Gå till innehåll

annakopp

Medlem
  • Innehållsantal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av annakopp

  1. det djupgaaende som haender i kroppen som du fraagar efter, aer samma om man aeter lchf eller inte aeter lchf. det har faktiskt dietdoktorn redan svarat paa, i https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/carbohydrates en snabb googling av carbs after keto gav massa laenkar, tex den haer https://ketopills.net/guide/eating-carbs-after-keto/ saa om en naeringsfysiolog inte aer medlem haer, finns det aendaa en massa jaettebra informationer paa naetet! ha kul!
  2. Tarmbakterier! saag ett intressant avsnitt av Doctor in the house season 2 episode 3 fr. BBC med Dr Rangan Chatterjee. Hans instaellning aer low carb, TV serien handlar mycket om att laeka med riktig mat, framfoerallt reducera socker och skraep. i det avsnittet har han en 11 aarig pojke, som verkligen aer mullig. Men han aeter riktigt bra! och sportar massa. Till slut kommer han genom stolprov paa att han har vaeldigt reducerade tarmbakterier, han hjaelper honom bygga upp tarmbakterier med pro och prebiotika, och han gick ner i vikt. Han hade tagit flera penicillinkurer. jag laeste daa bo
  3. vilka prover har du tagit hos doktorn? Reverse T3? DHEA?
  4. nej https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2018/04/02/omega-3-level-mortality-predictor.aspx studier saeger det ena, och det andra. laes Deep Nutrition av Dr. Katherine Shanahan, som gaar in djupt paa bra och daaliga fetter. billiga fiskoljekapslar fraan matmarknaden aer kanske nogo, men an ha lite omega3 olja eller krillolja av hoeg kvalitet, definitivt ett maaste.
  5. när jag läser att ägg är farliga suckar jag tungt och tänker men KÄRE barn.... sedan 1982 har studier debunkat den haardnackade myten.. https://www.vitalchoice.com/article/egg-study-puts-cracks-in-anti-cholesterol-claims
  6. strikt, fasta och traening, det kan vara foer mycket. skoeldkoerteln blir chockad och saenker aktiviteten. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ en annan sak: ta ett avfoeringsprov och kolla att du inte har candida. https://bodyecology.com/articles/unknown_health_epidemic.php man blir av med candida av att aeta lchf. yay. men.. om man gaar fram foer haart, vilket du gjort, saa kan man faa sk herxheimer reaktion, eller en "die off" reaktion som kan ha maanga olika symptom. https://www.livestrong.com/article/357215-why-am-i-so-tired
  7. kolla skoeldkoerteln. jag hade samma problem, och boerjade gaa upp i vikt. 8 kg, fr 60 till 68. varje gaang vaagen visade ett halft kilo mer, saa blev det lite extra sport och lite mindre kolisar. jag tror stenhaart paa keto, men: jag hade faatt rT3 conversion syndrome. det var ingen laekare som trodde paa mig, men till sist fick jag ett rT3 prov (som jag fick betala sjaelv oever privatlaboratorium) saa visade det sig att jag hade 30 ggr normala vaerdet. det KAN haenda. det tar ca. 12 veckor att flusha ut rT3, och det goer man genom mer kolhydrater. supersvaart foer mig som lowcarbat sedan atk
  8. jag aer helt oevertygad om att man ska undvika dem sedan jag laeste deep nutrition https://www.amazon.com/Deep-Nutrition-Your-Genes-Traditional/dp/1250113822/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1515949838&sr=8-1&keywords=deep+nutrition Catherine Shanahan saeger faktiskt lite samma sak som Jenny Reimers. Lever aer nya "gamla" superfooden.
  9. Ja och nej. Jag har laest paa om AGE det senaste, advanced glycation end products. Koeper man antioxidanter typ: gummigodisar med vitaminer eller billiga brustabletter fraan mataffaeren tror jag inte det hjaelper, men om man kollar orac value och tar rena substanser kan det nog hjaelpa. jag hade stora problem med haelsan, min stackars lever fick jobba haart med avgiftning ett tag (tungmetall och candida) och jag tar mariatistel, acetylcystein (foer att hoeja glutathion) l-carnosin och benfotiamin. efter ett blodbrov sa min laekare att han aldrig sett en saa fin lever som min, som en nyfo
  10. har i november haft en operation, naer de tog MRI paa min kaeke saag man rotrester av visdomstand som togs bort foer 20 aar sedan. det var inte saa noga paa den tiden, de tog det grova... Naer de skickade in proverna, var det infekterad vaevnad och cystor, som legat och orsakat dold inflammation i kroppen. : sen det laekt har jag faatt tillbaka luktsinnet. Jag har bara hittat kaellor paa tyska (bor i Tyskland) taenderna har tydligen stor inverkan paa haelsa i allmaenhet, haer aer en bra sida med high level information https://www.webmd.com/oral-health/plaque-on-teeth#1
  11. hehehe mitt trick om jag ibland inte vet: googla med the xxx myth. "the cholesterol myth" eller "the calorie myth" daa hittar man raett intressant information. men just detta har jag tittat massor paa. jag blev supersjuk! gick upp 10 kilo, tappade haar, och gick fraan laekare till laekare. tills.. jag hittade en som tog avgoeringsprov och det visade sig att jag hade osmaelt mat i avgoeringen. naer de fraagade igenom mina vanor och lite tillbaka i tiden, visade det sig att jag pga min aetstoerning, bulimi, hade foerstoert magens produktion av magsyra. jo, foer man faar upp maten laettare med bi
  12. toppen att se andra som rekommenderar Dr Berg. han aer bra! taenkte precis skriva ett liknande svar som detta, men tack, du sa allt. p.s. kolla in Dr John Bergman med. Inte helt lchf men man laer sig taenka om naer det gaeller kroppens funktioner. sen rekommenderar han keto diet mot cancer iaf.
  13. Blodtryck! ett av mina 2 favoritaemnen.. det andra aer kolesterol. det pratas mycket om dessa. blodtryck aer ingen sjukdom, det aer ett symptom, kroppen aer supersmart! det mesta den goer aer en reaktion foer att regulera sig sjaelv. exempel: feber. en reaktion foer att ta doed paa oenskade virus. foer feber, hoegre temperatur doedar dem. men ska man daa ta febersaenkande medel? samma med blodtryck. en reaktion foer att kroppen har daalig genombloedning naagonstans, och inte faar nog syre transporterat. ok, faar vi pumpa paa lite haardare. blodtryckssaenkande medel, inte bra, foer det loe
  14. hej Jala, ursaekta men.. nej! den myten har redan motbevisats sedan flera aar https://www.drberg.com/blog/the-alkaline-and-acid-myths https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/ https://www.mindbodygreen.com/0-18569/the-alkaline-diet-myth-or-must.html bikarbonat saenker ph i urinet, men varken i blod eller celler. det saenker magsyran, och det aer inte alls bra. den behoevs foer matsmaeltning, foer att ta doed paa bakterier, och foer en bra tarmflora drick mycket, drick renande te, åkerfräken, korander, cilantro, curcuma, braennaessla, maskrosrot, olivbladste, svartkuminolja
  15. naer jag boerjade med low carb, paa 90 talet, var det den haer dieten som foerst fick in mig paa spaaret: https://www.diet.com/g/carbohydrate-addicts-diet jag taenkte, faktistk ingen du boerjan om man vill prova sig fram lite. lite kort, den gaar ut paa att man aeter en reward maaltid om dagen, och 2 low carb, som skulle vara haelften groent och haelften protein. Inte helt keto, men om man vill trappa ner, saa kan man ju skippa broedet till frukost och pastasalladen till lunch, aeta vanligt paa kvaellen. det funkade paa mig panya den tiden, och har en intressant teori: Kroppen har ett mi
  16. ett par saker staemmer nog inte haer.. 1. å den passerar tarmen på bara minuter-någon timme: nja, minuter tror jag inte paa, men jo frukt gaar igenom snabbare 2. frukten förvandlas då även till KOMPLEXA sockerarter, dvs. det farliga sockret: nehehehej, skrattar fortfarande. Kroppen bryter ner socker fr staerkelse till enkla sockerarter, men nej tarmen saetter inte ihop till komplexa igen, det aer helt fel. dessutom, komplexa sockerarter inte inte farliga, tex resistent staerkelse, och fullkorn aer komplexa. laang molekylkedja, laengre tid att bryta ner, saktare upptag av blodet. kor
  17. samma haer, boerjade titta och naer dr Greger kom. staengde jag av. att den av specialisterna sa att nej, det finns ingen korrelation mellan socker och diabetes, det fick mig ju att undra lite vad det haer aer foer lurendrejeri. jag gick in paa imdb.com och gav laegsta betyg, foer jag tycker det aer daaligt av netflix att ha saan daaligt producerad propaganda. just Greger aer ju saa militant. de refererar en WHO studie som saeger att det aer 18% hoegre cancer risk om man aeter processat koett. ok. men, all statistik kan saega det man vill. om man INTE aeter processat koett har man en 5%
  18. kanske aeta lite mer aen 1300cal om dagen: http://www.everydayhealth.com/weight/fewer-calories-stalls-metabolism.aspx jag gjorde samma fel, och fick skoeldkoertelproblem och naer jag boerjade aeta mer gick jag ner i vikt igen
  19. http://katherinetallmadge.com/2010/12/07/stoking-your-metabolism-eat-more-to-lose-weight/ maanga bra kommentarer haer redan, reducerar du kalorier saa stryper du motorn, dvs saenker aemnesomsaettningen. ett tipps aer att koera EN dag. stenhaart, noll kolhydrat. du maaste bara vaaga en enda dag. sen, en dag till om du inte fick ett extra trivselhandtag paa varje sida. :-) tipset om att maeta aer bra, foer jag tex. pendlar 2 kilo upp och ner, men med aaren blir magen plattare. en sak som kvinna aer ju vatten, om du investerar I en fettvaag, som maeter din vattennivaa saa ser du om du har 5
  20. tureborgaren: koepte paa amazon I tyskland, och har koept utomlands. life I sverige brukar vara snabbast paa att ta in saant! Jamtlandstjejen. du menar phytinsyra. phytic acid. det de goer I kroppen aer att man inte kan ta upp mineraler lika bra, foer de binder mineralerna som daa gaar ut samma vaeg som allt annat istaellet foer att tas upp I kroppen. phytin syran foersvinner om man laegger I bloet laenge, eller fermenterar. och man kanske inte aeter boenor morgon middag kvaell I saadana maengder att man faar brist, tror jag. aertproteinet aer ju behandlat och extraherat I ren form, saa d
  21. prova faa tag paa getmjoelk, ekologisk. eller komjoelk direkt fr bonde. alltsaa riktig mjoelk, det har saa mycker haelsofoerdelar att jag vaeljer in mjoelken och vaeljer bort andra kolisar. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/04/16/raw-vs-organic-milk.aspx#! https://chriskresser.com/raw-milk-reality-benefits-of-raw-milk/ speciellt med ost, som man ju gaerna aeter paa lchf, foersoeker jag faa god getost, eller raamjoelksost som tex. emmentaler, istaellet foer billig processed ost. nyttiga enzymer och bakterier foer magen. sen aer det intressant att viss mjoelk har andra kas
  22. jag har laest att whey protein moejligvis kan vara ett problem foer vissa http://suppversity.blogspot.de/2012/06/whey-more-insulinogenic-than-white.html jag koepte aertprotein hittade samtidigt aertfiber. om ni inte proevat det aen, det aer superbra! haer paa tyska, man foerstaar aendaa:-) Energie kJ (kcal) 873,7 kJ (211 kcal) Fett 0,4 g gesättigte Fettsäuren (g) 0,4 g Kohlenhydrate (g) 8,3 g davon Zucker (g) 0,4 g Protein(g) 6,9 g Salz (
  23. hur aer det med antibiotika och metallbelastning i odlad lax, naagon som har en bra laenk?
  24. det haer boerjar breda ut sig och staemmer inte helt.. om man koeper tepaasar med olika smaker och tillsatser saa kan det vara socker i det. koer man rent loestee aer det inget I. lite urban myth som jag boerjat hoera oftare. laes paa paketet helt enkelt.
  25. ta tiden att baka saker sjaelv. jag goer chokladbollar, klassiskt recept med smoer, kakao, kaffee, tar erythrit istaellet foer socker, och de maaste ju inte vara supersoeta. jag byter ut haelften av havregrynen mot kokos. efter mycket experimenterande saa ligger jag paa 100g kolisar om dagen. men till jul om man ska fuska, saa aer nog havregryn baettre aen aladin asken, det aer prebiotiskt, har loesliga fiber och till exempel Dukan dieten saeger att man ska aeta lite havre om dagen. det finns lchf alternativ annars, man kan ju ha i hackade mandlar, eller low carb muesli, eller lupinflingor.
×
×
  • Skapa nytt...