Gå till innehåll

SGK

Medlem
  • Innehållsantal

    569
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    10

Allt postat av SGK

  1. Jag vet inte om jag är rätt person att ge goda råd i din situation. Men det jag spontant tänker på är att du så gott det går inte ska tänka på vikt utan på hälsa och välmående. Om du tänker att du ska äta LCHF för att det gynnar din hälsa kanske det är enklare att börja om, än om du är helt fokuserad på att gå ner i vikt. Det finns väl en viss risk att det inte kommer att gå lika fort och enkelt en andra gång utifrån erfarenheter som dryftats här på forumet. Men oavsett vikt tror jag att LCHF är en hälsosammare kosthållning än alternativen. Lycka till med din kostomläggning!
  2. SGK

    Statiner

    Jag har läst någonstans (kanske i någon av Uffe Ravnskovs böcker eller på DietDoctor) att om statiner gör nytta så handlar det om en viss antiinflammatorisk verkan. Och det kan man ju få av andra läkemedel eller kost. Sen vet jag inte om statiner gör skillnad på LDL och HDL. Att man har lite lågt HDL kanske beror på att man äter statiner. Men jag har inte läst på så jag vet hur det ligger till med det.
  3. SGK

    Statiner

    Om jag förstått rätt tänker man att statiner ska hindra kolesterol från att täppa till kärlen genom att minska på kolesterolet. Om det finns skäl att åtgärda tilltäppta kärl så kan man naturligtvis fundera på behandlingar (bättre kost t.ex.). Men då bör man ju först och främst veta att det faktiskt föreligger ett problem, dvs tilltäppta kärl. Har man inte det behövs ju inga åtgärder. Sen verkar det som att vården glömmer eller inte känner till att kolesterol behövs som byggstenar i kroppen. Och bland annat för hormoner av olika slag. Kan tänka mig att om man stryper mängden kolesterol kan det påverka kroppen på många negativa sätt, som iAnna ger exempel på. Min egen pappa drabbades svårt av polyneuropati, vilket gjorde honom helt hjäplös under hans sista tid i livet. Det är en känd biverkan av statiner. Och han hade inte ens högt kolesterol, utan ordinerades statiner rutinmässigt för att han hade haft en hjärtinfarkt.
  4. Jag kör en repris från i fjol på temat vad vi bör äta för miljön och klimatets bästa (med några tillägg): Under våren 2019 läste jag två böcker som fått mig att se det industriskaliga jordbruket – som är helt beroende av konstgödsel och besprutning – som den viktigaste orsaken till det som anses vara klimatproblem när man ser till livsmedelsproduktion. Böckerna är Schwartz, Judith: Cows save the planet och Harvey, Graham: Grass-fed nation. Några punkter som togs upp i böckerna: • i England finns tillräckligt med betesmark för att räcka till att producera gräsbeteskött i den mängd som engeslmännen konsumerar (utan att inkräkta på odlingsmark) • det industriskaliga odlandet av vegetabilier leder till att det vart tionde år förstörs odlingsmark motsvarande Sydafrikas storlek • om man odlar på traditionellt vis, där djuren är en viktig ingrediens, behövs varken instektsutrotning eller annan bespruptning • konstgödsel i sig utarmar jorden och gör den till sist obrukbar • konstgödsel istället för naturgödsel gör också att jorden inte kan "behålla" vattnet, vilket gör bevattning ineffektiv, mer vatten krävs alltså • en total övergång till traditionell livsmedelsproduktion skulle i sig kunna binda så mycket koldioxid att den oroande situation vi nu lever i skulle rätta till sig inom bara några år (om jag minns rätt) • jord är alltså något som kan binda koldioxid om den "vårdas" på rätt sätt • det är kommersiella intressen som huvudsakligen ligger bakom att detta för klimatet förödande sätt att producera livsmedel fortgår Jag bedömer att båda dessa böcker är trovärdiga. Jag tror också att man i forskningsvärlden är så inriktad på nya "teknologiska" lösningar att man inte ens är intresserad av att jämföra med det gamla "hederliga" sättet att bruka jorden.
  5. För mig gäller samma som för @Skorpionen. Jag kan dricka före, under och efter måltid. Har inte heller några direkta magproblem, men jag har ju läst att vissa anser att man inte ska spä ut magsyran med vätska när man äter. Är jag törstig dricker jag, men ibland dricker jag inte alls när jag äter. Så då dricker jag strax efter istället.
  6. Någon kanske kommer ihåg att jag var på hälsokontroll i november (på grund av min höga ålder, 60 år, sedan dess har jag hunnit bli 61 😋 ). Jag tror att den jag hade uppföljningssamtalet med är distriktssköterska. Inte läkare i alla fall. Och hon försökte förgäves ge mig kostråd, särskilt när det gäller "nyttiga" fetter. Hon lyckades inte så bra eftersom jag bar med mig en bunt forskningsartiklar som påstod något annat än det hon sa. Men jag tror knappast att någon myndighet ens skulle höja på ögonbrynen om jag försökte anmäla henne för tjänstefel, dvs. att hon gav kostråd fast hon inte är dietist. Man får en känsla av att vissa regler gäller för vissa kosthållningar, men inte för andra. Och det har inte nödvändigtvis att göra med forskning och beprövad erfarenhet, utan snarare fördomar och förutfattade åsikter vad vårdpersonal får säga och inte säga.
  7. SGK

    LCHF magar

    Jag började äta LCHF för ca 10,5 år sedan. Jag var frisk och relativt smal, men började lägga på mig några kilon, och ville testa LCHF. Eftersom jag verkligen älskar fett var det en perfekt kost för mig, och jag har egentligen aldrig saknat socker och sött. Innan jag började med LCHF hade jag ganska stora problem med magen, men inte så stora att jag gick till läkare. Ganska ofta var det bara luft som kom, och ofta bara vätska. Ibland kändes det hopplöst. Någon som hörde mig klaga föreslog att jag kunde vara laktosintolerant, så jag testade laktosfritt och blev lite bättre men inte bra. Efter några år på LCHF konstaterade jag att min mage ju fungerade klockrent, den var som en mage ska vara. Så jag började introducera mjölprodukter med laktos och kunde konstatera att de inte längre påverkade magen negativt. Min slutsats är att jag sannolikt led av IBS och att jag var väldigt känslig mot fiber och fullkorn (jag var världsbäst på fullkorn och fiber innan jag började med LCHF). LCHF har betytt mycket för mitt välbefinnande när det gäller magen. Sänder en tacksamhetens tanke till min syster som introducerade mig till LCHF. 💖
  8. Ja, allt utom vatten och honung (som inte behövs tycker jag) läggs i kastrullen och värms/steks lätt. Sedan låg värme så vattnet inte försvinner för snabbt och att det inte bränns fast. Jo, löken skivas och rabarberstjälkarna delas i bitar om 1 cm. I ett av originalrecepten är det äpple istället för krusbär och röda vinbär, men jag har anpassat receptet till det som växer här hos mig. Jag tog ingefära i pulverform (och även chilipulver och vitlökspulver), men anpassa gärna till det som passar dig 🙂
  9. @morgonsol Ja gärna. Jag tror receptet är ett hopkok [sic] av flera recept (antagligen har jag googlat chutney och LCHF). Ingredienser 3 dl rabarber i bitar (ca 1 cm) 2 dl krusbär 1 dl röda vinbär 1 gul lök 1/2-1 msk hackad röd chili (eller chilipulver) 1/2-1 msk hackad vitlök (eller vitlökspulver) 1/2-1 tsk ingefära 2-4 tsk curry (gul) 1 tsk salt ev. sötning (honung) 2-3 dl vatten (frysta bär kan vara blöta) 1/2 dl balsamvinäger Skölj och skiva och lägg i en kastrull med tjock botten, tillsätt honung och vatten (jag skippade honungen) innan det börjar ta färg. Koka sedan på svag värme i ca 30 minuter. Det får inte bli för lite vätska kvar, tillsätt i så fall lite till. Smaka av med mer salt och / eller honung efter behag. Sedan frös jag in i små glasburkar och även små "dressingburkar" i plast som jag sparat vid salladsluncher på jobbet. Det blir lagom mycket för mig i mitt singelhushåll. En burk räcker till några portioner. Tycker det passar bra till grillat och egengjord pulled beef t.ex. Berätta gärna hur det smakar, man kan ju justera kryddningen efter egna preferenser.
  10. @Jimmy Lagnestrand Dietdoctor har tagit upp studien, se denna länk. Hoppas den kan ge dig argument och ge dig ro att fortsätta på din framgångsrika kostväg. Och grattis till dina fina resultat 🙂
  11. SGK

    potatis

    Jag hittade den här tabellen på forumet, 6 år gammal. Som jag förstår betyder potatisstärkelse potatismjöl. Även "Maggan" (Margareta Lundström) har kommenterat tabellen.
  12. Det jag lärt mig om lymfa kommer från avsnitt 119 och 120 av Anna Sparres podcast (4health.se). Det handlar om att massera som @MariaF skriver, och om en övning där man står med "halva" foten på ett trappsteg och reser sig på tå och lyfter armarna samtidigt som man andas ut, och sedan sänker foten och armarna när man andas in. Jag är dessutom noga med att alltid andas genom näsan. När jag sitter försöker jag att alltid sitta med fötterna högt på en pall. Lycka till ni andra, så kan vi dela med oss av våra erfarenheter senare i sommar 😀
  13. Idag började jag min semester. En ambition jag har under semestern är att lymfträna. Jag har till och med en lapp på mitt kylskåp där en övning beskrivs. Hoppas det fungerar.
  14. En känd biverkning av statiner är polyneuropati som jag sett på nära håll. Det drabbade min pappa vilket gjorde att han sitt sista halvår satt i rullstol och det enda han kunde göra själv var att hålla i en mugg och dricka. Både ben och händer drabbades så han blev mycket handikappad. Bara risken att drabbas av detta gör att jag personligen aldrig kommer att äta statiner. Ber om ursäkt att jag inte svarar på din fråga, man jag är bokstavligen livrädd för statiner, har som sagt alltför negativa erfarenheter av dem, och har sett problem hos andra än pappa också om än inte riktigt lika allvarliga.
  15. Som vanligt när statiner diskuteras hänvisar jag till Uffe Ravnskov, som skrivit några böcker om kolesterol, och som publicerat en massa vetenskapliga artiklar. Om du söker här på forumet på Uffe Ravnskov så hittar du en massa information, bland annat hänvisningar till artiklar han har skrivit. När jag var på hälsokontroll i höstas hade jag laddat upp med ett antal vetenskapliga artiklar, så jag slapp den stora övertalningskampanjen. Lycka till!
  16. Jag vet inte hur iAnna tolkade ditt inlägg, men jag tolkar citatet ovan som att du känner dig osäker på den mängd fett du äter, och då kan ju Kostbevakningen vara ett utmärkt hjälpmedel. Kostbevakningen handlar inte bara om kalorier, det kan med fördel användas för att se fördelningen mellan de olika makronutrienterna, vilket anses viktigt när man äter LCHF så att man får rätt fördelning mellan fett, kolhydrater och protein, vilket bidrar till helhetssynen på det man äter. För övrigt är det ju mycket svårt att ge råd som prickar helt rätt när man bara har lite information om frågeställaren. Istället utgår man kanske från sina egna erfarenheter och delar med sig av dem och hoppas att något kan vara till hjälp. Hoppas du får ordning på det du känner att du har problem med.
  17. Jag funderar på om jag är unik. Den här situationen har inte fått mig att ha en massa tid över. Jag sköter mitt jobb, lika många timmar per dag som tidigare. Jag försöker hålla rent i ett hem med två katter som lämnar efter sig stora tussar av päls hela tiden. Jag krattar på tomten, rensar ogräs, planterar blommor, som jag köpt, i fina krukor. Jag borde rensa bland mina kläder, men hinner kanske inte i år heller. Jag städar, tvättar, vattnar, lagar mat, stryker kläder mm. Dessutom har mina föräldrar stort behov av hjälp och omsorg, så om ni har tid över får ni gärna komma förbi och kratta och rensa ogräs. 😋
  18. SGK

    Tarmflora

    Jag har försökt läsa i din tråd, men har väldigt svårt att få en hel bild av din situation. Det du skriver blir fragment som de som försöker besvara dina frågar ska försöka sätta ihop till en helhetsbild. Mycket svårt. Det du fokuserar på nu verkar vara att minska din hunger. Vad jag förstår äter du fett enligt det som rekommenderas inom LCHF: Ja, jag vet att du frågar om protein, men eftersom sammansättningen av makronutrienterna har betydelse för hungern går det inte att svara på frågor om proteinmängd utan att veta hela bilden. Eftersom forskning visar att det är just proteinet som är viktigt för att man ska känna sig mätt funderar jag om du har någon typ av hormonell störning när det gäller mättnadshormonet. Är det något som du har undersökt? (jag själv tycker att fett är bra för mättnadskänslor) Nu vill jag starkt betona att jag (och många andra här) inte är experter på de här frågorna. Många av oss är vanliga människor som har läst om råd någonstans och kanske har märkt att det fungerar bra på oss själva. Några är vetgiriga lekmän (och kvinnor) som på fritiden fördjupar sig genom att läsa forskning om olika områden. Och ibland vet de mer om just det de fördjupat sig i än vissa läkare. Du verkar irriterad på "de som ger råd" eftersom du inte verkar tycka att råden är bra. Och då kommer jag med ett råd (!) nämligen att du själv letar forskning om det du vill fördjupa dig i. Så tror jag att många här resonerar. Själv har jag läst ganska mycket om kolesterol eftersom jag har ett värde som läkare tycker är alarmerande högt. Ett sista råd för i kväll: om du mår bra på det du äter så tycker jag att du ska äta så och strunta i de här "goda råden" du kritiserar.
  19. SGK

    Inget händer

    Jag tänkte lägga till några frågor till MariaF:s utmärkta lista: Hur mycket väger du? Och hur lång är du? Ibland brukar det ju hävdas att kroppen kanske inte är överens med huvudet om vad den ideala vikten ska vara.
  20. En till här 😊 Jag väger ungefär samma som för 39 år sedan. Jag var dock inte tonåring, men drygt 20.
  21. Apropå sunt förnuft. För många år sedan (5?) hade jag ett lunchsamtal med en kollega som ifrågasatte min kosthållning. Hon menade att enligt sunt förnuft var det självklart att det enda rätta var att äta varierat. Tyst för mig själv tänkte jag att mitt sätt att variera kosten innan jag gick över till LCHF var spagetti, makaroner, tagliatelle, lasagne, ris, farfalle osv. Och till det åt jag falukorv, köttfärssås och köttbullar. Och det är ju ungefär samma som kollegorna äter till lunch. Numera äter jag minst lika varierat men mycket nyttigare. Till saken hör också att kollegan som kritiserade min kosthållning har ett midjemått på kanske 120 cm, medan mitt midjemått är ca 63 cm.
  22. SGK

    Fasta

    Idag är jag lite stolt. Jag har lyckats fasta i fem dygn. Åt en god middag på söndag kväll, och nu har jag äntligen fått äta igen ikväll 😊 Som vanligt när jag fastar har jag egentligen inga problem med att göra det, men det är väldigt tråkigt att inte äta. Mat är ju så gott! 🥩 Den här gången var det för att gå ner två kilo som jag lagt på mig i år. Så i morse vägde jag åter ungefär samma som i 20-årsåldern. Om någon missat det så är jag alltså 60, snart 61. Usch det låter kanske som skryt, men jag är väldigt nöjd att mitt midjemått minskat med 2,5 cm och att byxorna sitter mycket snyggare nu. Men vi får se, jag kanske har gått upp allt igen på måndag 😟
  23. Vi rekommenderas att jobba hemifrån, vilket jag inte gör (vilket chefen vet om). Flera orsaker till detta: jag orkar inte tänka igenom vilka böcker, dokument, tekniska prylar jag måste kånka hem; jag har eget kontor och träffar nästan ingen på jobbet (de flesta jobbar hemma); har två charmiga katter hemma, och de begriper inte det här med att jobba hemifrån, de vill ha samma uppmärksamhet som på helgerna; jag har ingen bra arbetsplats och tror inte soffsittande är bra för nacke och rygg; jag saknar fungerande skrivare/scanner, vilket behövs för vissa ärenden jag hanterar. Men jag sitter och "pimplar" Annika Dahlqvists C-vitamindrink för att stärka immunförsvaret. Hittills verkar det fungera 😊
  24. Apropå att äta veganskt. Igår såg jag i tidningen att Malin Persson i TV-programmet Trädgårdstider, som bara äter veganskt i programmet, hade de sämsta hälsovärdena av alla fyra deltagarna i programmet, trots att hon "äter mest hälsosamt" enligt Pernilla Månsson Colt. Malin är 41 år, och smal och borde väl ha utmärkta värden, tänker man. Ursäkta utvikningen från ämnet, men jag reagerade på detta. Och i dessa karantäntider träffar jag nästan ingen, så då är det kanske okej att tråka er med mina tankar 😋
  25. Grattis MariaF! Jag ligger bara cirka 4500 inlägg efter 😁
×
×
  • Skapa nytt...