Filip

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Bra

Om Filip

  • Rank

  1. Ja, livslängd beror säkerligen på undvikandet av anti-födan som smugit sig in hos oss västerlänningar och vår boskap. Att Blue Zones borde avfärdas som veganpropaganda kan jag dock inte hålla med om eftersom de fokuserar mycket på arkitektur och landskap och påpekar att våra städer, t ex, i alltför stor grad är byggda i kommersiella syften och alltså inte för att vistas och frodas i som så. Lite ot men faller ändå under order "diet" som ju betyder livsstil. Vad gäller föda så tror jag också att det handlar om vår psykologiska respons till leptin och påstådd hunger. Vi vet inte vad hunger är-- vi äter alldeles för mycket och för ofta, och jag tror inte att schemalagd periodisk fasta hjälper mycket om man sedan kränger samma mängd föda fast under kortare tidsspann. Faran i LCHF uppkommer även här-- jag har själv märkt att jag kan äta hur mycket jag vill på denna diet utan att gå upp ett kilo eller lida "populära" konsekvenser. Viktigt att t ex inte äta sig mätt utan resa sig från bordet med den där känslan av att ha fått en energiinjektion och inte en stenbumling. Man lockar folk till t ex LCHF genom att lova att man aldrig kommer behöva gå hungrig, och det är ju bra till en början. Nästa steg borde vara att lära sig att inte äta så mycket, kanske t o m halvera kaloriintaget. Se på många kroppsbyggare och atleter som flörtar med LCHF -- hit och dit hör man hur 100 kg muselknippar kan leva på 2000 kcal om dagen. Konstant matspjälkning sölar ner det cerebrala och bortleder från produktivitet. Därför tror jag att nästa steg i dietandet är sluta tänka på det som ultimat njutning och belöning och istället se på det som ren bensin. Ja det är svårt att ställa om, för i ett stressigt liv så blir ju mat något av det bästa som finns. Men jag vet själv hur jag mår när jag ätit mig 70% mätt på en god sallad och några ägg jämfört med när jag "toppar" måltiderna med kokosolja eller späck samt hur jag mår när jag medvetet hoppat över middagen eller frukosten. Toppen, alltså
  2. Efter många om och men kan det ganska säkert konstateras att veganska dieter inte är särskilt bra för människor. Avsaknaden av biotillgängligt A-vitamin, D-vitamin, K2-vitamin, kolin, zink, vitamin B12 osv. osv. bevisar detta tämligen bra. Veganism är alltså ett nej. Processerat socker likaså. Det är när vi kommer till dieter som paleo och LCHF som det börjar krocka. Kollar man på Blue Zones, en lista över de hälsosammaste och mest långlivade folken, så märker man snabbt att kött konsumeras väldigt lite. Till detta hör de nya rönen om att muskelkött och dess aminosyror är inflammatoriskt och måste balanseras ut med organ- och benkött (gelatin och dess glycin bl. a). http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/03/anyone-doing-paleo-without-liver-bones.html Ska muskelköttkonsumption hållas nere, och prioteringen ligga på fett, organ och ben, alternativt undvika dem alla? De som behöver protein i stora mängder är jägarna, krigarna och idrottarna-- människor som ändå dör tidigt p g a utslitning. Okej, det sista är min teori Några tankar om detta? https://www.bluezones.com/about-blue-zones/explorations/ Blue Zones intressant för ett helhetsperspektiv och för att komma ihåg att inte snöa in sig (som jag uppenbarligen gjort) på enskilda macronutrienter...
  3. stoscha, diskussionen mynnar ut i att inte ens "riktig" mat är riktig längre, bl. a. pga mineralbrist i jorden. Djungeln av måsten blir plötsligt större... Blåbar farliga? Idioti! Mer holistiskt tänkande, mindre reduktionionism!
  4. Salt är jävla spännande! Tar jag ett glas varmt vatten med en tesked bergssalt direkt på morgonen så erfar jag direkt en vakenhet som kan tilliknas den efter två-tre espressos. Är nu inne på kalium-supplementering då jag inte kan få bukt på kramper och svaga muskler... är fan svagare på gymmet än nånsin! Tråkigt, men jag misstänker att boven i dramat är väldigt specifik, just kalium. Gör därför buljong på potatisskal, och mycket! Får se vad som händer. Vet någon mer om elektrolyt-ratio? Dvs kalcium, magnesium, kalium och sodium? Särskilt de två sistnämnda ska ha en bra balans och förklarar tydligen bra varför man går och säger att folk äter för mycket salt.
  5. Ta en vattenfasta, Spannen? Har länge gått och grubblat på det här med tandproteser och salivproduktion, utan nödvändigtvis att de är sammankopplade. Min mun har länge känts ovälkomnande, dvs torr och dryg, och tänker att detta har med religiöst snusande att göra samt tandproteser. Alltså att man ställer om munnen till att producera sämre/mindre saliv. Slutade snusa, a voìla, bättre mun! Fuktigt och bra. Och visst har jag noterat mindre belägg på tungan också! Bara en tankeställare. Candida görs nog bäst av med genom exkludering av FODMAPS...? Och att läkare beter sig som de gör kan bara bekräftas och beklagas. Sparka denne!
  6. Tycker att Lierre Keith i "The Vegetarian Myth" samt ekologen Allan Savory förklarar det bäst: http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change Blir ifrån mig över den trenderande vegetarianismen som är "geopolitiskt, "moraliskt" och "näringsmässigt" överlägsen. Inte är kött för alla, särskilt inte varje dag. Men att folk skiftar tron till jordbruk och vill till slut leva helt på det är vansinnigt.
  7. Hur ser ni på rekommendationer gjorda av t ex Dave Asprey och Robb Wolf, att det kan vara bra med en "re-feed"-dag, dvs att man går us ketos t ex två dagar i veckan?
  8. Okej, det kastar lite ljus på saken. Har du någon länk för påläsning som avser det sistnämnda?
  9. Torskleverolja verkar ha mycket mer EPA och DHA per krona. Undrar om det är mer förorenat bara. Ska prova nästa gång... 3 tsk om dagen, 300% av rekommendationen
  10. Har också funderat det här med bakteriedödande. När man väl upprättat rätt sällskap där nere i tjocktarmen- med tungviktaren b. breve i spetsen -- ska man akta sig för att sjassa ut dem direkt med en massa rå vitlök, kokosolja (möjlgtvis), alkohol och även snus. Allt dör säkerligen inte, men mycket pekar på att en viss del gör.
  11. Vi har ju inte Kerrygold i Sverige trots upprepade påhopp på Lidl via mail och mun till den lokala Lidl-butikföreträdaren. Men... Golden Kelly, av vad jag kan förstå, är så nära rent smör vi kan komma utan att betala sjukligt. Även det är från Irland. Finns inte mycket att läsa om det på internet mer än att det står "Weidemilch" på den tyska versionen, vilket betyder gräsbetat. Smöret är inte gyllengult men mycket gulare än Arlas ekologiska (som jag för övrigt hittade blod i sist jag köpte) och det är även mycket mer bredbart. När kära morsan min fick prova Golden Kelly utbrast hon, "Det är så här riktigt smör smakar och känns!" Och det baserade hon förstås på barndomsminnen från bättre tider Någon som provat och har synpunkter?
  12. Läste att någon holländsk doktor (?) rekommenderade 100 mg k2 per 1000 IU vitamin d3. Någon som kan hitta källan? Hittar sifforna här och där men inga studier. Under tiden: Benstomme: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16801507 Åderförkalkning: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18722618 Tänker mig att det är bäst att mäta vitamin d3 i kroppen för att se om man tar/solar tillräckligt och sedan anpassa k2.
  13. Det stämmer. Är ovillig att eventuellt behöva se detta faktum i vitögat. Håller än så länge vid att opastöriserad mjölk och smör från gräsbetande kossor funkar, men tänker eliminera dem så småningom för att ha reda. Ägg, å andra sidan, blir det svårt att skippa.
  14. Har nu begripit grejen med omättat och mättat fett. Dock grubblar jag fortfarande på kvoten mellan omega 3- och 6, som ju inte verkar bra även på en LCHF diet såvida man inte käkar enbart fisk och undviker det andra. Se till exempel här: Kyckling bräst med skinn Omega-6 till omega-3 kvot 8 : 1 Gris fläskfärs fett 20% Omega-6 till omega-3 kvot 6 : 1 Nötfärst 10% fett Omega-6 till omega-3 kvot 4 : 1 Ägg ekologiskt Omega-6 till omega-3 kvot 6.5 : 1 Smör 80% fett från gräsbetande kor (i alla fall enlight Mark Sisson) Omega-6 till omega-3 kvot 1 : 1 Smör 80% fett normalt svenskt Omega-6 till omega-3 kvot 4.6 : 1 Avokado Omega-6 till omega-3 kvot 12 : 1 Olivolja Omega-6 till omega-3 kvot 10.4 : 1 Lax Omega-6 till omega-3 kvot 0.2 : 1 Hämtat från matkalkyl.se (som för övrigt ter sig skumt ibland. Någon som kan kommentera?) Läste till mig att gräsbetande och annorledes naturligt uppfödda djur producerar mycket bättre kvot än de jag listat ovan, men fortfarande är omega 6 övervägande. Således LCHF:are... Det krävs inte mycket matematik för att veta att även om man äter fisk flera gånger i veckan så ligger kvoten långt under vad som anses balanserat. En ypperlig kvot brukar anses ligga mellan 1:1 till 4:1 med övervägande omega 6. Min poäng är att även med LCHF eller paleo så verkar vi vara i behov av omega 3-tillskott, alternativt att vi inte är avsedda för excessiv köttkonsumption och bör förespråka fisk. Har länge gått och grubblat på hur "omöjligt" det verkar vara med hälsosamma kvoter vad gäller omega 3 och 6. Vad säger ni?
  15. Sannerligen intressant studie! Sambandet mellan dålig folkhälsa och otrolig kolesterolrädsla blir bara tätare.