annakopp

Medlem
  • Innehållsantal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

68 Utmärkt

Om annakopp

  • Rank

Senaste besökare till profilen

193 profilvisningar
  1. Magkatarr och depression

    strikt, fasta och traening, det kan vara foer mycket. skoeldkoerteln blir chockad och saenker aktiviteten. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ en annan sak: ta ett avfoeringsprov och kolla att du inte har candida. https://bodyecology.com/articles/unknown_health_epidemic.php man blir av med candida av att aeta lchf. yay. men.. om man gaar fram foer haart, vilket du gjort, saa kan man faa sk herxheimer reaktion, eller en "die off" reaktion som kan ha maanga olika symptom. https://www.livestrong.com/article/357215-why-am-i-so-tired-on-the-candida-diet/ jag hade det sjaelv, och sov inte bra, troett paa dagarna, och magproblem. sen sa du att det gaatt 3 veckor, varav 2,5 gick bra. det aer olika, men de flesta maenniskor har en liten saadan reaktion naer kroppen programmerar om sig, ibland kallas det keto flu. haaller med om att ta salt. foer mig sjaelv funkar det baettre naer jag tar en carb up dag i veckan. ingen plataa och gick ner till idealvikt och haaller den.
  2. Måste nog börja räkna...

    kolla skoeldkoerteln. jag hade samma problem, och boerjade gaa upp i vikt. 8 kg, fr 60 till 68. varje gaang vaagen visade ett halft kilo mer, saa blev det lite extra sport och lite mindre kolisar. jag tror stenhaart paa keto, men: jag hade faatt rT3 conversion syndrome. det var ingen laekare som trodde paa mig, men till sist fick jag ett rT3 prov (som jag fick betala sjaelv oever privatlaboratorium) saa visade det sig att jag hade 30 ggr normala vaerdet. det KAN haenda. det tar ca. 12 veckor att flusha ut rT3, och det goer man genom mer kolhydrater. supersvaart foer mig som lowcarbat sedan atkins dagarna de senaste 20 aaren! hela min matreligion jag predikat stoertade daer. men ibland maaste man taenka om lite, kroppen aer en maskin som inte alltid haaller sig till samma regler, det kan haenda saker i den fast man tror att det inte kan vara sant. jag koerde lite mer KH i typ 3 maanader, nej, inte donuts och pommes.. lite soetpotatis, naagon frukt, bakade aeppelpaj med mandelmjoel och erytritol, en skiva groddat bovetebroed. http://sockertjocken.se/2014/08/24/bieffekter-av-en-strikt-lagkohydratkost/
  3. Rena kroppen från PUFA (fleromättade fetter)

    jag aer helt oevertygad om att man ska undvika dem sedan jag laeste deep nutrition https://www.amazon.com/Deep-Nutrition-Your-Genes-Traditional/dp/1250113822/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1515949838&sr=8-1&keywords=deep+nutrition Catherine Shanahan saeger faktiskt lite samma sak som Jenny Reimers. Lever aer nya "gamla" superfooden.
  4. The Antioxidant Myth

    Ja och nej. Jag har laest paa om AGE det senaste, advanced glycation end products. Koeper man antioxidanter typ: gummigodisar med vitaminer eller billiga brustabletter fraan mataffaeren tror jag inte det hjaelper, men om man kollar orac value och tar rena substanser kan det nog hjaelpa. jag hade stora problem med haelsan, min stackars lever fick jobba haart med avgiftning ett tag (tungmetall och candida) och jag tar mariatistel, acetylcystein (foer att hoeja glutathion) l-carnosin och benfotiamin. efter ett blodbrov sa min laekare att han aldrig sett en saa fin lever som min, som en nyfoedd:-) http://www.life-enhancement.com/magazine/article/1869-advanced-glycation-end-products-ages-and-life-extension biohacking pure!
  5. Kan Rotfyllningar vara ett problem?

    har i november haft en operation, naer de tog MRI paa min kaeke saag man rotrester av visdomstand som togs bort foer 20 aar sedan. det var inte saa noga paa den tiden, de tog det grova... Naer de skickade in proverna, var det infekterad vaevnad och cystor, som legat och orsakat dold inflammation i kroppen. : sen det laekt har jag faatt tillbaka luktsinnet. Jag har bara hittat kaellor paa tyska (bor i Tyskland) taenderna har tydligen stor inverkan paa haelsa i allmaenhet, haer aer en bra sida med high level information https://www.webmd.com/oral-health/plaque-on-teeth#1
  6. Avgiftning

    hehehe mitt trick om jag ibland inte vet: googla med the xxx myth. "the cholesterol myth" eller "the calorie myth" daa hittar man raett intressant information. men just detta har jag tittat massor paa. jag blev supersjuk! gick upp 10 kilo, tappade haar, och gick fraan laekare till laekare. tills.. jag hittade en som tog avgoeringsprov och det visade sig att jag hade osmaelt mat i avgoeringen. naer de fraagade igenom mina vanor och lite tillbaka i tiden, visade det sig att jag pga min aetstoerning, bulimi, hade foerstoert magens produktion av magsyra. jo, foer man faar upp maten laettare med bikarbonat. detta foerde till en tarmflora med candidasvamp och saknad av flera viktiga bakterier. vilket aeven ledde till att levern inte kunde avgifta, saa den sa till min skoeldkjoertel att dra ner paa foerbraenningen, saa att kroppen la paa fett som den kunde skjuta in toxinerna. kroppen aer en finurlig maskin! detta kallas rT3 syndrom. efter en candidakur, och en riktig avgiftning (chelatering, also med metallchelat som infusion) gick jag ner igen paa 2 maanader, blev av med depression och soemnsvaarigheter och maar baettre aen naagonsin. lowcarb hjaelper mycket med, men man maaste ha matsmaeltningssystem fraan magen, gallan, levern till tarmen saa att kroppen staeller in raett funktion!
  7. halsbränna av kokosolja

    toppen att se andra som rekommenderar Dr Berg. han aer bra! taenkte precis skriva ett liknande svar som detta, men tack, du sa allt. p.s. kolla in Dr John Bergman med. Inte helt lchf men man laer sig taenka om naer det gaeller kroppens funktioner. sen rekommenderar han keto diet mot cancer iaf.
  8. LCHF – påverkan på blodtryck?

    Blodtryck! ett av mina 2 favoritaemnen.. det andra aer kolesterol. det pratas mycket om dessa. blodtryck aer ingen sjukdom, det aer ett symptom, kroppen aer supersmart! det mesta den goer aer en reaktion foer att regulera sig sjaelv. exempel: feber. en reaktion foer att ta doed paa oenskade virus. foer feber, hoegre temperatur doedar dem. men ska man daa ta febersaenkande medel? samma med blodtryck. en reaktion foer att kroppen har daalig genombloedning naagonstans, och inte faar nog syre transporterat. ok, faar vi pumpa paa lite haardare. blodtryckssaenkande medel, inte bra, foer det loeser ju inte problemet i kroppen, naagonstans. diabetiker har ofta saemra circulation, fiabetesfot har man laest om, amputation etc. har man daalig circulation, dvs. blodkaerlen aer foer traanga, maaste ju hjaertat pumpa mer foer att motverka. saa har du tagit reda paa vad det kan vara som ligger i botten? kollat aadror och hjaerta? kollat lipoprotein (a)? inflammation i kroppen? kolla in dr bergmans filmer. han aer rolig att titta paa! https://drjohnbergman.com/disease/blood-pressure/ lite alternativt, men man taenker om lite.
  9. Avgiftning

    hej Jala, ursaekta men.. nej! den myten har redan motbevisats sedan flera aar https://www.drberg.com/blog/the-alkaline-and-acid-myths https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/ https://www.mindbodygreen.com/0-18569/the-alkaline-diet-myth-or-must.html bikarbonat saenker ph i urinet, men varken i blod eller celler. det saenker magsyran, och det aer inte alls bra. den behoevs foer matsmaeltning, foer att ta doed paa bakterier, och foer en bra tarmflora drick mycket, drick renande te, åkerfräken, korander, cilantro, curcuma, braennaessla, maskrosrot, olivbladste, svartkuminolja, kokosnoetsolja. staerk levern med acetylcystein och mariatistel pulver.
  10. Rädd för att bli ännu tjockare

    naer jag boerjade med low carb, paa 90 talet, var det den haer dieten som foerst fick in mig paa spaaret: https://www.diet.com/g/carbohydrate-addicts-diet jag taenkte, faktistk ingen du boerjan om man vill prova sig fram lite. lite kort, den gaar ut paa att man aeter en reward maaltid om dagen, och 2 low carb, som skulle vara haelften groent och haelften protein. Inte helt keto, men om man vill trappa ner, saa kan man ju skippa broedet till frukost och pastasalladen till lunch, aeta vanligt paa kvaellen. det funkade paa mig panya den tiden, och har en intressant teori: Kroppen har ett minne naer det gaeller hur mycket insulin som behoevs foer en maaltid. dvs. den regulerar efter de senaste maaltiderna, aer det mycket kolisar daer saa utgaar den fraan att det kommer precis lika mycket igen. om man aeter lite kolisar, lite insulin, saa regulerar kroppen. men: man maaste sluta aeta efter en timma. om man kaekar en laang middag oever flera timmar saa levererar kroppen mer insulin om det behoevs efter typ en timme, 1.15. jag vet inte om detta aer superbulls..t men det har hjaelpt att ha det som extra liten regel naer man goer undantag, typ julafton och naer man vinner nobelpriset. saa om jag vet att det aer en speciell middag, saa ser jag alltid till att preppa genom minst 2 lowcarb maaltider innan, och slutar efter en timma, och haaller mig borta fraan broedkorgen, sen om det aer naagra potatisbitar i stuvningen daa, saa faar de slinka med. tipps: tillskott som hjaelper till att saenka blodsockret: chrom, kanel, och berberisrotpulver. koep kolhydratfritt fiberpulver typ fiberhusk, och svep en matsked i vatten innan varje maaltid och en ny grej jag laert mig: laes deep nutrition foer kaella, skippa ALLA vegetabiliska fetter. anvaend bara de som aer OK enligt paleo/primal. ingen solrosolja, rapsolja, alla andra stekoljor som man tror aer nyttiga (och tyvaerr funkar baest i majonaes..) riktigt smoer, olivolja, avocado, kokos, lite sesam, och jordnoetsojla aer ok, samt kallpressade noetoljor som macadamiaojla.
  11. Äta mycket frukt?

    ett par saker staemmer nog inte haer.. 1. å den passerar tarmen på bara minuter-någon timme: nja, minuter tror jag inte paa, men jo frukt gaar igenom snabbare 2. frukten förvandlas då även till KOMPLEXA sockerarter, dvs. det farliga sockret: nehehehej, skrattar fortfarande. Kroppen bryter ner socker fr staerkelse till enkla sockerarter, men nej tarmen saetter inte ihop till komplexa igen, det aer helt fel. dessutom, komplexa sockerarter inte inte farliga, tex resistent staerkelse, och fullkorn aer komplexa. laang molekylkedja, laengre tid att bryta ner, saktare upptag av blodet. kort molekylkedja, inget att bryta ner, snabbt i blodet. glukosdelen hoejer insulinet, fruktosen tar levern hand om.
  12. What the Health

    samma haer, boerjade titta och naer dr Greger kom. staengde jag av. att den av specialisterna sa att nej, det finns ingen korrelation mellan socker och diabetes, det fick mig ju att undra lite vad det haer aer foer lurendrejeri. jag gick in paa imdb.com och gav laegsta betyg, foer jag tycker det aer daaligt av netflix att ha saan daaligt producerad propaganda. just Greger aer ju saa militant. de refererar en WHO studie som saeger att det aer 18% hoegre cancer risk om man aeter processat koett. ok. men, all statistik kan saega det man vill. om man INTE aeter processat koett har man en 5% cancer risk, om man aeter processat koett 6%. saa det aer 1% mer, men matematiskt aer det en 18%ig oekning. saa jag gick och tog en ekologisk wienerkorv med 97% koetthalt och tittade paa naagot annat. apropos korv, sjaelv bor jag i tyskland, och haer kan man faa saa goda bratwurst med rent koett med bara lite kryddor. oenskar det skulle finnas mer i sverige naer jag aer hemma i stugan:-)
  13. kanske aeta lite mer aen 1300cal om dagen: http://www.everydayhealth.com/weight/fewer-calories-stalls-metabolism.aspx jag gjorde samma fel, och fick skoeldkoertelproblem och naer jag boerjade aeta mer gick jag ner i vikt igen
  14. Vad händer sen? och vågar vi?

    http://katherinetallmadge.com/2010/12/07/stoking-your-metabolism-eat-more-to-lose-weight/ maanga bra kommentarer haer redan, reducerar du kalorier saa stryper du motorn, dvs saenker aemnesomsaettningen. ett tipps aer att koera EN dag. stenhaart, noll kolhydrat. du maaste bara vaaga en enda dag. sen, en dag till om du inte fick ett extra trivselhandtag paa varje sida. :-) tipset om att maeta aer bra, foer jag tex. pendlar 2 kilo upp och ner, men med aaren blir magen plattare. en sak som kvinna aer ju vatten, om du investerar I en fettvaag, som maeter din vattennivaa saa ser du om du har 5 % mer vatten I kroppen near du ska ha mens och aer foertvivlad oever 2 kilo mer paa vaagen. drick braennnaesseltee och kaempa vidare!
  15. tureborgaren: koepte paa amazon I tyskland, och har koept utomlands. life I sverige brukar vara snabbast paa att ta in saant! Jamtlandstjejen. du menar phytinsyra. phytic acid. det de goer I kroppen aer att man inte kan ta upp mineraler lika bra, foer de binder mineralerna som daa gaar ut samma vaeg som allt annat istaellet foer att tas upp I kroppen. phytin syran foersvinner om man laegger I bloet laenge, eller fermenterar. och man kanske inte aeter boenor morgon middag kvaell I saadana maengder att man faar brist, tror jag. aertproteinet aer ju behandlat och extraherat I ren form, saa det verkar inte finnas kvar mycket, jag hittade lite information: Far from being a whole food, pea protein isolate is a purified chemical extract, dramatically increasing the protein content of the unprocessed pea (around 10-15%) to upwards of 90% in the isolate. Part of the processing involves treating the extract with fungal-phytase to digest the phytic acid, a chemical that binds up minerals and impairs their absorption. And that’s probably a good thing, haer kan du laesa mer, jag sjaelv aeter groddat broed I smaa maengder, near man lchfar aer ju ein liten skiva broed paa julafton en fest, och groddat broed behandlas som groensaker av kroppen, och inte laengre som saedesslag foer grodden aer ju en liten vaext och inte laengre ett froe. min matstil aer lchf maandag till torsdag med paleo paa helgerna, foer jag faar viktplataa snabbt pga rT3 fenomenet som visa faar near man aer foer straeng, och genom carbups paa helgerna haaller jag vikten baettre aen utan: http://www.thenourishinggourmet.com/2010/09/reducing-phytic-acid-in-grains-and-legumes.html