SGK

Medlem
  • Innehållsantal

    467
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    7

Allt postat av SGK

  1. Jätteintressant. Har du möjligen några forskningsstudier som man kan hänvisa till?
  2. Godmorgon! Jag tänkte be om er hjälp. Igår påstod en bekant att bönor, linser och fullkorn är bland det nyttigaste vi kan äta. Personen i fråga hänvisar ofta till forskning, så jag tänkte höra om någon av er sett några sådana studier. När det gäller fullkorn har jag förstått att det är nyttigare med fullkornsprodukter är produkter gjorda på vitt mjöl. Däremot har jag inte sett några studier där man jämför fullkornsätande med LCHF. Det man kan fundera över är hur man kan komma fram till att bönor och linser är så nyttigt, vad jämför man med? Hur genomför man en sådan studie? Jag är mycket tveksam till att min bekant har rätt, men om jag hamnar i en diskussion någon gång skulle det vara bra att ha kunnat bedöma kvaliteten på sådan studier i förväg. Själv äter jag, som ni kanske förstår, varken bönor, linser eller fullkorn. Det påverkar min stackars IBS-mage alldeles för mycket i negativ riktning. Jag tror snarare att kött (och att äta "alla" delar av djuret) är det nyttigaste vi kan äta.
  3. Något som jag tror jag skrivit om tidigare är Karl Hulténs förklaring till varför man kopplar ihop rött kött och cancer (bloggen Paleoteket). Han menade att det handlar om kombinationen rött kött och spannmål, som tillsammans bildar något som kan ge upphov till cancer. Om detta stämmer (Karl verkar veta vad han talar om) så är det ju intressant att det är köttet som får skulden, och inte spannmål. 🤔
  4. Jag har liknande erfarenheter som några skrivit om här. Senast jag var förkyld var i september 2017. Jag har varit förkyld högst 3 gånger de senaste 6 åren, jag minns helt säkert två gånger, men kanske jag har glömt bort någon gång. De gånger jag varit förkyld har det snabbt gått över, så det har alltså varit rätt lindrigt. Jag har inte direkt några ledbesvär, men hade för några år sedan lite känningar av artros i ett finger. Nu är det helt borta och jag tror faktiskt att jag vid snart 60 år är vigare och mjukare i kroppen än när jag var i 30-årsåldern. Det är tack vare LCHF 😀
  5. Jag vet inte hur bra det fungerar, men under videon finns en transkription på engelska (https://www.dietdoctor.com/se/diet-doctor-podcast-14-dr-robert-lustig). Den kanske du kan "köra" i google translate för att få svensk text. Jag har inte testat själv, så jag kan inte garantera något.
  6. När Zepp generaliserar har jag svårt att inte reagera Själv är jag 3 månader från min 60-årsdag, och vägde imorse 7 hg (700 gram) mer än i 20-årsåldern. Så det är inte omöjligt att väga som när man var ung även om man är en gammal tant Och jag själv har lätt att bortse från vad män i allmänhet och vissa specifika män tycker är snyggt och inte snyggt. Jag bryr mig mer om vad som känns bra för mig själv. 😋
  7. Det går alldeles utmärkt. LCHF kan man äta på väldigt många olika sätt. Själv äter jag i princip OMAD, dvs jag äter bara ett mål mat per dag på vardagarna. På helgen äter jag även frukost. För andra passar det bättre att äta frukost, lunch och middag, eller lunch och middag. Ibland blir det 5:2 för mig också.
  8. Välkommen till forumet Lillaji! Så här tänker jag, du har ett BMI som ligger inom det normala. Du har jojo-bantat, vilket ställer till det, som DRAKULLA skrev. Det är tyvärr inte säkert att din kropp håller med ditt huvud om att 65 kg är idealet för dig. Men misströsta inte. Håll fast vid LCHF (som jag tror är den bästa kosthållning man kan ha, och dessutom njutbar), kanske din kropp till och med slankar till sig utan viktnedgång. Sen när du kommit in i den här livsstilen kan du så småningom prova att lägga in fasta. Det är väldigt mycket enklare att fasta med en LCHF-adapterad kropp än när man huvudsakligen lever på kolhydrater. Så tålamod rekommenderas Lycka till!
  9. SGK

    Tunga Täcken

    När kommer filmen? Jag tror inte jag kommer att uppskatta boken 😁
  10. Vi "fick" Erik Hörstadius, han verkar bra 😀 Inte lika känd som Oprah, men ändå känd 👍
  11. Hej, och välkommen till forumet Charlotte! Ja, enligt Uffe Ravnskov m.fl. är högt kolesterol associerat med längre liv, och lågt kolesterol med kortare liv. Så högt kolesterol ska man generellt inte oroa sig för. Det som dock sticker ut är värdet för triglycerider, som väl helst ska ligga under 1. Jag har inte kunskap för att förklara detta eller tipsa om hur man kan åtgärda det, men det finns säkert andra här som kan ge bra förklaringar och tips.
  12. SGK

    medlem

    Jag har ganska lätt för att komma ihåg datum, speciellt de oviktiga 😉 Idag är ett sådant datum, för idag har jag varit medlem på forumet i tre år. Jag kom med långt efter er veteraner, men jag läste här i flera år innan jag blev medlem. Tja, det var dagens "bagatell" 😊
  13. Om Feng Shui utgår ifrån drakar och lejon är det nog inte min grej För mig räcker viljan att ha det trivsamt och praktiskt för att jag ska sporras att rensa. Det senaste halvåret har en ombyggnad och en nyinköpt tvättmaskin "tvingat" mig att ta tag i "röror" i mitt hus. Och igår ringde elektrikern på och jag insåg att jag behövde se till att han hade tillgång tilldelar av mitt vindsförråd för dagens insats. Jag gjorde en hel del fynd när jag flyttade om en massa där, bland annat husritningarna som jag sökte inför bygglovsansökan bland annat 😀 Ska försöka ta tag i rensningen när han är klar. 👍
  14. Västerbottensost är kolhydratfri, och därmed laktosfri
  15. Det är något otäckt på gång i vår värld idag, något som oroar mig mycket. Det är naturligtvis kopplat till det som den här tråden handlar om, livsmedelsproduktion och miljöpåverkan. Det oroar mig att rapporter som stöds av särintressen – personliga och kommersiella – så okritiskt rapporteras av media som absoluta sanningar. Det oroar mig att komplexa samband i vår natur beskrivs i alltför förenklade modeller och gissningar om hur man ska göra beräkningar kring miljöpåverkan. Det oroar mig att vissa aspekter av livsmedelsproduktion och miljöpåverkan verkar ignoreras helt och hållet, exempelvis den påverkan som industriskalig odling av vegetabilier har på miljön. Det oroar mig att verktyg som är tänkta att användas av vanliga människor för att ta reda på deras personliga miljöpåverkan är så schablonartade att de inte säger någonting alls. Men det som oroar mig mest är hur man bemöts när man vill diskutera något av ovanstående. Om man så bara uttrycker något litet kritiskt beskylls man för att vara klimatförnekare, faktaresistent eller något annat nedsättande epitet. Även om man argumenterar sansat och logiskt med forskningsrapporter att hänvisa till hjälper det inte. De underkännande epiteten har blivit accepterade av etablissemanget, och stoppar en sund och utvecklande debatt kring svåra och invecklade frågor. Jag kan inte låta bli att associera till tider och platser där människor tystats och samhällen har kännetecknats av människors rädsla att uttrycka sina åsikter. Och det är det som oroar och skrämmer mig mest av allt. Trots detta ger forumet mig hopp om en bättre framtid än den som de politiskt korrekta åsikterna antyder.
  16. För snart ett år sedan fick jag en fråga av en närstående angående vegetarisk kost kontra en kost med animalier. Jag skrev då ihop nedanstående text: Hälsa - i allt kött finns alla essentiella aminosyror vi människor behöver. Om man istället ska äta bara vegetariskt måste man se till att välja “rätt” blandning av vegetabilier så alla de essentiella aminosyrorna täcks in eftersom ingen vegetabilisk produkt innehåller alla aminosyrorna. Detta pratas det aldrig om bland dem som förespråkar vegetariskt vad jag har hört. - för dem som har en väl fungerande magsyra (många har för lite) är kött lättsmält och kroppen kan ta vara på det mesta av nyttigheterna i köttet, exempelvis kan människan tillgodogöra sig ca 75% av proteinet i nötkött, men bara ca 25% av proteinet i vita bönor. Ska man få sitt protein från växtriket kan man alltså behöva äta 3 gånger så mycket mat (räknat i vikt). - näringstätheten i kött överträffar de allra flesta vegetabilier, särskilt inälvsmat som lever, man behöver alltså inte äta så mycket för att ändå tillgodogöra sig mycket näring - ett vanlig livsmedel bland vegetarianer som ska ersätta kött är soja. Som jag förstått så liknar något ämne i soja hormonet östrogen, vilket ställer till det i kvinnokroppen (det konkurrerar ut naturligt östrogen) och sannolikt också i manskroppen. - bönor allmänt innehåller något som kallas lektiner, och de är inte nyttiga för kroppen, åtminstone inte i större mängder. Sojabönor bör fermenteras innan man äter dem, exempelvis i form av natto. Kokning kan också ta bort lektiner från bönor, exempelvis vita, bruna och kidneybönor. - ett varierat intag av vegetabilier är ett bra komplement till animaliska produkter för att enkelt få i sig vitaminer, vissa mineraler, antioxidanter och annat. - mättat fett som ingår i animaliska produkter har man i senare tids forskning sett att det korrelerar med ett höjt HDL (som brukar kallas det goda kolesterolet), det går också att få i sig via kokosolja som är en helt vegetarisk produkt - fett är viktigt att få i sig för att exempelvis kunna tillgodogöra sig fettlösliga vitaminer (A, D, E och K), det finns inte så många vegetabiliska livsmedel som både innehåller mycket fett och samtidigt innehåller lite kolhydrater (alla kolhydrater omvandlas till socker i kroppen för att kunna brytas ned, och det kan leda till många av våra välfärdssjukdomar, det finns ett samband mellan nutidens socker- och kolhydratkonsumtion och ökningen av välfärdssjukdomar som diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar, cancer) - vitamin B12 är essentiellt för oss människor, det finns inte naturligt i vegetabilier. Processad mat (som jag själv försöker undvika) kan vara berikad med B12, men om man vill få andra människor att övergå till vegetarisk kost måste man vara ärlig med att det kräver stora insikter om näringsämnen och vad maten gör med våra kroppar. Det är helt enkelt enklare att få i sig ett heltäckande spektrum av näringsämnen om man äter animaliska produkter. Jag tycker själv att det är oetiskt att propagera för vegetarisk kost utan att nämna de här sakerna. Miljö - de vegetabilier vi vanligtvis äter till vardags odlas genom industriskalig monokultur, vilket innebär att all annan växtlighet och alla djur och insekter avlägsnas med olika metoder, ofta olika typer av gifter. - den typen av odling utarmar jorden, vilket lett till att odlingsmarker på vissa delar av jorden inte längre är möjliga att återställa för odling - om man inte blandar in djur i odling av vegetabilier behövs konstgödsel och den består av kväve, fosfor och kalium, det sägs att år 2033 kommer produktionen av fosfor att slå i taket, för att därefter bli en bristvara ( se https://fof.se/tidning/2010/4/nar-fosforn-sinar-blir-det-svalt ) - gödsel från djur sägs innehålla fler mineraler och nyttigheter än vad konstgödsel gör vilket ger näringsrikare grödor - gräsbetande nötboskap hjälper till att hålla landskapet öppet, se https://www.naturskyddsforeningen.se/betande-djur-ger-rik-natur, vilket leder till större artrikedom - gräsbetande nötboskap kan omvandla gräs (som människan inte kan leva på) till näringsrikt kött. Det belastar inte odlingsmarker för framställning av kraftfoder (spannmål och bönor), och djuren får äta sin artegna föda, vilket ger djuren bättre hälsa, och mark som inte passar för odling kan ändå ge mat om där finns gräs för bete - gräsbetande nötboskap hjälper till att binda kol, se https://www.svd.se/battre-for-klimatet-med-fler-betande-kottdjur (Gunnar Rundgren har också skrivit böcker om detta) - försök har gjorts med betande boskap i utkanterna av öknar, och det har bidragit till att öknarna har minskat i storlek, se https://sv.tiny.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change, en lång och inte så bra text, men Alan Savory har också skrivit böcker. - Lierre Keiths bok Vegomyten (slutsåld, men The vegetarian myth finns fortfarande) handlar om hälsa, hållbarhet, miljö, se http://www.lierrekeith.com/. Hon var själv tidigare vegetarian, och blev också sjuk av dieten, vilket kan visa på att det kräver ganska stora kunskaper för att leva hälsosamt på en helt vegetarisk kost, se också recensionen här: http://www.zoeharcombe.com/2011/08/the-vegetarian-myth-lierre-keith/ - i boken ovan beskriver Keith hur buffeljordar tidigare (för hundratals år sedan) dominerade stora markarelaer i USA. På den tiden var jordlagret många gånger tjockare än det är idag, sen industriskaliga monokulturer dominerar. För övrigt är det bättre för miljön att leva på fettrik kost är på kolhydratrik kost (vilket vegetarisk kost nästan alltid är) med avseende på utandningsluften, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Respiratorisk_kvot
  17. Jag brukar göra fröbullar enligt receptet nedan. Tycker de blir riktigt bra. Fröbullar
  18. SGK

    Trädgårdstråden

    Tack för tipset Tobias. I det fall jag beskrev var det att jag lämnade dem kvar jättelänge efter det att de var mogna (typ 3 veckor). Så jag drog lärdomar av det också.
  19. Jag håller med dig jala, det är inte själva kolhydraterna i grönsaker som är essentiella. Däremot vill man ju komma åt främst vitaminerna tror jag. Och själv älskar jag grönsaker, så jag äter en hel del. För mig handlar det mycket om att äta så att jag optimerar näringstätheten i maten. Och mainstreamrådgivare menar också att vi behöver fibrerna i "fruktågrönt". Jag kommer nog inte att tittat på filmen; efter att ha läst kommentarerna från er som sett den känner jag att jag kan lägga min tid på annat 😉
  20. SGK

    "Nyårslöfte"

    Du har verkligen haft ett tungt år 😢. Hoppas att 2019 blir ett bättre år för dig. Angående bukandning kopplar jag till körsång (har sjungit i kör en stor del av mitt liv). Då ska man ju andas "med magen" för bästa resultat. Kanske något som kan hjälpa dig? Dessutom har jag för mig att det finns forskning som kommit fram till att körsång är bra för hälsa och välbefinnande (kanske på grund av bukandningen?). Lycka till även om sjungandet inte passar just dig!
  21. SGK

    Nyårskrönika

    Då måste jag ju bekänna att jag är tokig i böcker. Har ett helt rum fullt med böcker. Och unnar mig att köpa de böcker jag blir nyfiken på. De här titlarna hittade jag där: - Holistic Management av Allan Savory - Svart Jord av Gunnar LIndstedt - The soil will save us av Kristin Ohlson - Grass-fed nation av Graham Harvey - Den stora ätstörningen av Gunnar Rundgren - Earth at risk redigerad av Derrick Jensen och Lierre Keith (författare till Vegomyten) - Cows save the planet av Judith D. Schwartz - Trädgården Jorden av Gunnar Rundgren
  22. Kära forumvänner, så här på årets sista dag tänkte jag summera det gångna året och titta framåt på det kommande.Det gångna året har varit ett bra år för mig personligen. Många bra saker har hänt och dåliga har uteblivit:- under 2018 har jag inte varit förkyld eller sjuk på något annat sätt- jag har tagit vissa karriärsteg på jobbet- jag har två nya ljuvliga katter som jag njuter av varje dag- jag har hållit mig till LCHF som jag gjort de senaste 9 åren och mår bra av det- en utbyggnad som jag velat få gjord sen jag flyttade in för snart 20 år sedan är i princip klar- har fått en hel del positiva reaktioner på mina insatser på jobbet - när det var lite jobbigt ett tag på jobbet ställde mina fina arbetskamrater upp för mig på ett fantastiskt sätt- sonen har ett jobb han trivs med, och flyttade i våras till en fin lägenhet tillsammans med sin samboInför 2019 ger jag inga löften (över huvud taget försöker jag undvika att ge löften, det blir så besvärligt om det visar sig att de inte går att uppfylla), istället har jag en del nyårsambitioner:- tänker fortsätta äta LCHF- vill försöka bli mer påläst så jag kan optimera min hälsa med LCHF som grund - ska ge mig på några av de böcker om djurhållning och klimat som ligger och väntar på att bli lästa- tredagarsfasta varannan månad- försöka köra mer enkel styrketräning - ska försöka tillbringa mindre tid på jobbet- fortsätter köpa närproducerat gräsbeteskött och så långt som möjligt närproducerad mat - ska utforska den nya livsmedelsbutiken som byggts nära mig, så slipper jag ta bilen för att handla mat- jag tänker undersöka second hand-alternativ när jag verkligen behöver inhandla något- för övrigt ska jag försöka köpa det jag behöver i affärer här i stan istället för via nätet Jag önskar er alla ett riktigt Gott Friskt 2019!
  23. Jag tänker så här kring det här med fett, om man bara kör LC, dvs drar ned ordentligt på kolhydraterna, äter normal mängd protein, och inte fyller på med fett så handlar det om en diet som brukar kallas "kalorirestriktion". Många lyckas gå ned i vikt med den metoden, jag har själv använt den även om jag inte direkt var överviktigt (men jag hade gått upp några kilon jag ville bli av med). Det brukar i LCHF-sammanhang sägas att gå ner i vikt med kalorirestriktion inte är en kosthållning som är hållbar i längden. Men som sagt, det kan fungera ett tag. Sen när det gäller fett finns det mycket att välja på. Kokosolja kan man steka i, ta i sitt fettkaffe, och säkert finns det många fler idéer. Ghee (klarnat smör) kanske skulle kunna fungera för dig. Raps- och olivolja brukar ju också anses vara okej. Sen finns fett som jag själv inte testat, men som jag är nyfiken på, t.ex. ister. Lycka till med din vikt- och hälsoresa!
  24. För min del blir det rättika-Jansson i eftermiddag, ska slå in några julklappar, och blanda till legymsallad och grönkålssallad. Ligger nog ganska bra till tidsmässigt. Och det blir nog också en adventsstjärna på min nya balkong. 🌟 Och även jag vill önska er alla en riktigt God Jul i dubbel bemärkelse. 🎄🍲
  25. SGK

    Placeboeffekten

    Tack och lov för placeboeffekten 😉 Inatt när jag vaknade var jag tät i näsan. Typiskt tänkte jag, ska jag bli förkyld när det är jul 😟 Men det första jag gjorde när jag steg upp i morse var att droppa silvervatten i näsan. Sen har jag gjort det några gånger under dagen. Har inte känt mig snuvig eller förkyld idag. Antagligen är det placeboeffekten 😁