kickilotta

Medlem
  • Innehållsantal

    1 051
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    33

kickilotta vann senast 24 April

kickilotta hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 181 Enastående

Om kickilotta

  • Rank
    Veteran

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Järfälla
  • Interests
    Leg. Sjuksköterska av den gamla erfarna stammen - Arbetat som Distriktsköterska

Senaste besökare till profilen

1 863 profilvisningar
  1. Dessutom har fascians tillstånd stor betydelse för vårt välbefinnande. Här finns massor med info och tränings- och rehab-råd. Gå in och läs! www.atlasbalans.com/sv/fascia/problem-kopplade-till-fascia/#Inflammation
  2. Här finns info varför det kan vara bra att ta kollagentillskott när man tränar. Kollagen stärker kroppens stödjevävnader. Jonas Bergqvist.skriver bra om detta. Kollagen är bra för leder, hår, hud, naglar o skelettet. Dessutom bra för tarmarna och läkning av tarmarna vid matsmältningsproblem. Kanske kollagentillskott kan hjälpa? http://www.jonasbergqvist.se/kollagen--ett-tillskott-for-hud-skelett-senor-och-leder
  3. Weston-Price om oxalater och sjukdomstillstånd. https://www.westonaprice.org/health-topics/vegetarianism-and-plant-foods/the-role-of-oxalates-in-autism-and-chronic-disorders/
  4. Jag har nyss gått med i gruppen. Det är en hel del att sätta sig in i och mycket att läsa. Helt nytt för mig men jag är intresserad och tänker dra ner på oxalatintaget.
  5. Tack för dina synpunkter och länken som jag läste.👍
  6. Har börjat fundera allt mer på det här med antinutrienter. Kom nyligen att lyssna på ett samtal på Youtube där ämnet var oxalater i kosten och hur skadligt det kan vara för vår hälsa. Många har värksjukdomar och annan återkommande smärta som man inte kommer till rätta mer. Kan oxalater vara boven idramat? Man menar att fibromyalgi, andra myalgisjukdomar, utmattninssyndrom mm kan förbättras om man försöker rensa ut inlagring och sluta att äta Oxalatrik mat.Man ger råd hur man ska gå till väga för att inte få besvärliga utrensningssymtom och ger tips på tillskott som kan hjälpa. Man påpekar att utrensning/minskning av oxalater som är bundna i kroppen kan ta tid. För en del går det fortare men många behöver flera månader för att börja uppleva positiva effekter. Författaren uppmanar att innan man börjar så ska man tänka igenom och skriva ner alla symtom o obehag man har - både fysiska och psykiska. Detta för att man lättare ska kunna jämföra och se om man blir bättre. Det är lätt att glömma hur illa man fakiskt har mått. Jag som lider av fibromyalgi - som är mycket bättre av glutenfri kost - men fortfarande ger sig till känna, är nyfiken på att prova de råd man ger. Alla värk- och utmattningssjukdomar är ju stora mysterier som den konventionella sjukvården o forskningen inte alls har några svar på. Eller inte heller kan hjälpa de som lider med. Man står helt handfallen och de flesta läkare är inte heller så intresserade av att träffa den typen av patienter eftersom de inte har några kunskaper om dessa tillstånd. Så här säger man bl a: " Djur kan skydda sig från fara genom att ha skarpa tänder (som vargen), giftig brodd (som getingen), vassa klor (som katten) och så vidare. Plantor kan skydda sig genom att vara giftiga. De kan t.ex. innehålla stora mängder oxalat. Det gör att många skadeinsekter undviker dem. Särskilt är nivåerna av oxalat höga i spenat, mangold, rödbetor och andra betor samt rabarber. Även nötter (särskilt mandel) och te har riktigt höga nivåer av oxalat. Alla sorter säd ligger på höga nivåer, och äter man mycket bröd och pasta ger det ett stort daglig bidrag. Då oxalater skall skydda plantor mot att bli skadade (ätna av skadeinsekter), är oftast halten oxalat störst i skalet. Potatisskal innehåller mer än skalat potatis, fullkornsprodukter innehåller mer än vitt mjöl och så vidare. " En brittisk läkare med fibromyalgi som minskade intaget av oxalater och blev mycket bättre: https://www.dailymail.co.uk/health/article-2174474/The-GP-gave-fruit-veg-cure-aches-pains.html I artikeln förordar hon tyvärr att man ska äta viss högprocessad mat - vilket jag anser är helt felaktigt. Man kan hitta en lågkolhydratkost med låga oxalatnivåer utan problem. Hittade den här bloggen där man kan finna mycket information och även råd för att komma till rätta med och minska ev oxalatinlagring i kroppen. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/ https://glutenochmjolkfri.se/oxalater-plantornas-eget-bekampningsmedel/ Youtubefilmen (på engelska).
  7. " Mina "krascher" innebär att jag antingen blir sängliggandes med något som känns som influensa, alltså ledvärk, muskelsvaghet, extrem trötthet och ibland huvudvärk eller migrän eller så får jag en lightare variant och blir bara tung i kroppen, känsla av utmattning, muskel värk, torr och grusig i ögon och med en molande huvudvärk i bakgrunden. Urinproduktionen blir också extrem under dessa episoder. Efter och under får jag ångest, apati och är trött i flera dagar. Kan ibland dröja veckor innan jag får tillbaka energi och blir mig själv igen. " Jag har följt den här tråden och kom att tänka på oxalatinlagring och utrensningssymtom. Författaren beskriver många symtom som kan uppkomma vid för snabb utrensning - avgiftning. https://glutenochmjolkfri.se/att-borja-med-lag-oxalat-diet-lod/
  8. Tack för ditt uppmuntrande inlägg Birgitta. Jag tror att med envishet och att troget följa lågkolhydratlinjen kan de allra flesta bli friskare och slankare. Men det är ingen qvick-fix. Man får hålla ut och röra på sig. Promenad o styrketräning passar i stort sett alla såvida man inte har ett handikapp som lägger hinder i vägen. Men de flesta kan anpassa träningen efter sin fömåga och öka på litet efterhand. Jag gillar Annika Dahlqvists lchf koncept och är tacksam för din hälsoberättelse och fina recept som du ofta delar. Dina kokböcket är en skatt att ösa ur för riktig inspirerande och god mat!
  9. Jag väljer aldrig dessa substitut. Jag har provat för länge sedan eftersom det var glutenfritt. Men eftersom det innehåller så mycket kolhydrater och smakar illa så är det inget för mig. Dessutom är de förhållandevis dyra produkter utan något mervärde. Jag har lämnat den sortens mat för länge sedan och saknar den ej.- Jag tycker personen som skriver inlägget har en lätt aggressivt säljande ton som inte jag heller tycker passar här på forum. - "nu får ni skärpa er..." ? Samt går till försvar för det "goda" brödet, pizzan, pastan. - Vem är du? Vad är ditt syfte? Länkar till reklam?
  10. Ja då måste det va sant! 😄
  11. Jag och många andra har misstänkt länge att det är samma ekonomiska intressen som ligger bakom veganism, jordbruksindustri, läkemedelsindustrin med preparat till djur och människor., Bekämpningsmedelsindustrin, den allt mer strömlinjeformade sjukvårdsproduktionen vars mål är atr generera pengar till ägare. Livssmedelsindustrin och den ensartade odlingen av några få grödor som pytsas ut till människor o djur i litet olika förpackning och bearbetningsgrad. Same money - same interests - same owners.
  12. Nej det påverkar inte koagulationsfaktorerna. Här finns en massa info om varför vi ska få i oss tillräckligt med vätska. http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm
  13. För litet vätska ger uttorkning och ett mera trögflytande blod. Det är inget konstigt alls - bara välkända fysiologiska principer som är kända sedan väldigt länge (typ Hedenhös). Jag har personligen tillämpat vätskebalansens principer under mina år som kirurgsjuksköterska. För oss som inte ligger på sjukhus och blir opererade så gäller bara att man äter man bra varierad mat - då får man i sig de salter (elektrolyter) som kroppen behöver. Ibland litet extra tillskott av NaCl i form av saltad mat eller saltshots vid t ex varmt och svettigt väder. Ta gårna en salt sillbit några gånger i veckan - nyttig fet fisk också förutom att man får i sig salt på ett smakligt sätt. Många tycker också att de kan ta magnesium ibland.