All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

1. Today
  2. Martina Johansson har skrivit en artikel om Keto, men det är inte säkert att den stämmer in på dig. 10 Misstag mina klienter gjort med Keto/Low Carb https://martinajohansson.se/10-misstag-mina-klienter-gjort-med-keto-low-carb/ Jag sökte även på Martinas sida efter viktnedgång och fick en lång lista med artiklar. Kanske någon som är intressant? https://martinajohansson.se/?s=viktnedgång
  3. Detta är, direkt översatt , per definition = organisk stress. Om man tolkar "misshandla kroppen" likvärdigt med överkonsumtion av socker. Ett snittvärde på 6,2 i ditt sista diagram - kanske är prediabetes.. om detta tvistar ännu de lärde men du har troligtvis rätt, som dessutom lagt ner så mycket tid och intresse att verkligen försöka gå till grunden med "tillståndet" (dock ger hård träning insulinpåslag, så vill man träna fortsatt hårt får man räkna med utökad hormonell release.. som eventuellt kan påverka slutresultaten eller referensvärdena. T.ex den som ägnar sig åt promenader , lätt jumpa o.dyl.. kan få vad jag läst iaf, enormt förbättrad stabiliering av annars eskalerande prediabetes.. med snabbt förlopp mot diabetes, men stävja, jämfört med dem som ger järnet och jobbar sig sönder o samman på gymmen, men får ganska blygsamma, om ens några resultat. Därför tar jag inte ut mig, jag simmar lagom och tröttar inte ut mig så lungorna håller på att flyga ur kroppen, jag löper inte så jag är på väg att kräkas eller tränar så jag får ONT , men har förstått att vissa läkare rekommenderar att ta i så man nästintill förblöder. Syreupptagning.. muskelmassa skulle kunna reversera och sådant. Men det betyder att man får ligga i som en Schwarzenegger långt in i 90-års ålder.. för att "hålla styr" . Finns så många bud och förslag, på när och hur träningen, verkligen hjälper, eller stjälper. Det är ju detta som är så hett, där keto kommit på tapeten, via usa.. the promised land, of everything.. , menj ag hade liknande snittvärden omkr. 6 när jag startade min radikala kostomläggning, nu efter halvår är det dags att uppdatera, mäta BS frekvent systematiskt UTAN METFORMIN jag tror ca 1 vecka som minimum, för att se på vilken nivå man ligger gällande både fBS, före efter måltid, kvällsBS och strax innan sömn vid senare kväll/nattetid. Checka hur chokladen påverkar insulinutsöndringen, checka youghurt, checka ost, kött... etc. Orka. För att åtminstonde kunna försvara fortsatt metformin-behandling. Men för så god kontroll som möjligt. Du är verkligen ambitiös!!! Köper jag mig en sådan libre, kommer jag bli fanatisk, känner redan att jag blev extremt fixerad alltifrån den dagen läkaren spände ögonen i mig med rakbladsvass skärpa, och sa "det här är farligt, du måste göra nåt åt det" , efter de orden, har ju allt som är relaterat diabetes fullständigt ockuperat varenda tanke och handling. Nästan handikappande, faktiskt. (för min del)
  4. Baskunskap : Lätt att glömma, i tron att man har "full koll" på "allt" , det har man inte alltid, men man vill ju gärna.. Det autonoma nervsystemet består av nerver som styr funktioner i kroppens olika organ som inte är direkt viljestyrda, till exempel hjärta, lever, magsäck, spottkörtlar m.m. Det autonoma nervsystemet består av tre delar. Därav, att det kan krävas en utökad genomtänkt och djupare skapad disciplin att jobba ifrån, inget kopplat till person eller personlighet, således. Det är objektivt konstaterad vetenskaplig evidens för detta - som ännu, inte riktigt erkänns inte ens i vårdgivandet eller de erbjudanden som finns inom skolmedicinen. Däremot är funktionsmedicinen, mer utvecklad i detta. (enl. mig) Kallas ibland också för beteendemodifiering, ( som kan behöva tvärvetenskapligt synsätt, för vissa tar det veckor, för andra kan det ta år. Dr Robert Lustig, men också Bitten Jonsson här hemmavid, är väl insatta i detta och dess nyanser och hur det utvecklas. När viljan inte hjälper om så man styrt upp med de finaste mest ambitiösa kost-kontroller.. av teknisk art - men, när det händer, då händer det. Beroendet etableras i grader, alla människor har inte fått organskador, men många har inresekretoriska s.k störningar/rubbningar, detta vet Robert Lustig som forskat djupt i detta och besitter utomordentlig fakta-arsenal i detta ämne.
  5. Gemma, jag tror egentligen inte att stress är problemet...andra biomarkörer som blodtryck talar emot det. Däremot är jag också inne på att jag kan ha en genetisk variant som orsakar värdena eller så har jag helt enkelt under en massa år misshandlat min kropp med socker så att jag får vara glad åt att det inte är värre än så här Genom åren tycker jag att man kan se tydliga grupper vad gäller blodsocker och LCHF, en del som får helt normala fastevärden och en del som jag som får fastevärden lite över vad som kan anses normalt efter övergång till LCHF. Man skulle ju kunna strunta i detta helt och hållet och säga att fastesocker mellan 6-7 är helt OK men tittar man på risker för en rad sjukdomar så stiger det ganska brant redan innan 6 i blodsocker.... så därför kan det vara värt att forska lite....dessutom är tycker jag att det är mycket intressant och faktiskt också roligt att hålla på med detta. Jag snackar inte varje dag och inte speciellt mycket när jag gör det ...möjligtvis lite mer på helgen. Men jag tycker att diagrammet nedan talar emot den typen av teorier:
  6. Nils, jag har samma HbA1C som dig sedan 2014. Som jag ser det är det ett tydligt tecken på att något inte är metabolt helt bra, vid den strikthet som jag tillämpar borde värdena ligga strax under normalintervallet. Normalvärdena visar vilka värden en normalätare ligger på. 😉 Det är just därför jag håller på med det här "projektet" för att se om det finns något att göra åt detta eller om man får acceptera att LCHF håller det undeliggande problemet i schack.
  7. "Fast jag fortsätter ändå undra vad som rent biokemiskt händer... " Lycka till! Kanske du måste du måste börja med grundforskning??
  8. Försök föreställa dig en "konfrontation" med läkaren, där patienten är sockerberoende.. där patienten äter godis, choklad, glass, kakor och bröd, samt mjölmat dagligen, sedan åratal, kanske sedan unga år.. överkonsumerat allt detta. Dagligen, inte enbart "jag kan äta upp hela pralinasken" , eller "ja men jag gräver upp hela påskskålen med lösgodis, vi talar om daglig, årlig överkonsumtion, när du äter upp en, två , tre askar i veckan, alltid. Inte då och då. Alltid. Även om du konsumerar enbart ett litet Japp, enbart vid två av tre inköp per vecka, men lägger till det övriga i kundvagnen , sett över ett år, så är det lätt matematisk uträkning om att sådan person är OVERLOAD. Vilken startsträcka har sådan person? Samtidigt är kyl och frys fyllt till bredden, av ytterligare halv- ochhelfabrikat. Sedan latte on the go.. med oftast "någonting" till.... Bitten Jonsson, är vår svenska frontperson, som genomgående vädjat för lite mer respekt för sockerberoendet i samhället, sedan har du om nu Bittens kunskaper inte räcker, isf Robert Lustig som är offensivt och högintensivt ständigt ute på krigsstigen, ang. sockrets toxiska inverkan, att det är toxiskt, INNEBÄR att det är SVÅRT att "enbart" börja med lchf, riktigt så där enkelt är det inte att från en dag till annan, säga nej tack, "jag vill inte ha kaka" , bara för att du sagt "jag ska inteha kaka". Suget, kan sitta i för en livstid. För mig, och då ska jag vara rå-ärlig, handen på hjärtat.. truth and nothing but the truth, så är jag så glad för sött.. att jag får leva med det i resten av mitt liv, och då kan jag ändå inberäknas i den skaran, som tagit tjuren vid hornen.. och fixat biffen? Knappast, jag vet.. hur jag reagerar på en riktigt fin creme brulee.. eller en härlig mjukglass.. i sommarvärmen, eller en skål doftande gotter när hösten tågar in, eller vid vinterbrasan, när julens lockelser startar.. överallt omkring mig, fucking precis överallt!! Är det lätt? Nej det är SVÅRT, och det kan innebära tristess intill olidlighet, inte bara för mig, men för väldigt många. Att därför kämpa med en sund kost, innebär ofta att om inte utesluta så minimera det som i hjärnan anses vara det bästa av det bästa, ligger och lurar som en snapphane på vift.. och brukar övermanna en, när man anar det som minst. Jag tror att du förstår, ändå. Innerst inne, vet vi att Bitten Jonsson, inte berättar sagor.. eller hur?
  9. Välkommen hit! Du är ung, antagligen helt metabolt frisk och normalviktig. Då är det inte lika troligt att du bara genom att äta strikt LCHF kan gå ner ytterligare. Så det du gör är rätt. Fasta kommer troligen leda till viktnedgång men du kan behöva korta ner ät-fönster. Men antagligen är du ute efter en mer "definierad kropp" och sannolikt är då ett bättre och sundare alternativ att träna hårdare. Lycka till
  10. Det där har jag lätt att förstå. Det handlar inte om att ställa det ena EMOT det andra. Det handlar om en ofta svår balansföring, sett utifrån en startpunkt där olika sorts ätstörning utgör grundpremissen.. Som jag menat , har olika människor olika startsträckor och olika bromssträckor. Människan lever i ett ultimat urbant samhälle, där triggers ideligen träffar varje individ, hur kan det vara så svårt att förstå att man inte kan se sig själv som en måttstock.. isf får man ju tänka likadant vad gäller allt annat? Om jag.. klarar av att skilja mig utan att mitt hjärta brister och får följder för mig och min omgivning på ett el. annat sätt, då ska väl alla andra också?? "klara av" svårare livsomställningar, väl? Funkar det så? Tror inte det. Att växla ifrån en livsstil där kolhydrater sköljt in i både hjärna och blodbana sedan barnsben, sedan en dag inse och vilja förä'ndra denna sockerdrift, det kan vara ett mkt, mkt stort projekt, för de flesta, om jag får gissa. Att det kan framstå, att det varit lätt här inne på forumet, där många vittnar om hur bättre livet blivit.. räcker inte som referens, det finns många fler referenser och så får du aldrig glömma att socker-BEROENDET är en ADDICTION, att socker per se : bör ses som toxiskt, du vet väl att ett toxiskt ämne, kan kapa din slutsatsförmåga? Om du aldrig stått vid midnatt, i nattlinne eller pyjamas.. och i desperation dragit på dig kläderna , med rivstart iväg mitt i natten för att få tag på choklad, då förstår du nog inte vad socker-sug i ordets bemärkelse betyder. Eller detta med överätning, njutningsätning.. hetsätning, social ätning som blivit grundläggande mönster. Det kapar hjärnan!!! Det är verkligen inte en bagatell att vandra runt i varuhusens utbud... med en starkt sockerdriven hjärna. Lägg då till, småbarnsförälder, eller kompisgäng och hur man värderar mat/socker.. i all reklam signaleras att det är "lycka" , du SKA behöva detta, och klarar du inte att ta kontrollen, ja men då är det bara att lassa in det raffinerade sockret och mjölet.. i kortare doser men mer frekvent över dagen - klart det är tufft!! Det är direkt olyckligt, att även om man "klarar en lchf-plan" , så kan det ändå brista, månader senare, eller år senare.. tillbaka i denna urbana värld, men många många triggers som dinglar framför nosen på oss människor, precis som för hundar... att det krävs ofta en benhård disciplin att säga nej tack. Samtidigt, som att befrielsen kommer för andra, som BESTÄMT sig.. och tränat in sig i att när det är för sött, då spottar man ut det, men av alla levande .. hur många är uppfödda på lchf.. med minimum av socker + kolhydrater, eller mjölmat? Vi som är födda i en högteknologisk, högförädlad värld.. har alla haft kakor som "belöning" , glass... eller .. godis, och godis inte hektovis längre, utan kilovis... det är svårt att tömma glykogendepåerna, för att ta det rent vetenskapligt, i vilken process det är, i de olika samarbetande organerna - att enbart titta på sitt blodprov och raskt försöka ändra det.. är inte lätt, jag vill nog säga att det är välkänt sedan iaf början 80-talet, att (då hette det att banta) , var något av det svåraste en människa kunde företa sig, och stanna kvar i ett mer idealiskt tillstånd, i klass med att sluta röka. Hette det då.
  11. Eller så här : att äta är inget isolerat fenomen - bara för att matintag är isolerat fenomen och hanteras så, på lab. , där större delen av forskningsmaterialet härrörs ifrån. In vivo respektive in vitro. Har betydelse.
  12. Sant, det är verkligen enkelt. Men för den skull ingen raksträcka på motorvägen, one direction, only... Finns inte detta med på banan , utöver det tekniska som du presenterar.. då, vilket är fallet för merparten av alla som vill, men stannar vid viljan.. Detta måste finnas i botten, som BÄR det där tekniska : Beslutsamheten Målmedvetenheten Självbehärskningen Men för detta ska du ha MOTIVEN, så.. lever man redan tillfredsställande nog, livet går ihop och ingen större smolk i bägaren, då agerar viljestyrningen och den i sig är helt förträfflig att ha med sig i bagaget, men saknas något av de tre men för övrigt man spelar med alla data, är begåvad, duktig, ambitiös och verkligen kunskapssökande och starkt intresserad, så hjälper det ändå inte om man inte är beredd för commitments. Beror också på vilken konkurrens man har, i valet att inträda ett "liv med keto" , att det haft hälsovinster för många, är inte att det därmed är alltigenom "lyckat" för alla... varför man kan sakna en av de tre avgörande komponenterna som till slut gör att man grundligen totalrenoverar sin livsstil på kostfronten. Låter flummigt? Nej tyvärr... med beslutsamhet men utan behärskning.. är det tidsfråga innan man "sackar" och sackar kanske halvvägs.. med målvedvetenhet men utan beslutsamhet.. blir det ett flöje som lätt knäcks för vinden.. med självbehärskning men utan målmedvetenhet.. blir det.. ja.. do your math please. Detta är alltså inte den hards science, att ställas upp i diagram, med ekvationer, låter sig inte göras, MEN.. finns det inte med i grundkomplexet , som det dessvärre inte gör för många, och som i sin tur får en metabolistisk epidemi att rulla på som snöboll, så är det (inte i Peters fall, vad det verkar) vad som märks, att denna omedelbara behovstillfredsställelsens livsstil, dömt att misslyckas. Eller, se det som en fling.. bland dieternas värld.. där det tävlas i vanlig ordning vilken diet som ger bäst muskler, bibehållen livsglädje, fortsatta vinster i njutandet.. minsta möjliga uppoffring. Keto, är vad jag kommit fram till, definitivt commitment.. det är inte alltför "generös kostplan" att hålla sig till.. däremot mainstream LCHF, där du kan ta in 100 kh/dag.. kan vara som du menar, a piece of cake, men redan det synes vara något helt oootroligt ibland extremt, i de allmänas ögon, och i dietisternas värld. Viljan och konstaterandet att det är ju enkelt, bara att följa en plan? Nja.. kanske inte.
  13. Jag har snarare uppfattat att den kan gå upp... Äter du mer än du förbrukar och med rätt hormonella status så bör ämnesomsättningen kunna styras upp. Inte så många som bekymrar sig om det, iofs. Det finns en bra beskrivning av hur termodynamikens första lag upprätthålls hormonellt, ska se om jag kan hitta på den. Fast jag fortsätter ändå undra vad som rent biokemiskt händer... 😉
  14. Nils hävdar du , att växthuseffekten inte existerar?Att temperaturen inte alls gått upp med ökat CO2 utsläpp? Menar du att IPCC har fel i att temperaturen har gått upp sedan det industriella genombrottet? Varje land inom IPCC gör beräkningar av förändringarna inom det egna landet, för som du naturligtvis också vet så är vädret olika i olika länder, och på land och till havs. Sedan vägs de ihop i IPCCs rapporter. Menar du att det är fel? Jag undrar vad du menar med "befintliga datorsimuleringar"?
  15. MariaF du skrev i trådstarten: "Vi uttrycker ofta att ”dieter funkar sämre andra eller tredje gången” som nån sorts sanning, förmodligen för att vi noterat detta rent erfarenhetsmässigt." Professor David Ludwig har visat att man förbränner MER, när man äter LCHF, än högkolhydrat kost. Men ingen hävdar väl att basalmetabolismen INTE ALLS går ner, när man går ner i vikt med LCHF? Eller?
  16. Hej! Jag är en 30 årig tjej, 163 cm lång och väger runt 61-63 kilo. Jag tränar styrketräning ca 2-3 dagar i veckan och springer på löpband ca 2-3 gånger i veckan, stillasittande jobb men brukar komma upp i runt 10 000 steg per dag i alla fall. Jag har ätit strikt LCHF/keto sedan oktober 2018 för hälsans skull och för att jag gärna vill bli av med en del fett, speciellt runt magen. Jag är inte tjock eller överviktig, men inte i en sådan form som jag skulle önska. I januari skaffade jag en blodsockermätare som även mäter blodketoner, jag har enligt den varit i optimal ketos (som lägst 1,3 och som högst 2,8) sedan jag började (mäter blodketoner ca 2-3 gånger i veckan) och fasteblodsockret har hela tiden legat på 3,7-4,6. Jag äter 2-3 måltider per dag, inga mellanmål, ca 10g kolhydrater per dag i forma av gröna grönsaker (broccoli, vitkål, gröna blad etc), 60-100g protein i form av kött och 100-150g fett i form av kött, ister, smör, kokosolja, mctolja etc, om man nu vill räkna kalorier så ligger jag oftast runt 1500-2000 kcal/dag. Sedan jag började med LCHF/keto har jag gått net totalt 0 kg och 0 cm i omkrets runt midja, mage etc på 1,5 år. Absolut ingenting har alltså hänt och jag börjar nu bli ordentligt frustrerad. Jag testade under en period att äta mer fett, runt 150-200g per dag för att se om det skulle göra någon skillnad, vilket det inte gjorde. Jag har sedan en vecka tillbaka därför börjat med fasta som innebär att jag äter mitt sista mål för dagen klockan 19 och äter mitt första mål mat för dagen klockan 11 dagen efter, alltså 16 timmars fasta varje dag. När jag började med detta vägde jag 61 kg och idag när jag vägde mig vägde jag 62,5 kg, alltså upp 1,5 kg på en vecka. Det har gått för kort tid med fastan för att kunna utvärdera den helt, men det känns verkligen inte lovande. Jag överäter inte heller när jag väl äter, jag har samma portionsstorlekar som innan jag började med fastan, men en måltid mindre vilket alltså ger ett lite mindre energiintag. Jag kan för mitt liv inte förstå vad jag gör för fel, det är inte så att jag inte har fett att ta av, det har jag absolut, speciellt runt magpartiet. Finns det någon som har några idéer på vad jag kan göra för att minska i fett? Tar tacksamt emot ALLA förslag, funderingar eller annat ni duktiga människor kan tänkas ha :)
  17. Jo men även de som säger sig ha gått ner i vikt av LCHF tycks ju märka fenomenet...? Eller har de "fuskat" med andra bantningsmetoder däremellan tro?
  18. Oavsett antalet klimatparametrar som kan ställas upp, har genomsnittet av befintliga datorsimuleringar visat alltför stor osäkerhet råda, för att med rimlig säkerhet användas i prognossyfte. Inga belägg har f.ö. annat än marginellt, i samband med medeltemperaturen, kunnat knytas till den ökande andelen koldioxid som successivt tillförts atmosfären genom mänskliga aktiviteter sedan år 1750. Skillnaden mellan prognoser och verkligt utfall har genomgående varit alltför stort.
  19. Den andra länken: Toppmeny Vädret Klimat Data Professionella tjänster Kunskapsbanken Forskning Varning klass 2, Sverige Brödsmulor Start Nyhetsarkiv Ny specialrapport från IPCC: Havet och kryosfären i ett förändrat klimat Ny specialrapport från IPCC: Havet och kryosfären i ett förändrat klimat Uppdaterad 30 september 2019 Publicerad 25 september 2019 Havet och kryosfären (de frusna delarna av planeten) spelar en avgörande roll för livet på jorden. IPCC betonar i sin senaste specialrapport att det brådskar, både när det gäller utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder. Haven har blivit varmare, surare och mindre produktiva. Smältande glaciärer och landisar orsakar stigande havsnivåer och extrema händelser i kustnära områden får allt större konsekvenser. IPCC:s specialrapport om Havet och kryosfären i ett förändrat klimat beslutades vid IPCC:s möte i Monaco och presenterades den 25 september 2019. IPCC:s specialrapport om havet och kryosfären i ett förändrat klimat lyfter i ett globalt perspektiv vikten av att att begränsa den globala uppvärmningen i linje med det mål som regeringarna själva satte upp i Parisavtalet 2015. Markku Rummukainen, nationell kontaktpunkt för IPCC vid SMHI, berättade om huvudbudskapen i IPCC:s specialrapport om havet och kryosfären på SMHIs pressträff i Stockholm den 25 september.Förstora Bild – Havet och kryosfären är oerhört viktiga i jordens klimatsystem, som ekosystem och som försörjningsbas för väldigt mänga människor, säger Markku Rummukainen som är klimatrådgivare vid den nationella kontaktpunkten för IPCC vid SMHI. Miljontals människor berörs Totalt finns det 670 miljoner människor i höglänta bergsområden och 680 miljoner människor i lågt liggande kustnära områden som är direkt beroende av havet och kryosfären. Fyra miljoner människor bor permanent i den arktiska regionen och på små ö-nationer finns 65 miljoner människor. Den globala uppvärmningen har redan nått 1 °C över förindustriell nivå på grund av utsläpp av växthusgaser. Detta leder till djupgående konsekvenser för såväl ekosystem som människor. Havsnivåerna stiger globalt - ökningen går snabbt Rapporten tar upp det långa perspektivet fram till 2300 mycket mera explicit än tidigare rapporter och visar på väldigt stora skillnader i havsnivåökning beroende på om utsläppen minskas eller fortsätter att öka. – Man är så säker man kan vara på att havsnivåerna stiger globalt och att ökningen nu är snabbare än under tidigare årtionde. Mänsklig påverkan är den dominerande orsaken till ökningen sedan 1970, säger Magnus Hieronymus som är forskare vid SMHI. Magnus Hieronymus, forskare vid SMHI. Världens bergstrakter påverkas Ulf Molau från Göteborgs universitet har varit med och utarbetat kapitlet om höglänta bergstrakter. Han är mycket nöjd med att det för första gången finns en samlad syn på världens bergstrakter: Ulf Molau, Göteborgs universitet. – Klimatförändringarna flyttar vegetationsgränserna uppåt vilket påverkar bland annat djursamhällen och areella näringar. Överallt i världen smälter glaciärer, inte bara i Sverige. – Människor som bor nära glaciärerna är beroende av färskvatten och samtidigt har många av de viktigaste floderna sina källor där. En minskad tillgång på glaciärvatten slår snabbt och ger samtidigt sämre vattenkvalitet vilket blir ett stort problem. Dela sidan Facebook Twitter LinkedIn Lena Lindström, nationell kontaktpunkt för IPCC vid SMHI, beskrev IPCC:s arbete med att ta fram rapporter på SMHIs pressträff om specialrapporten den 25 september. IPCC:S SPECIALRAPPORT OM HAVET OCH KRYOSFÄREN I ETT FÖRÄNDRAT KLIMAT En mycket kort summering av budskapen i IPCC:s specialrapport Havet och kryosfären i ett förändrat klimat. Mer om specialrapporten på IPCC:s webbplats. Här kan du ladda ned sammanfattning av rapporten och hitta IPCC:s pressmeddelande (på engelska) KLIMAT SMHI nationell kontaktpunkt för IPCC IPCC är FNs klimatpanel och förser världen med kunskap om klimatförändring, med ett vetenskapligt perspektiv, och den påverkan på miljön och samhället som följer klimatförändringen. IPCC - Nationell kontaktpunkt
  20. Igår
  21. Det bästa är nog om du själv klassificerar dig som LCHF:are och släpper sötsuget - du vet som jag alternativen med eller utan medicin! Längst upp till vänster i grafen nedan ser du alternativet med medicin - längst ner till höger alternativet LCHF - vem kan tveka i de valet? I vad mån min dagliga fasta 16-17 timmar har stor betydelse är svårt att säga men den kommer jag fortsätta hålla. Allt egentligen mycket enkelt!
  22. För min del, hade jag en kropp, som redan inlett utvecklingen i riktning det metabola syndromet (klart patologiskt alltså). Just det du påpekar ovan och det som ligger i det övriga du tar upp, var det som styrde mig mot LCHF. Om någon i min ålder kan lyckas kan de flesta. Någon särskilt bra karaktär behövs verkligen inte - det räcker att man sätter sig in i alternativen - medicin eller inte med alernativen som följer av dessa! Jag valde INTE! Därefter är LCHF bara att ta till sig. Grundprinciperna är enkla och ställer inga större krav. De svårigheter som man hör andra tala om (sötsug etc.), har jag faktiskt svårt att förstå (alltså hur man kan ställa t.ex. sötsuget mot hälsan). För min del har den dagliga 16-17-timmarsfastan fungerat perfekt och gjort upp med hunger och sötsug.
  23. Nu har jag ingen högre kunskap eller någon som helst spetskunskap om detta ämne, så det enda jag skulle kunna gå på angående kvarstående förhöjt BS under hela förmiddagen, eller ge mig på ett felsökande , isf vara : * hur tidigt vaknar du *hur lång tid passerar mellan uppvaknandet och aktivitet som innefattar stresspåslag * krävande förberedelser? med hastigt uppstartande, kanske fysiskt mer krävande än medelsnittet (t.ex kontorsarbete.. psykisk stress ja, men fysisk nej) *så komb. påfrestande eller krävande intensivt lösningsfokuserat arbete, kanske övertid, sporadiskt eller systematiskt jämn stress, osv inom stressfältet *träningen, tränas på kvällen, på morgonen.. att "klämma in" träning för att "hinna", kan ge enormt stresspåslag.. kanske att det till slut också ger en allmänt lite högre BS-nivå eller att det ger utslag som om stressen är långvarig , till slut antagoniserar insulinresponsen. Samtidigt skulle jag undra, hur du avrundar dagen, med eller utan snacks oavsett vilken sort. kan ge kvardröjande effekt långt in på morgonen. Samtidigt, finns individuella avvikelser där person har högre BS-värde, utan att vara varken prediabetisk eller manifesterad diabetiker. Sedan kan man läsa följande : genetisk bakgrund som ev. inte kan negligeras. Jag vet inte. Finns massor skrivet om det genetiska, här enbart en ynka liten skärva ang. genetiskt orsakssamband. CITAT här nedan : Många har vittnat om att de efter en lång tids stress insjuknat i typ 2-diabetes. Andra att stress gör diabetessjukdomen mer svårskött. Forskare vid Lunds universitet vet att det ofta beror på en vanlig genetisk variant som kraftigt försämrar insulinutsöndringen vid stress. De vet också hur förmågan kan återställas. Forskarna testade ett idag avregistrerat läkemedel på 50 personer med typ 2-diabetes där 29 hade den specifika genvarianten, de andra inte. Samtliga genomgick en sockerbelastning, ett prov som visar hur bra insulinutsöndringen svarar på en sockerprovokation. Inte oväntat var utsöndringen 25 procent sämre hos dem som hade riskgenen. I nästa steg fick deltagarna vid tre olika tillfällen antingen läkemedlet eller placebo (verkningslös behandling). Erik Renström. Foto: Kennet Ruona – Läkemedlet upphävde riskgenens effekt. Förmågan att utsöndra insulin blev lika bra som hos dem som inte bär riskvarianten, säger forskaren Erik Renström. Forskarna vid Lunds universitets diabetescentrum hade fått ett kvitto på att den idé de hade arbetat med i laboratoriet och i djurförsök under flera år fungerade på patienter. Riskvarianten är vanlig Innan dess hade genetiska kartläggningar av flera tusen patienter med typ 2-diabetes och friska kontrollpersoner visat att bärare av genvarianten hade 30 procents ökad risk för diabetes om de ärvt den från en av föräldrarna och 42 procents ökad risk om de fått den från båda föräldrarna. Riskvarianten är vanlig. Tre av tio i befolkningen har den. Bland personer med typ 2-diabetes fyra av tio. Fortsatta studier i laboratoriet har visat att bärare av genen har nästan 80 procent fler receptorer (mottagare) för stresshormonet adrenalin på insulincellens yta. Anders Rosengren Foto: Roger Lundholm – Det gör cellerna mer stresskänsliga, insulinutsöndringen minskar, blodsockret stiger och risken för typ 2-diabetes ökar ----------------- slut citat Lite störigt att säga "diabetessjukdomen", som i artikeln.. när tillståndet sämre insulinrespons av olika orsaker, bevisats sig ha med livsstilsfaktorer att göra, bl.a , men jag utesluter inte ålder som en parameter, medan ålder automatiskt skickar in individ att vara eller bli prediabetiker , men för den skull, kan jag inte negligera åldern som en för vissa individer, avgörande faktor Jag tror att all organelasticitet försämras med åren, det är därför människa dör.. elastiken i både kärl , och nog drabbas också mitokondrier av elasticitets-halvering, vid någon tidpunkt... och signalering och vätskor tappar , så varför inte då också insulin leptin eller ghrelin eller signalsubstanser i hjärnan som skickar signaler till det s.k autonoma nervsystemet.
  24. Mitt intresse för klimatfrågan har gjort att jag sedan 1950-talet följt bakgrunden till ständigt återkommande varningar runt "katastrofen under slutet av kommande decennium". Ständigt har samma resultat blivit följden - att ingenting hänt under 70 års tid. Väl påläst alltså. Flertalet vettiga vetenskapsmän på området ser inte att kommande decennium skulle vara avgörande, men våra politiker tycks tro detta. Det är inte bara orealistiskt att under en tioårsperiod tro oss kunna stoppa världens energikrävande kultur - det kommer att ge motsatt resultat, nämligen minskande resurser till det verkligt intressanta för framtiden - lösningen på de stora energiresursproblemen t.ex. satsa på 20-30 gånger högre verkningsgrad på kärnkraftverk resp. utvecklingen av fusionsreaktorer.
  25. Precis detta .... "kosten blev alltså den för kroppen naturliga blodtrycksmedicinen" Kroppens förmåga att naturligt reglera och att : ge det lite tid. Jag anser fortfarande att medicingivninge ska ske när biomedicinska värden är PATOLOGISKT avvikande.. och inte som nu, en affärsidé som bygger på stereotypt skapade kalkyler , där medicininsättning sker på "beräknad" utkomst varpå man ser ETT VÄRDE som en KONSTANT. Det är väldigt allvarligt systemfel, som satts i bruk sedan ett bra tag nu, en slags i-landssjuka per se. Jag vägrar att inordna mig i sådan hållning, när också jag i stora drag resonerar som du, ja alltså inte att man är motfalls "bara för att" , utan helt enkelt för att jag inte heller är ett lättlett får som en tabula rasa utan kunskapsbas. Ibland får jag intrycket att vårdgivandet (så kallat..) utgår från att en patient liksom automatiskt är en vandrande obildad 6-åring utan minsta hum om medicinska tillstånd, utan man tror att det enbart är att tillämpa en självgående mall att appliceras på alla.. är man då inte automatiskt med på noterna, då handlar det "säkert om att patienten saknar a/ insikt b/ kunskap och behöver göras mer samarbetsvillig, compliant. Så nej, jag föredrar läkare med lite mer hippokratisk anda.. Uffe Ravnskov... den andan, som inte ser medicinutbudet som en godis-kiosk.. där metformin eller stattin kan liknas vid Läkerol BonBons mot lite obehag i halsen. Ja det är faktiskt skrämmande att veta hur Läkemedelsindustrin kapat medicinalkonsten, fullständigt riggat både diagnostisk vägledning och sedan har sina målvakter ute på vårdcentralerna, eller hur hjälplös maktlös man blir vid ex.vis drabbning av cancer.. som också, förhoppningsvis en dag kan få EVIDENS om att vara kostrelaterad (åtminstonde delvis) Eftersom den mat som i nutiden upptar stora delar av arealerna i varenda butik, är DIREKT SKADLIG med enbart lite fördröjd effekt, men somliga (fler än man tror) ses reaktioner snabbare.. Att eliminera raffinerade produkter, välja ut och sortera in vissa råvaror som gynnsammare och se hälsovinster med det, är mest en slags back to the roots-metod.. det som är så skönt är att så många som gjort som du, sjunger unisont.. de har allihopa blivit bättre av minimalt med socker. Men det hemska i detta är ändå, att det lär ta offantligt lång tid innan någon generation framöver i tiden.. kan få se högprocessade varor försvinna från hyllorna , fast vi redan idag (och igår) visste mycket väl, att raffinerade produkter är DIREKT sjukdomsalstrande, med enbart lite fördröjd effekt, den tid det tar att ackumulera.. i organen , i blodbanan men till slut i hjärnan och kognitivt baserat beslutsfattande, att till slut äta giftig "mat" på ren reflex, då är redan hjärnan angripen och den nurologiska styrningen satt ur spel, men i vilken grad.. i den grad att man sedan sittandes hos läkare och personal.. att inte längre förmå urskilja beteendeförändringarna utan enbart låta sig ledas? Nej, både biokemiska prov samt fysiologisk status och annat, ska samtidigt ge för handen en patologisk avvikelse, innan man sätter in mediciner, men iom att medicner idag ses son halstabletter som kan strös för vinden så här o-precist, så vet man iaf var man har "vården" , att vårdapparaterna på sina håll beter sig OMOGET och förolämpande, oansvarigt - där den enskilde kan behöva inse att den befinner sig i ett äkta lotteri, där biljoner ziljarder cirkulerar och alltid är top prioriterat. Dessa stora pengar i omlopp, mutor och gentjänster.. är ju ganska osmakligt, där den "lille patienten med ett värde som ooooj oj ooojdå.. överstiger??!! men oj!! går över litet gränsvärde och man säger att det "handlar om livet" NEJ dra mig baklänges! jag går inte på sådant kvacksalveri. Visst, ett blodprov ska man inte ta hur lättvindligt som helst, men man behöver inte heller bemöta "patienter" som utifrån grupp sett, därmed är några slags djur.. som enligt iaf min VC.. omedvetet (inget ont om personen X där, alltså) hanterar patienter som hundar, katter, hamstrar eller apor. Dessa djur, saknar kognitiv förmåga till avancerat synkroniserat tänkande, men människa.. KAN räkna ut, utan att stå på Einsteins nivå om vi säger. Detta ämnet är makalöst stort, stor korruption är utbredd och helt inkorporerad i civilisationen, ju högre civilisation desto mer finessartade finter. Nu får jag sluta med denna klagovisa.. jag är ju så nöjd med lchf.. en kost jag känner igen sedan barndomen och mina yngre år.. på den tiden man inte snaskade godis på daglig basis, eller när halva butikerna inte, upptogs av kakor.. utbudet idag är vulgärt, är det så konstigt att dem vi skulle ha förtroende för står bakom diskarna och vrider händerna i takt med att kroppar blir skadade av detta massiva mkt påträngande utbud? Mjölmaten.... bukfyllematen som för barnen presenteras som mysig mat.. äta 6-8-10 ggr/dag. T.o.m "professioner" , som "råder" att äta flera ggr/dag.. Nej att bli sjuk i sådant landskap, är mer förståeligt än att inte bli sjuk. Dem som inte är sjuka idag, blir rätt snart.. det lär vara en pandemi detta med insulinstörning och organ-kollaps av olika grader. Nu, får jag sannerligen sluta denna dåliga novellskrivning, men ibland behöver man klaga, tyvärr hjälper det ju inte att försöka resonera med ens en VC, som har till uppgift att felsöka.. man sitter och stirrar sig blind på enbart.. provsvar ibland, medan svaren finns i levernet.. som alltså är möjligt att ändra , men alla förändrar inte sina värden på samma sätt under samma tid, olika individer har individuella start- och bromssträckor.. och olika möjligheter också. Stressen.. som idag får anses vara "en given del av arbetslivet" för många.. är en bov i dramat, som är tämligen svår att komma åt.. det finns mycket rädsla där ute, man är rädd om positioner, inkomster.. sina lån, osv. Så "lite stress" vad gör det? Det kan tyvärr vara den lilla stresstimmen där.. som välter allt, intill skilsmässor ochj andra tragedier.
  26. Jag åt sen kvällsmat, 19.50. Det blev korv, bacon, ost, tomat och senap. Ja, det kunde vara bättre. 😉 Men det intressanta idag är hur påverkade detta blodsockret...Nu är klockan 23.30 och vi kan se att effekten av måltiden på blodsockret var mycket måttlig. En bild på mina apparater med aktuella mätvärden. Precious
  27. Nils det verkar som du missade, att läsa de två länkarna i mitt inlägg. Här är den ena, om du klickar på läkarna i mitt förra inlägg, så kan du läsa dem på SMHIs hemsida.(Oljebolagen gillar inte tala om hur stora utsläpp av CO2 deras produkter orsakar.Nils du verkar inte förstå, att växthuseffekten kan bli så stor att den skadar mänskligheten. I Australien var det 50 grader varmt. Mycket talar för att det var FÖR varmt. Eller vad tycker du? Start Forskning Forskningsnyheter Koldioxidhalten i atmosfären når nya rekordnivåer Forskningsområden Hydrologi Oceanografi Luftmiljö Atmosfärisk fjärranalys Meteorologi Klimatforskning Koldioxidhalten i atmosfären når nya rekordnivåer Uppdaterad 30 oktober 2017 Publicerad 30 oktober 2017 Koldioxidhalten i atmosfären har nu nått den högsta nivån på 800 000 år, enligt världsmeteorologiorganisationen WMO:s årliga rapport om växthusgaser i atmosfären. Det globala genomsnittsvärdet för koldioxid i atmosfären är 403,3 ppm för 2016. Orsaken till ökningen är en kombination av mänskliga utsläpp och en stark El Niño. WMO:s rapport Greenhouse Gas Bulletin 2016 säger att den snabba ökningen av koldioxid och andra växthusgaser i atmosfären kan starta förändringar i klimatsystemet som aldrig tidigare förekommit. Förändringarna kan leda till svåra ekologiska och ekonomiska störningar. – Utan snabba nedskärningar i utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser kommer vi att nå farliga temperaturökningar i slutet av detta århundrade, långt över målet satt i klimatavtalet från Paris. Framtida generationer kommer att ärva en mycket mer ogästvänlig planet, säger WMO:s generalsekreterare Petteri Taalas i ett pressmeddelande. – Koldioxid stannar i atmosfären i hundratals år och ännu längre i haven. Fysikens lagar gör att vi står inför en mycket varmare, mer extremt klimat i framtiden. Det finns inte något trollspö som tar bort koldioxiden från atmosfären, fortsätter Petteri Taalas. Senast jorden upplevde jämförbara förhållanden av koldioxidkoncentrationer i atmosfären var för 3-5 miljoner år sedan, då temperaturen var 2-3 grader varmare och havsnivån var 10-20 meter högre än nu. – Under 500 000 år, och antagligen mer, så varierade visserligen koldioxidhalten, men den gjorde det inom ett tydligt intervall på cirka 180-300 ppm. Idag ligger vi på halter över 400 ppm, och det beror till störst del på mänskliga utsläpp av koldioxid, säger Gustav Strandberg, klimatforskare på SMHI. Det är bråttom Imorgon släpper FN:s miljöprogram, UN Environment (UNEP), en rapport om utsläpp av växthusgaser. I rapporten spårar man de politiska åtagandena som världens länder gjort för att minska utsläppen och analyserar hur dessa kommer att omsättas i utsläppsminskningar fram till 2030. Rapporten kommer att tydligt visa skillnaderna och vad som behövs för att överbygga dessa. – Siffrorna ljuger inte. Vi släpper fortfarande ut alldeles för mycket och det behöver vändas. De senaste åren har vi sett ett enormt uppsving i förnybar energi, men nu måste vi fördubbla våra ansträngningar för att försäkra att dessa nya låg-kol-teknologier kan frodas. Vi har redan många lösningar för att möta utmaningen. Vad vi behöver är en global politisk vilja och en ny känsla av att det är bråttom, säger Erik Solheim, chef för FN:s miljöprogram UNEP. Tillsammans skapar WMO:s rapport om växthusgaser och UNEP:s rapport om utsläpp en vetenskaplig grund för beslutsfattare på FN:s klimatmöte i Bonn den 6-17 november 2017. Atmosfärshalter av växthusgaser Enligt statistik från WMO var de globala halterna 2016 för koldioxid (CO2) 403,3 ppm* (miljondelar) metangas (CH4) 1853 ppb** (miljarddelar) lustgas (N2O) 328,9 ppb (miljarddelar). I WMOs årliga sammanställning över växthusgaser framgår att ökningen mellan år 2015 och 2016 delvis berodde på den starka El Niño som rådde 2015-2016, och som skapade torka i tropiska regioner och minskade upptaget av koldioxid i skog, vegetation och hav vilka normalt sänker koldioxidhalten i atmosfären. Ökningstakten av koldioxidhalten (CO2) i atmosfären de senaste 70 åren är nära 100 gånger så stor som efter slutet av den senaste istiden. Utifrån observationer har så kraftiga förändringar av koldioxidhalten i atmosfären aldrig tidigare skett. De senaste 800 000 åren har koldioxidhalten stannat under 280 ppm (förindustriella värden), men nu har den alltså ökat till 403,3 ppm.Illustration WMO/SMHIFörstora Bild * ppm utläses ”parts per million” vilket står för ”miljondelar”, 1 ppm = 0,0001 % **ppb utläses ”parts per billion” vilket står för ”miljarddelar”, 1 ppb = 0,0000001 % Dela sidan Facebook Twitter LinkedIn Skicka e-post till sidansvarig, Gustav Strandberg RAPPORT OM VÄXTHUSGASER I ATMOSFÄREN Pressmeddelande från WMO om växthusgaser i atmosfären 2016WMO: Greenhouse Gas Bulletin 30 oktober 2017 LÄR DIG MER Hur förändras klimatet? Flera tecken talar för att klimatet håller på att förändras utöver den naturliga variationen. Genom att studera långa mätserier av både globala och regionala data kan vi se både temperatur- och nederbördsförändringar redan idag. Vi kan på detta sätt konstatera att klimatet håller på att förändras. Klimatförändringen är tydlig redan idag FORSKNING Klimatforskning på SMHI Rossby Centre Rossby Centre är SMHIs enhet för klimatmodellering. De utvecklar klimatmodeller, beräknar framtidens klimat och studerar klimatsystemets processer och beteende. Klimatforskning KONTAKTA SMHI SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut Reception och växel: 011-495 80 00 Telefon kundtjänst: 011-495 82 00 E-post: kundtjanst@smhi.se E-post: registrator@smhi.se SMHIs kund- och supportforum Mer kontaktinformation FÖLJ SMHI SMHI på Facebook SMHI på Twitter SMHIs meteorologer på Twitter SMHI på LinkedIn Instagram, @smhilive: Bakom kulisserna på SMHI SMHI på Instagram RSS-TJÄNSTER Nyheter från SMHI Alla RSS-flöden på smhi.se TEMA Konsekvensbaserade vädervarningar Havsmiljö i kust och hav Sjöar och vattendrag Luftkvalitet Kunskapscentrum för klimatanpassning IPCC Nationell kontaktpunkt VÄDERAPPAR
  1. Ladda in mer aktivitet