Bek

Medlem
  • Innehållsantal

    46
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

28 Bra

Om Bek

  • Rank

  1. Bek

    Otroligt tröga muskler, snabb träningsvärk

    Oavsett vad folk svarar kommer du få testa dig fram. Själv tycker jag inte att det fungerar bra att träna om jag kör lågkolhydratkost. Fundera på vilka energisystem du använder när du tränar. "Stumma lår" låter som anaerob träning och då kommer du använda kolhydrater. Du kan testa äta lite kolhydrater innan eller efter du tränar, eller ta en större kolhydrat-måltid/dag någon gång var 4-10 dag vad som passar för dig. Du måste inte gå ner i vikt bara för du äter lite kolhydrater.
  2. Bek

    Kolhydrater

    Alkoholen.
  3. Bek

    Minska kroppsfett och öka muskelmassa

    Borde inte vara några problem för en som inte tränat innan. Frågan är hur länge de klarar köra sex pass i veckan innan de blir övertränade.
  4. Bek

    Raderad tråd? Om multivitamin

    Jaha, det var lite märkligt.
  5. Undrar varför en fråga om multivitaminer verkar ha tagits bort?
  6. Bek

    Högt S-ferritin och dåliga kolesterolvärden.

    Det kan vara en låggradig inflammation, tog du fler prover samtidigt skulle de kunna tala för eller emot detta. Det kan också vara ditt normalvärde. Utifrån det du skriver kan man inte säga mycket mer.
  7. Bek

    Funderingar kring blodsocker

    Har inga svar på något utom frågan om HbA1c/långtidsblodsocker. Det är glykerat hemoglobin och hemoglobinet är kvar lika länge som erytrocyter är kvar. Dessa sägs ha en medelöverlevnad på 120 dagar. HbA1c ger någon slags bild av medelglukos de senaste 2-3 månaderna. Som diabetiker skulle det vara mindre farligt att inte göra stora förändringar snabbt. Utan istället sänka kolhydratintaget över tid så man vet hur insulindosen ska anpassas.
  8. Bek

    LCHF funkar INTE????

    Jag tror att hon äter för mycket. Tror inte att det är nybildning av kolhydrater från protein som är problemet. Om det var det som diskuterades. Problemet är ju hur hon ska bli mätt på färre kalorier.
  9. Bek

    medias rapportering om forskning

    Tycker inte det framställs konstigt. Anledningen till att man testar medicinen på riskgrupper beror förmodligen på att man har mest att vinna på att sänka risken hos just dem. Minskningen i absoluta tal blir större. För att ta siffrorna från Sydsvenskan så behöver man behandla hundra patienter i "några år" för att en person ska slippa hjärtinfarkt, stroke eller kardiovaskulär död. Sedan är det inte realistiskt att en läkare istället för att skriva ut medicin bara säger åt någon eller kräver att de ska gå ner i vikt och sluta röka. Överviktiga och rökare vet redan att de har osunda vanor men vill eller kan inte ända dem.
  10. Bek

    LCHF funkar INTE????

    Jag skulle rekommendera att du börjar räkna kalorier. Om du är hungrig hela tiden skulle jag prova att sakta återinföra lite långsamma kolhydrater i kosten och se om du får bättre mättnad efter ett tag medan du fortfarande ligger på samma mängd energi.
  11. Bek

    Diskussion: Tillskott av D-vitamin eller ej

    Intressant frågeställning. Ska man fortsätta ta något om man ändå inte märker någon skillnad? För att ta en liknelse så märker du inte om du har dålig blodfettprofil heller. Det måste du nästan ta labprov för att kunna märka. Jag kommer ställa in D-vitamindosen så nivån enligt blodprov ligger där jag tror är optimalt. Oavsett om jag märker något. Sedan kommer jag se om det verkar påverka andra parametrar. Har du tagit blodprov för D-vitamin och hur mycket tar du? Det tar dessutom ett par månader innan du kommer upp i koncentration då halveringstiden är ganska lång för D-vitamin.
  12. Bek

    Börja om från början

    BCAA konkurrerar om samma transportprotein genom blodhjärnbarriären. Får du relativt överskott av BCAA (genom att ta dessa isolerade) får du in mindre tyrosin och tryptofan. När du tränar får du dock sänkt nivå av BCAA så du kan få ökad transport av tryptofan genom bbb och därigenom mer serotonin, detta tror vissa att det gör att du blir slö/trött vid träning. BCAA under träning skulle kunna motverka detta. Samma sak händer ju med tyrosin och dopamin så vill du mixtra för att bli pigg kan det vara värt att testa BCAA + tyrosin. Jag själv märkte för ett bra tag sedan att jag blev speedad och skakig av BCAA utan att jag förstod varför och har lite halvt om halvt undvikit det. Kommer testa igen med tillsatt tryptofan (eller 5-htp som inte konkurrerar om transportproteinen) och tyrosin.
  13. Bek

    Scanna kroppsfettet

    Enda stället jag sett som erbjuder helkropps MR tar 19000kr. https://www.aleris.se/Har-finns-vi/Goteborg/Specialistvardarkivgatan/Priser/ Antar att det ingår mer ingående genomgång av bilderna i priset ovan, som jag antar inte behövs om deras program klarar analysen själv. Men MR är fortfarande för dyrt att göra för skojs skull.
  14. Bek

    8 kilo på 20 veckor

    Har inte läst hela tråden i detalj. Men fick för mig att du gör en del avsteg och äter kolhydrater? Om du äter kolhydrater så går en del in i musklerna och bildar glykogen. Detta binder vatten vilket också väger. Skulle inte nödvändigtvis se detta som ett steg tillbaka då du kommer ha nytta av glykogenet när du styrketränar. Förutsatt att seten varar mer än typ 10-15 sekunder.
  15. Bek

    Jag vet inte vad jag gör för fel...

    Kommer upprepa en del som redan sagts. Mät kroppen, vikt är ofta ett dåligt sätt att hålla koll på resultaten. Finns massa fantasifulla sätt att mäta fettprocent beroende på var du bor. Jag har bara kört med måttband och funderar på att köpa en kaliper. Jag har mest använt LCHF eller snarare CKD (kolhydratladdar en gång var 5-7 dag för att kunna träna) för att tappa massa fett och sedan äta som vanligt igen. Jag kan viktmässigt stå still ett tag i början innan viktnedgången börjar ta fart. Måtten rör sig ofta på annat sätt än vikten. Min diet har perioden innan varit helt bedrövlig enligt alla förekommande teorier. Jag tror att selektivt ökad insulinkänslighet kan gjort att jag gått upp muskler. Jag tycker inte om att prata om "energiprincipen" i kostsammanhang. Men... en förenklad modell av sanningen är att du måste äta mindre för att gå ner i vikt. Du kan äta för mycket även om du äter lchf. Mår du bra av att inte äta kolhydrater, vissa vänjer sig inte och får äta lite mer. Om kolhydraterna ligger rätt (lågt men inte så du mår dåligt) får du börja titta på proportionen protein och fett. Har sett en del som fortfarande är rädda för fett och snarare äter LCLF. Någonting ledde fram till vikten du har nu. Vet du vad? Hur ser nivåerna sköldkörtelhormon ut. Den kan dessutom förändras om du ändrar kosten. Sedan, om man får svära i kyrkan, vissa verkar få bättre kroppskomposition på en diet som inte är jättelåg på kolhydrater. Nu skrev jag mest om mig själv men du kan förhoppningsvis ha nytta av mina erfarenheter. Edit: träning är också ett bra sätt att öka insulinkänsligheten.