Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2020-05-21 i alla områden

  1. 4 points
    Nå har en og en halv uke gått. Jeg skal ikke si at jeg har voldsomt mye energi, men jeg har fått lyst til å gjøre ting igjen. Ordner i huset og i hagen, og i dag har jeg hoppet trampoline med barna. Det kjennes riktig bra! Skal jobbe i helgen, og har gjort klar en stor porsjon LCHF-pai som skal holde meg unna sukkerfeller, så det skal gå helt fint :) Har ikke kommet dit at det går på autopilot. Jeg bruker enda en del tid til å finne ut hva jeg skal spise, og jeg tenker mye på om jeg er sulten, når jeg skal spise neste gang osvosv. Det vanskeligste er nesten å time det med resten av familien sine måltider. Hvis jeg venter med å spise frokost til jeg er skikkelig sulten har jeg jo ikke lyst på mat igjen når det er middagstid for dem.
  2. 4 points
    Bovete? Det är väl en gammal känd växt? Odlad i Sverige, åtminstone förr? Vad behöver man testa där? Såg någon film på fb tror jag det var, om försök med mjölkkor: vad händer om kalvarna får gå kvar hos sina mammor? (de ger lite mindre mjölk, och kalvarna växer snabbare). Sådana studier borde det göras fler av, tycker jag. Och bete, och lantraser och...
  3. 3 points
    Hurra! Det finns fler vuxna som gör detta, alltså?! Enligt min yngste son gör inga andra vuxna det... Jag har naturligtvis pliktskyldigast hoppat lite med barnen ibland tidigare men för bara nån vecka sen lärde jag mig slå en volt! Nu har jag blivit lite mesig och rädd igen så jag stoppar mig i snurren vilket retar mig men vänta bara, snart ska jag, liksom sonen, snurra, ställa mig upp och göra en cool dab! Vad blev det för gott i pajen?
  4. 2 points
    Oh jess! Jeg synes det er morsomt! Etter koronadvalen skal jeg ikke prøve på noen volt med det første. Har nok med å komme meg i aktivitet igjen. Kjennes ut som kroppen knirker 😅 Men kanskje en gang... Flink du er! Man blir ikke for gammel, man bare blir fortalt det så mange ganger at man tror det. Kjør på, sier jeg!! Og ja, en dab er på sin plass etter gjennomført volt 😎 Jeg lager den kjøttfärspaj med kesotäcke fra kostdoktorn. Noe av det beste jeg vet! Skipper bunnen, har bare kjøttdeigen og ostetoppen i en ildfast form og inn i ovnen. Nydelig!!
  5. 2 points
    Och det ser ut som det kan levereras till typ hela Sverige utom öar. Problemet är att alla dessa produkter står som slutsålda, endast ost verkar finnas
  6. 2 points
    Ser man på. Arla kan om de vill. Men det är väl svårt att få de danska produkterna till svenska butiker. Jag gillar Smetana. Om man kokar ur vattnet ur grädden blir fett%en högre. 😉
  7. 2 points
    Nu hittade jag det jag hade i bakhuvudet. 😉 En helt fantastiskt intressant podcast: https://peterattiamd.com/rickjohnson/ Den är väldigt tekniskt (men ignorera bara det tekniska man förstår sammanhanget ändå) --- "3. Finns det några belägg för att otillräcklig mängd vätska i kroppen påverkar viktnedgången negativt vid strikt LCHF? " ... vad som bland annat sägs i podcasten är att ett ökat saltintag (vilket inte är ovanligt vid LCHF) utan att samtidigt dricka mer kan stimulera kroppen att bilda eget fruktos vilket bl a skulle kunna leda till viktökning...så ja det kan finnas belägg för den hypotesen.
  8. 1 point
    Det sägs att man ska äta långsamt, alltså normalt.. inte stressäta och helst inte på stående fot , så det är omställning ang.livsstil absolut, de flesta nu levande generationer lever ju tämligen kroppsförstörande eftersom människor åläggs att tänka som maskiner, som datorer.. rätt destruktivt, men alla erkänner inte utan karriärkarusellerna slukar alltid de allra flesta oavsett, så det är jobbigt. Här också att fullt ut som du säger , leva sådär underbart "RÄTT" , men odlingssaker låter trevligt! Det kräver väl åtminstonde lit sinnesro och tankero, långt ifrån de där fysiska spadtagen som mattar ut kroppen tills den inte kan sova. Det är i och för sig inte likadant industriabete som det var för några år sedan i post-industriella tiden men herregud,. efterverkningarna av de snurrande hjulen då, sätter ändå sina spår, på olika sätt i olika människor. Intressant och spännande. Men tråkigt hur många som faller, rakt in i sjukdomar, stressrelaterade och dagen innan totalförnekades.. sedan ska man visa sig på styva linan och komma med sin fantastiska fullprofessionella vård, som floppar så ofta ändå.. vad jag läst - antalet som redan informeras att insulinsprutorna ä redo och laddade, bara kom.. om "du inte orkar" typ.. "äta normalt" , får sluta skriva, jag blir sååå arg när jag tänker på förolämpningarna. (från vårdsektorn)
  9. 1 point
    Inte lchf-sätt nej, däremot behöver kroppen tillförsel av vatten, kontinuerligt. Jag tänker att vid vikttapp för en passiv individ, krävs annan tilförsel än vid vikttapp för aktiv individ - vilket så tacksamt också skrivs om i länken du skickade in, att bl.a maratonlöpares fysiologiska kretslopp sällan kan jämföras med icke-sportande individer. Särskilt vi som är feta, varit feta eller ständigt står på en slags kritisk gräns att tippa över till den usla mat, som prackats på oss, med vårt medgivande visst.. men samtidigt inte - se t.ex dem som behöverr gnomgå gastric bypass och det där.. har de valt sin mat kanske? Det tror jag knappast om jag får säga det rakt och ärligt. Tacksamt nog vet D.Doctor detta också, varför forumet är Sveriges bästa för också dem som lugnt är på väg rakt in till metabol komplikation, p.g.a väldigt fräcka tag och hefräcka missvisande "råd". Vatten är nyttigt, men patient-situation är ju inte detsamma som icke-patient-situation, bara för att jag är klassad som Diabetiker T2, betyder det iingaunda att jag är någons patient. Väljer själv om jag ska ta en merformin eller inte och kan själv läsa innehålsförteckningar, och tror knappast att det är förenat med fara eller livsfara.. om jag dricker 1 liter vatten mer än vad random personal på VC tycker att "man ska".
  10. 1 point
    Takk! Har lest litt nå, men skjønner jeg må undersøke mere. Har ikke fettfobi, men synes det er vanskelig å spise såpass lite grønnsaker. Dette med salt.. har aldri hørt at man kan få for lite salt, heller tvert imot. Med unntak av ved oppkast/diare, eller ved aktivitet i veldig varmt vær. Aaaargh 🤯🤪
  11. 1 point
  12. 1 point
    Onsdag förmiddag och jag har haft plåstret sen i måndags kväll. Igår hade jag som känningar i äggstockarna och var lite trött. Idag märker jag ingenting speciellt. Var och lämnade blod på morgonen men det känns bra. Har tagit halvledigt de här dagarna för att kunna känna efter. Vet inte riktigt vad jag väntar mig men hoppas känslan av grått ska lyfta.
  13. 1 point
    @Gemma Personligen är det lugnt om det tar tid att laga mat. Andra kan behöva mat snabbt, blir lite knepigt om de då ska äta maten jag håller på att laga. För min del är det ofta en fråga om jag har tid att stå att laga mat för stunden. Har nog perioder av mer plugg respektive mer fritid, samtidigt som det är mycket annat som jag kanske också vill hinna med också. Vid sådana tillfällen är det extra tacksamt med ungsmat och långkok: det sköter sig själv och jag kan göra något annat samtidigt. Har börjat klura på vad som är viktigt, men långt ifrån färdig. Karriär och jobb är lite för tidigt att börja tänka på. Schema är mer aktuellt. Jobbar väl inte i ordets strikta betydelse, men det har hänt att jag är uppe sent och pluggar och/eller fixar med odlingssaker. Provade att lägga till 100g smör till lunchen igår. Var lättare än jag trodde att äta upp det, trots att löken och vitkålen redan var stekta i talg. (vilket var ett tag sedan jag gjorde sist). Inga större hungerkänslor kvällstid, även om jag åt ett vitkålsblad, stekt falukorv och 1/2 tomat för att det var gott. Men det finns nog ett värde i att experimentera med mängderna smör och hur de fördelas. T ex 50 g till lunch och 100 g till middag. Eller 100 g till vardera. Stötte även på detta inlägg av Martina J. Kommer nog inte upp i tillräckligt hög E% i fett. Men om jag hade ätit 200 g smör/dag, dvs ca 162 g rent fett, kanske det hade varit annorlunda. Kommer dock inte experimentera med det fullt ut förens efter 8:e juni då jag skrivit klart mina tentor. Vill kunna ta hand om ev. omställningssymptom i lugn och ro, samt att den värsta stressen kommer ha lagt sig.
  14. 1 point
    Konstant hunger, fokus enbart på att jag vill ha mat...så nu har jag avbrutit fastan för den här gången. Hade tänkt vänta till i eftermiddag, men jag vill göra saker också; det tappar jag lusten och förmågan till. Nytt försök om ett par veckor, för att se hur det går då. Den här gången dök inte trååååååk-känslan upp. Och första dagen kändes bra. Kanske känns fler dagar bra nästa gång.
  15. 1 point
    Nej det är nog mjöllupiner som avses, inte de invasiva blomsterlupinerna.
  16. 1 point
    Om det är vanliga lupiner som avses, hur kan detta vara bra? 🤔 Förvisso fina blommor, men de sprider sig lätt och är jobbiga att bli av med. Har grävt upp flertalet plantor med rötterna. Hur ger dessa ens protein?
  17. 1 point
    https://arlaunika.se/products/gradde-50 Verkar som Arla har double cream i sitt sortiment, producerade i Danmark...
  18. 1 point
    Här kommer några fler idéer och tankar som du om du vill får utvärdera för din verklighet. De som lyckas att uppnå sina mål genom att lägga om sin kost ser ofta maten som byggstenar för våra kroppar. De är inte rädda att äta enformigt och trist. De försöker att låta bli att använda maten som belöning, för att lyxa till tillvaron, som tröst, för att skingra tristessen osv. Man ser inte maten som tillflykt utan som byggstenar. Sådan kosthållning är ofta LCHF men innehåller inga LCHF brödbak och desserter. Man tittar på var man hittar fetter och proteiner som kroppen verkligen behöver och kan ta upp. Man kollar vilka livsmedel man kan ha utvecklat känslighet och/eller allergier mot. Eftersom vi har olika gener, uppväxt, vanor och livshistoria har vi olika inställningar till mat och lite olika behov. Det finns inte EN konsthållning som passar alla. Man får experimentera och hitta sin egen. Kan berätta att vi i vår familj har vi ätit LCHF i 6-7 år nu. Vi bakar inte LCHF bröd och äter ytterst lite grönsaker och ingen frukt, men äter mjölkprodukter och nötter samt lite kvalitetsglass ibland. Min man har mycket högre grundförbränning än jag så han går ner i vikt medan jag om jag inte passar mig kan gå lätt upp i vikt på samma kost och levnadssätt. Så för mig är lösningen att använda mig av TRE (time restricted eating) och periodisk fasta. Efter att ha tränat en hel del har jag lärt mig att uppskatta fastedagar som dagar fyllda av lugn, koncentration, gott humör och förundran över vad våra kroppar klarar av om vi låter dem göra det. Det är inte alls nödvändigt för välbefinnandet och hälsan att äta tre eller fler måltider per dag. Om viktnedgången är målet så är det rent dumt att äta ofta. Fettlevern reverserar man fortare om man använder sig av TRE och fasta. Många metabola sjukdomar kan man också reversera om man äter ketogent och tillämpar TRE och fasta. Djävulen brukar sitta i detaljerna när det gäller kost och hälsa.
  19. 1 point
    Double cream har 48% fetthalt tror jag. Jag har aldrig hittat den i Sverige heller. Mycket godare än vanlig 40% vispgrädde Men ska det vara riktiga grejer så är det clotted cream som gäller 😃, den har typ 60% fetthalt och är ljuvligt gott. Här finns ett annat gammalt tråd om grädde https://forum.kostdoktorn.se/topic/5275-extra-tjock-vispgrädde-i-storbritannien/
  20. 1 point
    Jag håller med @Elinor och @Zepp. Det är högst osäkert att du har problem med levern. Tyvärr kan jag alldeles för lite om dig, din sjukdomshistoria och om vad du äter för att kunna hjälpa dig med hur du ska tänka. Man kan bara gissa. Du skriver att: På vilket sätt skiljer sig det du äter under utmaningen från din vanliga kost? Dessutom behöver inte alla krämpor vara kostrelaterade. Det kan vara infektion, träningsvärk och andra tillstånd som har råkat förvärras just då du började köra utmaningen. Är du orolig kan det hjälpa att gå till vården och ta prover. Fast om du tar leverprover medan det är något helt annat så hjälper det föga till att hitta en lösning, tyvärr. Rent allmänt om man ska komponera sin kost för att komma till rätta med moderna metabola hälsoproblem så ska man tänka att maten ska vara så näringsrik som möjligt och så oprocessad som möjligt. Matens kvalité spelar också roll. Man försöker undvika tillsatser och köper råvaror man sedan lagar sin mat av. Gluten- och laktosfri kost kan också betyda olika saker för olika människor har jag märkt. Vi lever under "frukt och grönt"- eran och dessa gröna och färgade saker marknadsförs som rena hälsokällan. Samtidigt om man bara kollar näringsvärdet i en livsmedelsdatabas så har lever mycket högre näringsvärde än någon frukt eller grönsak. Låt mig ta ett exempel. Lättstekt köttbit med insprängd fett stekt i talg kan vara en variant av gluten och laktosfri kost. Men många nappar istället på glutenfri pasta och laktosfria mjölkprodukter samt oändliga sallader och frukttallrikar. Tänker de på näringsvärdet i denna kost? Glutenfri pasta är ingen hälsokur ur min synvinkel men den påstås att vara glutenfri och skulle kunna passa in definitionsmässigt. Tyvärr är den värdelös näringsmässigt. Laktosfria mjölkprodukter kan mycket väl innehålla laktos men producenten har hällt i en enzym som förväntas spjälka laktos i dess beståndsdelar. Frågan är om det räcker för någon som kanske har taskig bakterieflora i tarmen efter många antibiotika kurer och då inte kan utvinna näring ur mjölkprodukterna. Ingen näring = ingen hälsa. Jag är övertygad om att mjölken direkt från en ko är näringsrik om man har lactobaciller i tarmarna som kan ta vara på näringen. Eller varför inte en ost som är gjord på det oprocessade mjölken med bara en bakteriekultur som hjälpmedel. Man måste komma ihåg att den maten man äter måste innehålla näring som kroppen kan lätt tillgodogöra sig. Det är det viktigaste framför allt annat. HF står för hög fett i LCHF definitionen. Det man kanske direkt inte tänker på är att djurfett och människofett är våra matförråd. Man förväntas kunna leva på underhudsfettet i några veckor eller månader om man blir tvingad till det. Det animaliska fettet är inte bara ren fett. Den innehåller fettlösliga vitaminer dvs näring och den inte är processad. Fröoljorna har helt annan funktion och sammansättning. Det krävs en hel del ansträngning för att utvinna olja ur vegetabilier. Här pratar vi om processad mat som dessutom oxideras lätt. Så det finns många fallgropar i en kost som är åt LCHF hållet och definitionsmässigt gluten och laktosfri. Förlåt för det långa inlägget. Jag vet ju inget om din verklighet och din kost. Jag försöker bara beskriva de fallgropar som det finns gott om i det moderna matutbudet som gör det så svårt att hitta mat som gör en frisk. Man kan göra allt rätt definitionsmässigt och ändå inte nå sina mål, som viktnedgång eller bli kvitt metabola sjukdomar.
  21. 1 point
    Hej och välkommen hit @Emma01! Kul med en till yngre person här på forumet, som dessutom äter strikt. Jag fyller 21 om ca 2 månader. Angående hur mycket protein, fett, kolhydrater du bör äta kan man utgå från makronutrientfördelning i energiprocent E% eller mängder, dessa hänger dock ihop. Det jag kan utgå ifrån är att du vill äta ca 76 g rent protein/dag och max 20 g kolhydrater per dag. Ett exempel på en uppdelning av makronutrienter är E% är 0-5 E% kolhydrater, 15-20 E% protein och 75-85 E% fett. Vill du äta LCHF bör man nog som lägst ligga vid ca 70 E% fett, men gärna högre. Fast kanske inledningsvis, kroppen kan behöva anpassa sig. Låt mig ta ett räkneexepel (behöver nödvändigtvis inte vara hur du bör äta). En person äter ca 2000kcal/dag, varav 20 g är kolhydrater och 76 g är protein. Det motsvarar (4*20) kcal + (4*76) kcal, det kvarstår 1616 kcal som bör komma från fett. Detta motsvaras av ca 180 g rent fett, smör innehåller vanligtvis 80-82% fett. Så typ 220 g smör per dag om du inte får i dig fett från någon annan källa, t ex fet fisk, feta köttbitar, andra mejerier osv. Är du osäker kan du använda Kostbevakningen, skriv in alla ingredienser och hur mycket du fått i dig av vardera så beräknar den E%-fördelningen. Går att göra för enskilda måltider och det man ätit under en hel dag. Skriv gärna om något är otydligt, förvirrande eller bara verkar knasigt.