Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2019-06-27 i alla områden

  1. 6 points
    Jag gissar att förvirringen kring din fråga handlar om att jag (med flera) ser näringsinnehåll som något man mäter, medan du ser näringsinnehåll som något som forskas fram(?). Jag gissar också att du därmed inte heller litar på alla olika databser som anger näringsinnehållet i olika livsmedel, som t.ex.: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas Matkalkyl (min personliga faviorit) Fineli (finsk databas på svenska) Om man, i likhet med mig, faktiskt tror att dessa värden är någorlunda korrekta (så korrekt det är möjligt att uttala sig) så kan vem som helst "slå upp" den frukt man är intresserad av och sedan jämföra med olika grönsaker. För detta krävs ingen forskning, lika lite som det behövs forskning för att jämföra en persons vikt med en annans. Man kan också räkna ut hur mycket man behöver äta av de här frukterna som sägs vara "fullproppade med vitaminer", och se om mängden är rimlig att få i sig under en dag, och sedan se hur mycket man behöver för olika grönsaker. När det gäller C-vitamin behöver man få i sig 150 gram apelsin som åtföljs av drygt 15 gram kolhydrater, men bara 40 gram paprika, som ger drygt 2 gram kolhydrater, t.ex. Men som sagt, tror man inte att värdena i dessa databaser stämmer så står man inför ett betydande dilemma. Och då kan man självklart inte heller lita på DietDoctors redogörelser, som ju baseras på uppmätta värden. Min bedömning är att råden stämmer väl med de värden som anges i databaserna.
  2. 5 points
    Fiasofia, de flesta här på forumet trodde nog från början att du äter LCHF men det verkar inte riktigt vara så? Inget fel med det. Men våra råd kan bli lite konstiga då. Jag skulle rekommendera att du läser den här sidan: https://www.dietdoctor.com/se/typ-1-diabetes och funderar på om LCHF är något för dig?
  3. 4 points
    Sommarhälsningar från Jämtland. Idag blev det 6 km stavgång runt Bynäset på Frösön i hård blåst från fjällen, som du kan se av min något vindrufsiga frisyr på den bifogade bilden. Det här hade varit otänkbart efter min ryggskada, utan mina 10 år med LCHF. En hel del viljestyrka, daglig träning och lymfmassage, minimerande av stress, ordentligt med vila och förstås rejält med bra mat har gjort den här återhämtningen möjlig. Nu när det poppar upp så många nya dieter så tyckte jag det var dags att slå ett slag för gammal hederlig LCHF, som ju tyvärr här och där betraktas som något som inte fungerar för oss kvinnor som kommit upp lite i åren. Men jag är ju ett levande bevis på att det funkar i längden vid snart fyllda 58, bara man håller sig till riktig mat och inte svävar ut alltför mycket med socker och andra snabba kolhydrater + de där mysiga glasen vin mest varje dag, särskilt på sommaren... Då är det svårt att behålla både hälsan och vikten. Jag är idag både starkare och slankare än på 30 år. Ingen quickfix med kalorisnåla dieter hade kunnat åstadkomma den här förändringen. Kan jag så kan du
  4. 2 points
    För att ta reda på vad du mår bra av att äta skulle det autoimmuna protokollet kunna vara en metod. Rekommenderar i så fall boken Autoimmun handbok. Där beskrivs hur du ska gå till väga. På Paleotekets hemsida finns en översikt över metoden: Vad är AIP? Men känslighet för kemiska ämnen är ju inte detsamma som reaktioner på inflammatoriska ämnen. Jag tänker att du kanske måste vara noga med att välja mat som är ekologiskt odlad, utan tillsatser och bekämpningsmedel, och kött utan antibiotika och annat skräp.
  5. 2 points
    Jag säger som jag brukar, mer information innan vi över huvudtaget kan svara. https://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_kemisk_känslighet Iallafall så är det här forumet främst för att ge folk som vill äta LCHF/Keto/Paleo eller annan nyttig kost.. (främst altså för folk som vill äta nyttigt men inte ligger nära SLVs eller WHOs kostrekomendationer), en alternativ syn på kost! Oså har vi en del vegetarianer, mest troligt rätt få veganer även om det inte är omöjligt, oså alla möjliga andra som är allergiska eller har andra problems. Såå, så här ser LCHF ut i ett idealt tillstånd; Eller så här; Dvs inga konstiga grejer alls.. mest vanlig mat!
  6. 2 points
    Dricker du vatten så späs urinketonerna ut! Oså kan man mäta blodketoner samt utandningsketoner. Blodketoner ä'r de exaktaste. Dvs det är tre olika ketoner man mäter. Det bästa att mäta är byxliningen, det säger mest, iallafall om du är situerad som att man för sin hälsa borde gå ner i vikt. Och på det får du av mig en frisedel att nästan väga lite vad som helst på vågen om bara byxliningen minskar, iomed att det allvarligaste är bukfetma.. iomed att det ofta är symptom på en massa ohälsosamma andra saker.
  7. 2 points
    Det förklarar en hel del! Iallafall skall du då få ett uttalande med evidens C, dvs från mig som överhuvudtaget inte är någon auktoritet på varken det ena eller andra! Fördelen med LCHF för typ 1 är att man lättare kan administrera och räkna ut sitt insulinbehov, dvs man skall som regel inte ligga lika lågt på kolisar som typ 2! En annan fördel för typ 1 är iallafall i början är, att man inte är insulinresistent.. vilket är typ 2s problem. En nackdel med att vara typ 1 är att om det får skena är att kroppen bildar glukos/blodsocker hej vilt.. så man behöver som regel inget extra socker/kolhydrater.. alls! Oså behöver man speciellt inga proteinshakes, bananer eller annat som tarvar extra insulin! Utan man behöver prexis som alla andra äta en väl sammansatt kost. Skillnaden mot friska är att man behöver äta nästan exakt samma varje dag, iomed att man måste tillföra insulin själv via spruta eller pump. Dels så måste du beräkna insulindosen för olika kolhydrater dels för proteinet! Dvs proteinshakes är för friska.. lite lata eller iallafall de orkar inte laga till och äta mer kött i förhållande till sin träning, som regel, så handlar det om glukogena aminosyror, typ sådana som skall täcka upp för det glykogen man förbrukade under anaerob träning, samt för spillet i proteolysen/proteinsyntesen! Men detta gäller i princip bara de som tränar på väldans hög nivå, typ landslaget/OS-truppen, de kan ha någon nytta utav detta!
  8. 2 points
    "Socker" är inte bara socker utan även andra kolhydratkällor. Många av oss som hamnat här (i LCHF-sfären) har gjort det för att sockret och mjölet gjort oss sjuka. En del så till den grad att de behöver undvika mängderna i morot också. T1-diabetes har till viss del en annan problematik men av din beskrivning att döma så äter du mycket socker (fast då i form av ris, mjöl och potatis) och det ger förstås utslag på ditt blodsocker. Om du fått hjälp av en "vanlig" dietist så har du sannolikt fått de gamla vanliga råden om att äta high carb och medicinera för det. Har du läst Kostdoktorns T1-guide? https://www.dietdoctor.com/se/typ-1-diabetes
  9. 2 points
    Och, hade jag tänkt tillägga...tio kilo brukar funka något så när lätt (apropå "det rör sig!"). Det gick t.o.m. med Viktväktarna för snart 20 år sedan. Det gick med LCHF, första året. Det gick med fasta (förra våren). Det är en bit kvar dit (till minus tio kg) nu...och sedan återstår frågan om vad som hander sedan. Det enda I detta sammanhang där jag gav upp trots att det funkade är fastan; jag tycker det är svårt att fasta, att få in det I vardagen, svårt att inte få tugga, och ibland blir jag matfixerad och tappar all concentration. ALP är lättare I det sammanhanget...men har inte bevisat att det funkar för viktnedgång. Ännu. Men så länge jag kan leva med kosten, och mår bra av den, så kan jag fortsätta.
  10. 1 point
    Tack för ditt uppmuntrande inlägg Birgitta. Jag tror att med envishet och att troget följa lågkolhydratlinjen kan de allra flesta bli friskare och slankare. Men det är ingen qvick-fix. Man får hålla ut och röra på sig. Promenad o styrketräning passar i stort sett alla såvida man inte har ett handikapp som lägger hinder i vägen. Men de flesta kan anpassa träningen efter sin fömåga och öka på litet efterhand. Jag gillar Annika Dahlqvists lchf koncept och är tacksam för din hälsoberättelse och fina recept som du ofta delar. Dina kokböcket är en skatt att ösa ur för riktig inspirerande och god mat!
  11. 1 point
    Då får du nog läsa på så du inte hinner jobba på dagarna, för det är fortfarande Evidence C! Iallafall så har du tur, för Aftonbladets vetenskapsjournalist har kikat på ämnet, möjligen Evidens D? "Det finns få saker som skapar samma panik i barnfamiljer som den kampanj som pågår och skanderar ”Fem om dagen”. Om det är svårt att få i ungarna en morot, hur ska man då kunna tratta i dem ytterligare 450 gram? Det här ”5 a day” började i USA för tio år sedan och en av initiativtagarna till kampanjen var – häpp! – Dole, världens största importör och distributör av frukt och grönt. I andra länder är det också branschintressen som driver på om att vi ska äta mer av deras varor Låt mig nu påminna om att vi bor i ett land där människan existerat i åtskilliga tusen år utan annat grönt än rovor och vi är ett riktigt välmående folk. – Sedan potatisen infördes som basvara har vi mått bra, säger Rickard Tellström, som är docent i måltidskunskap. Frukt och grönsaker, förutom rotfrukter, har vi aldrig varit särskilt intresserade av, av rätt naturliga orsaker. Det är svårt att odla så värst mycket i ett land där det nära nog råder permafrost. Då ser matkulturen annorlunda ut än i ett varmare land. Vi har anammat det tysk-franska köket, upplyser Rickard Tellström mig om, som baseras på potatis, kött, sås och inlagd pressgurka eller rödbetor, som ett litet garnityr. Det är naturligtvis inget fel att äta frukt och grönt. Det konstiga är att det som framställs som någon slags vetenskaplig sanning uppträder lite som det vill i olika länder. Här i Sverige ska vi äta ett halvkilo grönt om dagen – potatis borträknat. I USA ska man äta nio portioner per dag. I Frankrike sex portioner. I vissa länder betonas det att frukt och grönt skyddar mot cancer, i andra att det är hjärt- och kärlsjukdomar som hålls stången, i ytterligare andra att det är en kur mot övervikt och diabetes. Om vi tänker bort alla moderniteter som frys, växthus och snabba transporter, hur fasiken skulle vi kunna äta enligt rådet ”Fem om dagen” nu, här, i mars månad? Och vi är ändå inte sååå olika våra förfäder att vår överlevnad numer skulle hänga på importerade jordgubbar. Vad hände med ”An apple a day keeps the doctor away”?" https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/rL8l3A/darfor-ska-du-inte-ata-ett-halvt-kilo-gront-om-dagen Såå.. frukt är inte näringslöst, det tillför en del vatten samt fibrer som gynnar vår peralistik, sam några vattenlösliga vitaminer som vi inte alltid får från animalier, om vi inte äter inälvor minst en gång i veckan, samt fisk två gånger i veckan varav en fet fisk! Variera det med färska grönsaker per årstid, samt likaså frukt och egenplockade bär. Dvs frukt är inte näringslöst, de är som regel näringsfattiga, däremot kan de tillföra vissa vitaminer och spårämen, som kan vara lite luriga att få i sig från animaliska livsmedel. Och då vill jag framhålla Folsyra, som man främst får från gröna blad, och som är jätteviktiga för kvinnor som tänkas kan bli gravida. Om de inte äter lever varje vecka, speciellt kycklinglever! Såå.. frukt är rätt näringsfattigt mest vatten, fibrer och kolhydrater, men en del av en väl sammansatt diet, främst då per årstid/närodlade/självplockade i skogen. Vad hände med "An apple a day keeps the doctor away"?
  12. 1 point
    Hej igen Fiasofia. Jag kan iallafall säga så mycket som så att Dr Bernstien själv är typ 1 diabetiker sen sin ungdom, på den tiden då nästan ingen hade koll. Som tur var så var han ingenjör, samt att hans fru jobbade inom sjukvården, så han fick tillgång till de då rätt sällsynta blodsockermätarna, via sin fru! Och han mätte och mätte och kom fram till att man i princip inget visste, så han ville publicera sina upptäckter, det gick inte iomed att han inte hade rätt utbildning.. så han gjorde vad alla dedikerade borde ha gjort, dvs han gick igenom hela läkarutbildningen.. för att få publicera sina resultat. Så han har både ingenjörsutbildning samt läkarutbildning.. till slut skrev han sin epokgörande bok; http://www.diabetes-book.com/diabetes-solution/ Här debaterar Dr Bernstein med en annan läkare som själv inte är diabetiker!
  13. 1 point
  14. 1 point
    Anledningen till min fråga är ett intressant påstående från Kostdoktorn, som jag ville kolla närmare på. Jag kunde dock inte hitta källa eller forskning på egen hand. Under rubriken "Kan du få näringsbrister av LCHF" står följande: "Frukt betraktas ofta som mycket nyttigt. Det är ett sorgligt missförstånd. Vid sidan om C-vitamin är det väldigt lite näring i modern frukt. Numera är de förädlade för att vara mycket söta och innehåller mest socker. Frukt är helt enkelt godis från naturen och ska sannolikt ätas med måtta. Juice är naturligtvis ännu värre." Jag tycker helt enkelt att det är intressant eftersom frukt ansetts fullpackat med vitaminer så länge jag minns. Jag har känt en oro över detta då jag äter keto. Kommer jag bli utarmad på vitaminer? Innan jag slappnar av vill jag veta säkert, jag är sån bara. Och då vill jag gärna kunna läsa forskningen som ligger till grund för dessa fakta som presenteras här.
  15. 1 point
    Hej! Intressant att jag hittade detta forum nu 🙂 Har också testat vattenfasta för första gången. Först 4 dygn (midsommarveckan) och nu 48 tim (ska bryta ikväll). Mitt mål är att vara fettdriven. Har kört LCHF från och till i flera år för att det är så hälsosamt. Att fasta i 4 dygn var inget jobbigt alls. Jag blev verkligen positivt överraskad. Känner på typen av "hunger" när kroppen är "nere i frysen och hämtar maten". Är det någon som använder ketossticks? Upplever ni de noggranna? Jag tycker nog att de mäter bäst på morgonen. Kan vara att vattnet man dricker spär ut?
  16. 1 point
    Om man ser på den traditionella behandlingen av typ 1 diabetes med de kostrekommendationerna och medicinering som du verkar följa så bygger den på att du SKA följa tallriksmodellen och kompensera med insulin. Om man tänker bara lite logiskt så inser man att en kropp som inte kan tillverka insulin borde inte belastas av stora mängder glukos (finns i stora mängder i pasta, ris, bröd, potatis, bananer). Att spruta in insulin för att kompensera för all den glukos är en mycket kortsiktigt uttänkt behandling. Före eller senare måste man öka dosen insulin eftersom kroppen kommer att bli insulinresistent och då har man utvecklat både typ 1 OCH typ 2 diabetes och blir fattigare pga all den insulin som måste sprutas in. Framtiden är inte så ljus för den behandling. I den traditionella behandlingen får man också rådet att "röra på sig mera" också i ett försök att förbränna överskottet av glukosen som man enligt tallriksmodellen stoppar i sig. Träning i sig är det inget fel på MEN för att kunna använda den för att kompensera glukosöverskottet måste man träna som ett djur, vilket verkar vara precis det du försöker göra. Tyvärr glömmer man att maten som är baserad på stärkelserika livsmedel är också näringsfattig och en människa som tränar massor måste också ge sin kropp mer näring. Proteinpulvret är en ultraprocessad livsmedel och är inte bra näring, köttet är bättre. Här tycker jag också att LCHF/paleo/keto har sin fördel då man äter mer av näringstäta matvaror och belastar kroppen mindre.
  17. 1 point
    Är väl beredd på utföra olika former av fasta i perioder, dock inte torrfasta. i övrigt har jag lagt om all kost radikalt
  18. 1 point
    En vecka har hon bott i eget hus, dottern. Verkar gå ganska bra. Med mig alltså. Matveckan har känts bra. Visst blev det jordgubbar, lite nötter och några kex till osten under helgen men ändå åt rätt håll. Veckoviktnedgång -1 hg. Hade givetvis hoppats på mer, men det är ändå neråt. En sjutusan till huvudvärk idag men den släppte nu ikväll. Dagens positiva: pantade mååånga flaskor och fick bättre plats i mitt skafferi.
  19. 1 point
    Ta gärna en titt på vår guide om frukt och bär på engelska: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/fruits Det arbetas hårt med att evidensbasera alla våra guider, även de äldre, ett jobb vi tyvärr ligger efter med på den svenska sidan. Är man ute efter vetenskapliga referenser kan det alltså vara en god ide att söka upp motsvarande guide på engelska.
  20. 1 point
    Jag håller starkt på: How to get a bikini body: Have a body. Put on a bikini. Så just det stör mig inte alls. Men 30 kg är onödiga, och tunga, att släpa på. Jag drömmer ju om Göteborgsvarvet. Än så länge är det bara promenader. Gick hem från jobbet igår (8 km). Siktar på Götaleden (gotaleden?) i sommar (Goteborg - Alingsås I lagom etapper). Men det är mycket jag ska göra I sommar (rensa I källaren). Min sista semester som avslutas av jobb... och I höst blir det nog fullt upp, då också. Jag behöver min ork, och gärna lite till.
  21. 1 point
    Hurra! Det rör sig! Bra jobbat! Och vad sjutton, det kommer ju en "beach" varje år, om man inte hellre satsar på "Bitch 20xx".
  22. 1 point
    Slutet av juni. Tiden går fort. Jag har sju arbetsveckor kvar...om jag inte hittar ett nytt jobb framöver - men jag vet inte om den sannolikheten ens är märkbar. Extraknäck, däremot. Solen skiner. Snart är det semester, bara ett par veckor kvar. På torsdag åker dottern och jag till LCHF-campingen I Säffle. Maten - ja, den senare fasen av ALP funkar för mig. Det är lite periodisk fasta, det är inte en massa olika dagar...och jag behöver inte fundera på frukost direct när jag vaknar (vid den tidpunkten funderar jag inte alls, och absolut inte på mat. Men får jag vänta ett par timmar är det ok). Jag har fortfarande Inga som helst hungerkänslor, så lite stökigt är det (1) när ska jag äta? det är lätt att glömma bort helt 2) hur mycket ska jag äta?) men det går. Oviljan är borta, huvudet ganska klart, initiativförmåga ganska ok, och totalt 5,5 kg på elva veckor. Blir väl klar nästa sommar, om det fortsätter så här.
  23. 1 point
    Man går genom olika faser när man börjar med LCHF. I början är det väldigt svårt att släppa det som har varit ens drog och det hjälper om man blir medveten om den drogen. För min man var det smågodis, för mig sötat bröd och definitivt glass. Precis som @MariaF tycker jag att man inte ska glömma varför man har börjat med LCHF. Jag tror att LCHF hjälper många eftersom när man börjar sålla bort livsmedel med hög kolhydratinnehåll så försvinner de flesta ultraprocessade livsmedel som godis, läsk, bullar, kakor, pasta, bröd. Dessa livsmedel innehåller försvinnande lite näring men många tillsatser och E-ämnen. Om man vill lyckas med LCHF så kan man inte fortsätta äta det som har gjort en fet och/eller sjuk. Godis och glass tillhör den kategorin livsmedel. Även i små mängder kan dessa komma i vägen för viktnedgången och tillfrisknandet. Sedan finns en underbar fördel med att låta bli godis, glass och annat som är sött en månad eller två. Smaklökarna sockersaneras och du kommer att upptäcka att saker som 70% choklad kommer att smaka alldeles för sött, godis kommer att smaka kemiskt och kola - rätt ut sagt äckligt kemiskt. På detta sätt kommer du att bli nöjd när du äter en bråck del av det sockret du åt förut utan att känna att man går miste om något
  24. 1 point
    Hej Lena 66. Jag är 55 år och har på ca ett år gått ner 25 kilo. Jag har ätit precis så mycket fett jag är sugen på. Ibland frossar jag till och med och kilona smälter bort i alla fall. Det enda jag är noga med är att aldrig äta mer än 20 gram kolhydrater per dag. Oftast äter jag bara 10. I övrigt så mäter jag ingenting. Är noga med att mina måltider ska innehålla bra näring dock och väljer bra grönsaker. Vissa kvinnor i vår ålder kan dock ha svårt att gå ner i vikt. Om så är fallet så kan det löna sig att skippa mejerierna ett tag. För min egen del så äter jag det ibland och det har gått bra. Jag fastar också mycket. Att fasta varannan dag är framgångsrikt för de flesta tror jag i viktminskningssyfte och att minska eventuell insulinresistens.
  25. 1 point
    Det blev inte så länge inlägget om industrilobbyism fick stå orört! Det här var tilläget till artikeln: Ett aktuellt exempel är https://www.acsh.org Där kan företag få artiklar skrivna på det sätt de vill ha, och det utan att det syns att de haft inflyttande på artikelns utformande. Allt företagen behöver göra är att donera pengar till ACSH, så får de en artikel skriven rådet sätt de vill ha den. ACSH tar fram någon som är villig att mot ersättning sätta sitt namn på artikeln. ACSH har samlat ett antal "scientific advisors", som är villiga att sätta sitt namn på dylika artiklar.https://www.sourcewatch.org/index.php/American_Council_on_Science_and_Health Så här blev det efter mindre än en dag: Ett exempel är The American Council of Science and Health (ASCH).[10][11] Där kan företag skänka pengar för att få artiklar skrivna på det sätt de vill ha, och det utan att det syns att de haft inflytande på artikelns utformande. ACSH har samlat ett antal "scientific advisors", som är villiga att sätta sitt namn på dylika artiklar.[12] Så wikipedia skribenten som ändrade visar sig vara facebook vän med förra VoF-orföranden Martin Rundkvist. Så han valde att ta bort det som visade på banden mellan ACSH och skeptikerrörelsen som man kan se tydligt i Sourcewatch länken ovan där finns "skeptiker" som Stephen Barrett och Steven Novella. De kallar sig skeptiker, men de är industri-lobbyister. Det brukar voffare inte vilja, att det blir allmänt känt. Så de är pseudoskeptiker. Stephen Barrett, M.D., Pittsboro, han har länge varit lobbyist. Se: Stephen barret sued woman who were chairwomn for an organsisation for woman who were injured by breastinplant.: http://www.encognitive.com/node/1213 https://bolenreport.com/top-pseudo-skeptic-steven-novella-humiliated-on-national-tv-and-it-was-fun-to-watch/ Novella skriver åt ACSH, och har gjort det länge bland annat om socker https://sciencebasedmedicine.org/sugar-industry-research/ Så det var som det brukar sanningar om skeptikerrörelsen band till industrilobbyister får inte vissas på wikipedia, om "skeptikerna" får bestämma.
  26. 1 point
    Om vi sammanfattar påståenden av detta och andra liknande slag, lösryckta ur sina sammanhang, kan vi med ganska stor säkerhet våga påstå att den kvalitet på en studie, som krävs för säkra slutsatser av typen: "bra för", "dåligt för" ...människan, sällan uppfylls. Uppfattningen man under årens lopp fått, är att mängder av studier beställts av intressenter som avser dra nytta av liknande uttalanden. Det kan vara läkemedelsföretag eller producenter av livsmedel, som senare vill tala för andra försäljningsprodukter än det som ligger i stöpsleven - alltså som oftast har bakomliggande ekonomiska skäl.