Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2017-10-02 i alla områden

  1. 5 points
    Vi ska inte äta piller - vi ska äta riktig, obehandlad mat!
  2. 5 points
    Nu är jag kanske alltför konspiratorisk. Men trådskaparen har inte loggat in sedan den ställde sin fråga, och har inte heller kommit med kompletterande information för att göra det enklare att ge råd i dennes situation. Jag är inte 100 % säker på att personen verkligen vill ha goda råd och få hjälp i sin situation från personer med mycket erfarenhet av LCHF. Man ser såna här trådar ibland där någon berättar om sina dåliga erfarenheter av LCHF och sedan hör man inget mer från dem. Jag kan vara ute och cykla, kanske trådskaparen ivrigt läser diskussionen här utan att vara inloggad. Bara en känsla jag fick.
  3. 4 points
    Kan nog hålla med dej där. Det är i så fall inte första gången
  4. 3 points
    För det första så innebär LCHF en god kosthållning om man bara lägger manken till.. för det andra så finns det andra preparat som blockerar kolhydrater oxå! Grejen är fortfarande att det är betydligt enklare att dra ner drastiskt på kolhydraterna.. främst socker, mjölmat, godis, läsk, sådant, samt inte äta mer fett än vad energibehovet kräver! Fysisk aktivitet är erkändt sämst vad gäller viktnedgång.. speciellt om man äter en undermålig kost.. främst iomed att träning mest är till för att öka i vikt.. går man ner vid träning gör man något fel. Däremot så är det hälsosamt med/träning motion.. det bygger upp kroppen och vikten.. främst muskelvikten. Äter man däremot en bra kost och tränar är det inte helt omöjligt att man byter ut fettvalkar mot muskler.. så man kan stå still i vikt men få en mer estetiskt tilltalande kropp.. för att inte säga en hälsosammare. Sen det där med Orlistat.. banta medels rinnande fet avföring lär knappast vara en framgångsgrej? "Orlistat, handelsnamn Xenical och Alli, är läkemedel för viktminskning. Orlistat hindrar kroppen från att ta upp fett i maten för att istället föra med det ut i avföringen." https://sv.wikipedia.org/wiki/Orlistat
  5. 3 points
    Ja,under vissa omständigheter. Allt man äter måste man alltid räkna med. Om man har höga insulin nivåer hela tiden , så är det extremt svårt att gå ner i vikt. Varför går folk som bantar på en högkolhydrat kost , så ofta upp i vikt, efter att de slutat banta, (Se Biggest loser t e.x) och det fastän de inte börja äta mer kalorier, utan när de åt så mycket kolhydrater(som höjer insulinet), så att de lagrade in en hel del av det de åt som fet, då blev de trötta och orkade inte motionera pga inre svält,
  6. 3 points
    Hel rätt! Vi är inte designade att äta piller än på hundratusental år.
  7. 3 points
    Apropå celiaki så vill jag bara lägga in av egen erfarenhet att det inte är så himla svårt att få diagnosen om man har en bra läkare - problemet uppstår när man inte har det. I mitt fall så slutade jag äta gluten och fick helt uppenbara, grova förbättringar i hälsan, som jag skrev ner och tog med till en dålig doktor som flippade ur och sa att "alla måste äta gluten!". Gick därefter till en bra läkare som läste mina symtom och tog i beaktande min andra diagnos, gjorde ett genetiskt test och kom då fram till att jag med tanke på precis alla omständigheter "allra troligast har celiaki och bör därefter behandlas utefter denna information". Sedan att värdelösa läkare tycker att det är kul att ta lite diopsi, och inte ens detta - många skiter i att kolla upp patientens besvär fram tills att man sjäkv gör något och då "har gjort fel". Ja well.. Det viktiga är nog att man börjar lyssna på patienter lite mer än så, och att folk själva lyssnar på sin kropp mer.
  8. 2 points
    Ett bra tillskott vid olika former av akne och hudproblematik är stora doser av Pantotensyra som är B-5-vitaminer.
  9. 2 points
    Kan det mycket väl vara. Testa att äta glutenfrit och känn efter hur du mår.
  10. 2 points
    " då han inte gått ner 1 gram." Är det en brevvåg som han vägt sig på?
  11. 2 points
    HelgeK, Jag tror inte att forskare lever i ett vakum och enbart är en homogen grupp, kostrådet (proteindrink + pizza) var mest för att illustrera att du behöver uppnå ett energiunderskott för att gå ner i vikt, du kan göra som min kollega vilket då troligvis kan leda försämrad hälsa, men det va inget som jag rekommenderade Det som jag faktiskt rekommenderade var "riktig" mat, som potatis, grönsaker och kött, menar du på allvar att det leder till fett runt organ mm. Med fokus på protein samt det naturliga fett som följer med proteinet, t ex fläskkarre då finns det väldigt liten anledning att lägga till mer fett iaf för han som startade tråden då han inte gått ner 1 gram.
  12. 1 point
    Hej, min pappa har diabetes 2 och jag tycker det är svårt att hitta bra idéer för mellanmål, någon som kan tipsa om lite bra mellamål och recept, vore mycket tacksam.
  13. 1 point
    Ja vem mins inte fiskleveroljan, där stod man i knatteåldern med skeden i ena handen och sockerbiten i den andra. Loberg
  14. 1 point
    Intressant! Jag skulle gärna köpa torsklever (om den är miljömärkt) . Var har du hittat den?
  15. 1 point
    Var hittar du torsklever på burk? Jag har kollat lite varstans men inte hittat ännu. Brukade köpa för flera år sedan, men nu verkar den ha utgått....
  16. 1 point
    Per Wikholm om gnället bland LCHF-are om denna produkt: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10411/Trist-LCHF-gnall-mot-aptitdampande-spenatpiller.aspx Oj va intressant läsning, inte minst kommentarsfältet. Loberg
  17. 1 point
    Nej då är det inte "fasta" utan "fettfasta"! Bägge har sin för och nackdelar! Fettfasta även kallad för MBC kan vara en förberedelse för och omställning av metabolismens funktioner.. dvs att vänja kroppen vid att fett är främsta energikällan/sänka insulinnivåerna/minska insulinresistens! Det kan då hampa sig att man hamnar i ett tillstånd som kallas för ketos.. dvs ett tillstånd där en hel del glukos ersätts utav ketonkroppar.. och att kroppen blir van vi detta! Och utfall kroppen blir van vid ketos så är det inte såå himla långt kvar till sk riktig fasta.. eh.. man behöver inte ens äta frukost längre! Meen.. som Martina är inne på, har man väl återvunnit en hyfsat normalt fungerande metabolism så har man sen flera olika val och litta beroende på ålder/social kontext och vilka val man väljer så kan man hur som helst sen skruva på själva matfrekvensen, kaloriintaget, annat! Oså får jag väl för sakens skull även ta upp nackdelarna med fettfasta.. framförallt överdriven sådan.. fett är främst energi/kalorier.. gäller således oxå cocosfett.. man kan om man överdriver gå miste om olika essentiella näringsämnen.. utifall det blir en ansenlig del av ens kalorintag! Menna.. jag är fortfarande i arbetsför ålder.. jag hoppar frukosten.. iomed att jag äter lunch vid 12-tiden.. men när jag är turist så äter jag frukost.. hoppar lunchen och äter en sen kvällsmåltid!
  18. 1 point
    Per Wikholm om gnället bland LCHF-are om denna produkt: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10411/Trist-LCHF-gnall-mot-aptitdampande-spenatpiller.aspx
  19. 1 point
    Ett extrakt är väl en fabriksbearbetad produkt...
  20. 1 point
    Omega 3 fetter är ett vanligt bristämne. Se t. ex.: http://www.nmcd-journal.com/article/S0939-4753(17)30205-3/fulltext
  21. 1 point
    Beror väl lite på vad pillret innehåller?
  22. 1 point
    Håller med om Zink, men undrar även om du får i dig tillräckligt med Omega-3? Ett probiotikatillskott kan även vara värt att testa, speciellt om du inte äter syrade produkter (opasturiserade) som t.e.x. surkål dagligen. Hur har du det med stress förresten? Om det är ett problem är det ju något att jobba på med t.e.x mindfulness, träning, yoga eller annat som du upplever avstressande och kan göras regelbundet.
  23. 1 point
    På Kostdoktorn avråder vi från strikt LCHF i samband med amning. Mer information här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/amning
  24. 1 point
    Camilla, vad vill du uppnå med fastan? Många av hälsofördelarna kan du uppnå trots att du tillsätter lite t ex kokosolja i kaffet (läs autofagi). Sänkning av basala insulinnivåer etc (Dr fung kallar detta för stödhjul som hans patienter använder tills de klarar av att fasta på "riktigt"). Men vill du droppa fett så håll dig till svart kaffe, te och vatten, det är oslagbart (då måste din kropp bränna kroppsfett, vare sig den vill eller inte).
  25. 1 point
    Se även artikeln på Kostdoktorn från 2014: Spenat, spenat, spenat https://www.dietdoctor.com/se/spenat-spenat-spenat
  26. 1 point
    Gödsla med slaktavfall Det har jag aldrig hört talas om att man gör, och så väljer man att göra det med populär veganmat, snacka om falsk marknadsföring. Vansinnigt i mitt tycke. Kan man lita på någon livsmedelsproducent över huvud taget? http://www.svd.se/slaktavfall-i-godsel-for-eko-havre
  27. 1 point
    Oatly innehåller tydligen kolloidalt havre, låter inte hälsosamt: "en del av det finmalda mjölet, som säljs som ”colloidal oatmeal”" https://www.svenskalivsmedel.se/single-post/2015/09/22/Unik-värdekedja-med-dolda-kopplingar Tankarna vandrar mot homogenisering av mjölk, samt övergenomsläpplig tarm.
  28. 1 point
    Skulle faktiskt behöva göra ett nytt hål... Får fundera på det här med bilder,,,
  29. 1 point
    Finns lite olika skolor. Men generellt nej. Om du äter så äter du, om du fastar så fastar du. Du får i dig kalorier. Du äter. https://kinobody.com/diet-and-nutrition/bulletproof-coffee-review/ Däremot kommer du ändå förlora vikt om du enbart får i dig kaffe med kokosolja(beroende på). Men det är snarare en lågkaloriediet baserad på kokosolja och kaffe. Fung tillåter det på överviktiga patienter med diabetes typ 2 och kallar det dock fasta. Ordet är kanske inte det intressanta egentligen utan vad som händer med kroppen. Är ganska säker på att det stör autofagiprocessen också även om det sägs att vare sig kaffe eller kokosolja påverkar insulin. Kroppen kommer dessutom bränna fettet från kokosoljan istället för din fettreserv.
  30. 1 point
    Efter en graviditet med hyperemesis, är din kropp troligen redan ganska inkörd på ketoner. (Been there...) Av den anledningen, blir det kanske inte ens så stor omställning. De rekommendationer jag läst, är att det kan vara klokt att äta lite mer liberal LCHF under helamning, helt enkelt för att bröstmjölken innehåller en hel del socker och det kan vara en onödig omväg att kroppen måste tillverka allt detta från fett och protein. Amning förbrukar helt enkelt lite extra kolhydrater. Mitt råd är att du prövar dig fram, känner efter vad du mår bra av. Undvik att stressa över maten, det om något kan gå ut över mjölkproduktionen.
  31. 1 point
    ...sist men inte minst...fastan.... Fasting has been my most successful acne treatment
  32. 1 point
    Håller med HelgeK - få i sig de fettlösliga vitaminerna är mycket viktigt via maten. Högkvalitativa Fiskoljor är bra för atopiker.- Du kanske behöver ordentliga doser? Sen undrar jag om Kostkoll - det man där skriver bygger det inte på en s.k normalkost och inte LCHF? Beträffande förhållandet mellan fett-kolhydrater-protein i det dagliga intaget? Rätta mig om jag har fel. Många människor tror att om maten innehåller vitaminer, mineraler och alla sorts spårämnen vi behöver enligt RD(I) required daily intake, så är man på den säkra sidan och får i sig det man behöver? Det är förmodligen för låga värden, måttet togs fram under andra värlskriget för att man behövde se till att soldaterna fick i sig den näring de behövde för att inte få bristsjukdomar. Vi kan misstänka att värdena är lågt satta (de har uppdaterats då och då). Vad jag menar är att RD inte är ett vetenskapligt exakt mått, förmodligen behöver vi alla mer, om vi inte vill "leva på marginalen". Dessutom har vi förmodligen olika behov under livet, man vet att t ex äldre personer tar upp vitaminer i tarmen sämre än yngre och behöver högre doser. Detta gäller t ex sämre förmåga att bilda K-vitamin i tarmen - kan leda till risk för anemisjukdomar (pernisös anemi). Vill också nämna den stora vikten av att ha en bra tarmflora för att vara frisk. Vad som sker i tarmen har avgörande betydelse för hela kroppen - hjärnan är mycket påverkad direkt av tarmen. Se till att få i dig högre doser av ovan nämnda vitaminer och bra Omea3. D3 vitamin är oerhört viktigt för mååånga av kroppens funktioner så där kan man se till att man tar ordentligt varje dag. Många personer tar 4000-5000 IE/dag. För information infogar jag nedanstående stycke från webben - vi får tro att den är relevant. - Jag tycker att det är intressant att läsa att Nestle, som är en världsvid livsmedelsproducent, redan där var involverad. Det är extremt starka band i USA mellan livsmedelsindustrin och nutritionsforskningen och utarbetandet av kostråd i allmänhet. Idag kan vi se effekten på männniskors hälsa i USA och världen och man fortsätter med missinformationen och påverkan på de nationella kostråden där (och påverkar också resten av världen. "The RDI is derived from the RDAs, which were first developed during World War II by Lydia J. Roberts, Hazel Stiebeling and Helen S. Mitchell, all part of a committee established by the U.S. National Academy of Sciences to investigate issues of nutrition that might "affect national defense" (Nestle, 35). The committee was renamed the Food and Nutrition Board in 1941, after which they began to deliberate on a set of recommendations of a standard daily allowance for each type of nutrient. The standards would be used for nutrition recommendations for the armed forces, for civilians, and for overseas population who might need food relief. Roberts, Stiebeling, and Mitchell surveyed all available data, created a tentative set of allowances for "energy and eight nutrients", and submitted them to experts for review (Nestle, 35). The final set of guidelines, called RDAs for Recommended Dietary Allowances, were accepted in 1941. The allowances were meant to provide superior nutrition for civilians and military personnel, so they included a "margin of safety". Because of food rationing during the war, the food guides created by government agencies to direct citizens' nutritional intake also took food availability into account."
  33. 1 point
    Öka intaget av de fettlösliga vitaminerna, A, D, E, K, Bäst att få i sig via maten, finns i äggula o lever, fet färsk fisk tex. Läs på i någon livsmedelstabell på webben för att hitta vilken mat du kan äta mer av - finns i vissa grönsaker men tas upp sämre av kroppen. Bästa källan är animalisk mat. - Att du blir sämre på hösten beror kanske på att du får mindre sol/D3 vitamin.
  34. 1 point
    Bra tips generellt men den där proteindrinken till lunch avskyr jag som tips. Bort med den...och ta den i kombination med middagen. Eller kasta den i papperskorgen. Feast or fast. Inga snacks!
  35. 1 point
    Knappast något nytt alls.. utan mer återgång till kemiska/medicinska angrepp på livstil! För det andra så var det flera år sedan Emil skrev något som helst.. så det ser mer ut som någon form utav reklam?
  36. 1 point
    Att hjärt-lungfonden finansierar en sån studie får väl anses vara ett jättekliv framåt. Fonden har ju tidigare varit helt och fullständigt ointresserad av sådan forskning tidigare. Har dom fått in nytt folk med öppnare sinnen månntro?
  37. 1 point
    Kostråd och läkemedel är en kriminell bluff. http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2015/10/Obekvam-text-om-lakemedelsindustrins-metoder/
  38. 1 point
    Celiaki är väldigt svårt att diagnostisera. Det brukar krävas biopsi av tarmen vid flera tillfällen. Det finns olika listor på symptom. Här är en från 1177. https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Glutenintolerans/ Annan info. https://celiac.org/celiac-disease/understanding-celiac-disease-2/celiacdiseasesymptoms/ Om man misstänker celiaki kan man gå den långa vägen med sjukvården och göra tester och biopsier i olika omgångar, mycket utdraget och obehagligt. Eller så kan man strunta i att få diagnos och prova sig fram genom att undvika gluten i en längre period och se hur man mår, och framförallt hur man mår om man råkar få i sig gluten igen. Sen kan man ha problem med gluten eller andra proteiner utan att ha celiaki, och/eller man kan ha problem med vissa sockerarter i spannmål (FODMAPS)
  39. 1 point
    Det stämmer! Jag har god erfarenhet av användning av amfetamin, och man minskar i vikt. Nackdelarna är att man efter långvarig användning går upp igen mer än utgångsvikten samt att amfetaminet knäcker immunförsvaret och man kan bli en levande sjukjournal. Vad ni än gör, använd aldrig använd aldrig tunga droger om ni vill hålla vikten och komma i god hälsa.