All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Jag brukar fylla dem med ost, skinka, grönsaker och liknande. Blir kanske mer som crepes egentligen. Gott blir det i alla fall!
  3. För övrigt tycker jag att man visst kan göra goda LCHF-pannkakor. Om man har mycket socker och sylt på dem? 😉
  4. Jag tog bort ett par svordomar ur inlägget. Se Forum-reglerna här: För övrigt tycker jag att man visst kan göra goda LCHF-pannkakor.
  5. Hur har man mage att kalla dessa vedervärdiga skapelser pannkakor? Det är omeletter och inget annat, dåliga illasmakande omeletter dessutom. Nej om man ska försöka sig på en Keto/LCHF diet så gör man bäst i att hålla sig borta från allt som innehåller smet eller deg eftersom det absolut inte går att baka något utan mjöl gjort på någon form av spannmål. Jag tycker för övrigt att det är ganska j-t att dessa recept publiceras på hemsidan då man kanske är hungrig och sen lagar något och så visar det sig efter svindyra inköp och slaveri i köket att det är oätligt. Då är det inte långt borta att man äter något man inte borde. Så nu har jag fått ur mig denna negativa energi... Trevlig måndag kära vänner!
  6. Today
  7. Min omelett serveras i en "hög" på tallriken. Äter den med bär till frukost. Kanel o ingefära samt extra smör o rostad kokos. Min vanligaste frukost kl 10- 10.30.
  8. Det är väl bara att testa? Hur magen reagerar på kostbyte är individuellt. Vad man betraktar som "normalt" är också individuellt. Vi som äter LCHF gör det för att vi tycker att vi mår bättre på den sortens kost. Efter några år tror jag att de flesta har hittat sin egen variant av kosten och tycker att detta är det "normala" sättet att äta. Andra människor bryr sig inte om vad som är LCHF, men plockar bort socker, bröd och mjölmat ur kosten och mår bra av det. Också ett "normalt" sätt att äta.
  9. Intressant! Jag blir ju också bakfull av sötsaker. Känner mig trött, ofokuserad och stirrig på samma gång, med förhöjd puls. Precis samma odefinierbara obehagskänsla i kroppen som efter alkohol. Upplever också att magen börjar bubbla om jag äter t.ex godis eller efterrätt, även om jag inte behöver tillbringa dagen efter på toa direkt. Har tänk att det kanske beror på att jag har påvisad måttlig fruktosmalabsorption, vilket en tredjedel av jordens befolkning eller något sådant har. Både socker och glukos/fruktossirap innehåller en jäkla massa fruktos. Men sen är ju socker generellt jobbigt för tarmarna också oavsett fruktos% och främst om man tar det på tom mage. Att jag blir bakfull har väl att göra med att socker påverkar oss människor på cellnivå, även om hela pusslet fortfarande inte är lagt.
  10. Ett tips är att göra guacamole utan avokado. Istället mixar man zucchini + valfri olja, för att få en liknande krämighet. Väldigt poppis nuförtiden med fusk/fake guacamole efter att avokadon ökat extremt i pris och folk inte har råd med the real thing. Sen är det många som vill undvika avokado eftersom konventionella odlingar i Sydamerika sabbar miljön. Har dock inte provat detta själv, så misstänker att det blir en lite rinnig tråkig guacamole. Men smakmässigt borde det vara okej och fräscht om man gör med chili, vitlök och lime.
  11. Helt rätt! Man kan leka med tanken att han inte heller tänkte sej att vi skulle bosätta oss på nordliga breddgrader där den biologiska anpassningen inte verkar ha hunnit ikapp än.
  12. Nu brukar jag inte äta av just de produkterna som du redovisar att du äter, men för mig räcker det att jag får i mig för mycket socker i någon form, så blir jag "bakis" dagen därpå och får tillbringa mycket tid på toaletten. Även huvudvärk, vilket jag nästan aldrig har nuförtiden. Dessutom får jag kraftig reaktion direkt, med ökad puls. Jag tolkar det som att min kropp absolut inte vill ha dessa produkter, det blir snudd på förgiftningssymtom (som vid för högt alkoholintag) så jag avstår att äta dem. Vill jag äta något gottigt så blandar jag smör, raw kakao, lakritspulver och rostade, saltade solroskärnor. Lakritspulver kommer med den sötma som krävs för min del. Bara lakritspulver och smör funkar också...😎😜
  13. Tyvärr så planerade inte vår skapare för alla dagens kemikalier, tungmetaller och luftföroreningar mm. så våra reningsorgan sliter arslet av sig för att ta hand om det så gott det går men det är i princip omöjligt att ta hand om allt så då lagrar kroppen svårhanterligt material i fettcellerna. För den som har sett celluliter någon gång(kanske på bild) kan föreställa sig hur ett exempel på ett sådant fettlager med toxiner ser ut. Det finns dock sätt att hjälpa kroppen med reningen även om det är ett livslångt underhållsarbete om man vill hålla sig frisk. Ekologiskt och LCHF är en bra grund men det räcker tyvärr inte för att stå emot luftföroreningar, plaster mm........Det bästa är att hjälpa reningsorganen innan det börjar krångla. Då kan vi undvika många sjukdomar.
  14. Både ja och nej. Köper jag icke-ekologiskt VET jag att det inte är eko, köper jag eko finns en chans att det är det. Eko är inte alltid bra heller men det är det vi har just nu. Inom odling är samma preparat godkända för både och, plus några till för icke-eko. Är de för eko verkligen harmlösa? Minns jag rätt finns det över 40 olika ämnen man får bespruta jordgubbar med, varav 9 också är godkända för eko. Hur samverkar dessa 9? Är det någon som ens satt sig in i hur olika ämnen samverkar? Med eko har vi i alla fall tagit ett steg i rätt riktning och ofta finns det entreprenörer som vill dra allt ett steg längre så tills de dyker upp köper jag eko.
  15. Som du sett av nätadressen du fick, blir det svårt att klara tillräckligt intag av kalcium, om du inte kan äta ost och yoghurt. Då kommer du i samma situation som veganer - deras största problem ligger på kalcium- och B12-bristen. Sannolikt det som till sist tvingar veganer att inte fortsätta renodla kosten utan animala inslag, speciellt i högre ålder då upptaget försämras. Den ökade risken för njursten och negativ effekt på hjärtat, vid tillförsel av kalcium som tillskott, finns olika syn på. Tyvärr saknas tillräcklig forskning på området (märkligt med tanke på kalciumets stora betydelse bl.a. för hjärta och hjärna). Svårt forskningsområde, då många parametrar påverkar utfallet (sambandet kalcium, D-vitamin och K2-vitamin). I framtiden kanske de senare i viss kombination optimeras. Den vanligaste åsikten bland forskarna på området tycks fortfarande vara att kalcium, som tillförs via kosten, är säkraste vägen att undvika problem. Trots det kan du ändå tvingas att använda kalciumtillskott (nästan hopplöst att klara äta så mycket bladgrönsaker som krävs för det dagliga behovet). Trots allt anses begränsade mängder kalciumtillskott upp till 600 mg per dag närmast negligerbart, särskilt om det fördelas under dagen. Vanligen anses kaliumcitrat vara att föredra eftersom kroppens upptagningsförmåga då är som bäst (detta gäller även magnesiumcitrat som kroppen tar upp mest effektivt). Vem vet, kanske själva tablettformen (kalcium) utgör en del av problemet, som visats vid studier hittills. Om jag skulle använda kalciumtillskott, hade jag pulvriserat tabletten att strö över maten - möjligen ett sätt att simulera kalcium som om den utgjorde en naturlig del av maten (diffus upptagning). En sak är fullständigt klar - att D-vitaminet har väsentlig betydelse för kalcium- och magnesiumupptaget, liksom K2-vitaminet för att kroppen skall veta var den skall göra av kalciumet. Utan tillräcklig mängd K2-vitamin, vilket inte är ovanligt, finns klara risker för kalcifiering av hjärtats blodkärl. Det kan vara detta som har medfört problem vid tidigare studier, vilkas resultat ligger kvar i forskarhjärnorna. P.S. Eftersom många parametrar ingår i utförda studier runt risker med kalcium som kosttillskott, kan det vara så att vissa försökspersoner t.ex., som nämnts, haft underskott på K2-vitamin, som egentligen borde ha tillförts samtidigt med kalcium. I sådana fall kan risken för kalcifiering av blodkärlen ha ökat för vissa och därför lämnat avtryck i statistiken. Överhuvudtaget har under åren resultaten från många dåligt underbyggda kohortstudier presenterats, just beroende på att man inte gjort tillräcklig åtskillnad mellan korrelation och kausalitet. Detta ger osäkerhet t.ex. att olika studier, som i fallet kalcium, fått olika utfall. Att man anser viktigt att kalcium inte tillförs i onormalt stor mängd vid ett tillfälle (enstaka måltid), utan bör spridas under dagen, förefaller tala för att andelen kalcium i blodet inte bör ändras alltför kraftigt artificiellt. Kroppen styr kalciumhalten per automatik genom att "stjäla" kalcium från benstommen som utgör den lagrade mängden vi har tillgång till. Om en övermängd tillförs via tillskott då K2-vitaminnivån är låg ökar risken för kalcifiering. Intressant är att studier med en övermängd K2-vitamin under viss tid visat att lagrat kalcium reduceras i blodkärlen med minskad risk för hjärtinfarkt - så sambanden finns.
  16. Igår
  17. Jag tvättar icke-ekologiska grönsaker med vinäger och ibland om jag har stor laddning på gång ett bikarbonats-bad, sedan skrubbar med svamp. Men om man kan lita på ekologiskt? När det gäller t.ex ingefärsrot så ska man kunna riva den direkt med skal, medan en icke-ekologisk ingefärsrot först måste skalas innan rivning - man får väl försöka förlita sig på källorna , vilket man inte riktigt kan veta med precis varenda en produkt och därför skölja också det ekologiska som ju också passserar mellanhänder innan de hamnar på hyllan, om än ikanske nte tvunget bikarbonats-bad med efterföljande skrubbningar.
  18. Vad tror ni om ekologiskt? Är det att lita på?
  19. Prova också t.ex mullbär som ett liksom substitut för det annars storsäljande utbudet. Jag upptäckte själv mullbär doppade i choklad för inte så längesedan och det funkar för mig som fortfarande är allvarligt sockerberoende, men handlar om livsstilsförändring som ju måste komma inifrån, en hett efterlängtad förändring på djupet... att seriöst stå beredd att ta avsked för all denna frestelse som dessutom är så psykologiskt förankrad i det sociala levernet med vänner och familj.. tufft som satan att inte längre "bara ""kunna" "unna sig" lite då och då.. men det är ju detta då-och-då-beteendet som bygger upp metaboliska kollapsen, steg för steg och en dag inser man att ojsan! här var det tvärstopp... why? För att kroppar stejkar - så tänk på frekvensen (inte enbart volymen) av dina begär för choklad/kakor/vit deg - det är trots allt sprängstoff för det inre livet, syd man inte kan se vad som försiggår där inne bakom huden inuti en, skulle man det så skulle man nog reagerat annorlunda på storindustrins lockvaror. Och nu kommer julen... med marsipanen.... suck.
  20. Hej, hur gick det att gå tillbaka till vanlig kost? Upplevde han magbesvär och hur länge pågick det?
  21. Hej Zoran - det verkar mer som att du utvecklat en större känslighet för transfett och inte kakao/choklad per se. Dessa transfetter förekommer ännu ofta i högprocessade helfabrikat eller halvfabrikat som ju många kakor och snacks ju är ; innehållande flytande växtoljor eller vegetabiliskt fettsmörja som dessutom härdas och är betydligt mer svårnedbrytbart för kroppen rent generellt. (är på många sätt ett rent gift för kroppen... och en stor orsak till metabolisk kollaps, dvs om du fått ökad sensitivitet för transfett då har du således fått en NORMALT SUND REAKTION, och ska helst tacksamt se det som en tydlig signal för stopp med dessa kemiskt förstörande ämnen ; vissa dessutom cancerogena) - det fördärvar din kropp och lite magont är enbart början...... Att man är sugen och känner för något gott och sött ibland är en viss del av livet... men i ditt läge skulle jag försöka lära mig att göra eget godis, så man har när andan faller på. Själv kör jag med mörk choklad, men då kan man inte glufsa och goffa som man gjorde med mjölkchokladen, så en annan möjlig orsak är också mängden och volymen du har intagit.. av det vita giftet ihop med cancerogena trasfetter... just kakor och dessa snabbak som finns om varje gatuhörn, är rena rama rävgiftet!! Frågan är om du skulle uppnå samma reaktion om du lagade till egna ex.vis ketobollar av äkta smör med kakao? Eller som föreslagits, hemmalagad varm choklad? Testa
  22. Hej, Vet ni om man kommer att uppleva magbesvär av att gå tillbaka och äta "normalt" igen? Jag får magbesvär när jag får i mig socker och/eller för mycket kolhydrater så jag undrar om det är ett besvär som kan pågå under en längre tid
  23. Jag uppskattar din input men jag fick inte riktigt svar på min fråga. Om någon har erfarenhet av det jag efterfrågar är jag tacksam för tips och råd
  24. hmm... min spontana tanke är att du ska låta bli choklad och skräpmat så mår du bra.Varför plåga sig med sånt när din kropp uppenbarligen inte vill ha det??
  25. Jag känner att jag kanske varit lite otydlig :). Jag har vid olika tillfällen testat olika typer av kolhydratsrika desserter och sötsaker. Detta är vad jag ätit som gett mig magsmärtor vid olika tillfällen Snickers Marabou Schweizernöt Marabou premium 70 pekan och havssalt med Spesial nötblandning Frödinge ostkaka med hallon, blåbär och grädde Kung markatta snacksmix chocklad med maccademianötter Crossaint Crossaint med choklad Marabou homestyle cookies med choklad jordnötskex utan tillsatt socker köpta på ICA Min teori är att det kanske är att min kropp är så ovan vid socker att den reagerar så kraftigt eller så är det som @Elinor säger att fibermängden då jag oftast äter nötter tillsammans med dessa olika desserter eller efter dem. Dock får jag inte dessa problem när jag bara äter nötter så det kanske slår över i kombination av socker och nötter. Jag undrar om någon har gått från strikt LCHF till mer moderat LCHF eller till traditionell svensk kost (rik på kolhydrater) och fått liknande besvär. Sorry för att jag varit så inaktiv i min egen tråd men jag fick ingen notifiering vid svar och nu hittade jag knappen "Notifiera mig vid svar". Den såg jag inte när jag skrev detta från min mobil förra veckan
  26. Då begriper jag ditt problem lite bättre! Inte nog med det, jag är diagnosticerad allergiker och astmatiker.. ja jag har haft och har fortfarande luftrörsbesvär! Såå då får jag främst Antihistaminer på recept, (desloratadin), de är oxå receptfria men dyrare iomed att de säljs i mindre förpackningar! Iallafall så har jag märkt minimal skillnad.. dvs jag har funderat på om jag verkligen är en "allergiker"! Dvs jag tar dem främst när det är extra mycket på gång/allt annat är skit/eller lite mer positivt, när jag är utomlands på semester, för att slippa allergier från What ever, det kan räcka med alla virus man får på flygplanet! Sååå, jag dricker en del rött vin.. gärna billigt sådant antingen från "bag in Box" eller lokalt producerat på turistorterna, rött vin är en vanlig källa till histaminer av antagligen rätt naturliga orsaker? Sådåså, det är lixom en annan grej än allergi fasten det tangerar varandra! Dvs naturligt innehåll i matvaror av histamin har en lite annan anames än vanlig allergi, det handlar mer om att det fattas något ensym i magen för att bryta ner vanligt förekommande histamin från i övrigt rätt vanliga livsmedel. Såå jag gör självklart vad varje insatt person gör dvs jag köper Daosin det ensym som eventuellt kan fattas i magen! Det gjorde ingen skillnad!
  27. Lyckligtvis har Sarah Ballantyne (aka Paleo Mom) funderat på denna studies resultat: https://www.thepaleomom.com/paleo-resistant-starch-and-tmao-new-study-warning-worth-heeding/ Några highlights från hennes text: - Det är osäkert om TMAO är orsak till hjärtkärlsjukdom mm, eller om det är tvärtom. - Fisk innehåller jättemycket TMAO men ingen kan väl finna någon enda studie där högt intag av fisk är associerat med hjärtkärlsjukdom? - TMAO kan tas upp direkt i tarmen även utan att bakteriefloran är inblandad - De som åt paleo fick i sig betydlig mindre resistent stärkelse än kontrollgruppen - man kan ju mycket väl äta paleo med mycket mer fiber och resistent stärkelse om man vill! - "Bottom line" enligt Sarah är att paleo inte ska vara low carb, just för att säkerställa tillräckligt med fiber och resistent stärkelse för tarmbakterierna. En annan infallsvinkel (min egen) på detta att paleo i något avseende skulle vara sämre för hälsan är att per definition är paleo den kost vi är biologiskt anpassade till. Det förefaller därför rimligt (om inte nödvändigt!) att denna kost är överlägsen olika moderna varianter med mejerier, socker, spannmål, legymer, tillsatser mm. Min "bottom line" är att rubriken i Kurera är grymt vilseledande.
  1. Ladda in mer aktivitet