ketorunner

Medlem
  • Innehållsantal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

61 Utmärkt

Om ketorunner

  • Rank

  1. Nu har jag gjort det! Jag sprang mitt första marathon i Sthlm i helgen, i ketos och det gick bra! http://forum.kostdoktorn.se/topic/8237-pepptr%C3%A5den-inf%C3%B6r-sthlm-maraton-4-juni/ Nu har jag dock återgått till liberal lchf/kolhydratreducerad kost. Under dessa 4 månader på ketogen kost mådde jag bra men hade konstanta utslag på mage/bröst (ketorash/purigo pigmentosa) och konstanta problem med andedräkten även sedan jag skippade mejerierna... Matmässigt tycker jag att det har gått bra men jag tycker om att äta några frukter i veckan och kunna "fuska" lite oftare till fest och restaurangmåltider. Jag gick ner 3 kg (från 61 till 58 kg) under dessa 4 månader vilket inte var nödvändigt men de gjorde ingen skada heller, kanske hjälpte det löpningen litegrann. Några reflektioner jag gjorde: -Det är svårare att vara i ketos än man tror, jag tror att de flesta äter för mycket protein och att kolhydraterna verkligen kan springa i väg. -Det var befriande att kunna äta så mycket fett, jag hade inget emot att doppa paranötter i bregott eller ha smör på ostskivor och äta majonnäs med sked. -Salt är otroligt viktigt! Jag tyckte jag var noggrann från start men fick inte i mig tillräckligt till en början, drog på mig veckolånga problem med vaderna som gick över över en natt när jag började med resorb och salt stick. -Jag var aldrig sugen på någon särskilt mat, jag var hungrig och åt mig mätt men inga sötsug eller cravings. -Whiskey var den alkohol som påverkade ketosen minst. -Jag blev långsammare i löpspåret men kände mig uthålligare.Trots 4 månader anpassning fick jag aldrig tillbaka samma fart som tidigare, min tid på milen blev flera minuter långsammare. -Jag upplever att jag behövde mindre sömn. I snitt sov jag 7 timmar per natt och var pigg hela dagen, ungefär lika pigg när jag gick hem från jobbet som när jag gick till jobbet. Jag kan tänka mig att äta ketogent i framtiden inför andra marathonlopp, ca 3 månader inför ett lopp men som frisk och välmående har jag inte tillräckligt mycket som motiverar mig till att göra det konstant. Det var ett väldigt intressant experiment
  2. Grattis! Vad bra! Jag tror att jag också ska springa nästa år. Jag fick mersmak.
  3. Hur gick det Peter? Jag kände mig pigg och stark till ungefär 25 km sen blev det lite jobbigare, benen blev tyngre efter 30 km. Jag kom i mål på 4 timmar och 43 min och är jättenöjd Kvällen före åt jag nötfärsburgare i salladsblad, ost, avokado, några jordgubbar och en sked kokosolja. Före frukost hade jag 2.0 mmol/mol i blodketoner. Till frukost på loppdagen åt jag ägg och bacon. Under loppet drack jag vatten, resorb sport, gurglade och spottade ut sportdryck några gånger och åt 1 dextrosol vid 34 km och 1 vid 39 km. Det var häftigt att springa! Känns som att jag återhämtade mig bra och idag har jag träningsvärk men mår bra. Skönt att slippa trycka i sig mat hela förmiddagen och under loppet som de flesta verkar göra. Dock tror jag att jag hade kunnat öka farten mer om jag hade fått i mig mer socker under loppet.
  4. Vad härligt! Jag håller tummarna! Snart är det dags
  5. Nu har jag kollat igenom min träningsdagbok. Jag har fått ihop 35 mil de senaste fem månaderna. Vi får se hur långt det räcker nu på lördag
  6. Jag fick problem med otroligt tajta ömma vader på strikt lchf men när jag började salta mer (seltin salt, salt sticks och resorb sport) blev vaderna otroligt mycket bättre på en gång.
  7. Läste på Runners world idag att man kan få samma effekt av att skölja runt sportdryck i munnen och sen spotta ut den som att faktiskt svälja den. Eventuellt provar jag det om det känns trögt. Idag testade jag formen lite, sprang 5 km ouppvärmd (inte så smart..) på 27:27 och det kändes bra men det är inget tempo jag kan hålla så långt, max 1 mil gissar jag.
  8. Det kanske inte är så många fler än vi? Skulle vara kul att höra fler erfarenheter Jag siktar inte på någon tid då jag inte alls vet hur kroppen kommer att reagera (dock skulle det ju kännas bra att komma under 5 timmar) Har sprungit 18 km som längst. Var skadad och sprang inte på en månad (dock med crosstrainer och spinning som alternativ träning) men har börjat springa smärtfritt sedan 3 veckor tillbaka så nu tror jag i alla fall att jag kommer att ta mig igenom Har du provat sportdrycken som serveras? Jag kommer försöka klara mig på vatten och Resorb Sport i ett vätskebälte.
  9. Hej! I den här tråden kan vi peppa varandra inför maraton 4 juni Vilka ska springa Sthlm maraton 4 juni? Hur laddar ni inför loppet? Hur äter ni dagarna före och hur tränar ni sista veckan? Hur tänker ni kring energi under själva loppet? Jag har ätit ketogen kost sedan slutet av januari/början av februari och mäter blodketoner, försöker hålla mig i optimal ketos. Jag har inte bestämt mig än men jag tror att jag ska äta som vanligt dagen före och ladda med ägg och bacon till frukost före loppet. Alltså inte tillföra några kolhydrater utan lita på min fettförbränning.
  10. Jag har dragit på mig en skada så hade en månads uppehåll från löpning (körde alternativ träning crosstrainer/spinning) men har äntligen börjat kunna springa lite försiktigt de senaste två veckorna. Dock hinner jag inte få till något långpass inför Stockholm mara 4 juni..så mitt senaste långpass blir ett 18 km pass i slutet av mars... Detta känns inte optimalt men mitt mål är att komma runt banan innan de drar repet så jag förlitar mig mycket till min fettförbränning och järnvilja... j
  11. wow vilken skillnad på blodfetterna! Jag har funderat över Omega-3 tillskott men det är inget jag tar i dagsläget. Hur länge har du ätit ketogen kost?
  12. Här kommer förresten fortsättningen på provsvar. Jag tyckte inte att de var lika intressanta men de kanske kan roa någon? B-Erytrocyter 4.2 (ref 3,9-5,2) B-EVF 0.39 (ref 0,35-0,46) B-Leukocyter 4.0 (ref 3,5-8,8) B-Trombocyter 185 (ref 165-387) Erc (- MCH 32 (ref 27-33) Erc (- MCHC 338 (ref 317-357) Erc (- MCV 94 (ref 82-98) P-ALAT 0.28 (ref 0,15-0,75) P-ASAT 0.31 (ref 0,25-0,60) P-Calcium 2.48 (ref 2,15-2,5) P-Kreatinin 57 (ref 50-90)
  13. Tack så mycket för svaret! Ja jag trodde jag var bra på att salta extra men får bli ännu bättre. Och kanske även mer kalium? Kan gärna äta lite mer avokado tex =) fT3 påverkas neråt av ketogen diet.. och uppåt av sockerkost! Detta visste jag inte. Intressant.
  14. Nedan ser ni mina resultat från Werlabs XL- kontroll. Bakgrund: 25- årig frisk kvinna, 170 cm, 59 kg, tränar 3 gånger i veckan. Tidigare ätit liberal LCHF/kolhydratreducerad kost de senaste åren. Bestämde mig efter att ha läst "The Art and Science of Low Carbohydrate Performance" att prova ketogen kost för optimal prestation. Har mätt blodketoner och ligger oftast på 1.5-3 i blodketoner. Tyvärr har jag inga tidigare provresultat att jämföra med... De fetmarkerade är såna resultat som jag själv är förvånad över och gärna vill ha extra input på. Men kommentera gärna på allt ni kommer på. P-glukos 4.6 (ref 4,0-6,0) B-Hb 132 g/L (ref 117-153) B- HbA1c 32mmol/mol (ref 27-42) B-SR 5 (ref <20mm) P-kolesterol 8.5 (ref 2.9-6.1) fP-Triglycerider 1.7 (ref 0.45- 2.6) P-LDL 5.24 (ref 1.2-4.3) P-HDL 1.68 (ref 1-2.7) P-Apo A1 1.69 (ref >1,15) P-Apo B 1.32 (ref <1,5) S-Apo B/Apo A1 0.78 (ref <0,8) P-Tyreotropin (TSH) 0.77 (ref 0,2-4,0) P-Tyroxin, fri (fT4) 13 (ref 10-22) P-Trijodtyr fri (fT3) 2.8 (ref 3,3-6,) P-Natrium 134 (ref 137-145) P-Kalium 3.5 (ref 3.5-4.4) P-Magnesium 0.89 (ref 0.7-0.95) (äter 375 mg i tillskott de senaste 3 månaderna) S-Vit D25 75 (ref 50-178) ( äter 50 ug/dag 5ggr/v senaste halvåret) P-Homocystein 14 (ref <15) P-järn 20 (ref 9-34) P-ferritin 112 (ref 7-120) P-kobalamin 303 (ref 180-700) S-zink 11 (ref 10-16) Läkaren som kommenterade proverna rekommenderar att jag inom 3-5 veckor kollar upp natrium och LDL.
  15. Hur går det för er? De senaste veckorna har jag begränsat proteinet lite mer och lagt till mer kokosolja och ketonvärdet har stiget till att ofta ligga runt 2.1- 2.9 men imorse blev jag förvånad över att se 4.1 det låter högt. Även om många säger att optimal ketos är 1.5-3.0 så är väl 4.1 normalt? men att man inte får mer positiv effekt än av att ligga runt 2-3?