patrikrosen

Medlem
  • Innehållsantal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

40 Bra

Om patrikrosen

  • Rank

  • Födelsedag 1982-08-30

Senaste besökare till profilen

239 profilvisningar
  1. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    Nu gäller det att få igång fettförbränningen ordentligt och öka testot! https://jeroboam.bike/jeroboam-300-gravel-challenge/ Denna klättring kommer ju svida: https://www.strava.com/segments/14944202 27km och 7% snittlutning
  2. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    Jag har aldrig fått låga testo-resultat förut men de har kanske aldrig tagits heller. Har såklart läst en hel del om hormoner och testo nu och har hittat några intressanta saker. Denna post av martina var ju intressant: https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/ Jag är helt klart en Typ1 GH då jag ända sedan unga år haft svårt att bygga muskler och aldrig har lagt på mig någon övervikt även om jag levt ganska ohälsosamt (mkt kolhydrater, snabbmat, godis osv) under vissa perioder. Har iofs varken mkt kroppsbehåring (är ju cyklist hehe) eller speciellt extremt hårsvall på huvudet, men annars stämmer det rätt bra. Börjar också fundera på om jag genom alla år kanske legat lågt gällande testo, då jag haft svårt med att bygga muskler samt haft väldigt stressiga ungdomsår (började jobba tidigt med ansvarsfulla roller, drivit 2-3 egna företag mellan 20-30 års ålder osv. Däremot är ju 6 i mätvärde VÄLDIGT lågt och jag tycker inte riktigt att jag upplever de symptom som listas. Funderar därför på några olika saker: 1. Hur stor skillnad gör provtagningens tidpunkt eg? Jag tog ju detta prov kl 15 på eftermiddagen efter 16h fasta. Pratade med werlabs som tyckte det var ok då rekommendationen att ta det på morgonen främst hade att göra med att folk skulle slippa att skippa både frulle och lunch. För just testo så verkar det ju vara rekommenderat att man tar det på morgonen då testo-nivån sjunker under dagen? Misstänker att det inte rör sig om så stora skillnader att jag plötsligt skulle hamna inom gränsvärden. 2. Har läst att överdrivet protein-intag kan motverka testo-produktionen, är ju helt klart så att jag ökat mitt protein-intag sedan jag gick på en Ketogen kost. Trycker i snitt 6 ägg per dag och lunch + middag består ju alltid av protein av något slag. 3. Ett sätt att öka testo-nivåerna är ju att äta just fetrik kost, vilket jag minst sagt gör, så det borde ju motverka ett lågt värde? Ska tillägga att jag har bokat en tid hos VC, för att om möjligt få ta ett till blodprov morgon-tid och följa upp detta. Finns ju en del andra tråkigheter som kan resultera i låga testo-värden vad jag kunde se. I övrigt så är det dags att börja lyfta lite tungt då, marklyft, benböj och mkt core behövs för cykelsäsongen ändå!
  3. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    Fått in alla svar nu (Kalium och testosteron) och utlåtandet från läkaren trillade in också! P-Kalium 3.3 mmol/L 3,5-4,4 mmol/L Ditt Kalium-värde ligger strax nedanför referensintervallet, vilket kan ses vid behandling med vissa läkemedel eller vara en normalvariant. S-Testosteron 6.8 nmol/L 10-35 nmol/L Ditt testosteronnivå ligger lågt. Testosteronnivå varierar mellan individer och avtar med åldern. Detta värde kan följas upp med nytt prov om 2-3 månader men om du upplever symtom kan det vara bra att uppsöka din allmänläkare för bedömning. Kaliumet var väl inget att lägga nån större vikt vid men testosteronet var ju rätt lågt. Ett sätt att öka testosteronet är ju att äta fett i form av ägg, avocado, rött kött...Check! Och det andra sättet att träna mera, så får väl se till att dra igång ordentligt nu och ta ett nytt prov om 2-3 månader!
  4. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    P-CRP och B-Leukocyter Immun och inflammationsmarkörer
  5. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    Ja jag tolkade det så också, men med tanke på att jag haft mancold(s) from hell sedan jag kom tillbaka efter kolhydratsfrossa på Gran Canaria i Januari och fortfarande är lite "rosslig" utan att ha ont i halsen eller något sådant så lade jag ingen större vikt vid det just nu. Rätt stressigt på jobbet senaste tiden också minskar ju inte inflammationsrisken heller.
  6. patrikrosen

    Werlabs XL-test provsvar

    Slänger väl upp mina provsvar jag med! Första testet på werlabs, alla värden ligger inom referensramarna, hade fastat 16h vid provtagningen. Ätit relativt strikt (har fått i mig kolhydrater från mjölk och grönsaker som paprika då och då) LCHF under ca 4 veckor och har innan det pendlat mellan liberal och extremt liberal beroende på träningsmängd. Ålder: 35 Längd: 193cm Vikt: 78kg 2-3 pass i veckan på cykel, som ska ökas under våren, helt fokuserad på MAF-intensitet nu. Om någon kan utläsa något så får ni göra det, annars får ni väl bara nicka instämmande och säga att det ser bra ut? Personligen kan jag inte utläsa något annat än att jag ligger inom riktvärden. Inväntar "läkarens kommentar" MvH Patrik
  7. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Jag är medveten om jag jag tappar en del av ”explositivteten” som fat-adapted, och jag vet ju att jag har dålig fettförbränning, vilket säkert kan förklara att jag blir sur när jag ökar intensiteten lite eftersom att mina muskler fortfarande ”suktar” efter KH och jag är helt tom på dem nu. En fulländad fett-brännare kan säkert kliva över tröskeln periodvis och fortsatt nyttja fettet som energikälla. Är väl bara att nöta på antar jag ..
  8. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Dags för en followup Efter mitt försök till att komma tillbaka till LCHF i januari så blev det ett tillbaka-steg under en Gran Canaria - resa, väl hemma igen så körde jag igång igen. Nu har jag kört strikt i 1 månad ungefär, har inte rört på mig alls under denna månad utan det har varit stiltje på cykelfronten med tappad motivation. Omställningen har gått bra dock, känner mig bra i kroppen (förutom några förkylningar som vanligt under feb...) och jag känner av alla positiva effekter. Har dessutom lyssnat rätt mkt på Primal Endurance podden och verkligen blivit sporrad till att ge detta (cykla mkt på lchf) ett till försök. För några dagar sedan damp det även ner ett mail som berättade att jag blivit utvald till XPDTN3 Club : https://xpdtn3.club/ Jag ansökte med en liiiiten förhoppning att jag skulle komma in. Behöver som sagt nån typ av motivation för att cykla och träna, och nu har jag det! Skönt att kunna skita i alla tröskeltester och tävlingar, nu är det bara långsamma, mysiga turer som gäller. Kiruna - Treriksröset i September bla. När motivationen kommer tillbaka så tar jag mig ut på cykeln och jag har klarat av två pass på 2,5h vardera, där jag kört MAF-tempo på enbart vatten. Det har gått bra, jag tar mig fram, något som är väldigt tydligt är dock att så fort jag kliver upp till min tröskel-puls så blir jag rejält sur i benen direkt. Får se vad ökad träningsdos nu under våren kan göra åt det. Var också och lämnade blod för werlabs-test, efter 16h fasta, de första provsvaren har redan kommit in, ligger i stort sätt precis mitt emellan referensintervallet på de värden som kommit in, saknar kolesterol än, tar väl lite längre tid. Kroppsmåttmässigt så ligger jag rätt stadigt på vikten nu, så tappar inte mer. 78 kg rätt stabilt! Tror jag äter mer fett än vid de tidigare försöken, och min bulletproof coffee med en matsked smör och 1-2 tsk MCT oil i kaffet (med lite mjölk) har säkert gjort sitt! Lite intresserad av bone broth (buljong alltså?) Men har inte orkat göra egen ännu och inte hittat någon bra att köpa.
  9. patrikrosen

    LCHF i familjen med småbarn

    Inser att jag glömt bort denna tråd jag själv skapade Våra barn äter helt klart en mer kolhydratsfattig kost jämfört med många av deras kompisar, äter sällan godis och när de väl gör de så äter de begränsade mängder på eget bevåg. Vår son (6 år) har även fått glutenintolerans efter en tid med magproblem, så nu finns det ännu mindre potatis, bröd osv hemma. De äter grovt hårdbröd när de äter bröd och gärna gröt på morgonen. Ibland blir det min egen frukost, koka ägg mosade i massor av smör. Processat äter vi inget alls, lagar allt från grunden, och äter dessutom ”LCHF-kassen” från Veckansmiddag nu (vilken eg borde få heta LC-kassen). Jag äter ju på detta sätt själv och då kan man ju fråga sig varför det inte känns hundra % bra att mina barn gör det? Huvudproblemet ligger i att de inte kommer äta en kolhydratsfattig kost för ens de bestämmer själva över deras luncher. I förskola/skola är det kolhydratsfest varje dag, och att trycka mängder av fett på kvällar, eftersom att de mer än gärna tar en rejäl klick smör till potatisen t.ex. är det bra verkligen? Jag är absolut inte fett-rädd, men är lite tveksam till HighFatHighCarbs bara
  10. patrikrosen

    LCHF i familjen med småbarn

    Vet inte om detta hamnade i rätt forumskategori! Jag och min fru har till och från under några år ätit mer eller mindre LCHF, vi äter garanterat en kolhydratsfattigkost även om vi inte ätit ketogent hela tiden. Vi har barn som idag är 3 och 6 år gamla, de har självklart inte ätit någon LCHF kost och de trycker ju kolhydrater så det sprutar ur öronen på förskolan och skolan, de äter en normal kost även om vi försöker erbjuda "bättre" bröd och serverar bönpasta istället för vanlig pasta, tjejen (3 år) gillar bönor och får det istället för pasta ibland. Till frukost äter barnen gröt, yoghurt (osötad) med te.x. banan i, grenola och på senaste tiden har de börjat haka på min och min frus frukost som består av ägg mosat i lite smör. För några veckor fick sonen diagnosen Glutenintolerans vilket har gjort att vi fått justerat kosten för hnm, men då vi aldrig knarkat bröd och pasta på det sättet så är det en relativt enkel omställning. Frun och jag har börjat diskutera barnens kost senaste tiden och vi har olika sätt att se på fett för våra barn. Jag är själv övertygad om att jag kan äta en fettrik kost utan att det på något sätt har en negativ inverkan på mig i det långa loppet. När det gäller mina barn så är jag dock splittrad. De äter relativt stora mängder kolhydrater i form av ris, pasta, gröt, smörgåsar varje dag, till frukost, middag och lunch i skolan. Då vi själva är väldigt frikostiga med fett i kosten (har själv en matsked smör i mina ägg på morgonen, vi äter gärna lite extra kryddsmör till kycklingfilén osv) så har det ju smittat av sig på barnen (de gillar dessutom smör, vem gör inte det?) och det är här jag blir lite skraj. I min värld så är kombon fett + kolhydrater inte någon höjdare. Om man äter mkt kolhydrater så kan man självklart fortfarande äter fett, bra / rätt fett, men att se min sex och fyra-åring äta ris med 1-2 matskedar smör till middag (de är inne i en period där de är ganska restriktiva med vad de tycker är gott...) gör ont i mig. Jag skulle vilja se till att våra barn inte äter mer smör än vad ett normalt barn äter, försöka få dem att äta en balanserad kost. Min fru håller med mig men tycker inte att det är lika allvarligt, så länge de äter "bra fett", att transfetter + kolhydrater är skadligt, men att bra smör (bregott) som blandas inte är lika farligt. Både hon och jag svävar i ovisshet dock och vänder oss därför till er. Att man absolut inte ska köra dieter på sina barn är en självklarhet, det vill vi absolut inte, men med vår kost har vi ju påverkat dem och frågan är om vi ska begränsa det och begränsa ett överdrivet intag av fett? Hur tänker ni? Måste finnas flera med barn här? Fett är ju energi, och barnen är aktiva hela dagarna så i grund och botten är det ju inget dåligt, men hur "dåligt" är mixen mkt fett med mkt kolhydrater (även om fettet är av "rätt" typ?) mvH Patrik & Hanna
  11. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Ska återkoppla lite! Säsongen med Team Merida Cykelvasan var bra, tog mig runt vasan på 3.36 utan att känna mig allt för utpumpad och på väldigt lite carbs. Ny säsong är i antågande och jag kommer inte cykla med Team Merida Cykelvasan längre, andra projekt på G förhoppninsgvis, som tar bort tävlings-momentet (minskar intensiteten lite) men ökar längden på cyklingen. Sedan sommaren 2017 fram till sept 2017 åt jag ganska mixat, lite vad jag kände för, skulle säga att jag begränsat med kolhydrater men inte alls LCHF. En ganska stadig vikt på runt 82 kilo, trött fram till lunch, trött efter lunch osv, klassiska kolhydrats-downsides. När säsongen började ta slut och jag bryr mig mer om hur jag mår i vardagen så började jag glida tillbaka mot LCHF och fram till November höll jag mig ganska måttlig/liberal. Vikt stabil på runt 78, ingen trötthet. I November drog jag ner ytterligare egentligen mest pga jag upplevde alla positiva resultat i vardagen av att glida tillbaka mot LCHF, och har sedan dess ätit ketogent. Mitt problem just nu är att vågen träffade 74.9 imorse... På cykeln fungerar det fortfarande inte, men det beror mer på att min tränings-volym rasat helt efter att säsongen tog slut. Pga motivation mestadels, men den är långsamt påväg tillbaka och jag är mer och mer övertygad om att jag verkligen VILL lyckas se en positiv utveckling på Primal kost. Lyssnat på: https://itunes.apple.com/se/podcast/ben-greenfield-fitness-diet-fat-loss-and-performance/id283908977?l=en&mt=2&i=1000399206582 och https://itunes.apple.com/se/podcast/primal-endurance-podcast/id996260187?l=en&mt=2&i=1000399161823 Tycker de var bra! Målet nu är hur som helst att stoppa viktnedgång och tvärtom försöka lägga på mig vikt, trots min kost. Kommer nog försöka komma igång med styrketräning hemma i sin enklaste form, core och mkt ben-styrka. Antar att jag måste äta MER också... en dag nu ser ut på följande sätt: Morgon: Bulletproof Coffee 4 ägg mosade med smör + salt Mellis: Ingenting Lunch: Traditionell utelunch, tar bort kolhydrater i den mån det går, får troligen i mig lite morötter när det blir stekta grönsaker te.x. Eftermiddagsmellis: Ingenting Middag: LCHF-kasse från veckansmiddag, tycker portionerna blir lite små även om våra barn inte äter en full måltid, så försöker addera 1-2 stekta ägg, en avocado, mer sallad etc Gör ofta gryddsmör på "bra smör" som komplement och överdriver med olivolja när det ska i. Kvällsmål: Kan ofta bli en skiva brie, eller ett ägg till Tänkte börja med att addera mellis på förmiddagen + eftermiddagen samt addera mer nötter och fetrik mat. Med min bulletproof coffee och smör-ägg-röra på morgonen så känns det verkligen som att min kropp får i sig ordentligt med fett iaf. Förhoppningen är att jag kan tvinga igång min fettförbränning genom kost och lågintensiv träning. Ska tillägga att jag alltid varit en "hard gainer" även om jag ätit massvis med mat och kolhydrater. Idéer och tips mottages gärna, annars får ni väl se detta som en update bara
  12. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    En riktig dödsbump! Hur ska jag förklara? Det du skriver är helt korrekt, jag ligger långt från en elit-nivå, tror jag mätt upp 52 när jag varit vältränad.
  13. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Nu är jag ju inte proffs, men har för mig att allt över 60 räknas som Elit, Kalla uppmättes ju till 74 vad jag vet. Är inte 100% om det var 48 heller, kan varit 58% också... Aktiv tävlingsform är jag INTE i, klassar mig själv som medioker motionär hehe Aja, bara gnata på antar jag, kommer fortsätta köra en liberal LCHF men fortsätta med att hålla mig ifrån gluten.
  14. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Jag har gjort ett så kallat vo2max test, och landade på 48 eller något sådant, det var då direkt mätning med mask och inget uträknat så ligger nog ganska normalt där. Får väl fortsätta och köra på helt enkelt, varva lugnare distanspass med lite lek (som oftast blir mer intervall-baserat då) Lär mig fortfarande varje pass känns det som.
  15. patrikrosen

    Cyklist på LCHF – lätt förvirrad, söker klargörande :)

    Dags för en liten uppföljning! "Min LCHF" är kokosfett i kaffet på morgonen, har på sista tiden även börjat skippa frukost och det går hur bra som helst, några dagar i veckan blir det en avokado eller ägg till kaffet. Lunch och middag, fettrik fisk, avokado, ägg, olivolja, sallad, ibland sötpotatis.... till "efterrätt" eller mellis oftast rysk eller turkisk yoghurt (10%), med nötter, bär, kokosflarn. Har jag kunnat dra paralleller mellan de tröskeltest jag gjort och hur jag upplever mina träningspass? Absolut, det är solklart varför passen och loppen jag cyklar ibland går som det går. Är jag klokare när det gäller min kost och träning? Inte alls... Mår så otroligt bra i kroppen på min nuvarande kost vilken är ingen pasta, potatis, ris, bröd och försiktigt med vissa kolhydrater från sötpotatis, bär, majs t.ex. Träningen går bra så länge jag kör relativt lugnt, 1-2h lågintensivt på vatten går fint. Nu närmar sig dock cykelvasan och mina pass intensifieras (cyklar för Team Merida Cykelvasan nu), och sagan är desamma, jag håller ut ungefär 1-1.5h i racetempo, sen väggar jag totalt. Om jag tittar på min ansträngning och mjölksyrenivå från min sista test, så ligger jag på Goa 6-8mmol/L laktat sådär 20 min in i passet, vilket gör att en rejäl backe eller fartökning gör att jag blir totalstum, då jag troligen ganska snabbt kliver upp över 10mmol/L. Jag vet att mer kolhydrater inte hjälper mig här, det är ju inte huvudproblemet. Problemet är att kolhydraterna tar slut och benen är fulla med syran (som är restprodukter efter förbrända kolhydrater), men jag har säkert fulla depåer när jag startar, jag måste kunna gå på fett bra mkt längre, så att jag "bara" ligger på 3mmol/L när den där backen kommer, då har jag en chans att fullfölja på ett helt annat sätt. Hur jag nu ska åstadkomma det vet jag inte, rent logiskt så borde kroppen bli bättre på det den tränar på, så om jag kör jättestrikt LCHF och tränar lågintensivt så måste jag väl tvinga igång en fettförbränning? Kroppen har ju inget val eller? Frågar man någon annan coach/cyklist som faktiskt har en hel del erfarenhet men som inte alls är inne på eller påläst på lågkolhydratspåret så tycker de man är skogstokig... Träningskompisarna har slutat diskutera detta med, i deras värld ska det spruta pasta ur öronen för att man ska kunna bli snabb på cykel. Och jag mår för bra av kosten i vardagen för att jag ska ge upp det, men det skapar även massor av frustration att jag liksom inte kommer ifrån problemet att jag (uppenbarligen) har dålig om inte obefintlig fettförbränning, och äter en kolhydratsnål kost.