DRAKULLA

Medlem
  • Innehållsantal

    761
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

DRAKULLA vann senast 21 December 2018

DRAKULLA hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 774 Enastående

Om DRAKULLA

  • Rank
    Gammal i gården

Senaste besökare till profilen

1 109 profilvisningar
  1. DRAKULLA

    kombutcha

    Nej, inte så farligt surt(med undantag för havtorn, lingon och tranbär) men inte heller så mycket bär/fruktsmak eftersom de har legat i vattenkefiren ett par dagar. Emellanåt blandar jag ner lite blåbär eller hallon direkt från frysen för att dryga ut mängden och de medfermenteras i burken. Det kittlar lite uppfriskade(kolsyra) i gomen. Man kan ju också fermentera bär utan kefirprocessen. Jag gjorde det en gång och det verkade bli alkoholbildning, tror man måste ha salt i eller nåt för att undvika det eller korta ner tiden(om man inte vill ha det vill säga)😲.
  2. DRAKULLA

    kombutcha

    Jag fermenterar grönsaker och äter nästan varje dag. Inte alls svårt men lite pyssel att göra. Sedan har man färdig sallad på burk en tid framöver. Jag gör också vattekefir som likt Kombucha fermenteras med hjälp av socker och även bär/frukt. Det hävdas att nästan allt socker försvinner under fermenteringen. Man kan provsmaka och då märker man om det fortfarande är sött eller osött. Antar att det är likadant med Kombucha, har inte testat. Den fermenterade bären/frukten blir också helt avsötade under fermenteringen och jag silar bort dem och sparar dem som "sylt" i burk. Fermenteringen fungerar ju också som konservering så hållbarheten är toppen. Jag bara fyller på syltburken allteftersom. Inget konserveringsmedel, inget mögel men fullt med smaskiga lactobaciller(det smattrar av liv).
  3. Jaa! Jag skulle så gärna vilja vara med. Jag längtar efter att se och träffa alla roliga härliga människor som inspirerar mig!!😚 Jag vill sedan ta med mig alla intryck hem och inspirera andra.
  4. Jo jag vet. Man bör undvika att käka lakrits när man ska delta i HLR-kurs. Att öva på Heimlich manöver kräver bra kontroll över ringmuskulaturen. Trust me! I know😵
  5. Lakrits är känt för att höja blodtrycket🙂
  6. Jag har nyligen läst "Matmyten" av Tim Spector. I den boken finns det referenser till vetenskap kring just detta och mycket annat i maten vi äter. Både bönor och korn återkommer ofta i sammanhang kring tarmflorans välmående. Bönorna med sin resistenta stärkelse göder tarmfloran och sänker blodsockret. Om tarmfloran får bra och varierade fibrer och därav skapar ett mångfaldigt samhälle som boostar upptag av näring, hjärnans funktioner, hormoner, bildar serotonin mm så kan man väl dra slutsatsen att det är nyttigt även om det kanske mest är fibrerna som gör jobbet.😏
  7. Jag såg Ing-Marie Wieselgren i ett debattprogram förra veckan (Ekdahl och Ekdahl). Programmet handlade om psykisk ohälsa. När jag hörde henne i intervjun så reagerade jag starkt på att allt hon sa lät så klokt och intressant. Även en före detta hälsominister/idrottsminister Gabriel Wikström deltog i samtalen med erfarenhet av egen psykisk ohälsa. Mixen av kost/sömn/motion/ständig uppkoppling/en allt snabbare ytveckling/krav och jämförelser med andra låter aldrig hjärnan vila. Det är nyttigt att ha tråkigt och stiltje emellanåt så hjärnan får vila upp sig. Först efter hjärnvila kommer kreativiteten och lusten fram i längtan efter att få stimuleras.
  8. Välkommen in i klubben! Tyvärr så kan en bakgrund med jojobantning sabba en del i försöket att gå ner i vikt eftersom kroppen är otrygg. 2½ vecka är ingen lång tid. Tänk dig LCHF som en livsstil och satsa på att må bra. Fortsätt som du har börjat! Resultat kommer. 🙂
  9. Ja, de böcker jag har läst av honom gav mig starka tankeställare och har påverkat mig mycket. Min mamma blir alltmer dement(vaskulär demens) och hon tar dessutom antibiotika mellan varven för olika besvär. Jag försöker bidra med tarmgodis à la surkål men hon lyssnar inte på det där med tarmfloresnack utan äter hellre en chokladbit eller nåt annat sött tyvärr.
  10. Något annat som är nästan lika viktigt som mängden kolhydrater per dag är att inte småäta/smådricka. Varje gång du tar en kopp kaffe/te med mjölk så kickar det igång en insulinutsöndring(om än liten sådan) vilket bromsar fettförbränning för några timmar. Det är bättre med så få insulinutsöndringar(även dryck med kolhydrater)per dag som möjligt. Tips!Ta kaffet med mjölk/grädde i direkt anslutning till mat så blir alltihop till en samlad måltid. SLURP😋 Har du inga viktproblem så behöver du inte undvika mejerier alls. Livets goda!
  11. Gäller begreppet hälsoböcker enbart kost eller gäller det även andra ingredienser till hälsa? Det kan bli ganska mycket att granska.......☺️
  12. Jag har också den boken på hemlån från bibblan nu. Bra bok!📗
  13. Ja, kolloidalt silver ska ju enligt studier inte vara skadligt för de goda bakterierna och håller man nere antalet av de mindre önskade så kanske de goda förökar sig. Jag tror ändå att för att få till mångfalden i tarmfloran så behöver man förutom att ständigt lägga till prebiotika(fiber)till de som finns även utöka mångfalden med nya kulturer. Opastöriserade ostar, mörk choklad mm.🙂
  14. Tarmfloran måste underhållas precis som en spirande och livskraftig trädgård.
  15. Ja, jo, missade visst nattåget.... men TS är registrerad som nyanländ med endast 7 inlägg så....asch!....välkommen hit ändå!🙂