kickilotta

Medlem
  • Innehållsantal

    231
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    5

kickilotta vann senast 30 September

kickilotta hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

569 Enastående

Om kickilotta

  • Rank
    Stammis

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Bro

Senaste besökare till profilen

394 profilvisningar
  1. Nu verkar vi vara inne på avdelningen för märkliga matmetoder och avvikande förvirrad kroppsuppfattning.?! - Ojoj - helt okända marker för mig - en vanlig Lchåeffare - 😇
  2. Finns det inget Piller/Pulver som gör att man pruttar ut alla kolhydrater man så gärna vill vräka i sig väldigt snabbt innan kroppen hinner ta upp dem? 😂
  3. Godmorgontråd?

    För flera år sedan kom jag i kontakt med EFT - emotionat freedom technique. En psykolog i Växjö visade mig. Det är en teknik där man ”knackar” med ett par fingrar på sig själv, på vissa föutbestämda punkter som ligger utefter kroppsmeridianerna. Jag är skepisk av min natur till mycket ”hokus-pokus” men den här metoden har jag haft nytta av. Litet som akupunktur men utan nålar och man gör på sig själv. Jag har använt metoden vid huvudvärk, värk på olika ställen ikroppen, sömnsvårigheter, oro. - Man somnar, huvudvärken lättar osv. Jag tycker att det fungerar! Idag har jag knackat för att min förkylning ska gå över. Tycker redan att det klarnat upp litet i bihålorna. Metoden brukar hjälpa mig att somna. Många som känner oro, otillfredställelse och ångest kan också hjälpa sig själva med metoden. När man knackar säger man en fras ...”även om jag har ont i huvudet (eller annat problem) så accepterar jag mig själv helt och fullt”... man upprepar frasen vartefter man knackar (helt lätt) på de olika kroppspunkterna. Jag bifogar en länk nedan till dr Mercola där tekniken beskrivs i en video och i text. Jag kan rekommendera EFT, har inga konstiga effekter eller biverkningar och man kan göra detta var man än är. När jag ibland visat för folk hur man gör har jag mötts av fnissande o skeptiska kommentarer - intressanta reaktioner - inte kan väl något så konstigt/enkelt fungera? De som provar har blivit glatt överraskade. Har någon annan också erfarenhet av metoden? https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/04/03/eft.aspx
  4. Godmorgontråd?

    Hmmm - jag måste ha varit riktigt trött igår! Min jobbiga förkylning är nu inne på 12:e dagen. - Ni som var uppmärksamma såg säkert att även jag skrev kolhydrater istället för kalorier som jag menade ( rodnar) - Nu har jag rättat i texten ovan. 🤒
  5. Glutenfritt?

    Jag fattar inte varför man hela tiden mal på om "nyttan" av att äta sädesslag? Ger bara problem för de flesta, många undrar varför de lider av täta tömningar och diarreer - de är det onaturliga intaget av osmältbara fibrer från sädesslagen. Vi får bättre och mer lättsmälta fibrer från grönsaker, bär och frukt (med måtta). Vi "behöver" verkligen inte äta säd med gluten. Dietister har ingen koll - följer väl bara Brödinstitutets glada tillrop och är kvar i gamla tokiga ideer från 1970-talet när man predikade fibrernas lov. Och ja - jag blir irriterad!
  6. Godmorgontråd?

    Jag studsade också till när jag såg den tokiga översättningen. - Det blir svårt att begripa vad man pratar om i filmen eftersom man inte klarar ut dessa elementära begrepp - bedrövligt! Jag tycker också att det i vissa trådar här på Forum "snurras" på ett obegripligt och felaktigt sätt om kalorier. Lchfare räknar inte kalorier!! Det är bara folk som håller på med dieter som fortfarande kör med detta onödiga och t om oriktiga begrepp.
  7. Positiva nyheter

    Läste idag på Kostdoktorn om denna kvinna som fortfarande efter 15 år behåller sin önskevikt. Lchf fungerar - bortsett från alla negativa påståenden. Man håller vikten och upplever hälsa o välbefinnande, till skillnad mot alla andra ”bantningsmetoder” där man efter en kort tid har gått upp alla kilon och dessutom plussat på några extra. https://www.dietdoctor.com/se/melissa-gick-ner-45-kilo-och-har-hallit-vikten-i-15-a?utm_source=Kostdoktorns+nyhetsbrev&utm_campaign=32864e5901-Test&utm_medium=email&utm_term=0_45bc24a01d-32864e5901-463183597
  8. Akneproblem, tips?

    Länk om hur viktigt zink är i kroppen. Brist kan ge /Hudproblem/ Har också inverkan på humöret. http://www.lyckobloggen.se/?p=3306
  9. Om man inte vill dricka/äta ko-mjölk så kan man köpa get-mjölk som har andra typer av proteiner som många tål mycket bättre. Kan användas till tillverkningen av Kefir. Den är av förståeliga skäl mycket dyrare än mjölk från ko. Jag använder själv 1 liter/vecka. Jag försöker få tag på den svenska getmjölken från Dalspira, den går bra att frysa så jag köper flera åt gången 😊
  10. Jag tänker mat - en del personer gör egen Kefir och mår bra av det. Dessutom kan du göra egen surkål nu på hösten när det finns fin eko-kål. Inte svårt alls, finns fina beskrivningar på webben hur man gör och förmodligen också instruktionsvidios på YouTube.
  11. Håller med HelgeK - få i sig de fettlösliga vitaminerna är mycket viktigt via maten. Högkvalitativa Fiskoljor är bra för atopiker.- Du kanske behöver ordentliga doser? Sen undrar jag om Kostkoll - det man där skriver bygger det inte på en s.k normalkost och inte LCHF? Beträffande förhållandet mellan fett-kolhydrater-protein i det dagliga intaget? Rätta mig om jag har fel. Många människor tror att om maten innehåller vitaminer, mineraler och alla sorts spårämnen vi behöver enligt RD(I) required daily intake, så är man på den säkra sidan och får i sig det man behöver? Det är förmodligen för låga värden, måttet togs fram under andra värlskriget för att man behövde se till att soldaterna fick i sig den näring de behövde för att inte få bristsjukdomar. Vi kan misstänka att värdena är lågt satta (de har uppdaterats då och då). Vad jag menar är att RD inte är ett vetenskapligt exakt mått, förmodligen behöver vi alla mer, om vi inte vill "leva på marginalen". Dessutom har vi förmodligen olika behov under livet, man vet att t ex äldre personer tar upp vitaminer i tarmen sämre än yngre och behöver högre doser. Detta gäller t ex sämre förmåga att bilda K-vitamin i tarmen - kan leda till risk för anemisjukdomar (pernisös anemi). Vill också nämna den stora vikten av att ha en bra tarmflora för att vara frisk. Vad som sker i tarmen har avgörande betydelse för hela kroppen - hjärnan är mycket påverkad direkt av tarmen. Se till att få i dig högre doser av ovan nämnda vitaminer och bra Omea3. D3 vitamin är oerhört viktigt för mååånga av kroppens funktioner så där kan man se till att man tar ordentligt varje dag. Många personer tar 4000-5000 IE/dag. För information infogar jag nedanstående stycke från webben - vi får tro att den är relevant. - Jag tycker att det är intressant att läsa att Nestle, som är en världsvid livsmedelsproducent, redan där var involverad. Det är extremt starka band i USA mellan livsmedelsindustrin och nutritionsforskningen och utarbetandet av kostråd i allmänhet. Idag kan vi se effekten på männniskors hälsa i USA och världen och man fortsätter med missinformationen och påverkan på de nationella kostråden där (och påverkar också resten av världen. "The RDI is derived from the RDAs, which were first developed during World War II by Lydia J. Roberts, Hazel Stiebeling and Helen S. Mitchell, all part of a committee established by the U.S. National Academy of Sciences to investigate issues of nutrition that might "affect national defense" (Nestle, 35). The committee was renamed the Food and Nutrition Board in 1941, after which they began to deliberate on a set of recommendations of a standard daily allowance for each type of nutrient. The standards would be used for nutrition recommendations for the armed forces, for civilians, and for overseas population who might need food relief. Roberts, Stiebeling, and Mitchell surveyed all available data, created a tentative set of allowances for "energy and eight nutrients", and submitted them to experts for review (Nestle, 35). The final set of guidelines, called RDAs for Recommended Dietary Allowances, were accepted in 1941. The allowances were meant to provide superior nutrition for civilians and military personnel, so they included a "margin of safety". Because of food rationing during the war, the food guides created by government agencies to direct citizens' nutritional intake also took food availability into account."
  12. Akneproblem, tips?

    Öka intaget av de fettlösliga vitaminerna, A, D, E, K, Bäst att få i sig via maten, finns i äggula o lever, fet färsk fisk tex. Läs på i någon livsmedelstabell på webben för att hitta vilken mat du kan äta mer av - finns i vissa grönsaker men tas upp sämre av kroppen. Bästa källan är animalisk mat. - Att du blir sämre på hösten beror kanske på att du får mindre sol/D3 vitamin.
  13. Akneproblem, tips?

    Kanske mineraltillskott kan vara till hjälp? Man har säkert skrivit om det redan. Vill bara nämna att speciellt tillskott av zink är läkande och hjälper huden. - Jag skulle prova att äta zinktilllskott under några månader och se om det har någon positiv effekt. Salvor med zink brukar ha bra effekt på sår - prova på din inflammerade acne?
  14. Godmorgontråd?

    Roligt att höra Drakulla 👍 Hoppas min syrra också hittar en hög med lchf-tidningar - mina ord har ingen framgång 😵