ATIX

Medlem
  • Innehållsantal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om ATIX

  • Rank

  1. Artikeln som du länkade till måste vara en av de sämsta jag läst på länge som någon rekommenderat! Kändes mest som massa dravel och inte någon egentlig fakta eller fördjupning. Bara massa namn, lite död och sen en jämförelse med en helt annan sjukdom! Nej... det håller inte!
  2. Men du vägde dig endast en gång på första vägningen och då är det väl den vägningen som visat helt fel helt enkelt
  3. Ja, det var den enda tanken jag också kunde komma på men det känns ändå konstigt att "rasa" i vikt när man intagit en och en halv flaska vin. Ändå positivt på något sätt för jag ligger ett kilo lägre i dag nämligen än igår Hade lite tankar om att man kanske sparat på sig lite glykogen också då jag är en hallon- och blåbärsälskare, och tänkte att även detta lager kanske förbränns när man dricker alkohol - men det är inget som är logiskt dock!
  4. Hej alla! Jag kör lchf ibland och då ger det oftast bra resultat men sen 2005 så har jag haft svårt att komma under 90 kilo. Och när vågen visar runt denna vikt så slappnar jag oftast av. Nu senast så har jag kört lch sen 1 januari 2016 ( i år) och sen den 19 januari har det varit strikt kost! Jag vägde runt 105 kilo vid nyår och idag är jag nere på drygt 90, men jag har ett problem! Tidigare har jag haft enormt svårt att gå under 90 - även med hård träning och ofta kan jag nog ha slappnat av när jag ligger på drygt 90 kilo. I år har jag minskat successivt hela tiden, Jag mätte 91.9, sen 90.8 och till sist 89.5 efter mitt veckoschema. Det är fantastiska resultat på slutet och jag vet att det inte är att bara ställa om och få de bra fördelarna! Men problemet är som alltid när jag ligger runt 90 kilo... kroppen vägrar att minska! Jag har även legat runt 91.5 kilo sen "bästa" vägningen". Jag vill i någon fantasi väga 85 kilo men ibland tror jag inte ens det är möjligt! För två veckor sen låg jag på 90.9 kilo och det var sådär men idag låg jag på 90.5 kilo. Inget jag njuter av men tyckte ändå det var ok efter förra veckan. Sen idag köpte jag alkohol för första gången på drygt tre månader. Nu innan läggdags väger jag alltså 89.9 kilo... Vad beror detta på? Min vision är 85 kilo men inget måste då jag vet att det kommer bli svårt - då kroppen njuter runt 90 kilo! Hur kan jag ha minskat i vikt trots min konsumtion av alkohol?
  5. Testa lite olika saker men jag skulle börjat med en dag utan mat alls, dvs 24 timmars fasta. Sen skulle jag levt på en köttbit och smör en gång om dagen samt något liknande en andra gång om dagen och kört periodisk fasta 16:8 i två veckor. Tillsammans med detta hade jag lagt till 1-2 timmars promenad fem dagar i veckan (så ökar förbränningen över dygnet dessutom).
  6. Man får kämpa mot sin hunger i runt 1-2 dagar när man startar tycker jag. Gäller ju att vänja sig av med att äta när man är sugen i början för sug och hunger kan kännas lika ibland.
  7. Hur har det gått nu? Blev den där fuskveckan ett fall eller har du bara inte tagit dig tid att uppdatera här? Har du fallit är det bara upp på hästen igen! Grymt jobb iaf!
  8. Jadå! Den har dock gått över relativt mycket till idag tycker jag. Inte säkert den har samband med fastan att göra heller. Blivit en del datorspelande senaste veckan, och framför allt mycket om nätterna. Det har väl hjälpt mig i fastan då jag är stimulerad hela tiden och slipper tänka på att "man borde kanske äta något", även om kroppen och hjärnan undrade vad jag skulle stoppa i mig när jag var ute i köket i går kväll Märklig känsla när den bara ville öppna kylen, skala några ägg och äta med en god majonnäs
  9. Om man väger sig varje morgon och vågen t ex visar 76 kilo i snitt och är relativ stabil där så kan det väl vara ett första mål att gå ner till 74.5 kilo om morgnarna. Inte att vågen en dag visar 74.5 kilo utan att det är det normala när man väger sig även om man både väger 73.8 och 75.4 vissa dagar. Min syster som ligger på mellan 55-58 kilo är väldigt noga att inte komma över en viss gräns där. Så jag tycker inte målet i sig är fel men då är det ju inte en engångsvägning som gäller.
  10. Inne på mitt tredje dygns fasta nu. Har ca 21-22 timmar kvar. Tycker min sömn varit väldigt nu andra natten men första natten hade jag ju precis ätit (eller njae, sex timmar innan iaf). Nu ikväll är första gången jag känner mig lite obekväm. Huvudvärk har dykt upp och lite sug att tugga eller äta något. Men jag har klarat mig bra på vatten hittills och det har gått mycket enklare än vad jag fasade för. Spelat väldigt mycket datorspel dock för jag tror det är viktigt att vara upptagen med något. Men som någon skrev tidigare, även jag vaknar mer utvilad nu trots mindre sömn än normalt. Onsdag kväll blir det mat igen Haha, längtar rätt mycket nu faktiskt!
  11. Ja, vatten framför allt som kroppen enklare binder när man går på kolhydrater. Sen massa mat i tarmar etc som man tryckte i sig! SKa man väga sig ska man göra det varje dag på morgonen för att enklast se förändringar över tid. En dag hit eller dit spelar ingen roll. Dock påverkar det psyket hos en ofta. Man vill/hoppas/tror att det ska vara minus men den visar plus ibland Tar man en promenad i rask takt på över 90 minuter så tappar man ofta över ett kilo - vätska Men det ger samma goa känsla ändå!
  12. Det varierar oerhört men som sagt någon dag blev det bara fyra ägg på kvällen då jag inte var hungrig och typ glömde att äta. Annars blir det kanske en karré med blomkål och broccoli och lite smör. Men när jag ligger riktigt lågt i kcal-intag äter jag ju oftast bara en gång och kanske två ägg som mest utöver det. Men det blir lite en sporre och jag kan pressa mig vissa dagar - dock ruckar jag aldrig på hungern. Men jag vet att jag gärna äter mer än jag behöver normalt just för att jag tycker det är så förbannat gott. Igår blev det en gryta (vet ej hur många kcal eller E% från de olika källorna) men blev galet mätt på det. Men ändå fanns det en tanke i huvudet om man skulle ta en runda till. Kanske lagar jag för god mat En sak som gör att jag kanske har enklare för det är att jag itne har ett arbete just nu så kan lägga fullt fokus på det här. Märker dock ibland när jag tar längre promenader att jag blir lite matt efter en stund och kroppen skriker efter energi när jag åter är hemma. Men då vet jag med mig att det har varit för dålig påfyllnad utifrån. Dock har jag vaknat klart tidigare om morgnarna än jag brukar. Om det beror på hunger eller inte vetjag ej men det kan även kopplas till at kroppen fungerar bättre och inte behöver sova lika mycket som när man får i sig mer kolhydrater.
  13. Varför skulle man inte klara det i längden? Det måste väl vara väldigt individuellt vad man klarar i längden? Jag har kört liberal lchf sen nyår, strikt sen 19 jan och sen tre veckor tillbaka ungefär, mycket träning i form av promenader och senaste tio dagarna har det varit en liten gnutta styrka också. Kommer jag göra detta livet ut? Knappast men det går att köra på rätt länge faktiskt. Oftast är det tiden som spökar för folk när det gäller träning men det viktigaste är att belysa allt från olika punkter tror jag - så får den det gäller fatta sitt egna beslut! Promenerar man 90 minuter fem dagar i veckan så kommer det ge mycket resultat på två månaders tid!
  14. Själva träningen i sig kommer inte direkt påverka viktminskningen men träningen gör att du övriga timmar mo dygnet faktiskt får en ökad omsättningen vilket kommer hjälpa till med viktminskningen. Fördelen med att äta långsamt är endast att hinna få mättnadskänsla. Bättre att läa sig äta mindre och ta några tuffa dagar för att sen inte ens vara hungrig och man vet hur mycket man behöver/kan äta ungefär. Sen håller jag med om att man ska se det som en livsstil och att hålla ev målvikt. Dock tror jag man kan få mer kraft och ork om man verkligen ser lite resultat och därför förespråkar jag att man ansträngar sig till det yttersta med just den här biten. Men det är ju individuellt. Tycker dock det är viktigt att belysa flera sidor så inte några hekto i veckan ska ses som "perfekt".