariaF

    Godmorgontråd?

    Tror det hade varit bättre om det var jag, snarare än hunden... Hade varit lugnast så...
  10. HannaNord76

    Från lchf till keto

    Jag märker på min styrketräning och de gånger jag varit ute i spåret att återhämtningen blir bättre och bättre. Det där med uppvärmning är ett bra tips, dålig på det ärligt talat. I dag har jag min första riktigt bra dag för övrigt, har haft glasklar energi och ingen tyngdkänsla i kroppen, halleluja! Kanske det vänder nu... Intressant att du fortsätter att bli bättre på fettdrift, ketos är tydligen inget statiskt tillstånd Både peppande och inspirerande!
  11. jesper

    Från lchf till keto

    (Hinner bara svara lite kort nu.... men återkommer) En väldigt stor skillnad jag märker nu är att jag måste ha en lugn uppvärmning i minst 15 minuter oavsett vad jag ska köra... Har jag inte det så blir passet mycket mycket tyngre. Jag uppskattar att det precis bara är den sista edgen som försvunnit men att jag vunnit så mycket annat istället. t ex mycket kortare återhämtning och på våra långa hårda pass är det ändå jag som har mest krut kvar längst. Jag märker också att det fortfarande blir bättre och bättre.... Jag tror att jag ännu bygger fetannpassning dvs att jag klarar högre och högre puls på ren fetdrifft, I börjar var det sjukt tungt. men det släppte relativt snabbt och blev helt ok men sedan blir det bara bättre och bättre. Jag kör väldigt strikt. i morse hade jag 1.9 i ketoner och 4.7 i blodsocker . Jag tror att det är värt att det tar lite längre tid men att du får bättre reslutat än om du kör någon form av hybrid... Återkommer...
  12. jala

    Godmorgontråd?

    Int fan e du kastrerad,eller.
  13. MariaF

    Godmorgontråd?

    Helt sant, vi smittar inte varandra, men vovvan har klåda och man blir ju helt klart lite nojig av sånt här... I hennes fall tror jag faktiskt mer på hormonell störning. Sådan matte, sådan hund, typ. (Hon är kastrerad och det kan ge sådana besvär.)
  14. Tureborgaren

    Vad mättar den feta?

    Hittade ett verktyg som löser det problemet : Lean Body Mass Calculator - https://www.calculator.net/lean-body-mass-calculator.html#
  15. Syster

    Godmorgontråd?

    Om jag får ge mig på en gissning så tror jag inte att människans huvudlöss smittar till hund liksom hundens löss eller skabb inte smittar till människan. Så du får spara DDT:et till något annat
  16. Peter B

    Godmorgontråd?

    DDT fungerar ... en död hund har inte problem med löss...
  17. MariaF

    Godmorgontråd?

    Svalt och skönt, mulet. Perfekt att ta en lång promenad i ett sådant här läge. Sonen behövde dock en dusch efter en svettig natt med mycket drömmar så jag hjälpte till med det. Efteråt ville sonen bli kammad. Hittade smuts i håret - vad fan?! LÖSS!!! Han har kliat sig ett par veckor men trots letande har jag inget hittat så jag har trott det har varit svetten i hans tjocka hår... Koll av storebror, jodå, kryp där med. I mitt huvud kliar det rejält också just nu men det är svårt att veta om det är skarpt läge eller psykosomatiskt... Det kom ju liksom efter jag hittat dem... Nu ligger sängkläderna i tvätten (för säkerhets skull även om det enligt 1177 sannolikt inte smittas den vägen) och promenaden är inställd till förmån för en vända till apoteket. Har tänkt så många gånger efter larm från dagis/skola att det är märkligt att vi aldrig drabbats men nu, när det inte gått ut nån varning, kom de små krypen... Tar visst 4-6v innan klådan kommer så det måste varit i slutet av terminen de slog till. Med tanke på hundens klåda undrar jag om hon också drabbats..? Har en gammal hundbok där de rekommenderar DDT för att behandla hunden och dess sängplats. Undrar om det fortfarande gäller..?
  18. jala

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Man äter det för balansens skull. När djuren levde som det var tänkt från början så var balansen mellan omega 3 och 6 avsevärt bättre än den är i dag.
  19. DRAKULLA

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Var det enbart hjärthälsan som kontrollerades vid denna studie? Omega 3 ska ju enligt andra studier vara bra för hjärnan också, vilken är min främsta anledning att ta tillskott av omega 3. https://kurera.se/studie-jamfor-fettsyratillskott-med-lakemedel-barn-med-adhd-fick-farre-symptom-och-biverkningar/ I den bästa av världar så är det nog optimalt att få i sig det nyttiga genom maten men många mäktar nog inte med att äta så mycket fisk mm.
  20. RolleE

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Man får väl fråga sig varför jag ska äta omega 3? Är det för att jag har för lite för mitt behov eller för att skapa balans omega 3/omega 6? Om undertecknad får göra en kvalificerad gissning så behöver inte den som har bra balans på omega 3/omega 6, d.v.s. äter LCHF, inte balansera omegorna lika mycket. Att vi behöver omega 3 och omega 6 råder det väl inget tvivel om men varför ska man äta omega 3? Är det för balansen eller att man saknar det? Har inte tid att läsa alla länkar ovan just nu men de som gjort det kan kanske tala om varför man ska ta extra omega 3 om man undviker vegetabiliska oljor m.m. i kosten och äter bl.a. fet fisk en eller några gånger i veckan? Rolle på Österlen
  21. Här följer ett översatt gästinlägg av dr Jason Fung, kanadensisk njurspecialist och världsledande expert på periodisk fasta och LCHF: Sedan 70-talet (innan fetmaepidemin) har två huvudsakliga förändringar skett i våra kostvanor. Den första förändringen handlade om vad vi blev rekommenderade att äta. Innan 70-talet fanns det inga officiella statliga näringsrekommendationer. Du åt det som din mamma sa åt dig att äta. När publikationen av ”the Dietary Guidelines for Americans” (de amerikanska kostråden) fick amerikaner höra att de skulle minimera fettet så mycket som möjligt i kosten och ersätta det med kolhydrater. Det hade kunnat vara okej om det handlade om broccoli och grönkål, men kanske inte riktigt okej om det bara handlade om vitt bröd och socker. Den andra stora förändringen var när vi åt. Det fanns inga officiella råd kring detta men trots det ändrades ätmönstret signifikant, och jag tror att den faktorn bidrog lika mycket till fetmakrisen. Av NHANES-studien från 1977 kunde man se att de flesta åt tre gånger om dagen – frukost, lunch och middag. Jag växte upp på 70-talet. Man åt inte snacks. Om du ville ha något efter skolan sa din mamma ”Nej, då förstör du din aptit till middagen”. Om du ville ha ett kvällsmål sa hon bara nej. Att småäta sågs varken som nödvändigt eller nyttigt. Fram till år 2004 hade världen förändrats. De flesta åt nu nästan sex gånger om dagen. Det ses nästan som barnmisshandel att neka ditt barn förmiddags- eller eftermiddagssnacks. Om de spelade fotboll blev det på något sätt nödvändigt att ge dem juice och kakor i halvleken. Föräldrar springer runt och jagar sina barn till att äta kakor och dricka juice, och sen undrar vi varför det finns barnfetma. Bra jobbat allihop, bra jobbat. Hur ofta äter vi? Nyligen gjorde Satchin Panda en intressant studie på nuvarande matvanor som följdes i en app. De 10% som åt mest sällan åt 3,3 gånger per dag. Vilket följaktligen innebär att 90% åt mer än 3,3 gånger per dag. De 10% som åt allra mest åt 10 gånger per dag. Vilket betyder att man började äta så fort man vaknade och inte slutade förrän man gick och la sig på kvällen. Medianvärdet av hur mycket tid personerna dagligen spenderade på att äta var 14,75 timmar per dag. Alltså, om man börjar äta frukost klockan 8.00 så slutade man inte äta förrän kl 22:45! Praktiskt taget slutade man äta endast när man sov. Jämfört med 70-talets sätt att äta, frukost klockan 8:00 och middag klockan 18:00, som innebar att de endast åt under 10 timmar. ”Feedogrammet” från studien visar ingen paus i ätandet förrän efter klockan 23:00. Man såg också att många åt sent på kvällen och på så vis inte var hungriga på morgonen. Ungefär 25% av kalorierna intogs innan lunch, men 35% efter 18:00. När dessa överviktiga individer som åt under mer än 14 timmar per dag blev instruerade att minska till endast 10-11 timmar per dag gick de ner i vikt (i genomsnitt 3 kg) och mådde bättre trots att de inte var instruerade att förändra vad de åt, utan endast när de åt. Detta innebär enorma metabola konsekvenser. En fascinerande studie publicerades nyligen där man direkt jämförde vikten av måltids-tajming och tidsbegränsat matintag. Både periodisk fasta och tidsbegränsat matintag generade viss minskning av matintag, och därför är det alltid oklart om fördelarna beror på tajming (när man äter) eller matintag (vad man äter). Äta på morgonen kontra äta på kvällen Dygnsrytmen, som jag diskuterat tidigare, föreslår att det inte är optimalt att äta på kvällen om man vill gå ner i vikt. Det beror på att överflödigt insulin är den största orsaken till fetma, och att äta samma typ av mat tidigt på morgonen och sent på kvällen har olika påverkan på insulin. Onekligen visar studier på tidsbegränsat matintag, framförallt gällande kvällstid, en hel del fördelar. Därför är det rimligt att kombinera två strategier av måltidstajming (dygnsrytm och tidsbegränsat matintag) till en gemensam strategi som går ut på att endast äta under en bestämd period av dagen, och endast under den tidigare delen av dagen. Forskare kallar denna strategi för eTRF (early Time Restricted Feeding (tidig tidsbegränsat matintag)). Det här var en randomiserad crossover, där man åt samma mängd kalorier från fett, kolhydrater och protein samt matchade kaloriförbrukning med intag. Alla patienter gjorde alltså båda delarna av studien med samma matintag och samma kalorier för att sedan jämföra med sig själva. De två delarna av studien bestod av att äta mellan 8:00 och 20:00, och eTRF-strategin av att äta mellan 8.00 och 14:00, men kom ihåg – båda grupperna åt tre mål om dagen av samma mat. Vissa började med den konventionella kosthållningen för att sen övergå till eTRF och andra gjorde motsatsen men oavsett vilken som var först ingick en sju veckor lång nollställnings-period emellan testen. Personerna som deltog i studien var män med pre-diabetes. Fördelarna blev enorma. Insulinnivåerna sjönk signifikant och insulinresistensen likaså. Insulin är en stark bidragande faktor till fetma, så att bara förändra måltidstajming och begränsa antalet timmar när du äter, och även tidigarelägga måltidsschemat under dagen, visade på stora fördelar för samma person som äter samma måltider. Det är helt otroligt. Ännu mer häpnadsväckande är att även efter sju veckors nollställningsperiod kunde eTRF-gruppen behålla sina låga insulinnivåer. Fördelarna blev oförändrade även efter att ha slutat med tidsbegränsning. Även blodtrycket sjönk. Men blir man inte hungrigare av att fasta? Men blev inte gruppen med tidsbegränsat matintag hungrigare? Visst, de blev smalare, men hur mådde egentligen deras stackars magar när de ekade tomma på kvällen? ”No pain, no gain” eller hur? Förvånande nog var det faktiskt precis tvärtom. De som begränsade matintaget på kvällen hade MINDRE lust att äta, men också mindre kapacitet till att äta. De kunde inte äta mer på kvällen även om de så ville! Det är otroligt, för nu jobbar vi tillsammans med vår kropp för att gå ner i vikt istället för att ständigt kämpa emot den. Det är givetvis lättare att begränsa matintaget på kvällen om du inte ens är hungrig. På ett omvänt vis gjorde tidsbegränsat matintag (endast äta fram till klockan 14:00) att man kände sig mättare på kvällen. Andra viktiga lärdomar att ta med sig är att en adaptionsfas är nödvändig för att lyckas med detta sätt att äta på. Det tog deltagarna i genomsnitt 12 dagar att anpassa sig till det nya sättet att äta. Så, påbörja inte denna eTRF-strategi och bestäm dig för att det inte funkar för dig efter bara ha testat i några dagar. Det kan ta upp till 3-4 veckor att vänja sig. De flesta tyckte att själva fasteperioden var ganska enkel att vänja sig vid, det var svårare att vänja sig till tidsbegränsningen. Det är alltså inte svårt att fasta i 16 eller 18 timmar. Men att äta middag kl 14.00, det är tufft. Om man ser på vårt moderna schema med jobb- och skoltimmar som ligger under dagstid tenderar vi att äta vårt främsta mål på kvällen. Den huvudsakliga familjemåltiden brukar vara middagsmålet, och det är djupt ingrott i oss. Så jag säger inte att det här är en lätt uppgift, men det medför definitivt ett antal metabola fördelar. Att ha en fastestödgrupp, som t.ex. IDM membership community, kan verkligen göra det lättare. Fastehjälpmedel, som t.ex. te, kaffe eller benbuljong kan också underlätta (men vissa skulle inte kalla det för en riktig fasta). Kontentan av det hela är: vi fokuserar på ett nästan besatt sätt på vad vi ska äta; ska jag äta avokado eller kött? Ska jag äta quinoa eller pasta? Ska jag äta mer fett? Ska jag äta mindre fett? Ska jag äta mindre protein? Ska jag äta mer protein? Sanningen är att svaret på frågorna varierar från år till år och beroende på vem du frågar. Men en minst lika viktig fråga att ställa är nästan helt obesvarad. Vilken effekt har måltids-tajming på fetma och andra metabola faktorer? Ganska stor, visar det sig. Att ha en väldefinierad fasteperiod är troligen väldigt viktigt. Strategin eTRF och periodisk fasta ger nu uppgivna bantare ett nytt hopp. — Dr Jason Fung Dr Fungs mest populära inlägg 1Periodisk fasta 2Att förstå fetma – nyckeln till framgångsrik viktminskning 3Långa fasteperioder – 24 timmar eller längre Periodisk fasta Vad är fasta?05:21Dr Fungs fastekurs, del 1: En kort introduktion till periodisk fasta Vem är dr Jason Fung?01:56Vem är dr Jason Fung och vad drömmer han om? Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34 Att maximerar fettförbränning03:52Dr Fungs fastekurs del 2: Hur maximerar du fettförbränning? Vad bör du äta – och inte äta? 7 fördelar med att fasta07:33Vilka är de sju främsta fördelarna med att börja fasta? De 5 vanligaste myterna om fasta08:23 05:19 Orsaken till fetma38:45 Så fastar du – de olika varianterna06:47 De vanligaste frågorna05:38 Frukost! Är den verkligen så viktig?07:08 Intervju med Jason Fung45:20 Fasta som behandling34:55 46:13 Nyckeln till fetma44:22 02:30 26:28Intervju med Jonas Bergqvist - Sjukgymnast, föreläsare, författare och hälsoinspiratör. Jonas Bergqvists hemsida: http://www.jonasbergqvist.se Mer med dr Fung Alla inlägg av dr Fung Dr Jason Fung har en egen blogg: idmprogram.com. Han är också aktiv på Twitter. Dr Fungs böcker The Obesity Code, The Complete Guide to Fasting och The Diabetes Code finns samtliga på Bokus. Inlägget När vi äter är lika viktigt som vad vi äter – och här är anledningen dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  22. Igår
  23. Skärfläcka

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Omega 3 diskuterades i den här tråden tidigare i år.
  24. Zpider

    Vardagsliv

    Tack.
  25. MariaF

    Vardagsliv

    Apotea, bodystore, jordklok och liknande.
  26. Peter B

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Men hjälper tillskott bättre om man har en sund livsstil och äter en fullvärdig kost? Lite intressant är resultaten ändå eftersom det är enklare att mäta effekten gällande ätandet av ett enskilt kosttillskott än att mäta effekten av olika koststrategier ( typ LCHF). Finns det när det gäller omega 3 någon anledning att anta att det finns grupperingar som skulle vilja de det som verkningslöst?
  27. Zpider

    Vardagsliv

    Dag 4. Svettigt träningspass i trädgården i morse och jag fick plötsligt sällskap av en saknad katt. Hon har varit osynlig i ca två veckor och så sitter hon bara där i gräset och tittar på mig. Fyra kubiktunnor till vatten har jag hämtat hem idag. Bra att ha i tider som dessa. Dottern vill köpa grannhuset, så vi var dit och tittade. Ägaren håller huset i två veckor så vi hinner kolla med banken. Och naturligtvis var det någon där efter oss och bjöd högre. Jaja, vi får se vad banken säger. Dottern vill ju bo där året runt och det andra är en sommargäst. Lite pyssel i trädgården. När inte odlingarna funkar får jag ägna mig åt att röja hallonbuskar och beskära träd. Några ägg till lunch. Grillad ryggbiff av älg till middag med grädde och hallon som efterrätt. Och nu stoppar jag i mig lite nötter.
  28. Zepp

    Meningslöst att äta Omega 3 tillskott?

    Mnjaeä.. grejen är snarare att det knappast hjälper ett dugg att knapra några som helst tillskott så länge man äter en undermålig kost samt eventuellt oxå har en undermålig livstil.. no surprice! I bästa fall så det väl som med statiner.. man kan få i genomsnitt 4-5 dagar extra att leva? Sådåså.. hur svårt kan det vara egentligen.. skaffa en utbildning sen ett välbetalt jobb, köp sen de dyraste matvarorna/bästa råvarorna, håll ner alkohol och Tobak, köp bostad i ett bra område.. se till att ha gott om fritid som kan ägnas åt en hel fysisk aktivitet.. gärna i sommarstugan på Gotland. Res även utomlands till något SPA-hotell några gånger om året.
  1. Ladda in mer aktivitet