All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Har ni provat glutenfritt för den dålig magen? Läkare i gemen förstår inte gluten.
  3. Hallåj! Jag kan meddela att inget sug efter sött har infunnit sig. Har inte ens tänkt på att jag ätit kaka på veckoslutet innan jag läste vad jag skrev i förrgår. Det här är nytt för mig. Helt nytt. Tidigare har tankarna på gott pinat mig och funnits ständigt som ett surr i bakgrunden i hjärnan efter att jag ätit kolhydrater. Nu är det moltyst. Istället för att tänka att jag kan äta kolhydrater nu eftersom jag är "botad", blir jag ännu mera motiverad att hålla mig till strikt lchf. Jag vill INTE förstöra det här. Istället kommer jag att vara så glad och tacksam över att jag vid speciellt utvalda tillfällen, ifall jag vill, kan ta en bit kaka till kaffet utan att bli rastlös och orolig i huvudet för flera dagar efteråt. Jag tror jag ska hålla mig till det. Kaka till kaffet. Mycket sällan och endast efter att jag känt efter ifall jag verkligen vill ha eller lika gärna kan låta bli. Förra veckan beställde jag kefirgryn. Har tidigare haft, för flera år sen, men lät dem dö för att en lchf-kursdragare sade att det inte var bra att äta så mycket mjölkprodukter. Jag vet inte varför jag trodde på henne, eftersom hon inte ens viste vad kefir var. Satte grynen i grädde på måndagen och idag såg jag att den blivit klar. Jag tror de flesta gör på mjölk, men jag gör på grädde. Såklart. Blir såååå krämigt och gott. Jag undrar vad som händer med kolhydraterna i grädden, eftersom kefiren ju använder dem till näring..? Eller? Minskar de ju längre man låter kefiren stå? Inte för att det har någon större betydelse, egentligen. Det tar ungefär två dagar att få färdig kefir, så betyder att jag inte äter varje dag. Och jag kommer ju att dela med mig till hundarna, så klart 🧡 Våra tarmbakterier kommer att ha fest. Nu gäller det bara att hitta på vad jag ska äta till, för jag tycker att kefiren tarvar något som bryter mot den ganska sura smaken. Tidigare åt jag äppelmos, men nu vill jag inte ha sockret som finns i den. Bär och nötter går också bort. Sen då det kommer färska jordgubbar kommer jag att äta såna, det är bara så. Och hallon. Och blåbär. Det är under en kort tid och det kommer jag inte att göra avkall på. Kunde väl egentligen prova på att krydda den så att jag kunde äta den som sås till maten också.. Har ni ideér? Dela med er isf! Ha det! Tr0llet
  4. Cleppa

    Stanna i ketos

    Kände att jag behövde göra en kontroll mätning så det inte var en tillfällighet.... BS: 4,8 BK: 1,7 Så känns väldigt stabilt! kommer nu återgå till att mäta fredagsmorgon utom om jag gör något särskilt som jag känner att jag vill se hur det påverkar.
  5. David Perlmutter om olika blodgruppers betydelse för insjuknande i Covid-19 mm. https://www.youtube.com/watch?v=IQmUuuq12zw
  6. Igår
  7. Jag håller med dig. Vi äter alltför mycket mat, vi äter alltför mycket kolhydrater och våra insulinnivåer skjuts i höjden. Människor motionerar för lite idag. Många sover dåligt också på grund av stress. För mycket kolhydrater, för lite sömn, mycket stress och lite motion höjer insulinnivåerna. Det kan bland annat göra oss tjocka. Ju mer insulin vi har i kroppen desto tjockare är vi.
  8. Näe det är inte så.. det är betydligt mer komplicerat! Det är snarare som så att om de inte hade tillsatt dessa tillsatser i sina undermåliga matvaror så hade ingen köpt dem! Dvs det är ett sätt att lura hjärna/smaksinnena.. dvs de smakar ju nästan som riktig mat.. oså blir det ett lågt pris.. vilket tenderar att lura andra delar utav hjärnan! Nej, så enkelt är det inte.. men det tangerar hur som helst en del av problematiken.. främst i våran sociala kontext! Dvs i andra delar av världen.. kan folk leva på kopiösa mängder kolisar (E%).. och då skall man se skillnaden, de är fattiga.. väldigt ofta smala, de har snarare problem att få tag i tillräckligt med kalorier samt protein dvs de använder varje kalori de får i sig, rätt ofta för att försörja sig medels fysiskt arbete .. är de lyckligt lottade så får de själva iallafall en rejäl måltid per dag, är de lite framgångsrika får deras barn 2-3 måltider per dag! Såååå, nu lämnar vi för en lite stund den delen av världen där folk lever på upp till 80 E% kolisar.. gör av med var enda kalori de lyckats skrapa ihop till sig själva och sin familj. Dvs vi närmar oss Sverige och det finns genetiska skillnader oxå! "Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents" https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/0003-4819-113-12-909?articleid=704330& Slutklämmen, det är ett multiproblem, en massa olika orsaker, social kontext, billig mat, vi gör ju knappt av med de kalorier vi stoppar i oss, vi äter för ofta, vi är för rika för att avstå något gott, vi äter inte längre för "överlevnad" utan för att det nästan smakar som riktig mat samt semla och godis, samt sköljer ner det med läsk!
  9. Yes, du har en poäng där! Han är alltid dålig i magen men läkarna finner inget fel. Tack för svar 🤗
  10. Det har vi och det drabbar främst de som äter en massa bröd! Oandrasidan så ökar importen av livsmedel där de inte har "selenfattiga jordar"! På det så kan man om man vill äta fisk/skaldjur från västkusten/Atlanten för sitt selenbehov.. dvs gamla husmorsråd.. fisk/skaldjur minst två gånger i veckan.. gärna tre gånger. Jag petar oxå i mig D3 + K2, magnesium tar jag bara vid behov. Dvs vad jag läser så finns det sällan något behov av extra kalcium, för de verkar finnas där även på en junkfood diet. Utan allt för ofta handlar det om D3 brist, vilket har funktionen att dels öka upptag, dels öka omsättningen i kroppen.. vilket betyder att det tas där det finns extra och frigörs till blodet, då kommer vi osökt in på K2, som är, det är enligt väldans ny forskning det som gör att kalciumet distrubieras dit det behövs, främst skelett och tänder. Jag har mätt mitt D3 på våren, det var lågt, det var ändå inte brist, så jag tar D3 cirka från Jul och fram till midsommar, 2500 IE med K2! Inte såå mycket för kalciumomsättning utan mest på grund av att D3 är en rätt vesäntlig del/komponent i vårt immunförsvar! Och den perioden är den värsta förkylnings/influensa tiden.. K2 tar jag för be safe, för höga doser D3 skilljer sig mot att få D3 från solen.. dvs kroppen stänger ner intaget via huden om nivåerna blir höga, det sker inte om man tar det som tillskott! I princip går det, oså fisk/skaldjur från friska hav.. men jag gör litta som du, det är viktigare på våren försommaren. Oså blir det lite si o så med de där 2-3 måltiderna per vecka med vildlevande fisk från västkusten/atlanten! Det är snarare som så att man bör öka grönisar på LCHF, de flesta som börjar med LCHF gör så, det ökar volymen på tallriken, man får tugga, tugga, måltiden tar lite längre tid, man kan göra en vinigrett med olivolja, men det viktigaste kanske ändå är att de hur som helst innehåller en del vattenlösliga vitaminer som kan vara bra att komplettera med, typ Folsyra! När vi ändå är inne på Folsyra, man skall även äta minst 1-2 måltider baserat på inälvor, då får man inte bara Folsyra. Uups, nu tror jag att iallafall 3-5 dagar redan är bokade matmässigt per vecka? På Söndag är det högtid och hela familjen äter veckans mest dyrbaraste måltid, dvs oxsteken, om man har råd! På Måndag äter man rester från Lördag och Söndag, pyttipanna, på Tisdag fläsk med löksås eller bruna bönor.
  11. Jag hittar också Camu Camu som pulver. Dock är det inget fel att konsumera Camu Camu som pulver.
  12. Cleppa

    Stanna i ketos

    jag gick ju länge med något vi inte visste vad det var men det visade sig vara Twar och det verkar som om det är helt borta nu... Så jag kämpar på. Hade perioder när jag dock knappt kunde träna och hamnade i kolhydratsträsket. några väldigt korta och några lite längre perioder. Men mår så mycket sämre på alla plan då att jag behöver inte kämpa så mycket för att komma tillbaka till keto.
  13. Peter B

    Stanna i ketos

    Tycker dina värden ser lysande ut ...nästan tråkigt att mäta när det ser ut sådär ...du kanske borde äta mera skräpmat. 😉
  14. Det är främst aggressiv växtförädling, GMO och dagens odlingssätt som gjort frukten mer näringsfattig. Man har inte förädlat för att få den mest vitamintäta frukten, utan sötare, större, tåligare, snabbväxande och snyggare. Gamla nyttigare sorter av både frukt och grönsaker är mer eller mindre borta idag, det är på massförintelsenivå liksom och ingen verkar bry sig för är ju bara växter. Du kan inte ens köpa frön själv idag för att odla gamla fina sorter, annat än om du har kontakter. När djurarter håller på att dö ut så bryr sig folk(oftast), men inte när det gäller artrikedom och olika sorters matväxter tyvärr. Men jag håller absolut med dig att inte all frukt är av ondo. Frukt innehåller fortfarande antioxidanter och bra fibrer. Själv har jag aldrig gillar frukt dock, inte ens när jag åt mkt kolhydrater så gillade jag det. Tycker mest det smakar sockervatten. Men tackar däremot inte nej till en skiva LCHF-paj gjord på egna äpplen.
  15. Bär går bra men frukt bör man undvika... Mest "sockervatten". Paprika innehåller mera c-vitamin än apelsin, vill jag minnas... Edit: kollade. Paprika innehåller 4 kh/100 g och av det är 185 mg C-vitamin. Apelsin innehåller 10 kh/ 100 g och av det är 53 mg C-vitamin. Drygt 3 gånger så mycket i paprika alltså, men knappt hälften så mycket kh.. Camu camu är ett bär så enligt den definitionen borde det vara okej, men jag hittar den bara som pulver...🤔
  16. Jag kan hålla med dig om att pesticiderna kan göra frukter näringsfattigare. Däremot finns det frukter som är oerhört nyttiga och innehåller få kolhydrater. Camu Camu är ett exempel. Camu Camu är livsmedlet som innehåller flest C-vitamin. Camu Camu innehåller till exempel 30-60 gånger mer c-vitamin är apelsin. Camu Camu är inte så söt, men det räknas som frukt. Man får välja helt enkelt. Jag äter till exempel bär (blåbär, hallon, jordgubbar) regelbundet. De är också frukter, tror jag. Till och med Andreas Eenfeldt har ingenting emot att äta bär i små mängder så länge man inte vill ner i vikt och har en långsam metabolism.
  17. Om din man kommer att gå upp i vikt eller inte beror på varför han inte kan gå upp i vikt. Det kan finnas många orsaker. Däremot kommer han säkert inte att gå ner ytterligare eftersom han inte har nåt att gå ner. En anledning till att vissa har svårt att gå upp i vikt är att de inte kan tillgodgöra sig proteiner de äter pga dålig matsmältning dvs dåligt med magsyra och/eller enzymer. För att ta upp fett är gallan central. Både enzymer och galla styrs av bra magsyra. Bra magsyra är bland annat beroende av att vi äter salt för att få klorid att bilda magsyra. En annan anledning kan vara att maten åker för fort genom tarmen pga tarmproblem. Avföringsprov avslöjar detta.
  18. Det finns många fler videos från Low Carb Down Under:2020 https://www.youtube.com/channel/UCcTTiHZtNpiqD2EubIO5HFw Se även:
  19. Merkelig natt. Var fryktelig trøtt i går. Drakk te og vann for å unngå sukker. Tror det ga en falsk metthet, for jeg våknet litt utpå natta og var helt skjelven, med kribling i armene. Saltmangel? Sult burde ikke bli så voldsomt etter to uker LCHF. Burde ikke kroppen begynne å venne seg til fettdrift nå?? Måtte stå opp, tok en saltshot og litt mat, og sov som en baby til vekkeklokka ringte.
  20. Det är inte så konstigt att du VILL äta frukt. Frukt är söt, frukt är godis. Vi är programmerade att reagera på sött och vilja ha mer. Man måste bli medveten om det och hur det utnyttjas av dem som vill sälja mer. Människor är ju fortfarande djur i det avseende att vi använder våra sinnen - smak, lukt, syn när vi väljer vad vi vill äta. Tyvärr i och med industrialiseringen av mattillverkningen och odlingen är dessa sinnen satta ur spel och hjälper oss inte ett dugg i valet av mat som är bra för oss. Frukt är näringsfattig mat. Frukt har blivit förädlad för att bli sötare, större och tyvärr därmed näringsfattigare. Inte att förglömma odlingsjordarnas utarmning på näring som driver på användning av bekämpningsmedel. Växterna är ju precis som vi. De behöver också näring för att motstå sjukdom och smitta. Vi får piller mot åkommor, de får bekämpningsmedel. I båda fallen maskerar man det faktum att näringen lyser med sin frånvaro. Jag skulle också vilja äta massor av frukt om jag inte visste bättre. Det som finns där ute om fruktens nyttighet är tyvärr till största del är ren marknadsföring. När man hör rapporter om dessa ack så nyttiga antioxidanter och studier på dem så handlar det oftast om lab experiment. Man utsätter levande celler för höga doser av rena ämnen som kan finnas i frukt. Hur själva frukten påverkar dig kan man inte veta utifrån dessa experiment. De är för långt ifrån verkligheten. Men vi vill ju gärna tro det pga det goda smaken av frukt man har förädlat fram. Men har man förädlat fram mer näring? Tror inte det. Om man vill använda kost som behandling för att vara frisk upp i åren, undvika cancer etc etc så finns det en bra regel. Kroppen bränner ju inte maten. Kroppen metaboliserar det. Maten ska vara så näringstät som möjligt så att kroppen har så mycket nytta som möjligt av det du stoppar i dig samt så lite jobb som möjligt med att städa undan allt det övriga innehållet som kan finnas i det vi numera kallar mat. Även om man inte går upp i vikt av att äta för mycket av det näringsfattiga maten (som frukt) så utsätter man sin kropp för att jobba sig igenom skräpet. Det i sin tur leder till sjukdom. Näring är nyckelbegrepp här - därför keto är så bra. Keto brukar inte inkludera frukt om man inte är vegan, men det är en helt annan historia.
  21. Cleppa

    Stanna i ketos

    BS 4,8 BK 2,4 Jag sprang 2 timmar igår kväll vet inte hur mycket det påverkar...
  22. Senaste veckan
  23. Peter B

    Stanna i ketos

    strax efter du vaknat...skulle jag säga.....jämför det mot värdet innan du går till sängs under förutsättning att du då varit fastande några timmar och inte tränat på många timmar...detta är nu en ren spekulation från min sida men ju mer lika värdena är desto bättre skulle jag gissa...jag vet inte om det finns någon forskning runt detta.;) Mina värden:
  24. Cleppa

    Stanna i ketos

    Är det direkt när jag vaknat? eller efter en halvtimme och kaffe eller när?
  25. Magnesiumbrist är vanlig i Sverige. Jag tror att en viktig orsak är stress och insulin resistens. Bägge två bidrar till magnesiumbrist. Om vi är sjuka använder D-vitamin dessutom magnesium när den beordrar t-cellerna att anfalla virus och onda bakterier. En del människor konsumerar inte heller mat som innehåller mycket magnesium (nötter till exempel). Det är enkelt att utveckla magnesiumbrist.
  26. Peter B

    Stanna i ketos

    Näää...det är någon finess Cleppa har hittat själv. Verkar vara mycket användbart 😉 ..ja jag måste sätta igång med min dygnet runt mätning igen Har fortsatt att tugga på lite Metformin utan att ha mätt BS .... så det ska bli intressant och se hur värdena ligger nu. Cleppa dina värden ser ju lysande ut ... du kommer att leva tills du är 100 Men skulle vara intressantare och se hur värden ligger på morgonen....
  27. MariaF

    Stanna i ketos

    Vad är det för lustiga ikoner du fått i inlägget? "Next Page"? Klickar man bildar de "Previous Page"och texten försvinner... Har @Peter B roat sig med nån ny inställning igen?
  1. Ladda in mer aktivitet