All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Hej och välkommen hit! Du verkar ju att ha en bra plan och bra koll på vad du ska undvika.✨Jag personligen äter inte inlagda grönsaker, jag äter dem hellre färska eller lite wokade.( De enda grönsaker jag äter inlagda är syrade grönsaker, ibland.) De inlagda brukar innehålla socker och jag är känslig för det, men oftast så tar man väl bara lite till maten. 🙂
  3. Välkommen, morgonsol! Vilket underbart alias du valt! ☀️ Du är 20år, du har ganska nyligen passerat pubertetsomställningarna, din kropp har absolut bästa förutsättningarna att förbli frisk, i synnerhet om du ändrar vanorna nu. T o m så jag vågar säga att du kan äta ris eller potatis mellan varven - under förutsättning att du inte får ett ruskigt sockersug av det. För så kan det vara när man är uppvuxen på sockerhaltig föda förstås. Du skriver inget om det så det blir lite mer generellt. Inläggningar är båda bra och gott men ha gärna lite koll på sockerinnehållet. Skulle du vilja ha lite rödbetor till maten och inte är en sockerjunkie så är det helt okej. Är du känslig men gillar inläggningar så satsa på saltlag.
  4. Hej, Idag firar jag att jag följt LCHF i 5 månader och därmed även fört matdagbok över det mesta jag äter. Idag består min kost mest av kött, fågel, grönsaker, mejerier och lök. Ibland äter jag fisk, korv, nötter, avocado och rotfrukter t ex morot. Har svårt för ägg, så används då jag t ex ska laga köttbullar. Mandelmjöl används också sällan, då till panering eller pajdeg. Jag är en tjej på 20 år, ca 175 cm lång och vikten bör ligga under 68 kg, men har inte vägt mig på länge så vet inte. I möjligaste mån har jag försökt undvika kolhydratrik mat men det har hänt att jag ätit bröd, frukt, glass, efterätter, proteinbars, chokladbollar, vetemjöl, socker, lingonsylt, potatis, kladdkaka, pasta, potatischips, muffins, kakor, choklad, godis, te med socker eller honung, nachochips, chokladpudding, smörgåstårta, popcorn, semla, ris, tuggummi, alkoholhaltiga drycker, ostbågar, tårta, wienerbröd, en donut och bullar. Det jag jobbar med är att det i den föregående listan ska förekomma allt mer sällan och då i mindre mängder, för att inte förekomma alls till slut. Några avsteg jag är ok med är 1 äpple, 1 glas vin, mörk choklad, jordgubbar och andra bär. Men detta bör också vara sällan-mat. Hur fördärvad kan jag förvänta mig att min kropp är efter nästan 20 år där man ätit choklad, frukt, glass, potatis, ris, mjölmat (bröd, pasta, pannkakor, våfflor, pizza, hamburgare etc), müsli, flingor, chips, bakverk, socker, efterätter, proteinbar, , godis, sylt, te med socker och nudlar? Hur ser ni på inlagda grönsaker t ex röd lök, gurka eller rödbetor? Något som är ok ibland eller som man bör undvika?
  5. Tack, @Vittvrak! Dagens gapskratt! ❤️
  6. Får försöka förtydliga mig då. Jag vill hävda (egentligen hoppas) att för mycket mat inte finns, däremot fel mat. Skulle tro att de flesta har möjlighet till kvalitetsförbättringar i valet av mat. De flesta, särskilt kvinnor, har plats för mer muskler som kan hjälpa till att omsätta denna högre kvalitet. Nä ät utav bara fan och parera med styrketräning. Tänk om alla gjorde som jag vill, va bra det skulle bli. Tror jag ska försöka själv endera dan.
  7. Igår
  8. Lyssna på denna podcast( Mycket avslöjande om kostråden) .: https://lowcarbcardiologist.com/21-nina-teicholz/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=21-nina-teicholz
  9. Det finns en hel del fakta att få från Nutrition Coalition https://www.nutritioncoalition.us
  10. VoF sympatisören Jacob Gudiol ser som sin uppgift att propagera för fruktosens ofarlighet, och i och med det, så blir socker(glukos och fruktos) ofarligt. JG håller på att "uppdaterar gamla artiklar" på "Träningslära Allt om träning, kost och hälsa" I mars i år uppdaterade han en lång artikel om socker. Men fortsätter att propagera för sockerindustrins syn på socker .Det innebär att neka till kunskap, om hur fruktos brytts ner i levern och bildar fett runt de inre organen, som om inte kalori underskott föreligger, skadar både levern och bukspottkörtelns funktion,och orsakar insulinresistens på ett väldigt snabbt sätt, som är en viktig faktor i den snabba ökningen av typ 2 diabetes i Indien och Kina(Även tillgången på processad mat spelar roll). Men att Jacob Gudiols skriverier ser ut som beställningsarbete från sockerindustrin. Det viktiga är att JGs skriverier gynnar sockerindustrins hälsoskadligga verksamhet, och de gör det för att de tjänarpengar på det. JGs motiv är mindre viktiga än effekterna av det han gör.. Han skriver bl.a. : " Bortsett från situationer då det faktiskt behövs, eller i alla fall gör en klar nytta, som inlagda livsmedel, så är socker i bästa fall en massa energi utan någon näring. Och i dagens samhälle så är extra energi utan näring ingenting som de flesta vill ha i sig." (Från : https://traningslara.se/socker-fruktos-och-halsa/ Socker är INTE "extra energi utan näring" JG förnekar all modern forskning om fruktosens roll i socker. Det är inte en liten elefant JG vägrar att se. Så JG är en propagandist inte en kost debattör. Han har i stort misslyckats att få media att tro på honom som kostdebatör, så han inriktar sig mer på att voffare att propagera för "hans" synsätt.,och diverse små media att sprida propagandan , som han sprider. .
  11. Tobias

    Benbuljong

    Jag föredrar kycklingbuljong. tycker der är svårt att få till bra smak på annan buljong. sparar också benen i frysen tills det är dags att använda, ibland hinner de dock bli lite gamla...
  12. Fast tyvärr tycks flera här i forumet kunna mer än många läkare... Och håravfall är jobbigt för alla jag känner i alla fall, män som kvinnor. För män kan det hjälpa att kunna lite om balansen mellan testosteron och dihydrotestosteron för att göra bättre livsstilsval som kan förhala håravfallet.
  13. Hur som helst, vi är amatörer och inga läkare, så vi bidrar lite/mycket med olika iallafall väl kända orsaker till iallafall tillfälligt håravfall! Varvid trauma/graviditet/strikt LCHF/bantning/infektioner, litta sådana grejer kan göra att kroppen i sin självreglering får för sig att det inte är prio att ha ett snyggt hår? Om sådant inträffar, dvs jag har både kvinnliga bekanta och manliga arbetskamrater, (ingen åt LCHF), som vaknat upp och allt deras hår har ramlat av.. låg på kudden! Nu går jag lite vidare, dvs "tillfälligt håravfall" har jag iallafall länkat till och då mest kvinnligt tillfälligt håravfall? Kroniskt håravfall, drabbar främst män, de kan i första skedet tycka detta är jättejobbigt, tills deras fru/arbetskamrater bara accepterar detta.. dvs om man är en äldre man.. iallafall 50! Kvinnligt håravfall är jobbigare.. iallafall om man är under 50. Iallafall när det kommer till kvinnligt kön och hår så blir det extra komplicerat, iomed att det i de flesta kulturer ses som ett friskhetstecken/ett tecken på fertalitetsförmåga/sexigt/snyggt/mode/hög status/ litesådana grejer!
  14. Jordgubbar och kött? Har vi blivit galna? Vänta tills du testar det. Du kommer undra varför du väntade så länge med att äta kött med jordgubbar. Den här rätten är snabblagad och har få ingredienser, perfekt för stressiga vardagskvällar. Receptet → Inlägget Fläskkotlett med balsamicomarinerade jordgubbar dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  15. Innan jag själv började få klimakterieproblem så sa jag att "aldrig, att jag kommer att ta några hormoner", allt ska vara naturligt. Efter tre år med ruskigt dålig sömn, viktuppgång och svettningar bestämde jag mig för att nu får det vara nog, jag beställde tid hos gynekolog och fick träffa henne 2 dagar efter. Vi funderade hit och dit och bestämde tillsammans och hon skrev ut en tablett med östrogen och gestagen, absolut inte det jag innan besöket hade bestämt att jag ville ha. Vilket var östrogenplåster och Utrogest, vilket enligt uppgift ska vara bioidentiskt, jag vet inte. Nu har jag ätit dessa i snart 3 veckor och jag önskar att jag kunde säga att det är toppen och att jag har ett "nytt liv", jag märker inte någon skillnad alls faktiskt, kanske lite lite bättre sömn. Men, men jag får väl ge det några veckor till. Det känns onödigt att äta något som inte hjälper och som faktiskt inte är helt riskfritt. Annars ska jag försöka få byta till det jag nämnde tidigare.
  16. MariaF

    Benbuljong

    Ibland finns "förrom" i huvudet, det är gott! (En liten fast, rödorange struktur.) Men skalet tror jag att jag sparar till buljongen. I Kina äter man även fiskögon, fenor och annat smått och gott. Nja...
  17. Det lilla nystartade partiet "Folkhemmet Sverige" har väl just det på sin agenda ... bland många andra frågor ... "Läkemedelsindustrins styrning av vården ska brytas och de så kallade alternativa behandlingsmetoderna ska integreras i vården. Livsmedelsverket fråntas rätten att utfärda kostråd, men ska fortsätta att kontrollera livsmedelssäkerheten. Skolmedicinen, vars nuvarande behandlingsmetoder i många stycken bygger på pseudovetenskap, ska baseras på en solid vetenskaplig grund." http://folkhemmetsverige.se
  18. Senaste veckan
  19. Visst kan det vara så. Men personligen tror jag inte att kvinnor tar östrogen i onödan. Det gör kvinnor för att överleva och klara av sin vardag och ha ett drägligt och bra liv. Jag hade då inte klarat av ett liv utan sömn!
  20. iAnna

    Benbuljong

    Nu för tiden äter jag räkorna med skal på. Det gör man i Kina, så det är nog nyttigt tänkte jag. 😎 Dessutom slipper jag skala räkorna, tar bara av huvudet. Mannen och sonen äter även huvudet. 😱
  21. Det borde det vara men eftersom läkare hellre skriver ut SSRI så lönar sig säkert det bättre.
  22. Med all respekt för alla som kämpar med klimakteriebesvär (även jag har fått en slänga av sleven), men är inte även menopausal hormonbehandling (MHT) en kassako för läkemedelsbolagen? 🤔
  23. Hittade en intressant artikel på hypoteros.info rörande stress, även långvarig stress. Tänker att jag vill spara den i denna tråd. http://www.addisongruppen.se/vetamer_pdfer/stressreaktionernas_biologi.pdf
  24. Endast för medlemmar Inlägget Sydamerikansk biffgryta med rotfrukter dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  25. Tack för dina synpunkter och länken som jag läste.👍
  26. Har börjat fundera allt mer på det här med antinutrienter. Kom nyligen att lyssna på ett samtal på Youtube där ämnet var oxalater i kosten och hur skadligt det kan vara för vår hälsa. Många har värksjukdomar och annan återkommande smärta som man inte kommer till rätta mer. Kan oxalater vara boven idramat? Man menar att fibromyalgi, andra myalgisjukdomar, utmattninssyndrom mm kan förbättras om man försöker rensa ut inlagring och sluta att äta Oxalatrik mat.Man ger råd hur man ska gå till väga för att inte få besvärliga utrensningssymtom och ger tips på tillskott som kan hjälpa. Man påpekar att utrensning/minskning av oxalater som är bundna i kroppen kan ta tid. För en del går det fortare men många behöver flera månader för att börja uppleva positiva effekter. Författaren uppmanar att innan man börjar så ska man tänka igenom och skriva ner alla symtom o obehag man har - både fysiska och psykiska. Detta för att man lättare ska kunna jämföra och se om man blir bättre. Det är lätt att glömma hur illa man fakiskt har mått. Jag som lider av fibromyalgi - som är mycket bättre av glutenfri kost - men fortfarande ger sig till känna, är nyfiken på att prova de råd man ger. Alla värk- och utmattningssjukdomar är ju stora mysterier som den konventionella sjukvården o forskningen inte alls har några svar på. Eller inte heller kan hjälpa de som lider med. Man står helt handfallen och de flesta läkare är inte heller så intresserade av att träffa den typen av patienter eftersom de inte har några kunskaper om dessa tillstånd. Så här säger man bl a: " Djur kan skydda sig från fara genom att ha skarpa tänder (som vargen), giftig brodd (som getingen), vassa klor (som katten) och så vidare. Plantor kan skydda sig genom att vara giftiga. De kan t.ex. innehålla stora mängder oxalat. Det gör att många skadeinsekter undviker dem. Särskilt är nivåerna av oxalat höga i spenat, mangold, rödbetor och andra betor samt rabarber. Även nötter (särskilt mandel) och te har riktigt höga nivåer av oxalat. Alla sorter säd ligger på höga nivåer, och äter man mycket bröd och pasta ger det ett stort daglig bidrag. Då oxalater skall skydda plantor mot att bli skadade (ätna av skadeinsekter), är oftast halten oxalat störst i skalet. Potatisskal innehåller mer än skalat potatis, fullkornsprodukter innehåller mer än vitt mjöl och så vidare. " En brittisk läkare med fibromyalgi som minskade intaget av oxalater och blev mycket bättre: https://www.dailymail.co.uk/health/article-2174474/The-GP-gave-fruit-veg-cure-aches-pains.html I artikeln förordar hon tyvärr att man ska äta viss högprocessad mat - vilket jag anser är helt felaktigt. Man kan hitta en lågkolhydratkost med låga oxalatnivåer utan problem. Hittade den här bloggen där man kan finna mycket information och även råd för att komma till rätta med och minska ev oxalatinlagring i kroppen. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/ https://glutenochmjolkfri.se/oxalater-plantornas-eget-bekampningsmedel/ Youtubefilmen (på engelska).
  27. " Mina "krascher" innebär att jag antingen blir sängliggandes med något som känns som influensa, alltså ledvärk, muskelsvaghet, extrem trötthet och ibland huvudvärk eller migrän eller så får jag en lightare variant och blir bara tung i kroppen, känsla av utmattning, muskel värk, torr och grusig i ögon och med en molande huvudvärk i bakgrunden. Urinproduktionen blir också extrem under dessa episoder. Efter och under får jag ångest, apati och är trött i flera dagar. Kan ibland dröja veckor innan jag får tillbaka energi och blir mig själv igen. " Jag har följt den här tråden och kom att tänka på oxalatinlagring och utrensningssymtom. Författaren beskriver många symtom som kan uppkomma vid för snabb utrensning - avgiftning. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/
  1. Ladda in mer aktivitet