Jump to content

SGK

Medlem
  • Posts

    605
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Everything posted by SGK

  1. Tack snälla @MariaF, den gamla bilden började ha några år på nacken. Får säga samma sak till dig, även om det var några veckor (?) sedan du bytte. MC-bilden var ju tuff, men kul att få se ditt soliga leende på nära håll.
  2. Jag har också tänkt på det. Tror inte det är mitt fel den här gången
  3. SGK

    Bjäst

    Enligt apoteket.se innehåller bjäst 36.9 g kolhydrater per 100 g. Jag läste nånstans att en lämplig dos kan vara 1,5 msk per dag. Det skulle betyda max 8 g kolhydrater (flingorna är eventuellt väldigt lätta så det blir betydligt mindre). Om man inte får i sig så mycket kolhydrater för övrigt kan den mängden rymmas även inom strikt LCHF. Så man får ju avgöra vad man kan tänka sig relaterat till vad man äter för övrigt, och vad man vill uppnå. Berätta gärna hur det går
  4. En närstående till mig misstänker att hen drabbats av magsår. Naturligtvis bör vården kontaktas, men om någon har tips om kost eller annat som kan hjälpa vore jag mycket tacksam att få sådana tips.
  5. Vi ser fram emot en recension och en kompakt men informativ sammanfattning
  6. 1. Jag har nog inte ätit frukt sedan mitt äppelträd dog, det är uppskattningsvis 7 år sedan. Jag tror det besvarar de övriga frågorna också. Däremot äter jag bär, men bara ibland. I helgen firade vi min födelsedag, och då gjorde jag en LCHF-smulpaj på svarta vinbär från sommarstugan (frysen) och rabarber från "trädgården". Till vardags blir det sällan bär, men när jordgubbarna mognar brukar jag försöka skörda så att inget ska förfaras. Äts med vispgrädde.
  7. För mig känns vaccinering som ett stort lotteri. Allt kan gå som på räls, inga biverkningar och man förblir frisk och kan utan oro umgås med sina nära och kära. Eller så kan man dra nitlotten. Det gjorde jag (sannolikt) i samband med svininfluensa-vaccineringen. Jag drabbades då av något som kanske skulle diagnosticeras som polyneuropati i tårna. Det är inget som påverkar balans eller min förmåga att röra mig, men det känns konstigt och ibland gör det liksom ont i tårna. Jag har inte varit till läkare, eftersom jag inte har så stora problem och eftersom det inte blivit sämre under dessa år, så jag vill inte experimentera med mediciner som kanske i sin tur ger biverkningar. Så jag vågar inte chansa, kanske jag skulle drabbas ännu mer av denna avskyvärda åkomma som begränsade min pappa väldigt mycket, och särskilt under hans sista halvår i livet. Jag har också läst om att det finns personer som drabbats av liknande symtom efter vaccinering mot Covid. Därför väljer jag att inte vaccinera mig. Var och en gör som den vill, tycker jag.
  8. Precis vad jag upplevt. Sen jag började med LCHF har mina magbesvär försvunnit helt. Trodde under några år att jag var laktosintelarant, men numera påverkar inte laktos mig alls. Och när jag tänker efter har jag inte haft några besvär med magkatarr på många många år heller.
  9. Jag är inte medicinare, men ska ändå dela mina tankar om detta. Jag tror inte att "vätskebristen" när man börjar med LCHF är så stor att det krävs vätskeersättning. Som iAnna skriver räcker det att inte snåla med saltet och att dricka när man är törstig. Jag skulle inte använda vätskeersättning eftersom den ingrediens som står först i innehållsförteckningen är glukos. Salter kommer inte ens på andra plats. Så lite extra vatten och salt bör fungera för den som är orolig för att man tappar lite vätska när man börjar äta LCHF.
  10. Tja, jag tror att vi måste komma ihåg att vi har olika mål med LCHF, vi lägger oss på olika nivåer av LCHF, vi har olika kunskapsnivåer när det gäller kost och hur man kan "räkna på" kosten. Jag är ju matematiker och gillar att räkna på allt. Orsaken till att jag äter LCHF är för att inte gå upp i vikt trots min höga ålder (61 år ), men också för att hålla mig frisk och i form (har varit småförkyld 3 gånger sedan 2013). Då upplever jag att strikt LCHF är bäst för mig, dvs jag äter ca 20 g kolhydrater per dag, ibland mindre. Så länge jag ligger under 20 g kolhydrater per dag tycker jag det är okej att äta en liten bit morot, 4-5 jordgubbar, en näve svarta vinbär, ett egenodlat äpple, två nävar hallon, några enstaka smultron (har bara en planta), och till och med chokladtryffel gjord på 70% choklad (en bit på ca 1 kubikcentimeter) när jag fikar med mamma. Och här kommer matematikern i mig in. Jag tycker inte det är svårt att räkna på kolhydratinnehåll, och har ganska bra koll på hur mycket det är i olika livsmedel, samt hur mycket jag kan äta utan att det blir för mycket. Andra kan behöva andra sätt att tänka, och tumregeln högst 5 gram kolhydrater per hundra gram är ganska vanlig. Men om man dricker en liter mjölk per dag kommer man snabbt upp i alltför höga nivåer enligt mina preferenser, trots att mjölk "bara" innehåller 4,7 gram kolhydrater per 100 gram. Det är alltså inte bara mängden kolhydrater per 100 gram som har betydelse, det är också hur lätt det är att få i sig mycket av produkten. Sen har vi också olika beroenden, någon kan inte stå emot dåliga produkter om den äter en LCHF-variant av den produkten. Samtidigt som någon annan inte kan tänka sig att äta LCHF om den inte får äta nån sorts macka till frukost. Så jag är inte besviken på Diet Doctor. Möjligen skulle någon undersöka möjligheten att göra nivån på ett recept tydligare. Man kanske inte nödvändigtvis tänker på att en färg på ett visst ställe på sidan betyder något mer än bara att se snygg ut.
  11. Tack för tipset @Cederulla. Jag gillade bloggen, och har nu beställt boken.
  12. Jag sa just i dag till min mamma att jag tycker att det är oetiskt att rekommendera en kost som är enbart växtbaserad. Om det ska fungera måste man veta vad man gör och man beöver vara ordentligt påläst. Man kan inte bara utesluta köttet och fortsätta äta som vanligt för övrigt. Man måste förvissa sig om att få i sig vitamin B12 och att hitta den perfekta mixen av vegetabilier som täcker in de essentiella aminosyrorna. Den typen av information har jag aldrig hört från veganförespråkare.
  13. Jag är mitt i en två-dagars fasta just nu. Jag är hungrig och längtar efter mat, men jag känner mig också otroligt stärkt av att jag faktiskt klarar av det. Och det är ganska härligt att längta också. Tur att vi får göra det som vi själva önskar
  14. När mina barnbarn är lite onöjda sjunger jag för dem, fungerar varje gång. Billigt och ett tillfälle att träna rösten
  15. Angående kolesterol så verkar det dels vara bra med högt kolesterol i Corona-tider. Dels är också högt kolesterol förknippat med längre livslängd. Uffe Ravnskov är en bra källa till kunskap om kolesterol. Han har skrivit några inlägg här på forumet (@Uffe ) och han har en webbsida med information man kan titta på. Han är alltså forskare och har publicerat många vetenskapliga artiklar.
  16. Jag är ingen expert, men inser att det är lätt att blanda ihop olika kategoriseringar av fetter. Vi har det här med omättade och mättade fetter där vi har tre sorter: - mättade fetter - enkelomättade fetter (har en ledig plats i molekylkedjan) - fleromättade fetter (har flera lediga platser i molekylkedjan) Mättade fetter är stabila, och det är därför exempelvis kokosolja förvaras i rumstemperatur eftersom det inte härsknar (reagerar med omgivningen). Innehåller kring 90 % mättat fett. Omättade fetter har en benägenhet att reagera med omgivningen (fylla i den lediga platsen). Omega-3, omega-6 och omega-9 är fleromättade fetter med lite olika egenskaper. Det som skiljer dem är var de "lediga platserna" i molekylen finns, vilket alltså ger olika egenskaper. Jag tror vi behöver alla, men fördelningen är viktig. Helst ska åtminstone fördelningen mellan omega-6 och omega-3 vara 1:1, men det kan också vara okej med lite mer omega-6 om jag förstått rätt. Många får dock i sig mångdubbelt av omega-6, och då kan det få dåliga konsekvenser för kroppen. Exempelvis har solrosolja ett förhållande 562:1. I smör är det 4,6:1, men det innehåller 67% mättat fett av totala fettet, så det blir inga stora mängder omega-6. Det kan man kompensera med fet fisk, lax har förhållandet 0,4:1 t.ex. Det finns nog en massa mer att känna till i ämnet, jag tror t.ex. att det finns fler parametrar som exempelvis gör linfröolja mindre nyttig än man först tror (innehåller 52,3 g omega-3 per 100 gram, men tror det är fel sort).
  17. Jag gör det ju enkelt för mig, jag har några små plastburkar med salt lite överallt, doppar fingret i burken och slickar av fingret. Men vet inte om det är en bra metod.
  18. Jag hör till dem som tycker att tillvaron är trist om jag inte får äta en supergod middag. Jag har ganska länge tillämpat OMAD, dvs. jag åt bara middag, men en stor och god middag. Nu när jag är ålagd att arbeta hemifrån är det mycket svårare, så jag äter frukost, och lite lunch och middag. Jag har lyckats med att fasta 2-3 gånger per år i 3 dagar, första gången 2015 tror jag, och vid några tillfällen har det blivit 5 dagar. Det som då gjort att jag lyckats är dels att jag jobbat på jobbet, dels att jag haft aktiviteter på kvällarna. Men nu är jag alltså hemma nästan jämt, och jag har inga aktiviteter på kvällarna, så jag får nog bita ihop och planera ordentligt om jag ska lyckas. Och jag kan inte vara stressad för något, för då är ju middagen min "tröst" som jag ser fram emot, som blir min belöning om jag jobbar flitigt. Har en uppgift nu som måste bli klar, sen kanske jag också satsar på 3 dagars fasta.
  19. Hej Ellie! Jag vet inte vad andra tänker, men min egen syn på vad processad mat skulle kunna vara är sådant som jag själv inte kan laga till, åtminstone inte hemma i mitt eget kök. Smör skulle vara möjligt för mig att göra genom att vispa grädde, ost skulle jag antgligen också kunna göra även om den inte skulle bli lika god som den köpta. Korv skulle jag också kunna göra själv om jag hade rätt utrustning och tålamod, och den skulle nog bli nyttigare än den man ofta köper i affären. Jag köper helst korv från lokala gårdsbutiker eftersom jag tror det är nyttigare än "ICA-korv". För övrigt håller jag helt Morgonsol. Hoppas det inte blev mer förvirrat. Enklast är ju att köpa sådant som inte har innehållsförteckning, eller bara 2-3 ingredienser som man känner till och vet vad det är.
  20. Alltså, jag har inte koll. De jag har bakat ser ut ungefär som på bilden (en LCHF-variant). Betyder det att så länge man inte delat bullarna och fyllt dem med mandelmassa och grädde är det en semla, sen blir det en fastlagsbulle?
  21. Jag bakade själv igår Oklart dock om det var fastlagsbullar eller semlor Kanske tre av varje, måste nog äta en av varje imorgon
  22. Jag tror det viktigaste för dem som vaccinerar sig (förutom att de förhoppningsvis slipper bli sjuka) är att komma ihåg att även om man själv inte blir sjuk kan man ändå bli smittad och föra smitta vidare till andra. Det här är det jag ser som en fara med vaccinet, att människor inte verkar medvetna om att vaccinet inte hindrar från att föra smitta vidare. Det kan eventuellt göra människor mindre försiktiga. Jag hoppas att det finns möjlighet för min 91-åriga mamma att få vaccinet genom hemsjukvården, och då kan jag känna mig lugnare, kanske hon då också vågar gå utanför dörren.
  23. SGK

    Kolesterol

    Jag blandar i en mugg med lock, tror den är 0,5 liter, sen dricker jag ur den under dagen. Tipset kommer från Annika Dahlqvist.
  24. SGK

    Kolesterol

    Jag blandar alltid askorbinsyran med bikarbonat (1 tsk askorbinsyra och 0,5 tsk bikarbonat), och när man googlar så står det att detta neutraliserar askorbinsyran och därmed blir det inte samma frätning på tandemaljen. Sen kan man för säkerhets skull inta drycken med sugrör och sedan skölja munnen med vatten.
  25. Om man läser på Martina Johanssons blogg, inlägget från 18 januari, tolkar jag det som att svaret på din fråga är att det inte är farligt eller negativt för kroppen att äta LCHF (eller keto) 1-2 dagar i veckan. Men gå gärna in och läs själv vad hon skriver där (om du inte redan gjort det).
×
×
  • Create New...