All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

1. Senaste timmen
  2. Personligen har jag ingen bra erfarenhet av veganer. Jag tvivlar på att det i ett forum för LCHF, skulle gå att diskutera sansat med dem om nutrition. Tanken är god, men jag tror inte på det. Jag har mött hat och en hårdnackad attityd gentemot mig som äter animaliskt protein, hur gräsbetat och miljövänligt det än är.
  3. Today
  4. Den här härliga kycklingröran rör du ihop i ett nafs och den passar utmärkt i en LCHF-wrap eller varför inte i ett stadigt salladsblad eller kålblad? Receptet → Inlägget Kycklingröra med avokado och koriander dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  5. Självmedicinerar du för att orka, kanske? Serotoninsvängningar går typiskt i perioder, och kan lindras med socker/överätande. Dina ord skulle kunna varit skrivna av mig, jag har hållit på så i hela livet men först nu fokuserat mer på detaljerna i mekanismen bakom periodandet. Hur är sömnen? Sover du 7tim och djupt så att du får djupsömnen? Hur fungerar matsmältningen? Kan du äta och smälta maten i lugn och ro? Mår magen bra? Hur snäll är du mot dig själv? Är du bra nog? Duger du som du är? Duger du trots att du faller för sockret? Hur ser ditt matupplägg ut? Några få mål eller flera små? Om du kör några få, större mål kanske du ska testa att göra tvärtom, köra flera mindre (eller tvärtom)? Kanske kan vara lättare att stå emot då?
  6. Igår
  7. Med undantag för gräsätande djur, som vi tacksamt ser som en förmedlande länk genom deras kött, som har stor täthet på viktiga födoämnen, som veganen har svårt att få i sig.
  8. Söndag, en inte helt perfekt matdag men det blev inget godis, kaffebröd eller chips trots både fikabesök och kvällsgäster. Har druckit mycket vatten. Det kanske beror på att det varit relativt varmt med fårklippning och trädgårdsarbete. Söndagspositiva: mor kom på fikabesök.
  9. HbA1c är en så kallad AGE (advanced glycation endproduct). Detta sker via Maillard reaktionen. Dvs en reaktion där socker och protein klumpar ihop sig (Hb = hemoglobin är ett protein). Högre blodsocker ökar på denna ihopklumpning mellan socker och protein. Reaktornshastigheten är dock inte linjär. Det betyder att Hb1Ac som ”medelvärde” för långtidsblodglukos är en lite missvisande förklaring. Låt mig ge ett exempel innan alla slutar läsa. Person A. Blodglukos på 5 resp 7 50% av tiden vardera. Detta ger medelglukos på 6 (hypotetisk exempel då man självklart inte enbart kan ligga på exakt 5 eller 7 hela tiden) Person B. Blodglukos på 4 resp 8 50% vardera. Detta ger också medelblodglukos på 6. Har de då samma HbA1c? Om det vore det vanliga medelvärdet skulle så vara fallet men svaret på frågan är att person B kommer ha högre HbA1c. Orsaken är att Maillardreaktionen ökar mer vid högre blodsockervärden. Så det blir ett viktat medelvärde där enskilda toppar straffar sig mer. Dessutom påverkar fler faktorer. Bl a antioxidation status. Summan av det hela är att blodglukosmätningar visar uppenbart blodglukos vid mättillfället. HbA1c däremot är snarare ett mått på vilken skada blodsockret gjort över tid och inte ”bara” ett långtidssocker. Som lite kuriosa kan nämnas att när du grillar kött och får en brun yta är detta också Maillard reaktion mellan protein och socker. Det är därför glasyrer innehåller socker för att ge mer brunt. Det är alltså detta ”brända” som bildas i kroppen HbA1c visar.
  10. Jag är en hängiven följare av dr Ted Naiman. Om man kollar in hans "sexpack" så förstår man att han gör något rätt... Därför vill jag citera han senast tweet:.
  11. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! För egen del blir jag allt mer medveten om att alla situationer som leder till ""felätande" är kopplat till kolhydrater.
  12. Jag måste dock säga att jag blir triggas av den skoningslösa vegetariska/vegan propagandan som pumpas ut i medierna. Senast såg jag en artikel i Kamratposten om en 11åring som var vegan och tyckte det var bra. Förödande för en kropp som växer säger jag. Vegetariskt är inte bra för vare sig djur, hälsa eller miljön.
  13. Är rädd att det är något åt det hållet. Inget nytt detta men så svårt att komma till rätta med.
  14. Har personligen tampats med ångestproblematik och andra psykiska sjukdomar hela mitt liv. Jag har specifikt noterat på sistone att när jag börjat utesluta kolhydrater helt från kosten så mår jag psykiskt bättre, speciellt min fruktansvärda morgonångest som jag haft sen barndomen har blivit mindre.
  15. Alla är olika. Försök inte se på det som att det är något du ska göra snabbt och att man inte ska jämföra sig med andra. När jag körde LCHF/keto första gången för 10 år sen så gick jag snabbt ner i vikt. Idag, nu när jag är 41, har utvecklat fördiabetes, så har jag betydligt svårare att gå ned på LCHF, inte alls samma effekt som förr. Det löste sig dock när jag nu testade carnivore/zero carb i en månad. Helt plötsligt började jag rasa. (Det i sin tur har dock lett till att jag fått gallstensbesvär - kan ske vid snabb viktnedgång - så det kan även vara bra att skynda långsamt.) Oavsett, det kan handla om mängden kolhydrater - för mig blev det alltså stor skillnad att gå från 20g/dag till i princip 0. Om du är intresserad, kolla in https://meat.health/
  16. Inte alls! Superintressant diskussion
  17. Jovisst, men minnet hos en diabetessjuksköterska i 60-årsålderns ligger minst trettio år tillbaka i tiden! Menar du att hon av egen kraft skulle ha uppdaterat sig? "i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet", ja... men sköterskans egen erfarenhet och minnet av den slår i vissa fall, socialstyrelsen med hästlängder!
  18. Effie

Vardagsliv

Vågar du inte lyckas, eller vad är det? Vad kan hända om du lyckas? Något negativt? Eller är du inte värd det? Känner inte igen dig själv...? Aldrig fel att fundera igenom sådana här konstiga frågeställningar...
  19. Inte säkert att du ens gör något fel.. du kanske har fel förväntningar? Iallafall utifall man är "kraftigt överviktig med hyperinnsulinemi/Diabetes och metabolt syndrom" så är det väldigt snabbt utifall man går ner cirka ett halvt kilo per vecka, resten är typ vatten!
  20. Jada jada.. low carb/LCHF är en sak, vegan diet är litta annorlunda av olika orsaker, främst religiösa främst Hinduiska faktiskt! Sådåså.. men vi får väl iallafall få lov att presenterar iallafall LCHF för Hinduer? Först o främst så skall man vara född i Brahaminkast/dvs det är den religiösa kasten/prästerna! Så då kan man man iallafall börja att läsa religonhistoria iallafall på gymnasiet. Vill man bli en del av Brahaminerna så bör man först flytta till Indien, sen gifta in sig i en sådan familj.. lätt som en plätt, ansök om visum.. det svåra är fortfarande att lära sig läsa och ta till sig de Vediska texterna! Hur som helst.. även om att folk dör tidigigt i Indien av all cause mortality, så finns stora delar indisk befolkning i England.. och när de äter traditionell mat från Indien så får de näringsbrist och dör i förtid, (jämfört med övrig Engelsk befolkning).. oandrasidan så hade de dött tidigare i Indien på samma kost på grund av "all Cause mortality"! Iallafall så får man skilja på vegetarianer och veganer och på LCHF! Hur som helst så kan man om man vill äta LCHF på vegetarisk och vegansk diet, utifall man bara vill! Oandrasidan är det inte ens säkerställt att alla bör äta LCHF.. utan det kanske mest är för vissa icke Indier/Hinduer samt en del svenskar/andra som nått medelåldern och har en del att ställa tillrätta rent metabolt/viktmässigt.. som inte vill bli Brahaminer! Iallafall att bli en del av prästklassen/brahaminerna är snudd på steget att komma till Nirvana, slippa snurra runt på jorden i en fysisk kropp! Oså Vegan/vegetarian/pescaterian/ovovegetarian.. hur svårt kan det bli.. ät fucking "riktig mat", gör en resa till Indien, gör djupstudier i de Vediska skrifterna om ni orkar! Sen när ni kommer hem till Sweden, ta en kurs i näringslära på närmaste Univeristet! DVS, WTF, spelar lixom ingen roll huruvida man är Hindu eller kristen, ateist eller något annat, man måste hur som helst få i sig alla essentiella näringsämnen för hälsan, samt litta kalorier för att orka med arbete och familjeliv hur som helst! Ioförsig så är ett av våra problem att vi tenderar att få i oss på tok för många kalorier av olika källor.. då lär man hur som helst inte uppnå tillståndet som Brahaminer strävar efter.
  21. Du kan ju tipsa henne om att Socialstyrelsen rekommenderar lågkolhydratkost till patienter med diabetes typ 2 sedan 11 år tillbaka. De anser att det är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. https://www.dietdoctor.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf (sid 24).
  22. OK.... nå har jag frågat Miss Wiki om vad sjutton OGTT är: Oral Glucose Tolerance Test https://en.wikipedia.org/wiki/Glucose_tolerance_test
  23. OGTT??? Min senaste eskapad med flera dagar med kh rik mat var julen 2012. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men de var alt för höga. Kan hända att jag skulle tåla det bättre idag, - men LCHF fungerar ypperligt för mig (på en lååång positiv-lista ), och jag hyllar devisen: "Inte ändra på något sum fungerar bra". Så jag kommer troligen inte att utföra något experiment … Redigering efter lite omtanke: jo enig: kunde absolut vara intressant - jag skall fråga min läkare om detta är möjligt
  24. Jaja.. en gång diabetiker alltid diabetiker.. dvs WTF, man kan reversera förloppet bara man vill! Ursäkta oss Samisin om vi drar det lite för långt? Iallafall så finns det utvägar även om man inte levt det mest exemplariska livet innan! Oandrasidan, det är nästan aldrig försent att göra något åt det hela.. fören det är försent!
  25. Enligt Tim Noakes, som själv är diabetiker, lämnar sjukdomen inte kroppen genom LCHF (även om medicineringen kan avbrytas). Han menar att den återkommer vid återupptagen kolhydratrik kost. Å andra sidan kan olika grader av insulinokänslighet ge variation. Skulle faktiskt vara intressant att testa OGTT!
  26. I mitt fall (jag har sedan ett år tillbaka bytt vårdcentral) blev jag för någon månad sedan, kallad till diabetessköterskan, som reagerade på liknande sätt - "du har ju inte diabetes"! När hon kikade i min journalsamling, kom hon på att det kanske varit något fel på blodtestet som borde göras om. När min förklaring LCHF kom upp, hade vi ett intressant samtal. Hon påpekade att hon "hört talas om" LCHF "och att det skulle vara bra". Jag fick i varje fall ett öra men samtidigt kom: "vi inom sjukvården måste följa socialstyrelsens rekommendationer".
  27. Enligt vissa är det LCHF:are som är religösa... Och långt från fakta eftersom annan forskning visat att just de har rätt i sin övertygelse. Peter har helt rätt i att även om vi är några som är väldigt aktiva så är vi inte så många, totalt sett. Det som ändå vore bra med en egen vego-rubrik är om man kan få ett tydligare fokus att där diskuterar vi inte vem som har rätt utan nutrition. Själv kommer jag nog fortsätta hänga mest i andra delar dock. Är inte så intresserad av hur man klarar näringen om man äter animaliefri kost. Jag har ju tagit ställning för min "religion".
  28. Skulle vara intressant och veta vad du fick för värden på ett OGTT efter några dagar på lite kolhydratrikare kost.
  1. Ladda in mer aktivitet