SGK

Medlem
  • Innehållsantal

    500
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

SGK vann senast 30 Maj

SGK hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

2 631 Enastående

Om SGK

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Location
    Umeå

Senaste besökare till profilen

3 168 profilvisningar
  1. Nä, det är inte du som invänt mot något Zepp skrivit om kvinnors former, det är jag 😳 För något år sedan tyckte jag att Zepps preferenser för en ideal kvinnokropp inte kunde ses som en orsak till att kvinnor i allmänhet skulle rätta sig efter den preferensen. Men jag hoppas det är glömt och förlåtet nu 😉
  2. Jag instämmer i det POS skriver. Dessutom har det relativt nyligen kommit forskning som visar att högt kolesterol snarare är något som är förknippat med långt liv, särskilt för personer i din ålder. Så ditt mående är nog helt i linje med dina kolesterolvärden. 👍
  3. SGK

    Grädde

    Ja precis. Fast egentligen har jag två, den jag har hemma har jag köpt på Returbutiken (dvs. begagnad) och den har en praktisk ställning så den har jag framme på diskbänken, lättillgänglig. Den från IKEA har jag på jobbet.
  4. SGK

    Grädde

    Jag använder en sån där mjölkskummare från IKEA för typ 10 kronor. Den fungerar tillräckligt bra för mina behov. 😊
  5. När det dukas upp på jobbet säger jag helt enkelt "Tack, det är bra för mig" och ler. Jag kommer inte med några förklaringar eller något som kan tolkas som en pekpinne inför andra. Om nån skulle fråga varför, säger jag något diffust om att min mage inte blir glad av fikabröd. Nu vet nog de flesta på mitt jobb att jag äter LCHF, men visst hamnar man i situationer där min inställning kan mötas med visst ifrågasättande. Då kan jag ta diskussionen om jag känner för det. Men jag tummar aldrig på mitt välbefinnande.
  6. Om man äter 100 gram vitkål (4,7 g kolhydrater), 100 gram broccoli (3,1 g kolhydrater), 100 g paprika (5,2 g kolhydrater) och 100 g zucchini (2,2 g kolhydrater) får man i sig 400 gram grönsaker men bara 15,2 gram kolhydrater, vilket blir lite drygt 3 E% om man äter 2000 kcal. Det är mer grönsaker än de flesta äter gissar jag, inklusive normalkostare. Och då får man ändå rum för lite kolhydrater från andra livsmedel, som grädde t.ex. innan man kommer upp i 5 E%. Håller alltså inte riktigt med dig där, Zepp 😉 Siffrorna hämtade från matkalkyl.se.
  7. Hej, och välkommen till forumet Om du tittar på senaste inlägget (Nybörjarbsvär?) på DietDoctor-bloggen så tas det bland mycket annat upp ökad puls. Tipset där är att dricka vatten och ta extra salt. Lycka till!
  8. SGK

    Låst artikel i GP

    Under våren har jag läst två böcker som fått mig att se det industriskaliga jordbruket – som är helt beroende av konstgödsel och besprutning – som den viktigaste orsaken till klimatproblem när man ser till livsmedelsproduktion. Böckerna är Schwartz, Judith: Cows save the planet och Harvey, Graham: Grass-fed nation. Några punkter som togs upp i böckerna: • i England finns tillräckligt med betesmark för att räcka till att producera gräsbeteskött i den mängd som engeslmännen konsumerar (utan att inkräkta på odlingsmark) • det industriskaliga odlandet av vegetabilier leder till att det vart tionde år förstörs odlingsmark motsvarande Sydafrikas storlek • om man odlar på traditionellt vis, där djuren är en viktig ingrediens, behövs varken instektsutrotning eller annan bespruptning • konstgödsel i sig utarmar jorden och gör den till sist obrukbar • en total övergång till traditionell livsmedelsproduktion skulle i sig kunna binda så mycket koldioxid att den oroande situation vi nu lever i skulle rätta till sig inom bara några år (om jag minns rätt) • jord är alltså något som kan binda koldioxid om den "vårdas" på rätt sätt • det är kommersiella intressen som huvudsakligen ligger bakom att detta för klimatet förödande sätt att producera livsmedel fortgår Jag bedömer att båda dessa böcker är trovärdiga. Jag tror också att man i forskningsvärlden är så inriktad på nya "teknologiska" lösningar att man inte ens är intresserad av att jämföra med det gamla "hederliga" sättet att bruka jorden.
  9. Kokosolja tar jag i morgonkaffet, ca 2--3 teskedar. D-vitamin tar jag som piller (och som brukar betonas, alltid tillsammans med K2-vitamin). Sedan äter jag fisk, gärna lax några gånger i veckan.
  10. Jag är ju en sån där aningen rödlätt (numera gråaktig) blekis som i min barndom alltid satt i skuggan med kläder på. Fick det mamma kallade soleksem (små röda prickar) och blev aldrig brun. De senaste 6-7 åren (fyllde nyligen 60) har jag inte bränt mig av solen trots att jag tillbringar mycket tid ute under somrarna. Men jag ligger aldrig och steker mig i solen, det är alldeles för tråkigt i mitt tycke. Jag har egentligen aldrig hållit på med solskyddsmedel, har hellre tagit på mig något eller flyttat mig till skuggan. Och har väl stärkts i det beteendet baserat på Ann Fernholms undersökningar av solskydd. Men jag är övertygad om att kostförändring, och kanske ett ökat intag av smör, D-vitamin och kokosolja, har bidragit till att jag tål solen bättre numera. ☀️ Kan väl också tillägga att jag inte varit på solsemester utomlands de senaste 20 åren. 🏝️
  11. Åh, tack snälla Maria. Tyckte det var dags att uppdatera, den gamla var minst 5 år. Känns lite oärligt att använda gamla bilder 😊 Men den nya är dagsfärsk 😀
  12. SGK

    Tarmparty?

    Kanske dags att köpa ett nytt äppelträd för att ersätta det som dog för några år sedan. 🍎
  13. Hej, och välkommen till forumet Linus. Du kommer säkert att få massor av bra tips, vissa passar förhoppningsvis, men andra kanske inte. Det jag tänkter på spontant är ägg, ost, smör, som ju inte blir dåligt av att förvaras i rumstemperatur några timmar. Sen kan man ju ha lite grönsaker till också.
  14. Jag vet inte om det räknas till redning, men jag brukar blanda i neutral färskost, typ Philadelphia (finns ju andra märken också).
  15. Jag har använt Åse Falkman Fredrikssons recept från hennes blogg 56kilo: Falsk potatissallad Den tycker jag är jättegod.