Gå till innehåll

Amema

Medlem
  • Innehållsantal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Amema vann senast 24 Oktober 2015

Amema hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

38 Bra

Om Amema

  • Rank

Profile Information

  • Location
    Skaraborg
  • Interests
    Salutologi, esperanto, stickning, mat, joomla

Contact Methods

  • Skype
    fanfixie
  1. Som sagt, jag tror vi biter oss i svansen om vi försöker hitta En Enda Orsak. Jag ser det mer som en ond cirkel där sjunkande pH, förgiftning på cellnivå, parasiter, virus, bakterier, "låg elhälsa" och allt annat leder till någon av de stora degenerativa sjukdomstillstånden. Jag ska se om jag orkar göra en bild.
  2. 1) Hormonbalansen är en av de saker jag skulle koncentrera mig mest på. Det finns sätt att mäta snabbare än genom den vanliga vården, så att man får en vettig helhetsbild. Det är min personliga övertygelse att mindfulness och andra trick näppeligen ändrar på hormonerna på ett sätt som är tillräckligt i den akuta situation man hamnat i. Även om sätt att hantera stress och överbelastning är av godo rent generellt. (Efter flera utmattningsepisoder, varav den senaste varade "akut" mellan 2003 till ungefär 2011 (utan vare sig någon vettig diagnos eller hjälp), har svaret i höst blivit att jag h
  3. Vår vetenskapliga tro har bland sina budord "orsak och verkan". Man söker samband och försöker bygga orsakskedjor för att förklara olika saker. I sin iver förväxlar man ofta och gärna "samband" och "samvariation". Jag har börjat misstänka att dåligt immunförsvar, svamp, infektioner, inflammationer och allt annat som uppstår "pga" cancer eller anses som förstadier till det, i själva verket kanske är samvariationer som beror på något tredje som ingen övervägt ännu. I ett par år har jag varit inne på att kroppens elektriska status är avgörande - men inte nödvändigtvis orsaken - till allehanda
  4. Sammanfattning med egna kommentarer: 1) man måste veta om det är för mycket eller lite syra som är problemet (vilket redan nämnts ovan) 2) obalans är inte avsaknad av "läkemedel", därför bör man först hitta naturliga orsaker och åtgärder 3) de kemiska preparaten ger långsiktiga, negativa andrahandseffekter (sambon kan hålla en hel utläggning efter att ha slutat med flerårig användning av novalucol som inte alls är så snäll som vi förleds att tro) 4) man måste våga experimentera på och med sig själv 5) det är inte bara koksalt (NaCl) som är kritiskt för hälsan. Det finns många andra sal
  5. Har varit på besök hos en alternativterapeut som medelst datorstödd utrustning (liknande tekniken jag stött på förr) mätte upp mina värden. Sköldkörteln är det inget fel på. Däremot finns det för lite tyroidhormon i blodet överlag. Men binjurarna, äggstockarna och livmodern var det värre med. Med mer fakta på fötterna har jag nu fått tag i naturligt binjurehormon och naturligt progesteron. Efter ett par dygn har jag märkt en rejäl skillnad. Både humör och ork är bättre. Jag stod t o m nere i källaren i ca 10 grader, i linne och långärmad tunnare tröja, och jobbade ett par timmar med at
  6. Amema

    B6 & B12

    Fisk brukar jag undvika. Är lite histaminkänslig och det verkar som om fisk drar igång sånt. Inälvsmat är jag usel på, men det har hamnat på tapeten senaste tiden så vi har bestämt oss för att leta upp några läckra recept och försöka komma igång. Lever är ok, men annat har jag aldrig fixat att äta.
  7. En viktig aspekt jag lärt mig att alltid ifrågasätta när något kallas "samband" är att leta efter "samvariation". Kan det ha med saken att göra även i det här fallet? Att hitta direkta samband i en värld med en enorm mängd data och parametrar är vanskligt. Kött eller inte kanske är mindre viktigt än att man äter icke industriprocessad mat? Eller, som i fallet ovan, att det finns någon icke studerad störande faktor (confounding) i miljön i Akita som inte finns närvarande på Okinawa.
  8. Rosa bandet startade som "peach ribbon" av en äldre dam på 80-talet. Hon ville dra uppmärksamheten till att det forskas för lite, särskilt när det gällde bröstcancer, för att UNDVIKA att man skulle få det. Sen kom Estée Lauder in i bilden och nåt annat bolag, och tog över ruljansen mot tantens vilja och gjorde det till rosa bandet istället. (Jag har just suttit och tittat på det mesta av Ty Bollingers dokumentärserie om sanningen om cancer. Historien berättas där. Jag köpte e-versionen av dokumentärerna och fick med en länk för att ge bort ytterligare en omgång till någon annan. Har roat m
  9. Amema

    B6 & B12

    B6 kan man ha lite av om man supit under livet. B12 vet jag inte hur man får brist på om man inte är strikt vegetarian eller vegan eftersom det finns i animalisk föda. Vissa hävdar att det duger med jäst, men det lär ska vara vegetabilisk B12 som inte vår kropp begriper sig på. Om någon vet mer - upplys oss! För något år sen fick jag tipset att testa B12 därför att jag brukade ha så enormt torr hud och trötta binjurar. Det kliade efter dusch eller bad och handryggarna var nariga med små självsprickor. Tipset jag fick innebar en kur med terapeutisk dos (5000 mikrogram) och efter en månad va
  10. Man känner sig generellt ömklig. Stel och värk i leder, taskig cirkulation, nedstämdhet och depression, typ. Det är ju så allmänt så det är svårt att sluta sig till att det är just selen. Men som sagt. Eftersom vi har underskott hemma hos oss i norden så ska jag göra ett ryck eftersom symptomen stämmer rätt väl, och, selen tydligen är lika viktigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Tillskott med vitamin E funkar bättre har jag märkt. Tokoferol behövs för att selenet lättare ska tas upp.
  11. Ett mineral som jag brukar hänga upp mig på är selen. Eftersom de skandinaviska jordarna är fattiga på selen så får djur i lantbruk extra sånt för att fungera. Men då gäller väl samma sak för människan? De senaste dagarnas lärande har skvätt vatten på den kvarnen. Men som någon annan redan har skrivit; frågan är enkel, men svaret blir "det beror på". Vad jag skulle vilja ha är en lista med vilka symptom brister och överskott kan ge, samt vilka andra ämnen man ska tillföra eller undvika för varje ämne. Då skulle man i alla fall ha lite lättare att tänka själv.
  12. Nyfikna lilla jag gick ändå in på minmat.net och fyllde i dagens frukostlunch. 10% kolhydrat, 27% protein och 63% fett tyckte jag såg ganska bra ut. Kosttillskotten hade jag inte skrivit in, men det blev minus för ungefär det jag ändå tillför, så så långt har jag landat mjukt. Kände att en gång räcker, men det gav ju en fingervisning om att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall. Och det är ju bra. Sen vet jag att det borde vara en aning mer fett och lite mer mikronäringsämnen eftersom den "Mjölk 3%" jag valde ur LMVs lista är fel. Jag drack alldeles nyhämtad gårdsmjölk nämligen. Exakt fe
  13. Jag har valt att inte använda såna här tjänster alls, därför att de för med sig alltför stora osäkerheter och det är alldeles för lätt att tro på en siffra som en dator spottar ur sig och att man tar den för sanning. Samtidigt är de ett stöd medan man ställer om därför att de kan ge en indikation på var man ligger och vart man är på väg. Men man får som sagt inte tro att datorn säger sanningen. En modell kan inte mer än den som skapade den. Vilka har gjort de olika modellerna som nämns i den här tråden? De variationer i värdena som rapporterats beror antagligen på såna skillnader. Mätninga
  14. Först av allt har jag lärt mig att inte leta efter Ett Rätt Svar. Kroppen är komplex och hormonsystemet vilar i sin tur på att det finns byggstenar, dvs näringsämnen, mineraler etc. Låg omsättning har jag lidit av i många år. Nedstämdhet och svårigheter att känna motivation är ju tydliga drag som inte kan kureras med kemiska preparat. Det är inte brist på SSRI som gör en hängig. Och hängig kan man vara av skilda skäl, både livets motgångar och näringsbrist. Den senaste veckan har jag börjat käka mer B-vitamin. Det har jag testat förr men inte känt någon större skillnad av, utom B-12 som vä
  15. I artikeln finns en föreläsning av dr Jeff Senechal inlagd - Addressing common female conditions. Mycket matnyttig med mer detaljerad info än jag har luskat reda på redan under flera år. Förklarar bl a varför selen är lika nödvändigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Eftersom vi har selenfattiga jordar i Skandinavien och jag försöker leva på så lokal mat som möjligt, bör jag tillskotta med selen. Bäst är om man kan få tag i ett preparat med tokoferol (E-vitamin) eftersom selen tas upp bättre då.
×
×
  • Skapa nytt...