All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Jag har ätit enligt LCHF i 5 år nu, mer och mer strikt och keto det senaste året. Nu i sommar har jag också lagt till 2-3 fastedagar per vecka. Då har jag upptäckt hur min kropp regerade på saltbrist. De dagarna jag fastade var det viktigt att få i sig salt eftersom jag annars kände mig kraftlös, trött och hade muskelkramp i benen på natten. Om jag fick i mig tillräckligt med salt (man måste dricka vatten om man äter salt ) så var det helt OK att fasta. Till det brukade jag även fylla på med magnesium, zink och på senare tid även kalium.
  3. HärligT! Fortsätt som du börjat!
  4. Today
  5. Jag är mätt, mätt, mätt. Har dock kokat ett par ägg som nödmat om jag blir hungrig i natt när jag jobbar
  6. Om allt känns bra ...fortsätt som du gör. Men framförallt om du ofta är hungrig kan det vara värt att titta över vad och hur mycket du äter.
  7. En sagolikt fluffig vitlökskräm (toum) som passar väldigt bra med hemmagjord kebab och ugnsrostade grönsaker. Ta en titt på matlagningsvideon ovan och dela den gärna. Klicka nedan för det skrivna receptet: Shish kebab i ugn med vitlökskräm 8 g Matlagningsvideo Matlagningsvideo: LCHF-frallor01:27Av mer än 500 recept på vår sida är det här det allra populäraste: LCHF-frallor. Smörstekt vitkål01:04Vitkål är LCHF-kockens bästa kompis. En mångsidig grönsak och smörstekt är vitkål gudomligt gott och lätt att variera. LCHF-pizza01:00Vårt första LCHF-videorecept! Ägg, ost, tomat och en gnutta oregano. Mer behövs inte för att snabbt sno ihop enklaste LCHF-pizzan! Grilla med KetoConnect – Smörburgare09:39Förra sommaren hade vi på Diet Doctor besök av Megha Barot och Matt Gaedke, också kända som KetoConnect. Fröknäcke01:00Ett krispigt fröknäcke med en fin nötig smak av sesamfrö. Toppen till frukost liksom till kvällens ostbricka. Falsk potatissallad med blomkål11:43Blomkål, tillagad till perfektion på grillen, med somriga smaker, den obligatoriska majonnäsen och krispigt bacon. Grilla med KetoConnect: Krispigt bacon med grönkål och stekt ägg10:24I sista delen av Grilla med KetoConnect lagar Matt och Megha krispigt bacon med grönkål och stekt ägg. Det är näringsrikt, gott och mättande. Perfekt, eller hur? Grilla med KetoConnect: Taco-omelett11:07Matt och Megha visar hur du enkelt gör en krämig taco-omelett som är fylld med härliga smaker. Grilla med KetoConnect: LCHF-pizza på grillen11:49Pizza på grillen, det bästa av två världar? Grilla med KetoConnect: Asiatiska grillspett med ingefärsdipp11:29Dessa oemotståndliga grillspett är fulladdade med härliga grönsaker och mört kött som serveras med en asieninspirerad dippsås. Videorecept: Blomkålsris00:55Perfekt alternativ till ris, couscous, potatis och pasta. En LCHF-klassiker som passar särskilt bra till asiatiska rätter. Videorecept: Kesoplättar01:04Ett av våra populäraste recept, kesoplättar med vispgrädde Glutenfritt tunnbröd08:49Vill du lära dig att laga fantastisk LCHF-mat? Välkommen till vårt allra nyaste projekt: matlagningsvideor med Kristie Sullivan. Ädelostdressing03:09Vill du lära dig att laga fantastisk LCHF-mat? Välkommen till matlagningsvideor med Kristie Sullivan. Grilla med KetoConnect: Lax med avokadotopping10:42Matt och Megha bjuder på grillad lax med avokadotopping. En enkel och fräsch LCHF-maträtt som passar perfekt för sommarens middagsbjudningar. Taco meatza01:02Vad gör man om man inte riktigt kan bestämma sig för om man är mest sugen på tacos eller pizza? Jo, man gör en taco meatza såklart! Mexikansk äggröra01:04LCHF-klassikern äggröra med en mexikansk touch. Perfekt om du letar efter en smakrik frukost. Grilla med KetoConnect: Grillade revbensspjäll09:07Vad passar bättre på sommarens grillfest än grillade revbensspjäll? Samtliga matlagningsvideor LCHF-recept Chiapudding 3 g Smörstekta kaneläpplen med vaniljsås 12 g Zucchinichips 3 g Äggpanna med köttfärs 7 g Vitkålsgratäng 15 g Blomkålssoppa med panchettasmul 10 g Blomkålsmos de luxe 5 g Coleslaw på rödkål 7 g Flygande Jakob 11 g Chokladfondant 5 g Broccolimos med blomkål och parmesan 6 g Bakad rotselleri med spenat och gorgonzola 5 g Sallad på burk 11 g Gulaschsoppa 10 g Krämig kålsallad 5 g LCHF-wrap med vaniljkräm, grädde och jordgubbar 7 g Blomkålspizza med marinerad kronärtskocka 16 g Fyllda minipaprikor 5 g Auberginepizza med köttfärs 14 g Blomkålspuré med rostad vitlök 5 g Zucchinipasta med laxsås 8 g Tortillabröd 3 g Äkta chokladmousse 7 g Vallmomacka med kycklingröra 2 g Currykyckling med blomkålsris 17 g Samtliga LCHF-recept Inlägget Matlagningsvideo: Vitlökskräm (Toum) dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  8. Dricker man massor så kissar man massor. 😉 Du är säkert i Ketos ...du äter väldigt få kalorier (vilket kan vara tveksamt i längden) så rimligtvis är din fettkonsumtion högre än den ser ut på graferna (du "äter" också av din interna fettförråd").
  9. Ser detta rätt ut? Är ny, experimenterar och läser massor. Tror jag äter strikt och dricker mängder med vatten. Trro jag är i ketos, smakar död bäver i munnen och kissar floder ( kan ju vara allt vatten). Har ketostiks, enligt dom är jag nog i ketos i alla fall i morse. Vet dom är inte helt tillförlitliga, men har inget annat att tillgå.
  10. Jag äter också samma mat som till lunch eller middag. Brukar laga lite extra middag och ställa i kylen, så det räcker till frukost. Främst för att jag mår bäst på okonstlad ren mat som kött, fågel, fisk med de grönsaker jag tål och fett till. Men har heller aldrig gillat frukostmat. Bara tanken på barndomens ljumma mejerier som luktar lite härsket och skurit sig av lingonsylten, får mig att rysa. Detsamma gäller ägg, som jag tvingar i mig medan jag håller för näsan(ett om dagen) för att det är supernyttigt. Bacon är gudomligt gott, men inte en ren råvara och triggande för mig, så vill inte äta det varje dag. Finns det inga middagsrester i kylen eller mat i frysen till frukost, så tar jag oftast fram wokpannan. Hackar grönsaker, kyckling, chili osv som jag fräser i kokosolja och toppar med t.ex lite cashewnötter(rika på resistent stärkelse). Ibland skippar jag frukost. Beror på vad jag ska göra på förmiddagen. Ska man bara sitta på baken på en kontorsstol så behöver man knappast frukost. Beror ju helt på, hur man påverkas av att skippa frukost. Så länge det inte innebär att man äter mer på kvällen, så spelar det knappast någon roll.
  11. Ost- och skinkrullar och en avokado Smoothie på rysk yoghurt, vispgrädde och frysta eller färska bär (som förbereds kvällen före) Kesobröd med pålägg (ost och skinka eller ägg/majonnäs)
  12. Jag har kört keto i 1,5 år och kör alltid en nypa himalaya-salt i vattnet! Vet inte hur mycket vatten du dricker, men bra att fylla på med bra salter =) Om jag slarvar med för lite grönsaker ( dom gröna nyttiga ) så får jag fortfarande torr mun och känner mig törstig. Så kalium är också viktigt!
  13. Martina Johansson är en påläst tjej som kan detta med lchf och keto. Hon skrev nyss om frukostdilemmat på sin blogg: https://martinajohansson.se/keto-boken-ar-har/ Min frukost numera är vad du äter till lunch. T ex pannbiff. Grönsaker. Rejält med fett. Jag vill äta större delen av mitt protein tidigt på dagen, då detta gynnar mättnaden resten av dagen. Och lite annat. Sen äter jag sen lunch och inget mer den dagen. Men det är hardcore Du bör äta tre mål om dagen såhär i början och de måltider kan se ganska likadan ut. Kött, grönsaker, fett. Dissa allt vad jogurt och substitut heter! Till skillnad från många andra härinne är jag ingen vän av att hoppa över frukost, då det strular till det med kroppens cirkadiska rytm. Men det är jag, det och det passar mig. Var en får hitta sitt eget bästa.
  14. Vill du förbättra din hälsa, gå ner i vikt eller hjälpa andra? Här är tre av veckans heta diskussioner på Diet Doctors forum. Gratis och öppet för alla, välkommen! Sockerfri månad morgonsol har ätit alldeles för mycket socker den senaste tiden. Choklad, öl, marmelad och annat skräp. Nu är det absolut sockerfritt som gäller. Häng med! Fördelningen mellan, fett, protein och kolhydrater Anna har precis börjat med LCHF och har funderingar om fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Hur ska man tänka egentligen? Törstig! Är det normalt? **Ankan** började med strikt LCHF för en vecka sedan, mäter ketoner och är sjukt törstig! Är det normalt? Kom igång Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Stor guide: Kom igång med LCHF – en tvåveckorsutmaning Mer LCHF för nybörjare GuideLCHF står för Low Carb High Fat. Det vill säga lite kolhydrater och högre andel fett, även kallad njutmetoden. Du kan nämligen äta dig mätt på god mat och ändå bli friskare och gå ner i vikt. Här hittar du allt du behöver. Periodisk fasta för nybörjare GuideDen stora gurun på periodisk fasta, dr Jason Fung, har sammanställt den här nybörjarguiden där du kan lära dig allt du behöver veta om den uråldriga hemligheten för hälsa och viktnedgång. Gå ner i vikt GuideHar du svårt att gå ner i vikt? Eller vill du gå ner i vikt snabbare? Du har kommit till rätt plats. Gör dig redo för att gå ner i vikt utan att besväras av hunger. Inlägget Sockerfri månad dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  15. Den finns i vanliga mataffärer, Willys, Coop, Ica, Hemköp..
  16. Igår
  17. Grattis då har du inga tecken på Hypothyreos iallafall! Aså välkommen i gänget, mitt stora sömnproblem är att jag är skitvarm. det får max vara 15-16 grader i sovrummet om jag överhuvdtaget skall kunna sova! Och jag måste frysa innan jag går och lägger mig.. annars är det ingen ide! Bäst sover jag på vintern med vidöppet fönster och temperaturen sjunker ner mot nollgrader i sovrummet, med extra filt! Kruxet är att man inte vill gå upp när väl klockan ringer.. för det är svinkallt! Iallafall törsten antyder omsttällningsproblem, ta några saltsupar och känn om det blir bättre?
  18. Jaa.. oså skall du fundera på lite om du är "lite äldre", jag får lixom för mig det? Om jag gissat rätt så skall du även fundera på om du skall köra strikt, jag rekommenderar detta, för de som inser att de är lite äldre och kanske borde ätit lite annorlunda tidigare, när de knappast hade möjlighet eller ens tanke på något så befängt! Befängd blir man som regel först när man passerat medelåldern.. eller förälder!
  19. Grattis du har nu snubblat över en av våra moderna tiders hemligheter! Dvs det varierar beroende på källa.. iallafall om bägge källorna antyder att samma livsmedel är lite låga på kolhydrater samt sen kan man kolla detta på SLV/Finneli eller andra ställen , då är de förmodligen rätt så låga på digesterbara kolhydrater! Dvs Lifesum duger så gott som någon annan! Aså på något sätt får jag för mig att du är van att leva utav bröd/kolisar, men jag säger som Jesus, man kan inte leva enbart av bröd, (Slut på citat) iallafall så kan man oxå leva på en LCHF-diet.. iallafall på riktig mat. " " Yada yada bägge bilderna från kostdoktorn.. kombinera dessa till vilka måltider du vill!
  20. Hade bara ett påslakan i natt. Jag prövade mina ketostiks är i ketos nu, hoppas kunna hålla i det denna gång. Har aldrig varit så törstig, fått i mig 3,5 L nästan 4. Jag som aldrig är törstig,. Prövade även kanelsmör som kvällsfika med en kopp kaffe, faktiskt godare än jag trodde🙂
  21. Ta en eller två Finn crisp med mycket smör och ost, och ha två eller tre teskedar med kokosfet i kaffet, då höjer du fett kalorierna stället för att äta många kalorier från bröd.Bröd innehåller mycket stärkelse. Stärkelse är kedjor av glukos,och i magen bryts kedjorna ner till glukos, så då blir blodsocker svängningarna stora, och insulinet blir också högt.LCHF är lite kolhydrater med mycket nyttiga fette, där det lätt att gå ned vikt.
  22. Välkömmen, till det här forumet som förhopningsvis kommer att ställa dina tankar på ända1 Dvs vad är det för fel på äggobacon? WTF ett halv paket ekologiskt bacon samt två ägg per portion är ju lixom bara hotellvistelse! Oså några skivor ost, proscuto , salami, ruccolablad, litta andra färska grönsaker! Dvs fortsätt för det du nämnt är lixom inget större fel på per se, dvs det är riktig mat/frukost! Oandrasidan så kunde du shifta din frukost till hotell/strikt lchf dvs äggobacon! Osen när du njutit av din hiotellfrukost ett tag så kan du skippa frukost över huvud taget.. såvida du inte är en sådan som går upp 5 på morgonen, därvidlag kan frukost vara rätt bra! Men då behöver man sällan äta lunch.
  23. Bra att du drar upp det där igen, dvs skillnaden mellan kolhydrat-gram/pocent och E%! Såå vi är liksom inne på samma, dvs de är en himmelsvid skillnad mellan E% och gram%! Iallafall så anser jag som så.. att kalorier spelar roll samt att en mer ketogenare diet ! Oså har jag fucking en massa problem med mina kommentarer på min nya W10 dator, den ändrar mina ordval Såå bortsett från det faktum att ens laptop som varit ens följeslagare nästan lika länge som ens katt.. jag lägger härmed ner alla kommentarer om eventuella partners! E% är en sak Macrofördelning något annat och kaloribehov en helt annan grej! Såå under 100gram kolisar per dag så anser våra väl utbildade (iallafalla de flesta fall) att man tangerar ett ketabolt tilltånd! Oså får resten spekulera om huruvida Mandelkubb eller kanelbullar är det godaste/bästa till kaffet!
  24. Här hittar du några förslag: http://nutriavans.se/category/recept/frukost-recept/ Äter sällan frukost nuförtiden, men om jag vaknar hungrig kan jag äta några sillbitar, en burk makrill eller middagrester.
  25. Jag brukar cykla lite mellan följande frukostar: * Bacon med ägg. * Lax-avocado-sallad med olivolja och vinäger * Kaffe med kokosolja och ägg ihopmixat * Precis som du tänker, Rysk yoghurt med kokosflingor och kanske några andra frön och några delar av en frukt eller lite bär (Jag tar sötningsmedel lite för ofta ändå så det undviker jag till frukost.) * Ibland som Cleppa, Ingenting! 😉 Alla alternativen ovan duger i strikt LCHF, Yoghurten är väl ur en strikthetsaspekt sämst, men det funkar. Tänk på att för en del så kan mejerier ställa till det lite men å andra sidan för många verkar det fungera bra. Men kan vara värt att fundera på om du slutar gå ner i vikt.
  26. Hej och välkommen hit, Jag åt något liknande i början och det var rysk yoghurt , vispgrädde. blandning av mandel-hassel och valnötter och riven kokos för att ytterligare öka fetthalten. Men det tog inte så lång tid tills jag kände att jag inte behövde frukost och nu äter jag i princip bara det om jag bor på hotell och de har en bra varm buffe...
  1. Ladda in mer aktivitet