All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Igår
  2. Hej allihopa Idag har jag inte känt något hugg i hjärtat alls)) har aldrig vaknat av det heller. Jag ökade kolhydratintaget något lite idag och Jag pressade och drack 2 dl apelsin utspritt under dagen idag och har mått prima! Har dessutom tillfört kalium och kalcium idag (magnesium har jag sen innan). Jag har annars bra värde på övriga vitaminer i kroppen (neurologen kollade för 2 v sen). Även fått järn via dropp då min kropp inte tar upp järn via kost eller tabletter så där.är depån påfyllt😃 Jag antar att omställningen med max 20 gram kolhydrater per dag och mycket fett är en omställningför kroppen. Proteinet tror jag inte "ställer till" tröttheten och hugg i hjärtat)) kombinerat med vikten att ha tillräckligt med vitaminer och mineraler så gissar jag att det är en kort period innan kroppen är helt i fas med att såhär ska jag äta. Men exakt vad hugg över hjärtat beror på kombinerat med strikt lchf vet jag fortfarande inte..🙄 om det är pga brist av något i kroppen eller annat....
  3. Peter B

    Inga mail

    @Annika Rane
  4. Min ICA Maxi har både talg och ister i mejeriets matfettshylla. Ankfett har jag däremot inte sett till.
  5. Finns det någon webbshop som erbjuder prisvärt animaliskt fett för privatpersoner? Är ute efter ankfett, talg eller ister/flott. Matsidor som mathem eller mat.se levererar inte till mitt område.
  6. Inte personligen men närstående dock utan samband med kraftig viktnedgång. Det gick över med tiden utan viktuppgång. Jag tänker att om det är kopplat till viktnedgång kanske det har med mineralbalansen att göra. Salt, magnesium (600mg/dag), vatten kanske kan hjälpa även här. Magnesium är ju avslappnande.
  7. Tack Peter. Som sista tanke går jag emot råden att äta sällan och påstår att så länge du har hjärtklappningen ska du äta nåt varannan vaken timme eller omedelbart när du känner att det kommer. Det kommer störa viktnedgången men nu måste vi få ordning på hjärtat först. Händer det att du vaknar av hjärtklappningen?
  8. Tuba aperta. Tuba aperta är ett tillstånd då örontrumpeten ständigt står öppen vilket ger obehag i form av burkighet när man talar. Kan uppkomma vid kraftig viktnedgång. Är det någon i forumet som upplevt detta ? Och i så fall har det försvunnit när man gått upp i vikt ? Roger M
  9. Jag får ihop det. Eko kan man köpa för att slippa gifter i maten. Det spelar ju ingen roll var det är producerat. Sen om man kan kombinera detta med mindre miljöpåverkan är det ju toppen Men ibland kan man inte få både och.
  10. Min två cent. Viktigare att köpa (eventuella) grönsaker som eko, än ekokött, även om jag gärna gör det också. Jag tror att en idisslare kan detoxificera en hel del och fungera som ett skydd mot det delvis icke eko fodret.
  11. Vi tillverkar glukos av glukogena aminosyror (typ protein) och glycerol ( typ fett) i processen som kallas glukoneogenes, om det intresserar någon. 😉 Det är därför man kan äta 0 gram kolhydrater och ändå överleva.
  12. Tusen tack för era tips jag tar åt mig!))❤❤❤
  13. Jag tror du behöver äta mer. Hjärtklappningen kan tyda på att även dina glykogenlager är tomma och det gillar inte kroppen den vill ha en viss mängd raketbränsle för den dag som lejonet kommer. Utan kolhydrater in så börjar vi tillverka glykogen av protein och där tror jag hjärtklappning och ev pulshöjning kommer in för om du inte får in tillräckligt med protein heller signalerar kroppen. Tillverkar vi glykogen också av fett ? I så fall bör det stå protein och fett ovan.
  14. Fördelen med eko/krav är att frukt&grönt är mindre giftbesprutat, så du får inte i dig så mycket giftrester och bidrar inte till miljöförstörelse i samma utsträckning. Men även icke ekologiskt svenskt frukt&grönt håller hög kvalité, eftersom tuffare regler vad gäller besprutning samt svalt klimat som innebär mindre angrepp. Det enda som giftbesprutas rejält i Sverige är potatis och vissa bär. Det viktigaste att undvika, i min mening, är importerat frukt&bär som är icke eko. Där finns sjukt mycket gifter och ofta över tillåtna gränsvärden. Men även importerade bladgrönsaker som t.ex spenat, innehåller mycket insektsgift. Både importerade bär och bladgrönsaker kan ge magsjuka förövrigt, eftersom de vattnar med vidrigt avloppsvatten. Jag har inte superbra ekonomi heller, så jag väljer ekologiskt när priset är överkomligt samt livsmedel där konventionell innehåller för mycket skit som t.ex frukt. Jag köper alltid eko/krav ägg, mejerier, köttfärs, grytkött, eftersom det inte är hutlöst dyrt och har bättre näringsvärde. Vad jag inte köper eko/krav som jag har lite skuldkänslor över är svensk kyckling. Men känns helt orimligt att betala 3 ggr så mycket för en hel kyckling. Jag odlar mina egna grönsaker under säsong och fryser in. Men under vinterhalvåret så tar det ju slut och då måste man handla. Färska ekogrönsaker är svindyra, så det blir en del konventionellt odlat då för mig tyvärr. Vad jag köper ekologiskt eller i alla fall svenskodlat under vinter är frysvaror som broccoli/haricots verts t.ex samt rotsaker, pumpa osv, sånt som inte är galet dyrt.
  15. Du skall veta att hjärtat (även hjärnan) kräver såväl kalcium som magnesium för att effektivt tända på alla cylindrar. För det ändamålet krävs att kroppen kan ta upp dessa ämnen. Det betyder att du måste tillse att din D-vitaminnivå är tillräcklig. Vi svenskar lider oftast brist på D-vitamin, så mitt tips är att du använder D3-vitamin som tillskott 2000 ie per dag. Hur tar du in kalcium (yoghurt, eller...)? Magnesium är också viktigt att tillföra, genom att brist ofta förekommer. Såvida du inte badar varje dag, lär det vara säkrare att ta in det via munnen - se då till att använda citratformen, som tas upp effektivt. Viktigt för kroppen att veta, är var den skall lägga kalcium som tas in (tänder/benstomme). Vid för låg andel K2-vitamin riskerar kalcium att lägga sig i blodkärl och annan vävnad. Så rekommenderade få tillskott (D3-vitamin, magnesium, K2-vitamin) kan ha stor eller mycket stor betydelse. P.S. Kika gärna på https://forum.kostdoktorn.se/topic/15723-hjälp-jag-går-inte-ner-alls/?do=findComment&comment=157571 som delvis kan vara av intresse även för dig. Välkommen till forumet förresten!
  16. Hej Peter, Tack för dina tips. Jag har from idag lagt till ett glas vatten med salt, plus köper "magnesium salt" till badet ikväll. Fick även tipset att ta lite kalium så här ska testas.)) För övrigt mår jag KANON i kropp och mage (annars har jag ibs och RLS) så denna kosten gör att jag mår prima))). Äter 3 ggr om dagen med niga uppsatta menyer))😃 o det funkar toppen för mig plus jag lär mig verkligen hur min kropp mår med olika delar carbs, fett och protein.. Ha det bäst!
  17. Välkomen hit Teresia! Hoppas att du dricker vatten med salt (en del magnesium skadar inte heller) det kan annars ställa till med problem i början av "omställningen". Själv hade jag nog skippat kalorirestriktionerna nu i början och ätit tills jag varit mätt 2-3 ggr per dag istället för att räkna kalorier. Att äta mindre än vad kroppen "vill" och ställa om till ketogen kost samtidigt kan nog ge en del kroppsliga effekter och skapa trötthet. Lycka till!
  18. Hej alla underbara. Jag är inne på ketodiet / strikt lchf dag 15 och jag är väldigt noga med att hålla max 20 g kolhydrater per dag och redan efter 6 dagar mådde jag topp! Jag är i stark ketos redan och har då upplevt stark huvudvärk och denna keto andedräkt ändå sen dag 5. Jag har länge undvikit gluten och mjölk så gissar att det därför var lättare för.mig att nå ketos snabbt. Jag pendlar på.ett kaloriintag mellan 1200-1600 per dag då jag vill gå ner i vikt. Nu är jag dödstrött och har som det känns hugg i hjärtat från och till. Någon som kan relatera och råda vad detta och hur jag ska bli piggare och bli av med huggen i "hjärtat"?? Hoppas inte jag behöver vara orolig? Och är det någon som kan tipsa om en fysik dietist eller läkare som är duktig inom lchf i Helsingborg el Malmö? Vill gärna träffa någon. Kram från mig
  19. MariaF

    Vacciner

    Som jag nämnt förut blev mina bekantas son förlamad vid 6mån ålder, idag är han 6år och kan inte sitta/stå, tugga, prata... Sitter fast i skenor för att växa så rätt som möjligt och blir matad via sond på magen. Det har gjorts omfattande utredningar och till sist konstaterade Akademiska i Uppsala att det var vaccinskador. Så ja, vems rättighet väger tyngst? Det är en fruktansvärt svår fråga! Vacciner har gjort otroligt mycket bra för människan men behövs de allihop? Ska de blandas i cocktails? Kanske borde man vänta tills barnet är aningen äldre än de är idag? Vem vet? Om mitt barn riskerade att dö av vissa sjukdomar skulle jag vara för tvångsvaccinering. Om mitt barn blivit totalförlamad av vaccinerna, då hade jag förbannat dem. Idag har jag ett barn som inte kan rensa ut gifter på ett bra sätt - vaccinerna är med bland misstänkt orsak men jag vet förstås inte. Jag vill ändå kunna välja. Jag hade nog valt vaccin, åtminstone de flesta, men en och en och inte lika tidigt som det blev.
  20. Jag försöker alltid köpa svenskt eko kött. Mest för att det är oftast så mycket godare, men främst för att gräsätande djur får ett nyttigare kött som bla innehåller Omega 3. Kor som får beta gräs mår bättre än att bara bli uppfödda på spannmål även om de växer långsammare och inte lika mycket.
  21. Cleppa

    Vacciner

    Håller inte alls med. Jag har en son med en muskelsjukdom som kan dö vid olika typer av sjukdomar och där risken för att han smittas minskas rejält om folk är vaccinerade. så vems rättighet väger tyngst? Din rätt att inte vaccinera dig eller min sons rätt att slippa bli sjuk och riskera att dö?
  22. MariaF

    Vacciner

    Huvudet på spiken!
  23. Det beror på vad man vill uppnå med sitt köp, tror jag. Vill man visa även svenska producenter att man vill ha eko, ja då kan man köpa importerat eko. Vill man stötta svensk matproduktion så kanske det är ett sämre val. Tittar man till sin hälsa är det, om jag förstått rätt, mindre skillnad på konventionellt och eko i Sverige än på många andra ställen, samtidigt som det kommer rapporter om att även svenska producenter använder otrevliga ämnen/metoder i sin produktion. Och restvärden i eko-producerat har samma gränsvärden som i annan produktion. Som jag ser det finns det idag inget annat sätt att med sina pengar visa producenterna vad jag som konsument vill ha. Jag gillar inte alltid eko heller, det är inte bra nog. Det finns regler kring produktion snarare än resultat (typ som gränsvärdena nämnda ovan) och det gillar jag inte men det är som sagt det enda jag har att välja på idag om jag inte ska fixa all mat själv. Vad gäller djurhållningen ska man t ex ha färre hönor/m2 än annars men inte få nog för att flocken ska må bra. Och gårdsslakten, den i mina ögon snällaste slakten, är inte tillåten för kött som ska säljas. Ska vi gissa att det är en bransch som lobbat fram den regeln..? Nyligen läste jag också att man inte får sälja grönsaker där man återfört köksavfall typ bokashi till jorden. Har inte dubbelkollat men det är ju helt vansinne om det är så? Kommunal blandkompost där man har noll koll på vad invånarna stoppat i komposten får användas (även om gas kanske är mest intressant) men inte hemmakökskompost. Reko-ringarna som vuxit upp verkar vara ett bättre alternativ. Där kan man fråga producenterna direkt över det man undrar.
  24. Senaste veckan
  25. Även om du tränar på gym, får man nog intrycket att du med ditt stillasittande arbete och typ/frekvens måltider tillfredsställer ditt energibehov så att balansen energi in och ut blir ± noll. Den balansen innebär att kroppen behåller sin vikt oförändrad. Min egen strategi, när jag inledde min LCHF-karriär, var egentligen enkel: Äta långsamt och sluta när mättnaden visade sig. Äter man för fort finns annars risken att man äter för mycket, blir övermätt och motverkar den basala tanken med LCHF, om tanken är att gå ner i vikt. För min del var viktnedgången inte huvudskälet för kostväxlingen, men den fixade kroppen automatiskt, direkt genom den tillämpade principen. Resultatet: Ett kilos viktminskning per månad under fem, sex månader. Därefter har min vikt hållit sig konstant (± ½ kilo med BMI 23). Nu efter lite mer än två år håller sig vikten fortfarande konstant. När kroppen känner av att fettreserven minskats till lagom miniminivå, förefaller den anpassa sig genom att variera mättnadskänslan till en senare tidpunkt (när lite mer fett krävs för att inte tära mer på kroppsfettet). När det gäller de enzymatiska förutsättningarna för hunger/mättnadskänslor, får man fundera lite runt tidigare rekommendationer för den som ville banta. Vanligt var att man skulle dricka ett eller två glas vatten någon halvtimme före maten med tanken att magsäcken då skulle känna av mättnaden tidigare (genom att magen fick hjälp med att bli utspänd). Viktigt är dock att man i första hand inte låter fyllnadsgraden bestämma, utan låter fettet i kosten (energimediet) vara det som styr hungerkänslorna att uppträda på ett tidigt stadium. Det sker effektivast om magsaften är så sur som möjligt genom att man: - dricker så lite som möjligt direkt före måltiden, så att kroppen hinner bygga upp magsaftens surhet inför nästa måltid. Om törsten tvingar till vätskeintag bör detta ske så långt före måltiden som möjligt. - under måltiden dricker minimalt, så att magsaften håller sig så sur som möjligt (för optimal bearbetning av födoämnena). Då kommer mättnadskänslan tidigare. Vätska som späder magsaften och gör den mindre sur, är till nackdel för matsmältningen och försenar för kroppen att känna av den ackumulerade fettmängdens storlek. - efter måltiden väntar med vätskeintag så länge som möjligt. Visserligen har du fem veckors LCHF bakom dig men genom att din energiomsättning bevisligen är ± noll, har kroppen ännu inte haft anledning att tömma dina glykogennivåer, som Katerina påpekade. Innan det skett händer inget väsentligt med din vikt! Eftersom du inte känt av någon viktminskning, kan det finnas anledning att analysera din kropp lite närmare än att bara mäta midjemåttet och vikten. Genom att tillföra data om fördelningen av kroppens muskler, fett, vätska och benstomme,´kan man ytterligare förfina informationen. Numera enkelt att göra med hjälp av en bra våg av modern snitt. Genom en sådan kan du göra jämförelser mellan dina data och normaldata. Med informationen du då får, kan du lättare reglera kosten till optimala värden. Härunder ser du var normalvärdena ligger. Genom vågen får du samtidigt information om ditt dagliga energibehov, som beräknas på din kroppslängd, träningsnivå och ålder. Lite jämförelser mellan kaloriberäknade recept på kostdoktorn och din personliga kost, kan ge dig ytterligare viktig info i riktning den du eftersträvar. Välj en bra våg och spara inte några hundralappar på en billig sådan. Tips på våg kan du få, om du vill. P.S. För min del var det enkelt att anpassa mig till LCHF genom att begränsa mig till två mål mat om dagen - frukost och huvudmålet vid tre-fyra tiden (17-18 timmars daglig fasta). Det går lätt för oss pensionärer. I ditt fall fungerade tvåmålsvarianten tydligen dåligt. Har du prövat att utesluta frukosten och satsa på lunch med huvudmålet efter arbetsdagens slut? iAnna påpekade att det kan ta sin tid att anpassa sig till daglig fasta, innebärande att hoppa över ett mål. Kan så vara men min fru och jag hade tydligen lätt för att direkt hålla fast vid två huvudmål (släppa alla former av mellanmål) utan minsta hungerproblem - det har vi fortsatt med under drygt två år - helt underbart. När du påpekar att du: mår bra i mage inte längre har kvar ditt sockersug kan hålla dig vaken på eftermiddagarna utan att vara beroende av energidrycker har du egentligen kommit ganska långt och redan sett fina effekter av kostväxlingen i riktning att, allteftersom åren går, slippa uppleva det metabola syndromet med dess följdsjukdomar. Någon anledning att känna depression finns därför knappast för dig. Observera att alltför mycket protein i kosten kan medföra en för stor glukosandel (proteinet omvandlas till glukos). Det betyder att kroppen direkt kan använda glukos för den dagliga energiförbrukningen och hindra ketoner att bildas. De senare är dina bästa vänner, när det gäller fettförbränningen. Med ganska stor sannolikhet kommer du snart att lyckas i dina strävanden (vikt/midjemått) - det krävs bara lite tid och experimenterande. Låt oss resonera vidare, när du samlat på dig ytterligare några mätdata. All din strävan måste ligga på produktionen av ketoner utan vilka din ambition får svårt att förverkligas.
  26. Funderar på det här med ekologisk mat. Jämför jag eko-köttet med vanligt i de matbutiker jag handlar är priset ofta det dubbla. Samtidigt har jag läst ungefär halvvägs i 'Den hemlige kocken' av Mats-Eric Nilsson, och det är ingen vacker bild man får av varken köttindustrin eller korvproducenter. Så är inte speciellt sugen att handla varken korv eller kyckling om jag inte vet att det är kvalité. Har även kikat lite på EWGs 'dirty dozen' och 'clean fifteen'. Men samtidigt har jag min matbudget som student att förhålla mig till, även om mitt intresse för mat och hälsa växer. Så, hur ser andra forummedlemmar på ekologisk mat? Är det värt pengarna? Vad finns det för fördelar jämfört med konventionellt producerad mat? Vad får er att fortsätta med ekologiskt? För någon får betala priset förr eller senare, är det inte prislappen är det något annat. Det som jag brukar köpa ekologiskt är ägg. Annars försöker jag i huvudsak köpa mat som är producerad i Sverige, fisk får gärna vara MSC-märkt. Att köpa eko om det samtidigt innebär lång frakt går inte ihop i mitt huvud. Så om jag ska försöka öka mängden ekologiskt jag köper, även om jag sannolikt inte kan handla eko till 100%, kanske inte ens 50%, vilka livsmedel är viktigast att köpa eko? Vilka spelar mindre roll? Går det att äta ekologiskt utan att det gräver hål i plånboken? Hur gör man i så fall?
  27. Jag klarar inte av när ägg är rått och rinnigt, så fransk omelett gör mig illamående eftersom den är mjuk och slemmig i mitten...urk. Omelett ska vara genomstekt på bägge sidor! Brukar göra omeletten i ugnen, så jag slipper stå och vakta samt att den blir väldigt fluffig i ugn. Har jag riktigt ont om tid och behöver näring NU, så gör jag snabbomelett i mikrovågsugnen, som blir förvånansvärt bra med tanke på att det bara tar någon minut och så har man en färdig rätt. Godast bli det med någon rejält stark och lagrad ost(parmesan, västerbottensost t.ex), skvätt grädde, smält smör, lite tärnad paprika, svartpeppar och någon typ av fläsk eller skinka, eftersom ägg i sig är rätt mesigt smakmässigt. Enda problemet är att jag blir plufsig och går upp i vikt av ost och grädde, så oftast blir det en betydligt tråkigare äggrätt, typ kokt med lite örtsalt 😞
  1. Ladda in mer aktivitet