Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2019-03-03 i alla områden

  1. 6 points
    Intressant att speja in svenskarnas frukostar i tv-soffan framför Vasaloppet (#vasafrukost på Instagram). Det är kolhydrater i långa banor: mackor, Kalaspuffar, plättar, gröt, juice, smörgåstårta, frukt, en och annan semla... Min Vasafrukost https://instagram.com/p/BuiUf4wn8jy/
  2. 6 points
    Det var intressant minst sagt! Urk också. Jag blir lätt illamående och får psykosomatisk tandvärk och magknip av att titta på alla våfflor och sötsaker. Äter Svenssons verkligen så illa överlag? Herregud! Inte konstigt att folk blir sjuka och smällfeta. Vitt mjöl och socker är ju inte ens okej frukost inom ramen för kolhydratrik normalkost. Får hoppas att de som deltog i Vasan i alla fall laddade med bättre grejer än processade sockerarter? Att vara hyfsat fettadapterad är också en fördel när man kör grejer som Vasaloppet, eftersom man slipper stanna stup i kvarten och trycka i sig slemmig blåbärssoppa och banan.
  3. 6 points
    Lördagspositiva: fick träffa två nya släktingar, en och tre månader gamla.
  4. 5 points
    Någon från forumet som kör Vasaloppet i år? Med Vasalopp menar jag alla sorterna - öppet spår, tjejvasa osv. Skulle vara kul att få en uppdatering av nån som ätit LCHF länge såväl som kortare.
  5. 4 points
    Hej Jag lagade pankakor till frukosten, men hade inget lyckade med mej. Smeten blev som en deg och inte som en lös smet. Hvad jag görde fel hvet jag inte, jag földe receptet https://www.dietdoctor.com/se/recept/glutenfria-blabarspannkakor Nogra andra med samma upplevelsen? Tack för svaren iallafall
  6. 4 points
    Jag aldrig gjort just det receptet, men generellt om smeten blir jättetjock och pannkakorna som "gummi", så har man haft i för mycket fiberhusk i förhållande till andra ingredienser. Det är väldigt lätt hänt att man överdoserar kostfiber och det blir äckligt. Kan också bero på att dina ägg var mindre än de ägg som användes i receptet? Sen blir en LCHF smet alltid tjockare än en traditionell gjord på spannmål. Det är tyvärr den höga halten gluten i vetemjöl som gör det möjligt att få supertunna pannkakor som håller ihop. Du får helt enkelt satsa på att få så goda pannkakor som möjligt, istället för en tunn smet.
  7. 4 points
    Ett av skälen, till att man bör vara tveksam till kvickfixmetoder som kan hittas på vissa hälsokostsajter vad gäller pH-justering, är följande: Det pH-värden som man brukar prata om (runt pH 7,4) är bara ett, artärblodet, som kroppen anpassar som basal norm för andra organ att finkalibrera/optimera för eget bruk. Huvudregulatorn för blodets pH är njurarna (den surgörande delen) och lungorna (den pH-höjande). Kroppens anpassningsförmåga ger prov på stor variation. För organ med blodgenomströmning varierar pH normalt från 4,5 till 8,3 eller högre. För matsmältningen (magen) varierar pH normalt från 1 till 3,5 (tunntarmen) från 7,5 till 8.0 I urinen varierar pH normalt från 4,5 till 8,0 eller mer. Det blir alltså svårt att med artificiella medel målinrikta pH-förändringar att gälla visst organ. Alla andra organ kommer på sina håll direkt att motverka varje artificiellt försök utifrån. Härunder har jag modifierat en bild till svenska. De gula pilarna anger att pH kan vara högre - en del i anpassningen till behovet. Vad som kan betraktas som onormalt stora höjningar av pH är svårt att bestämma, eftersom det rör sig om lokal anpassning till tillfälligt ändrade behov. Fortfarande har man anledning att imponeras av kroppens anpassningsförmåga. P.S. Man får förutsätta att kroppens organ lokalt är starkt beroende av blodets pH, och att möjligheten till finjustering uppåt eller neråt är begränsad. Om något av kroppens organ får svårighet i sin anpassning, beror det alltså vanligen på alltför stor variation av pH i blodet - något som för en normalt ansträngd kropp är ovanligt. I vissa fall blir det inte en fråga om anpassning, utan bara om konsekvensen för organet genom det pH som den tilldelande vätskan har. Urinen är ett sådant fall, som helt styrs av njurarnas filtrering/bortforsling av vätska med lågt eller högt pH.
  8. 3 points
    Finns det frestelser i affären??
  9. 3 points
    Ja, det är väl så. Det är ju inget nytt. Frågan är ju varför jag åker ur det till och från. Och vad jag ska göra för att stanna kvar.
  10. 3 points
    Spännande tråd som spänner över väldigt mycket... Jag är i alla fall inne i en period där jag äter när jag är hungrig, slutar när jag är mätt och inte tänker på mat för övrigt. Långt ifrån det där gnagande tvingande suget. Och varför? Jag vet inte. Äter jag rätt? Nja, för det mesta, men jag var på kalas igår. Det påverkar inte. Är jag mindre stressad? Kanske; det känns så, men jobbet är fortfarande lika motigt, och jag har fortfarande mycket kring mig annars också. Men just nu tar jag det mest med en klackspark; det får väl lösa sig på något vis. Får jag tillräckligt med egentid? Nej, jag vill ha mer. Jag har börjat promenera mer, men det började igår, så det har inte påverkat. Jag har inte mätt pH, och jag har inte köpt mer kosttillskott. Har nog iofs varit mer noga med att ta magnesium och zink på kvällen; det har jag till och från en tendens att glömma.
  11. 3 points
    Tusen takk for svar:) jeg har sett endel angående stomi på YouTube men er som sagt på jakt etter spesifikke erfaringer når det gjelder ketogen kost og stomi. Jeg har foretatt rektumaputasjon. Altså deler av tykktarmen er borte.
  12. 3 points
    Chris Kresser förklarar myten om syra basbalansen på ett enkelt sätt.
  13. 2 points
    Bara för att vara extra besvärlig, vi har redan tangerat olika begär, samt beteendemönster! Alla som är här borde iallfall känna till begreppet homeostas? Dvs den förändras beroende på hur du äter/lever ditt liv. Oså då hamnar vi på något annat viktigt, dvs kroppen syra-basbalans, låt oss för tillfället glömma alla isbjörnar som drunknar ett tag! Nils bidrog med en bra bild, dvs vi har fucking olika PH i oilka vävnader/organ.. iallafall om man vill mäta något som har med kroppens PH att göra så skall man mäta blodets PH.. inget annat! Dvs och jag referar fortfarande till den lite pedagoiska bild Nils bidrog med.. blodets PH är konstant inom en j*vligt snäv intervall... oavsett vad du äter eller hur du lever. Ups.. hur kommer det då sig.. strikt svarat, våra ensymer är PH känsliga, dvs om blodets PH förändras så blir man inte sjuk.. man dör rätt snabbt! 'Snabbt o snabbt, de är oxå temperaturkänsliga, dvs det finns personer som överlevt nedkylning upp till ett dygn! Iallafall om vi bortser från kraftig nedkylning,, så finns det fler hot mot våra ensymatiska livsupehållande processer, den främsta är toxiner, som slår ut olika ensymer, den nästa är andningen.. det borde finnas en app som mäter vår andning, iomed att den är en av våra viktigare komponeneter för att regelera syra-bas i blodet. Dvs andas inte ut för mycket koldioxid iomed att det ärr en del av PH--buffer systemet! Dvs folk med hyperventilation kan drabbas av acidos! Blättan blättan.. blodets PH regleras jävligt strikt, antagligen för att det det skall upprätthålla rätt PH i olika organ? "https://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance#v26463905 Då hampatr det sig att urin, svett, saliv, utandningsluft får olika PH.. litta beroende på vad man äter, hur man mår får övrigt! Iallafall så vill jag varna för träning/fysisk ansträngning iomed att det kan leda till dels surare saliv/utandningsluft/svett.. eventuellt utifall man får anstränga sig litta på den aneroba delen/dvs den som ger laktat! Men alts får f*n folks.. utvändigt PH varierar o det värsta, tex beroende på vad man ätit/toxiner.. eller om man tränat//olika psykiska påfrestningar! Blodets PH regleras hur som helst jävligt snävt, och om det inte gör detta/breoende oftast av toxiner eller nästan lika allvarliga psykiska tillstånd så dibblar man hur som helst inte på ett forum om detta utan då ligger man på en bår i en akutmottagning i bästa fall.. i sämsta fall ligger man hemma ensam och dör! Dvs blodets PH är livsviktigt.. därav har vi livsviktiga funktioner för att reglera detta.. det finns annat att mäta oxå och det är då utandningsluftens PH och andningsfrekvens, det görs på akutmotagningar!
  14. 2 points
    Ja det gör det för oss sockersugna missbrukare.😑
  15. 2 points
    Har funderat om man som frisk man på 46 år kan ansöka om hemtjänst. Eller kan man hyra in hjälp och använda rutavdrag😜 För det är märkligt vad krångligt det ska vara att byta påslakan/överdrag. Och jag har inte bäddat sängen en ända gång sedan jag byte till ett tyngdtäcke. Dygnet har bara 24 timmar😄
  16. 1 point
    Ingen erfarenhet av det receptet.. iallafall talar vi frukost så föredrar jag fortfarande äggobacon, gärna med vita bönor! Dvs de gånger då jag testat sk LCHF ersättningar.. för "junkfood" så har jag lite samma erfarenhet som du, dvs det blir någon form av gegga! Och då har jag av någon underlig anledning i stället valt andra alternativ, typ de som jag redan skrivit eller att hoppa över frukost! Det kan handla om att jag inte är så bra i köket/vid spisen.. iallafall så misslyckas jag aldrig med äggobacon eller att öppna en burk med vita bönor!
  17. 1 point
    Du har helt enkelt kommit djupt in i LCHF-stadiet, på liknande sätt som våra förfäder för 20 000 år sedan!📈 Skillnaden mellan vår och våra tidiga förfäders situation är att de oftare måste tänka på, hur de skulle klara att skaffa fram maten, medan vi har den bekvämt tillgänglig i närmsta butik!
  18. 1 point
    Jag tackar för tipset om dokumentären, den hade jag missat.
  19. 1 point
    Det är något magiskt över detta.. i princip det enda magiska som jag kan tänka mig med LCHF! Dvs det är himla svårt att förklara.. oså kan man anlägga diverse aspekter på hormoner, kalorier, näringsämnen, en massa annat! Jag nämner då i ett första skede den mentala omställningen som en avgörande faktor? Iallafall så är det diverse stadium att gå igenom och att lära känna. Dvs.. jag accepterar att vi alla har en form av överlevnadsmekanism inom oss som kanske utvecklades i Afrika när vi blev till en särskild art, dvs ät när det finns för framtida behov. Men vi bor i norra Europa.. i en av de rikaste regionerna i hela världen, risken för att drabbas av brist på kalorier/näringsämnen är på sin höjd minimal! Såå under resans gång har jag lärt mig en del, dvs jag har kyl frys och skafferi, där kan jag då köpa grejer till som är bra att äta. Dvs planering, planering, så länge jag har vettig mat hemma så kan jag nästan vänta hur länge som helst för jag vet att jag får äta när jag väl kommer hem. Dvs då vet jag att jag inte behöver mellanmål.. jag vill inte äta mellanmål för då är jag inte hungrig när jag kommer hem, då kan jag bli tvungen att slänga den mat jag redan handlat!
  20. 1 point
    Hej på er. Jag håller mig fortfarande till lchf, äter mest två gånger om dagen. Har inte haft något återfall. Då jag är på studieresa passar jag på att fasta på samma gång. Jag är ifs inte så ofta på studieresa för tillfället, men fram på våren blir det mera av den varan och då ska jag fasta mera. Och nej, jag väger mig inte. För en människa som har stirrat på vågen i över halva sitt liv, och sett siffran som vågen visar som ett mått på hur duktig (lat), duglig (oduglig), snygg (oattraktiv) och mycket annat hon är, är det här en helt ny erfarenhet. Jag har aldrig förstått mig på människor som kastat ut vågen, förrän nu. Vågen har tidigare beskrivit mycket mera än bara min vikt, och det stämmer inte överens med hur jag nuförtiden ser på mig själv. Jag måste erkänna att jag överraskad av hur min inställning till vikten har ändrat, för ännu för en månad sedan var det jätteviktigt för mig att mäta framstegen på vågen. Nu har jag kastat den, så som en feminist på 60-talet kastade behån. Jag känner att kläderna blir större och jag mår bra, det duger 😊 Jag planerar redan hur jag ska svara på kommentaren "oj, du har gått ner i vikt!". Jag ska vårdslöst, ointresserat rycka på axlarna och svara "ja, jag tror det. Men jag har inte inte vägt mig, så vet inte riktigt". Sen ska jag byta samtalsämne 🤣 För jag är inte en kvinna som fäster mig vid så ytliga saker som VIKT mera.. 🙄 Nej, nej, jag skämtar! Jag är fortfarande fåfäng och kommer nog att stiga på vågen i något skede, men vet inte när. Med tanke på hur mycket skit jag proppade i mig ännu för drygt två månader sedan, tror jag att jag inte behöver oroa mig för att jag inte skulle gå ner i vikt nu. Men jag har inte bråttom, det har jag haft förut och varit nästan euforisk då jag sett siffrorna på vågen minska med fart. Om jag äter lchf och fastar emellan, kommer fläsket att rinna av mig med tiden oberoende om jag väger mig eller inte. Det här är mina tankar om min viktresa. För tillfället. Trevlig lördag till er alla!
  21. 1 point
    Det är just detta som händer vid idrottsutövning, när musklernas arbete försurar blodet. Dock är en tillfällig justering utifrån bara möjlig för kort tid i storleksordningen en timme. I det fallet en sjukdom ligger bakom kommer saken i ett helt annat läge. Om inte kostförändring ger resultat, krävs andra metoder av mer kontinuerlig art.
  22. 1 point
    Hittade detta nånstans (tror det var min massör som lagt ut det), appropå att suget skulle kunna vara enzymatiskt: Syra/Bas Balans Syra-bas balansen är en av kroppens viktigaste jämvikter. De flesta människor är försurade (har lågt pH-värde), vilket gör att de inte mår så bra som de skulle kunna göra. Sjuka människor har oftast en väldigt dålig syra-bas balans (lågt pH-värde i kroppen). Det gäller t.ex. personer med fibromyalgi, kvicksilverförgiftning, cancer, reumatiska sjukdomar, gikt etc. Syra/bas balansen påverkar samtliga funktioner i kroppen, bl.a. energiproduktionen, immunsystemet, nervsystemet, hormonsystemet, avgiftningen och stressnivån. Därför påverkas de flesta symptom och sjukdomar positivt av att balansera kroppens pH-värde. Att reglera syra-bas balansen är en av de viktigaste åtgärderna för att återställa hälsan. Det finns troligen ingen fysisk terapi som är så allsidig och kraftfull som att återställa syra-bas balansen i kroppen. När detta är gjort kan man lättare ta itu med de problem som eventuellt återstår. Orsaken är att alla funktioner och kemiska reaktioner i kroppen styrs av enzymer som är fullständigt beroende av kroppens pH-värde. De allra flesta enzymer i kroppen arbetar effektivast vid ett pH på drygt 7. Avvikelser från det optimala pH-värdet gör att enzymerna arbetar sämre och alla reaktioner sker långsammare. Till slut kan kroppen inte längre fungera tillfredsställande och på sikt uppstår symptom och sjukdomar. Om t.ex. energiproduktionen blir långsammare blir du trött och orkeslös. Om kroppen inte kan eliminera slagg och gifter lagras dessa upp och du blir förgiftad. För att få en tillförlitlig uppfattning om sin syra/bas balans bör man testa pH-värdet på morgonen före frukost i både saliv och urin. För genomsnittsindividen bör morgonens pH-värde i saliven vara 7,4, och i urinen 6,5 eller lägre. Det bildas mycket syror men njurarna hinner med att kompensera och fitrera ut syrorna. Om pH-värdet i saliven är lägre än 6,8 är personen försurad oberoende av urinens pH-värde. Njurarna hinner inte med att kompensera och syrorna stannar kvar i kroppen och belastar organen. Om pH-värdet i saliven är 6,5 eller lägre samtidigt som pH-värdet i urinen är 6,5 eller högre är personen allvarligt försurad. Nu kan du enkelt själv testa dina pH-värden med pH-remsor, och påverka dina pH-värden. Att rätta till syra-bas balansen kan ta lite tid, men du ser genast förändringar och resultat på pH-remsorna!
  23. 1 point
    1177 - Vårdguiden: Kostråd om du har en stomi för avföring Det är bra att fortsätta äta samma typ av mat som du gjorde innan operationen. Det är bra att äta på regelbundna tider, äta långsamt, tugga väl och dricka mycket vätska. Du som har en stomi på tunntarmen kan vara känslig för trådig och svårsmält mat den första tiden efter operationen. Exempel på sådan mat är svamp, majs och broccolistjälkar. Det kan därför vara bra att undvika dessa livsmedel ungefär fyra till sex veckor efter operationen. Du förlorar mer vätska och salt med avföringen genom en stomi på tunntarmen. Det beror på att avföringen inte passerar genom tjocktarmen, där vätska och salt annars sugs upp. Du bör därför tänka på att dricka mer vätska och att salta extra på maten. Detta är extra viktigt under varma dagar och om du anstränger kroppen mycket. Du som har en stomi på tjocktarmen kan uppleva besvär med ljudet från gaser. Eftersom du inte kan styra över när gaser ska komma genom stomin kan det vara bra att tänka på att viss mat kan ge ökad gasbildning. Det gäller till exempel lök, ägg, bönor och mat som innehåller sötningsmedlet sorbitol.
  24. 1 point
    Persbrandt var tillfrågad för huvudrollen. Men manuset var för svårt och fysiskt för honom. Så det kan eventuellt bli en serie på 10-12 avsnitt istället bara finansiärerna skrapat ihop några miljoner😊
  25. 1 point
    När kommer filmen? Jag tror inte jag kommer att uppskatta boken 😁
  26. 1 point
    Låter som samma person har reggat två konton för att göra smygreklam. Hur som är helst är det en skräpprodukt. BCAA är en bluffprodukt från kosttillskottsbranschen.
  27. 1 point
    Nog kan man väl anse ett inlägg, som i en tråd ger direkt anledning till allvarlig kommentar om risk, kunna införas direkt i tråden, utan att anses som urspårning. Forumet och dess trådar bör kunna anses som en levande organism där tankar blöts och stöts - inte som ett byråkratiskt styrt system.
  28. 1 point
    Efter flera års funderande faktiskt och nu inspirerad av denna tråd så har även jag införskaffat ett tyngdtäcke. Jag förstår precis Stackars Jacks brottningsmatch med att få på ett påslakan, jag kan säga att det är inte något jag göt själv utan det tarvar två personer till detta 💪 Mitt täcke väger 9 kilo och är förvånansvärt svalt, fyllt med glaspärlor. Jag har nu använt det en vecka och jag måste nog säga att det motsvarar mina förväntningar, jag sover bättre, vaknar mindre sällan och vaknar jag så somnar jag oftast om genast. Jag svettas mindre och det konstiga är att under ett vanligt täcke svettas jag floder på nätterna och sover helst utan något täcke, trots ett väldigt svalt rum på ca 12-14 grader nu på vintern, men med tyngdtäcket verkar "termostaten" i kroppen fungera 😀 På det hela taget en bra investering, man ligger där man ligger då man väl ha lagt sig, och lite styrketräning på köpet får man varje morgon vid bäddning 😜
  29. 1 point
    Min första tanke när jag hörde "nyheten" på radio var att det första vi ska göra är inte att slopa ekologisk odling, det första som bör göras är att sluta odla sånt som är helt onödigt. På min lista över onödig odling i Sverige kommer socker på första plats, därefter spannmål. Vet inte om det odlas tobak i Sverige, men sett till världen ligger det också högt, och naturligtvis odling av droger. Vad tycker ni andra att man borde sluta odla?