Jump to content

perra81

Medlem
  • Posts

    39
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by perra81

  1. Intressant ämne det där. Kolla på det här klippet. Allra bäst torde väl vara så svenskt, lokalproducerat och eko som möjligt så långt det går men det kan vara så att eko inte i alla lägen är bättre.
  2. Fick svar från SVT: Hej! Tack för att du skriver till oss! Vad specifikt tycker du att programmet haft fel i? Skulle vara bra att veta innan jag tar det vidare till programansvariga. Vänliga hälsningar, Simon / SVT Kontakt / Mitt svar där jag lånade lite av era synpunkter här i tråden: Javisst Några punkter: - Man får intrycket av att LCHF är en diet där man äter mer protein än andra dieter vilket inte stämmer när man tittar allmänt på riktlinjer för LCHF. Exempelvis för egen del äter jag samma mängd som förut men har ersatt potatis/pasta/ris på tallriken med grönsaker. Det kan flera gånger vara mindre mängd protein då jag istället blir rejält mätt av fettet på tallriken i form av exempelvis bearnaise eller kryddsmör - Man ger intrycket att stor del av LCHF-kosten består av ägg och att de som åt LCHF därför blev trötta på ägg - det är inga problem att variera kosten och äta lika lite/mycket ägg som i andra diete, lite synd att deras coach inte hade mer fantasi - 4 veckor är i minsta laget för att se de stora positiva effekterna kan jag tycka, även om jag förstår att det här är tänkt som lättsam underhållning och inget vetenskapligt experiment - Jag hade gärna sett mer av att grönsaker har en stor roll i LCHF, se bild från Kostdoktorn.se här nedan:
  3. Man kan kolla redan nu på SVT play. Spolat igenom nåt avsnitt + sista avsnittet. Känns spontant som att LCHF-paret inte fått så bra coaching och råden där inte varit något vidare + ett gäng faktafel vad gäller LCHF. Skräp-program lite som väntat. En månad är ju dessutom på tok för lite. Många kan ha biverkningar från byte av kost i flera månader. Det enda jag var positivt överraskad av var att den äldre kvinnliga forskaren faktiskt rekommenderade tjejjen att fortsätta med LCHF. Mina fördomar mot äldre forskare och dietister är att de aldrig släpper sin fettskrämdhet.
  4. Ett tips är att läsa LCHF-ingenjörens blogg och inlägg. Hon har också svårt att inte överäta och försöker ha "tråkig" mat hemma. Jag tror att du kan få många bra tips av henne. http://lchfingenjoren.se/
  5. Välkommen hit. Du gör så rätt att välja den här kosten eller "dieten". Vi här på forumet föredrar att se det som en livsstil som är hälsosam och som man bör fortsätta med. Troligtvis kommer kilona att rasa, du kommer att må bättre och bli mycket piggare. Hoppas du håller i den här kosten, själv har jag kört på detta i 10 år snart. Har du frågor eller undran så bara fråga på här, inga frågor är dumma Sen har vi någon enstaka person här på forumet som är emot LCHF trots att det är ett LCHF-forum, tycker du kan ignorera den personen Ett annat bra ställe att få inspiration är Ketogruppen på Reddit. Keto är som jag förstått det ungefär som strikt LCHF. Där har många amerikaner hittat lowcarbhighfat och får så klart väldigt bra resultat. Mängder med folk som reverserar sin diabetes typ 2, gå ner i vikt, får bättre blodvärden och allmänt mår mycket bättre. https://www.reddit.com/r/keto/ Lycka till!
  6. De flesta här vet nu vad du tycker och att du känner starkt för detta. Flera av oss håller inte med och har sagt det i tråden. Vet inte om vi kommer så mycket längre? Edit: för att förtydliga - jag drar mig ur tråden känner att det inte ger något vidare nytt från något håll. Betyder så klart inte att ni andra inte kan diskutera vidare
  7. Ta dina mått på mage, rumpa med mera. Det finns många som det inte händer så mycket på vågen för, medans måtten minskar. Det bästa hade varit om du tagit lite mått från första början men många tittar bara på vågen
  8. Du kan lägga till mig på den listan också. Och massor med andra människor med för den delen. Kroppen är inte lika enkel som en förbränningsugn som man använder för att mäta antal kalorier i en matvara. Sen kan jag hålla med om att dra ner på mängden mat kan vara en god idé för många men kanske inte nödvändigt då det kan räcka med att byta kosthållning.
  9. Om du ska satsa på LCHF får du revidera ditt ätande och läsa på om grunderna tror jag för det du listar där är alldeles för mycket kolhydrater. LCHF = LowCarbHighFat. Eller listar du hur du äter idag och inte hur du har tänkt äta sen, jag vet inte OM du vill börja i alla fall så har du här en jättebra sida att läsa på grunderna: https://www.dietdoctor.com/se/lchf
  10. Rekommenderar starkt att du tar ett måttband och tar dina mått och antecknar, om du inte redan gjort det. Det skulle du egentligen gjort när du började med LCHF. För många så händer det inte så mycket på vågen men det händer saker på måttbandet. Mät med så lika omständigheter som möjligt, exempelvis onsdagsmorgnar utan kläder och efter toabesök
  11. Läs här massor med bra tips för nybörjare på LCHF: https://www.dietdoctor.com/se/lchf Här kan du skriva in saker som du är osäker på hur många kolhydrater det är i någon matvara. Du kan skriva in matsked, deciliter eller 100 g eller liknande. Smidigt verktyg: http://kostbevakningen.se/
  12. perra81

    Målvikt

    24 timmars fasta VARJE dygn, det blir inte mycket mat Men om man ska vara lite allvarlig, håller med Marias ord.
  13. +1 på den. Måtten är viktigt att ta för det är inte alltid det händer något på vågen.
  14. Välkommen och bra jobbat så här långt! Fortsätter du så här tror jag det kommer gå jättebra för dig. Ett tips för att hålla koll på resultatet av LCHF är att ta lite mått och väg dig nu när du börjar. Ta mått exempelvis runt magen. Många upplever att det inte händer något på vågen men när de mäter sig med måttband har det hänt en hel del.... Jag brukar väga och mäta mig max en gång i veckan, onsdag morgon innan jobbet, innan någon frukost (käkar ingen frukost ), utan kläder på och efter morgonbestyren Då är man också några dagar från helgens eventuella avsteg från LCHF. Hoppas att du kan poppa in här lite då och då och skriva hur det går? Det är alltid riktigt kul och intressant att följa någon som börjar med LCHF.
  15. Hade det vart nära Växjö någonstans så hade jag hakat på direkt
  16. Bra jobbat! Glömde jag säga
  17. Hehe jaaa du för min del är det midjan då jag har en fin liten ölmage och det är där jag har mest fett Men många mäter stussen, armen (runt biceps mitt på överarmen) och låren.
  18. Å andra sidan som någon annan sa här så åt de knappast bara köttet? De lär väl ha ätit upp så mycket de bara kan av hela djuret, inklusive det näringsrika fettet.
  19. Jag har köpt Polar M400 HR pulsklocka där det pulsbandet ingick. Den fungerar bra och är pålitlig på mig i alla fall. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832113 Fördelen med klockan är att man kan ställa in sina pulszoner t.ex. som på mig 135-145 och välja att den ska varna om man går över eller under gränsen. Brukar gå bra att hålla koll på pulsen så att jag får en snittpuls på 139-141 (180 - 35 för åldern och -5 till för otränad enligt MAF). Men det är möjligt att appar som du kopplar till bandet funkar bra också och har sådana funktioner. Jag har bara använt Polars egna.
  20. Har du tagit några mått då? Jag läser ofta att det för många händer väldigt lite eller inget alls på vågen men desto mer på måttbandet... Själv brukar jag väga och mäta en gång i veckan, onsdagar. Då har det gått några dagar från helgens eventuella synder. Väger och mäter alltid på morgonen efter morgonbestyren och utan kläder så att omständigheterna är så lika som möjligt.
  21. Det där med lågpulsträning är verkligen perfekt för såna som mig som är väldigt otränade. Jag tror det är skitbra för folk som inte orkar träna för att det är för jobbigt innan man kommer igång, du vet den där branta första uppförsbacken konditionsmässigt (jag hade inte tränat något på 4 år när jag började igen). Jag började för 1,5 månad sedan att köra med lågpulsträning istället för att försöka tuff-träna med högt tempo där man nästan är död i slutet på passet. Så istället för 20-40 min tufft tempo har jag ökat till 80 min med lågpulsträning. Det funkar bra för viktnedgång och fettförbränningen och nu när veckorna går ökar min "förbrukad kcal" och "längd i km" på crosstrainern utan att ha ökat pulsen. Dessa värden är fiktiva och inte verkliga men de visar ändå att jag presterar bättre och bättre med samma snittpuls under passet. Och åter igen, man blir inte helt slut efter ett pass utan man känner sig piggare (jag i alla fall ). Dessutom har jag datorn och Netflix framför crosstrainern så jag blir inte så förbenat uttråkad
  22. Välkommen! Jag har inte skrivit så mycket men har läst en del här på forumet. Jag har hållit på med LCHF i 8 år där det har varierat rejält mellan liberalt och lite mer strikt. Sedan i mitten på november har det varit mer strikt med mellan 10-50 g kolhydrater per dag vilket resulterat i -7 kg i lite lagom tempo. Det har dock tagit extra fart nu på senaset tiden då jag dragit ner på mejerierna på grund av att jag försöker hitta vad som stökar med min mage. En liten bonus Eftersom jag är lite av en sockerberoende person kan jag garantera att om jag inte hade hittat LCHF för 8 år sedan så hade jag idag vägt 110+ kg istället för 83. Det är verkligen LCHF-kosten vi ska äta för det är så många vanliga normalviktiga människor som mår mycket bättre och blir piggare, diabetiker som kan sluta med sina mediciner och bli i stort sett helt helt friska, överviktiga som går ner rejält och kan leva ett normalt liv utan de problem de tidigare haft på grund av vikten. För att inte tala om forskningen som finns som stöder att dra ner på kolhydraterna. Med mera, med mera... Hoppas din resa går bra Mvh Perra
  23. På min står det pasteurisiert då den är tysk Annars är den fin inga konstiga innehåll bara salt och vitkål enligt innehållsförteckningen. Sent from my SM-G920F using Tapatalk
  24. Handlar mest på Citygross så ska ta en koll där, tror faktiskt jag sett det i genomskinlig påse i grönsaksdisken. Den jag köpte var pastöriserad men kul att prova lite nytt. Hur länge håller en öppnad påse innan den blir dålig om man stoppar ner innehållet i glasburkar exempelvis? Eller hur brukar du göra?
×
×
  • Create New...