SGK

Medlem
  • Innehållsantal

    536
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar vunna

    8

Allt postat av SGK

  1. Jag har inte så bra koll på det mer än att jag är övertygad om att motion är bra för hälsan och att det brukar sägas att det är bättre att vara smal än att vara överviktig. För övrigt slutade jag dricka kaffe med koffein för drygt 2,5 år sedan för att se om jag skulle sova bättre. Jag dricker 3 små koppar koffeinfritt kaffe per vecka numera. Orsaken till att jag tog upp det var att faktorerna vikt och motion inte fanns med i Framingham-uträkningen och jag tänkte att om jag dessutom "prickar av" dem kanske risken är ännu mindre. Och då syftar jag inte på att det minskar kolesterolvärdet utan på risken för hjärtincidenter. Jag är nämligen skeptisk till att det är ett samband mellan dem.
  2. Och jag hamnade på 3,2%/8%. Nu känner jag mig om möjligt ännu lugnare än tidigare 😀 Är dessutom smal och motionerar mer än 1 timme varje dag 😀
  3. En anekdot från "verkliga livet": Min pappa hade normala nivåer på sitt kolesterol, men drabbades av hjärtinfarkt vid 69 års ålder. Han genomgick en bypass-operation året efter, och lever än, snart 94 år gammal. Naturligvis (sic) ordinerades han statiner, vilket sannolikt har bidragit med en del trista och rörelsehämmande biverkningar. Min mamma hade vid test i 50-årsåldern höga kolesterolvärden. Hon har inte haft någon hjärtinfarkt, men hade en hjärtincident för ca 5 år sedan, 85 år gammal (nu är hon snart 91). Kanske den incidenten var en följd av att även hon äter statiner. Det kan vi aldrig få veta. Själv har jag skyhöga kolesterolvärden (se tråden Forskning på vegetabiliska oljor) men perfekt blodtryck, perfekt blodsocker och mår minst lika bra som i 30-årsåldern, är nu 60. Jag är inte bekymrad över att äta mättat fett, men har ingen medicinsk utbildning, utan förlitar mig på forskare som Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg.
  4. Apropå unga killar som ser. Imorse när jag promenerade till jobbet och bara hade några hundra meter kvar halkade jag på det isiga underlaget, trots broddar och en massa grus på vägen, och jag dök ner i backen via knäna och sen ner på högerhöften. Då kom en ung kille och undrade hur det gick, och sedan lyfte han upp mig till stående. Hoppas jag lyckades uttrycka hur mycket jag uppskattade att han brydde sig och hjälpte mig. 💖 Ps. Inget brutet, men det blir nog flera blåmärken lite här och var.
  5. SGK

    Tarmflora

    Hur mycket protein brukar du äta? Låt säga att man väger 60 kg. Då skulle 1 g per kg kroppsvikt motsvara ca 300 g kött. Äter du normalt mer än så? Du kanske äter annat också med protein, men kött är ju den proteinkälla vi kan tillgodogöra oss mest av.
  6. Här är länken till Martinas inlägg: https://martinajohansson.se/gutfeeling-labs-analys-tarmflora/
  7. Jag har lärt mig att totalkolesterol är LDL + HDL + 0,45*triglyceriderna. Men det stämmer ändå inte med de redovisade värdena?
  8. SGK

    Blodfetter

    När jag var på 60-årskontroll i november och misstänkte att jag skulle får "anmärkning" på mitt kolesterol laddade jag ryggsäcken med ett antal forskningsartiklar som visar på att högt kolesterol är korrelerat till längre livslängd, och särskilt för kvinnor. Det blev en kommentar i journalen om att jag inte oroade mig för mitt höga värde men att jag skulle få mäta igen efter 6 månader, fast på eget initiativ tolkade jag det som. Jag tror att jag avväpnade distriktssköterskan som jag pratade med när jag kom dragande med artiklarna. Då visste hon inte riktigt vad hon skulle säga verkade det som.
  9. SGK

    Stanna i ketos

    Apropå att ha fina naglar så smörjer jag naglar och nagelband med kokosolja i princip varje dag. Tycker det är det bästa jag testat hittills. Jag använder kokosolja till det mesta, har slutat med alla specialkrämer och oljor.
  10. SGK

    Stanna i ketos

    Tack och lov har jag inte fått hår på bröstet av LCHF 😁. Däremot har jag upplevt en förändring av mina naglar. Tidigare fick tumnaglarna alltid nån sorts "veck" under hösten, vilket ledde till att de skivade sig och gick sönder väldigt långt ner på nageln så det gick inte att klippa ner så att det trasiga försvann. Det har inte inträffat på många år nu, sannolikt sen jag började med mer strikt LCHF. 👍
  11. Jag köper ICA:s inläggningssill, traditionellt urvattnad. Den har 0 gram kolhydrater. Kolla så det inte blir den med lag med socker. Sen gör jag vanligtvis skärgårdssill (se bloggen 56kilo.se) och senapssill. Det är mina favoriter. I senapssillen är det förutom 1 förpackning inläggningssill 1 msk dijonsenap, 2 dl crème fraiche, 1 finhackad rödlök och 0,5 dl finhackad dill. Jag har inte så stor åtgång, så jag brukar dela en förpackning inläggningssill och göra både skärgårdssill och senapssill på en förpackning.
  12. Ett sätt för mig att hantera julen är att jag gör mina egna sillinläggningar, jag griljerar ibland min egen skinka, jag köper kolhydratsnål paté istället för leverpastej, jag ska nog baka pepparkaksfrökex enligt Birgitta Höglunds recept istället för att äta vanliga pepparkakor, jag fixar min egen glögg, jag har gjort LCHF-fatost (googla om ni inte förstår, en ångermanländsk specialetet tror jag det är), jag gör Janssons frestelse på rättika istället för på potatis osv. Det kräver en del arbete, men jag brukar prioritera det. Däremot blir det aldrig julmust 🎄
  13. Ibland blir det så tydligt för mig hur olika vi människor är. Lite nu och då frågas det i forumet vad som händer när man gör avsteg från LCHF (som ju i sig är ett brett begrepp) eller ketogen kost. För mig har det fungerat bäst och enklast att jag äter LCHF. Alltid. Det gör att jag slipper ta beslut vid varje tillfälle då det skulle kunna göras avsteg. Jag har en gång för alla bestämt mig, och finns ingen annan lösning kan jag helt enkelt låta blir att äta (om det t.ex. endast serveras vegansk lasagne 🤨 ). Den här inställningen gör det enkelt för mig, och jag behöver aldrig fundera på hur jag ska göra. Sen förstår jag att andra känner att de ibland vill "unna sig", eller behöver vara artiga eller vill inte krångla till det för värden. Då tror jag att man behöver tänka igenom i förväg hur man ska hantera olika typer av situationer, och hur ofta man tycker att det är rimligt att göra dessa avsteg. Därav din fråga kanske. "If you fail to plan, you plan to fail" skriver LCHF-ingenjören My ibland. Till sist har vi kategorin sockerberoende. Som jag förstått kan man då ha bestämt sig för att smaka en liten tårtbit, men när man väl börjat har man svårt att sätta en gräns och sluta. Så ett litet avsteg kan leda till en längre period av stora avsteg från LCHF. My är ju ett exempel på det, även om hon nu fått ordning på sitt ätande. Vi känner nog alla oss själva bäst, och vet vilken kategori vi tillhör, och utifrån det kan vi ta beslut hur vi hanterar maten och ätandet. Lycka till!
  14. Tack snälla Nils för att du engagerar dig och reder ut hur det ligger till. Nu känner jag mig betydligt lugnare. Och som iAnna skriver, om man känner sig frisk är man sannolikt frisk.
  15. Jag hittade en artikel som visar på allmänt förhöjda kolesterolvärden vid akut stress. Kanske mer långvarig, lågintensiv stress ger samma utslag. Vet inte om jag har fett runt de inre organen. Min mage är platt på morgonen, mitt midjemått är inget att oja sig över, när jag ligger ner är bukmåttet under 15 cm (tror jag sett att det ska vara under 20 cm). Men man kanske kan ha fett runt de inre organen ändå. Och då undrar man hur man blir av med det. Jag har inte för avsikt att gå ner mer i vikt 😉
  16. Tack för tips och stöd. Egentligen är jag inte orolig för att jag har hög totalkolesterol, mest bekymrad blev jag över att triglyceriderna var höga. Jag får kolla upp nokenoks länk, och se om jag hittar något där. Sen kan det kanske vara smart att ta ett nytt prov ganska snart, och som Cederulla skriver bör jag också få värden på APO A och B för att det ska säga något. Tror ni att stress påverkar? Som sagt är det en familjesituation som kan ha påverkat där.
  17. Ursäkta att jag inte återkopplat tidigare, det har varit lite mycket i familjen på sistone. Och kanske jag också blev lite småchockad över kolesterolvärdet, vilket jag behövde smälta lite. Så mina värden var följande (värdena inom parentes är från 50-årskontrollen): BMI: 18,5 (19,7) Blodsocker: 3,5 (?) Långtidsglukos: 34 (?) Midjemått: 63,5 (74, felmätt?) Blodtryck: 120/79 (110/78) Totalkolesterol: 9,9 (6,45) HDL: 1,9 (1,57) Triglycerider: 1,8 (0,84) LDL: 7,2 (4,5) Till saken hör kanske också att jag passade på att fasta lite längre inför provtagningen, så jag hade fastat ca 62 timmar, nån som har koll på hur det påverkar värdena? När jag tillfrågades varför jag fastat svarade jag att jag ville stödja autofagi, vilket hon inte verkade veta vad det var. Hon visade också en bild på "nyttiga" matfetter, och då nämnde jag några forskningsrapporter där slutsatsen var att vegetabiliska oljor i högre grad stod för sämre hälsa än animaliska. Hon sa att hon tyckte att det var intressant. Så, vad blir er "dom" för min hälsa?
  18. Många tankar väcks av den här tråden hos mig. Rekommenderat dagligt intag (RDI) har jag funderat kring många gånger. Varifrån kommer det? Hur vet man att det som står i alla databaser på nätet är helt korrekt? Själv använder jag matkalkyl, men det finns många. Jag tror att det kan vara individuellt, att ibland är det bra med mer än det som anges, och ibland behövs inte lika mycket som det som anges. Nu har jag inte lusläst hela tråden, men vad blir följden om man inte äter tillskott? Jag tänker på min 90 år gamla mamma som ofta ramlat, men hittills aldrig har brutit något. Och hon äter inte ens LCHF. Och som Vittvrak nämnde i en annan tråd, hur klarade sig människorna innan det fanns kosttillskott? Jag har svårt att tro att vi människor har en biologi som kräver att vi intar kosttillskott för optimal hälsa. Sen tror jag samtidigt att de livsmedel som erbjuds idag inte har samma kvalitet som förr, och därför tar jag själv en del kosttillskott. Men på något sätt går budskapet inte ihop för mig.
  19. Stort grattis på din födelsedag, MariaF! 💐🎈💝
  20. Ja, inte kan det förklaras med brister i din personlighet i alla fall. Den är det sannerligen inget fel på. Kanske hade du fel kön? (Nu spekulerar jag). Men jag har själv upplevt många gånger att det verkar som att jag inte syns, när cyklister cyklar rakt emot mig, eller när personer blockerar ingångar eller andra offentliga platser så man inte kommer fram. Men i de fallen tror jag dessa personer inte ser nån, de är alltför upptagna av sina egna stora egon för att inse att det finna andra människor i världen. 🤨
  21. Tack alla för era tips. Så tacksam att ni engagerar er. 💕 Det verkar som att kolesterol är det som många har mest tankar kring. Faktum är att första gången jag stötte på Kostdoktorns blogg (som den hette på den tiden) var för 10 år sedan när man påpekade på 50-årskollen att mitt kolesterolvärde låg lite högt (6,45). Det jag läste då lugnade mig helt och hållet, och sen dess har jag inte oroat mig. Jag har också förstått feltänkskedjan kring CVD–kolesterol–mättat fett–statiner, vilket jag ibland tröttar släkt och vänner med. Det jag nu känner mig ringrostig kring och som mest intresserar mig inför hälsobesöket på onsdag är snarare balansen omega-3 och omega-6. Om jag förstått rätt finns dessa i de fleromättade fetterna. Jag har gjort en tabell för att verkligen få koll på hur de olika fetterna ligger vad gäller omega 3 och 6, och jag tänker att det handlar inte bara om balansen i en specifik typ av fett, utan också mängden. T.ex. har kokosolja inget omega-3 alls, men mängden omega-6 är väldigt liten, så lite lax eller någon kapsel fiskolja fixar nog den balansen. Sen har vi ju det här med ALA, EPA och DHA också, där behöver jag läsa på mer för att det ska fastna i minnet. Men man kan väl säga att de animaliska omega-3-källorna (mest fet fisk) är mest tillgängliga för oss människor. Har precis tittat runt på Wikipedia (engelska) och hittade där en artikel om viss positiv effekt av omega-3 på "non-obese" personer. Borde gälla mig. Men än en gång tack för ert engagemang. Jag återkommer efter besöket på onsdag med en sammanfattning av hur det gick, och med de uppmätta värdena.
  22. Egentligen är det inte viktigt för mig att ha lägre kolesterolvärde, det handlar mer om att "smälla vården på fingrarna". Många tror ju att LCHF är livsfarligt, och man tror att högt kolesterol är ett tecken på "livsfara", och av den anledningen skulle det vara kul med några tiondelar lägre än vad jag hade när jag var 50. Men som sagt, jag är inte ett dugg orolig för mitt kolesterolvärde för egen del. Och de värden som jag kunde ta del av i onsdags såg alla väldigt bra ut. Jag är nog vid mycket god vigör skulle jag tro 😀
  23. Själv känner jag mig helt trygg när det gäller kolesterol, och har laddat upp med bra forskningsartiklar i ryggsäcken. Hade bra HDL (1,54) och okej triglycerider (0,84) för tio år sedan. Och tror knappast att det har försämrats. Men jag får leta efter forskningsartiklar som är mer inriktade på varför exempelvis smör är bättre än rapsolja bland de källor jag har, så jag kan lägga till det i mitt ryggsäcksarkiv 😉
  24. PeterB: Senast jag tog ett (tillförlitligt) kolesterolvärde var för tio år sedan på 50-årskollen, och då kommenterades mitt höga värde (6,45). Jag hoppas på ett lägre värde den här gången, och som du säger är ju "ett vinnande koncept" ett mycket bra argument. Men artiklar om kolesterol, har jag många i mitt arkiv. Men tack för ett bra tips 😀 Annika Rane: såklart att det finns information på DietDoctor, jag kollar genast in den. Tack för påminnelsen! 👍
  25. Imorse var jag på "60-årskontroll" på min hälsocentral. Vid första besöket tas prover och det mäts och vägs. Man fyller också i en omfattande hälsoenkät på sisådär 20 sidor. En del av den enkäten är att fylla i vilka livsmedel man äter. Jag fyllde i att jag äter smör varje dag, och raps-/olivolja ibland. Om en vecka ska jag tillbaka för att diskutera prover (blir spännande att höra vilket kolesterolvärde jag har) och livsstil. Jag har laddat upp med vetenskapliga artiklar om kolesterol, mättat fett och rött kött. Men jag gissar att jag kommer att få anmärkning på att jag äter för lite växtbaserade oljor. Så nu vill jag ha er kloka tips på forskningsartiklar som talar för smör och inte är lika entusiastiska inför växtbaserade oljor. Själv tror jag den bästa växtbaserade oljan är kokosolja, men jag ser fram emot era kloka inlägg allmänt.