All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Är kanske en del av globalisternas pkverksamhet som vill att alla ska äta kolhydrater i mängder så alla blir sjuka så big food och big pharma kan tjäna så mycket pengar som möjligt.
  3. Jag tränar alltid fastande och då oftast milen. Årsbästa är 50,11 och jag är 54 år. Brukar springa halvmara på ungefär 2 timmar men då äter jag lite innan. Jag har faktiskt utom tävlan sprungit en halvmara fastande på 1,58. Train hard, fight easy går jag på.
  4. Mig

    Avokado

    Tack för svar. Jag har inte IBS, men tål klart inte socker. Sockeralkoholer är en del av det. Därför blir det galet att räkna netcarbs, för mig som tål detta dåligt.
  5. Erik 2

    Avokado

    What are polyols? You may have noticed two different polyols within the Monash University FODMAP Diet Smartphone App - sorbitol and mannitol. These are naturally occurring sugar alcohols (also called polyols) found in a range of fruits and vegetables including stone fruits and mushrooms. There are other sugar polyols that are added to commercial products such as chewing gums, mints and diabetic products. These include xylitol, maltitol and isomalt. You may have also noticed the warning that comes on some of these packages “Excess consumption can have a laxative effect”! Are polyols a problem for all people with IBS? Some people with IBS have had breath testing for one or both of these sugars indicating different levels of absorption, but unfortunately this does not indicate whether the sugar is contributing to your symptoms. You may not need to avoid all polyols to manage your IBS, but you might find occasionally that they upset you, depending on your level of tolerance. How do polyols behave in the gut? Sorbitol and mannitol (and other sugar polyols) are slowly absorbed along the length of the small intestine and often are malabsorbed when the sugar reaches the large intestine for fermentation. Just like fructose, however, regardless of whether the sugar polyols are completely absorbed or not, they can have effects in the gut. They will have an osmotic effect, dragging water through the bowel and can be fermented by intestinal bacteria which produces gas. So the gas and water changes that contribute to symptoms of bloating, pain and altered bowel habit can occur whether the sugar polyol is absorbed or not. Whether you get symptoms will probably depend on the amount of polyols consumed, what else you have eaten with it, whether you have had other FODMAPs that day and how sensitive your gut is at the time. https://www.monashfodmap.com/blog/what-are-polyols/
  6. Om det skulle vara så, kan det ha att göra med aminosyror? Serotonin tex byggs av tryptofan (en ganska sparsamt förekommande aminosyra). Enl artikeln är kvinnor oftare vegetarianer / veganer och kvinnor har redan i sin månadscykel inbyggt en period av lågt serotonin och kvinnor har oftare genetik för snabb serotoninomsättning än män för de generna (MAO-A) sitter på x kromosomen som kvinnor har två uppsättningar av. Sen kan vi tala näringsbrister, mineraler och vitaminer. Jag ser många veganer som är Stockholmsveganer dvs de lever på vetemjöl som bröd, pasta, pizza, nudlar och har noll koll på näring. De får för lite mineraler, aminosyror och vitaminer framför allt fettlösliga.
  7. Ja rackarns om hela världen helt plötsligt orkar springa ultramaror?? Det vore ju extremt?!
  8. Man skulle nästan kunna tro att det finns en dold agenda någonstans...
  9. Igår
  10. För övrigt sprang min snubbe från Nikkaluokta till Abisko på ketogen kost, och det gick utmärkt. 👍
  11. Är inte lika säker på att det finns ett linjärt samband mellan vegetarianism/veganism och psykisk ohälsa! Utan det kan vara tvärt om, man mår dåligt redan från början och beslutar sig för att testa en radikalt ny diet? Detsamma kan gälla för LCHF, en radikalt ny diet som skall lösa alla ens problem.. så funkar det rätt sällan.. lika gäller kilon och centimetrar! Egentligen så behöver man först o främst komma underfund med vilka metabola/näringsmässiga/psykiska/psykologiska/mentala problem man har! Det blir en hel del att reda ut, inte så säkert att man är metabolt/psykiskt/mentalt/socialt kapabel att reda ut det i en första vända? Såå.. för det första så får man utröna var man står från första början, det är sk bättre att fundera på det innan man blir diabetiker/överviktig, för då har man fortfarande fler val kvar.
  12. Det handlar om Askorbater, det förekommer i de flesta färska livsmedel! https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra Och det är snarare som så att köper man junkfood, så har de som regel tillsatt askorbater/C-vitamin för längre shelftime! WTF.. mat som behöver extra c-vitamin för att kunna stå på hyllan, långa tider utan att ruttna.. köp inte sådant.. eller bara i undantagsfall.. lätt val? Dvs C-vitamin är essentiellt, det har olika effekter inom kroppen, brist på C-vitamin kan leda till skjörbjugg, samt litta andra grejer. Sååå, de tillsätter askorbater i junkfood, det är väl bra i princip, grejen är fortfarande att man bör undvika junkfood. Dvs vilka alla andra vattenlösliga vitaminer går man miste om.. även om man får alla askorbater man behöver? Hur klarar sig tillexempel Folsyra? Iallafall så är det så här om man handlar billig junkfood i mataffären så måste man sen gå till hälsokosten och köpa multivitami-mineral tillskott för dyra pengar.. dvs då blir det inte lika billigt längre!
  13. Men det är inte den naturligt förekommande citronsyran som är problemet. Det är citronsyran som finns i matvaror med innehållsförteckning. Den kommer inte från pressade citroner. Det skulle vara för dyrt. Den billiga citronsyran produceras med hjälp av mögel.
  14. Nej jag tänkte på att citronsyra finns naturligt i vissa livsmedel som t.ex citron och lime.
  15. Jag tror du menar att keto-folk använder askorbinsyra, en form av c-vitamin. Citronsyra är en kemisk framställd produkt som används för att förbättra smak och hållbarhet i nästan alla halvfabrikat samt läsk, sylt, ej naturella mejerier med mera. Citronsyra kan leda till bla korsallergier samt dåligt för mage/tarm och tandemalj.
  16. Jeff Voleck är en av de som forskat längst om keto och sport och tävling. En del om fördelarna med keto och idrottande:
  17. Citronsyra är väl vanligt förekommande hos ketofolket men ja synd att många saknar kunskap och tror på samhällets hjärntvätt. Typ som denna
  18. Gluten, citronsyra, natriumglutamat, modifierad stärkelse, azo-färger och andra sådana viktiga ämnen för den moderna människan skulle jag tro....
  19. Vilka skulle dessa vara? De borde kolla denna.
  20. Nog är det ju alltid pengar, men med tanke på hur många fler böcker jag har möjlighet att konsumera genom att lyssna, betalar jag gärna för tillfället. Ljudboksutbudet är ganska klent i Finland. Har det åtminstone varit. Borde kanske kolla upp ifall de har utvidgat det. The big fat surprise är jättebra.
  21. Inte förvånad men oerhört ledsen och besviken över desinformationen... Får väl vara glad att det finns enstaka positiva och korrekta inslag i denna artikel från Marathon.se. https://www.marathon.se/livet/kost/ketodieten-ar-det-nagot-lopare?fbclid=IwAR0f5AekmzoxHgP79aLBPHQVAUm82TwfUUQE8k-OAykAto95hjDfPBb7Ipg "Ketos är ett tillstånd där det finns väldigt lite glukos i blodet. [ Va?? Regleras inte det?] Det kan bero antingen på fasta, frivillig eller ofrivillig, eller genom att du helt enkelt i princip helt undviker kolhydrater." "I en av de senaste studierna på området (publicerad oktober 2019) testades två grupper med tränade löpare. Den ena gruppen fick en kost bestående av antingen 43 % kolhydrater och 36 % fett – alltså en kost som ligger nära Livsmedelsverkets rekommendationer. Den andra gruppen fick kost ketogen kost bestående av eller 4 % kolhydrater och 78 % fett under en månads tid." [ Oj, en HEL månad?! Hann de bli adapterade?] "– Det är inte bara prestationen som kan påverkas av en ketogen kost. Jag ställer mig frågande till om man verkligen behöver gå så långt att man plockar bort flera livsmedelsgrupper. Kolhydrater i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter innehåller fibrer som håller magen i trim, prebiotika för tarmfloran och flera viktiga näringsämnen. Det är inte klart vad ett högt fettintag över lång tid innebär, särskilt i form av mättat fett." [ Men längre ner i artikeln skriver de ju att man "får" äta grönsaker...? Hur ska de ha det?] "Fördelar med keto Kan funka bra som viktminskningsmetod. Du lagar mat med rena råvaror. Lägre blodsocker. Nackdelar med keto Innehåller mycket mättat fett som smör, grädde, ost, rött kött och charkuterier. Du missar många viktiga näringsämnen. Kan påverka ditt sociala liv negativt. Du luktar aceton när du är i ketos. [ Hör det ihop med det negativa sociala livet, tro..? ] Du blir trött och seg under tiden kroppen vänjer sig. Du presterar sämre på träning – främst i högre intensitet. Vilka bör inte följa en strikt ketogen kost Har du haft ätstörningar eller ortorexi ska du undvika alla extrema dieter Diabetiker [Men jisses, det är väl de i FÖRSTA hand som ska byta kosthållning?!] Blodtryckspatienter. [Undrar om de hört talas om metabola syndromet?] Ammande mammor. Atleter."
  22. En intressant artikel om vegetarianism och depression: https://www.psychologytoday.com/us/blog/animals-and-us/201812/the-baffling-connection-between-vegetarianism-and-depression?fbclid=IwAR3wn2OeoahmaZlDmnkRjZvz56hWb69wp2D101j5_nJrGf8gt12lIpK0CYk
  23. Min mandolin har extra knivar som jag kan skruva på, i olika storlekar, då bli det blir tunna strimlor. Snabbt och enkelt!
  24. Senaste veckan
  25. WHO behöver tydligen jättemycket mer pengar för att kunna vaccinera alla. https://www.svt.se/nyheter/who-saknas-miljarder-for-att-bekampa-covid-19
  26. Synd att storytel är dyrt. Men kan ju alltid ta en gratismånad någon gång.
  1. Ladda in mer aktivitet