Gå till innehåll

doktor lågkolhydrat

Medlem
  • Innehållsantal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

31 Bra

Om doktor lågkolhydrat

  • Rank

Senaste besökare till profilen

202 profilvisningar
  1. Ätit LCHF i perioder under lång tid, med återfall till kolhydratstinn måltidsordning under stressiga perioder. Nu har jag trots stress ätit strikt LCHF i 8 månader. Jag har gått ner ca 15 kg, de sista sex veckorna har vikten stått still, i princip, men jag har minskat rejält i klädstorlek trots det. Kläder som var rejält för trånga för två månader sedan kan jag nu ha. För mig blev det sämre sömn, och lägre fysisk kapacitet i ett halvår, men de två sista månaderna har det rättat till sig. Jag mäter inte om jag är i ketos, men teoretiskt sett borde jag vara det nästan hela tiden, vid spora
  2. Tack för svar. Jag har i min iver att öka träningsmängd parallellt med att hålla ketogen kost inte tänkt riktigt klart. Om man använder stora delar av sina glykogendepåer , tar det längre tid att fylla dem igen utan kolhydrater i kosten. Tack igen!
  3. Har någon här erfarenhet av återhämtning efter längre träningspass i ketos jmf med vid sockerförbränning. Jag har vid två tillfällen den senaste månaden kört 2-2,5 timmar, vilket funkat fint utan en enda kolhydrat. Jag har kunnat hålla bra fart, och ökat farten vid behov. Har inte tagit ut mig maximalt under passen, mått fint både under och direkt efter själva träningen. Dagen efter har jag inte kunnat hålla någon fart att tala om, och inte kunnat lägga in ngn högre växel. Varit rätt slak i orken generellt 1-2 dagar efter dessa längre pass. Jag har inte ätit vare sig mer eller mindre än
  4. Upp på banan igen!. SSRI och LCHF har inga beskrivna, eller av mig erfarna (allmänläkare i snart tjugo år) interaktioner. Man är självklart olika känslig för olika saker, både läkemedel och annat, men hälsoeffekterna av LCHF är så stora att det är en vinst hur man än ser det att byta kost till lågkolhydratkost. Det är viktigt att hitta ett sätt att äta som passar en som individ. Ta del av hur andra gjort, hur de äter, vad de äter, men du måste lyssna på din egen kropp och anpassa måltiderna efter den.
  5. jag smörsteker strimlat vitkål, gräddstuvar strimlat vitkål, gör coleslaw på strimlat vitkål, syrar strimlat vitkål. Jag äter gärna vitkål alla dagar i veckan
  6. jag blandar te, salt, lite pressad citron och dricker det som det är. Ljummet/varmt vid skidåkning, ljummet/kallt vid löpning barmarkssäsong. ca 0,5 tsk salt på 0,7 liter vätska. Har provat att lägga i en pytting Stevia, men det klarar jag mig utan.
  7. fysiologiskt finns det ingen förklaring till kolhydrater kvällen innan, vad jag förstår. Kanske är det psykologin som spelar in. Att man inte litar helt på sin fettförbränning.
  8. Vilken bra tråd för mig. Har ätit ketogent sedan september, och först nu börja jag kunna få utväxling på min fettförbränning när det gäller fysisk kapacitet. Har nyligen kunnat vara igång två timmar i relativt högt tempo ( för mig alltså) och hoppas kunna förlänga det tidspannet eftersom. Den höga puls jag har haft sedan september (över 80 i vilopuls) har nu sjunkit till mer normalt (strax över 60), och jag kan lägga in en växel till när jag springer eller åker skidor. Fascinerande att det tar så lång tid för omställning. De första månaderna kunde jag helt enkelt inte få upp någon fart all
  9. för mig funkade det med tillägg av en tesked salt dagligen i ett tag, kommer inte ihåg hur länge. Jag tar salt ibland nu, när jag känner sån trötthet. För mig kom symptomen efter flera månader m strikt ätande
  10. jag kan rekommendera Fjällcharks (Ramsele chark har de hetat) korvar. Hög kötthalt, liten mängd kolhydrater. De smakar också gott. Finns både falukorv, prinskorv, grillkorvar. Finns i alla fall här i Södra Norrland
  11. jag tar oljan i te, utan mixer. Man får röra om emellanåt. Jag gillar också att det blir läppbalsam.
  12. Jag är gärna med i LCHF-forum av något slag för sjukvårdspersonal
×
×
  • Skapa nytt...