All aktivitet

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Today
  2. Från att ha varit någorlunda normalätande, övergick min hustru och jag för nu 20 månader sedan till LCHF - för min del huvudsakligen driven till ketos. Efter mycket studerande i ämnet fasta, insåg jag att i min ålder (några år till 90) det meningslösa i att variera kompotten med avancerat schema med variation av fasta. Jag beslutade mig därför på ett tidigt stadium för att tillämpa daglig fasta (i storleksordningen 17 timmar). Kontrollen av ketosnivån har med fullgod noggrannhet kontinuerligt skett genom utandningen via en KETONIX-mätare. Det har fungerat perfekt. Sedan drygt ett år tillbaka har min vikt hållit sig extremt mycket stabil - numera praktiskt taget konstant. Äter två mål om dagen varav det första (frukosten) egentligen kunde kvitta - enbart en social funktion, fast bra med ägg omväxlande med yoghurt för att tillfredsställa kalciumbehovet. Aldrig problem med hungerkänslor - lätta sådana på morgonen - visst skulle man kunna bli religiös, när man tänker på vilken fantastisk egen detaljreglering som kroppen sköter om. Min teknik är att aldrig äta mig proppmätt. Inväntar istället en behaglig mättnadskänsla en stund efter måltiden. Mår prima med alla tidigare åldringssymtom raderade (inkl. alla tecken på metabolt syndrom).
  3. Det här med energi är väldigt intressant, eller hur? 😊 En del har problem att känna mättnad, somliga är aldrig hungriga. Det är många som skriver till mig om det, hur ska man äta för att gå ner i vikt, orka träna, slippa sötsug, få bättre sömn, m.m. Det som fungerat för mig är att jag äter tre mål om dagen, med riktigt näringsrik LCHF-kost, väldigt sällan mellanmål, frukt, vin eller LCHF-bakverk. Jag tränar hemma varje dag med mitt sjukgymnastikprogram, egenmassage som sätter fart på lymfsystemet och gummibandsträning. Det blir oftast 2-3 dagliga långpromenader och lite mer pulsökande träning i form av att gå i trappor så ofta jag kan. En del får problem med vikten och energin på LCHF helt enkelt för att de äter för lite tror jag. Man känner sig ju inte hungrig på samma sätt som på kolhydrattiden, då var åtminstone jag tvungen att äta var 3e timme för att orka, nu räcker energin i minst 6 timmar. Jag brukar jämföra vårt energibehov med en bil, den behöver bränsle för att kunna förflytta sig. Och som gatlyktan på bilden som jag tog på en långpromenad på Djurgården förra veckan, den behöver elektricitet så vi ser att ta oss fram när inte solen visar sig... Vi är lika beroende av den energi som vi får via maten
  4. 1. Huvuddelen av den information (vetenskaplig och annan) som finns runt kosten, bygger på tidigare föreställningar om vad som var bäst för kroppen. Av naturliga skäl betraktades som en självklarhet att människan blev fet av att äta fet mat. En "självklarhet", som många vetenskapsmän omhuldade (t.ex. Ancel Keys). Genom hans bedrägligt genomförda studier inympades i många generationers människor inkl. läkarna att fet mat proppade igen blodkärlen enligt rörmokarprincipen. Genom senaste två-tre decenniers moderna forskning har ovanstående missuppfattningar totalt kunnat motbevisas. I verkligheten beror fetma främst på att tidigare fett i maten till stor del byttes ut mot överätandet av kolhydrater, som potatis, ris, pasta och annat som snabbt bildade glukos i kroppen. Dessutom har söta drycker blivit ytterligare ett problem med utgångspunkt från fruktos, som visat sig vara den värsta sockerarten när det gäller att grundlägga det metabola syndromet (värre än glukos). 2. Människan har liksom övriga däggdjur under miljoner år alltid haft god tillgång till mjölk för sina barn genom modern. Genom den har de flesta barn börjat sitt liv med god tillgång till fett av samma slag som den vi numera får från korna. I vissa kulturer utan annan vana än fett från modern, kan dock problem uppstå. Men smöret, grädden, osten har i varje fall vi skandinaver sällan problem med. Däremot med den ut växterna tvångsutpressade oljan (med sitt innehåll av det inflammtionsdrivande omega 6) P.S. Mot den bakgrunden att 90 % av allt som skrivits om mat bygger på bristande kunskap, är det självklart att veganer kan hävda sig ha rätt. Den som saknar djupare kunskap, kommer naturligtvis lätt att förledas tro på förkunnare typ John McDougall och hänvisa till honom. Om du inte såg det, som han t.ex. framträder på: https://www.youtube.com/watch?v=d5wfMNNr3ak
  5. Människan har inte haft god tillgång till mjölkprodukter i hundratusentals år, fast det behöver kanske inte betyda att de inte är bra för oss?
  6. Även bland personer som anser att växtbaserad kost är bäst för hälsan, så finns det de som tycker sig ha vetenskapen på sin sida. Är det inte möjligt att de har rätt?
  7. Dock är det så att klimatvansinnesdebatten, veganismen, ledande kostrådgivare inkl. flertalets länders dietister nu kommit att samverka till den grad att människors möjligheter att hålla sig friska på allvar hotas. Allt sker helt motsatt den moderna forskning som skett under senare decennier. När även en stor del av läkarkåren jorden runt visar svårigheter att förmå sig till att följa upp den moderna forskningen på kostområdet - fortsätter fettskräcken bland människor som om ingenting hänt sedan Ancel Keys dagar. Mot den bakgrunden ser vi nästan inga förändringar inom matvarubranschen, eller på läkemedelssidan som talar för en återgång till naturlig kosthållning. Vad är det då som Kostdoktorn ägnar sig åt, vid sidan av sitt föredömliga arbete att sprida LCHF-kost (recept etc.), jo att motverka den massiva felinformation, som förekommer om vad som kan betraktas som naturlig, sund mat. Det sker genom att samla all världens kunniga forskare under sitt tak och beskriva vad de med vetenskapligt moderna metoder kommit fram till - så visst finns debatten och måste oförtröttligt fortsätta föras på alla plan. P.S. Fanatismen finns inte bara hos enskilda människor - hela branscher för vilka den snöda vinningen är mest intressant, lever på falsk information, som göder industrin.
  8. Varför argumentera mot fanatiker? Det går som bekant inte. Det är ungefär som att försöka argumentera mot nyfrälsta klimatfanatiker som blivit så tokiga att dom inte drar sej för att ställa till ett helvete för vänner och grannar.
  9. Ja, du @Nils Engström jag är inne på @Effies linje - Man kan inte argumentera med sakskäl mot ett etiskt ställningstagande. Det finns inget att diskutera. Är det rätt att döda djur till mat? Den ena säger ja, den andra nej. Diskussionen är slut. För en tid sedan tyckte youtube att jag borde titta på en liten film och vid första anblicken verkade den absolut vara i min anda men efter ett tag visade det sig vara en veganföreläsning. Det som fastnade av det lilla jag såg, och som jag tror de flesta av oss animalieätare håller med om, var hur arg man blir på lurendrejeriet. Föreläsaren visade en bild på en äggkartong med hönor på en gräsplätt och orden "Free range" och "Farm Fresh". Helt okej, alltså. Sedan visade hon en bild inifrån det hus där dessa "farm fresh, free range eggs" kom ifrån. Trångt, sönderpickade hönor och inte ens ett fönster med dagsljus. Men visst, det fanns inga burar och det var en gård... Men inte ens där kan vi mötas för det är fel att döda djur för att äta upp dem. Jag kanske är uppgiven men jag har svårt att förstå varför du ens försöker? Eller ja, jag har ju också försökt...
  10. Jag hur kan vi alla, som tycker om djur? För veganer bör därför Vietnam, Kina, Korea resp. Nigeria och en del andra länder i Afrika bojkottas eftersom man där t.o.m. föder upp hundar till att slakta och äta. I Sydkorea och några länder till har hundslakt visserligen förbjudits men man fortsätter fuskäta, i Sydkorea även under senaste olympiaden. I Sverige finns inget förbud för att äta hund och katt men det lär finnas djurskyddsregler som ändå förbjuder slakt. Jag vad skall man säga ... I Kina ordnar man årligen festligheter till hundslaktens ära.
  11. Igår
  12. Zpider

    MAF-tråd

    Jodå, vackra är de de där rackarna. Den här våren står jag inte på god fot med den som härjat i min fårhagen under lammningsperioden. Livets gång men aldrig trevligt när naturen styr för mycket.
  13. Kommer du på något som hjälper under någorlunda lång tid (mer än någon månad eller så) så får du gärna tipsa mig. Trodde inte det kunde bli värre....
  14. Helt plötsligt har flera dagar gått förbi. Lördagspositiva: vi firade vår 18-åring som fyllde år mitt i veckan.
  15. Då lyssnar vi på den andra sidans argument (någon av frontfigurerna) och får full klarhet i hur allt fungerar och hur man på effektivaste sätt befrias från diabetes, högt blodtryck, hjärt/kärlsjukdomar, cancer, fetma etc. - lösningen=stärkelserik mat. Det vi måste förutsätta av det vi då får lära oss, är att våra förfäder för hundratusentals år sedan och under evolutionens lopp, hade god tillgång på föda som kändes naturligt att grävda upp ur jorden. Stärkelserika produkter som potatis, och annat liknande... Samtidigt kommer förståelsen för hur veganismen kan frodas och hur människan skilde sig från de otäcka rovdjuren som hade mage att döda andra djur för att äta och överleva. Lyssna av följande, så blir du omvänd! https://www.youtube.com/watch?v=d5wfMNNr3ak När jag själv avbröt den stärkelserika maten och slapp fortsätta dras med det metabola syndromet (diabetes 2, högt blodtryck, livsfarligt låga kolesterolnivåer etc.) och sätta ut all medicin, gjorde jag alltså allting fel - jag borde ha ökat andelen potatis etc. i kosten och lagt ner den förskräckliga kött/ägg/smör/ost-dieten och allt fett i avokadon och nötterna. Synd alltså att jag inte fick förtroende för John McDougall. Kanske ett misstag att jag tidigt uppfattade någon märkligt med den mannen, som nästan aldrig inbjöds till att sprida sitt budskap på symposier där animalisk föda diskuterades.😇
  16. Det är nog främst en anpassning till (äta 5-6 måltider per dag), dvs bullshit, du har redan testat att hoppa frukosten antagligen då utan större problem.. så anpassa utmaningen till lunch och kvällsmåltid! Dvs man kan anpassa knytnävs konceptet till olika många måltider man äter, dvs ju färre ju större knytnäve! Eh.. nu kommer jag helt plötsligt in på något så befängt som kalorier.. tada, du vet de där som bor i din garderob och syr in dina kläder under natten. Så här är det.. de där jäkla kalorierna finns där hur som helst, en av finesserna med att äta färre måltider är att man då sällan orkar äta lika mycket mat, per måltid!
  17. Det finns förklarat här litegrann I lost weight and my cholesterol . . . went up! "When you lose weight, you are mobilizing energy stored as fat. That fat is mobilized as fatty acids and triglycerides into the bloodstream. 10 pounds lost, for instance, means the equivalent of 35,000 calories of fat released into the bloodstream. These fatty acids are not alone. They interact with the other elements in the bloodstream. In particular, this flood of fatty acids:"
  18. Det har skrivits om FH tidigare här på forumet. Uffe Ravnskov har själv FH. Det handlar tydligen om koagulationsfaktorer på nåt vis. https://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hjälp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/?tab=comments#comment-99446
  19. Ja. Om ena sidan försöker prata hälsa och överlevnad, och den andra har som utgångspunkt att vi inte får utnyttja djur på något vis (jag läste en sådan insändare senast idag i Göteborgs-Posten) - så är det en tämligen omöjlig diskussion. Finns liksom ingen som helst gemensam grund, inga argument som kan användas.
  20. Tack för tipset det blir perfekt att köra den måndag till fredag och sen den andra på helgen
  21. Angående stress så är det bra för oss. https://ehdin.com/tank-om-stress-ar-bra-for-oss/
  22. Vid det här laget har ni börjat lära känna mig som Biggest Loser-vinnare, långlöpare, livsnjutare och kostdebattör. Dags nu att kliva fram i en ny roll. Som konditor. Den såg ni inte komma! För lågkolhydratätaren ligger ju bakverk – i normalfallet innehållandes minst två av de kolhydratunga ingredienserna socker, mjöl, havregryn, sirap, frukt och choklad – långt ner på agendan. Och när jag som livsnjutare beviljar mig själv medveten kolhydratnjutning, är det i första hand färskt bröd, delikata pastarätter, en omsorgsfullt gjord risotto, kall och ljus öl plus färskpotatis till sillen, en precisionsattack ner i pralinasken, samt den enstaka prinsesstårtan på släktkalaset eller februarisemlan som gör sig gällande. Inte eget bak i eget kök. Dock har jag en gedigen BAKgrund som bagare. Upp till 20-25 års ålder hände det flera gånger i veckan att jag plockade fram bunkar och vispar och mått för att göra sockerkakor, chokladbiskvier, chokladbollar, karlsbaderbullar och naturligtvis småkakor: havreflarn och drömmar och skärgårdskakor. I december: pepparkakor och lussebullar. Året om: vanilj- och kanelbullar. Och om jag ska utpeka mitt livs ”drömjobb” hittills, så var det när jag i årskurs nio fick prya på Christenssons bageri i Neglinge. Att äta färska wienerbröd kl 5.30 på morgonen med Tomas och de andra trevliga bagarna… att strö snövitt vaniljsocker över mumsiga vaniljhjärtan… mitt yrkesliv som journalist har aldrig nått de höjderna. Undra på att jag blivit insulinresistent. Min stackars bukspottkörtel har ju tvingats ligga på fyrans växel 24/7. Sött är så gott, så gott… Det är evolutionärt lättförklarat. Det söta vi stöter på i naturen – honung, bär, frukt – utgör ju en chans att bygga upp fettreserverna. Vilket är gynnsamt för den som hotas av svältperioder. Men i det moderna överflödssamhället har – vilket ni som läser detta förstås vet – vår gamla vän socker blivit en fiende. Sötsuget består dock för de flesta av oss, och frågan är hur det ska hanteras. Men först ett viktigt påpekande om LCHF. Jag och många med mig upplever ett minskat sötsug när vi håller kolhydraterna kort. Problemet sockerlängtan är därför inte ohanterligt stort. Med detta sagt: ibland vill man ge sig själv den söta kicken. Själv dricker jag därför gärna lightläsk understundom. Sött utan kolhydrater. Kan det universumet expanderas? Ja, följ med nu! Senaste veckan har jag tillbringat på landet, och periodvis haft sällskap av yngsta dottern Alma. En dag stod experimentlustan på topp. Här skulle det LCHF-bakas! Den mest märkliga ingrediensen var Stevia; eller med ett annat ord sötströ. Inköpt i lokala ICA-handeln visade den sig vara en amerikansk ”sötflockel”, 50-450 gånger sötare än vanligt socker enligt svenska Wikipedia. Den anses ha en lite märklig eftersmak, och, jodå, vid provsmakning kändes det… en smula beskt?… i munnen efteråt. Den näst mest märkliga: 70-procentig choklad. Själv brukar jag ju livsnjuta av betydligt sötare sorter. Alltnog, jag och Alma googlade fram ett tämligen lättbakat recept på LCHF-brownie innehållandes choklad, ägg, smör, Stevia, vaniljsocker, pekannötter och grädde. (Grädden var till glasyren.) Vid provsmakning var jag klart positiv, fast utan livsförändrande entusiasm. Alma var lite småskeptisk. Hon tyckte kakan var för smörfet – inget problem för mig, jag älskar smör! – och vi båda tyckte nog att det var som en något för osöt och inte speciellt märkvärdig standardbrownie. Steviaeftersmaken? Inte speciellt påträngande. In i kylen med experimentet. Kunde ju vara gott efter nästa dags löppass, typ. Men så hände något spännande. Oberoende av varandra nallade jag och Alma på kakan under sena kvällen – och började båda uppgradera den. I hennes fall hade det säkert att göra med att smöret gjorde sig mindre gällande när det var kylskåpskallt. Under nästa dags murkelpromenad – tyvärr hittade vi inga murklor – analyserade vi vår upplevelse av denna inte helt misslyckade kaka. Och kom – återigen oberoende av varandras input! – på att kokos skulle kunna förhöja upplevelsen. Och själv grunnade jag på två siffermässiga problem. Den mörka chokladen var väldigt dyr, liksom pekannötterna. Vidare var kolhydratinnehållet så högt som 30 gram per 100-grams-chokladkaka. Och vi använde två kakor. 60 gram, alltså. Utöver detta innehöll de 100 gram pekannötterna drygt 10 gram kolhydrater. Jordnötter har förvisso liknande kolhydratinnehåll. Men oj, vad billigt jag kan köpa dem i min närmsta matbutik: 15 kronor för 500 gram! Följdaktligen gjorde vi vissa receptmodifikationer efter eget huvud, utifrån tre syften: Förbättra smaken, få ner mängden kolhydrater, samt bringa ner priset. Lägg märke till att två chokladkakor blivit en, men att i gengäld kakaopulver har tillkommit. Here goes: Smält 75 gram 85-procentig choklad (15 gram kolhydrater) med 125 gram smör. Vispa ihop 1 dl Stevia med 2 tsk vaniljpulver, 3 tsk kakaopulver och 3 ägg. Blanda ner smörchokladen i det vispade och tillsätt en dryg dl jordnötshack samt 1 dl kokosflingor. Häll ut i smörad ”tårtform” och grädda i 200 grader under drygt 10 minuter. Glasyr: Häll 1 dl sjudande grädde över 25 gram 85-procentig choklad och 2 tsk kakaopulver. Häll över brownien, strössla sedan på lite kokosflingor och jordnötshack och eventuellt lite vaniljpulver. In i kylen. Vid servering, eventuellt: vispgrädde med lite Stevia och/eller vaniljpulver. Och varför inte ett hallon eller två!? Priset nu mycket lågt. Liksom kolhydratinnehållet. Och smaken? SUCCÉ! Det var en mycket stolt pappa och dotter som provsmakade härligheten. I denna stund hade också exfrun dykt upp på vårt älskade lantställe. Hon är en kritisk själ, inte särskilt snabb till beröm. Hennes omdöme: ”KANONGOTT!” Erik Hörstadius Mest lästa inlägg Kvinnor och keto? Tankar kring att bromsa dumätande Starkare och gladare tillsammans Samtliga tidigare inlägg av Erik Hörstadius Om författaren Författaren och journalisten Erik Hörstadius skriver regelbundet på Diet Doctor. I slutet av januari 2019 utkom hans bok Livsnjutardieten, som handlar om viktminskning och det fettbejakande kostparadigm där fokus ligger på hormonell balans i stället för kaloriräkning. Periodisk fasta för nybörjare GuideDen stora gurun på periodisk fasta, dr Jason Fung, har sammanställt den här nybörjarguiden där du kan lära dig allt du behöver veta om den uråldriga hemligheten för hälsa och viktnedgång. LCHF för nybörjare GuideLCHF står för Low Carb High Fat. Det vill säga lite kolhydrater och högre andel fett, även kallad njutmetoden. Du kan nämligen äta dig mätt på god mat och ändå bli friskare och gå ner i vikt. Här hittar du allt du behöver. Inlägget Sött utan kolhydrater – kan det universumet expanderas? dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln
  23. Senaste veckan
  24. Om man har en genetisk variant enligt den här: http://www.vetenskaphalsa.se/sambandet-mellan-stress-och-diabetes/
  25. Hur mycket kan stress öka BS - finns det några sådana undersökningar?
  26. Jag tror dig - då rörde det sig bara om den vanliga formen av förnekelse, som har att göra med att aldrig lämna sin tro, oavsett vetenskapliga motbevis - fast i fallet veganism ytterligare förstärkt av obehaget att känna sig ansvarig för att slakterinäringen fortfarande existerar. Dock inte mer märkligt att låta den etiska övertygelsen överväga framför den verkliga kunskapen, än åkomman som drabbar professorer utan ork att följa upp sitt eget område. Obehaget att samtidigt erkänna sig ha haft fel under hela sin professionella verksamhet, kan liknas vid det som veganer känner när verkligheten tränger sig på. Man kan förstå att veganer som fuskar med maten (använder vissa produkter av animaliskt ursprung) eller sådana som övergår till LCHF (även i strikt vegetarisk form) är rädda att bli avslöjade.
  27. Finns veckomeny för 16:8-fasta: This ketogenic meal plan is adapted for 16:8 intermittent fasting. https://www.dietdoctor.com/this-weeks-meal-plan-keto-adapted-for-168-fasting-1
  1. Ladda in mer aktivitet