Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2019-07-15 i alla områden

  1. 3 points
    Jaaaaa! Jag "återvinner" alla ben. Om jag inte orkar koka direkt så lägger jag dem i en påse i frysen så länge. Förr slängde jag räkskalen, men de är ju en guldgruva att göra en fond till snabb fisksoppa. Men jag har även druckit den "ren" med lite dill och purjo, som frukost. Faktisk jättegott. Sparar även ändar av rotsaker, lök, stjälkar av grönt och sånt som jag inte lägger på tallriken men ändå är "mat", som får gå med i buljong. Ja, herregud, hur har man blivit...?! Det ska vara lite vinäger i vattnet så att mineralerna kokar ur lättare.
  2. 2 points
    Det borde det vara men eftersom läkare hellre skriver ut SSRI så lönar sig säkert det bättre.
  3. 1 point
    Har börjat fundera allt mer på det här med antinutrienter. Kom nyligen att lyssna på ett samtal på Youtube där ämnet var oxalater i kosten och hur skadligt det kan vara för vår hälsa. Många har värksjukdomar och annan återkommande smärta som man inte kommer till rätta mer. Kan oxalater vara boven idramat? Man menar att fibromyalgi, andra myalgisjukdomar, utmattninssyndrom mm kan förbättras om man försöker rensa ut inlagring och sluta att äta Oxalatrik mat.Man ger råd hur man ska gå till väga för att inte få besvärliga utrensningssymtom och ger tips på tillskott som kan hjälpa. Man påpekar att utrensning/minskning av oxalater som är bundna i kroppen kan ta tid. För en del går det fortare men många behöver flera månader för att börja uppleva positiva effekter. Författaren uppmanar att innan man börjar så ska man tänka igenom och skriva ner alla symtom o obehag man har - både fysiska och psykiska. Detta för att man lättare ska kunna jämföra och se om man blir bättre. Det är lätt att glömma hur illa man fakiskt har mått. Jag som lider av fibromyalgi - som är mycket bättre av glutenfri kost - men fortfarande ger sig till känna, är nyfiken på att prova de råd man ger. Alla värk- och utmattningssjukdomar är ju stora mysterier som den konventionella sjukvården o forskningen inte alls har några svar på. Eller inte heller kan hjälpa de som lider med. Man står helt handfallen och de flesta läkare är inte heller så intresserade av att träffa den typen av patienter eftersom de inte har några kunskaper om dessa tillstånd. Så här säger man bl a: " Djur kan skydda sig från fara genom att ha skarpa tänder (som vargen), giftig brodd (som getingen), vassa klor (som katten) och så vidare. Plantor kan skydda sig genom att vara giftiga. De kan t.ex. innehålla stora mängder oxalat. Det gör att många skadeinsekter undviker dem. Särskilt är nivåerna av oxalat höga i spenat, mangold, rödbetor och andra betor samt rabarber. Även nötter (särskilt mandel) och te har riktigt höga nivåer av oxalat. Alla sorter säd ligger på höga nivåer, och äter man mycket bröd och pasta ger det ett stort daglig bidrag. Då oxalater skall skydda plantor mot att bli skadade (ätna av skadeinsekter), är oftast halten oxalat störst i skalet. Potatisskal innehåller mer än skalat potatis, fullkornsprodukter innehåller mer än vitt mjöl och så vidare. " En brittisk läkare med fibromyalgi som minskade intaget av oxalater och blev mycket bättre: https://www.dailymail.co.uk/health/article-2174474/The-GP-gave-fruit-veg-cure-aches-pains.html I artikeln förordar hon tyvärr att man ska äta viss högprocessad mat - vilket jag anser är helt felaktigt. Man kan hitta en lågkolhydratkost med låga oxalatnivåer utan problem. Hittade den här bloggen där man kan finna mycket information och även råd för att komma till rätta med och minska ev oxalatinlagring i kroppen. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/ https://glutenochmjolkfri.se/oxalater-plantornas-eget-bekampningsmedel/ Youtubefilmen (på engelska).
  4. 1 point
    Nu för tiden äter jag räkorna med skal på. Det gör man i Kina, så det är nog nyttigt tänkte jag. 😎 Dessutom slipper jag skala räkorna, tar bara av huvudet. Mannen och sonen äter även huvudet. 😱
  5. 1 point
    Med all respekt för alla som kämpar med klimakteriebesvär (även jag har fått en slänga av sleven), men är inte även menopausal hormonbehandling (MHT) en kassako för läkemedelsbolagen? 🤔
  6. 1 point
    Hittade en intressant artikel på hypoteros.info rörande stress, även långvarig stress. Tänker att jag vill spara den i denna tråd. http://www.addisongruppen.se/vetamer_pdfer/stressreaktionernas_biologi.pdf
  7. 1 point
    Tack för dina synpunkter och länken som jag läste.👍
  8. 1 point
    Nackdelar med vegankost Lika väl som man kan sammanfatta fördelarna med LCHF-kost kan man lista nackdelarna med vegankost och liknande lågfettdiet. Nackdelarna nedan upptagna, finns belagda i rader av studier och liknar i viktiga avseenden den konventionella lågfettdieten som under de senaste 50 åren utgått från felaktiga kostråd, initierade i USA och som utan tillräcklig eftertanke förelagts och accepterats av läkare jorden runt och befolkningen i flertalet länder, däribland Sverige. Nackdelarna med all kost som utgår från glukos som huvudsaklig energikälla kan kortfattat sammanfattas enligt följande: Kroppsvikten har lätt att öka: Även vid måttlig mängd dagligt kolhydratintag brukar andelen fruktos vara relativt stor. Fruktosen påverkar aptitregleringen med stor kraft. Det innebär att hungersuget återkommer relativt kort tid efter en måltid. Tendensen att äta mer än kroppen behöver ökar – risken för övervikt är stor. När kroppens normala snabblagring av energi avstannar (cellerna överfulla) lagras överskottet glukos som glykogen i fettceller. Omvandling av lagrat fett till glukos: en process som kräver en lång serie steg. Eftersom sannolikheten för energiöverskott i övriga kroppsceller är stor, kommer energibehovet vanligen att tillfredsställas utan behov att ta energi av fettet. Särskilt negativt är att fettlagringen sker målinriktat till buken runt tarmar och inälvor i övrigt - det som skapar putmage. Sådant fett utgör centrum för de inflammatoriska processer som ligger bakom det metabola syndromet dvs.: Bukfetman Höjt blodtryck Höjd nivå på fasteblodsockret Höga triglycerider Lågt HDL (proteinet som transporterar kolesterolet) Fel förhållande mellan LDL partiklar med stor/liten diameter Stort antal oxiderade LDL-partiklar med kolesterol i blodet. Dessa riskfaktorer är förbundna med funktioner som ligger bakom uppkomsten av hjärt/kärlsjukdomar. Den felaktiga lipidprofilen brukar ofta innebära att både mediciner mot förhöjt blodtryck sätts in resp. STATINER med mängden allvarliga biverkningar som relateras till statiner. I övrigt kan följande punktas: 1. Åldrandeeffekten: Den genomsnittligt höga mängden insulin som produceras via bukspottkörteln påverkar kroppens celler och skapar med tiden insulinresistens – därmed så småningom prediabetes eller diabetes 2. En viktig liten del av insulinet produceras dessutom lokalt i hjärnan, som för optimal funktion är beroende av största möjliga insulinkänslighet. När denna minskar, kan de negativa kognitiva förändringarna övergå i demens/Alzheimer. 2. Diabetes 2 (eller prediabetes): Kontinuerligt högt blodsocker skapar ofta åldersdiabetes - kortids- och långtidssockret (HA1c) höjs ofta dvs. kan inte hållas stabilt lågt. 3. Sämre sömneffekt. Förhållandet djupsömn/remsömn mindre än vid LCHF-kosten ger. 4. Ökad risk för uppkomsten av njursten och gallsten jämfört med vid ketos. 5. Försämrad insulinresistens med åren 6. Gasbildning, uppblåsthet 7. Risk för polycystiskt äggstockssyndrom (PCOS). 8. Sämre hjärnfunktion jämfört med ketogen kost. Detta omfattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet som kan övergå till demens/Alzheimer 9. Irritabelt tarmsyndrom (IBS) relativt vanligt förekommande. 10. Sämre mitokondriell funktion – icke stabila energinivåer 11. Uthållighet prestanda: Endast små mängder lagrad energi (1/10 till 1/100-del jämfört med vid ketos). 12. Högre smärtnivå i hela kroppen: jämfört ned förhållandena vid ketos 13. Varierande energinivåer under hela dygnet med ofta återkommande hunger- och sötsug 14. Halsbränna vanligt förekommande 15. Risk för fettleversjukdom (speciellt vid högt fruktosintag) 16. Migrän relativt ofta förekommande, i övrigt med tendens till huvudvärk 17. Förbränning genom glukos: Denna betraktas numera som oren form av energi. Skälet ligger i att glukos medför oxidativa effekter som bl.a. medför ökad risk för skador på hjärnceller. De i blodet fria radikalerna medför skadliga oxidativa processer och därmed ökar risken för hjärnceller att skadas (visas genom uppkomsten av plack i hjärnan som har direkt samband med demenssjukdomar och åldrande). 18. Relativt stora risker för uppkomsten av autism och biopolär sjukdom 19. Cancerrisk: cancercellen utnyttjar såväl glukos som fruktos för sitt energibehov. 20. Multipelskleros (MS) och reumatoid artrit (RA) uppstår relativt ofta. 21. Acne ofta förekommande 22. Allmän försämring av hälsan. En rad kultursjukdomar uppstår som cancrar, Alzheimers, Parkinson, epilepsi och fettsleversjukdom, som kan utvecklas till cancer. Anmärkning: För den som vill åtgärda uppkomna sjukdomar återstår insättande av rader av läkemedel som vid LCHF-kost på bred front ofta kan åtgärdas utan medicinsk terapi. De tunga medicinska beläggen som finns för den stora mängden nackdelar vid vegan-kost och konventionell lågfett-kost, talar för att människans överlevnad under evolutionen, när den moderna människan utvecklades, inte främst hade samband med glykos som energimedium. I sådant fall hade den stora, komplexa hjärnan aldrig utvecklats. SYNPUNKTER?
  9. 1 point
    " Mina "krascher" innebär att jag antingen blir sängliggandes med något som känns som influensa, alltså ledvärk, muskelsvaghet, extrem trötthet och ibland huvudvärk eller migrän eller så får jag en lightare variant och blir bara tung i kroppen, känsla av utmattning, muskel värk, torr och grusig i ögon och med en molande huvudvärk i bakgrunden. Urinproduktionen blir också extrem under dessa episoder. Efter och under får jag ångest, apati och är trött i flera dagar. Kan ibland dröja veckor innan jag får tillbaka energi och blir mig själv igen. " Jag har följt den här tråden och kom att tänka på oxalatinlagring och utrensningssymtom. Författaren beskriver många symtom som kan uppkomma vid för snabb utrensning - avgiftning. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/
  10. 1 point
    Bra beslut. Jag är carnivore sedan 1,5 år tillbaka. Mår bättre än någonsin. Lever är bra källa för C vitamin och många andra näringsämnen. Besök World Carnivor Tribe på facebook. Även www.meatheals.com. Lycka till
  11. 1 point
    Jag gör ungefär så här, men skippar fond och vin och tar lite vinäger istället: Släng aldrig, ALDRIG räkskal!
  12. 1 point
    Hur gör du då? Kokar du bara skalen eller kryddar du med annat? Utöver dill och purjo, alltså. Jag tänker ofta att jag borde bli bättre på detta med buljong men trots alla försök smakar aldrig min buljong gott... Nu såg jag ett inlägg på engelskspråkiga Dietdoctors facebook och blev inspirerad att testa igen. Nåt inlägg senare hade en bekant lagt upp en bild på hallonmojito. All denna inspiration...
  13. 1 point
    Jag brukar göra det, benen är ju inte urkokta🤔
  14. 1 point
    Doktor Ted Naimans föreläsning om "Protein vs energy" från ett nyligt event (ovanligt att se honom i kostym...): Svagt ljud, men med hörlurar blev det ok.
  15. 1 point
    Jag har det bra i Portugal
  16. 1 point
    Här en 20 min föreläsning som fokuserar på sambandet mellan högt blodsocker och cancerbehandling. Många exempel på att lägre blodsocker ger längre överlevnad. Föreläsningen är publicerad av Virta Health. Dr. Colin Champ - Dietary Recommendations for Cancer/Warburg Metabolism
  17. 1 point
    Tack skall du ha för att du återapporterar, trotts alla råd och förmaningar! Hur som helst så verkar du iallafall ha lite koll på näringsläran.. iomed att du ställde frågan. Och med tanke på att det blev bättre med carniovorisk diet, så pekar det mer på att din tarm är irriterad och behöver vila sig? Allvarligt talat.. kött med fett är något av det mest lättsmälta.. det mesta tas upp, det blir lixom inte så mycket som går rätt igenom. Men glöm för den skull inte rådet om lever!
  18. 1 point
    Skälet till det negativa utfallet är naturligt. Att överhuvudtaget äta vegetariskt kräver mycket djupgående kunskap och tillgång till hälsokostaffärer - apotek hjälper inte. Urvalet av föda är kritiskt. Innehållet spårmetaller, vitaminer är numera drastiskt reducerat via våra utarmade jordar. Exempelvis äpplen innehåller nu 80 % mindre magnesium jämfört med början av 1900-talet. För att få i sig dagsbehovet av C-vitamin krävs att man t.ex. äter ett kilo äpplen per dag. För att tillfredsställa specialisterna på området krävs att man äter 20 - 30 kg äpplen per dag. Självklart att veganer ofta hänger på hälsokostaffären - allt för att de inte känner för att äta något som människan slaktat. Veganer blir inte så gamla. Bland 100-åringar är två procent veganer.
  19. 1 point
    LCHF är f.ö. ingen ensidig kost - det är bara fråga om en förskjutning av tyngdpunkten till och andelen mättat fett i kosten. Inom nivån 20-30 gram vegetabilier dagligen kan jag lätt hålla min ketos vid liv. Den kan jag lätt kontrollera dygnet runt med min KETONIX. Tekniken som jag själv kommit fram till ger en noggrannhet vid konsekutiva mätningar på plus/minus 2 PPM aceton i utandningsluften. Det du påpekade om förbud att märka upp födoämnen med LCHF, kände jag inte till. Intressant - vad ligger bakom det?
  20. 1 point
    Jag anser att du, MariaF, kommer inn på helt fel spår med din kommentar till Nils. Jag uppfattar att Nils försöker att göra en faktuell och vetenskapligt väl grundat uppsummering över vegankostens (& andra lågfettdieter) nackdelar. Jag ser ingen emotionell attack på veganer & andra - listan försöker att hålla sig till kända fakta och visar till relevanta studier. Det är i alla fall Nils´s erklärade målsättning. Och det är väl fullständigt OK och en alldeles nödvändig del av tydliggörandet av rationalet bak grunderna under våra kostval. Kanske borde överskriften vara bredare och inte framhäva just vegankosten. Kanske: Nackdelarna med LowFatHighCarb kost. Det du nämner är en helt annan diskussion: att man aldrig skall göra en konflikt större än den faktiskt är - och att man mycket väl kan kämpa tillsamman på andra fronter - men inte till priset av tystnad - bortigande - om reella motsättningar. LFHC förespråkarna måste väl själva försvara sina val. Vi borde väl istället hjälpa till med att komplementera listorna: kom då gärna med negativpunkter om LCHF & ketos. Och likadant med en positivlista om veganismens fördelar.