Gå till innehåll

annakopp

Medlem
  • Innehållsantal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Inlägg postad av annakopp

  1. det djupgaaende som haender i kroppen som du fraagar efter, aer samma om man aeter lchf eller inte aeter lchf. det har faktiskt dietdoktorn redan svarat paa, 🙂 i https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/carbohydrates 

    en snabb googling av carbs after keto gav massa laenkar, tex den haer https://ketopills.net/guide/eating-carbs-after-keto/  saa om en naeringsfysiolog inte aer medlem haer, finns det aendaa en massa jaettebra informationer paa naetet! ha kul!

    • Gilla 3
  2. Tarmbakterier! saag ett intressant avsnitt av Doctor in the house season 2 episode 3 fr. BBC med Dr Rangan Chatterjee. Hans instaellning aer low carb, TV serien handlar mycket om att laeka med riktig mat, framfoerallt reducera socker och skraep.

    i det avsnittet har han en 11 aarig pojke, som verkligen aer mullig. Men han aeter riktigt bra! och sportar massa. Till slut kommer han genom stolprov paa att han har vaeldigt reducerade tarmbakterier, han hjaelper honom bygga upp tarmbakterier med pro och prebiotika, och han gick ner i vikt. Han hade tagit flera penicillinkurer. jag laeste daa boken the diet myth av Tim Spector. Ett riktigt stolprov kan kanske hjaelpa, och ta resistent staerkelse. bra tarmbakterier tex. Misosoppa, sauerkraut, naturell ekologisk fil, yoghurt, kefir - olika sorter varje gaang. och tillskott.

    Hormoner aer en annan bra teori. Hormonprov. kanske laagt DHEA, det kan man ta som tillskott.

     

    • Gilla 1
  3. nej https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2018/04/02/omega-3-level-mortality-predictor.aspx

    studier saeger det ena, och det andra. laes Deep Nutrition av Dr. Katherine Shanahan, som gaar in djupt paa bra och daaliga fetter. billiga fiskoljekapslar fraan matmarknaden aer kanske nogo, men an ha lite omega3 olja eller krillolja av hoeg kvalitet, definitivt ett maaste.

    • Gilla 4
  4. strikt, fasta och traening, det kan vara foer mycket. skoeldkoerteln blir chockad och saenker aktiviteten. http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/  

    en annan sak: ta ett avfoeringsprov och kolla att du inte har candida. https://bodyecology.com/articles/unknown_health_epidemic.php  man blir av med candida av att aeta lchf. yay. men.. om man gaar fram foer haart, vilket du gjort, saa kan man faa sk herxheimer reaktion, eller en "die off" reaktion som kan ha maanga olika symptom. https://www.livestrong.com/article/357215-why-am-i-so-tired-on-the-candida-diet/  jag hade det sjaelv, och sov inte bra, troett paa dagarna, och magproblem. 

    sen sa du att det gaatt 3 veckor, varav 2,5 gick bra.  det aer olika, men de flesta maenniskor har en liten saadan reaktion naer kroppen programmerar om sig, ibland kallas det keto flu. haaller med om att ta salt. 

    foer mig sjaelv funkar det baettre naer jag tar en carb up dag i veckan. ingen plataa och gick ner till idealvikt och haaller den.

    • Gilla 2
  5. kolla skoeldkoerteln. jag hade samma problem, och boerjade gaa upp i vikt. 8 kg, fr 60 till 68. varje gaang vaagen visade ett halft kilo mer, saa blev det lite extra sport och lite mindre kolisar. jag tror stenhaart paa keto, men: jag hade faatt rT3 conversion syndrome. det var ingen laekare som trodde paa mig, men till sist fick jag ett rT3 prov (som jag fick betala sjaelv oever privatlaboratorium) saa visade det sig att jag hade 30 ggr normala vaerdet. det KAN haenda. det tar ca. 12 veckor att flusha ut rT3, och det goer man genom mer kolhydrater. supersvaart foer mig som lowcarbat sedan atkins dagarna de senaste 20 aaren! hela min matreligion jag predikat stoertade daer. men ibland maaste man taenka om lite, kroppen aer en maskin som inte alltid haaller sig till samma regler, det kan haenda saker i den fast man tror att det inte kan vara sant.  jag koerde lite mer KH i typ 3 maanader, nej, inte donuts och pommes.. lite soetpotatis, naagon frukt, bakade aeppelpaj med mandelmjoel och erytritol, en skiva groddat bovetebroed.  http://sockertjocken.se/2014/08/24/bieffekter-av-en-strikt-lagkohydratkost/

    • Gilla 4
  6. Ja och nej. Jag har laest paa om AGE det senaste, advanced glycation end products. Koeper man antioxidanter typ: gummigodisar med vitaminer eller billiga brustabletter fraan mataffaeren tror jag inte det hjaelper, men om man kollar orac value och tar rena substanser kan det nog hjaelpa. 

    jag hade stora problem med haelsan, min stackars lever fick jobba haart med avgiftning ett tag (tungmetall och candida) och jag tar mariatistel, acetylcystein (foer att hoeja glutathion) l-carnosin och benfotiamin. efter ett blodbrov sa min laekare att han aldrig sett en saa fin lever som min, som en nyfoedd:-) http://www.life-enhancement.com/magazine/article/1869-advanced-glycation-end-products-ages-and-life-extension 

    biohacking pure!

  7. har i november haft en operation, naer de tog MRI paa min kaeke saag man rotrester av visdomstand som togs bort foer 20 aar sedan. det var inte saa noga paa den tiden, de tog det grova... Naer de skickade in proverna, var det infekterad vaevnad och cystor, som legat och orsakat dold inflammation i kroppen. : sen det laekt har jag faatt tillbaka luktsinnet. Jag har bara hittat kaellor paa tyska (bor i Tyskland) taenderna har tydligen stor inverkan paa haelsa i allmaenhet, haer aer en bra sida med high level information https://www.webmd.com/oral-health/plaque-on-teeth#1  

    • Gilla 4
  8. 4 hours ago, jala said:

    Tack för hjälpen. Jag visste detta men kunde inte hitta info så jag chansade att det fanns någon på forumet som kunde skaffa fram lite data. Än en gång Tack

    hehehe mitt trick om jag ibland inte vet: googla med the xxx myth. "the cholesterol myth" eller "the calorie myth" daa hittar man raett intressant information. men just detta har jag tittat massor paa. jag blev supersjuk! gick upp 10 kilo, tappade haar, och gick fraan laekare till laekare. tills.. jag hittade en som tog avgoeringsprov och det visade sig att jag hade osmaelt mat i avgoeringen. naer de fraagade igenom mina vanor och lite tillbaka i tiden, visade det sig att jag pga min aetstoerning, bulimi, hade foerstoert magens produktion av magsyra. jo, foer man faar upp maten laettare med bikarbonat. detta foerde till en tarmflora med candidasvamp och saknad av flera viktiga bakterier. vilket aeven ledde till att levern inte kunde avgifta, saa den sa till min skoeldkjoertel att dra ner paa foerbraenningen, saa att kroppen la paa fett som den kunde skjuta in toxinerna. kroppen aer en finurlig maskin! detta kallas rT3 syndrom. efter en candidakur, och en riktig avgiftning (chelatering, also med metallchelat som infusion) gick jag ner igen paa 2 maanader, blev av med depression och soemnsvaarigheter och maar baettre aen naagonsin.

    lowcarb hjaelper mycket med, men man maaste ha matsmaeltningssystem fraan magen, gallan, levern till tarmen saa att kroppen staeller in raett funktion!

     

    • Gilla 5
  9. On ‎10‎.‎12‎.‎2017 at 10:37 PM, Inez said:

    Jag har alltid haft svårt att äta för mycket fett, i synnerhet på kvällen, när produktionen av matsmältningsvätskor har börjat somna in. Botemedlet heter äppelcidervinäger i vatten, så starkt man klarar av att dricka utan att få kramp i kinderna :D. För min del handlar det om 1/2 msk i ett stort glas vatten (3 dl).

    Man kunde tro att halsbränna beror på för mycket magsyra, men enligt en YouTube-video av Dr. Eric Berg (LCHF-liknande livsstil, en av mina hus-gurus) är det tvärt om. Har man för basisk magsaft, sluter sig inte övre magmunnen ordentligt, så man får uppstötningar. Har man tillräckligt sur magsaft, sluter sig magmunnen ordentligt. Dr. Bergs rekommendation är att dricka äppelcidervinäger före varje måltid, gärna med tillägg av  en tesked citronjuice. Jag dricker det som måltidsdryck, alltså medan jag äter, och för mig fungerar det bra.

    https://www.youtube.com/watch?v=XeHl5Y7m1xM  den video som beskriver detta.  Man kan sluta titta när han går ut i köket och börjar tala om vilken som är hans favoritvinäger och dito citronjuice. (Min favorit är Kung Markattas ofiltrerade ekologiska, för jag tycker den fortfarande smakar lite äpple, och den är relativt billig.)

     

     

    toppen att se andra som rekommenderar Dr Berg. han aer bra! taenkte precis skriva ett liknande svar som detta, men tack, du sa allt. 

    p.s. kolla in Dr John Bergman med. Inte helt lchf men man laer sig taenka om naer det gaeller kroppens funktioner. sen rekommenderar han keto diet mot cancer iaf.

    • Gilla 2
  10. Blodtryck! ett av mina 2 favoritaemnen.. det andra aer kolesterol. det pratas mycket om dessa.

    blodtryck aer ingen sjukdom, det aer ett symptom, kroppen aer supersmart! det mesta den goer aer en reaktion foer att regulera sig sjaelv. exempel: feber. en reaktion foer att ta doed paa oenskade virus. foer feber, hoegre temperatur doedar dem. men ska man daa ta febersaenkande medel? samma med blodtryck. en reaktion foer att kroppen har daalig genombloedning naagonstans, och inte faar nog syre transporterat. ok, faar vi pumpa paa lite haardare. blodtryckssaenkande medel, inte bra, foer det loeser ju inte problemet i kroppen, naagonstans. 

    diabetiker har ofta saemra circulation,  fiabetesfot har man laest om, amputation etc. har man daalig circulation, dvs. blodkaerlen aer foer traanga, maaste ju hjaertat pumpa mer foer att motverka. saa har du tagit reda paa vad det kan vara som ligger i botten? kollat aadror och hjaerta? kollat lipoprotein (a)? inflammation i kroppen? 

    kolla in dr bergmans filmer. han aer rolig att titta paa! https://drjohnbergman.com/disease/blood-pressure/ lite alternativt, men man taenker om lite. 

    • Gilla 1
  11. On ‎25‎.‎12‎.‎2017 at 4:49 PM, jala said:

    Kanske skall du basa kroppen.

    https://ehdin.com/article/basa-med-bikarbonat/

    hej Jala, ursaekta men.. nej! den myten har redan motbevisats sedan flera aar  https://www.drberg.com/blog/the-alkaline-and-acid-myths https://chriskresser.com/the-ph-myth-part-1/  https://www.mindbodygreen.com/0-18569/the-alkaline-diet-myth-or-must.html

    bikarbonat saenker ph i urinet, men varken i blod eller celler. det saenker magsyran, och det aer inte alls bra. den behoevs foer matsmaeltning, foer att ta doed paa bakterier, och foer en bra tarmflora

    drick mycket, drick renande te, 

    åkerfräken, korander, cilantro, curcuma, braennaessla, maskrosrot, olivbladste, svartkuminolja, kokosnoetsolja. 

    staerk levern med acetylcystein och mariatistel pulver. 

     

    • Gilla 3
  12. naer jag boerjade med low carb, paa 90 talet, var det den haer dieten som foerst fick in mig paa spaaret: https://www.diet.com/g/carbohydrate-addicts-diet 

    jag taenkte, faktistk ingen du boerjan om man vill prova sig fram lite. lite kort, den gaar ut paa att man aeter en reward maaltid om dagen, och 2 low carb, som skulle vara haelften groent och haelften protein. Inte helt keto, men om man vill trappa ner, saa kan man ju skippa broedet till frukost och pastasalladen till lunch, aeta vanligt paa kvaellen. det funkade paa mig panya den tiden, och har en intressant teori: Kroppen har ett minne naer det gaeller hur mycket insulin som behoevs foer en maaltid. dvs. den regulerar efter de senaste maaltiderna, aer det mycket kolisar daer saa utgaar den fraan att det kommer precis lika mycket igen. om man aeter lite kolisar, lite insulin, saa regulerar kroppen. men: man maaste sluta aeta efter en timma. om man kaekar en laang middag oever flera timmar saa levererar kroppen mer insulin om det behoevs efter typ en timme, 1.15. jag vet inte om detta aer superbulls..t men det har hjaelpt att ha det som extra liten regel naer man goer undantag, typ julafton och naer man vinner nobelpriset. saa om jag vet att det aer en speciell middag, saa ser jag alltid till att preppa genom minst 2 lowcarb maaltider innan, och slutar efter en timma, och haaller mig borta fraan broedkorgen, sen om det aer naagra potatisbitar i stuvningen daa, saa faar de slinka med. 

    tipps: tillskott som hjaelper till att saenka blodsockret: chrom, kanel, och berberisrotpulver. koep kolhydratfritt fiberpulver typ fiberhusk, och svep en matsked i vatten innan varje maaltid

    och en ny grej jag laert mig: laes deep nutrition foer kaella, skippa ALLA vegetabiliska fetter. anvaend bara de som aer OK enligt paleo/primal. ingen solrosolja, rapsolja, alla andra stekoljor som man tror aer nyttiga (och tyvaerr funkar baest i majonaes..) riktigt smoer, olivolja, avocado, kokos, lite sesam, och jordnoetsojla aer ok, samt kallpressade noetoljor som macadamiaojla. 

  13. ett par saker staemmer nog inte haer.. 

    1. å den passerar tarmen på bara minuter-någon timme: nja, minuter tror jag inte paa, men jo frukt gaar igenom snabbare

    2. frukten förvandlas då även till KOMPLEXA sockerarter, dvs. det farliga sockret: nehehehej, skrattar fortfarande. Kroppen bryter ner socker fr staerkelse till enkla sockerarter, men nej tarmen saetter inte ihop till komplexa igen, det aer helt fel. dessutom, komplexa sockerarter inte inte farliga, tex resistent staerkelse, och fullkorn aer komplexa. laang molekylkedja, laengre tid att bryta ner, saktare upptag av blodet. kort molekylkedja, inget att bryta ner, snabbt i blodet. glukosdelen hoejer insulinet, fruktosen tar levern hand om. 

    • Gilla 4
    • Tack! 1
  14. http://katherinetallmadge.com/2010/12/07/stoking-your-metabolism-eat-more-to-lose-weight/

    maanga bra kommentarer haer redan, reducerar du kalorier saa stryper du motorn, dvs saenker aemnesomsaettningen. ett tipps aer att koera EN dag. stenhaart, noll kolhydrat. du maaste bara vaaga en enda dag. sen, en dag till om du inte fick ett extra trivselhandtag paa varje sida. :-) tipset om att maeta aer bra, foer jag tex. pendlar 2 kilo upp och ner, men med aaren blir magen plattare. en sak som kvinna aer ju vatten, om du investerar I en fettvaag, som maeter din vattennivaa saa ser du om du har 5 % mer vatten I kroppen near du ska ha mens och aer foertvivlad oever 2 kilo mer paa vaagen. drick braennnaesseltee och kaempa vidare!

    • Gilla 3
  15. tureborgaren: koepte paa amazon I tyskland, och har koept utomlands. life I sverige brukar vara snabbast paa att ta in saant!

    Jamtlandstjejen. du menar phytinsyra. phytic acid. det de goer I kroppen aer att man inte kan ta upp mineraler lika bra, foer de binder mineralerna som daa gaar ut samma vaeg som allt annat istaellet foer att tas upp I kroppen. phytin syran foersvinner om man laegger I bloet laenge, eller fermenterar. och man kanske inte aeter boenor morgon middag kvaell I saadana maengder att man faar brist, tror jag. aertproteinet aer ju behandlat och extraherat I ren form, saa det verkar inte finnas kvar mycket, jag hittade lite information: Far from being a whole food, pea protein isolate is a purified chemical extract, dramatically increasing the protein content of the unprocessed pea (around 10-15%) to upwards of 90% in the isolate. Part of the processing involves treating the extract with fungal-phytase to digest the phytic acid, a chemical that binds up minerals and impairs their absorption.  And that’s probably a good thing,

    haer kan du laesa mer, jag sjaelv aeter groddat broed I smaa maengder, near man lchfar aer ju ein liten skiva broed paa julafton en fest, och groddat broed behandlas som groensaker av kroppen, och inte laengre som saedesslag foer grodden aer ju en liten vaext och inte laengre ett froe. min matstil aer lchf maandag till torsdag med paleo paa helgerna, foer jag faar viktplataa snabbt pga rT3 fenomenet som visa faar near man aer foer straeng, och genom carbups paa helgerna haaller jag vikten baettre aen utan:

    http://www.thenourishinggourmet.com/2010/09/reducing-phytic-acid-in-grains-and-legumes.html

    • Gilla 1
  16. prova faa tag paa getmjoelk, ekologisk. eller komjoelk direkt fr bonde. alltsaa riktig mjoelk, det har saa mycker haelsofoerdelar att jag vaeljer in mjoelken och vaeljer bort andra kolisar. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/04/16/raw-vs-organic-milk.aspx#! https://chriskresser.com/raw-milk-reality-benefits-of-raw-milk/  speciellt med ost, som man ju gaerna aeter paa lchf, foersoeker jag faa god getost, eller raamjoelksost som tex. emmentaler, istaellet foer billig processed ost. nyttiga enzymer och bakterier foer magen. sen aer det intressant att viss mjoelk har andra kaseinproteiner, saa om man aer caseinintolerant eller bara alltid vill aeta nyttigast moejliga, saa ska man foersoeka aeta franska ostar, helst raamjoelksost, eller utvika kossa helt:  http://www.snowvillecreamery.com/a1-and-a2-beta-casein-in-cow-milk.html

    • Gilla 2
  17. jag har laest att whey protein moejligvis kan vara ett problem foer vissa http://suppversity.blogspot.de/2012/06/whey-more-insulinogenic-than-white.html 

    jag koepte aertprotein hittade samtidigt aertfiber. om ni inte proevat det aen, det aer superbra! 

    haer paa tyska, man foerstaar aendaa:-)

    Energie kJ (kcal) 873,7 kJ (211 kcal)
    Fett 0,4 g
    gesättigte Fettsäuren (g) 0,4 g
    Kohlenhydrate (g) 8,3 g
    davon Zucker (g) 0,4 g
    Protein(g) 6,9 g
    Salz (g) 0,05 g
    Fiber(g) 76,2 g

    jag gjorde tex. 90sekunders ketobroed med ett aegg och bara en stor matsked av detta, lite salt, smoer.. det blev vaeldigt broedigt. pizzadeg, typ kostdoktorns recept med aegg och ost, och en halv deciliter. det blev saa himla bra! experimenterar nu med aertprotein och aertfiber. 

     

     

    • Gilla 1
  18. ta tiden att baka saker sjaelv. jag goer chokladbollar, klassiskt recept med smoer, kakao, kaffee, tar erythrit istaellet foer socker, och de maaste ju inte vara supersoeta. jag byter ut haelften av havregrynen mot kokos. efter mycket experimenterande saa ligger jag paa 100g kolisar om dagen. men till jul om man ska fuska, saa aer nog havregryn baettre aen aladin asken, det aer prebiotiskt, har loesliga fiber och till exempel Dukan dieten saeger att man ska aeta lite havre om dagen. det finns lchf alternativ annars, man kan ju ha i hackade mandlar, eller low carb muesli, eller lupinflingor.

     

    jag gjorde en supergod tryffel foerra aaret.

    smaelt moerk choklad, jag koeper 100% bakchoklad i usa. ca. 200g, i med kokosolja och smoer (saltat), ett par matskedar var. kokosflingor och erythrit. lite graedde. (hoeftar alltid och smakar sjaelv tills jag tycker det aer gott) och ett par droppar pepparminolja. rulla kulor, rulla i kakao.

     

    kokoskakor: aeggg, smoer, kokosflingor, kokosmjoel, erythrit. jaette bra med mycket fiber, som maettar. man kan ha I lite hackade jordnoetter, pecan, vanilj.

     

    near jag sedan aer hos folk, och vet att near jag kommer hem saa vaentar det paa mig, saa kan jag haalla mig. och julafton hos systern goer vi dessa plus lchf glass, saa alla faar i sig liiiiite mindre socker. skadar ju inte!

     

    julbord aer ju toppen foer oss, med all go skinka och groent, lax etc. bara kolla sillen, som ofta aer mycket socker i.

     

     

×
×
  • Skapa nytt...