All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Today
  3. Stressmage. Adrenal body type. Det är stressen i ditt liv som gör att du inte kommer dit du vill.
  4. Martina Johansson förklarar på sin blogg hur viktigt kolesterol är: https://martinajohansson.se/kolesterolmetabolismen/
  5. Mig

    Tarmflora

    Kan man ha intolerans mot fett? Eller beror det alltid på inflammation (tex tarm, bukspottkörteln, gallblåsa)? Nån som föreslog högprotein och lågfett kost. Också: vad är det som er så bra med ketos, som du inte får när du inte är i ketos men oavsett äter LCHF/carnivor?
  6. Igår
  7. Mig

    Tarmflora

    Har Sverige gräsfodrat smör?
  8. Mig

    Tarmflora

    Nej, men har inga alternativ. Men inälvsmat från industridjur avstår jag från för jag tror det är speciellt negativt. Äter ni mkt gräsfodrade djur?
  9. MariaF

    Tarmflora

    Kanske ska tillägga att Anna Sparre är väldigt för grönsaker också, inte alls nån karnivor typ. Industrikött är aldrig sunt. Ett djur som inte levt på ett sätt det inte är skapt för kan aldrig anses näringsmässigt bra.
  10. Mig

    Tarmflora

    Tack, ska läsa det. Jag är inte så förtjust i inälvsmat, men kan äta det om det är från gräsbetande djur. Här är det bara industrikött och då är väl inälvsmat inte alls sunt?
  11. MariaF

    Tarmflora

    Nja, koncentrationerna skiljer sig rejält mellan muskelkött och inälvor. Anna Sparre pratar inälvsmat i sin pod: http://4health.se/158-lar-dig-ata-inalvsmat Anna har förresten många intressanta blogginlägg om man söker på olika ämnen, t ex inälvsmat.
  12. Mig

    Tarmflora

    Kan jakta vidare på funktionsmedicinare, men till de priser som de kräver här vill jag hitta någon som verkar mer seriös än de jag har stött på hittills.
  13. Mig

    Tarmflora

    @MariaF men alla vitaminer etc som du nämner finns i vanligt kött. Bortsett från c vitamin.
  14. MariaF

    Tarmflora

    Vitaminer, mineraler och antioxidanter. Sånt som finns i grönsaker. D-vitamin, A-vitamin, C-vitamin, järn, magnesium mm. Därav tror jag på en annan skola som du vet. Det kryllar tyvärr inte av funktionsmedicinare...
  15. Mig

    Tarmflora

    @Cederulla, fått utredning på sjukhus, ja. De har inte hittat nått fel. Läkaren har skickat hänvisning till ny runde.
  16. Mig

    Tarmflora

    Nej, inte kokosolja. Slutat med det. Tom slutat med kokosmjölk @MariaF om jag inte tar fett till kosttillskott får jag som regel behålla de. Behöver väldigt gärna veta svar på ovanstående frågor, feks inälvsmat, lever, etc. Är det nått ni äter? Om man inte äter det vad för kosttillskott behövs då? Vad för brister kan uppstå? Oxå hur fördelar man maten? Skrev lite om e% fördelning ovanför. Hade blivit enormt glad om någon kunde reda ut det inlägget. @Erik 2 har inte pratat m läkaren om det, nej. Men jag hade ju inte sockersug innan jag la till grönsaker och fick för höga nivåer av kolhydrater. Borde ju ha haft sug innan oxå om det var pga serotonin. (?) Har du förresten tips om hur stötta gallan?
  17. Cederulla

    Tarmflora

    Håller med Maria, du behöver hjälp! Här du ngn gång legat på sjukhus för en ordentlig utredning av dina besvär?
  18. MariaF

    Tarmflora

    Och jag vidhåller att du behöver hjälp... Av någon som tänker annorlunda än moderna läkare. Du fixar inte detta själv. Och när näringen rinner ur dig behövs inga kosttillskott. De hinner inte tas upp.
  19. Ja ...terminologin är slarvig...det är ju egentligen bärarna vi bör prata som innehåller bland annat kolesterol. Den hypotes som verkar ha mest anhängare är att antalet bärare av LDL-typ är en tydlig markör för CVD-risk och att detta mäts bäst med LDL-P eller ApoB tester. Men jag skulle inte bli förvånad om hypotesen kommer att förändras i takt med att ytterligare kunskap inom området växer fram. Men jag blir också lite oroad över att en del helt verkar avfärda hypotesen ovan baserat på ett ganska litet antal forskare som påstår att detta är fel. Speciellt om man skulle råka ha ytterligare markörer som talar för risk som höga TG, högt blodtryck eller inflammation. Sammantaget kan det då vara tecken på att något inte står rätt till och att det kan vara läge försöka förstå vad det kan bero på och om man kan göra något åt.det.
  20. Y62

    Pölsa

    Zepp, jag äter inte kolhydrater förutom när det inte finns annat eller inför ett långlopp så jag vet att jag kan. Jag vill bara ha en god pölsa med så lite kolhydrater som möjligt 😎
  21. Nu har jag inte läst alla inlägg sedan ditt hälsodagboksförslag.. jag tänkte bara komma med några parametrar till. Du får avgöra om de känns relevanta. - klar i huvudet - utevistelse - hur mår magen? Känsla och frekvens - hunger och mättnad - energi
  22. @Peter B Mitt problem med hela kolesteroldebatten inkl APO A och APO B är att ingen konsekvent och tydligt deklararerar vad hen pratar om men alltid under rubriken "kolesterol". Kolesterol får skulden för allt, som vanligt. Som om kolesterol är = LDL eller = APO B. Så är ju inte fallet. APO B tex är (enl Wikipedia, tas med nypa salt, jag vet) det primära apo-lipo-proteinet (jag understryker: proteinet) i lipo-proteinerna kylomikroner (ULDL), VLDL, IDL och LDL, vars uppgift det är att transportera fettmolekyler, och kolesterol (som vi lärt oss av Zepp inte är fett utan en alkohol), runt i kroppen. En kylomikron tex består av triglycerider (ursprung kolhydrater), phospholipider (ursprung fett), kolesterol och protein (samt, skulle jag gissa en del annat, tex fettlösliga vitaminer). Så vad är det som är ett problem i den blandningen, går det ens att säga, är det ens testat, går det att testa? Är det kombinationen? Har någon högtrycksbombat en artär med rent kolesterol för att se om det går att trycka in det genom väggen? Samma med triglyceriderna. Samma med proteinerna. Med en dåres envishet: apo-lipo-proteinerna är inte = kolesterol. Apolipoprotein B is the primary apolipoprotein of chylomicrons, VLDL, IDL, and LDL particles (LDL - known commonly by the misnomer "bad cholesterol" when in reference to both heart disease and vascular disease in general), which is responsible for carrying fat molecules (lipids), including cholesterol, around the body (within the water outside cells) to all cells within all tissues. While all the functional roles of ApoB within the LDL (and all larger) particles remain somewhat unclear, it is the primary organizing protein (of the entire complex shell enclosing/carrying fat molecules within) component of the particles and is absolutely required for the formation of these particles. What is also clear is that the ApoB on the LDL particle acts as a ligand for LDL receptors in various cells throughout the body (i.e., less formally, ApoB indicates fat carrying particles are ready to enter any cells with ApoB receptors and deliver fats carried within into the cells). Chylomicrons (from the Greek χυλός, chylos, meaning juice (of plants or animals), and micron, meaning small particle) are lipoprotein particles that consist of triglycerides (85–92%), phospholipids (6–12%), cholesterol (1–3%), and proteins (1–2%). Due to their density relative to lipoproteins, they are also commonly known as ultra low-density lipoproteins (ULDL) in modern usage. [1]
  23. Aseem Malhotra säger att INSULINRESISTENSEN är den viktigaste markören för risk för hjärt- och kärlsjukdom.Det tycker jag låter vettigt. Se: https://www.youtube.com/watch?v=DV9yQbNCE3E. (Ungefär lite efter 10,30 in i videon.) Men hela videon är intressant. En del av de som har familjär hyperkolesterolemi får hjärtinfarkt relativt tidigt. Men de flesta med FH får inte hjärtinfarkt tidigt. Så det finns skäl att tvivla på, att när en person med FH får hjärtinfarkt, så beror det på kolesterolet, och inte på insulinresistensen.
  24. Hej Jag kan nog hjälpa dig Jag är en kille på 53 som också som du fått kämpa med lchf Märkte efter ett tag på lchf att viktnedgången inte gick så snabbt fastän jag låg under 20 kolhydrater Började då med 16/8 som du och efter 2 dagar så kände jag mig mätt hela tiden, svårt med avföringen, ej förstoppad Fastade i över 24 tim men ändå inte hungrig Då började jag experimentera och tog bort ost o mjölkprodukter helt Köpte istället kokosfett och kokosmjölk Används i allt måttligt förutom omelett på morgonen då jag steker i smör för smakens skull Mina 2 mål ser ut så här Omelett på 2 ägg och en sardinburk i tomatsås, eldorado 0 kolhydrater 2 laxfilé med broccoli o dragon sås på en halv deciliter kokosmjölk och lite kokosfett Jag ligger under 10 kolhydrater Efter 3 dagar så började min mage bli lättare, fortfarande inte så hungrig och äntligen som vanligt på toa Kör på gym och märkte otrolig fokus och förstod senare att jag är i ketos Nu rasar jag i vikt, 1,5- 2 kg i veckan Känns som allt rinner av en i en ruskig snabbt Vägde 112 kg sista dec och nu nere i 96kg på 7 veckor Mitt tips är att komma in i riktigt ketos på under 10 kolhydrater och inga mjölkprodukter Ge det en vecka och du kommer att få se vilken fokus, uthållighet samt hur bra du kommer att må Var inte rädd för att äta lite mer protein än vad som sägs , du tränar så det behövs Jag ligger på ca 80 till 100 % per dag Mycket Animaliskt fett med lite kokosmjölk till middag Långt svar men vill du få fart på viktnedgången så följ detta Mvh Magnus
  25. Maria F - jag är nog lite dålig på att slappna av, så det kan stämma. Ska försöka hitta en bättre kvällsrutin, tack för tipset! Kickilotta - tack, ska läsa där.
  26. SGK

    Tarmflora

    Vilken typ av fett äter du? Kokosolja kan ju vara ordentligt laxerande om du äter mycket av det.
  27. Erik 2

    Tarmflora

    Sockersug=serotoninbrist. Har du diskuterat med din läkare att arbeta med serotoninet i hjärnan? Tex att under en tid prova SSRI, tablett för att hålla serotoninet kvar och inte byggas om.
  28. Senaste veckan
  29. Mig

    Tarmflora

    Nu får jag gå på toaletten en halvtimme efter jag ätit. Speciellt om jag äter tillsatt fett, men prövade med enbart ett (1) ägg för att se hur det gick, och ut kom det också. Är så trött, irritabel, ledsen, utmattad... Grönsakerna väckte sockersuget, så önskar äta choklad, glass och läsk. Fy f. Får nog bara inse att ingen finner ut av detta. Tack för att ni har läst tråden!
  1. Ladda in mer aktivitet