Panda

Medlem
  • Innehållsantal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Panda

  • Rank
    Nyanländ
  1. Tror jag får försöka trappa upp mängden fett istället för att vräka på på en gång...mår illa som en, jag vet inte vad, nu på morgonen. Förmodligen min galla som inte riktigt hänger med i den nya kosten. Blir nog bara fett-te nu på morgonen så får vi se vad det blir till lunch...
  2. Jag hoppas att jag har ätit tillräckligt. Vet inte riktigt procentuellt hur mycket jag har ätit då jag inte vill kontrollräkna o sånt...det fick jag nog av viktväktarna. Men såserna har innehållit minst 50gr smör och ca 1dl grädde och köttfärslimpan hade både 2dl grädde och även ost stavar som jag tryckte in i smeten. Soppan vet jag tyvärr inte exakt vad den innehöll, så den är jag osäker på. Så för säkerhets skull gjorde jag en smoothie ikväll också med yoghurt, grädde, lite cocosolja och blåbär(plus lite vaniljpulver).
  3. Dåså, är inne på min första helt högkolhydratsfria dag och åt som jag fick tips om tidigare, att äta samma mat till frukost som jag gjorde till middagen gårdagen innan. Frukost; Fläslschnitzel med sås på smör, sky, grädde och köttbuljong. Jobbfrukost: En kopp te med grädde samt 2 bitar ost och salami Lunch: Gulashsoppa som serverades på jobbet Middag; Köttfärslimpa m oststänger och bacon, skysås och blandsallad. "Frukosten" var lika gott idag, men kändes konstigt att äta så "tung" mat såpass tidigt på morgonen. Är van vid att stoppa i mig en macka eller fil o flingor till frukost. Och jag blev väldigt glad när jag kände att jag inte var särskilt hungrig vid frukosten på jobbet, så det blev bara något väldigt lätt...sen var jag nöjd! I gulashsoppan tror inte det fanns några potatisbitar, men en massa andra grönsaker...som jag inte hade något alls emot att äta!(Är kräsen annars, så det var ju superbra, ska försöka få tag på receptet) Sen har jag stått mig hela eftermiddagen fram tills nu, klockan är närmare 18 och först nu börjar jag bli hungrig. Middagen står i detta ögonblick i ugnen så den vet jag inte hur den kommer att smaka, men förhoppningsvis supergott! Känns bara ovant med allt fett som jag stoppat i den; både grädde i färsen och extra smör o bacon ovanpå...överdriver jag eller är det bara bra? Kan tillägga att jag inte har känt mig jättehungrig, dock haft en sugande känsla nästan hela dagen.
  4. Jaha, lika bra att skapa en egen logg över min nya resa på LCHF-stigen. Kommer säkert att göra en massa tabbar, men alla är vi barn i början. Mitt mål är att tappa 30kg och känna mig piggare, gladare och rörligare än vad jag är idag. Idag väger jag 104kg och är 1,63m. Gör jag det kommer jag att unna mig något som jag verkligen saknar; en hund! Är uppvuxen med hund, har haft egen hund också, men för ett par år sen gick han över regnbågsbron och jag tappade lusten att skaffa en ny liten voffsing... Så det blev katter istället,haha. Men nu suger det i hundmänniskan i mig; saknar skogspromenaderna, gosiga kvällar i soffan/sängen och lydnadsträningen. Så det hade kanske passat perfekt som "morot" till min viktnedgång och när det börjar suga i sockertarmen så får jag påminna mig om varför jag gör det! Med andra ord: Nuvarande vikt; 104kg Målvikt: ca 70kg (ca -30kg) Ni får gärna komma med tips och idéer hur jag ska uppnå mitt mål! Läser mkt själv om Lchf, men personlig erfarenhet är alltid bra att höra. Har tyvärr ingen i min närmaste krets som tror på lchf och fått ett par kommentarer om att jag är dum som går på det....men jag ska visa dem att det funkar!!
  5. Ah okej! Låter ju vettigt. Då vet jag vad jag ska sträva mot! Dåså, när jag har tagit slut på mitt "gamla" smör och cocosfett blir det jakt på ekosmör och cocosolja. Kommer dock behöva köpa "vanlig" 40%grädde ist. för eko...annars kommer jag att bli ruinerad, haha! (De säljer bara pyttesmå pkt på ett par dc bara jmf med vanlig grädde). Tack för hjälpen! o/
  6. Ketos, vad innebär det? Låter ju obehagligt i varje fall. Ja man får väl ta det pö om pö så att kroppen o knoppen vänjer sig vid det nya. Tänkte höra förresten, vad för smör och cocosfett/olja ni lchf-are använder? Läste nått om att cocos-fett i silverförpackningen inte skulle vara bra, varför är den inte bra? Vilken sort ska man använda då? Tänkte mest till mitt fett-te.
  7. Tack för alla fina tips!!! Ja som jag förstått det så kommer jag så småningom inte behöva äta på varken frukost o mellisrasten. Det är mest nu när man håller på att vänja in både kroppen o knoppen på den nya dieten. Grönsaker i grytor o dyl får jag testa, det har jag inte gjort! 30-50gr smör på ett bräde låter supermycket! Men det är väl som man bara får vänja sig vid. o.o; Hoppas det inte behövs så mycket i mitt fett-te på morgonen, haha. Måste ha fått i mig rent för lite fett idag, var vrålhungrig så det nästan snurrade när jag kom hem. Men Ikväll blev det skinkschnitzel och sås på skyn, 50gr smör, ekogrädde och buljong. Samt grönsallad med olivolja och citronpeppar på. Sååååå gott!!! Så det blev även över till frukosten i morgon. Kommer att kännas konstigt med att käka så tung mat tidigt på morgonen... Har hört att man kan bli illamående i början, finns det andra "bieffekter" i början och vad kan man göra för att motverka det?
  8. Hej! Jag har sedan tidig tonår varit lite överviktig och precis som alla tidigare experter så har man blivit rekommenderad fettsnål mat och motion, vilket inte har funkat för min del. Nu är jag 28 år, 1,63 och väger 104kg...något måste hända! Så jag har börjat med LCHF för att testa om det funkar, men har stött på lite problem som jag behöver övervinna...och jag hoppas att kunna få hjälp och lite pepp från er erfarna LCHF:are. :-) 1. Jag är, tyvärr, en väldigt kräsen person, så grönsaker har det varit väldigt svårt att variera..tomat, gurka, rårivna morötter och salladsblad ger väldigt lite svängrum när det finns så många andra spännande grönsaker därute, men varje gång jag försöker mig på något nytt, får jag kväljningar och vill bara spy...det är verkligen inte gott!!! Samma med ägg. Det ser så himla gott ut och jag önskar att jag verkligen tyckte om ägg, men det gör jag inte. Jag kan ha ägg i matlagning utan problem(t.ex köttfärs och andra rätter med ägg), men ska jag t.ex äta ett kokt/stekt/äggröra får jag åter igen kväljningar. Finns det något jag kan göra för att komma över denna "kräshet", eller är det bara att fortsätta försöka trycka i sig det? Har provat en massa varrianter med grönsaker och ägg, som ugn, steka, koka m.m , men inget blir gott. 2. Jag jobbar heltid, ibland även några timmar på helgen, och mitt matshema ser mer eller mindre ut likadant varje dag; Frukost vid 5:tiden, en smoothie på turkisk yoghurt och lite bär, samt "fett-thé" med en klick smör, cocos-fett o lite grädde. Ibland några snittar med gurka och hoprullad pålägg (t.ex ost o salami) istället för smoothisen. Lunch brukar bestå av rester från gårdagens middag; en bit kött, fisk eller fågel, med grönsaker och en sås(tyvärr mest köpt sås, då jag jagar efter enkla såsrecept). Middag ungefär samma koncept som lunchen fast annat köttslag. Dryck består av vatten under resten av dagen, ibland ett glas gammeldags mjölk, men det är inte alls ofta det händer längre. Kl 9 är det frukost på jobbet och kl 14 är det eftermiddagskaffe, och där har jag problem; vad ska man ta med sig till det? Än så länge har jag inte varit såpass mätt på min frukost hemma att jag vill skippa 9 frukosten helt(känns konstigt tomt i magen), med vad annars kan man ha utom mackor och som inte ser helt för knasigt ut? Eftermiddagskaffet bekommer mig inte så mycket, fram till 5:snåret då jag kommit hem och är extremt hungrig och trött efter en dags arbete(kanske också beror på kroppens omställning till LCHF? ) så det är precis man orkar med att laga till sig lite mat. Så tips på "mellanmål/minifrukost" vore jättebra! Jobbar som vaktmästare och har ett mycket fysiskt jobb, men när jag har kommit in mer i den nya kosten samt flyttat till min nya lägenhet så tänker jag börja motionssimma också ett par gånger i veckan. Alla andra tips och trick är också mycket uppskattade. Jag vill verkligen gå ner i vikt och må bra! MvH Sara~Panda