DRAKULLA

Medlem
  • Innehållsantal

    775
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

Allt postat av DRAKULLA

  1. Alla gör vi våra egna val. De flesta inom det här forumet tycker nog till vardags att man ska äta det bästa av det mesta men jag tror alla har en svaghet för något som egentligen inte är LCHF men som är svårt att göra slut med för evigt. Det är också enligt mig en stor skillnad att äta lite glutenfri bönpasta någon gång ibland i stället för att äta vetemjölspasta 3 ggr./vecka. Om denna nödlösning får en att orka kämpa vidare med kosten så är väl det en bra lösning. Med tanke på alla brödrecept som finns så är det väl inte värre med lite bönpasta.
  2. Jag äter ibland lite kikärtspasta eller röd linspasta eftersom jag tillåter bönor i min LCHF-kost(vilket inte alla gör). Jag har ätit både Garants och Risentas, bägge ekologiska(Kung Markattas är inte lika goda). Det tycker jag smakar bättre än sojapastan. Det är att ljuvligt att kunna göra en pastarätt någon gång ibland. Har saknat det lite under åren med LCHF. Bara man kan behärska sig när det gäller mängden.
  3. Om vi alla hade varit stöpta i samma form hade livet varit enkelt, eller hur? Vi har ju både olika kön, ålder, hälsohistoria, ekonomi, hjärnor och gener så jag måste meddela att alla har inte samma förutsättningar. Naturligvis försöker vi göra det bästa av det vi material vi har....... Fint med ödmjukhet.
  4. Att du har gått ner 17-18 kg. är ju fantastiskt bra. Grattis!👏 Din kropp tycks ha tagit paus i arbetet med viktminskningen, inte alls ovanligt. Det kan vara svårt att klura ut hur man ska göra för att komma vidare och "tålamod är fiskarens bästa vän". Det finns ett flertal orsaker till viktplatå som att man tidigare bantat många ggr. i livet. Åldern har också betydelse. Om du närmar dig 50-sträcket så har hormonerna stor påverkan på alls som händer i kroppen och många kvinnor vittnar om svårigheten att gå ner till målvikt/går upp i vikt. Jag är själv en av dem. Jag har efter många år med lchf kost gått upp i vikt (efter tidigare viktnedgång) och nöter på hela tiden för att hitta lösningen. Eftersom jag inte ser något bättre alternativ till denna hälsosamma kost så gör jag det främst för hälsan nu, även om jag har för många kilon att bära på (ca 15 kg.).
  5. Du är b ä ä ä ä s t!!! 🐑
  6. Det är fuktigt överallt utom där man vill att det ska vara det......😂
  7. Min egen tolkning av vad han sa var att ÄKTA olivolja(extra virgin) från vilket land som helst går lika bra men att det kan vara svårt att veta om den är äkta eftersom det tydligen finns många fejkolivoljor i USA och kanske överallt. I Kalifornien finns tydligen någon slags äkthetsgaranti som olivoljeproducenterna är med i (typ KRAV). Ang. Inulin så är det kanske inte så lätt att få i barn med autism jordärtskockor, lök, vitlök mm i några större mängder(som då krävs)varje dag. Barn med autism är ofta mycket känsliga för smak och konsistenssensationer och begränsar sig ofta kraftigt med vad som kan ätas utan motstånd och kväljningar. Inulin i pulverform har väldigt diskret halvsöt god smak som löser sig i all mat både varm och kall. Jag använder det själv nu och blandar i maten, fröknäcke, glass mm. Små mängder gäller dock här, ger lätt gasbildning om inte tarmkompisarna hänger med och käka.... Mer om Nemechek protocol för barn med autism finns att lyssna till här: https://www.youtube.com/watch?v=4NoBVSrp57c
  8. När the bottom is nådd .... och the känsla av misslyckande är total..... Try a Little särskrivning. Plötsligt kan du vara.... Miss Lyckad 😍
  9. Naturligtvis så kan det finnas flera orsaker men jag känner ungefär likadant. Det mesta i livet är liksom beige. Mycket funderingar kring livet som blev och det som inte blev, åren som går, mening och erfarenheter. Jag har aldrig haft höga dopaminbegär och söker inga kickar nu heller men det känns lite som något fattas. Klimakteriet kan absolut vara en orsak. Hormoner. Visst är man ansvarig för sin egen lycka men det är svårt när man inte ens vet vad man vill eller sådant man inte kan påverka (som t.ex. problem med barn).
  10. Jag har intresserat mig för Nemechek protocol som är en behandling/metod för att hjälpa personer med autism, framförallt barn att bli mer "socialt interagerade". Metoden går ut på att regelbundet äta tre ingredienser som är Inulin, omega 3 och olivolja. Kortfattat ska detta hjälpa till att förbättra tarmfloran, få bort SIBO, få ner propansyran och få bort inflammation från hjärnan som personer med autism oftast har. Dr. Nemechek ger i detta inslag en bra förklaring till varför olivolja är så bra för att få ner inflammation. Intressant! Jag brukar köpa ekologisk olivolja av lite olika märken. Kan man lita på att det är äkta olivolja i dem tro? Har någon ett säkert tips på äkta olivolja?
  11. Jodå...........och det var då jag blev rund om magen.........🤣
  12. Jag har det likadant med ögonlocken. Ibland vaknar jag med lite extra vätska i locken och då ser jag ut som en sköldpadda. Sikten kan då bli lite skymd i viss vinkel. Tror ni att ett par rejäla lösögonfransar kan lyfta upp dem?😂
  13. Kunde ha varit skrivet av mig. Jag har också varit på kommunens bygglovsavd. i veckan(och suttit och lipat). Tidigare husägaren har totalrenoverat huset utan något bygglov som vi nu får sota för i efterhand. Förutom bygglovsavg. så får vi vara nöjda med om vi enbart måste göra om fasaden(fel färg) och kan få slippa att lägga om hela taket(fel färg). 😥 Meeeen nu ska jag också börja ha lite roligt. Ska också på lchf eventet nästa helg. Nuuuu kör vi!🤪
  14. DRAKULLA

    kombutcha

    Nej, inte så farligt surt(med undantag för havtorn, lingon och tranbär) men inte heller så mycket bär/fruktsmak eftersom de har legat i vattenkefiren ett par dagar. Emellanåt blandar jag ner lite blåbär eller hallon direkt från frysen för att dryga ut mängden och de medfermenteras i burken. Det kittlar lite uppfriskade(kolsyra) i gomen. Man kan ju också fermentera bär utan kefirprocessen. Jag gjorde det en gång och det verkade bli alkoholbildning, tror man måste ha salt i eller nåt för att undvika det eller korta ner tiden(om man inte vill ha det vill säga)😲.
  15. DRAKULLA

    kombutcha

    Jag fermenterar grönsaker och äter nästan varje dag. Inte alls svårt men lite pyssel att göra. Sedan har man färdig sallad på burk en tid framöver. Jag gör också vattekefir som likt Kombucha fermenteras med hjälp av socker och även bär/frukt. Det hävdas att nästan allt socker försvinner under fermenteringen. Man kan provsmaka och då märker man om det fortfarande är sött eller osött. Antar att det är likadant med Kombucha, har inte testat. Den fermenterade bären/frukten blir också helt avsötade under fermenteringen och jag silar bort dem och sparar dem som "sylt" i burk. Fermenteringen fungerar ju också som konservering så hållbarheten är toppen. Jag bara fyller på syltburken allteftersom. Inget konserveringsmedel, inget mögel men fullt med smaskiga lactobaciller(det smattrar av liv).
  16. Jaa! Jag skulle så gärna vilja vara med. Jag längtar efter att se och träffa alla roliga härliga människor som inspirerar mig!!😚 Jag vill sedan ta med mig alla intryck hem och inspirera andra.
  17. Jo jag vet. Man bör undvika att käka lakrits när man ska delta i HLR-kurs. Att öva på Heimlich manöver kräver bra kontroll över ringmuskulaturen. Trust me! I know😵
  18. Lakrits är känt för att höja blodtrycket🙂
  19. Jag har nyligen läst "Matmyten" av Tim Spector. I den boken finns det referenser till vetenskap kring just detta och mycket annat i maten vi äter. Både bönor och korn återkommer ofta i sammanhang kring tarmflorans välmående. Bönorna med sin resistenta stärkelse göder tarmfloran och sänker blodsockret. Om tarmfloran får bra och varierade fibrer och därav skapar ett mångfaldigt samhälle som boostar upptag av näring, hjärnans funktioner, hormoner, bildar serotonin mm så kan man väl dra slutsatsen att det är nyttigt även om det kanske mest är fibrerna som gör jobbet.😏
  20. Jag såg Ing-Marie Wieselgren i ett debattprogram förra veckan (Ekdahl och Ekdahl). Programmet handlade om psykisk ohälsa. När jag hörde henne i intervjun så reagerade jag starkt på att allt hon sa lät så klokt och intressant. Även en före detta hälsominister/idrottsminister Gabriel Wikström deltog i samtalen med erfarenhet av egen psykisk ohälsa. Mixen av kost/sömn/motion/ständig uppkoppling/en allt snabbare ytveckling/krav och jämförelser med andra låter aldrig hjärnan vila. Det är nyttigt att ha tråkigt och stiltje emellanåt så hjärnan får vila upp sig. Först efter hjärnvila kommer kreativiteten och lusten fram i längtan efter att få stimuleras.
  21. Välkommen in i klubben! Tyvärr så kan en bakgrund med jojobantning sabba en del i försöket att gå ner i vikt eftersom kroppen är otrygg. 2½ vecka är ingen lång tid. Tänk dig LCHF som en livsstil och satsa på att må bra. Fortsätt som du har börjat! Resultat kommer. 🙂
  22. Ja, de böcker jag har läst av honom gav mig starka tankeställare och har påverkat mig mycket. Min mamma blir alltmer dement(vaskulär demens) och hon tar dessutom antibiotika mellan varven för olika besvär. Jag försöker bidra med tarmgodis à la surkål men hon lyssnar inte på det där med tarmfloresnack utan äter hellre en chokladbit eller nåt annat sött tyvärr.
  23. Något annat som är nästan lika viktigt som mängden kolhydrater per dag är att inte småäta/smådricka. Varje gång du tar en kopp kaffe/te med mjölk så kickar det igång en insulinutsöndring(om än liten sådan) vilket bromsar fettförbränning för några timmar. Det är bättre med så få insulinutsöndringar(även dryck med kolhydrater)per dag som möjligt. Tips!Ta kaffet med mjölk/grädde i direkt anslutning till mat så blir alltihop till en samlad måltid. SLURP😋 Har du inga viktproblem så behöver du inte undvika mejerier alls. Livets goda!
  24. Gäller begreppet hälsoböcker enbart kost eller gäller det även andra ingredienser till hälsa? Det kan bli ganska mycket att granska.......☺️