Gå till innehåll

magg

Medlem
  • Innehållsantal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

32 Bra

Om magg

  • Rank

  1. Hej! Jag tycker inte att ni ska känna att ni gör fel och ta bort saker, lägg till tung styrketräning istället , Var stolta över att ni redan hittat till en suverän kost och hållit den länge.! Jag har inte en susning om något men jag vet hur välgörande styrketräning är. Vi rekommenderas alltid att springa/promenera men sällan att styrketräna. Verkar speciellt vanligt för seniorer. och ännu hellre kvinnliga seniorer, som om det är fel för kvinnor över 60 att vara starka. Det jag kan säga är att jag tror att folk i allmänhet alldeles för ofta tänker att folk är gamla v
  2. Grattis till Bebisen! Tack för svaret! (Redigerat lite i min text, ursäkta om vissa saker försvann, hann ej se att du svarat - klantigt av mig). Ska fasta i maj som jag skrev först- ska bli kul att testa igen med lite annat upplägg! Har inte kunnat träna lika tungt eller ens konditionsmässigt tills helt nyligen pga hög vikt och axeln, därför inte noterat detta med svårighet att få in högre växel innan. Mår också pyton då jag äter massor med kolhydrater, men har hållt på och falla dit om och om igen i tre år. Nu tror jag att jag närmar mig min hållbara lågkolhydratkost :-). Ha det gott
  3. Hej! Startar en ny tråd, då jag gärna vill dryfta lite olika saker med andra träningsglada som äter naturligt (LCHF, paleo..) Min fråga: Märker ni att ni inte är lika explosiva längre på lågkolhydratkost? Kan det vara en omställningsperiod? Orkar ni hålla på med rätt hög intensitet under längre tid MEN just det där lilla extra tar emot? Tränar just nu extra bra, 5-6 varierade pass i veckan, styrke, rehab, enstaka promenader (blir uttråkad av att promenera...), längdskidor, rodd. Kan ha att göra med att jag unnar mig en PT, men framför allt känner jag mig frisk och energifylld! Är uthållig
  4. Hej! Härligt att du mår toppen! Bra kämpat! Jag ska köra nästa vända i maj, och utöka några dagar-! Jag tror inte att det skadar med salt, OM du märker av t ex kramp/sendrag i benen, huvudvärk osv. Jag skulle googla tillskott osv om du fortsätter längre. Endel förordar det för längre fastor men med lite olika tider innan de tycker man ska börja ta tillskotten. Ha det bra!
  5. Nya tag med vattenfasta Då har jag börjat en ny variant av vattenfaste-angrepp. Håller tummarna att kroppen inte blir stressad på ett negativt sätt och klamrar sig fast vid fettlagren ännu mer. Har alltså börjat köra vattenfasta 24 h vartannat dygn (kallas 1:1 eller något med krigare?) Upplever ingen tokhunger efter fasta, är rätt van numera och kan nog skilja på hunger och sug. Äter mig nöjd men inte så där flämt mätt... Om kroppen vill så kör jag till påsklovet börjar, Jag lyssnar inåt...Sedan är det dags för 10 dagar i fjällen igen, då ids jag inte fasta (mer än kanske 16:8 om det f
  6. Jag håller verkligen med! Som jag skrev innan blev jag förvånad över hur stark jag var på gymmet, trots att det var 3:e fastedagen!(upplevde mer hunger efteråt dock, kan ju ha varit vanans makt förstås I vanliga fall brukar jag bryta mina kortare fastor EFTER träning.)
  7. Att koka egen tror jag är ett riktigt bra val! Buljongerna jag nämnt är de som jag hittat på nätet och jämfört - tycker de verkar ok jämfört med de som vanligen finns i affärerna. Jag brukar koka mig en riktigt fet härlig buljong när jag ska ut i skogen/upp på fjället - lovar att man står sig bra på det! Men när man fastar så låter man buljongen kallna och tar sedan bort det fina fettlock som bildats och sparar det, innan man silar buljongen. Det sparar jag och steker i eller har som smaksättning i en gräddsås, finfin lchf då man börjar äta igen! Lycka till med buljongkoket!
  8. He he, ja man är ju inte direkt raffig i ull, men skönt är det...Nu har jag varit till fjälls (3 mil in i väglöst land). Lyckades faktiskt fasta 16:8 där också, men då har man ju redan ullkläderna på ;-)
  9. Hej Pia! Snyggt jobbat med fastorna! Jag! Fastan ger ofta iskall näsa, händer och fötter och som du säger fryser in i märgen. Jag försöker avhjälpa problemet på några olika sätt; som träning och promenader för att få igång cirkulationen, tjocka YLLEsockor och tröjor (ylle ger torr, skön värme tycker jag - blir inte "kallsvettig" som i syntet-/bomullsplagg), varmt thé, kaffe. Torrborstar mig och duschar länge då jag är extra frusen. Skönast är nog ändå att basta! Har turen att ha en egen, men använder gärna gymmets bastu då jag tränat (och då sitter jag längst upp och ångar på så jag blir
  10. Hej! Vad roligt det är att upptäcka att så många fler tycker att det är spännande med LCHF/fasta osv i samband med träning! Jag blir nyfiken på om du också tränar hårt med denna kost/faste regim och hur du tycker att du går framåt styrke-/ uthållighetsmässigt mm?! När lägger du in din träning osv? Jag mår jättebra av olika fasteupplägg (kör typ som du i vanliga fall) och tror verkligen att fasta är en hälsoboost som bla finjusterar många av kroppens funktioner och innebär en skön vila för matsmältningssystemet. Läste mkt om olika människors erfarenheter/åsikter om fasta innan. Insåg att
  11. Hej! Vad kul att du är igång! Heja på! Det är som en spännande äventyr ! Det är kul när det är kul med träningen och bra att variera sig (Jag fick själv rådet att börja promenera i skogen i lugn takt...Va? tänkte jag först, promenader? tills jag upptäckte hur skönt det var att inte rusa på i 100 hela tiden). Ha det så bra!
  12. Erfarenheter av liknande? Liten uppdatering: Har mått härligt och haft bra energi efter fastan. Upplever inte att jag överäter, men fick ett sötsug en dag, då åt jag mer fett. Har ej gått upp de två kilon jag förlorade. Är i ketos än, fastän jag varit på två 50-års kalas (till!) där jag både åt lite smörgåstårta, tårta och drack mer än ett glas rött vin...Det är verkligen jättespännande! Kan det vara tecken på att kroppen accepterar "överflöd och hunger" som en naturlig och ofarlig variation? Min träning och fasta: Har fastat 24+ timmar igen, det gick lätt. Vill på ett hälsosamt/skons
  13. Hej! Jag kanske är lite sent ute med svaret, har ju bara helt nyligt börjat cruisa bland olika spännande forum men...jag fick svar av Dr Jason Fung, i videon där han berättar om de fem vanligaste myterna om fasta. För mig låter det helt logiskt! Ha det gott!
  14. Hej igen! Ursäkta om jag gör knasigt - ville göra ett tillägg till det jag skrivit tidigare, men vet inte riktigt hur man gör...så jag "svarar" på mitt eget inlägg... Har dessutom lite svårigheter med att skriva LITE.... Jag är verkligen ingen expert men har ändå funderat kring tips för andra som vill vattenfasta. Hoppas att något kan peppa dig att genomföra en fasta på dina egna villor! Så här tänkte jag: Jag vill grunna på saker innan jag skrider till verket, men sedan gör jag bara och slutar tänka så mycket Anser att det är ett spännande, välgörande och billigt äventyr att fasta!
  15. Hej! Jag blev också mer besluten att fasta längre, då jag lyssnat på Jason Fung! Speciellt där han avfärdar myter om fastan, det var skönt då det så logiskt föll på plats! Tycker att det är svårt att hitta buljonger i butiken som är bra, som t ex inte innehåller palmolja, jäst, maltodextrin och socker, kan vara bra om man är medveten om det i sin LCHF vardag. Bättre val kanske kan vara: Stockpot, Rapunzel, Sekowa, Bäst är det ändå att koka egen benbuljong - är inte sååå jobbigt när man kommit in i det Lycka Till!
×
×
  • Skapa nytt...