DRAKULLA

Medlem
  • Innehållsantal

    503
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    9

DRAKULLA vann senast 12 Februari

DRAKULLA hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 636 Enastående

Om DRAKULLA

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

333 profilvisningar
  1. Pepp-tråd

    Choklad är underbart! Jag älskar också choklad men klarar att ha mörk choklad hemma utan att överäta. Ljus choklad går alltid bort. Har du testat Kakaonibs? De innehåller ju inget socker men innehåller ändå det nyttiga som finns i kakaon som ex. tryptofan som hjälper till att bilda serotonin. Det kanske inte är kakaon i chokladen som triggar utan sockret.
  2. Fundering om påstående i Wikipedias artikel om svält

    Ja, men så är det väl så att du kan leva på svältnivå(stort energiunderskott) utan att fasta. Alltså man kan ju äta pyttelite mat var fjärde timme, vilket ger insulinpåverkan och då är det ju inte fasta men det kan ändå innebära ett stort energiundeskott. Om jag förstått rätt så är det då som kroppen efterhand sänker ämnesomsättningen och sparar på fettreserven till skillnad från fasta då kroppen utnyttjar det som finns på lagret.
  3. Jag delar upplevelsen av att under de första åren med LCHF så gick jag ner många kilon lätt som en plätt med mycket fett och mycket mat överhuvudtaget. Jag har de senaste åren ätit mer strikt och dragit ner på den totala mängden mat ordentligt. Nu har jag även dragit ner en hel del på fettet(ej fettsnålt) till förmån för mer grönsaker och bönor. Mina tidigare försök att få ner vikten (klimakteriebonus)genom att äta mer strikt, mer fett, mindre protein, periodisk fasta o.s.v. har uppenbarligen inte hjälp mig så nu släpper jag alltså in lite mer kolhydrater och kombinerar det med periodisk fasta. Jag mår bra och har inte fått ökat sötsug eller hunger så jag fortsätter så tills vidare...
  4. Glutenfritt?

    Jag är utvald till kostombud tillsammans med några andra inom mitt arbetsområde på en daglig verksamhet. I november ska jag gå en utbildning om kost och hälsa. Jag försöker att inte ha för stora förväntningar och antar att det handlar om att "äta nyttigt och motionera mera". Nåväl, det finns säkert en hel del att jobba med ändå. Att dra ner på sockret blir nog prio ett. Där hoppas jag verkligen att vi är överens.... Att motivera personal som är förebilder för våra deltagare att minska på bakande, gofika och sånt. Jag lagar aldrig lunchmaten till våra deltagare utan den levereras från catering. Där skulle jag önska att jag kunde påverka för att få in mer grönsaker. Jag hoppas att jag får draghjälp i diskussion kring gluten eftersom vi jobbar med personer med alla sorters neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I den grupp jag är handledare för har vi 7 st.(av 11) som har diagnos inom autismspektrum. En av dem(med Asperger) har slutat med gluten självmant för ett år sedan och visar stora förbättringar både i kroppsligt och psykiskt välmående
  5. Glutenfritt?

    Bra film!! En film att sprida vidare.
  6. Tveksamhetens dilemma.

    LCHF är så klart lite svårare att hålla sig till i längden eftersom man måste klara sig utan både hunger, blodsockerfall och sötsug!
  7. Diabetes 2

    Hej och välkommen till forumet! Om din pappa är van vid smörgås som mellanmål så är ett bra alternativ en PUMA (Pålägg Utan Macka)= en tjock skiva ost med smör och grönsaker som pålägg. Annars så kan ägg, makrill i tomatsås, osttärningar, turkisk yoghurt med nötter, korv med hög kötthalt och några grönsaker vara något.
  8. Akneproblem, tips?

    Här kommer en youtubelänk från Dr. Eric Berg om Acne: https://www.youtube.com/watch?v=4ubWuwzjSGs
  9. Jag och min periodiska fasta

    Jag tycker att det är intressant med fasta av olika slag och praktiserar periodisk fasta av lite olika längd. Jag har ätit LCHF i ca 14 år men fastan kom in i mitt liv de senaste två åren p.g.a. stor viktuppgång under klimakteriet. Jag skulle dock vara försiktig med att rekommendera en LCHF-nykomling att börja fasta från start. Detta är ju ett forum för LCHF i första hand och det kan ta lite tid att vänja kroppen vid kostomläggningen. Fastan kan kanske bli delkurs 2 efter att man har blivit van med kosten och hittat en fungerande livsstil. Jag har dock vid två tillfällen(se datum ovan) uppmanat forumets adm. att ordna en underrubrik för just fasta för jag tror många vill läsa och diskutera det men gärna på en egen avdelning så det blir samlat på ett ställe precis som trådar för Paleo, träning och annat. Tyvärr har jag ej fått respons på min efterfrågan... Kanske jag kan få lite draghjälp..?
  10. Glutenfri LCHF

    Ja allt som innehåller vete, råg och korn. När man äter på restaurang kan ju såser innehålla mjölredning. Köttbullar och pannbiffar innehåller ofta ströbröd(vetemjöl).
  11. Gelatin

    Om du hittar någon annan sort på Iherb som är märkt shipping saver så brukar det bli fraktfritt för den varan. Det brukar hur som helst alltid bli billigare att köpa från Iherb än från svenska nätbutiker med kosttillskott. Att tänka på är att hålla summan under 400 kr inkl. frakt för att slippa tullavgift.
  12. Gelatin

    Jag har köpt denna från Iherb: https://se.iherb.com/pr/Now-Foods-Real-Food-Beef-Gelatin-Powder-1-lb-454-g/400
  13. Börjar ruttna snart....

    Om du har levt på lågkalorikost/jojobantning/pulverdrycker och liknande(=svält?) så är det nog naturligt att din kropp nu suger åt sig all näring. För lågt kaloriintag(svält) tillsammans med Hypotyreos leder kanske tillsammans ämnesomsättningen ner till fotknölarna. Det är bra att få ner antalet måltider per dag vilket du är inne på med 16:8. Inga mellanmål. Låt kroppen få tid på sig mellan måltider att förbränna det som den har förmåga till. Hur är sömnen? Den största delen av kroppens förbränning sker under djupsömn. Inte heller lätt att styra över.
  14. Gelatin

    Okej, tack för svar Zepp
  15. Börjar ruttna snart....

    Hej och välkommen till forumet! Det är inte kul när kroppen inte svarar på ens envetna ansträngningar. Det är inte rättvist , jag vet. Berätta gärna lite mer om hur du har ätit innan LCHF, du kanske rent av åt mindre mat än nu även om det var mindre nyttigt. Då behöver kroppen tid att lita på dej innan den släpper taget om fettet. Att du har sockersuget kvar efter 10 v. verkar kämpigt. Din Hypotyreos kan nog ha ett finger med i spelet. Hoppas att du orkar kämpa på och försök känna dig nöjd över att bli fri från Metformin och därmed friskare.