Jump to content

DRAKULLA

Medlem
  • Posts

    909
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Everything posted by DRAKULLA

  1. En annan aspekt att ta hänsyn till förutom vad vi äter är att på olika sätt rensa och rena kroppen från alla sorters gifter. Att inte äta för frekvent(småätande), göra några längre uppehåll mellan intagen så att levern och andra reningsorgan hinner med. Det finns också så många gifter och föroreningar i luften, textilier mm som är svårt att värja sig ifrån om man inte är beredd att leva totalt isolerat. Att medvetet detoxa kroppen så ofta det går på olika sätt tror jag är en stor hjälp för kroppen för att motverka cancer. Det kan då även handla om att plocka ut amalgamlagningar, använda aluminiumfri deodorant mm.
  2. Jag vet inte om det är "godkänt" men jag har själv nyligen hittat Twek i affären. Enligt mig så tycker jag att innehållsförteckningen ser ganska okej ut (för att vara godis). De innehåller mest fibrer. Har inte kollat upp alla sorter men denna har jag själv köpt. Ingredienser: Polydextros (fiber), isomaltooligosackarider*, vatten, nötgelatin, sötningsmedel (erytritol, steviolglykosider), naturliga aromer, surhetsreglerande medel (äppelsyra), solrosolja, extrakt från (sötpotatis, färgtistel, svart morot), ytbehandlingsmedel (karnaubavax). Kan innehålla spår av jordnötter, nötter, mjölk, vete, soja. *glukoskälla. Innehåller sötningsmedel. Näringsvärde/100g: Energi: 700 kJ/170 kcal, Fett: 0,3 g varav mättat fett: 0,3 g, Kolhydrat: 15 g varav sockerarter: 2,1 g, varav polyoler: 9,5 g, Fiber: 57 g, Protein: 7,5 g, Salt: 0,03 g
  3. Hej! Jag vet ju inte hur din fördelning av kosten ser ut men här får du min input. Jag känner igen problemen du har med utebliven viktminskning. Klimakteriet kan vara en riktig glädjedödare inte minst när det gäller vikten. Jag styrde till slut om min lågkolhydratkost till mer proteinbaserad. Jag tillåter mig att äta nästan obegränsat av protein(speciellt magert) men har dragit ner på tillsatt fett(stora smörklickar, bearnaise mm). Jag äter fortfarande mycket grönsaker och en del bär. Räknar inte, väger inte och gör lite undantag på helger och så men lägger då gärna till extra magert protein på tallriken som t.ex. proteinkeso eller några skivor kalkon. Ändringen gav resultat, jag gick ner 11 kg. under våren och har bibehållit vikten över sommaren.
  4. Det kan nog vara bra att till en början koncentrera sig på att dra ner på kolhydrater, speciellt om man har sug efter mat och sötsaker. Då är det ganska enkelt att hitta nya godsaker i det feta som stillar suget från kolhydrater. När man känner att man har koll på sina begär och hittar nya vanor börjar man förhoppningsvis bli slankare också. Om det inte räcker till för att nå önskad viktminskning kan det vara läge att se över fettintaget. Att känna sug och hunger kan också bero på att kroppen inte fått tillräckligt med protein. I det läget hjälper det inte att mosa på med mer fett. Protein är ju så mycket mer än kalorier och muskelbyggnad. Alla organ och hormoner behöver sitt protein. Det kan inte fettet ersätta. Naturligtvis behöver vi fett också för vitaminupptag och en massa annat men inga överdrivna mängder. Lycka till!
  5. Jag föreslår att du läser på lite PE: diet! Efter många år med LCHF och på senare tid en övervikt som jag ej blivit av med trots modifieringar och fasta av olika slag. Jag läste om PE: dieten som innebär att man fortsättningsvis äter lågkolhydrat men prioriterar proteinet och mindre fett. Man äter sig mätt på proteinrik mat alltså. Äntligen har jag lyckats gå ner i vikt som jag faktiskt inte lyckats med de senaste åren, inte ens fastan hjälpte så mycket som man gärna vill tro. Nu har jag sedan årsskiftet gått ner 11kg. Man kan även testa att varva PSMF( protein sparing modified fasting) med LCHF. Är du nyfiken på det så är det Maria Emmerich och hennes man Craig som har massor av tips om hur man gör. Lycka till!
  6. Hej! Om du har valt att äta växtbaserat så behöver du få i dig mycket mer protein. Laxen är ju toppen! Ät mer lax eller annan fisk om du ej vill äta kött. Ägg är också mycket näringsrikt.
  7. Jag har lyssnat mycket på Ted Naiman(youtube) som uppmanar oss att prioritera proteinet i alla våra måltider. Där sitter mycket av näringen vi behöver för alla kroppsfunktioner och inte minst hormoner. men fettet kan vi ta från kroppen. Därefter halkade jag in på Maria Emmerich som också förespråkar högre proteinandel (Karnivor). Där fick även jag lära något nytt "Protein Sparing Modified Fasta" som innebär dagar(ex. 2-3/vecka) med enbart magert protein. PSMF är det som bl.a. bodybuilders använder sig av när de effektivt deffar och samtidigt bibehåller muskelmassan. Det här är ju lite som att svära i kyrkan bland lchfare men det verkar ju uppenbarligen effektivt. Jag räknar varken kalorier, points, mängd, vikt eller procent. Jag bara bygger upp min måltider kring protein i högre grad än förut. Ett bra sätt är att blanda olika sorters proteiner ihop som ex. kyckling, räkor, ägg, skinka, eller olika sorters fisk i en gryta. Då blir det inte så överväldigande. Jag skarvar en hel del med mager(10%) ost och proteinkeso till maten också. 0% grekisk yoghurt emellanåt när mer kött känns motbjudande. Jag har dragit ner på tillsatt fett som t.ex. extra smörklickar, majonnäs, nötter mm. Gör lite undantag på helger. Äter samma mängd grönsaker och bär som förut.
  8. Jag hakade också på trenden med mer protein tillsammans med low carb. Funkar bra. Har tappat ca 9kg. nu sedan årsskiftet att jämföras med viktstillestånd/uppgång i flera år. Ja, det blir mindre fett nu men jag blir mätt på massor av proteinrik mat. Härlig känsla!
  9. Nu kan vi se fram emot våra 100 års kalas alltså...
  10. Jag körde Carnivore + fasta i ungefär två månader. Sedan kände jag att jag ledsnade på att endast äta animaliskt. Viktnedgången gick bra i början för att sedan slå ner på takten och det kändes därför ej värt mödan med att fasta så ofta. Huruvida församlingen i mina tarmar har bytt skepnad har jag inte verktyg för att mäta men hoppas att de släppte in ett gäng "smalisbakterier" under tiden. Sedan läste jag om P:E dieten (protein:energi) av Ted Naiman och om vikten av att äta en högre andel protein, mindre fett, fortfarande lågkolhydrat. Carnivore och P:E dieten kan ju gå lite in i varandra. Animalisk föda innebär ju som regel mycket protein. Animalisk föda kan dock skilja en hel det i fetthalt. P:E har som riktmärke mycket protein(animalisk/vegetarisk) men mindre fettrikt. Inga stora smörklickar på tallriken alltså, kanske lite oftare fisk, keso o.s.v. Man kan ju mixa och blanda lite hur man vill, bara lägga till mer protein till det vanliga också. Jag har nu gått ner några kg. till och det här känns rätt för mig(just nu). Vad gäller fastan så nöjer jag mig med 16:8 nu.
  11. DRAKULLA

    Protein

    Bret Scher m. fl. om vikten av att äta tillräckligt med protein.
  12. Jag vet inte orsaken till att du inte vill äta mer protein men undrar varför. Får du problem med blodsockret? Jag tipsar dig om att lyssna till Ted Naiman ang. protein. Han menar att vi bör basera våra måltider på protein och sedan lägga till måttligt med fett och lite grönt. Fett och kolhydrater i sig tillför i princip enbart energi. Näring som du behöver finns i proteinet med alla aminosyror, mineraler, vitaminer som vi behöver. Dina hungerkänslor kan kanske bero på att kroppen inte har fått tillräckligt med näring.
  13. En recension av Martina Johansson: https://martinajohansson.se/review-p-e-diet-vs-keto/
  14. Jag har testat P:E ett tag nu. Har hittat ett läge på mina måltider som passar mig bra. Det känns faktiskt på sätt och vis som en mix mellan GI, Dukan och LCHF. Jag har inte läst Naimans bok om P:E dieten ännu, bara lyssnat till ett antal Youtubebeskrivningar och erfarenheter från P:E kontra LCHF. Ganska enkelt att basera måltiderna på mycket protein tillsammans med lite fett och lite kolhydrater (precis som förut). Magra mejerier är okej och jag gillar mager keso och grekisk yoghurt 0% fett. Thomas de Lauer har testat att köra mer proteinrik/fettsnål kost två dagar/vecka(annars LCHF) för att få ner fettprocenten på kroppen och berättar här hur han gjorde.
  15. Hej! Jod är bakteriedödande. Det gynnar inte fermenteringen. Annars funkar det med Himalaya, havssalt eller annat jodfritt salt. Angående socker så är det nog en del av smaken på just Kimchi men själva fermenteringsprocessen bör funka utan socker. Jag brukar fermentera grönsaker(surkål) och har även gjort Kimchi ett par gånger utan socker och utan rismjöl. Lycka till!
  16. Jag tillagar kycklinglever emellanåt. Jättegott ihop med bacon, grädde och några lingon. Gör också leverpastej med kycklinglever och anjovis(häller bort sockerlagen). Gott! Jag varnar dej dock för att köpa kycklingnjure utan att vara påläst med recept för just njure. Jag gjorde det misstaget en gång och stekte likadant som kycklinglever. En odör som luktade pissgubbe i hela huset fick mej att nästan spy! Kunde inte äta. Man ska tydligen lägga njuren i mjölk innan. Hade inte koll på det.
  17. I den bästa av världar är omgivningen förstående och kan hjälpa till att underlätta livet för personer som har NPF-svårigheter. Så ser det tyvärr inte ut. Min son fick diagnos autism förra året vid 29 års ålder. Det hade varit ännu bättre om han fått denna diagnos tidigare men symptomen var inte så glasklara. Efter ca två års NPF utredning med avbrott hit och dit så fick han sin diagnos och en enorm lättnad spred sig över honom och oss. Det tog sin tid men han fick hjälp att komma igång med ett arbete som passar. Han upplevs som gladare och helt okej med att ha sin diagnos på papper, en slags förklaring och befrielse från dåligt mående och känsla av att inte passa in. Många odiagnostiserade ungdomar med NPF-svårigheter börjar självmedicinera med allt möjligt vilket kan bli galet. Medicin kan ju vara bättre än droger om det blir alternativet.
  18. Mmm...vid lite närmare eftertanke så blev jag nyfiken på Naimans PE diet. Har kollat in några Youtubepresentationer och räknat Naimans alla magrutor ett antal ggr. Jovisst, jag är en inbiten LCHFare men jag har ändå svårt att hålla vikten. Såå....något behöver göras! Dessutom ser jag det inte som en stor avvikelse från maten jag äter. Inte så svårt att öka på proteinet en del och minska på tillsatt/överdrivet mycket fett. Kolhydratintaget kan ligga på samma nivå.
  19. Jag är inte så vass på matematik och kanske har missuppfattat det men handlade inte Skaldemans ratio om att fettmängden skulle överstiga/vara lika som protein+kolhydrater tillsammans? Naimans ratio är ju att proteinet ska överstiga/vara lika som fett + kolhydrater tillsammans.
  20. Inom ramen för lågkolhydratkost så finns det som bekant många varianter såsom traditionell LCHF, LCLF, Atkins, Dukan, GI, ISO, Paleo, Karnivor..... För vissa kan nog PE fungera bättre för hälsa och vikt när de även reducerar fettintaget. Det är väl då främst tillsatt fett som man kan skruva ner på. Att däremot äta upp äggulorna och hela entrecoten ger ju så mycket mer näring än vad en stor smörklick ger.
  21. Strunta i att räkna kalorier! Är du mätt så har nog kroppen fått det den vill ha.
  22. DRAKULLA

    Collagen

    Collagen innehåller en del glycin som kan förbättra sömnen. Inte så dumt ändå!
  23. DRAKULLA

    Collagen

    Om det underlättar för dej med collagen under själva fastan så kanske det kan funka ändå, precis som med benbuljong. Denna tjej har fastat sig ner i vikt med varannandagsfasta i över ett år. Hon berättar att hon alltid tar collagen i kaffet på sina fastedagar och att det underlättar för henne.
×
×
  • Create New...