All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Hur kan du hantera typ 1-diabetes med LCHF? I den här intervjun från konferensen Public Health Collaboration i London får vi en pratstund med dr Katharine Morrison och gör en djupdykning i typ 1-diabetes. Katharine besvarar frågor om olikheterna mellan de olika typerna av diabetes, hur det kan vara mer utmanande för kvinnor och mycket mer! Transkription (förhandstitt) Kim Gajraj: Är det möjligt för en typ 1-diabetiker att också få typ 2-diabetes? Katharine Morrison: Ja, det är det. Det kallas för ”dubbel diabetes”. Det drabbar tyvärr ganska många typ 1-diabetiker. Typ 1-diabetiker är inte immuna mot de skadliga effekterna av högkolhydratkost, precis som ingen annan är det. Vi får snabbt en allt fetare befolkning med dålig blodsockerkontroll och stor insulinresistens, och det kan drabba typ 1-diabetiker likaså, precis som deras arbetskamrater och familjemedlemmar. Det beror huvudsakligen på åratal av högkolhydrat- och lågfettkost. Hela transkriptionen Typ 1-diabetiker kan alltså få typ 2-diabetes, så kallad dubbel diabetes. De kommer då att märka att de går upp i vikt. De kommer att märka att de blir tröttare. De kommer att märka att de kontinuerligt behöver höja grunddosen av insulin och att de behöver mycket mer insulin för att kunna hantera maten de äter i takt med att insulinresistensen utvecklas. De kommer också att märka att de, precis som typ 2-diabetiker, har nytta av att gå över till LCHF, och motionera och träna mer. De kan ibland även behöva få medicin utskriven som normalt brukar skrivas ut åt typ 2-diabetiker. Det handlar oftast om metformin, men kan också vara andra läkemedel som gliptiner och glifloziner. De skrivs ut av läkare, men man behöver faktiskt inte gå den vägen eftersom det finns naturliga och tillförlitliga sätt att få kontroll över blodsockret. Jag menar inte att det inte skulle ta tid, för vi vet alla att det är mycket lättare att gå upp i vikt än ner, men det finns naturliga sätt för dem att bli lika smala som de var innan de började gå upp i vikt. Transkription Se en del av videon ovan. Hela föreläsningen (med svensk text och transkription) kan ses med gratis provmånad eller medlemskap: Att hantera typ 1-diabetes med LCHF — dr Katharine Morrison Bli medlem, (gratis att testa en månad), så kan du se videon direkt – liksom föreläsningar, intervjuer, videokurser, frågor och svar, filmer och mycket mera. Du får också tillgång till vårt populära verktyg veckomenyer. Video från PHC 2018 Döda för att göra vinst?11:11Är läkemedelsindustrin och livsmedelsindustrin beredda att döda för att göra vinst? Hur kan en förändring av livsstil vara mer effektiv än läkemedel? "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens? Women's questions – kan LCHF underlätta klimakteriet?03:56Kan LCHF underlätta klimakteriet? Kan träning vara ett problem för kvinnor?02:48Kan träning vara problematiskt för kvinnor? Kan lågkolhydratkost vara till hjälp för kvinnor som tränar? Vilken typ av träning passar kvinnokroppen bäst? Women's questions – kan fasta vara problematiskt för kvinnor?05:54Kan fasta vara problematiskt för kvinnor? Att förebygga kronisk sjukdom – dr Trudi Deakin16:22Hur kan du hantera typ 2-diabetes med kosten? Hur maximerar du din hälsa?06:01Vad krävs det att man gör, som kvinna, för att maximera sin hälsa? Women's questions – kvinnorelaterade frågor01:36Kvinnorelaterade frågor till experter på LCHF och keto. Behöver man äta mer kolhydrater när man ammar?04:27Är det säkert att amma när man äter LCHF? Kan LCHF vara till hjälp vid PMS?02:10Experter svarar på frågor. Kost och träning för ett friskt hjärta21:36Vad kan du göra för att ha ett friskt hjärta? I den här intervjun samtalar ingenjör Ivor Cummins och kardiologen dr Scott Murray om hjärthälsa. En LCHF-berättelse med dr Peter Foley02:13Kan man skriva ut lågkolhydratkost till sina patienter? En LCHF-berättelse med dr Campbell Murdoch02:37En vanlig kväll började dr Cambell Murdoch tänka på sina patienters höga triglycerider och vad anledningen till det kunde vara. Finns det ett samband mellan LCHF och ätstörning?03:16I den sista delen av serien om kvinnorelaterade frågor fokuserar vi på ätstörningar. En LCHF-berättelse med dr Peter Foley, del 202:07Kan LCHF vara en fördel när det gäller idrottslig prestation? Att hantera typ 1-diabetes med LCHF19:04Hur kan du hantera typ 1-diabetes med LCHF? Inlägget Att hantera typ 1-diabetes med LCHF dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  3. Låter ju som fantastiska vinster 🙂 En annan tanke - Om du äter magert kött - Ät antingen fetare kött, eller ta någon smörklickar till det magra.
  4. Promenera (eller få puls på det sätt du kan) ca 30 min dagligen INNAN din första måltid så blir det resultat då detta sätter igång din fettförbränning.
  5. Tror absolut kombinationen av sockerarter(fruktos, laktos) och mjölkfett tillsammans och kl 20.00 på kvällen, kan påverka en viktminskning. Bär&grädde är efterrätt man kan unna sig ibland, inte varje dag. Jag lägger själv på mig när jag börjar köpa hem grädde. För oavsett fettmängd så är grädde rätt sött, leder ofta till överätande och innehåller en del kolisar. Jag kan absolut förstå behovet av kvällsmat. Jag måste också stoppa något i munnen innan jag lägger mig, för kan inte somna om jag känner antydan till hunger. Äter hellre ett mindre kvällsmål än sömntabletter. Men kör hellre på något som ger mer mättnad trots liten mängd. Till exempel en assiett med lite protein som blev över från middagen och kanske ngn vattenbaserad grönsak. Eller ett stekt ägg. Makrill i tomatsås. En pannbiff. Tror i ditt fall generellt att du bör äta mindre mejerier och mer animaliskt protein. Du verkar också haft bekymmer med hälsan, utifrån operationen du beskriver. Nu är jag ingen expert, men det låter som att du haft stopp i gallgångar eller gallblåsa av olika skäl, vilket orsakar inflammation i levern? Tror inte det hindrar din förmåga att gå ner i vikt. Däremot är det ju extra viktigt att nolla socker, samt vara noga med att få i sig fullvärdigt protein, när levern fortfarande håller på och återhämtar sig och ännu inte återfått full funktion. Bladgrönsaker är också bra.
  6. Folkhälsomyndigheten: Det övergripande målet för den svenska folkhälsopolitiken, antaget av riksdagen, är att de påverkbara skillnaderna i hälsa ska vara borta inom en generation. När det gäller vissa av de så kallade välfärdssjukdomarna går utvecklingen dessvärre åt motsatt håll, enligt rapporten. https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2019/juni/fran-frisk-till-sjuk--rapport-om-sjukdomar-bland-utlandsfodda/ För att stärka det långsiktiga arbetet med matvanor och fysisk aktivitet finns ett särskilt delmål: Ett samhälle som främjar ökad fysisk aktivitet och bra matvanor för alla. https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/folkhalsopolitiska-mal/
  7. Tack! jag behövde en ny våg så jag köpte en NOKIA WITHINGS som läser av det mesta, förmodligen inte 100% rätt men man får en indikation på hur det går, vikten den mäter är det jag litar på och det andra blir mest för skojs skull men det skapar en del huvudbry 🙂
  8. Vad är en midsommar utan sill och jordgubbar? Här har vi samlat de bästa tipsen för en lyckad midsommarfest med mat som gör gott för både kropp och själ. Inlägget Bästa LCHF-recepten och tipsen till midsommar dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  9. Många svar! härligt.. kan säga att jag har investerat i en ny badrumsvåg som mäter allt, NOKIA (finns på medlemssidan) vikt fett vatten BMI vatten ben, självklart så ta jag värdena med en nypa salt men man får ju ändå en kurva eller indikation på vilket håll det går Kan vara så! ser att tappet på vatten har planat ut men jag fortsätter att tappa vikt, jag mäter mig med en våg "NOKIA WITHINGS" den mäter allt, kanske inte 100% rätt men jag får en trend som talar om vilket håll det går.
  10. Politikerna undviker kostfrågan. De har överlämnat den till livsmedelsföretagen, och de vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt.Inget fel i det. Men politikerna som har att bestämma regelverket för företagen har abdikerat, och SLV följer slaviskt Swedish Nutrition foundations direktiv.. För politikerna handlar det om konkurens mellan de olika partier, och vad som händer i samhället är oviktigt.Mer än förut försöker politiker berika sig genom att skriva sig hos någon anhörig långt från stockholm fastän de bor i stockholm med familjen, där barnen går i skola osv...Det är ett problem att partiledningarna glömt varför partierna skapades, så skall man starta ett nytt parti, så bör man se till att medlemmarna har mycket inflyttande genom bindande medlemsomröstningar t. ex. annars blir det samma visa om igen. Om partiledningarna beter sig som om partierna är företag, som de äger, och får göra vad de vill med, så förfaller samhället...
  11. Så är det Thomas och vilka tror myser i bakgrunden över en ny kundstock i många år och nytt klirr i kassan? Nån politiker som vågar ta denna info och prata klartext? Sverige är med full fart på väg in i ett kaos utan att någon vågar prata om de.
  12. Hur har du det med (för-)klimakteriet? Vi är många som har problem att rucka vikten "på grund av åldern". Klimakterieprocessen, som startar redan i 35-årsåldern, är påfrestande för kroppen och ger samma problematik som stress (det är stressande för kroppen), dvs kroppen prioriterar andra saker än matsmältning, viktminskning och så. Den inlagring som sker lägger sig ofta runt de inre organen (överlevnad). En annan sak du kan fundera över/söka på är tarmens bakterieflora; De flesta av oss västerlänningar har ett skadat mikrobiom med för mycket svamp, virus och fel sorts bakterier. Rapsolja, liksom de flesta fröoljor, innehåller en stor andel omega 6 vilket driver inflammation. Fetma är ett symptom på inflammation och man bör försöka häva den. Rapsoljan är annars en av de bättre fröoljorna (i liten mängd). Jag kan varmt rekommendera Dr.Berg om du inte hittat honom. Han har mycket relaterat till kvinnohälsa, förutom övervikt/fetma även t ex klimakteriebesvär, fibromyalgi och stress. https://www.youtube.com/user/drericberg123/playlists
  13. Hej, Finns bara en bra lösning på ditt problem och det är att du lär dig insulin i detalj. Ex genom att se massor med klipp från Jason Fung. Som du äter idag stänger du dörr till allt vad fettförbränning heter och ser därför klena resultat trots att du tror du äter bra. Svårare än så är det inte sen gäller det att börja med fasta (helst 23:1) men dit får du ta det lite stegvis nr ett är att komma ur sockerträsket på riktigt. Kan berätta mera om du vill. Finns inget bättre verktyg. Och sluta lyssna på dom som surrar om många mål per dag etc.Fettförbränning gäller alt fortsätta med ditt vanliga liv.Och du kommer INTE vara hungrig utan mätt och glad.Är själv inne på min dag 134 med 23:1 fasta som info.Men det gäller att våga för att vinna och det gör dom flesta inte tyvärr.
  14. Igår
  15. Ja, begränsa yttrandefriheten och låt oss börja på här 😉
  16. DietDoctor om fett: Använd olika fetter för olika typer av matlagning https://www.dietdoctor.com/se/lchf/mer-fett Fett kan förändra smaken på en måltid, vilket ger variation till din kost. Du kan till exempel tillaga haricots verts med smör för att få en klassisk känsla på din måltid. Eller du kan steka dem i jordnötsolja och krydda med sesamolja för en mer asiatisk touch. Experimentera med nya kombinationer för att se vad som passar dig och tillfället bäst. Se till att ha flera av de här hälsosamma fetterna hemma: smör ister, talg, ankfett eller annat animaliskt fett kokosolja olivolja avokado-olja jordnötsolja andra nötoljor (macadamia, mandel, valnöt) sesamolja De hälsosammaste fetterna till matlagning https://www.dietdoctor.com/se/lchf/fett Mättat fett som smör, ghee, kokosolja och ister är de bästa valen för att steka och fritera i då de tål upphettning bra och inte oxiderar när de når höga temperaturer, som mer instabila fetter som vegetabiliska fröoljor gör. Fleromättat fett som olivolja och avokadoolja är inte värmebeständiga, de är alltså bättre att använda till dressing eller oljebaserade tillbehör som majonnäs eller pesto. Fleromättade fetter – som solrosolja eller majsolja – ska aldrig användas vid höga temperaturer eftersom de är känsliga för oxidation som kan omvandla dem till potentiellt ohälsosamma substanser.
  17. Tack för återkoppling! Så skönt att höra att det inte är helfel iallafall. Ska absolut ta bort grädden på kvällen & försöka öka på proteinet istället. Jag är så hungrig på kvällen & tänkte att grädden är ett enkelt sätt att få i sig fett. Jag äter nämligen bara magert kött. Bra råd det där med köpedressing. Ska göra egen istället. Även majonnäs ska jag testa göra själv. Rapsolja (kallpressad) är alltså inte så bra? Trodde att det var bra att steka i? Har hört att olivolja inte är bra när den hettas upp? Besvär med IBS är mer eller mindre borta, vilket är fantastiskt! Jag är inte lika irritabel & arg längre! Sockersuget är däremot inte borta. Jag är sugen ganska mycket & tänker att det kanske beror på att jag inte äter tillräckligt mycket? Mättnaden är väl tänkt ska hjälpa till att inte bli sugen. Jag har även blivit oerhört röksugen trots att jag slutade för 7 år sedan...! Jäkligt irriterande. Tack än en gång för goda råd & pepp! Känner att jag började tvivla, men har nu fått nya krafter.
  18. Du har redan resultat.. ett rätt bra resultat dessutom. Iallafall så brukar man estimera att varje centimeter runt midjan motsvarar cirka ett kilo i viktnedgång. Hur som helst räknar man lite på det så motsvarar det att du tappat cirka 0,4 kilo per vecka, det är rätt snabbt. Dvs det finns inga magiska metoder att gå ner i fettvikt, du måste förbränna det och det tar tid!
  19. S. Phinney och J. Voleck säger att det kan ta upp till 12 veckor att komma i ketos. Så det finns stora individuella skillnader! Så ge inte upp.
  20. Man uppskattar att invandrare får typ 2 ungefär 10 år före svenskarna. Man kan ofta se att småbarn suger på en klubba istället för på en napp så det börjas tidigt,,,,
  21. 4 cm är ändå 4 cm. Och om bra om du stoppat sockermissbruket. Några tankar: Ta bort mjölk, köpesdressingar och smör och rapsolja (det är nästan bara rapsolja, not good). Ät mer till middag och ta bort kvällsmålet med grädde och bär. Du skriver inget om mängder. men se till att du äter ordentligt med protein och inte snålar med fett. Men det ska vara naturligt fett inte s k vegetabiliska fetter. Sedan finns det ju många andra saker än dieten som kan vara problematiska, t ex diverse hormonella störningar som sköldkörtel, coh stress, sömn etc. Även om många av dessa faktorer också har ett starkt samband med diet.
  22. Jag har sedan 5 månader startad ny livsstil med LCHF & har blivit medlem. 👍 I början valde jag att gå strikt in i det med keto-dieten (blodketomätning varje morgon) men med ett blygsamt resultat på vikt & midjemått = 4 cm mindre midjemått på 2,5 månader! Jag gick då över på en strikt lchf-diet istället men har fortfarande inga resultat. Jag för matdagbok varje dag & har sedan jag startade inte ätit ngt socker, gluten eller alls många kolhydrater!! Innan jag började var jag sockermissbrukare med stora problem kring sug & missbrukarbeteende (gömde godis & åt i smyg). Vad gör jag för fel? Mitt dagliga intag ser ut på detta sätt: Kl 08-09 En kopp te eller kaffe med mjölk. Vid kl 12.00 äter jag första målet mat. Brunch: Alltid en bit protein (1 kycklingfile, fläskfile, färsbiff) tillsammans med grönsaker ovan jord & lite grädde (broccoli, champinjoner, vitlök & lök) eller grönsallad med tomater & ceasardressing (1.7 kolh/100gr). Alternativt spenatsoppa med 3 kokta ägg. Vid kl 18.30 äter jag andra målet. Middag: Samma som ovan. Protein med grönsaker ovan jord & 1/2 dl grädde eller dressing. Ibland tillsätter jag halloumi eller fetaost för omväxlings skull. Proteinet steker jag alltid i smör & rapsolja. Kl 20 äter jag 1 dl vispad grädde med 10-12 färska hallon eller 5-6 jordgubbar. Detta för att bli mätt. Jag hoppas innerligt att ni kan hjälpa mig!? Detta är första dieten jag har kunnat hålla mig vid & kan leva med, men inte om jag inte går ner i vikt!! Vad tror ni det beror på? Jag är kvinna, 48 år & väger drygt 100 kg. Jag har haft en allvarlig bukoperation med borttagen gallblåsa & en bit av levern som var inflammerad. Kan det spela in? Hoppas det finns ngn som kan hjälpa eller ge goda råd.
  23. Tack Helge! Det är faktiskt hennes råd jag följer 👌🏼 Men vad jag förstått så kan det ta tid, så jsg kör vidare och hoppas på ett ”genombrott” snart. Har fått lite extratips här inne också så har finslipat lite. Tänkte ge mig på att fasta igen imorrn. Kruxet är att jag är hungrig och pallade inte mer än 24 timmar sist. Vet inte om hungern är delvis psykologisk då jag verkligen. misshsndlat min kropp med hetsätning under många år...
  24. Ja, jag menar att hela situationen att behöva fly och försöka skapa sig ett nytt liv någonstans där allt är nytt rimligen borde försätta kroppen i ett långvarigt stresstillstånd. Stress sabbar mycket i kroppen. Själv tenderar jag att "trösta" mig med mat när jag blir stressad. Och då är det oftast inte broccoli som gäller... Jag bor i ett område som tog emot många syriska flyktingar. Om det berodde på det eller har andra orsaker: i vart fall märkte jag att problemet med rökning och fimpar på gården ökade dramatiskt. Det är min uppfattning att "invandrade" röker i större utsträckning. Främst männen. De invandrade jag träffat i arbetet (jobbar på en stroke-avdelning) är oftast "storrökare" (en term som doktorer skriver i journalen rökning är en riskfaktor för stroke).
  25. Egentligen borde invandrarna varnas för att äta den kost som hitintills gjort 51% överviktiga, och de stora livsmedelsföretagen, som infiltrerat SLV är knappast nöjda förrän vi äter som i USA, och följaktligen äblir lika feta som de är. De gör det inte för att de tycker illa om oss, utan de gör detför det är lönsamt för företagen, och lönsamma företag tycker politikerna om. I USA räknar man med att de barn som föds nu kommer att leva kortare än sinna föräldrar, då minskar pensions utbetalningarna. Tyvärr kommenterar det nog inte för de ökade sjukvårds utgifterna. Men det är inte förbjudet att äta LCHF, så det finns fortfarande hopp, och om tillräckligt många bytter kost så kommer det bli lönsammare att producera riktig mat!
  26. De har aldrig tidigare levt med skräpmatsproblematik och våra I-lands problem, så inte så märkligt att det blir en knackig övergångsfas. Jag har själv vänner/anhöriga som hjälper flyktingfamiljer och det har varit ett ändlöst rännande eller följa till tandläkaren. Barnen har helt extremt med hål i tänderna, på ett sätt som svenska barn inte haft på flera årtionden. Föräldrarna har aldrig levt i en miljö där det funnits godis och läsk i överflöd och ställer fram nytt hela tiden. Man blir mörkrädd. Men de kommer från en miljö där man vallat getter, lagat mat över öppen eld, ingen TV och färdats med åsna ungefär. Så hur skulle de kunna veta hur farligt det är med sött? Många från t.ex Afghanistan och Irak är också analfabeter, främst kvinnorna tyvärr, och då blir det ju extra svårt att ta till sig information om kosten som mamma. Tandläkarbesöken blir lite av en väckarklocka. Sen varierar ju problemet mycket beroende på utbildningsnivå och språkkunskaper. Finns välutbildade flyktingar från t.ex Syrien eller politiska flyktingar från Iran. De låter knappast ungarna dricka läsk som vatten och har skålar med godis överallt.
  1. Ladda in mer aktivitet