Labolina

Medlem
  • Innehållsantal

    201
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

85 Utmärkt

Om Labolina

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Lappland
  • Interests
    LCHF:ande norrländska som gillar hundar, hästar och böcker. Har sådär 40 kg som jag vill bli av med.... långan väg att gå. Har testat lchf förut men inte lyckats att få det att fungera i längden för jag tror inte jag hade full koll på hur det egentligen fungerar. Men nu så!!!
    Jag hänger på forumet för att läsa och bli inspirerad, ställa frågor och få svar, ge svar där jag kan och ibland för att (som så många andra) skriva av mig lite irritation... Stödet från alla människor här är fantastiskt!
  1. Här är kostdoktorns blogginlägg om galla och fett: http://www.kostdoktorn.se/blir-gallbesvar-battre-pa-lchf
  2. Trots många års övervikt har relativt lite legat runt just mage och midja, har med andra ord haft väldigt kurvig figur. Sista året har det dock fyllts på där också, om det beror på att det blev tillräcklig många överviktskilon eller om det beror på att jag fortfarande var kvar i lchf-tänket samtidigt som sockermonstret härjade fritt (hchf-diet) vet jag inte. (Har tidigare läst om fler som gått upp i vikt efter avbruten lchf och att det då hamnat mestadels på magen) Oavsett vilket så nu när jag går ner i vikt så kom midjan tillbaka mycket snabbt och det är runt magen som jag minskat i cm överlägset mest, ca 13 cm medan jag runt rumpan bara tappat 9 cm trots att det fanns 22 cm mer att "ta av". Så din teori stämmer på mig. Har också hört vid ett flertal tillfällen att det inte går att punktträna/banta bort fett utan att vad man än tränar så tar kroppen energi därifrån den vill, vilket inte nödvändigtvis är det område man tränar. Stämmer det som Leo säger om att det är möjligt att delvis träna bort fett på låren ska jag genast leta lårtränarövningar för de behöver minska i proportionalitet...
  3. Ja precis, det eller samma variant men brieost istället, det är mina nya varianter av lördagsgodis/fredagsmys. Supergott!
  4. I den här tråden finns massvis om periodisk fasta läsa: http://forum.kostdoktorn.se/topic/811-vi-som-pr%C3%B6var-periodisk-fasta/?hl=%20periodisk%20%20fasta
  5. Jag använder både smör och kokosfett. Kokosfett för att det nyttigt och ett enkelt sätt att få i sig det, smör för att få upp fettmängden ordentligt utan att det blir så dyrt. Använder Kung Markattas ekologiska och kilopriset på det är mer än 4 gånger högre än smörets, trots att det är ett av de billigare kokosfetterna av bra kvalitet. Förutom det tycker jag att det är en god blandning, kör gärna med salta smör. Men jag ska testa att ha i ett ägg också, nån blandning av MBC och äggmjölk. Lär ju vara ruskigt mättande.
  6. Jo till mångt och mycket håller jag med. Visst förnöjer variation men jag önskade jag hade ett jobb med 5 olika arbetsuppgifter istället för 25.... Och fritidsaktiviteter är ju bra men när de som i mitt fall börjar övergå i ett krav med perioder då det tar upp all min fritid och att man alltid måste ställa upp för föreningens skull då är det inte lika bra längre. Däremot så är det för mig mycket stressande att sitta och äta utan att göra nått samtidigt. Jag ser TV, läser eller sitter vid datorn för det är så jag slappnar av och stänger ner hjärnan (nu är det komediserier, skönlitteratur och menlösa spel på fb och liknande jag menar - sånt som man kan koppla av hjärnan med). Hade jag haft familj hade det givetvis varit annorlunda, men att sitta för mig själv vid ett bord och äta utan nått runt omkring gör mig stressad. Drömmer om att flytta till nått lugnt litet samhälle på en karibisk ö och försörja mig som författare eller liknande där man inte är bunden till varken tider eller en specifik arbetsplats. Får nog lov att vinna på lotto först...
  7. Vad gäller majonäs, har du testat Helllmans majonäs? Jag tycker den vanliga är riktigt äcklig, men Hellmans har en mycket mildare och godare smak och ibland använder jag den som den är som sås.
  8. Handla och gör eget där du vet vad allt innehåll är för nått till exempel hos Crearome http://kosmetikkompaniet.se/category.html/crearome Blir man duktig på det kan man anpassa innehållet specifikt efter sin egen hud och hår. Mycket stor del av det som säljs är ekologiskt. Förutom att det är kul så blir det betydligt billigare än att köpa färdiga produkter, speciellt om man har möjlighet att plocka egna örter och blommor som behövs. Jag har just börjat testa det här och det blir fantastiskt bra grejor så det kommer jag att fortsätta med.
  9. Oj så precist du beskriver det. Precis så har jag också fungerat och funderat på vad i huvudet som är fel när man vet vad som är bra och ändå vräker man i sig fel saker som om det inte finns nått stopp. Jag bröt beteende genom att dels mäta hela mig (armar, ben, magen, midjan, över och under bröst) för att få en start (har ingen våg). Sen började jag läsa massor här på forumet och läste så mycket inspirerande, fick sånt stöd och mycket tips, såg sånt engagemang och läste om så många i samma situation så att min motivation höjdes rejält. Till sist så fullständigt vräkte jag i mig fett från början för att komma ur kolhydratsbegäret som jag verkligen lider av. Mådde rätt så illa första veckan av allt fett men det gick successivt över. Led av en del omställningsbesvär men de hade jag räknat med. Nu har jag kört på i drygt 4 månader och minskat 10 cm i midjan. Tipset är att ta en dag när du känner dig extra laddad och motiverad, som Leo och Zepp säger se till att kasta allt som inte hör lchf till, inhandla det som hör till inklusive kokosfett och smör och sen skiter du i alla mängder och kalorier och bara vräker i dig första veckorna. Det viktiga är inte att gå ner i vikt (vilket du troligen gör ändå) utan att bryta beteendet. Är du snudd på äckelmätt på fett hela dagarna så finns nästan inte plats att vara sugen på godis. Så fort suget börja komma, drick en kopp te med kokosfett i, gå ut och gå, läs en bok om lchf, skriv av dig här på forumet eller ät en måltid oavsett vad klockan visar. Sök dig till matvarubutiker där man slipper gå förbi det som skapar största suget, för mig var det kakor och chips. Planera bort allt socialt där fika förekommer om du känner att du inte klarar det. Håller du fettmängden uppe kommer sötsuget att minska och efter några veckor så törs man gå med kompisarna och fika igen och endast hålla sig till kaffet och kanske en medhavd bit ost. Så småningom rättar det till sig, du känner dig mindre hungrig och sötsuget försvinner eller blir åtminstone hanterligt. Klarade jag det så klarar du det!! Lycka till och skriv och berätta hur det går.
  10. Måste testas, jag har en hel djungel av åkerfräken hemma Jag har ett schampo med avkok från olika växter, bland annat just åkerfräken, som bas och det är helt fantastiskt bra. Nässlor är ju nyttigt i allmänhet, naturens egen multivitamintablett har jag fått lära mig. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska stoppa i mig dem året runt bara. Göra soppa eller te på färska nässlor går ju bra under sommaren, men göra te när det är torkat smakar ungefär som hö... Och det är ju inte så att man bara tuggar i sig en sked pulver Man ska däremot inte dricka te på samma sorts växter och örter under längre tid för de kan bli överdos och påverka njurarna. Men byter man mellan örter och växter med olika aktiva innehåll med ett par veckors mellanrum går det bra. Äter man växterna råa så är risken för överdos liten. Det finns så fantastiskt mycket som finns i skog och mark och trädgården med för den delen som har medicinsk påverkan och kan hjälpa mot så mycket, istället för att stoppa i sig kemiskt framställda mediciner och hud/hårvårdsprodukter. Det gäller bara att ta till sig kunskapen. Jag har börjat lite smått och mer ska det bli.
  11. Det har varit en del debatter om det i tidningarna här i Västerbotten på sistone och ursäkta men jag tycker att det är urlöjligt. Det har alltid serverats vegetarisk mat i skolorna regelbundet som t.ex. pannkaka, raggmunkar, gröt och olika grönsakssoppor. Att lägga in dessa på en viss dag i veckan och kalla det köttfri dag och då får en politisk poäng i det och visa omgivningen hur "ansvarsfull och duktig" man är gör ju inte mycket i verkligheten, bara en omstuvning av matsedeln och en bock i listan för att sedan inte bry sig igen. Jag ser inget fel i att servera köttfri mat, men vill man göra en påverkan på riktigt ser man till att servera mat med kvalitet - oavsett om det är grönsaker, fisk eller kött. Laga maten på plats i skolan från bra råvaror, gärna ekologiska, och med kött från djur som levt ett bra liv. DÅ gör man skillnad.
  12. Eftersom att jag inte är tillräckligt hungrig på lchf-kost att äta mer än lunch och middag för det mesta så blir det automatiskt periodisk fasta, ca 18 tim, de flesta dagarna för mig och det kommer jag att fortsätta med så länge jag mår bra av det och så länge mitt hungermönster förändras allt för mycket. Även om jag skulle gå tillbaka till att regelbundet äta tre gånger/dag igen tror jag att jag skulle lägga in en pf på mellan 16-24 tim nån gång i veckan.
  13. Vill minnas att det fanns liknande frågeställningar i vintras inför Vasaloppet, både med funderingar inför och erfarenheter efter. Det kanske finns några tips att hämta i de trådarna?
  14. Du får gärna dela med dig av receptet på ost-baconmuffins, jag gillar alla former av matiga muffins som man kan ta med sig när man åker bort.
  15. Jag tar i ca 25 g smör och en dryg matsked kokosfett i ca 3,5 dl bryggkaffe. Kör allt med stavmixer i en hög bunke och häller över i en megastor mugg. Till skillnad mot Fredrik kör jag inte fettet i mikron innan för om jag bara blandar och mixar blir det för min del alldeles lagom drickvarmt på en gång. Står mig ca 8 tim på den blandningen.