Gå till innehåll

Amema

Medlem
  • Innehållsantal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    1

Allt postat av Amema

  1. Som sagt, jag tror vi biter oss i svansen om vi försöker hitta En Enda Orsak. Jag ser det mer som en ond cirkel där sjunkande pH, förgiftning på cellnivå, parasiter, virus, bakterier, "låg elhälsa" och allt annat leder till någon av de stora degenerativa sjukdomstillstånden. Jag ska se om jag orkar göra en bild.
  2. 1) Hormonbalansen är en av de saker jag skulle koncentrera mig mest på. Det finns sätt att mäta snabbare än genom den vanliga vården, så att man får en vettig helhetsbild. Det är min personliga övertygelse att mindfulness och andra trick näppeligen ändrar på hormonerna på ett sätt som är tillräckligt i den akuta situation man hamnat i. Även om sätt att hantera stress och överbelastning är av godo rent generellt. (Efter flera utmattningsepisoder, varav den senaste varade "akut" mellan 2003 till ungefär 2011 (utan vare sig någon vettig diagnos eller hjälp), har svaret i höst blivit att jag h
  3. Vår vetenskapliga tro har bland sina budord "orsak och verkan". Man söker samband och försöker bygga orsakskedjor för att förklara olika saker. I sin iver förväxlar man ofta och gärna "samband" och "samvariation". Jag har börjat misstänka att dåligt immunförsvar, svamp, infektioner, inflammationer och allt annat som uppstår "pga" cancer eller anses som förstadier till det, i själva verket kanske är samvariationer som beror på något tredje som ingen övervägt ännu. I ett par år har jag varit inne på att kroppens elektriska status är avgörande - men inte nödvändigtvis orsaken - till allehanda
  4. Sammanfattning med egna kommentarer: 1) man måste veta om det är för mycket eller lite syra som är problemet (vilket redan nämnts ovan) 2) obalans är inte avsaknad av "läkemedel", därför bör man först hitta naturliga orsaker och åtgärder 3) de kemiska preparaten ger långsiktiga, negativa andrahandseffekter (sambon kan hålla en hel utläggning efter att ha slutat med flerårig användning av novalucol som inte alls är så snäll som vi förleds att tro) 4) man måste våga experimentera på och med sig själv 5) det är inte bara koksalt (NaCl) som är kritiskt för hälsan. Det finns många andra sal
  5. Har varit på besök hos en alternativterapeut som medelst datorstödd utrustning (liknande tekniken jag stött på förr) mätte upp mina värden. Sköldkörteln är det inget fel på. Däremot finns det för lite tyroidhormon i blodet överlag. Men binjurarna, äggstockarna och livmodern var det värre med. Med mer fakta på fötterna har jag nu fått tag i naturligt binjurehormon och naturligt progesteron. Efter ett par dygn har jag märkt en rejäl skillnad. Både humör och ork är bättre. Jag stod t o m nere i källaren i ca 10 grader, i linne och långärmad tunnare tröja, och jobbade ett par timmar med at
  6. Amema

    B6 & B12

    Fisk brukar jag undvika. Är lite histaminkänslig och det verkar som om fisk drar igång sånt. Inälvsmat är jag usel på, men det har hamnat på tapeten senaste tiden så vi har bestämt oss för att leta upp några läckra recept och försöka komma igång. Lever är ok, men annat har jag aldrig fixat att äta.
  7. En viktig aspekt jag lärt mig att alltid ifrågasätta när något kallas "samband" är att leta efter "samvariation". Kan det ha med saken att göra även i det här fallet? Att hitta direkta samband i en värld med en enorm mängd data och parametrar är vanskligt. Kött eller inte kanske är mindre viktigt än att man äter icke industriprocessad mat? Eller, som i fallet ovan, att det finns någon icke studerad störande faktor (confounding) i miljön i Akita som inte finns närvarande på Okinawa.
  8. Rosa bandet startade som "peach ribbon" av en äldre dam på 80-talet. Hon ville dra uppmärksamheten till att det forskas för lite, särskilt när det gällde bröstcancer, för att UNDVIKA att man skulle få det. Sen kom Estée Lauder in i bilden och nåt annat bolag, och tog över ruljansen mot tantens vilja och gjorde det till rosa bandet istället. (Jag har just suttit och tittat på det mesta av Ty Bollingers dokumentärserie om sanningen om cancer. Historien berättas där. Jag köpte e-versionen av dokumentärerna och fick med en länk för att ge bort ytterligare en omgång till någon annan. Har roat m
  9. Amema

    B6 & B12

    B6 kan man ha lite av om man supit under livet. B12 vet jag inte hur man får brist på om man inte är strikt vegetarian eller vegan eftersom det finns i animalisk föda. Vissa hävdar att det duger med jäst, men det lär ska vara vegetabilisk B12 som inte vår kropp begriper sig på. Om någon vet mer - upplys oss! För något år sen fick jag tipset att testa B12 därför att jag brukade ha så enormt torr hud och trötta binjurar. Det kliade efter dusch eller bad och handryggarna var nariga med små självsprickor. Tipset jag fick innebar en kur med terapeutisk dos (5000 mikrogram) och efter en månad va
  10. Man känner sig generellt ömklig. Stel och värk i leder, taskig cirkulation, nedstämdhet och depression, typ. Det är ju så allmänt så det är svårt att sluta sig till att det är just selen. Men som sagt. Eftersom vi har underskott hemma hos oss i norden så ska jag göra ett ryck eftersom symptomen stämmer rätt väl, och, selen tydligen är lika viktigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Tillskott med vitamin E funkar bättre har jag märkt. Tokoferol behövs för att selenet lättare ska tas upp.
  11. Ett mineral som jag brukar hänga upp mig på är selen. Eftersom de skandinaviska jordarna är fattiga på selen så får djur i lantbruk extra sånt för att fungera. Men då gäller väl samma sak för människan? De senaste dagarnas lärande har skvätt vatten på den kvarnen. Men som någon annan redan har skrivit; frågan är enkel, men svaret blir "det beror på". Vad jag skulle vilja ha är en lista med vilka symptom brister och överskott kan ge, samt vilka andra ämnen man ska tillföra eller undvika för varje ämne. Då skulle man i alla fall ha lite lättare att tänka själv.
  12. Nyfikna lilla jag gick ändå in på minmat.net och fyllde i dagens frukostlunch. 10% kolhydrat, 27% protein och 63% fett tyckte jag såg ganska bra ut. Kosttillskotten hade jag inte skrivit in, men det blev minus för ungefär det jag ändå tillför, så så långt har jag landat mjukt. Kände att en gång räcker, men det gav ju en fingervisning om att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall. Och det är ju bra. Sen vet jag att det borde vara en aning mer fett och lite mer mikronäringsämnen eftersom den "Mjölk 3%" jag valde ur LMVs lista är fel. Jag drack alldeles nyhämtad gårdsmjölk nämligen. Exakt fe
  13. Jag har valt att inte använda såna här tjänster alls, därför att de för med sig alltför stora osäkerheter och det är alldeles för lätt att tro på en siffra som en dator spottar ur sig och att man tar den för sanning. Samtidigt är de ett stöd medan man ställer om därför att de kan ge en indikation på var man ligger och vart man är på väg. Men man får som sagt inte tro att datorn säger sanningen. En modell kan inte mer än den som skapade den. Vilka har gjort de olika modellerna som nämns i den här tråden? De variationer i värdena som rapporterats beror antagligen på såna skillnader. Mätninga
  14. Först av allt har jag lärt mig att inte leta efter Ett Rätt Svar. Kroppen är komplex och hormonsystemet vilar i sin tur på att det finns byggstenar, dvs näringsämnen, mineraler etc. Låg omsättning har jag lidit av i många år. Nedstämdhet och svårigheter att känna motivation är ju tydliga drag som inte kan kureras med kemiska preparat. Det är inte brist på SSRI som gör en hängig. Och hängig kan man vara av skilda skäl, både livets motgångar och näringsbrist. Den senaste veckan har jag börjat käka mer B-vitamin. Det har jag testat förr men inte känt någon större skillnad av, utom B-12 som vä
  15. I artikeln finns en föreläsning av dr Jeff Senechal inlagd - Addressing common female conditions. Mycket matnyttig med mer detaljerad info än jag har luskat reda på redan under flera år. Förklarar bl a varför selen är lika nödvändigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Eftersom vi har selenfattiga jordar i Skandinavien och jag försöker leva på så lokal mat som möjligt, bör jag tillskotta med selen. Bäst är om man kan få tag i ett preparat med tokoferol (E-vitamin) eftersom selen tas upp bättre då.
  16. Det är en dr Julia Ross som har hemsidan som länken går till. Shallenberger hänvisar till Julia som skrivit en bok om hur det blir när de här substanserna inte är i balans, samt vad man gör åt det. Enkäten hänvisar i sin tur till olika kapitel i boken man kan ha nytta av om man får för hög svarspoäng.
  17. Den där kinesen, dr Lam, är av åsikten att man måste vara mycket försiktig och göra saker i rätt ordning och av rätt skäl, delvis beroende på varför man är utmattad. Om man så att säga gör rätt sak vid fel tidpunkt i tillfrisknandet kan det ge motsatt effekt. Själv har jag testat lite med maca och rosenrot, och upplevde mycket riktigt att den ork jag fick kostade i efterhand. Så jag har varit mycket försiktig och bara använt det när det varit oundvikligt. Uppenbarligen har jag inte fått ordning på grundproblemet och då kamouflerar såna substanser bara tröttheten.
  18. Fick nyss tips om en frågelista man kan fylla i för att se om man ligger i riskzonen för de vanligaste substanserna serotonin, norepinephrin (noradrenalin), GABA och kortisol, endorfin och blodsocker. Jag fick långt över brytpunkten på alla utom blodsockret... https://www.moodcure.com/take_the_mood_type_questionnaire.html
  19. Jag har nog haft bekymmer med kortisolet större delen av livet. När jag var några månader gammal föll jag i golvet. Det drog med sig "PTSD med bakomliggande trauma" och jag har haft fobi mot vassa saker tills för några år sen när jag med hjälp av EFT och ett sjätte försök hos vården att få hjälp lyckades bota det. (Efter en mycket knepig och vinglig färd fick jag komma till en kurator för KBT-behandling, men när hon upptäckte hur bra EFT fungerar fick jag gå till sköterskan istället. Vi utsatte mig för allehanda sjukhussituationer och miljöer så att jag fick köra min grej. Trots att jag gav de
  20. Min husläkare genomförde en kortisolmätning för några år sen. Jag fick kissa i en bunke i ett dygn och sen skulle det säga något. "Normalt" blev svaret. Jag tyckte det verkade löjligt eftersom allt kisset blandades. Då kan man ju inte se nivåerna över tid! Om kortisolkurvan är bakvänd blir det ju ändå samma medelvärde. Nyfiken som jag är har jag letat vidare och nu hamnat hos Dr Tent och Dr Senechal. Det finns en hel del med dem båda. Tent är ganska grov i munnen och håller inte in slagen. Kul att lyssna till men lite rörigt (och fullt med ironiska och sarkastiska kommentarer som man nog b
  21. Problem med äggstockarna kan tydligen hänga ihop även med sköldkörtel och binjurar. För några år sen hade jag god hjälp av en kinesisk läkare i USA, dr Lam (www.drlam.com). Han är specialiserad på binjurar och utbrändhet. Han pratar om OTA-axeln (Ovaries-Thyroid-Adrenals) där man bör hålla ett öga på alla tre. http://www.drlam.com/articles/ovarian_adrenal_thyroid.asp
  22. Det är något i grund och botten sjukt med ett modernt land som räknas till de mer välmående, att vi inte kan försörja oss själva på mat. Vi är väl under 50% i självförsörjningsgrad idag med all utslagning som skett i åtskilliga år. Mer närodlat skulle vara fantastiskt, men regelverket måste bli annorlunda så att det går att försörja sig på sådan verksamhet. Självklart skrev jag under.
  23. De prover som slentrianmässigt tas verkar vara TSH. Sen kanske T4 och T3. TSH säger bara hur mycket tryck det finns på kroppen att utsöndra tyroidhormoner. Det säger ingenting om hur det fungerar sen. Om kroppen t ex har svårt att göra T3 (den aktiva formen) av T4 så har man inte tillräckligt med T3 för att må bra, men "blodvärdena ser bra ut". Detsamma gäller för T3. Blodvärdena kan se bra ut, men de säger inget om vilken form av T3 man har. T3 kan vara "reverserad" och är i så fall inaktivt. Ett vanligt T3-prov säger inget om detta, utan återigen så "ser blodvärdena bra ut". Mina blodvär
  24. Det här skriver jag främst till alla andra som kämpar men inte kommer någon vart, trots strikt LCHF. Jag har hållit på med LCHF längre än Kostdoktorn varit igång. Pga allergiska reaktioner "mot kolhydrater" (vilket inte lät klokt när jag hörde det) testade jag att plocka bort kolhydraterna och blev raskt bättre, men inte frisk. Det har ju hunnit bli några år nu, men ändå är jag rund som en boll och konstant trött och ur form. Jag har grunnat på det en hel del, läst in biokemi och försökt begripa. Idag såg jag en föreläsning med läkaren Frank Shallenberger (USA) som fick bitarna att falla p
×
×
  • Skapa nytt...