Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2019-06-11 i alla områden

  1. 5 points
    Det här inlägget borde vara fastklistrat som första inlägg på LCHF för nybörjare: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/guider
  2. 5 points
    Astrup är ständigt i farten, nu med en ny studie tillsammans med vad han kallar ledande forskare i världen: https://www.mdpi.com/2072-6643/11/6/1280?fbclid=IwAR3rovw4q7szNYD4WaAFULzM-tXBPS7QjJHDax9jnefO3sG7n_IxnVEAuZM Denna länk direkt till PDF fulltext: https://www.mdpi.com/2072-6643/11/6/1280/pdf "Mängden kolhydrater och särskilt de som ger snabb blodsockerhöjning (högt glykemisk index) ökar risken för viktökning och typ 2 diabetes (speciellt de ca 25 % av befolkningen som har prediabetes)." Så skriver han på FB, fast på danska då 😀
  3. 5 points
    Jag skulle aldrig misstänka MariaF skriver här för att sälja bönpasta. Tvärtom MariaF är definitiv engagerad i de frågor som det här forumet är skapat för att huvudsakligen diskutera. MEN TRÅDSTARTAREN har bara varit inloggad en gång, och det var då inlägget gjordes. Så Peter B kan nog ha fog för sin synpunkt, och en moderators uppgift är väl bland annat se till att forumet inte blir ett forum där företag kan skaffa sig gratis reklam. Det skulle minska värdet av forum diskussionerna .
  4. 3 points
    Är du inte lite paranoid nu...? 🤔 Typ som jag med nykomling som berättade om namngiven bönpasta... PS: Tens lindrar förresten förvärkar väldigt effektivt.
  5. 3 points
    Jag dricker också chagate, 1 dl varje dag, vilket jag har gjort ett år snart. Jag tar prover ganska regelbundet och har en brist på neutrofila blodkroppar, när jag dricker chaga så ökar de till nästan normala nivåer, när jag har "fuskat" och inte druckit så har de sjunkit igen. En vän äter Waran, när denne vän började med chaga så behövdes mindre Waran för att hålla PK inom terapeutisk nivå, vilket har fortsatt. Om chaga hjälper eller om det är "slumpen" att det blivit så vet jag inte, men jag fortsätter, ska koka en ny omgång nu faktiskt 🙂
  6. 2 points
    Jag har både plockat egen chaga eller sprängticka som den också kallas (obs faller inte under allemansrätten), torkat och använt svampen. Den föra med sig väldigt många positiva hälsoeffekter men vet inte om vi vanliga dödliga människor kan mäta effekterna mer än att känna efter hur man mår... Den ska till exempel stärka immunförsvaret och faktum är att sedan jag börjat använda den har jag inte varit sjuk. Beror det på svampen? Det är oklart men har kanske fått bättre immunförsvar Hittade en grym chaga artikel och bild (från axelsons.se (gamla friskvårdsmagasinet)) som jag bifogar! Där kan man läsa mer om vilka effekter svampen kan ha. Sen vet jag inte exakt hur mycket man kan konsumera när man t.ex går på LCHF eller keto? Jag brukar göra chaga te vilket inte har tagit mig ut ur ketos när jag mätt med både stickor och blodmätare. Men det kanske finns någon annan som har annan erfarenhet från det?
  7. 2 points
    Som forummedlem har jag ingen aning om hur bra Bemer är, det verkar trots allt vara en produkt som används här och där får man känslan av. Kanske funkar för en del? Men som moderator 😉 stör jag mig på den här typen av inlägg där man blir medlem nämner en produkt och sen aldrig dyker upp igen (luktar reklam) . Dessutom har du (Elsie) ju testat produkten. Kan du inte berätta lite vad den gav dig? Hursomhelst dyker du inte upp inom några dagar och skriver lite mer om dina erfarenheter och varför du undrar om produkten så kommer jag att redigera bort alla referenser till Bremer i denna tråd.
  8. 1 point
    It's Day 2: Tuesday, June 11th. Today's speakers... Doug Reynolds - Founder of LowCarbUSA Gary Taubes - New York Times Best Sellers: Why We Get Fat and The Case Against Sugar Wolfram Alderson - CEO of the Hypoglycemia Support Foundation and Global Education Director for Dr. Robert Lustig Dr. Nasha Winters - N.D., Bestselling Author of Metabolic Approach to Cancer Dr. David Diamond - M.D., Ph.D., Neuroscientist, Professor University of South Florida, Discusses connection between sugar and Alzheimer’s and more Craig Emmerich - Author of Keto: The Complete Guide to Success Dr. Lewis Cantley - Cornell University, The Cantley Lab, The Science behind the Sugar, Insulin, Cancer Connection Youtube: Obesity, Diabetes and Cancer: The Insulin Connection DietDoctor Amerikanska forskare undersöker sambandet mellan socker, insulin, keto och cancer Belinda Fettke - The Driving Force Behind the Current Dietary Guidelines... It's NOT what you think! Bitten Jonsson - One of the world’s first and most respected leaders in the sugar addiction recovery space
  9. 1 point
    Robert Cywes, överviktskirurg med personlig erfarenhet av sockerberoende presenterade sin modell för att se på övervikt och matberoende/känsloätande. Intensiv och inspirerande kille. Finns som video-skola med 12 kapitel på Low carb USA: https://www.lowcarbusa.org/videos/diabetes-understood-series/ Hans Addiction model:
  10. 1 point
    Ja, egentligen skulle det vara intressant att experimentera lite mer... t ex att äta ännu mer kolhydrater typ 50-150 gram under en lite längre period och se vad som händer och variera lite mellan "dåliga" och "bra" kolhydrater men det känns lite som att "leka" med hälsan i onödan. Men ibland har jag mina "dåliga" perioder t ex på delar av semestern, högtider eller bara på grund av dålig karaktär (högt sug av sött). 😉 Men det vill man ju inte riktigt sätta i system och konsekvent äta "dåligt" en månad i sträck utan jag tar det hellre som enskilda dåliga dagar där man sen så snabbt som möjligt går tillbaka och äter som vanligt. Hursomhelst blodsockret ser inte alls bra ut såna dagar. Då ligger det runt 6,5 -7,5 som lägst oavsett tidpunkt på dygnet. Men teoretiskt skulle det kunna vara någon form av omställningsproblem där det efter ett tag skulle börja gå nedåt om man fortsatte äta lite mer kolhydrater. Det som talar emot det är att jag vid två tillfällen kostat på mig att ta C-peptid ("insulin") hos Werlabs. Det har då legat på 0.74 och 0.95 nmol/L vilket är den övre delen av refrerensintervallet. I min värld borde en metabolt frisk person som äter LCHF ligga i undre delen av referensintervallet. Så när jag äter mer kolhydrater ligger "insulinet" sannolikt ytterligare en bit högre och det är inget jag har lust att experimentera med när jag ändå inte har råd att mäta hur det ligger till.
  11. 1 point
    "Day 1 Speakers on the Kick Sugar Summit. Begins Monday, June 10th. It's free and online--straight to your email inbox. Sign up here: http://kicksugarsummit.com/?afmc=5l" Chris Palmer Psychology Today: Six Steps to Stop an Addiction to Sugar and Junk Food
  12. 1 point
    Så... nu ger du upp och äter det som faller dig in, mat eller godis, och lägger på 25, 30, 35kg till? Vad menar du med att LCHF funkade en vecka och sedan var det som att gå in i en bergvägg? Då var du väl inte ens förbi omställningen..? Lite för kort tid innan utvärdering menar jag. Har du sökt hjälp nånstans? Och nu menar jag inte här i forumet, alltså... Oavsett vilken metod du tillämpar så finns det en underliggande orsak till VARFÖR det inte funkar. Jag tror tarmen kan vara en starkt bidragande orsak... Personligen träffar jag en kinesiolog som hjälper mig beta av diverse obalanser i kroppen vilket påverkat sånt jag haft problem med i många år, sådant jag försökt komma åt med kosten men inte nått ända fram med. Likaså hoppade jag på Anna Halléns ALP-projekt (startar i augusti igen) för att hjälpa lever och lymfa att rensa kroppen på gifter. Strikt är inte alltid svaret, om du med strikt menar lite kolhydrater/fasta. Min teori att gamla stresskador som inte läkt kan behöva hjälp att göra det annars kan inte kroppen ta till sig all näring den får eller rätta till obalanser, hur mycket den än vill, och då funkar inte de metoder som man tycker borde funka. Kanske kommer kroppen en bit på vägen själv men inte hela vägen fram. Lägger man då på stressorer på vägen, även små sådana, så förstärker man gamla skador. Kanske behöver du flytta ditt fokus oavsett hur du vill göra framöver, LCHF eller annat? Istället för att fokusera på vikten kanske du ska fokusera på varför du går loss på LCHF-daim som du skrev om ovan? Varför du lägger stress och press på dig själv med räknandet (inte lätt att bryta, jag vet)? Kanske fundera över detta med fibromyalgi (kan åter varmt rekommendera Dr.Rostenbergs youtube-föreläsningar och hemsidan beyondmthfr.com)? Jag tror de två bottnar i samma problem, dvs tarmen, därav att jag återkommer till den. Balansen i tarmfloran är så viktig! Har man mer virus och svamp istället för bakterier så mår man inte bra, har sug efter fel saker osv. Har man mer Firmicutes-bakterier än Bacteroides-baketerier tenderar man att bli tjock (Dr.Perlmutter/Skydda din hjärna eller drperlmutter.com) och man kan inte alltid ändra på förhållandet mellan invånarna i tarmfloran utan hjälp. Lycka till med vad du än väljer att göra!
  13. 1 point
    Jag tror anledningen till att man blir förvånad över att det fungerar olika från gång till gång är att man har någon sorts förenklad bild av att en människa drivs av någon sorts mekanisk relativt lättberäknad process som en bil. Men bara för att blanda in helt andra faktorer än det vi oftast diskuterar här, om man känner sig lycklig eller olycklig, om man sover mer eller mindre, om man är mer eller mindre stressad, o s v, allt detta spelar roll. Det är ju egentligen nästan lite naivt och tro att varje "bantningsrunda" fungerar likadant. Men du verkar ha ganska lätt att vara konsekvent, äta strikt och fasta, det kommer att ge resultat. Gör det inte det så kan du alltid öka fettmängden ytterligare och äta ännu mera sällan. Det svåraste är egentligen sen att äta på ett sånt sätt att man håller vikten relativt konstant över tid... det är nog för de flesta av oss den riktigt stora utmaningen.
  14. 1 point
    Jag har gått och tänk på det en längre tid. Är det så att vi nu bevittnar utgallringen av dom som har "fel" gener för att överleva i insulin-glukossamhället? En Darwinistisk rensning, only the strong survive, dvs de som kan hantera förhöjt insulin och blodsocker. Om någon. De som inte kan hantera det och inte begriper att det går att undvika och åtgärdar sin kost dör ut. Samma med vegetabiliska oljor och vegansk kost. Jag tänker också på celiaki och vetesamhället, de med genetiken som ger celiaki skulle dö ut om vi inte förstått problemet och åtgärdat. Hur såg det ut i de tidiga vetekulturerna, fanns det celiaki då ? Försvann celiakigenerna då de drabbade dog av undernäring? Varför har Sverige mest celiaki i världen? För att vi har fler kvar med genetiken tack vare att vete blev stort i kosten väldigt sent jämfört andra mer sydliga länder? Faktiskt under min livstid. Förutsättningarna/miljön har ändrats och vi kommer (kanske) att apassa oss till det nya men till en mycket hög kostnad. Vad som kommer ut i andra änden ??? Eller så använder vi vårt skarpaste organ och tar reda på varför vi håller på att slås ut och gör nåt åt saken. Vore kul att höra era tankar på detta lite filosofiska framspel. 🙂