Gå till innehåll

Panerad Groda

Medlem
  • Innehållsantal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

33 Bra

Om Panerad Groda

  • Rank

Senaste besökare till profilen

435 profilvisningar
  1. Jag äter 8-12 ägg om dagen. Billigt och innehåller det mesta som kroppen behöver. Kolesterol reglerar kroppen automatiskt. Finns nån studie på en 80-åring gubbe som åt +20 ägg om dagen och hade utmärkta värden.
  2. Vi läser nog alla diverse nonsensartiklar om mat i media veckovis (eller kanske dagligen, om du har otur).Jag inleder tråden med denna om bananer: https://www.svd.se/10-anledningar-att-ata-en-banan "Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. " Fantastiskt! "Att minska på saltet är en viktig faktor för att sänka blodtrycket. " Okej? "Ett barn som äter bananer och apelsiner under sina första två levnadsår löper lägre risk att drabbas av barnleukemi. " Bäst att mata alla barn med bananer! Massor av bananer! "Att öka sitt intag av kalium samtidigt som man drar in p
  3. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svält Det står: "... glykogenet i lever och muskler räcker bara några få timmar. Därefter får man energi genom att kroppen bryter ner glycerol, fettsyror från fettdepåerna och muskelproteiner. Eftersom vissa vävnader i kroppen behöver druvsocker (glukos) för förbränning så bryts skelettvävnad ner i ett tidigt skede av svälten." Har hört förut (förmodligen någon Jason Fung-artikel) att kroppen tar mineraler från skelettet. Är det vad som menas här? Nu finns inget citat i artikeln, men spontant tänker jag på ev. konsekvenser av upprepat fasta på lång sikt.
  4. Har fått eksem på halva ryggen, blivit värre under några dagar (började klia först idag). Ser ut som någon sorts mild form av nässelutslag, dock samma färg som huden. Som fattig student äter jag i princip bara ägg + fläskfärs, äter nog 10-15 ägg om dagen. Kan man testa för denna sortens allergi på vårdcentralen? Vore ju våldsamt deppigt om man har utvecklat allergi mot ägg... svårt att få i sig så näringsrik kost till samma pris.
  5. Att undvika halvfabrikat och äta riktigt orafinerat salt är ganska självklart. Jag är ingen nybörjare på LCHF. Jag kan såklart leta upp alla forskningsartiklar om salt och cancer och läsa igenom dem, men det tar tid och anledningen till att jag startade tråden är för att det brukar finnas personer på det här forumet som lägger mycket tid på djupförstålelse kring medicinska rön. Är det någon här som faktiskt är insatt/påläst kring de studier som gjorts, huruvida det finns skillnader i underlaget kring just nitrit / vanligt salt, vad för kopplingar det finns? Att bara ignorera den forskn
  6. Finns mycket vetenskapligt underlag för att risken för magcancer ökar med högt saltintag. Det som jag funderar på är om den största risken är halvfabrikat (som chark) eller även vanligt salt? Japan har ju screening för magcancer pga deras höga saltintag, men jag har heller ingen koll på vad exakt de äter; spontant tänker jag dock att det rör sig om fisk och dylikt, som bara är välsaltat utan att innehålla t.ex. nitrit? Är nojig kring magcancer och funderar ibland på att dra ned på LCHF pga mitt höga saltintag... mitt hjärta/puls går "bananas" om jag inte får i mig mycket salt (tränar/sve
  7. Tränar nästan varje dag och behöver ligga på ca 3000 kcal/dag & +100g protein, har legat på lägre tidigare men anser inte att jag får några träningsresultat på lägre än så. Svårt att kompromissa med just mängden makronutrienter. Det är alltså andra lösningar än "mindre mat" som jag måste komma fram till. Energin måste jag få i mig, men billigare än i dagsläget. Exempel på vad jag ätit hitills idag: Bearnesås 24:- (1200 kcal) Drickkvarg 14:- Grädde 13:- (1000 kcal) Kött nat.rostbiff. 15:- (dessa köttpålägg är ca 250-300kr/kg men jag har mig veterligen inte hittat något liknande utan na
  8. Jag "försöker sluta" med vitaminer (det lät konstigt...) men upplever det som att mina hudproblem blir bättre av C-vitamin, får torra utslag som krämer inte ror bot på. C-vitamin anses väl också vara "minst farligt" set till mortalitet, där andra vitaminer statistiskt ökar dödligheten. Har läst något om ev. koppling mellan magcancer och C-vitamin men i övrigt har jag inte hört något negativt? (mer än att eventuell nytta av att faktiskt ta det inte är helt vetenskapligt belagt, upplever dock själv som sagt bättre hy) Äter riktigt med grönsaker men tveksamt om man kommer upp över 100% RDI utan
  9. Familjens hund har elakartad cancer. Tanken slog mig (utan att ha någon som helst koll på djurfoder) om man skulle kunna ge en ketogen diet till en hund? Jag misstänker att det inte finns så mycket information kring detta. Utgångspunkten att en hunds kropp fungerar som en människas på low-carb diet kanske både är optimistisk och felaktig. Men jag passar ändå på att skapa tråden, om någon här har tankar eller erfarenheter. En snabb googling gav (något överraskande) detta: http://www.muscleandfitness.com/features/edge/ketogenic-diet-curing-dogs-cancer Det finns alltså en mottagning i Texas so
  10. Jag har förstått det som att man kan äta mer protein om man intar fett samtidigt. Mitt nuvarande (experimentella) upplägg är: 1. Vassle direkt efter styrketräning (hård träning 5 ggr/vecka) ca 25-35 gram 2. En halvtimme senare kommer jag hem och häller oftast i mig ett litet paket vispgrädde (ca 1100 kcal) 3. Duschar och äter ca 10 min efter intaget av vispgrädden 40-50g protein + mikronutrienter Tänker jag rätt att fettet gärna ska ha "lite tid" på sig för att vara säker på att proteinupptaget saktas ned? Jag har hört uppåt 100g protein/måltid ska vara möjligt vid rikligt fettintag, å andr
  11. Trodde tidigare att mina hudproblem hängde ihop med IBS, men nu är magen bättre samtidigt som jag har mer svårläkt Acne på ansikte & hals. Jag äter mestadels skina/korv/kött, brocolli/spenat & kalorier från fett t.ex. vispgrädde, såser. Jag testade att sluta med vispgrädde någon vecka men tyckte inte mig se någon skillnad. Jag har läst att mycket mättat fett kan bidra till hudproblem, stämmer detta eller bara bogus? Överväger att testa paleo då det blir för enformigt att äta LCHF utan mejeriprodukter (även om jag i princip bara äter vispgrädde, inga andra mejerier). När jag var veget
  12. TS här. Känns som tråden flippade ur kring ADHD, vilket inte var det jag unrade över, utan om vispgrädde är onyttigt i stora mängder? Kasein är väl farligt om man är känslig mot det dvs inflammatoriskt? Jag har förmodligen lägre inflammation i kroppen nu än någonsin (ingen acne, bättre IBS). Jag KÄNNER mig bättre, men ska försöka läsa på mer kring kasein. Varför är smör bättre?
  13. Jag har både låg aptit och svårt att laga mat med min ADHD, så det blir väl ca en halvliter vispgrädde om dagen. Lätta kalorier att få i sig, tränar också så har ändå svårt att ligga på överskott på "vanlig mat". Finns det någon anledning att tro att jag utsätter mig för någon sorts risk? Nej?
  14. Jag köper Star Nutrition (från gymgrossisten) de är billiga och ligger "rätt" till i dosering. Jag har inte kollat mina nivåer men undviker solen mestadels så äter 4000 IE året runt (såvida jag inte solar, då tar jag några dagars paus). Kvinnor bör generellt ligga 2-4000 IE, män 4-6000 IE. Men som redan har sagts MÅSTE man kolla blodvärdet, det går tyvärr inte generalisera för mycket. Tänk på K2 vitamin då D-vitamin höjer kalciumnivåer. Jag äter 2-300 mikrogram K2 (de andra formerna av K-vitamin är inte lika effektiva) Trådskaparen; om du är 75 år är det nog absolut ingen dum idé att ha ett
  15. Ang. priset beror det väl på hur man levde innan. Jag har mest käkat ris/mathavre/couscous och det är helt klart dyrare att ersätta carbs med fett. Men som sagt, då levde jag billigt matmässigt innan LCHF. Smör har tydligen dubbelt så mycket kcal. Å andra sidan är priset på smör det dubbla jfr vispgrädde, och lägre protein. Inälvsmat äter jag inte. Försöker hålla mig till ekologiskt men det blir såklart dyrare. Får kanske nöja mig med eko-ägg (som ju faktiskt både smakar godare, inte är deformerade olikt foderhönsens ägg och rikare på K-vitamin, såsom alla gräsbetande djur) Grundproblem
×
×
  • Skapa nytt...