Nisse

Medlem
  • Innehållsantal

    68
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

150 Utmärkt

1 följare

Om Nisse

  • Rank

Senaste besökare till profilen

359 profilvisningar
  1. Om du konverterat till 23:1 OMAD protokoll så har du sluppit ätit under din flygning utan bara "njutit" av att fasta tillsammans med vatten & kaffe/te
  2. Hej Lyssna på Jason Fung mfl. (kan komma med flera bra tips) så borde du kunna fasa ut dina fasansfulla piller över tid. Men det kommer också kräva att du inte fuskar kvar i det förflutna och kommer också krävas ökande mängd av fysik aktivitet.
  3. Eller varför inte ge nån du bryr dig om och som är på väg in i ohälsa en blodsockermätare. Ett bra ändamål om än lite eljest men som kan betyda massor övertid för din vän och kanske en "sista" spark i baken att ta tag i sitt liv innan det är "för sent". Kan givetvis missuppfattas också men den risken kan de va värt. Jag har gjort just detta och den personen som fick mätaren har rättat upp sitt liv rätt ordentligt sen dess, sen puzzelbitar äntligen föll på plats.
  4. Hej Birgitta Har själv gjort en "resa" från top 102kilo (2003) till idag 73kilo, har ej haft dina besvär men likväl stora problem med värk i fotleder, rygg, nacke etc. där jag så här i efterhand vet att alla mjölmat, socker i alla former och fel i fettintag var dom stora bovarna. För mig var det Jonas Colting som "öppnade dörren" för 6-år sedan till ett helt nytt tänkande och på den vägen är det fortfarande. Har skruvat till mitt kostintag ett snäpp till sen snart ett år tillbaka med att gå från LCHF till Keto/OMAD och för mig har det fungerat ypperligt utan problem. Håller helt med dig att det kanske inte passar alla så där har du säkert en poäng. Och att gå från stort sockerberoende till OMAD är nog inget som dom flesta klarar av utan det krävs nog lite stegvis gång om man vill komma dit. Gläder mig att du pekar ut gluten & mjöl som en nyckelbov till värk och smärta, att sen få vårdapparaten att inse detta är nog inget vi kan hoppas på i första taget. Stora pengar, arbetstillfällen och prestige står på spel för många och där är hälsan och enskilt lidande tyvärr inte vinnare så här långt. Fortsätt med din goda gärning, böcker etc. så fortsätter jag med mitt tänk på mitt håll och ser fram emot lite nya utmaningar 2020 (64år) som Vasaloppet, CykelVasan, VätternRundorna, några veckors Spanien träning och så klart att fortsätta äta super god, energität LYX mat varje dag. Vi kanske ses framöver är ju i Jämtland på besök lite nu å då.
  5. Nisse

    Farlig magfetma

    Zepp Har du mätt din visceral fett nivå? Kulmage går att få bort men det krävs ändring i ditt kostintag.
  6. Nisse

    Farlig magfetma

    Hej! Har du testat nivå visceral fett på en scanning våg? Där får du snabbt en hint om hur det ligger till. Och det där med "strikt" LCHF kan va väldigt svävande, vis av egna misstag. Hur ser din längd / vikt ut? Själv släppte jag upp "tyglarna" under senare del av 2018 i nån fartblindhet och var lite för liberal och vips så vara visceral nivå 8 i stället för 5 Och vikten drog iväg till 85 kilo. Sen jag konverterade till OMAD (23:1) har saker hänt rätt fort Nu är det åter 5 i visceral fett och ca 73kg (som jag var innan under lång tid) på vågen 181cm/63) (Och träningsmängd etc. är densamma) Och det är en himla skillnad i speed i varje steg. Att sen mätning av artärspänst ligger på en 35-årings nivå och syreupptag är sjukt bra för min ålder är en bi effekt Lägre TG/LDL lite högre HDL och lägre PSA känns också bra (med ökat intag av mättat fett konstant) Men mät visceral fett i steg 1 är mitt nr 1 tips
  7. Hur många bryr sig om viktiga kvoten TG/HDL?
  8. Nisse

    Frukost

    Finns ett annat hälsoknep också, ät en STOR energirik god nyttig mättande frukost, fasta sen i 23-timmar till nästa frukost. (OMAD) Och när du är inne i slutfasen av faste perioden innan frukost kör ett hårt intervallpass HIIT. Finessen med detta är många men en stor är att du sover med lågt insulinpåslag pga. det vara länge sen du intog föda. Sen finns en lång lista med massor med andra fördelar Har kört efter detta tänk länge (start 5-jan 2019) med fint resultat, senast blodprofil koll där alla värden ändrats åt rätt håll trots klart ökat intag av mättat fett under året. Kan delge den som så önskar mera detaljdata
  9. Klart du kommer nå ditt mål på 75kg men det gäller att göra "rätt" hela tiden. Fuskande är liksom inte tillåtet om man vill nå resultat. (Vilket även jag fått smaka på om än i mildare form under 2018) Superverktyget för mig under 2019 har varit One Meal A Day sen 5-Jan och det är min vardag idag. Snacka om kanoneffektivt på många sätt
  10. Hej Bengt Låter som du hittat nyckeln till ditt problem och grattis till din prestation Lite nyfiken hur lång du är och ålder? Har själ gjort en "resa" för några år sedan från en topp på 102 till idag (63år) 73 Tog fram superverktyget nr1 från 5-Jan i år och där är jag nu med massor med kunskap & lärdom
  11. Hej Du kan inte tvärt gå från sockerdriven till Keto kost / fettdrift Låt det ta lite tid och göra kroppen redo för fettdrift, fasa ut dom onda andarna/kolhydraterna steg för steg Kan ta ett bra tag men låt de göra de. Bättre än att söka medlemskap i stora klubben som bara misslyckas i tro att det är så enkelt. Och lyssna inte på pladdret om att du måste äta många mål per dag för guds skull
  12. Att Livsmedelsverket skulle börja förespråka SMÖR (eller Kokosolja) har ja svårt att tro: Ex: “Fett och hälsa Kroppen behöver fett, men rätt sorts fett! Oljor och andra Nyckelhålsmärkta matfetter innehåller omättade fetter som det är bra att äta mer av. I rapsolja finns det särskilt nyttiga omega-3-fettet som kroppen inte kan bilda själv. Men alla fetter är kaloririka. Så för att ge plats för de nyttiga fetterna, behöver man minska på de mindre nyttiga. Det mättade fettet är mindre nyttigt och finns i exempelvis smör, palmolja och faktiskt också i kokosolja, vilket många inte tror. Forskningen visar tydligt att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar när en del av det mättade fettet byts ut mot omättat.” Istället pushar man för inflammations (och ii steg 2 insulin höjande) Rapsolja som man i många andra delar av Världen benämner som Canola Oil och om detta kan ni läsa ex här: https://chriskresser.com/how-industrial-seed-oils-are-making-us-sick/ Inget är nytt när det gäller Livsmedelsverket när det gäller kostråd
  13. Nisse

    Fasta 16:8

    I mina ögon är 16:8 ingen fasta som ger bra effekt. Du måste låta kroppen vila längre, upp på nivå 23:1 så börjar de hända saker. Och under dom 23 timmarna gäller endast vatten, te, kaffe. Jo det funkar kan ja intyga efter kört så sen 5-Jan 2019 VARJE dag (16:8 innebär fortfarande berg o dalbana i insulinpåslag och det är det man vill komma ifrån) Hur ser din målbild ut?