BJohan

Medlem
  • Innehållsantal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

40 Bra

Om BJohan

  • Rank

  1. Det går att göra en cac score i Norge hos Lifebeat. http://www.lifebeat.no/uk/exams-services/heart-scan-calcium-score/ om de tar emot svenska patienter vet jag dock inte.
  2. Jag har haft stora problem med divertikelinflammationer i 15 år, 3-4 gånger per år. Sista gången inlagd med morfin och antibiotika. Jag var jättenoga att få i mig fibrer och sköta magen men inget hjälpte. Jag firar nu två år sedan senaste inflammationen. Alla problem försvann när jag började med Lchf. Jag äter nu inga fibrer annat än det som finns i grönsakerna.
  3. Total kolesterol minus LDL minus HDL. 8,2-6,1-1,8=0,3
  4. I artikelserien Fettfällan i Aftonbladet redovisar man var som händer efter 12 veckor med lchf. Det som hänt med försökspersonen verkar inte alls vara typiskt. Hon har inte gått ned i vikt alls. Triglycerider har ökat från 1,0 till 1,5. HDL är oförändrat. De verkar ha lyckats hitta en person som inte reagerar som andra. Eller...? Professor Paolo Parini på Karolinska är mycket kritisk mot lchf som han anser inte ska följas längre än 6 månader. Att utesluta kolhydrater är som att köra bilen på fel bränsle, säger han. Hjärnan behöver kolhydrater. I dagens Aftonbladet pratar han om risken för hjärtinfarkt och det nya måttet remnants som alltså är totalkolesterol - LDL - HDL. Remnants ska säga mer om risken för hjärtinfarkt än det onda kolesterolet LDL säger han och hänvisar till en Dansk undersökning. Jag hittade undersökningen och efter att ha läst delar av den kan man undra om Paulo överhuvud taget läst den. Enligt undersökningen är halten av remnants låg om du har låg halt av triglycerider. Och vi alla vet väl vilken kost som ger låga halter av triglycerider? Jo lchf! Det är skrämmande att en professor kan uttala sig så okunnigt. http://triglyceridespanel.ajconline.org/Content/PDFs/7-Varbo-Remnant.pdf När jag tittar på mina egna kolesterolvärden är de tyvärr lite höga, HDL=1,8 och LDL = 6,1 i senaste testet. Tot kol är 8,2 men triglyceriderna är låga 0,56. Om jag beräknar remnants blir det 8,2 - 6,1 - 1,8 = 0,3. Remnants/HDL = 0,17. Det är jättelåga värden som ska innebära väldigt låg risk.
  5. BJohan

    Hård i magen

    Jag var väldigt hård i magen när jag började med lchf för drygt ett år sedan. Jag åt psylliumfrön i yoghurten på morgon och kväll. Den gjorde att min mage fungerade. Efter någon månad kunde jag minska jag på fröna. Numera är magen bättre än den någonsin har varit. Jag är aldrig hård längre. Grejen är att jag har haft jätteproblem med magen innan lchf. Jag har haft divertikelinflammation 3-4 gånger om året under 15 års tid. Jag har gjort som läkarna sa, ätit fiber, fullkornsbröd, musli, hårt bröd mm. Inget har hjälpt. Sista inflammationen hade jag juni 2015. och var då inlagd på sjukhus med dropp, intravenös antibiotika och morfin mot smärtan. Jag har inte haft en enda inflammation sedan jag började med lchf. Det är så skönt att slippa. Det är värt allt besvär med att äta lchf och jag kommer fortsätta med lchf för alltid.
  6. Jag har haft problem med högt blodtryck sedan 2009 då det uppdagades när jag skulle ge blod. Sedan dess har jag testat olika mediciner men mått dåligt av alla biverkningar. I somras slutade jag helt med blodtrycksmedicin och låg på 160/90 hos vårdcentralen. När jag mätte hemma låg det på ca 145-150/80. Jag började med lchf i augusti och gick ned ca 5 kg. Samtidigt började jag gå 5 km varje dag. Det som hände med lchf var att det undre trycket gick ned till ca 70. Inget hände med det övre trycket. Jag läste en del om blodtryck och kom över info om rödbetsjuice som verkar avslappnande för blodkärlen. Det finns många studier gjorda där man visat att blodtrycket sjönk för de deltagare som drack rödbetsjuice. Det är nitratet i juicen som sänker trycket. De deltagare som fick rödbetsjuice utan nitrat hade oförändrat blodtryck. Jag började dricka 70 cl Beet it Sports koncentrerad rödbetsjuice varje dag för en månad sedan. Det motsvarar att dricka 0,5 liter vanlig okoncentrerad juice. Beet It har garanterat innehåll av 0,4 g Nitrat. Blodtrycket är nu 132/67. Jag mår väldigt bra av juicen som också är bra för orken. Många maratonlöpare dricker Beet it några dagar innan ett lopp. Jag delar upp det på 35 cl på morgonen och kvällen. Eftersom den är koncentrerad späder man med vatten i ett glas. Enda nackdelen är kostnaden samt att den innehåller 15 g kolhydrater per flaska. Jag köper 15-pack Beet It för 229 kr på Bodystore. Det blir 460 kr i månaden. För mig känns det värt pengarna eftersom jag slipper de biverkningar jag fick av medicin. Synd bara att man inte kan få det på recept som medicin. Fast många röker eller snusar lägger säkert ned mer pengar på det.
  7. BJohan

    Statiner?

    Enligt den stora studien som gjordes i Norge är det nästan ingen ökad risk med högt LDL om man har högt HDL. Du har jättehögt HDL!
  8. Det här diagrammet var en ögonöppnare för mig. Om man har högt HDL är det liten risk med högt LDL. Om man däremot har lågt HDL ger ett högt LDL en kraftigt ökad risk. Från The Cholesterol Conundrum
  9. The Cholesterol Conundrum var det bästa jag sett när det gäller att sammanfatta det komplexa området om kolesterol.
  10. Jag är lite fundersam på mina värden där riskfaktorerna pekar åt olika håll Här är mina värden efter 6 mån med lchf. Inom parentes efter 2 mån med lchf TG 0,56 (0,49) Tot Kol 8,2 (8,8) HDL 1,8 (1,6) LDL 6,1 (7,0) ApoA1 1,59 (1,76) Apo B 1,57 (1,75) LDL/HDL = 3,39 (4,38) (ref 0,4-6,6) OK Tot kol/HDL = 4,56 (5,5) (ref <6) OK ApoA1/Apo B = 0,99 (0,99) (ref <0,9) RISK! Det är alltså Apokvoten som pekar på risk. Både ApoA1 och Apo B har gått ned sedan senaste provtagningen men kvoten är densamma. Värden innan lchf finns i dessa diagram Jag har ätit tíllskott av Omega 3 och D vitamin de senaste 3 månaderna. Kanske det har hjälpt till att sänka LDL? Fast LDL är fortfarande för högt.
  11. Precis, och då är ju LDL under gränsvärdet 5,3. LDL/HDL blir då ännu lägre 2,78 dvs <<6,6.
  12. Apo A1 har sjunkit från 1,76 till 1,59. Varför har den sjunkit när HDL har ökat? Apo B har sjunkit från 1,75 till 1,57. Har det att göra med att LDL sjunkit? Däremot är kvoten Apo B/Apo A1 oförändrad 1,0 och lite för hög. Denna riskmarkör bör vara under 0,9. Övriga riskmarkörer Tot Kol/HDL=4,56. Den bör vara <6 så den är ok. LDL/HDL=3,39, dvs <6,6 bra.
  13. Nu har jag ätit lchf i ett halvår. Jag tog nya prover på blodfetter och det ser lite bättre ut. HDL har gått upp och LDL har gått ned. Fortfarande är Tot kolestrol och LDL lite för högt. Eller vad säger ni?
  14. Jag började med lchf för att få ordning på magen. Jag har haft 3-4 tarmficksinflammationer om året de senaste 15 åren. Fibrer verkar inte hjälpa. I juni hade jag en riktigt kraftig inflammation som inte gick över av flytande föda, utan jag hamnade på sjukhus med dropp, morfin och intravenös antibiotika. Jag gick ned 5 kg på 2 veckor. (Det var i och för sig bra, eftersom jag har haft 10-15 kg övervikt, men lite väl snabb viktnedgång kanske) Magen blev jättedålig av antibiotikan och den hade svårt att repa sig. Jag läste boken "Magstarkt" och började i augusti med lchf. Nu har jag gått ned ytterligare 5 kg och fortsätter sakta ned. Jag håller med om att HDL-värdet från 2010 måste vara fel. Frågan är om det är något i kosten som driver upp LDL? Jag äter inga vegetabiliska oljor förutom olivolja. På morgonen äter jag ofta ostomelett och fet yoghurt med psylliumfrön hemgjord musli gjord på nötter. Lunch och middag varierar mer, men jag äter mycket mer grönsaker än jag gjorde förut. Cashewnötter och mörk choklad är favoriter när jag är sugen. Omega 3 kapslar och D-vitamin som tillskott.
  15. Hej Jag var hos läkaren idag efter att ha fått provsvar. LDL har i princip dubblerats efter två månader med lchf. Totalkolesterol på 8,8. Han övervägen att sätta in statiner. Jag har lagt in provresultat sedan 2010 i ett diagram. Där ser man tydligt vad som hänt sedan sist. Den enda skillnaden är att jag ätit lchf i två månader. Jag väger nu 10 kg mindre än jag gjorde 2014.