All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Igår
  2. Hej Putt, uppenbarligen har du fattat samma beslut som många andra - med innebörden att en omläggning av kosten i riktning LCHF borde vara en väg mot bättre hälsotillstånd. Även om jag med god fart är på väg mot min 90-årsdag (min situation av det skälet inte helt jämförbar med din), finns en del likheter - kroppslängd, vikt under ungdomsåren etc.. Den stora skillnaden till din fördel, är din ålder - att inleda LCHF-resan såpass tidigt. Det innebär att du har stora möjligheter att arbeta dig fram till ett fortsatt sjukdomsfritt åldrande och kanske vinna fem/tio års ökad livslängd eller mer. I din ålder har dina 30 000 miljarder celler fortfarande den spänst som hör ungdomen till. Problemen under tiden fram till pensionen kommer du sannolikt att kunna motarbeta, om du fortsatt tar LCHF-kosten på allvar. Så gjorde jag, dock i senaste laget - en bit över 80. Det kanske inte betyder att jag blir särskilt mycket äldre än jag annars skulle blivit men en sak är klar - betydligt mindre drabbad av sjukdom fram till slutpunkten ser jag redan tydliga tecken på. Mitt problem var inte särskilt allvarligt relaterat till vikten men kroppen bestämde sig helt enkelt - efter att jag gick över till LCHF - för att gå ner ett kilo varje månad under de fem första. Därefter har jag under ett-och-ett halvt år hållit mig närmast konstant i vikt (plus minus ½ kilo). Mitt stora problem, mitt i alla projekt (som jag nu fritt kan ägna mig åt), var tilltron till läkarvetenskapens möjligheter att motverka de s.k. ålderssjukdomarna. Jag ifrågasatte inte, som jag borde, "fördelarna" med att motverka uppkomna sjukdomssymtom med hjälp av de medicinska preparat som läkarna, enligt Socialstyrelsens regelverk, ordinerade mig. 1. Statiner för "Felaktig" lipidprofil " 2. Metformin till att rätta till Diabetes 2 3. Div. olika blodtrycksmediciner till att korrigera blodtrycket Lipidprofilen bringades genom medicinering ned till "idealvärden", som fick läkarna att med närmast religiös övertygelse gratulera mig, framför allt för de låga LDL-nivåerna (egentligen livsfarliga). Via studiegrupp med diabetessjuksköterska och diabetesläkare avsågs man lära mig och övriga deltagare att med hjälp av utvalda kolhydrater sköta uppkommen diabetes 2. Lät närmast som att man med medicinens hjälp nästan kunde fortsätta som tidigare Det höga blodtrycket, hade i stor utsträckning höjts genom all medicinering (kroppen kände då behov att öka blodtrycket). Tvångssänkningen av blodtrycket genom medicinering motverkade alltså det behov som kroppen kände p.g.a. övrig medicinering. _____________________________ Även om du ännu inte fått problem, som ofta drabbar folk över pensionsåldern, kan det vara intressant för dig att se vilken verkan som en kostomläggning kan ge åldrande människor och dig för att slippa problemen. I mitt fall efter att ha satt ut all medicinering har: - min lipidprofil blivit optimal, inte minst genom positivt höga HDL-nivåer - långt över de tidigare (när medicinering rådde). - mina kort/långtidssockervärden blivit normala (diabetes 2 - borta) - mitt blodtryck utan medicinering som när jag var i 30/40-årsåldern (medelvärde nu under dygnets vakna timmar 130/79) Jämfört med mig har du ett stort försprång. Ett gott råd dock: - dra ner på antal måltider (jag nöjer mig med två - frukost och middag - resten ca 17 timmar fasta utan minsta hungerkänsla) - följ din vikt en gång i veckan (justera ditt matintag efter det) - gör midjemätningar med samma intervall - genom att du minskar ditt intag av föda, kommer ditt intag av vitaminer och spårmetaller att med tiden riskera ge dig bristsymtom. Se därför till att säkra dina cellers dagliga behov av vitaminer och spårmetaller. - ett gram C-vitamin på morgonen, gärna med komplettering under dagen - D-vitamin (2000 ie) - magnesium (citratformen) - K2-vitamin - en omega 3-kapsel - så står du dig bra. Om du ger dina celler det de vill ha, blir du sällan eller aldrig sjuk. För min del har en rad problem försvunnit (tendenser till gikt, sura uppstötningar, myrkrypningar) för att inte tala om biverkningarna av tidigare mediciner. Nu helt fri från dessa utan tecken på metabolt syndrom av något slag med biverkan i form av skärpt hörsel, skärpt syn - möjligen bättre klarsyn. Slutsats LCHF gör dig frisk!
  3. Jodå det kan säkert påverka.. men det är sällan större problem än att du ger han en större sallad.. mer grönsaker, en o annan rotfrukt/frukt! Det beror lite var de skurit iallafall, dvs om de skurit bort delar av tolvfingertarmen, där vi tar upp stora delar av näringen och kalorierna. Oså till ketonvärden.. 1-3 anses optimalt, 3-6 anses vara svält/postexercice eller bantning/anorexi/WW/viktklubb! Iallafall så kan jag trösta dig med att när ketonerna ökar över 1-3 så stiger insulin och hindrar viktnedgång/lipolys/ketos! Dvs gick han inte ner i vikt efter GB?
  4. Jag tror inte att man vet om det är lämpligt att ta Metformin vid längre vattenfasta. Det borde finnas en koppling till hur allvarlig diabetes man har. En av mina "favoriter" (Peter Attia) som tar Metformin utan att ha diabetes säger att han inte tar det när han vattenfastar under längre tid men han säger också han han inte har någon evidens på det egentligen. En vanlig åsikt (baserat på några studier) är också att Metformin delvis motverkar effekten av träning.... så om man inte har alltför stort problem med sina blodsockervärden kan en tanke vara att ta mindre eller inget Metformin i samband med vattenfasta och träning. Vid kortare fasta är antagligen Biochemistens resonemang att Metformin minskar glukosproduktion och därmed insulinproduktionen något som gör att det snarast är positivt. Summa summarum: Du ställer en fråga (om man modifierar frågan till, "är det lämpligt att ta Metformin under fasta?") som forskningen egentligen inte har besvarat än. Dock har du allvarliga problem med ditt blodsocker är det nog bättre att ta medicinen än att låta bli.
  5. Inga direkta tips förutom att forstsätta och kolla om sex månader! Iallafall.. 3,9 kilo omräknat till Kcal om det nu vore fett är cirka 27 tusen Kcal.. på fem veckor! Iallafall sattra dig, din mans viktnedgång kanske är mer realistisk, dvs ett kvarts kilo, ren fettvikt.. på fem veckor, dvs 2400 Kcal per vecka? Oandraidan.. fem veckor är nada.. är man riktigt illa däran så tappar man en massa vatten! En hemlis mellan dig och mig, män verkar gå ner mer/fortare.. iallafall om frun börjar laga LCHF! Såå räkna med att du förlorat en massa vatten! Dvs jag är lixom inte alls säker på att ni gör något fel/att du lagar all mat/att han inte fuskar på jobbet! Nu så hoppas jag att ingen av er är så illa däran? Såå.. den där grejen med att gå ner i vikt.. har vi hört det förut, det finns en del sanningar och en del myter, vattnet har jag redan berört, fettvikten brukar vi beräkna till cirka 7000 Kcal per kilo! Tricket är för rätt många att äta färre måltider per dag, de bör då i de flesta fall innehålla lite mer kalorier per måltid, samt adekvata mängder protein, samt vitaminer, mineraler och spårämnen! Dvs det är en j*vla skit, för man blir nästan tvungen att laga till all sin mat från färska råvaror!
  6. Först o främst så ber jag om ursäkt för att jag förstörde en annan av dina trådar genom att ge en typ "skämtsam kommentar" som kanske funkat bättre på jobbet, på fikarasten, med bara män närvarande Iallafall så fick jag igen en massa skit för detta, det var berättigat.. iomed att det tangerade personlig vandel,, det var lixomi inte min mening! Oså lite för att jag skall slippa ut ur detta med iallafall hedern i behåll/med en hyfsad kvinno/manssyn! Då hamnar vi osökt på macronutrienter och måltidsvanor! Titeln är för mig iallafall inte knasig, det knasiga kanske jag stod för? Såå bortsett från mina knasiga kommentarer i ditt andra inlägg, det är en j*vla skillnad mellan perfekt macrokonsumtion och perfekta matvanor! I den bästa utav världar så borde vi äta 1-2-3 måltider per dag, som ger alla kalorier och övrig näring! Och det borde funka automatiskt? Det är betydligt mer komplicerat än så, iomed att vi oftast köper vår mat i affärer, vi lever i en social kontext som vi skall anpassa oss till! Hur som helst så kan jag avslöja en sak.. dvs förutom näring och kalorier, det är en mental omställning oxå!
  7. 25 gram sallad är även i min värld ett blad Isbergsallad, det är nothing.. cirka 99,99% vatten! Såå utifall du missupfattat instruktionerna, så får du från mig en frisedel att äta kopiösa mängder sallad en del andra grönsaker en o annan rotfrukt samt någon frukt! Iallafall om du fortsätter att äta ditt proteinbehov samt fett för kalorierna! Du måste ha missförstått.. för en "rejäl grönsallad" stannar iallafall inte på 25 gram. utan du kan äta kilovis med spenat/ ruccola/isbergsallad/annat liknade, för några futtiga kalorier/kolhydrater! Iallafall om du är på G med dina sallader, till proteinet, det är gott med olivilja på salladen!
  8. Iallafall.. olivolja är en djungel, en stor del av marknaden domineras av den Italienska maffian! Hur som helst så tror jag på äkta olivolja.. frågan är väl mer vilken som är äkta och inte utblandad? När det gäller smak och lite annat, så har man kanske tre olika flaskor hemma, de hälsosammaste är då de kallpressade (Virgin Oil), skall man steka i det kan man använda varmpressat! Hur som helst så finns de i alla våra butiker.. Frutato är den mildaste, den du skall använda på din sallad/grönsaker såvida du inte gillar de skarpare smakerna! Iallafall.. våra stora affärskedjor köper in och saluför en väldans massa olivolja för rätt stora pengar, som regel så testar de större partier iallafall!
  9. Apropå tråkig mat så har mitt experimenterande med lågkolhydratkost fått mig att pröva mycket som andra rynkar på näsan åt. Och med tiden lär man sig att till och med gilla det. Som surkål, grönkålssmoothie, leverbiffar. Jag kan känna mättnad när magen är ordentligt full. Till exempel efter en rejäl middag och en balja varmt te efteråt. Men jag kan äta ändå. Hunger känner jag sällan, men ofta sug. För tillfället testar jag en matordning där jag äter tallrikens protein först, och det andra sedan. Inspirerad av denna artikel: https://biotest.t-nation.com/articles/the-protein-preload (Utdrag ur artikeln) The Protein Preload Meal sequencing involves eating certain foods prior to others. This has been studied for years in terms of what research calls "preloads." A preload is a food that's eaten at some designated time before a meal. This could be a few minutes to an hour before. The most common preloads are protein-based shakes and bars. Research has proven that preloads can be valuable fat loss aids in terms of controlling hunger. Researchers in a new study wanted to test the concept with a regular meal. Control group: Follow the low calorie diet for eight weeks. Experimental group: Follow the low calorie diet for eight weeks and eat protein/fat foods (meat, fish, cheese) before carbohydrate foods (pasta, rice, potatoes). At the end of the study the results were pretty striking. Weight loss wasn't different between the two groups, but FAT loss was. The group that sequenced their meals with protein and fat before carbs had significant reductions in fat mass while the control group did not. What was most striking were the measures in metabolic function. The group changing the order of food they consumed saw significant reductions in all variables measured in regard to their ability to handle sugar.
  10. Zepp

    Metformin och fasta

    Vad jag läser så stjälper inte Metformin din energiomvandling vid fasta.. utan snarare tvärt om, den minskar din glukoneogenes och skiftar dig mot mer betaoxidation/ketos! Dvs man skriver ut Metformin i USA till folk som behöver banta.. iomed att det sällan innebär biverkningar! Dvs nr 2, dvs det är en himla liten risk för hypoglykemi, dvs att blodsockret sjunker till farligt låga nivåer. Därmed inte sagt att Metforminet inte kan medverka till värsta tänkbara omställningsbesvären, vilket är en liten annan sak.. litta samma som att köra strikt Keto direkt! Det aspelut vanligaste är gastriska problem, det ovanligare men allvarligare är Laktatacidos! Oså för säkerhets skull så skriver jag det igen.. hypoglykemi (extremt lågt blodsocker) finns sällan eller alls med som biverkning
  11. Vet inte vem denne är.. Googlade lite, blev inte speciellt klokare! Klickade även på länken, blev inte klokare där heller! Iallafall, det lilla braiga jag fastnade för vara undvikandet av snabba kolhydrater, som tas upp rätt omgående i tolvfingertarmen.. typ Low carb altså!? Oså till din egentliga fråga, näringen och till viss del tas upp genom hela magtarmkanalen, förutom magsäcken som ioförsig är himla viktig för B12 via processer som händer där och kallas för Intrisic faktor! Har en aning om att slutet på tjocktarmen gemenligen benämnd ändtarmen inte tar upp något alls! Oså till Stig Bengmarks försvar.. vi bör undvika snabba kolhydrater, äta ursprunglig föda, med naturliga fibrer/RS/probiotika/prebiotika/hela djuret inklusive inälvor! Iallafall, den mesta näringen samt kalorierna tar vi upp i tolvfingertarmen/tunntarmen, men vatten tar vi främst upp i tjocktarmen, samt lite K1 som sen kan omvandlas i bästa fall till K2 i kroppen! Såå.. ytterligare till försvar för Bengmarks syn, vi behöver ju inte särskild mycket kalorier, maten vi äter är näringsfattig, protein fett och snabba kolhydrater utan tillstymmelse till naturliga fibrer/RS tas snabbt upp.. det ställer lixom till det! Hur som helst.. tjocktarmen och dess biomee kan bidra med cirka 5 % av vårt energiintag främst i form utav SCFA, dvs j*vligt korta fettsyror, utifall vi äter rätt livsmedel, förutom vatten och K1/K2! Egentligen vet jag inte var han står i kostdebatten men jag ser iallafall lite paralleller till LCHF, typ.. inga snabba kolhydrater.. fyll ut resten av tallriken med grönsaker.. mata din biome i tjocktarmen med detta, för en bra Biomee/ god Peralistik och eventuellt K1/K2!
  12. Hur tråkigt är lax och ägg? Not much, IMHO 🙂 (men jag förstår också vad du menar)b
  13. Hej. Jag undrar vad vi gör för fel.... Vi har ätit LCHF i 5 veckor men inte lyckats gå ner så mycket i vikt. Jag känner väl i och för sig mig rätt nöjd med minus 3.9 kilo, men min man har bara lyckats gå ner 1.7 kilo. Vi är väldigt noga med att kolla så att allt vi använder innehåller max 5 g kolhydrater per 100 g. Jag vet inte om vi äter för lite eller om det är något annat vi gör fel på. Vi tar något glas vin i veckan men ingen överdrift. Kan man få något tips på vad som kan vara fel?
  14. Det är svårt att veta vad som är hunger och sug etc... men om du är hungrig/har sug efter något att äta utanför dina ätfönster, tillåt dig då att äta någonting tråkigt, typ en bit lax eller ett hårdkokt ägg.
  15. Normalt är det inget problem att ha höga ketonvärden (det tyder snarast på att man är på väg ner i vikt). Jag har inte hört att det skulle vara något att oroa sig för om man gjort en Gastric Bypass? (Om man har insulinberoende diabetes så ska man dock läsa på ordentligt vad LCHF innebär för detta. )
  16. Välkommen hit Putt! Fortsätt gärna att rapportera hur det går. Bra jobbat hittills! Det verkar gå ganska enkelt för dig att minska i vikt. Mitt tips är att fundera lite på vad du vill göra när du väger runt 80 kg. Man behöver inte fortsätta att äta strikt LCHF men om man går tillbaka och äter ungefär som innan kommer man ganska snart att väga ungefär som innan. 😉 Om man inte har någon plan för detta slutar det tyvärr gärna så.
  17. Om du med sallad menar gröna blad eller grönsallad så kan du äta tills det sprutar ur öronen. Inget du behöver lägga in i någon kostbevakning. Om du däremot lägger i tex tomat, paprika, rödlök, eller vad det nu kan vara så kanske du behöver hålla lite koll.
  18. Välkommen till forumet Mayona. På två veckor hinner inte kroppen anpassa sig till att använda ketoner som bränslet om man tidigare följt den kolhydratbaserade kosten. Om ni mäter ketoner i urinet så kan det tyda på att de oanvända ketonerna åker ut ur kroppen, ni får höga koncentrationer av dem i urinet och därmed höga värden. Så småningom anpassar sig kroppen men det kan ta flera månader. Det är mina generella gissningar utan att veta hur era kostvanor såg ut innan ni började med strikt LCHF och utan att veta vad ni äter då ni äter strikt. Gastric by pass är också klurigt eftersom den minskar upptaget av näring i magtarmkanalen och rent teoretiskt kan bidra till att inte heller fettet tas upp ordentligt, dvs mer ketoner åker ut ur kroppen. Dock kan den operationen också göras på olika sätt. Jag är tyvärr ingen expert på vilka konsekvenser de olika sätten har på upptaget av fett. Hur ni lägger upp er kost beror på vad ni vill uppnå med den. För vissa kan det vara viktigt att hålla fettprocenten högre i början för att återfå mättnadskänslor och vänja kroppen att hantera fett igen. För andra kan det handla om att trappa upp fettet i maten långsamt då magen får problem med alltför snabb omställning från socker till fett. De som har många kilon att gå ner kan behöva tänka ut strategier för att få kroppen att ta av de inre fettförråden. Då kan det vara okokt att äta för mycket fett.
  19. Är svårt att säga hur mycket fett ngn annan bör äta, blir rena spekulationerna. Hur mycket av ens energi som ska komma från fett, beror också på hur strikt man kör. Du får nog fortsätta testa dig fram. Kanske om du antecknar så du kan kolla i efterhand, hur mkt fett du åt när du blev vrålhungrig mellan måltider? Du lär se en trend efter ett tag om du skriver upp allt eller för in i ngn app. Anpassa utifrån det. Sen är det inte bara fett som ger mättnad, utan storleken på hela portionen spelar också in och kanske också är problemet. Det ända råd jag kan ge vad gäller överäta/småäta är att rensa bort de livsmedel som lockar till det. Är individuellt vilka produkter som får en att gå och snaska. Jag vill också gå och äta på kvällarna i perioder förövrigt, vilket inte har med hunger att göra, utan "belöning". Så att äta större måltider eller mer fett hjälper inte mig. Jag vill äta oavsett mättnad. Jag är trött, uttråkad eller känner mig ynklig och vill ha kortsiktig njutning som piggar upp. Det enda som funkar för mig då är att helt enkelt inte ha frökex, dessertost, salta rostade nötter, goda charkuterier osv liggandes i skafferiet och kylen. Om det bara finns råvaror som kräver tillagning i köket, så är det inte fullt så lätt att äta när man inte är hungrig. Det där äta-äta-beteendet går lite i vågor för mig, kopplat till min hälsa i övrigt och även hormonellt.
  20. Det beror ju på att SLV fortfarande lider av skräck för naturligt fett! När skall de tyngsta namnen i SLV pensionera sig - det tycks vara den enda förhoppningen vi kan räkna med!
  21. Vilda uppskattningar har man hört som säger att Sverige skulle ligga långt fram i "nyttighetsligan" och därför ha bättre sjukdomsstatistik än många länder - visst ligger vi bättre till än amerikanerna men några 25% LCHF:are i Sverige har jag svårt att tro på. Det man kan se i livsmedelsbutikernas hyllor och på avdelningen glass, förefaller knappast tyda på ekonomisk styrning bakom en sådan utveckling. De i min bekantskapskrets som frågat sina diabetesrådgivare och dietister om fördelarna med LCHF får nästan regelbundet svaret att "om sådan kost råder vetenskaplig osäkerhet" och rekommendationen slutar alltid nära vegansidan. Det verkar vara förbjudet att överhuvudtaget nämna något annat. Vad den samlade gruppen diabetessjuksköterskor och dietister ägnar sig åt kan egentligen bara betraktas som kriminellt. Beläggen för lågkolhydratkost är ju kraftfulla sedan två decennier tillbaka. Uppenbarligen förbjudet område att förkovra sig inom för de rådgivare vi skattebetalare betalar för.
  22. Som jag ser det finns det ett problem med "LCHF- världens" syn på betydelsen av att känna hunger. Om man tidigare varit kolhydratätare känner man igen det som kallas hunger som kanske blodsockersvängning med energitapp, irritation, eller liknande-"måste äta nu"! På ketogen kost blir blodsockret stabilt och man känner inte dessa obehag. Man kan gå på full energi hela dagen kanske. Och då föreslår man inom LCHF att man ska känna av när man är hungrig och äta då tills man är mätt. Många skriver om att de inte känner av hunger och ser inte när och hur mkt de ska äta. Om jag fastar 18-24 timmar kan jag vara helt utan upplevelse av hunger. En vanlig dag på ketogen kost känner jag inte något som jag tror kallas hunger. Men jag vet att jag behöver energi och näring regelbundet och jag tycker det är gott med mat. Min lösning är att äta regelbundet i en mängd näring och energi som jag tror behövs utifrån min livsstil och mina mål. Om jag skulle sitta och vänta på att en viss känsla av "hunger" skulle infinna sig skulle jag nog inte äta hälften av det jag äter. Om jag äter en portion mat till lunch tex en kycklingfilé, en portion grönsaker och en dl fet sås blir det kanske 800 kcal. Jag antar att jag behöver äta mer än det så jag äter igen ca 18.00, kanske en måltid med liknande mängd energi och näringsämnen. Inte för att jag kände direkt hunger men det är inte heller ett problem att få i mig mat i rimliga mängder en till tre ggr per dag. Min undran är Hur upplevs detta att inte vara hungrig förän 21-22? Är det en upplevelse av att vara proppmätt, eller må illa vid tanke på mat eller är det bara en avsaknad av en förväntad känsla av "hunger"?
  23. Det är inte lätt i den moderna matmiljön att ha hälsosamma mat rutiner eftersom "maten" är överallt men det är sällan riktig mat som är överallt utan fejkmat. Man kan inte längre lita på sina sinnen som uppfattar hur "maten" ser ut, smakar eller luktar. Man måste gå djupare och försöka föreställa sig hur den påverkar levern eller tarmbakterierna. Aporna på zoo har börjat få diabetes, men de äter ju bara nyttig frukt tycker man... Vi är apornas närmaste släktingar biologiskt och de äter inte spannmål, pasta, pizza, chips osv. Själv undviker jag den "nyttiga" frukten men i förra veckan var jag på en tjänsteresa och satt i konferensrum i workshop hela dagarna. Mina kolleger plockade fram godisburkar och småkakor mellan frukosten och lunchen och efter strax efter lunchen. På bordet stod det små juiceflaskor uppradade. Man kan ju fråga sig: vad är problemet? svälter vi? behöver man stoppa något i munnen hela tiden? Svaret är nog: många tycker att det gör inget om jag tar en liten kaka. Det är bara lite kalorier in. Sedan slutar hjärnan reflektera. Handen stäcker sig själv och man tar nästa kaka och en till och så vidare tills kakorna är slut. Så tricket är att inte ta den första kakan och starta den kedjereaktionen som följer. Det kan man göra om man tänker näring/belastning. En kaka är ren belastning för kroppen och noll näring, varför ska jag göra mig själv en sådan otjänst?
  24. Hej! Vi är nybörjare i lchf och vi kör strikt lchf. Har nu kört i 2 veckor. För min del har jag efter 2 veckor landat på 1.1 i ketoner men min man hade idag 5.1. Nu är min fråga hur korrigerar vi det värdet på ett rätt sätt. Han har gjort en gastric by pass för 7 år sedan men jag tycker inte att det borde påverka detta. Jag hittar inte någon stans vad man ska göra när man har för höga värden ketoner. Tacksam för hjälp med detta.
  1. Ladda in mer aktivitet