Gå till innehåll

yngve30

Medlem
  • Innehållsantal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om yngve30

  • Rank

Senaste besökare till profilen

305 profilvisningar
  1. Angående sömnsvårigheterna, i mitt fall berodde sömnsvårigheterna troligen på att mitt blodsocker blev lågt när jag åt lite kolhydrater. Besvär som i mitt fall inte gick över. HbA1c 26, blodsocker enligt min hemmamätare 3 – 3,5. Sömnsvårigheterna ledde till att jag blev mycket trött vid KL 11 och 16. Har ökat andel kolhydrater. Blodsockret mellan 4 – 5. Nu är jag nöjd med sömnen och pigg hela dagen. Många andra får inte samma besvär eller att besvären är övergående.
  2. Hej Hanna. Själv gillar jag att mäta. Samtidigt tror jag att mäta kan ha sina problem. Bifogad länk beskriver mätning av ketoner och hur det ska tolkas på bästa sätt jag sett. http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html I början mätte jag ofta både i blod och utandningsluft. Använde resultaten för att korrigera kosten. I början för att få bättre mätresultat. Korrigerade kosten för långt så att mitt blodsocker blev för lågt. Ledde till dålig ork och dålig sömn, (skyhögt kortisol). Efter ytterligare korrigering av kosten är jag nu nöjd. Nu mäter jag sällan och endast i
  3. Intressant diskussion om mätning av ketoner som indikator på hur fett förbränningen fungerar. När jag tidigare studerat ämnet har det framkommit att det är acetoacetat som är det primära. Och att beta hydroxybutyrat mer fungerar som ett lager som kan konverteras tillbaks till acetoacetat när kroppen behöver energi. Efter hård träning kan mätning i blodet indikera lite ketoner eftersom vi då har tömt lagret i blodet trotts att vi vet att fettförbränningen är hög. Likaså kan mätning i blodet indikera mycket ketoner i blodet i samband med förtäring av alkohol. Samtidigt som det sägs att
  4. Jesper, vad tänker du på? Är det uppenbara mätfel som beror på felanvändning av Ketonix som vid mätning vid högt kolhydratintag eller när man inte tömmer lungorna ordentligt. Eller tänker du på felmätning trotts rätt användning? I så fall skulle jag vara intresserad att veta när det kan inträffa.
  5. Peter B. Intressanta synpunkter. Vad är det som får dig att tro att det är Ketonix som ger falskt positivt?
  6. Varför inte fundera över att indikera ketoner genom mätning i utandningsluft? Enligt vissa är fördelen att mätning sker i utandningsluften en bättre indikering på hur kroppen använder fett som bränsle just nu. Håller jag min kostplan utan fusk ligger jag stabilt mellan 70 till 80 enligt ketonix, vilket jag är nöjd med. Utslaget i ketonix ligger stabilt oavsett tid på dygnet jag mäter. Mäter jag i blodet blir utslaget ofta annorlunda. Det som i utandningsluften tyder på bra fettförbränning kan samtidigt i blodet tyda på låg fettförbränning.
  7. Ser att ditt P-ferritin ligger på 14, kanske en del läkare skulle anse detta lite lågt? På en del ställen anges gränsen 15 för kvinnor. Låga värden på P-ferritin kopplas till blodbrist.
  8. Hej Vilsevals. Angående dina funderingar om dina blodvärden, och din beskrivning av ditt allmänna mående. Kan hänga ihop med kopparförgiftning. Tycks vara vanligt i samband med kopparspiral, eller hormonella preventivmedel. Angående information om kopparförgiftning rekommenderar jag http://kopparspiral.blogspot.se/ som har en bra samställning av allehanda information. Finns även en facebookgrupp om intresse finns av andras erfarenheter av kopparförgiftning. Har själv mycket höga kopparvärden - konstaterat via hårmineralanalys - samtidigt med liknande blodbild som din. Normalt järn samti
  9. Ja, blodfetterna var enligt skolmedicinskt synsätt ovanligt dåliga. Så stora förändringar av blodfetterna på relativt kort tid är också ovanlig. Om man är orolig för sina blodfetter verkar det finnas mycket man kan göra utan att ta statiner. Enligt hjärtspecialist på centralsjukhuset var min statistiska risk för hjärtattack med de blodfetter jag hade 17 år. Hur många skulle inte i onödan bli oroliga över ett sådant besked? Jag har ätit ketogen kost i 10 månader efter en hel del ändringar i kosten. Innan jag började mäta trodde jag att jag var i ketos. Men så visade det sig inte vara fa
  10. Även jag äter ketogen kost. Mina blodketoner brukar ligga mellan 2-4. I april förra året var totalkolesterol 20. LDL 16. HDL 1,8. Tric. 2,0. Apokvot 1,8. I februari i år var totalkolesterol 6,5. LDL 3,3. HDL 3,0. Tric. 0,56. Apokvot 0,47. Jag har gjort många förändringar, framförallt med olika tillskott. Det jag tror har haft störst betydelse är tillskott av omega 3. Tar ca 3 gram EPA, DHA varje dag. Är också noga med att undvika omega 6 i största möjliga utsträckning. Senast var kvoten omega 6/omega 3 1,63. Ketogen kost ger lägre värden på fritt T3. Senast hade jag 2,6. Ket
  11. Hej Angelico. Tack för en intressant tråd. Känner igen mig i din berättelse. Även mitt kolesterol steg kraftigt efter strikt LCHF. 130 – 150 gr fett (mest mättat), < 10 gr kolhydrater, 80 – 100 gr protein. Strävar efter optimal ketos. Mår mycket bra av denna kost. I april var totalkolesterol 20. LDL 16. HDL 1,8. Tric. 2,0. Apokvot 1,8. CRP 0,6. Hade studerat ämnet så pass mycket innan. Blev inte orolig över resultatet. Mest nyfiken på vad som var orsaken till att värdena blev som de blev. Distriktsläkare och ”specialist” på centralsjukhuset erbjöd koständring och statiner. Inget jag
×
×
  • Skapa nytt...