All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. VoF sympatisören Jacob Gudiol länkade på sitt twitter-konto till en artikel i Whasington post : https://www.washingtonpost.com/lifestyle/food/the-case-for-diet-soda-it-gets-a-bad-rap-but-the-research-tells-a-different-story/2019/06/21/70ad3f54-92da-11e9-b570-6416efdc0803_story.html?utm_term=.8406db151d22 Artikeln har en vacker bild på två Coca-cola burkar. Artikeln förklarar att läsk med kalorifritt innehåll inte är giftig, och inte ens socker är akut-giftigt. Det intressanta är de långsiktiga effekterna, som är viktiga. Men artikeln som JG länkar till är en sådan artikel är en sådan artikel som Coca-cola betalade för att få sprid häromåret. Jag såg samtidigt att JG inte gillade Lena Anderssons artikel i DN häromveckan. Han skrev: "Verifierat konto 21 juni Men med hjälp av den här studien försöker alltså Lena argumentera för att vi ska börja äta någon slags LCHF-liknande kost Och helt ärligt så tror jag inte att Lena har en susning om vad PURE verkligen har visat. Hon har nog blivit lurad av tidningsrubriker och LCHF-retorik" JG kör med den vanliga principen, som stod på trollkarlen James Randis hemsida "Vill du uppfattas som en expert, så bete dig som om du är en" Men Lena Andersson har varit med i styrelsen för Humanisterna, så hon kan ha träffat typer som JG tidigare. Så det är nog bättre att läsa sammanfattningen i Lancet än att lita på JGs åsikter om studien. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)32252-3/fulltext Om man vill se en video om studien, så finns denna t. ex.: https://www.youtube.com/watch?v=s26dv30tXDs
  3. Igår
  4. Är kvinna med typ 1 diabetes. Tar alltid insulin till proteinshake 👍 Har ökat från lätt träning till mer explosiv och tyngre. Det som är att innan jag skiftade så hade jag bra koll på mitt blodsocker. Men nu så är det allt annat än bra 🥺blir slitsamt med alla socker resningar och kämpa med att få ett bra blodsocker värde. Ex. 12:00 lunch med insulin 14:00 proteinshake med insulin 15:00 gym. Med uppvärmning . En halv banan med insulin 15:30 börjar alla sett 16:00 blodsockret stiger (tar insulin) 16:30 blodsockret stiger mer å mer, hamnar oftast på 17-18 17:00 stillsam promenix på ca 10-15 min trots högt bs.
  5. En vecka har hon bott i eget hus, dottern. Verkar gå ganska bra. Med mig alltså. Matveckan har känts bra. Visst blev det jordgubbar, lite nötter och några kex till osten under helgen men ändå åt rätt håll. Veckoviktnedgång -1 hg. Hade givetvis hoppats på mer, men det är ändå neråt. En sjutusan till huvudvärk idag men den släppte nu ikväll. Dagens positiva: pantade mååånga flaskor och fick bättre plats i mitt skafferi.
  6. Jag tror vi behöver lite mer förklaringar för att förstå? Jag tror att vi fattat att du är av kvinnligt kön iallafall? Osådå, typ 1, typ 2, annan diabetes? Iallafall så skall alla högpotenta proteinshakes alltid ha en insulinspruta med i paketet.. dvs skit i det om du är frisk, då fixar bukspottkörteln det själv. Gäller för övrigt olika högpotenta glukosintag.. så länge man är frisk och inte lider utav Diabetes!
  7. Iomed att Evidens C är nästan alenarådande.. vilket Mat Lalonde i princip ledde i bevis/han gjorde iallafall så gott han kunde och så långt hans Ph.D räckte! Såå man får lov att välja vilken auktoritet man vill lyssna mest på.. oså på det så får man använda sitt eget sunda förnuft. I princip så och sunt förnuft på det! Dvs om du konstaterar att du inte drar cirka 3500-5000 Kcal per dag, då bör man fokusera mer på de essentiella näringsämnena som i princíp är konstanta till din ålder, vikt och längd. Enklaste sättet att få i sig detta är via animaliska livsmedel, man bör helst kompleterar med kopiösa mängder grönsaker på själva tallriken, främst gröna blad, helst ekologiska.. helst närodlade eller hemmaodlade! Oså kan man kompletera med egenplockade/egenodlade bär och frukter, dvs du gör av med mer kalorier genom att plocka dessa än vad du får genom att äta dem. Iallafall om man inte har egen trädgård, som ligger på landet så blir det tyvär betydligt krongligare, då får man köpa sin mat i vanliga affärer! Och då behöver man ännu mera av sitt sunda förnuft. Oså är jag lika frågande som SGK om vad din fråga syftar till.. dvs jag tror nog att jag redan pepåkat, få essentiella näringsämnen som vi får från de flesta frukter.. främst vattenlösliga vitaminer, någon mineral samt spårämnen, men mest vatten och vattenlösliga fibrer! Såå.. bortsett från strikt LCHF/KETO/Paleo/20 gram kolisar per dag/kopiösa mängder gröna blad/andra grönsaker på LCHF, några bär och frukter. Dvs whats the problem, mitt eget lilla problem är snarast att jag inte äter som andra gör, jag kan tillomed tacka nej till gratis semla/fruktkorgen på jobbet och ölprovningen som skall ske nu på fredag ordnat av min VD, bekostat av företaget. Dvs jag är ett UFO, dvs jag har druckit tillräckligt med öl i mina dagar som motorburen ungdom, det räcker och jag prioriterar att hämta min mor i stället. På det så har jag varnat henne att jag eventuellt även har behov av att besöka min far.
  8. Kycklingvingar är perfekt festmat! Tillsammans med den krämiga ädelostdressingen kommer det här säkerligen bli din nya favorit. Receptet → Inlägget Kycklingvingar med ädelostdressing dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  9. Den vegetariska trenden är stark och nu börjar även myndigheter att erbjuda gröna alternativ i större utsträckning. Vid konferenser och interna möten serverar Skolverket sedan några månader tillbaka endast vegetariska luncher. – Genom att bland annat välja vegetarisk mat påverkar vi myndighetens negativa miljöpåverkan genom mindre utsläpp av växthusgaser, säger stabschefen Katarina Tiväng. Beslutet möter dock kritik från flera håll. Enligt Moderaternas lantbrukspolitiska talesperson John Widegren blir det snedvridet när en statlig myndighet väljer att ta ställning för en viss kosthållning. Framför allt då svensk köttproduktion är bland den mest klimatsmarta i världen. Faran är att köttproduktionen flyttar utomlands, vilket ger sämre resultat både för miljö och klimat: Redan i dag lider svensk livsmedelsproduktion under svåra förhållanden, både från internationell konkurrens och efter fjolårets svåra torka. SVT Nyheter: Beskedet: Skolverket slopar köttet ATL: Skolverket slutar med kött – kör vegetarisk lunch Om man vill äta kött eller inte borde vara ett personligt val och vegetariska rätter, liksom lågkolhydratkost, bör vara självklara alternativ, men inget måste. Hur policyn kring socker ser ut på Skolverket finns ingen uppgift om, men om man ser till både personalens hälsa och vår miljö är en arbetsplats fri från sötsaker och fikabröd att föredra. Det skulle vara välkommet att få ta del av ett sånt utspel. Ska en arbetsplats över huvud taget ska styra vad de anställda ska äta? Vad tycker du? Kommentera gärna! Video om kött En hållbar LCHF-kost11:25Är det möjligt att äta LCHF på ett miljövänligt och hållbart sätt? Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag. Rött kött och hälsa34:15Vi hör ofta varningar om hur farligt det är att konsumera rött kött, men finns det anledningar att tro dem? Kost, hälsa och miljön50:49Vi får ofta höra att djurhållning är en stor bov när det gäller klimatförändring och miljöförstöring, men är det verkligen så? Inlägget Skolverket slutar servera kött dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  10. Jag ska vara ärlig, jag förstår inte riktigt din fråga Hanna. Du vill ha evidens för att DietDoctor-råden angående frukt och grönt stämmer när råden påstår att frukt är näringsfattigt. För att kunna uttala sig om detta behöver två saker klargöras. Det ena är vad man menar med näring. En vanlig tolkning är att det handlar om mängden vitaminer och mineraler, ofta mätt i procent av rekommenderat dagligt intag (RDI), men även i ren vikt. Det andra som behöver redas ut är vad man då anser vara näringsfattigt, dvs har lite näring. Jag brukar kalla detta att operationalisera, dvs. att sätta ett värde, en gräns, för vad som räknas som näringsfattigt. På matkalkyl.se anger man minst 10 % av RDI som en gräns för att näringsämnet ska få räknas med i den totala bedömningen av livsmedlet. Där kan man också få en lista över de mest näringstäta respektive mest näringsrika livsmedlen. Jag känner inte till de exakta gränserna man använder i matkalkyl.se, men många frukter ligger på 1-2 ämnen som överstiger 10 % av RDI, anses då vara ganska till mycket näringsfattiga. Mätningen av näringsämnenas mängd i livsmedlen antar jag har gjorts på något vetenskapligt accepterat sätt, men de varierar också från fall till fall beroende på var de odlats, väder under odlingstiden, jordmån mm. Det innebär att man inte kan vara säker på att det livsmedel man har hemma i kylskåpet har exakt det innehåll som anges i olika databaser (som t.ex. matkalkyl). En annan faktor som inte finns med i matkalkyl, eller det kan finnas med, är vad tillagning gör med livsmedlet. Uppvärmning kan både förbättra och försämra olika värden. Vissa livsmedel redovisas både som råa och tillagade på matkalkyl. Några exempel: den "frukt" som verkar vara näringstätast är katrinplommon med 9 ämnen över 10% av RDI. Det står inget om att de är torkade. Sedan kommer så småningom en del bär med 5-6 ämnen över 10% av RDI. Sen på plats 1201 kommer papaya med 4 ämnen över 10% av RDI, och strax därefter passionsfrukt och aprikos. Jag har bara tittat på färsk frukt eftersom torkad frukt självklart får en högre andel när vattnet försvinner. Före dessa frukter hittar vi en hel del grönsaker i listan, även om många av dem ligger på 5 ämnen över 10% av RDI. Ja, det var några reflektioner som dök upp angående din ursprungliga fråga, och utgående från detta funderar jag på vad som behöver bevisas.
  11. Från att ha enkeltränat så har jag sista månaderna lagt om kosten. Sista halvåret tränat mer seriöst. Bra och mindre kolhydrater, samt mer protein. Tränar nu måndag & torsdag överkropp och tisdag & fredag underkropp. Äter en bra lunch vid ca 12 sedan vid ca 14 så tar jag en proteinshake och alltid insulin till. Nu är jag inne på vecka 2 med 4 split. Väldigt intensiva pass med tyng och många korta reps.
  12. Hej igen, tackar för för välkomnandet! Jag är 177 cm lång. Imorse stod vågen på 99.6 kg \0/ fick en mental bild av en gräddtårta för att fira, men det slog jag bort snabbt. Tog även en 30 minuters promenad igår kväll. Flög fram riktigt, kändes det som. Beställde ett par riktigt promenadskor också. // mvh
  13. Hej Hur lång är " Man 37år 100kg plus" ? Rapportera inlägg
  14. Hej Beskriv om möjligt lite bättre hur din träning ser ut plus lite mera hälsodata om möjligt.
  15. Ja att cykla en stund efter ett hårt pass kan nog också funka... men det är viktigt att det är i ett lugnt tempo... annars kanske du ökar blodsockret ytterligare.
  16. Ta gärna en titt på vår guide om frukt och bär på engelska: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/fruits Det arbetas hårt med att evidensbasera alla våra guider, även de äldre, ett jobb vi tyvärr ligger efter med på den svenska sidan. Är man ute efter vetenskapliga referenser kan det alltså vara en god ide att söka upp motsvarande guide på engelska.
  17. Ja det kan nig hjälpa. Har googlat lite och minns jag läst om det. Apropå det så finns det en kille på gymmet som tränar hårt. Lyfter sjukt tungt. Han cyklar 10 min efter varje pass har jag uppärksammat. 🤔
  18. Vid hård träning är det vanligt att blodsockret stiger. Det går egentligen inte att göra någonting åt det. Jag har inte diabetes så jag kan inte ge råd med insulinet men ett tips kan vara om du har möjlighet att ta en lite längre promenad efter gym-passet, det kan få musklerna att ta upp en del av det frigjorda blodsockret.
  19. Har med enkla ord små gymmat lite under ca 1 år. Lärt mig att vid långdistans löpning så lever jag på dextrosol tyvärr tar min mage sjukt mycket stryk av det. Men till min fundering. Då jag ”smågymnat” så har jag kunna kontrollerat mitt bs ganska bra. Kör med libre mätare och insulinpenna. Har nu gått över till 4 split och piskar mej till mjölksyran skriker och varenda muskel är bortdomnad. 🤗 har vilodag på onsdag samt lördag & söndag. Har kört så nu i 2 veckor bara. Men mitt bs är åt helvete ! Blir högt och svårt att få ner. Huvudvärk pga svajjet (antar jag) finns det nån med tips eller värdefull info ang att kunna hålla bs under bättre kontroll? Eller är det bara att gilla läget ?
  20. Om man vill begränsa utbudet av grönsaker så bör man nog se till att äta fisk och inälvsmat regelbundet, och då ganska ofta. Ju fler olika grönsaker/bär, desto fler olika byggstenar och spårämnen täcker man upp.
  21. Ser framemot fortsättningen, välkommen!🙂
  22. Jag håller starkt på: How to get a bikini body: Have a body. Put on a bikini. Så just det stör mig inte alls. Men 30 kg är onödiga, och tunga, att släpa på. Jag drömmer ju om Göteborgsvarvet. Än så länge är det bara promenader. Gick hem från jobbet igår (8 km). Siktar på Götaleden (gotaleden?) i sommar (Goteborg - Alingsås I lagom etapper). Men det är mycket jag ska göra I sommar (rensa I källaren). Min sista semester som avslutas av jobb... och I höst blir det nog fullt upp, då också. Jag behöver min ork, och gärna lite till.
  23. Superintressanta svar i tråden, tack för det! Det är just "evidens C" som Zepp nämner som jag har upplevt råder på Kostdoktorn, auktoriteter som påstår något utan hänvisning till relevant forskning men ändå får status som fakta. Men uppenbarligen finns det bäring för vad som sägs i vetenskapen, tackar för era länkar och research! Så, i tillägg till animaliska livsmedel bör man klara sig på avocado, kål, hallon, spenat, oliver, nötter, frön och lite färglada grönsaker som tomater ibland?
  24. Senaste veckan
  25. Välkommen hit! Grattis till att det går så bra! Hoppas att du fortsätter dokumentera hur det går här på forumet!
  26. Välkommen till forumet! Kul att läsa din historia. Det där med kalorier in och kalorier ut är en seglivad myt. Skönt att du genomskådat den.
  27. Du har fattat det mesta och fått olika råd redan! Dvs det finns inga magiska dieter som gör magiska saker.. inte ens LCHF/Keto/Paleo, men de är hintar om hur man skall tänka vad gäller matinköp och matlagning! Oså beror det på vilket mål man vill uppnå, med dieten! Om jag säger som så, är man frisk så kan man testa olika koncept, men är man sjuk/obese/diabetiker/andra sjukdomar får man bli mer strikt.. och då får man lära sig lite mer om vilka livsmedel som påverkar vad. Jag får väl avrunda här så det inte blir en av mina vanliga inlägg som brukar bli rätt långa och med länkar hitan och ditan, dvs det är ofta kalorierna och macronutrientkompositionen som spelar mest roll.. iallafall om man uppnått medelåldern! Dvs man kommer även i ketos på WW-konceptet.. iomed kalorireduktionen.. litta oavsett om man råkar äta en glass! Utan så här är det, keto is tha shit.. med smile, från mig, testa gärna strikt keto, det ger dig lite erfarenheter, eventuellt lite andra recept/en del nya matvaror/matrutiner.. erfarenhet att äta något annat än vad de flesta andra äter. Oså lever både du och jag i Sverige.. dvs vi kan som regel aldrig bli så osociala att vi inte emellanåt äter vad andra bjuder, i sociala sammanhang! Såå, du får därmed en frisedel utav mig att i sociala sammanhang äta iallafall lite utav det som bjuds, om du bara på vardagar/resten utav året äter strikt keto diet.. eller iallafall en i huvudsak näringsrik diet! Dvs när du äter kalorier från glass, godis, läsk annat skit så äter du mindre näringsrikt, du kan inte kompensera genom att äta mer näringsrikt, för då blir det för många kalorier hur som helst! Då kan man om man är lagd åt det hållet superkompensera.. som regel hamnar man i bantnigsträsket, det bör man undvika! Nu tror jag bestämt att det blev en sådan där lång utläggning hur som helst så nu får jag avsluta! Iallafall en glass om året lär knappast trycka dig ur ketos de andra månaderna.. knappast en glass i månaden heller!
  1. Ladda in mer aktivitet