DRAKULLA

Medlem
  • Innehållsantal

    761
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    11

Allt postat av DRAKULLA

  1. DRAKULLA

    kombutcha

    Nej, inte så farligt surt(med undantag för havtorn, lingon och tranbär) men inte heller så mycket bär/fruktsmak eftersom de har legat i vattenkefiren ett par dagar. Emellanåt blandar jag ner lite blåbär eller hallon direkt från frysen för att dryga ut mängden och de medfermenteras i burken. Det kittlar lite uppfriskade(kolsyra) i gomen. Man kan ju också fermentera bär utan kefirprocessen. Jag gjorde det en gång och det verkade bli alkoholbildning, tror man måste ha salt i eller nåt för att undvika det eller korta ner tiden(om man inte vill ha det vill säga)😲.
  2. DRAKULLA

    kombutcha

    Jag fermenterar grönsaker och äter nästan varje dag. Inte alls svårt men lite pyssel att göra. Sedan har man färdig sallad på burk en tid framöver. Jag gör också vattekefir som likt Kombucha fermenteras med hjälp av socker och även bär/frukt. Det hävdas att nästan allt socker försvinner under fermenteringen. Man kan provsmaka och då märker man om det fortfarande är sött eller osött. Antar att det är likadant med Kombucha, har inte testat. Den fermenterade bären/frukten blir också helt avsötade under fermenteringen och jag silar bort dem och sparar dem som "sylt" i burk. Fermenteringen fungerar ju också som konservering så hållbarheten är toppen. Jag bara fyller på syltburken allteftersom. Inget konserveringsmedel, inget mögel men fullt med smaskiga lactobaciller(det smattrar av liv).
  3. Jaa! Jag skulle så gärna vilja vara med. Jag längtar efter att se och träffa alla roliga härliga människor som inspirerar mig!!😚 Jag vill sedan ta med mig alla intryck hem och inspirera andra.
  4. Jo jag vet. Man bör undvika att käka lakrits när man ska delta i HLR-kurs. Att öva på Heimlich manöver kräver bra kontroll över ringmuskulaturen. Trust me! I know😵
  5. Lakrits är känt för att höja blodtrycket🙂
  6. Jag har nyligen läst "Matmyten" av Tim Spector. I den boken finns det referenser till vetenskap kring just detta och mycket annat i maten vi äter. Både bönor och korn återkommer ofta i sammanhang kring tarmflorans välmående. Bönorna med sin resistenta stärkelse göder tarmfloran och sänker blodsockret. Om tarmfloran får bra och varierade fibrer och därav skapar ett mångfaldigt samhälle som boostar upptag av näring, hjärnans funktioner, hormoner, bildar serotonin mm så kan man väl dra slutsatsen att det är nyttigt även om det kanske mest är fibrerna som gör jobbet.😏
  7. Jag såg Ing-Marie Wieselgren i ett debattprogram förra veckan (Ekdahl och Ekdahl). Programmet handlade om psykisk ohälsa. När jag hörde henne i intervjun så reagerade jag starkt på att allt hon sa lät så klokt och intressant. Även en före detta hälsominister/idrottsminister Gabriel Wikström deltog i samtalen med erfarenhet av egen psykisk ohälsa. Mixen av kost/sömn/motion/ständig uppkoppling/en allt snabbare ytveckling/krav och jämförelser med andra låter aldrig hjärnan vila. Det är nyttigt att ha tråkigt och stiltje emellanåt så hjärnan får vila upp sig. Först efter hjärnvila kommer kreativiteten och lusten fram i längtan efter att få stimuleras.
  8. Välkommen in i klubben! Tyvärr så kan en bakgrund med jojobantning sabba en del i försöket att gå ner i vikt eftersom kroppen är otrygg. 2½ vecka är ingen lång tid. Tänk dig LCHF som en livsstil och satsa på att må bra. Fortsätt som du har börjat! Resultat kommer. 🙂
  9. Ja, de böcker jag har läst av honom gav mig starka tankeställare och har påverkat mig mycket. Min mamma blir alltmer dement(vaskulär demens) och hon tar dessutom antibiotika mellan varven för olika besvär. Jag försöker bidra med tarmgodis à la surkål men hon lyssnar inte på det där med tarmfloresnack utan äter hellre en chokladbit eller nåt annat sött tyvärr.
  10. Något annat som är nästan lika viktigt som mängden kolhydrater per dag är att inte småäta/smådricka. Varje gång du tar en kopp kaffe/te med mjölk så kickar det igång en insulinutsöndring(om än liten sådan) vilket bromsar fettförbränning för några timmar. Det är bättre med så få insulinutsöndringar(även dryck med kolhydrater)per dag som möjligt. Tips!Ta kaffet med mjölk/grädde i direkt anslutning till mat så blir alltihop till en samlad måltid. SLURP😋 Har du inga viktproblem så behöver du inte undvika mejerier alls. Livets goda!
  11. Gäller begreppet hälsoböcker enbart kost eller gäller det även andra ingredienser till hälsa? Det kan bli ganska mycket att granska.......☺️
  12. Jag har också den boken på hemlån från bibblan nu. Bra bok!📗
  13. Ja, kolloidalt silver ska ju enligt studier inte vara skadligt för de goda bakterierna och håller man nere antalet av de mindre önskade så kanske de goda förökar sig. Jag tror ändå att för att få till mångfalden i tarmfloran så behöver man förutom att ständigt lägga till prebiotika(fiber)till de som finns även utöka mångfalden med nya kulturer. Opastöriserade ostar, mörk choklad mm.🙂
  14. Tarmfloran måste underhållas precis som en spirande och livskraftig trädgård.
  15. Ja, jo, missade visst nattåget.... men TS är registrerad som nyanländ med endast 7 inlägg så....asch!....välkommen hit ändå!🙂
  16. Hej och välkommen till forumet!😊 Jag skulle börja med att se över saltintaget om du inte redan har gjort det. Jag brukar alltid ta ca ½-1 tsk salt före träning. Jag märker skillnad under träning och efteråt. Magnesium till natten.
  17. Jag äter inte ofta på restaurang men jag gillar bäst bufféer då man kan gegga ihop precis vad man vill..😁 På en kinarestaurang en gång bad jag om grönsaker istället för ris. "-Javisst! Glönsaker inte liis". Jag fick betala 30 kr extra för den lilla skålen grönsaker☹️
  18. En mycket intressant intervju med Dr. David Perlmutter.
  19. Om cholesterol . Dr Eric Berg https://www.drberg.com/blog/forget-ldl-focus-on-remnant-cholesterol?inf_contact_key=c0fd10c066105c19e773310569e42ddfcc0558ed5d4c28cbfab114022b1ec50d https://www.drberg.com/blog/bad-cholesterol-can-make-you-live-longer?inf_contact_key=74717d9c91f8cc24175dedc093803bb41b0a3f0fd3ee5d9b43fb34c6613498d7
  20. Ja, man kan väl också tänka sig att de goda bakterierna klarar jobbet bra om det inte kommer in så mycket skräp i kroppen som t.ex. gluten, konserveringsmedel, mediciner, miljögifter och onaturliga tillsatser. Det verkar som att nästan alla sorters sjukdomar börjar i tarmarna så det är där vi måste börja om kroppen krånglar. Intressant föredrag av Dr. Rostenberg https://www.youtube.com/watch?v=p6Mg8WjsVoQ
  21. Jag är fortfarande insnöad på tarmfloran. Läser just nu "Matmyten" av Tim Spector. Överallt jag läser så kommer man fram till att tarmfloran behöver mångfald för att den ska vara sig så perfekt som det går. Alltså, vilken kost man än äter bör den vara varierad. Jag funderar kring hur det ser ut med variationen för den som äter mycket strikt ketogent. Det är kanske ingen stor fara för vitamin och mineralbrist men det här med fibrer från grönsaker mm. verkar ju faktiskt vara av stor betydelse för tarmbakteriernas vara eller inte vara. Olika sorters fibrer tas om hand på olika avdelningar i tarmarna. Alla avdelningar behöver sitt.
  22. Jag gjorde eget cachewsmör före jul. Rostade nötterna själv först. Gav smöret i burk till min kollega som julklapp. Burken kom i retur efter jul eftersom ingen i deras familj/bekantskap gillade det...😮 Jag smaskade i mig alltihop helt på egen hand på tre dagar(gillar inte matsvinn)........Vad var problemet?
  23. Det är kanske möjligt att det det finns olika sorters jordnötter precis som med äpplen och druvor? Jag "råkar" ha en påse Alesto jordnötter(LIDL) i skåpet som är farligt goda😈. De innehåller mindre fett och protein än de du köpte men också mer kolhydrater. Alesto 100g: Fett 51,2 Kolhydrater 11,0 Protein 24, Salt 1.0
  24. Ja tack för svar! 😊
  25. Har läst någonstans(kanske Jason Fung?) att efter ca 12 timmar när man fastar så börjar kroppen nalla på det lagrade fettet som energikälla. Vet inte om det stämmer. Beror väl kanske på hur mycket socker som finns från början och även förbränning genom rörelse mm.