johan76

Medlem
  • Innehållsantal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

141 Utmärkt

Om johan76

  • Rank

Senaste besökare till profilen

389 profilvisningar
  1. Tjena, att bygga muskler och köra låg kolhydrat eller ketogent är inga problem för den som "klarar att stoppa i sig" under förutsättning att du får i dig tillräckligt med protein Om du vill göra det så rekommenderar jag Luis Villasenor (ketogains.com) och följ hans rekommendationer Om du vill sluta med LCHF eller lågkolhydratkost och inte kortsiktigare blåsa upp som en ballong (förutätter att du inte återgår till en kost bestående av ren skitmat) så behöver du vara något petigare/pedant och göra en form av "reverse dieting" den främsta experten på det området är Layne Norton och han har en blogg https://www.biolayne.com Lite förenklat så skulle jag säga att du sakta trappar upp kolhydratintaget och sakta trappar ner fettintaget ex) vecka 1 öka KH intag med 20gr (dvs om du tex nu äter 40gr/dag så öka till 60gr/dag) minska fett med ca 9gr/dag (motsvarar de 80kcal/dag som du ökat KH med) Vecka 2 öka KH 20gr/dag till och sänk fett med 9gr/dag Fortsätt med detta tills du når en nivå som du kan leva med eller om du märker att du börjar tjocka till dig och inte är nöjd
  2. Hmm....... Min erfarenhet av ungar är att de visst blir speedade av läsk och godis, springer runt och gapar som vildar och efter nån timme eller 2 totalkraschar. Jag har inga barn själv och därav inga förväntningar utan observationerna gäller ungar överlag. Däremot så har jag aldrig sett en riktigt tjock unge bli sockerspeedad, så frågan är hur forskaren valt ut sina studie objekt? För att citera Robert Lustig "Socker är barnens alkohol"
  3. Joe Rogan gjorde en riktigt bra och superlång intervju med Gary Taubes, den rekommenderas starkt för er som inte redan sett den
  4. När jag började äta bättre (liberal LCHF) så försvann min pollenallergi, när jag slarvar i några dagar och äter skräp (donuts, pasta mm) så kommer den tillbaka. Den kommer också tillbaka om jag äter stora mängder kolhydrater (mer än 300 gram) och försvinner på några dagar när jag drar ner till ca 75-150 gram detta oavsett kvalliteten på kolhydraterna.
  5. Något behöver göras åt sockret/skit mat och lobbyismen, tyvärr anser jag att Sverige redan har tillräckligt med skatter och behöver inte 1 till, jag skulle va helt för om vi tog bort en annan skatt och ersatte den med en sockerskatt
  6. Jag gillar potatis, men enbart potatis blir väldigt tråkigt fort och av något anledning blir man mättare snabbare och på väldigt lite kalorier.
  7. Vi är ju snabba på att påpeka att det är skillnad på fett och fett om t ex aftonbladet eller någon annan skribent skriver t ex att "Fett orsakar hjärtattack" om det senare i artikeln visar sig att det gäller t ex transfetter. Då kallar vi det skrämsel propaganda eller dyl. Jag ansåg att det va läge att påpeka vilken typ av kolhydrater artikeln faktisk gällde för att undvika missförstånd eller onödigt skrämma upp exempelvis nybörjare helt i onödan Jag skulle nog gå så långt att säga att om du lyckas få i dig t ex 4,5kg morötter/dag så får du inte fettlever p g a alla fibrer som man får i sig då, vilket ger en relativt lugn/långsam ström av glukos och fruktos, vilket gör att levern utan problem borde hinna med att ta hand om det (iaf enligt Robert Lustig). Levern tar hand om fruktosen, glukosen kan användas av varenda cell i kroppen.
  8. Nja, kanske en hyfsad förenkling, raffinerade kolhydrater är mer riktigt iaf enligt artikeln som refereras där nämns "High Intake of Refined Carbs and Sugar-Sweetened Beverages" inte kolhydrater som en hel grupp och i dess naturliga form som rotfrukter, bönor eller för den delen broccoli.
  9. Jag håller med fullständigt om vikten av att undvika generaliseringar/förenklingar eller fastna i dogmatiska förklaringar, håll ett öppet sinne för allt, prova själv och avgör hur det passade just dig (kanske lägg till lite stärkelse om du inte mår bra eller får de resultat du vill, lägre KH är inte alltid bättre, mer fett är inte alltid bättre). Alla är vi olika och att hitta en kostmodell som funkar lika bra för precis alla är lite som en enhörning alla vet vad det ör men ingen har sett en på riktigt. Reward är en förklaringsmodell som kan stämma eller vara helt felaktig, kolhydrat - insulin hypotesen är en annan som skulle kunna visa sig vara korrekt även om det just nu inte riktigt lyckas förklara hur väldigt många befolkningar världen över lyckas bra med extremt högt kolhydrat intag. En insulin hypotes som inte stirrar sig blind på kolhydrater å'la Dr Fung kanske är riktigare, det får nog framtiden visa. En annan viktig sak som är värd att påpeka är att ketogen lågkolhydrat kost inte är nödvändig för att lågkolhydrat skall funka för de flesta, i a f inte om man ser till den forskning som gjorts eftersom inom forskningsvärlden så defineras lågkolhydrat mycket mer liberalt än vad de flesta gör inom LCHF m a o att många av de studier som visar på fördelar inte har varit strikt ketogena (tänk under 30g KH/dag). Detta betyder givetvis inte att just LCHF (ketogen kost) inte kan fungera bra för just dig, men det finns ingen naturlag som säger att den måste funka precis lika bra eller ens va nödvändigt för din kompis, partner eller den stora massan. Precis som med lågfett (det blev väldigt dogmatiskt) funkar fint för en del (tänk alla bodybuilders) och riktigt kasst för andra.
  10. Exakt, det är därför jag mer eller mindre övergett hela kolhydrater gör det tjock grejen och är mer inne på food reward å'la Guyenet eftersom det förklarar varför 2 totala motsatta angreppsätt kan fungera, för mig personligen får jag tillräckligt låg reward av att hålla mig till whole Foods och inte göra för mycket gourmet av maten, hålla nere på lyxiga såser etc
  11. Jo jag vet att man kan göra potatisen något intressantare och få fina resultat, men jag ville personligen göra den super Clean bara för att utesluta alla andra variabler, gör man som dig så håller jag med om att jag hellre gör det än fastar och jag håller med om att det kändes som att set Point verkligen flyttade ner sig, total avsaknad av minsta hunger/sug och när jag kollade upp ungefärligt kaloriintag/dag så blev det inte mer än ca 700-800cal, i vanliga fall är jag relativt hungrig om jag hamnar under 2600 (iaf på den tiden man försökte med den klassiska fitness grejen att ta bort ca 500cal/dag men det va några år sedan).
  12. Hej Hampus! jag har ingen erfarenhet av hetsätning (vet inte om det är triggat neorologiskt eller psykologiskt) så prova dessa 2 tips om du vill, det borde inte skada iaf. Tips 1 sänk food reward Sänk reward value på maten du äter m a o laga tråkigare mat än du vill (då behöver du inte en massa tjusiga ingredienser iaf). För mer info om food reward kolla Stephan Guyenet bok "The hungry brain" eller hans hemsida stephanguyenet.com. Det finns olika sätt att sänka reward value på maten, men ett enkelt sätt är håll den väldigt enkel t ex 1 typ av grönsak, 1 typ av kött, 1 typ av stärkelse (tex ris eller potatis, detta kan du utesluta om du vill äta LCHF). Inga såser eller exotiska kryddningar utan ät maten "torr" Tips 2 Läs "Bright line eating" Grundaren och författaren har själv lidit av grova ätstörningar, drog problem och även grov fetma som ett resultat. Hon är psykologi professor och jobbar med tusentals människor världen runt (hennes metod är paleo/LCHF vänlig). Hon har själv gått ner all övervikt och hållit detta i ca 15 år (har jag för mig). Hon berättar ingående om sin resa till recovery som senare ledde till hennes metod "Bright line eating" som hon går igenom om hur man kan tillämpa den. Boken finns på amazon https://www.amazon.com/Bright-Line-Eating-Science-Living-ebook/dp/B01MUA6QAX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1522995875&sr=8-1&keywords=bright+line+eating Och gillar du boken så kan man bli medlem online och få stöd i grupper mm.
  13. se där va olika vi alla är, jag åt potatis i en vecka och lessnade totalt, det är enklare att fasta 1 hel vecka
  14. Intressant, att det ger mera sug, även om du isolerar potatisen? t ex 5 kokta potatisar (ingen sås, smör, salt ketchup etc) I Paleo världen är det annars ett extremt effektivt och kraftfullt viktminskningshack, 5 potatisar var bara ett exempel, hacket är ät hur många kokta potatisar du vill, hur många gånger på dygnet du vill, men bara potatisar och de skall vara kokta, de som gjort det har fått bättre insulikänslighet, bättre blodsocker fastevärden samt minskat rejält i kroppsfett. På mig själv så kollade jag bara viktnedgång och det funkade väldigt bra, men usch va tråkigt det va
  15. Hade kört fritt med grönsaker, men endast ovanjord typ broccoli, brysselkol, vitkol osv uppskattar det till ca 30-40gr per dag, gick ner till induktion 20gr och då blev besvären värre. Såg ingen poäng med att försöka anpassa mig längre än 1 månad eller för den delen göra nåt nytt försök när jag fick bättre fettminskning, bättre ork i träningen och mår strålande med lite stärkelse i kosten + helt fritt med grönsaker (grönsakerna ser jag mest som fibrer och räknar inte dessa som kolhydrater). ps lite kokt potatis eller ris är inte direkt jämförbart med rökning iaf inte för mig