kickilotta

Medlem
  • Innehållsantal

    817
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    27

kickilotta vann senast 1 September

kickilotta hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 507 Enastående

Om kickilotta

  • Rank
    Gammal i gården

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Järfälla
  • Interests
    Leg. Sjuksköterska av den gamla erfarna stammen - Arbetat som Distriktsköterska

Senaste besökare till profilen

1 465 profilvisningar
  1. kickilotta

    Ta bort bilder?

    Tack Peter B - får se hur jag ska kunna använda denna fina förmån?!
  2. kickilotta

    Ta bort bilder?

    Jag vill bli plusdata. Tack på förhand.
  3. kickilotta

    Vitamin D — VITAL studie i NEJM

    Ibland verkar det som om många missar att läsa länkar. Om jag tycker att en text är värdefull och tillför något nytt eller en intressant vinkel på en fråga så lägger jag gärna upp hela texten istället för att göra egna referat. Om man inte läser så missar man mycket som är bra.
  4. kickilotta

    Högt LDL

    Ja det kanske var en vänlig omskrivning av mig. Jag skulle önska att man förbättrade det som skrivits om kolesterol och användningen av statiner - det kan göras klart bättre med ännu mer vetenskaplig approach. Man kan vara mer tydlig med statiners effekt o biverkningar. - Som sagt en översyn skulle behövas - jag ger inte mer pekpinnar än så.
  5. kickilotta

    Vitamin D — VITAL studie i NEJM

    Jag lade in länken ovan - men du kanske inte såg den? Mina citat var hämtade från det Lars Bern skrivit.
  6. kickilotta

    Vitamin D — VITAL studie i NEJM

    Så här skriver Lars Bern om studien av D-vitamin och omega3 : Man kan undra över varför man från läkemedelsindustrin närstående kretsar besvärar sig att kosta på en sådan här studie? Svaret är att stora dagliga tillskott av D3 vitamin (5000 till 7000 IE) leder till ett starkt förbättrat immunförsvar och minskad risk att t.ex. drabbas av influensa. Detta skall ses i perspektiv av att Big Pharma drar in mångmiljardbelopp varje år på influensavaccin med tveksamma effekter och ibland svåra biverkningar, vacciner som i princip blir helt onödiga om människor vänjer sig vid höga doser tillskott av D3-vitamin. Det senare har av allt att döma en större skyddande effekt än dessa vaccinationer. https://anthropocene.live/2018/11/14/se-upp-med-falsk-propaganda-mot-kosttillskott/ Vad gäller Omega-3 tillskott så är ju tanken att man skall matcha det höga Omega-6 intaget i industrimaten som normalt ligger på åtskilliga gram per dag, varför bara 1 gram Omega-3 har en liten till försumbar effekt om man inte äter ekologiska animalieprodukter som har en bättre balans mellan Omega-3 och -6.
  7. kickilotta

    Högt LDL

    ...tanken har slagit mig. Men det kanske går att modifiera texten på något vis i alla fall?
  8. kickilotta

    Veganism - att frivilligt bryta ner sin kropp.

    Jag tycker det är så jättesorgligt att unga tjejer börjar äta vegetarisk eller t o m vegansk kost. Det leder förmodligen som nämnts ovan av helt onödig järnbrist samt brist på andra väldigt viktiga näringsämnen. - Man blir trött, mer mottaglig för olika sjukdomar. Har också svårare att bygga muskler vid träning. Man nerprioriterar vad man äter och har ingen riktig koll på att man får i sig nödvändiga näringsämnen VARJE DAG. Det går inte att fuska med det om man ska kunna behålla sin hälsa. Man vet också att veganska näringstillskott har väldigt mycket lägre biotillgånglighet och inte alls räcker till på det sätt som behövs. Man vet sedan länge att unga kvinnor är den grupp som allra oftast drabbas av depressioner och mår allmänt dåligt. Att det är så här är väldigt trist. Det ökar risken betydligt för framtida hälsoproblem med bl a utmattningsproblematik och risk för ökad infertilitet. Dessutom så är det en stor, ökande grupp yngre kvinnor som är drabbade av hypotyreos, något som inte var så vanligt tidigare. Detta känns verkligen riktigt oroande.
  9. kickilotta

    Vad säger ni om denna artikels slutsats?

    Mycket oriktigt svammel. Så här dåliga effekter på hälsan påstår man att lågkolhydrat ger: "Fysiskt aktiva kvinnor på mycket lågkolhydratkost kan även uppleva: • Infertilitet• Hypoglykemi• Fettsamlingar kring magen• Benskörhet• Nedstämdhet och depression• Kroniska smärtor• Utmattning" Det är ju precis tvärt om - man blir av med dessa besvär eller förbättras på lågkolhydratkost. Här svamlar man vidare: citat nedan "Och bara grönsaker som kolhydrater räcker inte (som många har ersatt sina kolhydrater med). Satsa istället på kolhydrater med bra kvalitet: havre, råris, potatis, sötpotatis, frukt, bär, quinoa, rotfrukter. Det finns mängder och mängder av bra kolhydrater där ute. Lågkolhydratkost är inte bättre för viktnedgång på något sätt. Forskningen säger att det till och med inte spelar någon som helst roll om vi pratar resultat. Så hellre glad, energisk, mätt, frisk och stark med kolhydrater än energilös och sjuk utan kolhydrater." Det tycks som om man imiterar påståenden om de goda effekter som lågkolhydratkost har och menar att man får dem om man äter mer kolhydrater istället. - Jag tycker denna artikelförfattare skriver så mycket påhittat "fake".
  10. kickilotta

    Högt LDL

    Ja det har hänt en hel del sedan den skrevs - man saknar de nya vinklarna. De får uppdatera bl a infon om kolesterolet och statiner.
  11. kickilotta

    Vitamin D — VITAL studie i NEJM

    D-vitamin ( är mer som ett hormon än vitamin) ingår i väldigt många olika livsnödvändiga processer i kroppen. Finns all anledning att ha en tillräckligt hög nivå i blodet. D3 ska intas tillsammans med K2 för att kunna göra optimal nytta. Svårt att ha några synpunkter på den aktuella studien. Deltagarna hade inte låga nivåer - förmodligen värden rejält över någon kritisk gråns. Så tillskott gjorde förmodligen inte någon avgörande skillnad för hälsan avseende cancer och hjärt-kärlsjukdom. -
  12. kickilotta

    Effies erfarenheter

    Träning - jag tycker jag får väldigt mycket mindre/lindrigare träningsvärk efter 3 år med ganska strikt lågkolhydratkost. Det känns väldigt bra. Likaså får jag snabbare resultat vid träning. Så sjukt positivt! Jag gör det på gym just nu - mycket cross training och styrkelyft. - Hur är det för er andra som tränar på olika vis?
  13. Jag tror att det är bättre info i länken jag delade än på smörpaketen - man verkar t ex ha missat transfetter och kommer inte upp till 82g. Fettprofil Typ Mangd Mättat 52.4g 52,4 Enkelomättat 22.7g 22,7 Fleromättat 2.9g 2,9 Transfett 3g 3
  14. Nej inte mig i alla fall! 64% av 82%, som är det totala fettinnehållet i 100g smör = 52,4g mättat fett. Nils, titta på länken där får man veta vilka olika komponenter och i vilken mängd som ingår i smör. Tack Lasse-hatten du förstår hur man räknat!??