All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Senaste timmen
  2. Cajsa Warg hade tidigare, länge sen jag var där nu. REKO-ringar finns också, både norr och söder om stan.
  3. Vet jag att du har... men tänkte du vill prioritera annat...
  4. Today
  5. Coop https://pressrum.coop.se/nu-kommer-naturbeteskott-till-alla-coops-butiker/ Någon som provat?
  6. Igår
  7. Det är väl det som är grejen med det här forumet, att man kan gå bakom ryggen på läkarna och få nåt vettigt uträttat som har med hälsa att göra.
  8. Va? Tror du inte I've got what it takes..?! Jo, jag måste nog få till nåt. I morgon fredag inleds Trollhättans Fallens Dagar med Kraftprovet (11,6km) och jag kommer inte att starta trots att jag är anmäld. Jag kan springa sträckan i skog men får känning i höften av asfalt. Kom på att vi har kettlebells också, det kanske är lättare för squats:en.
  9. Long time no see... Semester innebär att datorn inte är påslagen alla dagar. När den är påslagen så hamnar jag av nån anledning inte här, trots att här är så trevligt! 😀 Nåja, det finns ju förklaringar till att jag inte är här. Håller ju på med renoveringen av mitt hus och det tar både tid och kraft. För den som är intresserad av att se vad jag gör kan ni gå in och koka på min blogg. Använder den för att dokumentera det jag gör. Har inte längre några illusioner av att jag ska kunna komma ihåg det jag gör utan att skriva ner det! 🤣 https://projektfilla.blog.se Konstaterade i dag att de senaste dagarna har jag burit drygt 4 ton lera i hinkar. Varje hink väger 23 kg och jag bär dem två och två, för att få en jämn belastning på kroppen. Kommer nog att se ut som Hulken innan sommaren är slut! Maten går sådär, då jag bor lite provisoriskt. Ja, inget som inte är LCHF, men mycket korv blir det... Äter inte helt carnivore. Äter fil med grädde och hallon, solroskärnor/kokosflingor till frukost och inga protester från magen för det! Fördelen med solroskärnorna, eller kanske hela paketet, är att magen sköter sig som en klocka! Får väl ta det ett tag och bortse från nackdelarna med solroskärnor (jag är ju ingen kanariefågel...har inte näbb...) Äter även nån morot ibland och nån tomat, men det är i stort sett det enda i grönsaksväg. Lite fetaost/ädelost när andan faller på. Vikten verkar hålla sig någorlunda. Har inte vägt mig men med avseende på mina kläder så känns det okej. Snart 4 veckor av 7 avklarade på min ledighet. känns knappt om tid för att jag ska hinna det jag behöver innan hösten, men det får väl gå på nåt sätt!
  10. Caroles lista över hälsoproblem hade vuxit sig allt längre genom åren. Till slut var det bara för mycket. Som nutritionist mindes hon att hon hade läst om ketogen kost som behandling för epilepsi och hon tyckte att det kunde vara värt att ge kosten en chans. Ta en titt på videon ovan för att få höra hennes historia! Videon är öppen för alla att se. Transkription Carole Freeman: 2014 fick jag veta att jag hade nåt som heter posttraumatisk hypopituitarism. En liten körtel i hjärnan som ska styra alla andra körtlar i kroppen fungerade inte som den ska. Jag hade en lista över symptom som var så lång, och ingen kunde lista ut vad jag skulle göra. Hela transkriptionen Jag heter Carole Freeman, jag kommer från Seattle och jag är legitimerad nutritionist. Jag mindes ungefär så här mycket av när vi talade om ketogen kost mot epilepsi under utbildningen. Jag tänkte att epilepsi ju handlar om att nåt inte funkar som det ska i hjärnan. Om keto hjälper mot det, kanske det kan hjälpa mig också. Efter bara några dagar märkte jag att symptomen började avta. Jag förstod att det skulle bli stort. Det var så mycket som blev bättre på vägen som jag inte ens visste kunde bli bättre. Jag fattade inte hur ohälsosamt jag levde, för jag hade gjort det så länge. Det var många kolleger, många nutritionister och dietister som undrade vad jag höll på med. ”Den där kosten är farlig för dig! Har du ens läst forskningen?” – ”Nej, men min lärare sa det.” – ”Här finns det forskning, läs. Det är inte farligt. Det är fantastiskt.” – ”Jag har inte tid att läsa.” De var alltså inte beredda att ta sig tid att sätta sig in i det. Det jag brinner för, skälet till att jag har examen i både näringslära och psykologi, är att det är viktigt att ta itu med det som får oss att falla in i gamla vanor. Den enda kost som verkligen fungerar är den som håller i längden. Man kan äta ketogen kost och uppnå önskade resultat, men man måste också ta tag i psykologin bakom matbegär, aptitkontroll och beteendeförändring. Det fantastiska är att ketogen kost inte känns begränsande, utan ger en frihet. Alla kvinnor som jag har jobbat med vittnar om samma sak: ”Äntligen, för första gången i livet, efter årtionden av bantning, känner jag frihet och ett lugn i kroppen i relation till mat. Jag är inte längre besatt av vad jag äter, vad jag borde och inte borde äta. Jag vill aldrig återgå till högkolhydratlivets ständiga hunger och besatthet av mat. Det vill jag aldrig tillbaka till.” ”Alltid keto”, är mitt svar och min livsstil. Det får mig att må så bra. Transkription pdf Bli medlem, (gratis att testa en månad), så kan du se fler framgångshistorier – samt föreläsningar, intervjuer, videokurser, frågor och svar, filmer och mycket mera. Du får också tillgång till vårt populära verktyg veckomenyer. Framgångshistorier Hur blir man sockerfri?29:24 "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens? Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan. Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06 13:18Den studerande typ 1-diabetikern Carola Bakken lyssnar inte på sjukvårdspersonalens råd. De är negativa till att hon äter LCHF trots att Carola är en mönsterpatient med perfekt blodsocker. Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa. Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost. Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer? Att praktisera och förespråka LCHF18:16Dr Joanne McCormack insåg att kostråden vi ger diabetiker helt enkelt inte fungerar. 45 kilo borta utan kaloriräkning24:12 Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv. Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost. Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta. Kan man reversera MS med kostförändring?14:23 Fungerar LCHF i längden?16:13Är strikt LCHF hållbart i längden? I så fall, hur gör man? Förbättra typ 1-diabetes med LCHF30:05 36 kilo lättare och inga mediciner09:12 Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman24:55 Inlägget Caroles framgångar med LCHF dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  11. Gröna gårdar har även köttboxar i lite olika storlekar, 4-10 kg. Man verkar även kunna beställa enskilda styckdetaljer. https://www.gronagardar.se/sv Jag har dock aldrig beställt från dem själv. Mitt tips är att jämföra dem och Gårdssällskapet som @Tureborgaren tipsade om innan du bestämmer dig.
  12. När jag vägde mig i julas visade vågen 68 kg. Nu den senaste månaden har vissa i min närhet påpekat att jag ser tunnare ut, och de har inte fel för det har jag på sätt och vis blivit. Vissa byxor som förra hösten satt perfekt är nu lite lösare runt midjan. @Zepp Du har rätt i att jag försöker undvika att stoppa i mig skräp, som ofta innehåller spannmål, socker eller potatis, och äta riktig mat istället. Jag förstår att vissa drastiska livsstilsförändringar blir svårare att genomföra då man är mitt uppe i att ta hand om sig själv och sin familj, och att det då underlättar om man redan kommit in i LCHF-tänket. Både släkten och de närmsta vännerna har hunnit lära sig vad man äter och inte äter. @MariaF Tack för länktipset.
  13. Våra veckomenyer ger dig allt du behöver för att lyckas med LCHF. Veckomenyer, recept och inköpslistor – planeringen blir minimal! Byt ut eller hoppa över måltider – recept och inköpslistor anpassas automatiskt efter ditt val. Vi har nu över 100 veckomenyer tillgängliga – inklusive strikt ketogent, måttlig LCHF, vegetariskt, mejerifritt eller Team Diet Doctors favoriter – och vi lägger till en ny meny flera gånger i månaden. Strikt LCHF: Billiga veckan #1 Många tror att LCHF måste vara dyrt. Det behöver det verkligen inte vara. Den här veckan presenterar vi en veckomeny som både är snäll mot din hälsa och din plånbok. Menyn innehåller max 20 g kolhydrater per dag. Veckomenyn → Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Testa gratis Våra senaste veckomenyer Strikt LCHF: Billiga veckan #1 Många tror att LCHF måste vara dyrt. Det behöver det verkligen inte vara. Den här veckan presenterar vi en veckomeny som både är snäll mot din hälsa och din plånbok. Menyn innehåller max 20 g kolhydrater per dag. Veckomenyn → Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Måttlig veckomeny: Familjefavoriter #2 Veckans meny bjuder på maträtter som hela familjen gillar. Engagera barnen i matlagningen och låt dem hjälpa till – roligt och lärorikt för dem och bra för dig att få lite assistans i köket. Veckomenyn håller dig under 27 g kolhydrater per dag. Veckomenyn → Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Strikt LCHF: Äggfritt #1 Den här veckan är veckomenyn helt äggfri och innehåller under 20 g kolhydrater per dag. Den passar dig som väljer att avstå från ägg eller för dig som är allergisk. Kicka igång veckan med en chiapudding som får din mage att må bra och avsluta veckan med en saftig chipotlekarré som får smaklökarna att göra volter. Veckomenyn → Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Nya recept Fläskkotlett med balsamicomarinerade jordgubbar 5 g Sydamerikansk biffgryta med rotfrukter 10 g Taco-omelett 10 g LCHF-wrap med vaniljkräm, grädde och jordgubbar 7 g Kyckling med smak av ingefära och lime 1 g LCHF-pizza på grillen 11 g Ugnsgratinerad getost med björnbär och rostade pistagenötter 4 g Grekiska lammköttbullar 4 g Dragerade macadamianötter 2 g LCHF-dosa 0 g Asiatiska grillspett med ingefärsdipp 14 g Grillad lax med avokadotopping 6 g Inlägget Ny veckomeny: Billiga veckan #1 dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  14. Jag har handlat av Gårdssällskapet sedan förra sommaren. Har fungerat mycket bra. De har lådor på ca 5 kg. Levereras hem till dörren. https://www.gardssallskapet.se/kottlador
  15. Har du kollat in den här? https://www.gardsnara.se/stockholm/kott_chark_och_fagel/kott
  16. Prata med chark-avdelningen i affärerna, inte sällan har de lokalt kött till försäljning där (lite beroende på var du bor såklart). Säkert inte billigt i mindre volymer, men bra!
  17. Hej, jag tänkte kolla med er om ni vet någonstans där man kan köpa "grass-fed" kött i närheten av Stockholm. Hittade några ställen online där man kan beställa, men då måste man beställa stora mängder och min nuvarande frys har inte kapacitet för 10 kg kött. Vet inte hur köttet som säljs på t.ex. ICA ät uppfött men antar att det inte är grass-fed då det är mycket billigare än om man skulle beställa online.
  18. Jag skulle tro att Stronglift är det programmet där du får mest styrketräning per investerad minut... och eftersom du väl inte ska bli världsmästare så kommer det programmet räcka väldigt länge.
  19. Nej @morgonsol, där hävdar jag att Zepp har fel. Livet tar inte slut med familjebildning och villa, man blir aldrig för gammal och ekonomin blir oftast bättre med åren. Du har gjort ett jättesmart drag för din framtida ork och hälsa och jag är jätteglad för din skull att du kommit på det i så unga år för då kan du tåla lite skräp ibland, utan alltför stor påverkan. Med "ibland" menar jag inte varje vecka men kanske på semestern eller julhelgen eller när det är som svårast att stå emot av sociala skäl. Sen kommer vardagen tillbaka och du är trygg i dina vanor. Det är så det borde fungera och ju yngre man är, desto mindre skräp i bagaget. På tal om att aldrig bli för gammal länkade jag i MAF-tråden (sid 37) till en artikel om en dam som börjat springa vid 100års ålder. Hon hade cyklat omkull och kunde inte fortsätta med det så hon började springa istället. Nu vinner hon lopp i sin åldersgrupp (lagom konkurrens där). Och så kan man tänka om allt - även om man skulle missa skolan, maten, whatever, det är aldrig för sent.
  20. Ja, det där fick jag söka på...: https://stronglifts.com/5x5/#gref Det står faktiskt en bänkpress i källaren, bredvid löpbandet. Jag har, på inrådan av posturaltränaren, fått som förslag att jag ska använda posturalträningen som uppvärmning inför en löprunda. Brukar komma på det nån kilometer hemifrån eller så. Kanske ska prova att boka styrkepass, både posturalt och tungt, vissa dagar och springa på lust utifrån andra dagar... Tack för tips! Återstår att se vad jag får till...
  21. Senaste veckan
  22. Hej och välkommen först o främst.. oså har du kommit till rätt forum för att ta del av diskutioner om kost! "Jag är en tjej på 20 år, ca 175 cm lång och vikten bör ligga under 68 kg," Vem säger det.. skall du bli en sådandär pinnsmal fotomodell? Iallafall vore det värre och lite metabolt konstigt om du hade vägt 168 kilo vid så unga år? Dvs du försöker undvika främst junkfood, sådant som mättar för stunden, den riktigt knepiga grejen är att bara äta "riktig mat"! Du är mest troligt inte "fördärvad", iomed dina unga år, unga friska personer brukar kunna hantera sådant, däremot kan du få lite omställningsbesvär. Det är oftast då man blir lite äldre, träffar en partner, bildar familj, skaffar barn, villa Volvo, vovve, som man sitter i klistret,, lixom flugorna, dvs då finns varken tid, ekonomi eller ork att göra något åt det hela. Om man då redan har anammat "riktig mat" som man handlar, lagar till, och äter så för man iallafall med sig något in i den situationen! Iallafall så får man ändå hantera en social kontext, typ på jobbet, olika släktingar/kompisar.. alla vi som äter LCHF-liknande sk "riktig mat", har samma problem.. iomed att vi "i huvudsak äter något som påminner om LCHF´", för vårt eget välbefinnande! Iallafall du är 20, de stora problemen brukar komma när man står mitt i livet, dvs medelåldern, cirka 40-50, då är man inte lika ung längre och stora delar av ens tillkortakommanden summeras.
  23. Vet att du inte gillar att lyfta skrot... men om du börjar med typ stronglift 5*5 så klarar du av stryketräningen på kanske 3 *30 minuter i veckan och får till tyngre styrketräning.
  24. Grunnat på detta med styrketräning... Undrar om jag kan få till det om jag skaffar mig "stationer" på joggingrundorna..?
  25. Har ni sett kursannonsen? https://hormoni.se/webbkurs-i-hormonell-balans/
  26. Tack MariaF och Kattuggla. Jag har läst Bitten Jonssons bok "Sockerbomben i din hjärna", men sockerberoende är inte något som jag känner igen mig i, snarare riskbruk. De tillfällen jag blir sötsugen gör jag ibland LCHF-kokosbollar (kokosflingor, smör, kakao och pyttelite honung) eller får helt enkelt vänta ut det. Tuggummin har jag slutat med för det triggar mitt sötsug. Försöker även undvika mat som jag vet med mig att jag lätt äter lite för mycket av. Exempelvis ugnsbakad morot och palsternacka, potatisgratäng, vetebullar, kladdkaka, chokladpudding och tårta. Sedan kan jag också rysa en aning när jag tänker på vissa tillfällen hur jag ätit som barn: citronte med mycket socker i och digestivekex till t ex. Av misstag åt jag en kakbit för ca 2 veckor sedan utan något till, dvs på tom mage. Kanske 2,5 - 3 timmar senare kommer lågt blodsocker och jag får huvudvärk, är gråtfärdig, vet inte vad jag ska ta mig till och vill egentligen bara gå och lägga mig. Det misstaget gör jag inte om och om jag "måste äta" något sockerhaltigt gör jag det i samband med riktig mat. Någon som kan tipsa om var man kan införskaffa en blodsockermätare? Hade varit intressant att kunna se om det finns något samband mellan blodsocker och hur man mår, t ex om man lättare blir irriterad när man har lågt blodsocker elller när blodsockret håller på att gå ner. Jag upplever det också lättare att avstå socker och spannmål när man lär sig om vad det ställer till med i kroppen, både på kort och på lång sikt. Är inte direkt lockad att äta spannmål efter att jag läst klart boken Brödberoende.
  27. Hej och välkommen hit! Du verkar ju att ha en bra plan och bra koll på vad du ska undvika.✨Jag personligen äter inte inlagda grönsaker, jag äter dem hellre färska eller lite wokade.( De enda grönsaker jag äter inlagda är syrade grönsaker, ibland.) De inlagda brukar innehålla socker och jag är känslig för det, men oftast så tar man väl bara lite till maten. 🙂
  28. Välkommen, morgonsol! Vilket underbart alias du valt! ☀️ Du är 20år, du har ganska nyligen passerat pubertetsomställningarna, din kropp har absolut bästa förutsättningarna att förbli frisk, i synnerhet om du ändrar vanorna nu. T o m så jag vågar säga att du kan äta ris eller potatis mellan varven - under förutsättning att du inte får ett ruskigt sockersug av det. För så kan det vara när man är uppvuxen på sockerhaltig föda förstås. Du skriver inget om det så det blir lite mer generellt. Inläggningar är båda bra och gott men ha gärna lite koll på sockerinnehållet. Skulle du vilja ha lite rödbetor till maten och inte är en sockerjunkie så är det helt okej. Är du känslig men gillar inläggningar så satsa på saltlag.
  1. Ladda in mer aktivitet