Ledartavla


Populärt innehåll

Showing content with the highest reputation on 2020-01-18 i alla områden

  1. 2 points
    Nej, men andra som läser kanske har? Jag kanske har? Eller så fastnade jag för nåt annat jag ville dela med mig av? Fetma är en hormonell obalans. Även om inte just du är intresserad av hormoner ("Många särskilt kvinnor är väldigt inne på hormoner.. så av respekt, ska jag försöka inte lägga mig i så mycket mer, mer än att det är overkill för min del, och då har jag faktiskt inte mkt att tillföra när hormoner som ämne kommer på tal.") så styr de så otoligt mycket. Tror Martina Johansson skrev om detta före jul nån gång, hur hon "lite artigt" lämnar en öppning för att det kan vara annat också men egentligen vet att det är hormonellt. Hormoner är alltså så mycket mer än bara klimakteriet (puberteten och graviditet). Inte sjutton har mitt intresse för "snabb" MAO-A och serotonin/dopamin mm kommit av de förändringar som kommit nu, runt förklimakteriet! Det har varit ett helvetiskt svängande hela livet. Om man är intresserad av HUR fetma regleras hormonellt, ja då är vi tillbaka på bla insulin. Insulin som reglerar blodsockret är ett peptidhormon som tillverkas av bukspottkörteln. I samma körtel tillverkas också glukagon som är motsatsen till insulin. Fettvävnaden i sig tillverkar också hormoner; Adiponektin t ex ökar förbränning av fettsyror, bromsar leverns glukosproduktion och är antiinflammatorisk. I symbios med adiponektin finns leptin som signalerar att energiintaget är tillräckligt, ett mättnad/hungerhormon alltså. Det reagerar också på lågt insulin så man blir hungrigare. Fördelningen av kroppsfett är också hormonell. Stresshormonerna fäster fettet runt de inre organen, östrogen runt rumpa och lår, byst och underarmar. Med andra ord kan den som är tjock eller har diabetes ha stor nytta av hormonkunskap. PS. Skriver du med tangentbord, @Gemma? Om du håller nere shift-tangenten ihop med enter så blir det inte så långa mellanrum mellan styckena och lättare att läsa.
  2. 1 point
    Floris Gierman pratar lite om olika missförstånd kring MAF i denna 20min långa video på ett lätt och informativt sätt (engelska). Kan varmt rekommendera hans Extramilest websida, youtubekanal och fb-grupp. Sympatisk kille med sund inställning. Recently I keep hearing more and more endurance athletes talk about MAF Training, mostly positive, sometimes negative. I've realized there are several misconceptions about this non-traditional training approach. In today's new episode #28 of the Extramilest Show, I'm taking a deeper dive into MAF Training and also discuss the following: 10 MISCONCEPTIONS ABOUT MAF TRAINING 1: MAF TRAINING IS ONLY TRAINING AT LOW HEART RATE 2: YOU NEED SPEEDWORK TO RACE FASTER 3: MAF TRAINING WORKS FOR EVERYONE (Här tycker jag han har rätt. Beror på olika komponenter som träning/näring/återhämtning men också vad man VILL.) 4: MAF ONLY WORKS FOR THOSE WITH LOW FITNESS LEVELS 5: THE MAF 180 FORMULA IS ACCURATE FOR EVERYONE 6: MAF TRAINING DOESN’T WORK BECAUSE I HAVE TO WALK (Tur jag inte visste detta när jag började... ) 7: I’M NOT PROGRESSING, SO IT DOESN’T WORK 8: YOUR MAF HR SHOULD BE AVERAGE HR ON WORKOUT 9: MAF TRAINING HAS NO VARIATION 10: THE MAF TRAINING APPROACH IS LIKE A CULT (Haha, har vi hört den förut? Man hittar nåt man gillar och pratar om det och Vips! så är det en sekt...)
  3. 1 point
    Hejsan Anledningen till min reaktion bör förtydligas lite, förövrigt tack för er kommentarer. Jag tillhör typen som jobbar 70-80 timmar i veckan, vilket jag fortfarande gör även om jag har ändrat mitt liv radikalt sedan 5 år. Jag blev opererat 4 gångar under ett drygt år för en cancer som jag hade ätit och druckit mig till genom ganska många år. Dessutom fick jag som lök på laxen en diabetes av behandlingen. Vid sista operationen fick jag en bok av en mycket god vän, "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra" Detta var startskottet till en förändring i mitt liv, de som har inspirerat mig är så klart ni alla på kostdoktorn och särskilt Annika Dahlqvist, Martina Johansson m.fl. Varför jag reagerade över lökpulver är min kunskap till kemisk industri och det var där jag började min karriär för länge sen och en del av de produkter som blev tillverkat var just tillsatser till bl.a. produkter som lökpulver mm. OBS jag önskar ingen debatt om lökpulver eller annat liknande. Jag är inte med här för att banta, men för att få ett hälsosamt liv och goda inspirationer. Jag är nu mycket mån om vad jag äter och sedan min kropp har blivit ren känner jag av om jag äter någonting som inte är bra för mig (märk MIG). Jag tycker generellt att det är för mycket fokus på bantning, inte så att jag underskatter problemet och jag tycker att det är jättebra att folk får en bättre hälsa och därmed ett lyckligare liv. Konsekvensen av min ändrade livsstil är att jag äter ingen medicin, mitt blodsocker ligger mellan 5 och 6 nästan konstant, jag har aldrig huvudverk, jag har blivit av med min eksem, inflammationer och att jag känner vad som händer i min kropp. Jag kör nu ren ketogen kost, vilket också har medfört att alla substitut som t.ex. LCHF bröd är helt borta (det smakar också apa), t.ex. tycker jag mycket om pasta, så jag har kombinerat en pastasås med massor av parmesan som jag äter ren, mycket gott. Förutom en sista grej, jag är mycket mån om vilken kvalitet kött, fisk och grönsak jag köper. Lök är för jävla gott och det äter jag. Tack för att ni finns
  4. 1 point
    @Joh@n Kan din sambo äta lax? Avocado? Kanske övergång till LCHF inte är realistiskt den närmsta tiden, men lågkolhydratkost i allmänhet kanske? Rata pasta, potatis och ris. Grönsaksnudlar av t ex zucchini, rotfrukter av olika slag. En caesarsallad utan krutonger? Olivolja på salladen? Panera fisk med mandelmjöl istället för ströbröd? Är i samma sits som du, älskar också att baka och laga mat. Men baka LCHF? Baka vanligt inte så aptitligt då man vet vilken oreda socker och gluten ställer till i kroppen. Hade också gärna provat att göra surdegsbröd någon gång, mest för att stilla intresset för mathantverk. Ska man baka är väl det viktigaste att akta sig för det moderna vetet?
  5. 1 point
    Men då ska man ju veta exakt vad alla proven man vill ta heter...
  6. 1 point
    I min bekantskapskrets kan man ses över en slät kopp, ja. Sedan är det sällan nån säger nej tack till fikabröd om det finns men aldrig så att det skulle vara jättekonstigt att göra det. På jobbet kan det anses lite udda men det är inget trugande, tycker jag. Sedan känner jag folk som passar in i schablonen, absolut.
  7. 1 point
    Men jag tycker inte alls det är ovanligt att folk vill ha en slät kopp.
  8. 1 point
    Tackar, fick ett samtal från ortopeden igår!! tänke näääääääääääjj!! Nu blir operationen flyttad kvinnan lät lite sådär, så man blev orolig. Men hon tyckte nog mest synd om mig haha, dom undrade om jag inte kunde komma kl 07 istället för 08. Hon uttryckte jamen du har ju en bit att åka. Jamen jag räknar med två timmar i bil oavsett tidpunkt och jag gör vad som helst för att bli av med detta. Det värsta är att jag inte får dricka min kanna kaffe🙈 Ja att locka in min sambo blir lite knepigt, hon har lite trassel sköldkörteln och hon tål inte rött kött, och fett går inte heller så bra? Hennes mage totalhavererar (jag brukar få laga en vegetarisk variant åt henne på det vi övriga äter). Förutom kolhydrater så är hon jätteduktig med socker men säger sig själv att hon vill försöka dra ner på kolisarna, annars närodlat och ekologiskt. (hon är mäkta imponerad över att mina värden nästintill blivit normala bara på en månad) Jag har inga som helst problem med kolhydraterna då jag inte är så förtjust i varken potatis, pasta eller ris (myrägg) för mig är det brödet som är boven... Ja det är en väldigt dålig kombo! För det bästa jag vet är att baka och laga mat. Så en skiva eget bakat surdegsbröd med det extra salta bregott på är himmelskt gott! ja det behövs inget pålägg på dom. Men ja igår bakade jag två plåtar med kardemummabullar eller knyten, dom brukar alltid försvinna som en fis i vinden. Jag brukar bara hinna smaka en nygräddad och på sin höjd en dagen därpå men sen är dom borta! Igår tittade och luktade jag bara på dom. Men var som sagt inte ens sugen. Hade ganska dryg värk igår också, fick sätta degen och sen vilade jag en timme innan jag ens orkade ut i köket för att baka ut dom. Tror att jag börjar slappna av inför operationen som stundar. Jag var helt slut igår, lade mig i sängen 19:45 och läste i två timmar sen var det gonatt Det är ganska konstigt just det här med vårt svenska fika! alla blir så förvånade och frågande, jamen ska du bara dricka kaffe? Ja jag dricker bara kaffe, ska vi fixa en macka istället eller vill du ha något annat? Nej eller ja jag kan gärna ta lite smör och röra ner i kaffet, eller har du kokosfett? Vaaaaaaah! Jo det är så att jag är kolhydratintolerant, Oj då! sen frågar dom inget mer på en stund 😜 Frankrike lät ju inte så fel, inte grytan heller för den delen. Fick nog uppslag för kvällens middag dock inte karré men kycklinggryta, en het sådan. Skulle nog behöva fixa och tillverka något jag kan ta med och stoppa i mig efter operationen, bara tanken på landstingets tallrik!! alltså behöver jag en skriva något om den? Loggade in på (1177.se) mina sidor en sväng, svar från provtagningen härom dagen fanns där. långtidssockret låg på 6,6 och det dåliga fettet 4,4. för en månad sedan låg sockret på 8,3 fettet kommer jag inte riktigt ihåg men tror 4,9. Jag gissar på att jag tappat 10 kilo men är inte säker? bryr mig inte så mycket om vågen just nu, men det märks på kläderna.