Panerad Groda

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

16 Bra

Om Panerad Groda

  • Rank

  1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svält Det står: "... glykogenet i lever och muskler räcker bara några få timmar. Därefter får man energi genom att kroppen bryter ner glycerol, fettsyror från fettdepåerna och muskelproteiner. Eftersom vissa vävnader i kroppen behöver druvsocker (glukos) för förbränning så bryts skelettvävnad ner i ett tidigt skede av svälten." Har hört förut (förmodligen någon Jason Fung-artikel) att kroppen tar mineraler från skelettet. Är det vad som menas här? Nu finns inget citat i artikeln, men spontant tänker jag på ev. konsekvenser av upprepat fasta på lång sikt. Någon mera påläst?
  2. Har jag blivit allergisk mot ägg?

    Har fått eksem på halva ryggen, blivit värre under några dagar (började klia först idag). Ser ut som någon sorts mild form av nässelutslag, dock samma färg som huden. Som fattig student äter jag i princip bara ägg + fläskfärs, äter nog 10-15 ägg om dagen. Kan man testa för denna sortens allergi på vårdcentralen? Vore ju våldsamt deppigt om man har utvecklat allergi mot ägg... svårt att få i sig så näringsrik kost till samma pris.
  3. Så, hur är det med salt och magcancer egentligen?

    Att undvika halvfabrikat och äta riktigt orafinerat salt är ganska självklart. Jag är ingen nybörjare på LCHF. Jag kan såklart leta upp alla forskningsartiklar om salt och cancer och läsa igenom dem, men det tar tid och anledningen till att jag startade tråden är för att det brukar finnas personer på det här forumet som lägger mycket tid på djupförstålelse kring medicinska rön. Är det någon här som faktiskt är insatt/påläst kring de studier som gjorts, huruvida det finns skillnader i underlaget kring just nitrit / vanligt salt, vad för kopplingar det finns? Att bara ignorera den forskning som finns med "salt är nyttigt, ät så mycket du vill!" är bara naivt, det är sådant som gör att vi LCHF-are får "sekt-stemplen" på oss när vi inte tar reda på fakta. Att som i mitt fall äta strikt LCHF + träna hårt (ibland flera gånger/dag) och svettas mycket gör att jag har ett högt saltbehov, och därför intresserar jag mig för just kopplarna som finns till magcancer. Men, att djupläsa allt forskningsunderlag tar mycket tid och jag studerar redan på universitet så jag känner inte att jag kan avsetta den tiden. Så finns det någon annan som är påläst inom detta?
  4. Finns mycket vetenskapligt underlag för att risken för magcancer ökar med högt saltintag. Det som jag funderar på är om den största risken är halvfabrikat (som chark) eller även vanligt salt? Japan har ju screening för magcancer pga deras höga saltintag, men jag har heller ingen koll på vad exakt de äter; spontant tänker jag dock att det rör sig om fisk och dylikt, som bara är välsaltat utan att innehålla t.ex. nitrit? Är nojig kring magcancer och funderar ibland på att dra ned på LCHF pga mitt höga saltintag... mitt hjärta/puls går "bananas" om jag inte får i mig mycket salt (tränar/svettas mycket också). Så om jag ska fortsätta äta strikt LCHF är det ju mycket salt som gäller. Å andra sidan kanske det är kolhydrater/socker som gör att cancerceller växer, så jag vet inte...
  5. Hur får jag ner mina matkostnader?

    Tränar nästan varje dag och behöver ligga på ca 3000 kcal/dag & +100g protein, har legat på lägre tidigare men anser inte att jag får några träningsresultat på lägre än så. Svårt att kompromissa med just mängden makronutrienter. Det är alltså andra lösningar än "mindre mat" som jag måste komma fram till. Energin måste jag få i mig, men billigare än i dagsläget. Exempel på vad jag ätit hitills idag: Bearnesås 24:- (1200 kcal) Drickkvarg 14:- Grädde 13:- (1000 kcal) Kött nat.rostbiff. 15:- (dessa köttpålägg är ca 250-300kr/kg men jag har mig veterligen inte hittat något liknande utan natriumnitrit) Sallad m. olivolja 28:- (äter ca 100-150g färdig ICA-sallad om dagen, skulle det bli någon signifikant skillnad om jag gjorde egen sallad? Det går ju inte göra egen baby-spenat, liksom...) Proteinpulver 10:- Vitaminer (d3,k2,zink) 5:- Te 1:- Det jag lär äta mer idag är: Kokosmjölk 15:- (500 kcal) 3st ägg 7:- Makrill 8:- Lite mer sallad + nötter Tyvärr hamnar jag uppåt 3500-4000 kr/månad. på mat, trots att jag aldrig äter ute eller "unnar" mig något. Bristningsgränsen är 100:-/dag (3000:-/mån) för mig som student. Vet inte vad annars jag ska köpa som är kaloritett, nyttigt & proteinrikt? Tips?
  6. Tar ni C-vitamin?

    Jag "försöker sluta" med vitaminer (det lät konstigt...) men upplever det som att mina hudproblem blir bättre av C-vitamin, får torra utslag som krämer inte ror bot på. C-vitamin anses väl också vara "minst farligt" set till mortalitet, där andra vitaminer statistiskt ökar dödligheten. Har läst något om ev. koppling mellan magcancer och C-vitamin men i övrigt har jag inte hört något negativt? (mer än att eventuell nytta av att faktiskt ta det inte är helt vetenskapligt belagt, upplever dock själv som sagt bättre hy) Äter riktigt med grönsaker men tveksamt om man kommer upp över 100% RDI utan att käka typ apelsiner osv?
  7. LCHF för hunden?

    Familjens hund har elakartad cancer. Tanken slog mig (utan att ha någon som helst koll på djurfoder) om man skulle kunna ge en ketogen diet till en hund? Jag misstänker att det inte finns så mycket information kring detta. Utgångspunkten att en hunds kropp fungerar som en människas på low-carb diet kanske både är optimistisk och felaktig. Men jag passar ändå på att skapa tråden, om någon här har tankar eller erfarenheter. En snabb googling gav (något överraskande) detta: http://www.muscleandfitness.com/features/edge/ketogenic-diet-curing-dogs-cancer Det finns alltså en mottagning i Texas som erbjuder detta och förmodligen unikt i världen.
  8. Hur mycket saktar fett upp protein?

    Jag har förstått det som att man kan äta mer protein om man intar fett samtidigt. Mitt nuvarande (experimentella) upplägg är: 1. Vassle direkt efter styrketräning (hård träning 5 ggr/vecka) ca 25-35 gram 2. En halvtimme senare kommer jag hem och häller oftast i mig ett litet paket vispgrädde (ca 1100 kcal) 3. Duschar och äter ca 10 min efter intaget av vispgrädden 40-50g protein + mikronutrienter Tänker jag rätt att fettet gärna ska ha "lite tid" på sig för att vara säker på att proteinupptaget saktas ned? Jag har hört uppåt 100g protein/måltid ska vara möjligt vid rikligt fettintag, å andra sidan har jag väl ingen anledning i dagsläget att gå så pass högt då jag fortfarande är relativt "liten", men jag tar träningen seriöst och försöker bygga muskler på LCHF. Huruvida jag stannar kvar i ketos med mitt nuvarande upplägg är, såklart, ren spekulation, men ca 50g protein borde väl vara ganska safe? Tacksam för feedback.
  9. Striktare LCHF har lett till Acne.

    Trodde tidigare att mina hudproblem hängde ihop med IBS, men nu är magen bättre samtidigt som jag har mer svårläkt Acne på ansikte & hals. Jag äter mestadels skina/korv/kött, brocolli/spenat & kalorier från fett t.ex. vispgrädde, såser. Jag testade att sluta med vispgrädde någon vecka men tyckte inte mig se någon skillnad. Jag har läst att mycket mättat fett kan bidra till hudproblem, stämmer detta eller bara bogus? Överväger att testa paleo då det blir för enformigt att äta LCHF utan mejeriprodukter (även om jag i princip bara äter vispgrädde, inga andra mejerier). När jag var vegetarian för några år sedan hade jag bry hy men mådde dåligt i övrigt, funderar på om mera grönt/frukt i kombo med LCHF (dvs paleo) är det som jag mår bäst av. Yet to try.
  10. Dricker mycket vispgrädde. Någon risk?

    TS här. Känns som tråden flippade ur kring ADHD, vilket inte var det jag unrade över, utan om vispgrädde är onyttigt i stora mängder? Kasein är väl farligt om man är känslig mot det dvs inflammatoriskt? Jag har förmodligen lägre inflammation i kroppen nu än någonsin (ingen acne, bättre IBS). Jag KÄNNER mig bättre, men ska försöka läsa på mer kring kasein. Varför är smör bättre?
  11. Jag har både låg aptit och svårt att laga mat med min ADHD, så det blir väl ca en halvliter vispgrädde om dagen. Lätta kalorier att få i sig, tränar också så har ändå svårt att ligga på överskott på "vanlig mat". Finns det någon anledning att tro att jag utsätter mig för någon sorts risk? Nej?
  12. Hur får man rätt dosering av D-vitamin?

    Jag köper Star Nutrition (från gymgrossisten) de är billiga och ligger "rätt" till i dosering. Jag har inte kollat mina nivåer men undviker solen mestadels så äter 4000 IE året runt (såvida jag inte solar, då tar jag några dagars paus). Kvinnor bör generellt ligga 2-4000 IE, män 4-6000 IE. Men som redan har sagts MÅSTE man kolla blodvärdet, det går tyvärr inte generalisera för mycket. Tänk på K2 vitamin då D-vitamin höjer kalciumnivåer. Jag äter 2-300 mikrogram K2 (de andra formerna av K-vitamin är inte lika effektiva) Trådskaparen; om du är 75 år är det nog absolut ingen dum idé att ha ett högt K2-intag, såvida du inte äter blodförtunnande eller liknande. Djurförsök har påvisat reversibel effekt dvs högt K2 intag kan eventuellt "städa rent" förkalkade kärl.
  13. Ang. priset beror det väl på hur man levde innan. Jag har mest käkat ris/mathavre/couscous och det är helt klart dyrare att ersätta carbs med fett. Men som sagt, då levde jag billigt matmässigt innan LCHF. Smör har tydligen dubbelt så mycket kcal. Å andra sidan är priset på smör det dubbla jfr vispgrädde, och lägre protein. Inälvsmat äter jag inte. Försöker hålla mig till ekologiskt men det blir såklart dyrare. Får kanske nöja mig med eko-ägg (som ju faktiskt både smakar godare, inte är deformerade olikt foderhönsens ägg och rikare på K-vitamin, såsom alla gräsbetande djur) Grundproblemet kostnadsmässigt är fortfarande proteinet, lokala butiken är ockerpriset på kvarg t.ex. till skillnad från städerna så det är också ett problem.
  14. LCHF drar iväg åtminstone en 500 kr extra i månaden hittills. Behöver spartips. Tränar mycket så behöver ligga 2500-3000 kcal. Dricker mycket vispgrädde, kostar 19:-/st = 3700 kcal. Antagligen billigaste LCHF av allt (?) Protein = ägg + kycklingbröst. Det sistnämnda är en ganska besvärande kostnad... ett paket för mig är endast två portioner, nästan 40:- per måltid. Alldeles för dyrt. Proteinpulver är billigt MEN innehåller sötningsmedel så jag tar endast det direkt efter träningen. Några bra tips? Tack
  15. Vi pratar inte om någon halv tesked här... utan att mäta, i alla fall två teskedar om dagen eller mer. Hade hög puls & illamående för en stund sedan och svepte ett glas med MYCKET salt och mår nu bättre. Är detta temporära omställningsbesvär? För dom dära 5 g per dag det pratas om verkar inte gälla mig om jag ska käka LCHF... behöver massor