patrikrosen

Medlem
  • Innehållsantal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

18 Bra

Om patrikrosen

  • Rank

  • Födelsedag 1982-08-30

Senaste besökare till profilen

99 profilvisningar
  1. LCHF i familjen med småbarn

    Vet inte om detta hamnade i rätt forumskategori! Jag och min fru har till och från under några år ätit mer eller mindre LCHF, vi äter garanterat en kolhydratsfattigkost även om vi inte ätit ketogent hela tiden. Vi har barn som idag är 3 och 6 år gamla, de har självklart inte ätit någon LCHF kost och de trycker ju kolhydrater så det sprutar ur öronen på förskolan och skolan, de äter en normal kost även om vi försöker erbjuda "bättre" bröd och serverar bönpasta istället för vanlig pasta, tjejen (3 år) gillar bönor och får det istället för pasta ibland. Till frukost äter barnen gröt, yoghurt (osötad) med te.x. banan i, grenola och på senaste tiden har de börjat haka på min och min frus frukost som består av ägg mosat i lite smör. För några veckor fick sonen diagnosen Glutenintolerans vilket har gjort att vi fått justerat kosten för hnm, men då vi aldrig knarkat bröd och pasta på det sättet så är det en relativt enkel omställning. Frun och jag har börjat diskutera barnens kost senaste tiden och vi har olika sätt att se på fett för våra barn. Jag är själv övertygad om att jag kan äta en fettrik kost utan att det på något sätt har en negativ inverkan på mig i det långa loppet. När det gäller mina barn så är jag dock splittrad. De äter relativt stora mängder kolhydrater i form av ris, pasta, gröt, smörgåsar varje dag, till frukost, middag och lunch i skolan. Då vi själva är väldigt frikostiga med fett i kosten (har själv en matsked smör i mina ägg på morgonen, vi äter gärna lite extra kryddsmör till kycklingfilén osv) så har det ju smittat av sig på barnen (de gillar dessutom smör, vem gör inte det?) och det är här jag blir lite skraj. I min värld så är kombon fett + kolhydrater inte någon höjdare. Om man äter mkt kolhydrater så kan man självklart fortfarande äter fett, bra / rätt fett, men att se min sex och fyra-åring äta ris med 1-2 matskedar smör till middag (de är inne i en period där de är ganska restriktiva med vad de tycker är gott...) gör ont i mig. Jag skulle vilja se till att våra barn inte äter mer smör än vad ett normalt barn äter, försöka få dem att äta en balanserad kost. Min fru håller med mig men tycker inte att det är lika allvarligt, så länge de äter "bra fett", att transfetter + kolhydrater är skadligt, men att bra smör (bregott) som blandas inte är lika farligt. Både hon och jag svävar i ovisshet dock och vänder oss därför till er. Att man absolut inte ska köra dieter på sina barn är en självklarhet, det vill vi absolut inte, men med vår kost har vi ju påverkat dem och frågan är om vi ska begränsa det och begränsa ett överdrivet intag av fett? Hur tänker ni? Måste finnas flera med barn här? Fett är ju energi, och barnen är aktiva hela dagarna så i grund och botten är det ju inget dåligt, men hur "dåligt" är mixen mkt fett med mkt kolhydrater (även om fettet är av "rätt" typ?) mvH Patrik & Hanna
  2. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Ska återkoppla lite! Säsongen med Team Merida Cykelvasan var bra, tog mig runt vasan på 3.36 utan att känna mig allt för utpumpad och på väldigt lite carbs. Ny säsong är i antågande och jag kommer inte cykla med Team Merida Cykelvasan längre, andra projekt på G förhoppninsgvis, som tar bort tävlings-momentet (minskar intensiteten lite) men ökar längden på cyklingen. Sedan sommaren 2017 fram till sept 2017 åt jag ganska mixat, lite vad jag kände för, skulle säga att jag begränsat med kolhydrater men inte alls LCHF. En ganska stadig vikt på runt 82 kilo, trött fram till lunch, trött efter lunch osv, klassiska kolhydrats-downsides. När säsongen började ta slut och jag bryr mig mer om hur jag mår i vardagen så började jag glida tillbaka mot LCHF och fram till November höll jag mig ganska måttlig/liberal. Vikt stabil på runt 78, ingen trötthet. I November drog jag ner ytterligare egentligen mest pga jag upplevde alla positiva resultat i vardagen av att glida tillbaka mot LCHF, och har sedan dess ätit ketogent. Mitt problem just nu är att vågen träffade 74.9 imorse... På cykeln fungerar det fortfarande inte, men det beror mer på att min tränings-volym rasat helt efter att säsongen tog slut. Pga motivation mestadels, men den är långsamt påväg tillbaka och jag är mer och mer övertygad om att jag verkligen VILL lyckas se en positiv utveckling på Primal kost. Lyssnat på: https://itunes.apple.com/se/podcast/ben-greenfield-fitness-diet-fat-loss-and-performance/id283908977?l=en&mt=2&i=1000399206582 och https://itunes.apple.com/se/podcast/primal-endurance-podcast/id996260187?l=en&mt=2&i=1000399161823 Tycker de var bra! Målet nu är hur som helst att stoppa viktnedgång och tvärtom försöka lägga på mig vikt, trots min kost. Kommer nog försöka komma igång med styrketräning hemma i sin enklaste form, core och mkt ben-styrka. Antar att jag måste äta MER också... en dag nu ser ut på följande sätt: Morgon: Bulletproof Coffee 4 ägg mosade med smör + salt Mellis: Ingenting Lunch: Traditionell utelunch, tar bort kolhydrater i den mån det går, får troligen i mig lite morötter när det blir stekta grönsaker te.x. Eftermiddagsmellis: Ingenting Middag: LCHF-kasse från veckansmiddag, tycker portionerna blir lite små även om våra barn inte äter en full måltid, så försöker addera 1-2 stekta ägg, en avocado, mer sallad etc Gör ofta gryddsmör på "bra smör" som komplement och överdriver med olivolja när det ska i. Kvällsmål: Kan ofta bli en skiva brie, eller ett ägg till Tänkte börja med att addera mellis på förmiddagen + eftermiddagen samt addera mer nötter och fetrik mat. Med min bulletproof coffee och smör-ägg-röra på morgonen så känns det verkligen som att min kropp får i sig ordentligt med fett iaf. Förhoppningen är att jag kan tvinga igång min fettförbränning genom kost och lågintensiv träning. Ska tillägga att jag alltid varit en "hard gainer" även om jag ätit massvis med mat och kolhydrater. Idéer och tips mottages gärna, annars får ni väl se detta som en update bara
  3. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    En riktig dödsbump! Hur ska jag förklara? Det du skriver är helt korrekt, jag ligger långt från en elit-nivå, tror jag mätt upp 52 när jag varit vältränad.
  4. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Nu är jag ju inte proffs, men har för mig att allt över 60 räknas som Elit, Kalla uppmättes ju till 74 vad jag vet. Är inte 100% om det var 48 heller, kan varit 58% också... Aktiv tävlingsform är jag INTE i, klassar mig själv som medioker motionär hehe Aja, bara gnata på antar jag, kommer fortsätta köra en liberal LCHF men fortsätta med att hålla mig ifrån gluten.
  5. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Jag har gjort ett så kallat vo2max test, och landade på 48 eller något sådant, det var då direkt mätning med mask och inget uträknat så ligger nog ganska normalt där. Får väl fortsätta och köra på helt enkelt, varva lugnare distanspass med lite lek (som oftast blir mer intervall-baserat då) Lär mig fortfarande varje pass känns det som.
  6. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Dags för en liten uppföljning! "Min LCHF" är kokosfett i kaffet på morgonen, har på sista tiden även börjat skippa frukost och det går hur bra som helst, några dagar i veckan blir det en avokado eller ägg till kaffet. Lunch och middag, fettrik fisk, avokado, ägg, olivolja, sallad, ibland sötpotatis.... till "efterrätt" eller mellis oftast rysk eller turkisk yoghurt (10%), med nötter, bär, kokosflarn. Har jag kunnat dra paralleller mellan de tröskeltest jag gjort och hur jag upplever mina träningspass? Absolut, det är solklart varför passen och loppen jag cyklar ibland går som det går. Är jag klokare när det gäller min kost och träning? Inte alls... Mår så otroligt bra i kroppen på min nuvarande kost vilken är ingen pasta, potatis, ris, bröd och försiktigt med vissa kolhydrater från sötpotatis, bär, majs t.ex. Träningen går bra så länge jag kör relativt lugnt, 1-2h lågintensivt på vatten går fint. Nu närmar sig dock cykelvasan och mina pass intensifieras (cyklar för Team Merida Cykelvasan nu), och sagan är desamma, jag håller ut ungefär 1-1.5h i racetempo, sen väggar jag totalt. Om jag tittar på min ansträngning och mjölksyrenivå från min sista test, så ligger jag på Goa 6-8mmol/L laktat sådär 20 min in i passet, vilket gör att en rejäl backe eller fartökning gör att jag blir totalstum, då jag troligen ganska snabbt kliver upp över 10mmol/L. Jag vet att mer kolhydrater inte hjälper mig här, det är ju inte huvudproblemet. Problemet är att kolhydraterna tar slut och benen är fulla med syran (som är restprodukter efter förbrända kolhydrater), men jag har säkert fulla depåer när jag startar, jag måste kunna gå på fett bra mkt längre, så att jag "bara" ligger på 3mmol/L när den där backen kommer, då har jag en chans att fullfölja på ett helt annat sätt. Hur jag nu ska åstadkomma det vet jag inte, rent logiskt så borde kroppen bli bättre på det den tränar på, så om jag kör jättestrikt LCHF och tränar lågintensivt så måste jag väl tvinga igång en fettförbränning? Kroppen har ju inget val eller? Frågar man någon annan coach/cyklist som faktiskt har en hel del erfarenhet men som inte alls är inne på eller påläst på lågkolhydratspåret så tycker de man är skogstokig... Träningskompisarna har slutat diskutera detta med, i deras värld ska det spruta pasta ur öronen för att man ska kunna bli snabb på cykel. Och jag mår för bra av kosten i vardagen för att jag ska ge upp det, men det skapar även massor av frustration att jag liksom inte kommer ifrån problemet att jag (uppenbarligen) har dålig om inte obefintlig fettförbränning, och äter en kolhydratsnål kost.
  7. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Ja det är kanske inte helt enkelt med alla tester hit och dit, men för att förenkla: Bilden i första inlägget, tre st tröskeltest, datumen syns uppe till höger. Test 1 (grönt) Gjordes efter 6 månader på liberal LCHF, efter detta test gjordes en rejäl kostomläggning och jag åt 6 mål innehållande kolhydrater (dock glutenfritt) per dag Test 2 (Turkost) Gjordes en månad efter första testet och på en tung kolhydratkost alltså Test 3 (Lila) Gjordes ytterligare tre månader senare. Hur som helst, jag har ingen seriös tävlingssatsning eller så, och mår så bra på kolhydratsfattig kost, så jag ska läsa på om MAF och träna på helt enkelt. zonträning baserat på puls eller/och watt har jag sysslat med sedan start så det är inget nytt och det kommer jag fortsätta med nu! Lågintensivt kommer prioriteras med "lekpass" i skog som blir mer intervall-inriktade helt naturligt. Återkommer längre fram! Och om någon har mer input och tankar så skjut!
  8. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Vill bara klargöra att mina tröskelvärden ej har försämrats av att börja med LCHF igen, dessa tre tröskeltest gjordes från det att jag lade om från liberal LCHF till kolhydratsrik kost (första testet gjordes efter en längre tid av kolhydratfattig kost) Jag har inte gjort något nytt tröskeltest sedan jag började med LCHF igen och min träningsmängd har minskat under vintern, så det skulle troligen blivit en försämring ändå. Jag är iaf helt med på att testa, dvs anpassa en lågkolhydratkost så bra det går för cykling och sedan bita i, för att se om jag kan komma över tröskeln som t.ex. Jesper skriver om i sin tråd. Köra igång en prenumeration med Vitaminmanager igen kanske..
  9. Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Ska läsa på om MAF! Att jag har dålig fettförbränning förklaras ju med att min mjölksyra sticker direkt, och mjölksyra är en slaggprodukt av förbrända/förbrukade kolhydrater. Hade jag haft en bra fettförbränning så hade min mjölksyra inte stuckit iväg förrens senare, när jag "måste" ta hjälp av de lagrade glukogenerna. Det känns som att det är rätt solklart och inget jag kan ifrågasätta egentligen, graferna visar ju vad de visar. Frågan är om det mest effektiva sättet att träna upp fettförbränningen är att köra LCHF under träning? Lågintensiva och långa pass har jag förstått är den rätta träningstypen för att förbättra just fettförbränning, initialt när den är dålig så får jag väl helt enkelt sänka tempot så pass mkt att jag aldrig går tom. De första passen jag gjorde förra vintern när jag precis dragit igång "projektet" så körde jag med dubbdäck i snö, och snittade nog inte mer än 10-15km/h om jag skulle hålla mig i mina pulszoner. Att jag har en dålig fettförbränning till att börja med förklarades med min historik som hockeyspelare, min coach sade att hon testat många hockeyspelare som på senare år vill börja med Ironman/cykling och liknande och alla har liknande mjölksyrakurvor som jag. När man lirar hockey så är det 3 min fullt ös som gäller, sen in och vila, så inte direkt några långa lågintensiva pass, eftersom att jag spelade hockey från 7-15 år så lägger det ju grunden för min framtida fysik till stor del. När jag väl började träna cykling så cyklade jag med alldeles för snabba cyklister, vilket innebar att jag låg väldigt nära mitt max på alla träningspass, fram tills att jag bonkade och fick cykla hem själv. Jag har inget problem med att träna lågintensivt solo, P3 dokumentär i lurarna och 4 timmars myspass, så länge jag ser att det hjälper, men jag tycker mig känna väldigt tydligt att jag saknar energi och att min kropp inte alls vet hur den ska förbränna det fett jag har lagrat. Räcker med att cykla med barnen till förskolan på mornarna, dragandes cykelvagn uppför med MTB och dubbdäck. Tar helslut, och är lite skraj för 2800höjdmeter / dag i fyra dagar under juni månad om jag ska vara ärligt. Träna upp fettförbränning tar tid.. Vill alltid göra välgrundade val när det gäller det mesta, även träning och just nu vet jag inte hur jag ska lägga upp årets träning ärligt talat, om jag inte bara skiter i Alpen Tour i Juni, mår bra på LCHF och cyklar för det är kul! Det är också en plan Här är lite ytterligare siffror, mina två första tröskeltest. Går jag efter MAF-pulsen så innebär det GK1 och GK1-2 vilket är ungefär där jag legat. Råden jag fick var GK1 när jag körde 90min eller längre och GK 1-2 när jag körde pass under 90min (jag är 34 år idag)
  10. Hej! Ska försöka hålla detta till ett så kort inlägg som möjligt utan att missa viktig info! Min bakgrund och träning Född: 1982 Kön: Man Längd: 193 cm Vikt: 80 kg I mina unga år (7-15) spelade jag hockey på Div1/Elit nivå, dvs 4-5 träningar i veckan + matcher. Var passiv från 16 års ålder fram till ca 22-23 års ålder då jag gjorde ett par seriösa försök på gym med målet att lägga på mig muskler (Alltid varit lång och smal) utan något bra resultat. Nyttjade dåtidens alla knep med "PT" osv och följde de kostråd jag fick då. 2012 satte jag mig på en landsvägscykel för första gången och sedan dess har jag väl cyklat några hundra mil / år. 2015 hittade jag LCHF via en kompis och testade detta av ren nyfikenhet, inte för att jag behövde gå ner i vikt (nästan tvärtom), men för att se hur kroppen reagerar på en sådan omställning, och hur mitt cyklande skulle påverkas. Körde strikt under ca 6 månader och mådde kroppsligt och mentalt sjukt bra. Kände mig piggare, inga dippar efter lunchen, lättare magproblem/uppblåshet var borta. Cykelmässigt så har jag svårt att avgöra hur det gick, jag skulle tro att jag nog påverkades mer av vad andra runt omkring mig sade, än vad jag påverkades av själva kostförändringen. Lyssnade på Coltings podd och mina low-carb-allierade pushade mig såklart, men de flesta langade mer än ofta fram godispåsen till mig och "-men börja ät" var något jag hörde ganska ofta. Troligen till viss del beroende på att jag inte direkt dras med någon övervikt och många likställer LCHF med en "diet" för viktnedgång. 2016 hade jag tröttnat lite på cyklingen, tyckte inte att jag utvecklades som jag ville. Fick då till ett samarbete med en coach/tränare inriktad på triathlon/cykling som jag fortfarande idag har väldigt förtroende för. Vi inledde vårt samarbete i Januari 2016 med det enkla målet att helt enkelt se till att se resultat av träningen jag signade upp på att utföra. Vi inledde vårt projekt med att göra ett tröskeltest samt BIA-Kroppsanalys (vilket jag sedan gjorde var tredje månad under hela året sedan), som gav följande resultat (första halvårets trester i en graf): En hög syratålighet, men min mjölksyra började klättra ungefär vid samma tillfälle som jag visuellt SÅG motionscykeln. Tränaren/Coachens slutsats var att min fettförbränning inte var speciellt bra, vårt första mål var att plana ut denna kurva rejält och rådet blev att börja äta kolhydrater igen, då det inte skulle funka för mig att utesluta dessa vid hård träning, eftersom min fettförbränning var i stort sätt obefintlig. Just då så lät det väldigt logiskt, då jag alltid upplevt mig "tom" när jag kört LCHF och cyklat, så jag lade om kosten över en natt, och började äta flera mål per dag än innan (var helt enkelt noggrann med dubbla mellis) och åt kolhydrater i varje mål. Dock försöka skippa gluten, så minimalt med bröd & pasta, men hirs, bovete, och mkt grönsaker med bra kolhydrater. Efter ca en månad gjordes ett nytt mjölksyratest och resultatet var ganska extremt, här är de båda testerna brevid varandra (se bild ovan igen...turkos kurva...) Vi blev båda ganska överraskade och kan än idag inte riktigt säga vad denna skillnad berodde på efter bara några veckors träning, min puls var lägre över hela testet och min mjölksyra höll sig helt klart på en bättre nivå även om den fortfarande gav sig iväg uppåt alldeles för tidigt. Den enda stora skillnaden som skett var min kostomläggning. Jag fortsatte att äta kolhydratrikt under hela 2016, låg på ca 6h/veckan, upplevde en klar förbättring när jag satt på cykeln, körde uteslutande lågintensiva, långa pass, hade lättare att hänga på de jag brukade cykla med, och testerna fortsatte att förbättras med en mjölksyrakurva som planades ut mer och mer. Sweet! Målet var uppnått när 2016 nådde sitt slut. Under året hade jag dock fallit tillbaka till väldiga dippar mellan måltiderna, uppblåst mage, en "tung" känska i kroppen osv. Vintern har varit lite lugnare träningsmässigt. Nu är 2017 på G, fåglarna börjar tvittra, dubbdäcken avplockade! Under sportlovet vecka 9 maratonlyssnades det på Coltings pod då jag låg efter en del, och när vi kom hem så var jag övertygad om att gå tillbaka till lågkolhydratkost igen och kanske till och med Ketogen kost! Även min mor och min fru gjorde samma val (min mor har tappat 2 kilo sedan vi kom hem och mår jättebra!). Har kört en liberal LCHF sedan tre veckor tillbaka och efter några dagars huvudvärk en vecka in så känner jag mig nu lätt, pigg, alert osv! Men, på cykeln är det en helt annan sak, upplever mig tom igen! Under förra året då jag tryckte mkt kolhydrater kunde jag bli trött upp för en backe, men jag kunde ändå trycka mig uppför den, och återhämta mig när jag väl var på toppen, idag känns det som att jag nästan får stanna innan jag ens har hunnit upp för backen. De positiva minnen jag har från samma backe från förra säsongen är såklart från när jag var på topp cykelmässigt, och nu under vintern har jag tränat typ 1/4 av vad jag tränade under förra året, så självklart är jag svagare nu än då, men jag har svårt att inte koppla ihop min cykling med min kost. Här står jag nu, är fullkomligt nöjd med hur jag mår på vardagen, är övertygad om jag jag kommer leva längre och må bättre på en kolhydratfattig kost, känner en avsky för kolhydrater pga hur de mkt sämre det får mig att må i vardagen samtidigt som jag är förvirrad gällande min träning. Jag vet att många atleter där ute gör Ironman och andra prestationer med en lågkolhydratkost. Jag börjar dock fundera på om det kommer funka för mig. Jag antar att dessa atleter redan har en väl fungerande fettförbränning efter ett liv av träning. Så vad ska jag göra tycker ni? - Gå på råden och erfarenheten från förra året, köra kolhydratrik kost under även detta år, träna fokuserat och fortsätta trycka ner min laktatkurva (i och med förbättrad fettförbränning) och kanske 2018 kunna träna på lågkolhydratkost? - Skita i råden och erfarenheten från förra året, köra lågkolhydratskost under detta år, träna fokuserat och se om min laktatkurva fortsätter att pressas ner även på LCHF (kan ju få bli detta års experiment) - Vara nöjd med att jag mår bra i vardagen och bara cykla på... (ska tillägga att jag inte är någon tävlingscyklist, men har bland annat ett 4-dagars etapplopp på MTB i österrike inplanerat i Juni...) - Fortsätta träna på LCHF-kost, träna lågintensivt för att förbättra fettförbränningen, ta det lugnt i backarna, även börja med periodisk fasta (det borde ju kicka igång fettförbränningen om något?), ladda med kolhydrater innan och under viktiga lopp? Kan tillägga att jag gått ner från 83 till 80 under 2 veckor sedan jag ställde om men verkar ligga stabilt på 80. Kör kokosolja i kaffet på morgonen, äter turkisk yoghurt med hemmagjorda low-carb flingor (på recept från kostdoktorn), äter mkt ägg och avocado till lunch, middag, mellis. Middagar och luncher består oftast av kyckling, fisk eller kött tillsammans med sallad, ungsgratinerad blomkål, broccoli, grönkol. Jag är ju inte proffs på detta i över huvud taget, intresserad amatör helt enkelt, någon annan kanske sitter på mer kunskaper i ämnet?