All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Om vi talar hälsa istället för övervikt, vilket borde vara mer intressant, så rekommenderar jag den här föreläsningen med Lustig. Särskilt efter 23 minuter.
  3. Vet inte vad jag ska tro om Gundry. Olivolja må vara bra men är det guds gåva till mänskligheten?
  4. Är det dags att börja jobba snart? Jag behöver vila upp mig! Skämt åtsido, riktigt så illa är det inte men det har kört ihop sig redigt! Skateboardkurs med lilleman, jobba deltid, skrapa klubbhusvägg inför ommålning, bygga stenmur för att komma fram och bygga pooldäck... Noterar följande: Under löparhelgen i början av juli fick vi mat 3 ggr/dag och det var vegetarisk inriktning så jag åt inte så mycket. Nu var färsen på soja (med karamelliserat socker?!) och inte tofu så lite åt jag. Inte det minsta hungrig ändå. Det serverades godis/chips som inte lockade. I bilen på väg hem gick nästan all mörk choklad jag tagit med mig. Så antingen var jag uttråkad eller så ökade stressen för att jag var på väg hem. Nu har det då kört ihop sig denna vecka (endast jobb och skatekurs var planerat) och suget är rejält. Eller inte bara sug, hunger också. Börjar jag äta kan jag inte sluta. Så jag försöker fasta en del även om det blir en del te. Den är stressen alltså?!! Min eviga följeslagare. Åka skateboard är förresten livsfarligt och skitkul! Det är bara jag, sonen och en mamma till som är nybörjare och småkillarna viner runt oss så man inte riktigt vågar testa gränser. Jag vet ju inte om jag får stopp... Snacka om att reflexerna spänner alla muskler man har! I synnerhet när man rullar ut för en liten backe (en lutning, ingen grop alltså). Och träningsvärken känns, vill jag lova!
  5. For å ta det siste først, så grubler jeg lite på sånt for min egen del. Men jeg innrømmer at jeg synes samspill mellom mennesker er veldig interessant, og at jeg observerer folk rundt meg. (Og trekker et lettelsens sukk over at jeg ikke er i enkelte andre sine sko 😅) Når det gjelder "hvorfor?" så har jeg ikke noe smart å si.. Noen ganger tenker jeg at jeg må lære meg å legge meg, helt til det til slutt blir like naturlig som å pusse tennene. Andre ganger grubler jeg på hva det er som gjør at jeg ikke bare legger meg, selv om jeg vet veldig godt konsekvensen av å ikke gjøre det. Hadde jeg brukt en brøkdel av den energien jeg bruker på å irritere meg over at jeg ikke sover nok, til å faktisk gå i seng... Og ingenting er så herlig som å våkne frisk og uthvilt!!
  6. Har inte läst något av Gundry.. men han har iallafall rätt på det att LCHF innehåller väldans lite lektiner! Iallafall utan att ha läst något av hans teorier.. Lektiner beter sig inte alls som Insulin!!!!! Lektiner är främst växters sätt att försvara sina barn från att bli uppätna! Iallafall så har djur som äter växter utvecklat resistens mot lektiner, vi har utvecklat kokkonsten, dvs vi blötlägger och kokar våra matvaror, därmed reduicerar vi lektinerna radikalt! Nej det räcker inte med att undvika lektiner för att gå ner i vikt.. äter man vanlig mat dvs inga råa bönor främst, så är lixom inte lektinerna något problem. Du kan testa det hemma.. dont do this att home, är min dissclamer dock! Ät råa bönor en vecka och du lär få kolikliknande problem.. till stora delar på grund av att lektinerna hindrar upptaget i tolvfingertarmen.. så de rasar ner till tjokctarmen, där de då i bästa fall jäses av tarmbakterierna till gas. Återigen.. lektiner verkar i tarmen och påverkar upptaget av sk Kalorier ur födan.. om det var detta han menade? Vilket är hur veird som helst, för om det hela skall fungera ens i teorin, så skall ett ökat upptag av kalorier leda till viktminskning????? Möjligen så snubblar han här på något, dvs vi närmar oss LCHF, dvs om man äter mat som gör att man blir nöjd med lämplig mängd kalorier så kan man gå ner i vikt om man behöver. Annars så är det snarare som så att lektiner gör att vi tar upp färre kalorier!
  7. Du vet säkert själv svaret på din fråga 🙂
  8. Ja, man kan kanske säga att det handlar om mindset. Typ. Du kan alltid välja från vilken synvinkel du ser saker. Istället för att säga att du varit lat idag och inte fått något gjort, kan du säga att du verkligen fått vilat och njutit av den lediga dagen. Båda tankarna är lika sanna, och du kan välja vilken du ger utrymme. Du kan se på din känsla, fundera ifall det är den känslan du vill ha. Backa tillbaka till tanken, vilken tanke är det som ger känslan? Är det en bra känsla, tänk mera tankar som ger liknande känslor! Är det en dålig tanke? Kan du ändra synvinkel? Det är här du ska vara medveten om att detta ska göras med respekt mot dig själv. Vissa saker är svartvita och ska inte omdefinieras. Men att fokusera på känslan är ganska viktigt, för det är nämligen känslan som motiverar dig till handling. Tänk bara vilken skillnad det är i hur du agerar beroende på ifall du känner dig glad och trygg jämfört med om du känner dig osäker och otrygg. Du behöver inte grubbla på dina känslor, köra fast i dem; du vet att du tänker "rätt" ifall du har en bra känsla, lita på att tanken är bra nog då. Det här är ett sett att se på känslor och tankar, det finns flera. Det här är ett bra sätt att tänka kring målsättningar. De ska vara små, tillräckligt lätta att förverkliga. De ska vara relevanta och viktiga för dig. Och konkreta. Sen kan du kombinera målsättningarna med tankesättet kring känslorna ovan. Tacka dig själv och alla andra som hjälpt dig. Flytta fokus från det du INTE vill göra till det du verkligen vill. Hjärnan är dålig på att höra "inte". Jag brukar ge som exempel "tänk inte på en rosa elefant"...
  9. STOP!!! Var snäll mot dig själv nu! Du har skiftesjobb och sover för lite. Då kommer det att vara svårt att göra förändringar. Sömn är så otroligt viktigt. Frågan "varför" ska du gömma dit solen inte skiner 😘 Den frågan kan driva en till vansinne. Jag karikerar, för frågan varför kan vara bra ibland, men du ska välja när du ställer den. Svaret på frågan kan nämligen vara fullkomligt omöjligt att finna. Eller så variera den med humör eller över tid. Svaren på många "varför?" är t ex annorlunda då man är fyrtio jämfört med då man var tjugo. Hur mycket tid lägger du ner på att grubbla kring dessa resonemang?
  10. Jeg kjenner på meg at noe må skje. Fordi jeg er rett og slett ikke fornøyd med livet som det er.. og det er (heldigvis!) opp til meg. Det er jeg som sitter oppe og ser skit på TV i stedet for å legge meg, og jeg som bruker for mye tid på nett og for lite på å gjøre ting jeg har lyst til. (Heldigvis fordi det er bedre å innse at man har vært litt dum, enn å innse at man bor med feil gubbe, eller aldri burde fått barn, eller tok feil utdannelse... ) Med turnusjobb har jeg dager hvor jeg kunne vært ute på tur/trent/... men jeg må sove, eller blir sittende og gjøre ingenting. Fordi jeg er trøtt. Det er jo helt idiotisk!! Livet for forbi mens jeg var på facebook... Ferien må være en god anledning til å endre på ting. Lese bok i stedet for å se dårlig TV. Legge seg i stedet for å sitte oppe. Gå tur i stedet for å sitte inne. Være i naturen heller enn i byen. Drikke te heller enn vin 😜 Tenk å komme hjem uthvilt og restituert!! Det går an... har jeg hørt 😅😊 Jeg begynte å tenke på dette pga treningspraten. Fordi jeg er i dårlig form, og fordi crossfit er min greie. Og jeg kunne trent, men ofte føler jeg meg for sliten til å gå dit. Fordi jeg gjør dårlige valg. Så jeg ødelegger for meg selv, og jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg holder på med det. Aaargh!!
  11. Har lest litt om MAF nå. Det jeg kommer fram til er at jeg har en ganske dårlig livsstil... Lite søvn, stress, stillesitting, mobilbruk. Vel. Jeg visste jo det. Det var mer en påminnelse. Ferien begynner neste uke. Det kan bli en anledning til å endre på ting, håper jeg. Pulsklokke, måling og testing er ikke for meg. Men jeg tror på mafmetoden likevel. Å bygge seg gradvis opp, la kroppen få hvile, nok næring og redusere stress. (Det er iallfall sånn jeg forstår det). Min egen tilnærming har vært hverdagsaktivitet og litt trening. Dvs mye bevegelse; gå tur, være med barna, ta trappen etc, og så et par ganger i uken med løfting/sprinting. Men så var det dette med å gjennomføre. Covid-19 fikk meg til å gå i dvale, og jeg har enda ikke kommet ut av den 😱
  12. MAF är en väldigt bra metod för skonsam träning som främjar fettförbränning. Man tar helt enkelt siffran 180 minus sin ålder. Då hamnar de flesta i rätt område för att trimma sin fettmotor. Om man är väldigt högpulsig, som jag, är det ändå värdefull träning för man blir stark och uthållig även om jag personligen inte blivit snabbare på samma puls. Det tror jag beror på stress och klimakteriet. MAF motsvarar ungefär det andra kallar zon 2, dvs där man bör träna till största delen. Dr Maffetone beskriver sin metod på maffetone.com.
  13. Då kommer länken här. Att maffa är verkligen inte jobbigt utan tvärtom en väldigt bra och mjuk start på träningen. Men det är väldigt väldigt effektivt!
  14. Igår
  15. Den omständigheten att Sveriges ambition att tillämpa känd vetenskap runt immunförsvaret, av stor vikt vid Covid-19-pandemin, ligger långt från flertalet länders, går inte att förneka. Härunder ses hur skolmedicinen i vårt land borde ha tänkt från allra första början, när det blev känt att det nya viruset var att vänta. Det första vi då fick höra Tegnell yttra, var att Sverige var väl rustat men att vi inte hade något allvarligt utbrott att vänta. Från det tillfället tills nu har Sverige visat sig tillhöra de absolut sämsta länderna räknat i andel döda per capita. I våra grannländer gjorde man just det, som kunde krävas. Exempelvis insåg man i Norge tidigt vikten av att utbilda vårdpersonalen på äldreboendena i en lång rad avseenden, som i Sverige egentligen aldrig skett med någon större ambition, knappast ens nu efter ett halvår - vid sidan av information runt handtvätt och avstånd till andra människor, väntar vi fortfarande på de rätta råden om hur immunförsvaret optimeras med rätt kost och nödvändiga tillskott, för att drastiskt kunna minska andelen avlidna. Det vi nu ser på äldreboendena i form av minskad dödlighet är enkelt förklarat genom att de mest dåligt rustade redan avlidit. Ett joint-venture (presenterat i mars 2020) mellan England, Nya Zeeland, USA och Holland visar hur vi på ett tidigt stadium borde ha gjort. Dessa länders forskargrupper visar på ett föredömligt satt hur ansvarsfulla länder borde agera och dra lärdom av varandra. Under nedanstående rubrik inleddes samarbetet - bara abstraktet och rekommenderade doser redovisas. Den som mer i detalj vill se hela bakgrunden läs: https://www.mdpi.com/2072-6643/12/4/1181/htm Optimal näringsstatus för ett välfungerande immunsystem är en viktig faktor för att skydda mot virusinfektioner av Philip C. Calder 1, Anitra C. Carr 2, Adrian F. Gombart 3 och Manfred Eggersdorfer 4 Medicinska fakulteten, University of Southampton och NIHR Southampton Biomedical Research Center, University Hospital Southampton NHS Foundation Trust, Tremona Road, Southampton SO16-6YD, UK Nutrition in Medicine Research Group, Institutionen för patologi och biomedicinsk vetenskap, University of Otago, Christchurch, P.O. Box 4345, Christchurch 8140, Nya Zeeland Linus Pauling Institute, Institutionen för biokemi och biofysik, Oregon State University, 307 Linus Pauling Science Center, Corvallis, OR 97331, USA Institutionen för internmedicin, University Medical Center Groningen, 9713 GZ Groningen, Nederländerna Abstrakt Folkhälsopraxis inklusive handtvätt och vaccinationer hjälper till att minska spridningen och påverkan av infektioner. Ändå är den globala infektionsbördan hög och ytterligare åtgärder är nödvändiga. Akuta luftvägsinfektioner låg till exempel bakom cirka 2,38 miljoner dödsfall över hela världen år 2016. Den roll näringen spelar för att stödja immunförsvaret, är väl etablerad. En mängd mekanistiska och kliniska data visar att vitaminer som: A, B6, B12, C, D, E och folater spårelement, som: zink, järn, selen, magnesium, koppar; och omega-3-fettsyrorna eikosapentaensyra och docosahexaensyra spelar viktiga och kompletterande roller för att stödja immunsystemet. Otillräckligt intag och status av dessa näringsämnen är utbrett, vilket leder till en minskning i resistens mot infektioner och som en följd en ökning av risken för smitta/sjukdom. Mot denna bakgrund kan följande slutsatser fastställas: komplettering med ovanstående mikronäringsämnen och omega-3-fettsyror är en säker, effektiv och billig kostnadsstrategi för att stödja optimal immunfunktion; komplettering ovanför den rekommenderade kosttillskottet (RDA), men inom rekommenderade övre säkerhetsgränser, för specifika näringsämnen som vitamin C och D är berättigade; och tjänstemän inom folkhälsan uppmuntras att inkludera näringsstrategier i sina rekommendationer för att förbättra folkhälsan. Nyckelord: immunsystem; virusinfektion; influensa; COVID-19; mikronäringsämnen; vitaminer; Omega-3 fettsyror; mineraler; C-vitamin; vitamin D Här under specificeras doseringen på rekommenderade kosttillskott: Har vi någonsin sett någon från folhälsan t.ex. Tegnell yttra ett ord i här presenterad riktning om lämpliga kosttillskott? I hans ögon är ledningen för de enskilda äldreboendena medicinskt ansvariga för de inneboende! De har dock aldrig fått några medicinska riktlinjer i stil med de nedan tabellerade. Det enda vi hört från folkhälsan om riktlinjer, är den viktiga handtvätten och avståndet till andra människor (2 meter) och på senare tid att inte låta ventilationsfläktar vara igång till att virvla upp smittoämnen. Kommentar: Här ses alltså exempel på fyra forskargrupper i fyra tongivande länder som lyckats komma överens om att helt avvika från den konventionella skolmedicinens fastlåsta inställning till kosttillskott: jämfört med svensk skolmedicin att anse som sensationellt med påpekandet att alla dessa spårelement i form av vitaminer och metaller vara rekommendabla att tillföra utöver vad kosten innehåller!!! Som extra viktigt upptas C-vitamin och påpekas särskilt att behovet ökar under infektion. Det säger sig självt att under Covid-19 pandemin, risken för infektion är ständigt närvarande även av annat slag, som ökar risken att bli allvarligt sjuk om även viruset skulle smitta. En utökad daglig dosering är därför att rekommendera i förebyggande syfte. Här rekommenderas D3-vitamin 2000 ie (50 ug/dag) - en dosering långt över skolmedicinens norm i Sverige. En rekommendation som skolmedicinen här snarast vill tona ner. Ytterligare en rekommendation som vi aldrig skulle höra en svensk läkare rekommendera utöver normalkosten. Eftersom samtliga av ovan rekommenderade kosttillskott avses utgöra tillägg till befintlig kost, har forskargrupperna enats om att stora svårigheter finns att klara kroppens totala näringsbehov enbart genom maten. Alltså en från svenska läkarkåren klart avvikande uppfattning (att kosttillskott aldrig behövs, dvs. att det som finns i maten skulle vara fullt tillräckligt) Frågan är när vi kan förvänta oss att höra ansvariga inom svensk sjukvård - inte minst inom folkhälsan - vakna till liv och inse hur man på bästa sätt informerar hela svenska folket om möjligheterna att personligen förbättra immunförsvaret - inte minst förmedlar denna info till administrationen på våra äldreboenden till att inte längre spilla liv i onödan.
  16. Att andra studier på friska människor visar minskad risk för uppkomsten av cancer och att i fallet Covid-19, det gäller att väga för och nackdelar Risker för vidarespridning av vissa cancerformer mot risken att avlida av virusangrepp. F.ö. har göteborgsstudien inte visat den bredd i övriga avseenden som forskningen i övrigt visar (se mitt tillägg i nästa inlägg). Studien (Sahlgrenska sjukhuset) avser råttor som redan har cancer och att antioxidanter då kan medföra större spridning av befintliga cancerceller. In vitro-analyser som också visar liknande samband måste ses mot bakgrunden att Cancer är en kultursjukdom som uppstår då kroppen saknar viktiga komponenter i kosten. Man bör vid bedömningen av studier som berör ett enstaka område tolka in vilka övriga parametrar som kunde talat i annan riktning. I fallet Sahlgrenskastudien kan man inte begära att studiematerialet (råttor) skulle matas med LCHF-kost, resp. behandlas enligt de principer som gäller människor med ett effektivt immunförsvar, som i sig minskar risken för cancer att uppstå. Om man av etiska skäl kunnat studera människor, hade de med stor sannolikhet tillämpat normalkost dvs. med stor andel glukosbildande kolhydrater i kosten - därmed redan av det skälet med högre riskandel beroende på sockerinnehållet. Nästa inlägg upptar principerna som fyra forskargrupper från fyra länder tillsammans kommit fram till för att stärka immunförsvaret. De kan knappast alla ha fel i sin gemensamma bedömning. Kika på den!
  17. Enligt forskning från Göteborgs universitet finns det misstankar om att c-Vitamin kan förvärra viss cancer, särskilt malignt melanom. https://www.cancerfonden.se/nyhet/kosttillskott-kan-fa-cancerceller-att-spridas Hur ska man se på det?
  18. Då kan du "maffa" finns en bra tråd på forumet om det. Kan länka när jag är tillbaka vid datorn.
  19. Varför vill läkarna sänka LDL-kolesterolet, när sambandet där emellan är bara 1 till 1,3, medans sambandet mellan triglycerider och hjärtsjukdom är 1 till 1,8 ?? Varför ges inte kostrådet: Ät inte socker och processad mat? Det vore ett bra råd till alla hjärtsjuka, och alla andra också.
  20. Åh du milde tid så fina!! Jag älskar kossor😀
  21. iAnna

    Trädgårdstråden

    Vi fick lite tillökning i trädgården igår. 🥰
  22. Mandag igjen, og ingen god mandag denne gang. Kroppen er helt ute av balanse pga søvnmangel og nattarbeid, og jeg er trøtt og sliten. Må bare holde på de gode vanene, så kommer jeg meg opp igjen. Vekten var opp noen 100 gram fra sist mandag, men det er ikke rart når det er som det er for tiden. Jeg trener ikke for tiden, men jeg kjenner at kroppen trenger det. Er bare ikke klar for å starte rett på intens trening... noen som følger en bra yogakanal på youtube eller lignende? Trenger en soft start 😆
  23. Har funderat ett varv till på det du skrev @Elinor. Försöker också sätta upp små mål, som är förhållandevis lätta att nå. Misstänker att jag närmat mig och trillat ner i sockerträsket kan kopplas till brist på fett. Att jag inte får i mig tillräckligt. Vet att jag tänkt på det ett antal gånger under juni i alla fall. Vid vissa måltider har det varit svårare att få i sig fett. Så fasta efter att ha inte ätit en tillräckligt fettrik måltid bör jag nog låta bli. Håller med dig om att det kan trigga hetsätande. Är nog fortfarande förhållandevis glukosdriven, har lätt att överäta proteinrika livsmedel. Skulle tro att en del av det proteinet omvandlas till glukos. Detta gick bra. Fortsätter att gälla idag och imorgon. Några andra små mål som också går att nå: Äta små tuggor. Få med lite fett i varje tugga. Äta två riktiga mål mat varje dag. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag läste Sockerbomben 3.0. Vad jag kan minnas finns det tre kategorier: vanliga personer (de som @Tr0llet beskriver som prinsessor), personer som är beroende och de som är mittemmellan, men kommer inte ihåg vad dessa heter. Riskbruk? Känner mig i alla fall nog mest hemma i den kategorin. Har pratat med en god vän angående chokladätandet igår, en sak vi pratade om är det där med trösklar. Att medvetet höja tröskeln för att äta skräpmat helt enkelt. Tröskeln för att inte äta choklad är ganska låg om det finns choklad hemma (vilket det gör), om jag vet vad den finns och om jag själv inte har betalat för den. Tröskeln för att äta bröd är högre då det måste bakas innan man kan äta det. Det där låter riktigt gott att äta. 😋 Här har vi riktig visdom. Tack för att jag fått några konkreta frågor att försöka svara på. Det handlar om mindset eller hur?
  24. Ursäkta om jag frågar, men vad för sorts plast rör det sig om? Byggplast? Kanalplast?
  25. 😄 När folk runt mig frågar hur mycket jag gått ner brukar jag säga vikten i smörpaket (500grams). Då brukar de fundera en stund....
  26. al@j

    Vardagsliv

    Satt det fast smörpaket på kroppen ? Nu blir jag förvirrad.🙃
  1. Ladda in mer aktivitet