magg

Medlem
  • Innehållsantal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

32 Bra

Om magg

  • Rank

  1. Hej! Jag tycker inte att ni ska känna att ni gör fel och ta bort saker, lägg till tung styrketräning istället , Var stolta över att ni redan hittat till en suverän kost och hållit den länge.! Jag har inte en susning om något 😉 men jag vet hur välgörande styrketräning är. Vi rekommenderas alltid att springa/promenera men sällan att styrketräna. Verkar speciellt vanligt för seniorer. och ännu hellre kvinnliga seniorer, som om det är fel för kvinnor över 60 att vara starka. Det jag kan säga är att jag tror att folk i allmänhet alldeles för ofta tänker att folk är gamla vid 55 -60 och uppåt och då ska man tydligen mest virka och gunga gungstol och promenera så sakta det går.... Jag tror annat, nämligen att man SKA sikta på att efter en uppbyggande fas börja att belasta kroppen med tunga vikter med färre repetitioner, istället för att nöta ut sig på enormt många repetitioner på lättlätta vikter. Och detta oavsett om man tränat tidigare i sitt liv eller inte. Sluta fjösträna som om man direkt ska gå sönder, människokroppen är gjord för rörelse och det gäller inte bara för 25-åringar.... Våga ta i. gäller för både kvinnor och män!! Dock måste man givetvis ta i beräkning att man är äldre, hur mycket man tidigare tränat och att man kanske har längre startsträcka för att bygga upp sin kropp INNAN man kan börja köra tyngre Det går att bygga upp musklerna och köra tungt långt upp i åren! Kroppen med muskler får en annan form än kroppen med mest daller, man skyddas mot benskörhet som kvinna och de envisa klimakteriekilona får en solid grund att vila på. En rejäl rumpa med muskler skyddar mot svåra benbrott (har ni tänkt på hur många som blir äldre "tappar" sin rumpa, denna kraftfulla motor...), Det är vackert det med! Att vara stark innebär att man orkar med så mycket annat i livet, sådant som kan ge glädje. Som att åka på långa skidturer eller vandra, eller köra på cykelsemester. eller ge barnbarnen en match i simbassängen. Det är aldrig försent att börja, det "svarar" för ALLA och långt upp i åren! En kvinna behöver inte heller oroa sig för att bli för muskulös bara för att man kör tungt - det krävs mycket tid i gymmet för att få en muskulöst definierad kropp, oavsett ålder. För det mesta ser man t o m slankare ut när man har muskler även om man väger mer. Tänk på att muskler tar mindre plats än fett. Dessutom är muskler mer energikrävande och höjer förbränningen i kroppen, enkelt uttryckt. Hur gör man då? Jag vet inte men jag tror att det gäller att kasta vissa begränsande faktorer åt sidan, som att man inte kan vara muskulös och stark vid 65. Vad vill du med din träning? Ta hjälp av ett proffs. Inse att det krävs längre uppvärmning....mycket längre. Men gå inte på myten att det ska vara många repetitioner och superlätta vikter, och springa en massa. Även om en nybörjare i 65-års åldern kanske inte mäktar med lika tunga vikter som en 25-årig nybörjare....MEN en styrketränande kvinna på 65 år är då definitivt vitalare och starkare än en icke styrketränande medsyster.... Läs om styrketräning eller crossfit för äldre. Googla. Det finns en hel del läckra inspirationskällor även i högre ålder, både manliga och kvinnliga kan jag lova! Det finns även någon forskning om detta med styrketräning för äldre, har tyvärr inte läst den så nyligt att jag kan ge en länk, men leta så ska ni finna. Jag är själv 52, kör tungt , har tränat sedan 13-års åldern men har aldrig varit starkare, jag planerar inte att sluta träna inom de närmsta 30 åren även om jag givetvis fått modifiera min träning . Jag har för övrigt en moster och två av mina morbröders fruar som tränar styrketräning och crossfit och är 70+ och heelt otroliga. De åker skidor och så och är aktiva. Anlita en PT (som inte förordar fjösträning 🙂 för äldre klienter ). De kan utforma bra program och det är tryggt att de är med en i gymmet och visar hur övningar ska utföras. Gå med i en Crossfit box som har pass för seniorer. Kika på Styrkelabbet https://www.styrkelabbet.se/seniorprogram/ där du kan titta på övningarna och se hur man utför dem. Yoga eller gör annan smidighetsträning som komplement, fortsätt promenera och göra sådant, det är bra för själen. Men glöm inte att det krävs tyngre och tyngre vikter för att musklerna ska växa. Lycka till!
  2. Grattis till Bebisen! Tack för svaret! (Redigerat lite i min text, ursäkta om vissa saker försvann, hann ej se att du svarat - klantigt av mig). Ska fasta i maj som jag skrev först- ska bli kul att testa igen med lite annat upplägg! Har inte kunnat träna lika tungt eller ens konditionsmässigt tills helt nyligen pga hög vikt och axeln, därför inte noterat detta med svårighet att få in högre växel innan. Mår också pyton då jag äter massor med kolhydrater, men har hållt på och falla dit om och om igen i tre år. Nu tror jag att jag närmar mig min hållbara lågkolhydratkost :-). Ha det gott
  3. Hej! Startar en ny tråd, då jag gärna vill dryfta lite olika saker med andra träningsglada som äter naturligt (LCHF, paleo..) Min fråga: Märker ni att ni inte är lika explosiva längre på lågkolhydratkost? Kan det vara en omställningsperiod? Orkar ni hålla på med rätt hög intensitet under längre tid MEN just det där lilla extra tar emot? Tränar just nu extra bra, 5-6 varierade pass i veckan, styrke, rehab, enstaka promenader (blir uttråkad av att promenera...), längdskidor, rodd. Kan ha att göra med att jag unnar mig en PT, men framför allt känner jag mig frisk och energifylld! Är uthållig både på jobbet och på träningen - GO LCHF!!! Märker dock skillnad genom att jag inte klarar att trycka på för ett högre tempo. Har blivit bättre nu då kroppen vant sig vid lågkolhydratkost men Är nästan lite rädd för det nu....hur ska jag komma över det?? Jag tränar för att orka vara aktiv länge! Vill vara stark, pigg och frisk långt upp i åren! Blir nedstämd då många i min ålder (och även unga människor!) lydigt följer strömmen av urusla kostråd, verkar sluta med att träna och vara aktiva och mest sitter stilla typ framför datorn/TV:n. Många blir orörliga oavsett vikt, har ont, utvecklar olika krämpor/sjukdomar. Många saknar energi och till och med livsglädje och verkar tro att det är normalt och ska vara så när man går in i livets andra hälft. Jag tycker att det är djupt tragiskt! Gör mig skitförbannad när våra myndigheter, mga kostrådgivare mm fortsätter att känna sig duktiga (jo de är allt överlägsna...) och menar att att de är smala för att de vräker i sig kolhydrater och processad mat och verkligen anser att tjockisar får skylla sig själva för att de har noll karaktär (ooops ett sidospår, sorry). Jag är kraftigt överviktig, men har varit mycket tyngre, dock aldrig "orörligt överviktig". Har ändå kämpat på för att orka vara fysiskt aktiv, alltid hållit igång regelbundet med träning osv. Det har varit en kamp bl a att ignorera mina egna känslor och andras kommentarer av att vara tjockisen som tränar men inte tillräckligt, om någon förstår vad jag menar. Jag förstår numera att jag varit alldeles för duktig på att lyda kostråd mm, eftersom jag var smal upp till då fettskrämda kostråd fick mig att lämna uppväxttidens mer naturliga kosthållning...(är uppvuxen på hemlagat/hembakat, kött, fisk, blodmat, fett, endast lördagsgodis och väldigt lite prefabbad mat) Tränar som sagt på, axeln börjar äntligen närma sig färdigrehabiliterad efter ett års envist nötande med sjukgymnastiken. Kan ääääntligen köra några ryggövningar, bänkpress (max 40-50 kg men kort "lyftbana" MYCKET MYCKET försiktigt. Armhävningar är förbjudna än, planka odyl likaså). Kan köra marklyft (uppemot 100 kg, mer törs jag inte prova) igen. Kan fortfarande inte köra benböj för jag får inte axeln bakåt så jag kan hålla i stången. Frontsquats belastar axeln då stången vilar på den, men kör lätta vikter och fler reps. Maskiner är jag lite skeptisk till men hellre det än ingen träning alls! Benpressen har räddat min benstyrka kan man ju säga... Ha en härlig helg och sköt om dig!
  4. Hej! Härligt att du mår toppen! Bra kämpat! Jag ska köra nästa vända i maj, och utöka några dagar-! Jag tror inte att det skadar med salt, OM du märker av t ex kramp/sendrag i benen, huvudvärk osv. Jag skulle googla tillskott osv om du fortsätter längre. Endel förordar det för längre fastor men med lite olika tider innan de tycker man ska börja ta tillskotten. Ha det bra!
  5. Nya tag med vattenfasta Då har jag börjat en ny variant av vattenfaste-angrepp. Håller tummarna att kroppen inte blir stressad på ett negativt sätt och klamrar sig fast vid fettlagren ännu mer. Har alltså börjat köra vattenfasta 24 h vartannat dygn (kallas 1:1 eller något med krigare?) Upplever ingen tokhunger efter fasta, är rätt van numera och kan nog skilja på hunger och sug. Äter mig nöjd men inte så där flämt mätt... Om kroppen vill så kör jag till påsklovet börjar, Jag lyssnar inåt...Sedan är det dags för 10 dagar i fjällen igen, då ids jag inte fasta (mer än kanske 16:8 om det faller sig naturligt så såklart).Tränar på som vanligt (2-4 pass i veckan på gymmet med tung styrketräning och någon mil härlig, kämpig längdåkning!). Tränar för att jag ska orka vara aktiv i mitt vardagsliv, må bättre, inte ha ont i rygg/axel, få friskluft, vara frisk och glad osv...MEN det hade varit djäkligt skönt om jag kunde bli lite snygg också (jag erkänner, jag ids inte ligga i vassen ) Har en liten fundering. Upplever inte att jag äter mer trots att jag tränar/fastar, blir så NÖJD och mätt av min hemlagade LCHF mat. Har visserligen gjort några små avsteg i feb (3 femtioåringar att fira...) som jag försökt balansera med 16:8 och strikt LCHF dagarna efteråt. Jag tittar på min viktnedgång på ett långt tidsperspektiv (tänkte mig normalvikt på 1 år) och försöker att inte väga mig hysteriskt. Men mäter magen och där sitter det som berg! Jag har tränat regelbundet i hela mitt liv, trots övervikt mellan 20-30 kg (de senaste 10-15 åren). Jag är stark som en björn, men det syns liksom inte. Det är frustrerande! "Snälla" och "välmenande" SMALA folk i min omgivning brukar tipsa om att jag ska äta lite mer kolhydrater, lite mindre mängd och träna lite mer....SUCK! Det är den där envisa kalorier in kalorier ut- föreställningen och att man typ är en lite sämre människa som överviktig - tröttsamt, obildat och nedlåtande! Men tänk om de har rätt tänker jag ibland.... Har ni kloka människor här på Kostdoktorn.se några mer balanserade råd?? Ha en jättehärlig vecka!!
  6. Jag håller verkligen med! Som jag skrev innan blev jag förvånad över hur stark jag var på gymmet, trots att det var 3:e fastedagen!(upplevde mer hunger efteråt dock, kan ju ha varit vanans makt förstås I vanliga fall brukar jag bryta mina kortare fastor EFTER träning.)
  7. Att koka egen tror jag är ett riktigt bra val! Buljongerna jag nämnt är de som jag hittat på nätet och jämfört - tycker de verkar ok jämfört med de som vanligen finns i affärerna. Jag brukar koka mig en riktigt fet härlig buljong när jag ska ut i skogen/upp på fjället - lovar att man står sig bra på det! Men när man fastar så låter man buljongen kallna och tar sedan bort det fina fettlock som bildats och sparar det, innan man silar buljongen. Det sparar jag och steker i eller har som smaksättning i en gräddsås, finfin lchf då man börjar äta igen! Lycka till med buljongkoket!
  8. He he, ja man är ju inte direkt raffig i ull, men skönt är det...Nu har jag varit till fjälls (3 mil in i väglöst land). Lyckades faktiskt fasta 16:8 där också, men då har man ju redan ullkläderna på ;-)
  9. Hej Pia! Snyggt jobbat med fastorna! Jag! Fastan ger ofta iskall näsa, händer och fötter och som du säger fryser in i märgen. Jag försöker avhjälpa problemet på några olika sätt; som träning och promenader för att få igång cirkulationen, tjocka YLLEsockor och tröjor (ylle ger torr, skön värme tycker jag - blir inte "kallsvettig" som i syntet-/bomullsplagg), varmt thé, kaffe. Torrborstar mig och duschar länge då jag är extra frusen. Skönast är nog ändå att basta! Har turen att ha en egen, men använder gärna gymmets bastu då jag tränat (och då sitter jag längst upp och ångar på så jag blir rejält blossigt varm . Ha det så härligt!
  10. Hej! Vad roligt det är att upptäcka att så många fler tycker att det är spännande med LCHF/fasta osv i samband med träning! Jag blir nyfiken på om du också tränar hårt med denna kost/faste regim och hur du tycker att du går framåt styrke-/ uthållighetsmässigt mm?! När lägger du in din träning osv? Jag mår jättebra av olika fasteupplägg (kör typ som du i vanliga fall) och tror verkligen att fasta är en hälsoboost som bla finjusterar många av kroppens funktioner och innebär en skön vila för matsmältningssystemet. Läste mkt om olika människors erfarenheter/åsikter om fasta innan. Insåg att det finns en uppsjö av olika idéer/definitioner på vad folk anser räknas som fasta. Gemensamt för olika fasteupplägg verkar dock vara att man begränsar sitt födo-/kaloriintag på olika sätt och under olika tidsintervall. Min tanke med denna första längre vattenfasta var alltså att jag på mina egna villkor och under 4 dagar skulle närma mig noll i energiintag via munnen och s a s "ersätta" mat med 2,5-3 liter vatten, med tillägg av te x the,kaffe (inte med köpta fastedrycker, buljonger, juicer eller annat strunt) Övervägde av samma skäl som du beskriver att mjölken innehåller energi, på hur hungern skulle påverkas av insulinpåslag mm. Tänkte först inte dricka något kaffe alls, men om den egensinniga kaffemoster jag är, så valde jag kaffetåren. Mängden energi i mjölkskvättarna betraktar jag som oviktig i förhållande till det jag ville uppnå! Nästa gång kanske jag törs skippa mjölkskvätten i kaffet, och kanske t o m kaffet! Det blir 5-7 dagar till hösten, efter sommarens förlustelser Ha en riktigt trevlig helg!
  11. magg

    Träning och fasta?

    Hej! Vad kul att du är igång! Heja på! Det är som en spännande äventyr ! Det är kul när det är kul med träningen och bra att variera sig (Jag fick själv rådet att börja promenera i skogen i lugn takt...Va? tänkte jag först, promenader? tills jag upptäckte hur skönt det var att inte rusa på i 100 hela tiden). Ha det så bra!
  12. Erfarenheter av liknande? Liten uppdatering: Har mått härligt och haft bra energi efter fastan. Upplever inte att jag överäter, men fick ett sötsug en dag, då åt jag mer fett. Har ej gått upp de två kilon jag förlorade. Är i ketos än, fastän jag varit på två 50-års kalas (till!) där jag både åt lite smörgåstårta, tårta och drack mer än ett glas rött vin...Det är verkligen jättespännande! Kan det vara tecken på att kroppen accepterar "överflöd och hunger" som en naturlig och ofarlig variation? Min träning och fasta: Har fastat 24+ timmar igen, det gick lätt. Vill på ett hälsosamt/skonsamt sätt fortsätta att kombinera fysisk aktivitet med LCHF och regelbunden vattenfasta och på så sätt gärna få bort ett antal osunda fettkilon, bygga muskler och förbättra min kondition. Inga konstigheter va? Försöker att göra det som känns mest naturligt och minst stressande för mig. Upplägget måste med andra ord anpassas till mig och mitt familje-/vardagsliv! Någon som kör liknande stuk? Erfarenheter med träning då? För att se om jag kan speeda upp på väg mot fettfriare vikt, tänkte jag under en kortare period vattenfasta 24-36 timmar ungefär varannat dygn. Vill styrketräna tungt eller köra högintensiva styrke-/konditionspass de dagar jag inte vattenfastar.(Stressar ihjäl om jag ska köra några split upplägg, tränar hela kroppen varje pass då jag är på gymmet, förutom då jag kör mitt digra "axelrehab pass"). På fastedagar hägrar lite fysisk aktivitet men mer lugnt, såsom promenader/längdskidåkning/slalom/städning osv.Jag vill gärna köra ett långt längdåkningspass på 2-3 timmar per vecka (är en ohyggligt långsam skidåkare trots att jag jobbar på hela tiden...). Någon med erfarenhet av liknande? Vad tror ni kan vara ett smart upplägg? Tar tacksamt emot tips! Ha det gott, i stort o smått!
  13. Hej! Jag kanske är lite sent ute med svaret, har ju bara helt nyligt börjat cruisa bland olika spännande forum men...jag fick svar av Dr Jason Fung, i videon där han berättar om de fem vanligaste myterna om fasta. För mig låter det helt logiskt! Ha det gott!
  14. Hej igen! Ursäkta om jag gör knasigt - ville göra ett tillägg till det jag skrivit tidigare, men vet inte riktigt hur man gör...så jag "svarar" på mitt eget inlägg... Har dessutom lite svårigheter med att skriva LITE.... Jag är verkligen ingen expert men har ändå funderat kring tips för andra som vill vattenfasta. Hoppas att något kan peppa dig att genomföra en fasta på dina egna villor! Så här tänkte jag: Jag vill grunna på saker innan jag skrider till verket, men sedan gör jag bara och slutar tänka så mycket Anser att det är ett spännande, välgörande och billigt äventyr att fasta! Så i korthet: bestäm dig, plocka fram pannbenet och genomför! Inse att DU när som helst kan VÄLJA att äta, hungern behöver du inte vara rädd för - det är inte farligt att vara hungrig en kort period. Läs på FAKTA om vad som kan hända i kroppen vid fasta, så du inte blir förskräckt om något inträffar (men försök hålla en distans till de som är hysteriskt negativa, fasta själv och bilda dig en egen uppfattning istället....) Fundera på målet/syftet du önskar nå med din fasta. Det är viktigt tror jag! Detta mål kan du så plocka fram om du känner att motivationen tryter. Bestäm dig för antalet dagar du ska genomföra fastan, ställ in dig mentalt och planera en belöning till dig själv då du är klar. Berätta helst inte åt utomstående, det tar energi att försvara sin "galenskap" (och dessutom lättare att avsluta i förtid om du av några skäl inte klarar fastan - behöver dessutom inte försvara dig eller känna dig misslyckad inför någon som ändå är oförstående....) Lättast tror jag du upplever fastan om du provat på några kortare fastor såsom 16:8. Börja gärna efter middagen, då får du "gratis" skjuts in i fastan över natten och kan äta ett mål mat direkt efter sista fastetimmen innan du på nytt sover och fastar några timmar till Drick något varmt under dagens lopp. Smaskigt med eget ingefärsthé, kaffe med kanel, svart thé med vaniljessens...goda smaker piggar upp. Smaksätt vattnet med skivad gurka, hallon, citron... Mät upp vatten tex i en tillbringare/vattenflaska och låt den stå framme i rumstemp (lättare att komma ihåg och lättare dricka, blir ej obehagligt kallt i magen) så du kan kontrollera att du dricker tillräckligt. Sätt i lite salt för att undvika vissa obehag som huvudvärk. Gillar du inte rumstempererat vatten - sätt i en liten isbit. Få inte panik om du blir hungrig, behåll lugnet, försök distrahera dig själv och inse att du inte kommer att kolavippa bara för att magen knorrar i några dagar En reträttväg bestämde jag mig för innan: Var mjuk men bestämd mot dig själv - måste jag sluta i förtid så gör jag det utan dåligt samvete, men frågar mig först det sanna skälet. Skuldbelägg dig alltså inte, utan ladda om och gör ett nytt försök längre fram. Det ÄR trist att inte äta, både socialt och rent njutningsmässigt men det är faktiskt bara några timmar/dagar av ditt liv - Gör trevliga saker istället för att äta Avsluta fastan med några näringstäta och riktigt goda måltider, som soppa/"mjuk mat" - fortsätt dricka extra mycket vatten i flera dagar, tugga ordentligt.
  15. Hej! Jag blev också mer besluten att fasta längre, då jag lyssnat på Jason Fung! Speciellt där han avfärdar myter om fastan, det var skönt då det så logiskt föll på plats! Tycker att det är svårt att hitta buljonger i butiken som är bra, som t ex inte innehåller palmolja, jäst, maltodextrin och socker, kan vara bra om man är medveten om det i sin LCHF vardag. Bättre val kanske kan vara: Stockpot, Rapunzel, Sekowa, Bäst är det ändå att koka egen benbuljong - är inte sååå jobbigt när man kommit in i det Lycka Till!