Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Yesterday
  3. Den här videon bör intressera alla som är intresswerade av kostens roll:
  4. Det är ingen tvekan om att Dale Bredesen är en möjlig nobelpris kandidat. Den som inte är övertygad om det bör se alla de andra videona, som finns på nätet.....
  5. https://www.sydsvenskan.se/2018-10-06/ont-kolesterol-ar-i-sjalva-verket-gott WhAT ThIS STudy AddS Though the MCE intervention lowered serum cholesterol, this did not translate to improved survival Paradoxically, MCE participants who had greater reductions in serum cholesterol had a higher, rather than lower, risk of death Results of a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials do not provide support for the traditional diet heart hypothesis FRån: minnesota studiy Bmj
  6. Kom du på det...?
  7. Med tanke på vad du skrev i andra tråden så verkar slutsatsen fungera dåligt på dig när du äter LCHF. Du har låga TG (FEL enligt testet) Du har Högt HDL (FEL enligt testet) Du har har högt LDL (Rätt enligt testet)
  8. Jag har full förståelse för att man inte vill använda sin egen kropp som ett "experiment" på att mycket höga framförallt LDL/ApoB värden är ofarliga. Jag har också ganska höga värden, dock strax under referensintervallen ... jag har nog bestämt mig för att acceptera dessa.... Det kan vara ganska svårt att lägga om sin kost ... jag skulle nog uppleva LCHF-kost som ganska "begränsande" om man skulle skära bort alla mejerier, ägg och det mesta av köttet. Jag skulle nog tänka så här... 1. Det är inget akut problem 2. Minska mejerier och ägg fortsätt äta kött som vanligt, minska ev kokosfett. (Men sluta inte helt med någonting) 3. Tillför betydligt mer olivolja till kosten (eller ngn annan olja med liknande egenskaper) 4. Testa dig igen om 3-6 månader (bestäm dig innan för vilka värden du kan acceptera, det finns ju de som anser att det här med höga LDL-värden inte är någon fara men det finns många som anser att det är farligt ... bilda dig en egen uppfattning, det är din kropp. )
  9. Se också: https://blog.emptyq.net/a?ID=00004-50dabc29-64ea-465f-8e11-2b2513dab971
  10. Varför inte fundera på om kolesterol hypotesen är felaktig? Den skapades av två Harvard forskare som fick betalt för att försöka frikänna sockret från att orsaka Hjärt - och kärlproblem. Se:
  11. Läs gärna den här tråden och speciellt Uffes inlägg. https://forum.kostdoktorn.se/topic/17013-kolesterol/#elControls_165984_menu
  12. Låter lite märkligt alltihop. Undrar vad de har för vetenskaplig backning för det de säger: Detta självprovtagningskit ger dig information om hur dina gener inverkar på din aptit, ätbeteende och hur kroppen påverkas av olika typer av fett i maten. Provsvaret ger också tips kring kost och träning som passar din genprofil. Övervikt och fetma beror på flera olika faktorer där gener spelar en stor roll. Kan man ha anlag för övervikt? Det är flera olika gener som påverkar övervikt, blodfetter och BMI. Kopplingen mellan gener och kost är välstuderad och att en del människor kan äta vad de vill utan att gå upp i vikt medan andra har svårt att gå ner i vikt beror delvis på vilka gener man har. Detta självprovtagningskit undersöker 4 olika gener (FTO, PPARG, APOA5 och FABP2). Genom att provta dessa får du reda på: Om du bär på anlag för övervikt och om du genom fysisk aktivitet kan motverka en sådan övervikt. Hur kroppen reagerar på intag av enkelomättade fetter (tex olivolja och rapsolja) och om du genom att äta mer av dessa kan få ett minskat BMI. Om ett ökat totalt fettintag resulterar i ett ökat eller minskat BMI. Om du har ett anlag och ökad risk för högre nivåer av blodfetter, däribland kolesterol.
  13. Jag reagerar på att du säger att vi vet för lite i dagsläget och ändå säger du att det känns för riskabelt mm. Dvs du tror alltså att det vi vet är att de här värdena är relevanta och att det är farligt att ligga till som du gör. Men vet vi verkligen detta om "vi vet för lite i dagsläget" ? Det gäller väl i så fall åt båda hållen, vi vet för lite om höga värden och vi vet för lite om låga värden ? Nu håller jag inte med om att vi vet för lite men det får bli ett annat inlägg. "Jag noterar att om jag delar P-Kolesterol med HDL så får jag ett värde under fyra, vilket verkar bra enligt Dietdoktorns riskanalys (9,6/2,5=3,84)... Och min Apokvot är under 0,7 vilket också ska vara "mycket bra" enligt Dietdoktorns sida om kolesterol. Men jag tänker ändå att vi vet för lite i dagsläget om P-Kolesterol och LDL att det känns för riskabelt att chans och gå runt med dessa värden, nu när de är så himla höga över refernsvärdena (P-Kolesterol 9,6 mmol/L och LDL 6,4 mmol/L)."
  14. Hej, Jag är en 37-årig kille som är ganska smal (183cm, 63kg). Jag försöker motionera och styrketränar lite hemma, men skulle inte kalla mig stark. Jag har nu ätit en strikt LCHF i ca 6 månader och mina tidigare problem med divertiklar har blivit mycket bättre och jag upplever också att "hjärndimman/tröttheten", som jag alltid fått på arbetsluncherna, har blivit mycket mindre. Jag äter rött kött och mejeriprodukter regelbundet. Jag äter 3 ägg till varje lunch. Jag gjorde Werlabs Hälsokontroll XL Plus nyligen och mina resultat upplever jag vara problematiska. jag skriver faktiskt detta lite i affekt och ska sanningen fram så mår jag inge vidare mentalt efter att ha sett resultaten. fS-Triglycerider: 0,68 mmol/L (fint värde) P-Kolestrol: 9,6 mmol/L (jättehögt referens är 3,3-6,9!) P-HDL-kolesterol: 2,5 mmol/L (ganska fint värde, referens är 0,80-2,1) fP-LDL-Kolesterol: 6,4 mmol/L (väldigt högt, referens är 1,4-4,7) S-Apolipoprotein A1: 2,4 g/L (ganska fint värde, referens är 0,9-1,8) S-Apolipoprotein B: 1,7 g/L (ganska högt, referens är 0,6-1,6) P-Apo B/Apo A1 (kvot): 0,69 (helt okej, referens är 0,40-1,2) Jag noterar att om jag delar P-Kolesterol med HDL så får jag ett värde under fyra, vilket verkar bra enligt Dietdoktorns riskanalys (9,6/2,5=3,84)... Och min Apokvot är under 0,7 vilket också ska vara "mycket bra" enligt Dietdoktorns sida om kolesterol. Men jag tänker ändå att vi vet för lite i dagsläget om P-Kolesterol och LDL att det känns för riskabelt att chans och gå runt med dessa värden, nu när de är så himla höga över refernsvärdena (P-Kolesterol 9,6 mmol/L och LDL 6,4 mmol/L). Jag har även en annan tråd på detta forum (under näringslära) där jag går igenom att jag har genotyp A/G på FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2), vilket gör att min kropp har anlag för förhöjda blodfetter. (och som jag uppfattat det så gäller det just mättade fetter). Jag har också andra "fettgener" men dessa oroar jag mig inte för eftersom jag är smal. Det är främst kolesterolet jag är orolig för. Jag skulle vilja få ner dessa värden och skulle behöva rådfråga er om hur jag ska gå vidare i mitt liv. Som jag kan se det så finns det fyra alternativ: (1) Fortsätta som vanligt och äta en strikt LCHF där även regelbundet intag av ägg, rätt kött och mättat fett ingår (detta alternativ är förmodligen inte aktuellt för mig om jag ska få ner mitt LDL). (2) Fortsätta med strikt LCHF men sätta in åtgärder: I princip plocka bort alla ägg, mejeriprodukter och allt mättat fett och bara äta omättade fetter (förutom kanske rött kött en gång på helgen). Uppreglera konditionsträningen från 2 till 4 pass i veckan. Försöka få till bättre sömn. Äta kost som främst består av fibrer, avokado, olivolja, vassleprotein och kanske bönproteinisolat. (3) Som alternativ två ovan med tillägget att även minska mängden fett totalt och lägga till typ potatis och andra kolhydrater (kan vara ett alternativ om mitt kolesterol och LDL skulle öka av omättade fetter. Ökar kolesterol och LDL av omättat fett? Jag behöver äta ca 2500kcal fördelat på 2 måltider per dag så det blir ju en del fett ca 1700kcal kanske). (4) Sluta helt med LCHF och gå över till en växtbaserad kost (jag vill egentligen inte detta för jag är rädd att mina inflammationer i divertiklarna ska komma tillbaka med kolhydraterna). Men min kropp kanske inte kan hantera fetter? Ber er verkligen om vägledning här. Har ni liknande erfarenheter? Bör jag kontakta vårdcentral för mina värden? Vänliga hälsningar Patrik
  15. Jag gör ketochoklad: 40-50 gram smör, 1 msk kakao, några droppar stevia och 3 dl kokande vatten. Mixa med mixerstav och njut.
  16. För en tid sedan gjorde jag ett gentest som marknadsförs för att mäta "hälsa och blodfetter" på Dynamic Code. En av generna som testet mäter kallas FABP2 genen (Fatty Acid Binding Protein 2) och den är involverad i bindning, transport och nedbrytning av fetter. Mina testresultat visade att jag har A/G genotypen, vilket innebär att jag har anlag för en ökad risk för förhöjda blodfetter. Om jag tolkar testet rätt så innebär detta att jag riskerar att få höga nivåer av triglycerider och LDL samt låga nivåer av HDL. Har någon annan här A/G genotypen för blodfetter (FABP2 genen) och hur hanterar ni det? En rekommendation som testet ger är att byta ut mättade fetter (till exempel smör) mot omättade fetter (till exempel olivolja). Finns det någon annan än mig här som har denna genotyp eller en liknande? ...Och finns det någon här som kan ge råd i hur man ska hantera denna situation? ...är till exempel rådet att äta omättade fetter och undvika mättade fetter ett råd som fungerar? Vänliga hälsningar Patrik
  17. Om man tycker inte om att tugga fett på grund av dess konsistens så kan man smälta det och dricka varmt ungefär som fettkaffe men ändå inte. Jag gillar att göra grytor, soppor eller köttfärssås utan redning (som oftast är kolhydrater) och äter det med sked utan tillbehör. Man kan gömma ganska mycket fett i dessa. Använder man krossade tomater och lite sambal oelek som kryddning får man en kryddig gryta med så mycket fett man vill. Speciellt nu på hösten värmer de gott.
  18. Last week
  19. Lite förenklat; Om det finns tillräckligt med mineraler i födan och man inte har större problem med läckande tarm binder oxalaterna till mineralerna och bajsas ut men iom det tar de ju med sig mineralerna ut. Om man tex tittar på njurstenar är de ofta av Ca-oxalat eller Mg-oxalat men oxalater kan även binda till zink och, om jag minns rätt, kalium. Kristallerna/stenarna ser lite olika ut beroende på vilket mineral som är aktuellt. Mg ger stjärnor och zink flagor.
  20. Var det inte så att kalcium och magnesium bör vara i balans? Så ju mer kalcium i maten destå mer magnesium behövs väl. Jag har också för mig att stress, träning, alkohol, kaffe, kanske även the, ökar magnesiumbehovet. Ibland undrar jag om inte även lågkolhydratkosten i sig ökar magnesiumbehovet. Förr, när jag åt striktare och mer salt, behövde jag mer magnesium och hade trots det kramper. Nu med mycket liberal LCHF räcker det med 300 mg på kvällen och ändå har jag dragit ner på saltintaget. Visserligen stressar jag också mindre nu, äter mindre per dag och mindre portioner och dricker mindre kaffe och alkohol. Det är lite för många parametrar för att kunna dra några säkra slutsatser Jag kände inte till att det fanns ett samband mellan oxalater och magnesium.
  21. Detta med oxalater… Hur vet man egentligen hur mycket det man äter innehåller… och hur mycket kalcium/magnesium man behöver tillföra..? Jag äter sedan länge stora mängder mörk choklad. Jag tillför också mineraltillskott, både blandmineraler och ren magnesium. Märke Holistic. Jag har stora problem med kramp och nåt utarmar mig på magnesium (kanske andra näringsämnen också?) och jag misstänker oxalaterna i den mörka chokladen. Å andra sidan äter jag inte mycket oxalater i övrigt vad jag vet.
  22. Tack, jag tar till mig det tipset. Klarar liksom inte att SE fettet jag ska äta.
  23. Jag vet inte om den här artikeln av Martina kan vara till hjälp för er,men det är en intressant artikel i alla fall. .: https://martinajohansson.se/svar-pa-tal-keto-kraschade-hormoner/?fbclid=IwAR05vH6Rccq255BUZkGkc0koNUmSaPEhR41NFOT74nrcba3sMxVzm3sFDtw
  24. Äggröra stekt i smör med lite grädde slukar en hel del fett! Blir krämigt och gott
  25. första veckan avklarad. Gått bra men jag har svårt för allt fett jag måste äta. Äter strikt keto för att "avsockra" mig så snabbt som möjligt. Är det fler som tycker det är jobbigt att äta allt detta fett. Tips på hur man kan trolla bort det så det inte märks så tydligt mottages hjärtligt.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...