Jump to content

johan76

Medlem
  • Posts

    54
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

663 profile views

johan76's Achievements

(2/7)

141

Reputation

  1. Tjena, att bygga muskler och köra låg kolhydrat eller ketogent är inga problem för den som "klarar att stoppa i sig" under förutsättning att du får i dig tillräckligt med protein Om du vill göra det så rekommenderar jag Luis Villasenor (ketogains.com) och följ hans rekommendationer Om du vill sluta med LCHF eller lågkolhydratkost och inte kortsiktigare blåsa upp som en ballong (förutätter att du inte återgår till en kost bestående av ren skitmat) så behöver du vara något petigare/pedant och göra en form av "reverse dieting" den främsta experten på det området är Layne Norton och han har en blogg https://www.biolayne.com Lite förenklat så skulle jag säga att du sakta trappar upp kolhydratintaget och sakta trappar ner fettintaget ex) vecka 1 öka KH intag med 20gr (dvs om du tex nu äter 40gr/dag så öka till 60gr/dag) minska fett med ca 9gr/dag (motsvarar de 80kcal/dag som du ökat KH med) Vecka 2 öka KH 20gr/dag till och sänk fett med 9gr/dag Fortsätt med detta tills du når en nivå som du kan leva med eller om du märker att du börjar tjocka till dig och inte är nöjd
  2. Hmm....... Min erfarenhet av ungar är att de visst blir speedade av läsk och godis, springer runt och gapar som vildar och efter nån timme eller 2 totalkraschar. Jag har inga barn själv och därav inga förväntningar utan observationerna gäller ungar överlag. Däremot så har jag aldrig sett en riktigt tjock unge bli sockerspeedad, så frågan är hur forskaren valt ut sina studie objekt? För att citera Robert Lustig "Socker är barnens alkohol"
  3. När jag började äta bättre (liberal LCHF) så försvann min pollenallergi, när jag slarvar i några dagar och äter skräp (donuts, pasta mm) så kommer den tillbaka. Den kommer också tillbaka om jag äter stora mängder kolhydrater (mer än 300 gram) och försvinner på några dagar när jag drar ner till ca 75-150 gram detta oavsett kvalliteten på kolhydraterna.
  4. Jag håller med fullständigt om vikten av att undvika generaliseringar/förenklingar eller fastna i dogmatiska förklaringar, håll ett öppet sinne för allt, prova själv och avgör hur det passade just dig (kanske lägg till lite stärkelse om du inte mår bra eller får de resultat du vill, lägre KH är inte alltid bättre, mer fett är inte alltid bättre). Alla är vi olika och att hitta en kostmodell som funkar lika bra för precis alla är lite som en enhörning alla vet vad det ör men ingen har sett en på riktigt. Reward är en förklaringsmodell som kan stämma eller vara helt felaktig, kolhydrat - insulin hypotesen är en annan som skulle kunna visa sig vara korrekt även om det just nu inte riktigt lyckas förklara hur väldigt många befolkningar världen över lyckas bra med extremt högt kolhydrat intag. En insulin hypotes som inte stirrar sig blind på kolhydrater å'la Dr Fung kanske är riktigare, det får nog framtiden visa. En annan viktig sak som är värd att påpeka är att ketogen lågkolhydrat kost inte är nödvändig för att lågkolhydrat skall funka för de flesta, i a f inte om man ser till den forskning som gjorts eftersom inom forskningsvärlden så defineras lågkolhydrat mycket mer liberalt än vad de flesta gör inom LCHF m a o att många av de studier som visar på fördelar inte har varit strikt ketogena (tänk under 30g KH/dag). Detta betyder givetvis inte att just LCHF (ketogen kost) inte kan fungera bra för just dig, men det finns ingen naturlag som säger att den måste funka precis lika bra eller ens va nödvändigt för din kompis, partner eller den stora massan. Precis som med lågfett (det blev väldigt dogmatiskt) funkar fint för en del (tänk alla bodybuilders) och riktigt kasst för andra.
  5. Exakt, det är därför jag mer eller mindre övergett hela kolhydrater gör det tjock grejen och är mer inne på food reward å'la Guyenet eftersom det förklarar varför 2 totala motsatta angreppsätt kan fungera, för mig personligen får jag tillräckligt låg reward av att hålla mig till whole Foods och inte göra för mycket gourmet av maten, hålla nere på lyxiga såser etc
  6. Jo jag vet att man kan göra potatisen något intressantare och få fina resultat, men jag ville personligen göra den super Clean bara för att utesluta alla andra variabler, gör man som dig så håller jag med om att jag hellre gör det än fastar och jag håller med om att det kändes som att set Point verkligen flyttade ner sig, total avsaknad av minsta hunger/sug och när jag kollade upp ungefärligt kaloriintag/dag så blev det inte mer än ca 700-800cal, i vanliga fall är jag relativt hungrig om jag hamnar under 2600 (iaf på den tiden man försökte med den klassiska fitness grejen att ta bort ca 500cal/dag men det va några år sedan).
  7. Hej Hampus! jag har ingen erfarenhet av hetsätning (vet inte om det är triggat neorologiskt eller psykologiskt) så prova dessa 2 tips om du vill, det borde inte skada iaf. Tips 1 sänk food reward Sänk reward value på maten du äter m a o laga tråkigare mat än du vill (då behöver du inte en massa tjusiga ingredienser iaf). För mer info om food reward kolla Stephan Guyenet bok "The hungry brain" eller hans hemsida stephanguyenet.com. Det finns olika sätt att sänka reward value på maten, men ett enkelt sätt är håll den väldigt enkel t ex 1 typ av grönsak, 1 typ av kött, 1 typ av stärkelse (tex ris eller potatis, detta kan du utesluta om du vill äta LCHF). Inga såser eller exotiska kryddningar utan ät maten "torr" Tips 2 Läs "Bright line eating" Grundaren och författaren har själv lidit av grova ätstörningar, drog problem och även grov fetma som ett resultat. Hon är psykologi professor och jobbar med tusentals människor världen runt (hennes metod är paleo/LCHF vänlig). Hon har själv gått ner all övervikt och hållit detta i ca 15 år (har jag för mig). Hon berättar ingående om sin resa till recovery som senare ledde till hennes metod "Bright line eating" som hon går igenom om hur man kan tillämpa den. Boken finns på amazon https://www.amazon.com/Bright-Line-Eating-Science-Living-ebook/dp/B01MUA6QAX/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1522995875&sr=8-1&keywords=bright+line+eating Och gillar du boken så kan man bli medlem online och få stöd i grupper mm.
  8. se där va olika vi alla är, jag åt potatis i en vecka och lessnade totalt, det är enklare att fasta 1 hel vecka
  9. Intressant, att det ger mera sug, även om du isolerar potatisen? t ex 5 kokta potatisar (ingen sås, smör, salt ketchup etc) I Paleo världen är det annars ett extremt effektivt och kraftfullt viktminskningshack, 5 potatisar var bara ett exempel, hacket är ät hur många kokta potatisar du vill, hur många gånger på dygnet du vill, men bara potatisar och de skall vara kokta, de som gjort det har fått bättre insulikänslighet, bättre blodsocker fastevärden samt minskat rejält i kroppsfett. På mig själv så kollade jag bara viktnedgång och det funkade väldigt bra, men usch va tråkigt det va
  10. Hade kört fritt med grönsaker, men endast ovanjord typ broccoli, brysselkol, vitkol osv uppskattar det till ca 30-40gr per dag, gick ner till induktion 20gr och då blev besvären värre. Såg ingen poäng med att försöka anpassa mig längre än 1 månad eller för den delen göra nåt nytt försök när jag fick bättre fettminskning, bättre ork i träningen och mår strålande med lite stärkelse i kosten + helt fritt med grönsaker (grönsakerna ser jag mest som fibrer och räknar inte dessa som kolhydrater). ps lite kokt potatis eller ris är inte direkt jämförbart med rökning iaf inte för mig
  11. Hej, alla är olika, lyssna på vad din kropp säger, jag testade riktigt strikt i 1 månad och det funkade inte för mig, huvudvärk, extrem trötthet, lös i magen, smått illamående, dåligt hy finnar och röda utslag. Jag provade med mer salt, ökade och minskade på fettet utan att det kändes bättre. Lösningen för mig blev att lägga till mer stärkelse (kolhydrater) i kosten, lite kokt potatis eller jasmin ris (ungefär 75-150gr/dag) och direkt så blev jag mig själv igen. Träningen funkade, jag började minska i fettvikt, hudutslagen förvann så för mig verkar en del kolhydrater i kosten vara viktigt, andra mår strålande utan. Du kanske funkar lite som mig och då skulle jag rekommender Paul Jaminnet - Perfect Health diet (finns på amazon, bokus m fl) det förändrade allt för mig. I jämförelse med medel svennson så är det ändå fortfarande lågkolhydrat kost, däremot kanske inte LCHF (kanske en väldigt tolerant LCHF). A-O är ät riktig mat, undvik halvfabrikat, tillsatser, vitt mjöl e t c. Ät när du är hungrig, sluta äta när du är mätt, strunta i att äta regelbundet dvs 3 mål om dagen eller vilken måltidsfrekvens som du följer. När du ger din kropp rätt näring så kommer brukar den reglera intaget per automatik om vi inte sabbar det via att övertänka och komplicera, äta av andra anledningar än hunger (väldigt viktigt för minskning av fettmassa).
  12. Be sjukgymnasten göra en utredning om muskelstyrka samt obalanser om inte detta redan är gjort, framförallt titta på glutemedius (är oftast försvagad på många p g a inaktivitet och stilla sittande). Jag hade liknande problem själv, men vid vuxen ålder(så detta kanske inte är applicerbart), jag provade olika kosthållningar och fick inte önskad effekt, jag var iväg till olika naprapater och läkare utan större resultat. I början funkade det att ligga och vila bort problemen, men efter ett tag så slutade det funka. Börjande med lättare stryketräning (fick ont som attan direkt efter och kommande natt) men dagen efter kändes det lite bättre. Fortsatte med styrketräningen med fokus på glutemedius och glutemaximus, började stå upp mer på jobbet och försökte promenera mer. Efter ca 3 veckor så var mina problem över som jag levt med i 2 år, så jag hade nog någon form av muskelobalans. Uppstår problemen för han t ex efter många dagars stillasittande och när han sedan vill göra något lite mer ansträngande lek så kanske det kan funka att stärka upp muskulaturen, vid överrörliga leder så hjälper också starkare muskulatur att stabilisera leden. Jag håller med alla tidigare om att det skulle vara fördelaktigt att utesluta/ordentligt minska på mjölprodukter eftersom han har ont i magen så ofta (det hade aldrig jag). Jag tycker att det är synd att skolmaten förvrängts, på min tid i skolan så var det 95% av tiden kokt potatis till maten(man tvingades tillochmed att skala potatisen själv), pasta och vitt bröd fanns inte förutom nån enstaka gång var 3:e månad, det enda bröd som fanns var fullkornsknäcke. Synd att det nuförtiden anses extremt att bara återgå till traditionell svensk husman (kanske ett argument till sjukvården, är verkligen traditionell husman extremt och vad finns att förlora, vi hade iaf inte samma utsträckning av välfärdssjukdomar som idag och olika allergier var inte heller lika utbrett). Ni skulle även kunna kolla upp att han inte är laktosintolerant för det kan också spöka med magen. Hoppas att det löser sig
  13. johan76

    Debatt artiklar

    Varför ska man bemöta en viss persons moraliserande (du får inte döda djur) med fakta om näring? Jag kan inte se att det leder till nåt vettigt. Tycker däremot att precis som författaren säger att staten inte ska sponsra djurindustrin, staten ska heller inte sponsra någon industri enligt mig, låt folk välja själva, leva fria och således även helt själva ta konsekvenserna för sina val (betala för dina barns mat, din egen sjukvård etc). Vill man röka, kröka, knarka eller "fika" sig till döds så bör man få göra det utan att samhället moraliserar (dina nära och kära är en annan sak, eftersom det är säkert dem som kommer vilja plocka upp räkningen för dina usla val). Låt svensken bli vuxen till slut och själv ta beslut, bra eller dåliga och sedan själv även stå för konsekvenserna!
  14. Balans mellan magnesium, natrium, Kalcium och Kalium är viktig för att vätska skall bindas i cellerna och inte passera rakt igenom Jag hade gått till en hälsokostaffär och köpt Kalium tillskott och provat, om du inte vill ta tillskott så kan du annars äta mycket spenat, broccoli, brysselkål e t c I Sverige så får vi en hel del kalium från potatis traditionellt sett och det misstänker jag du har uteslutit samt att stärkelse binder vätska
×
×
  • Create New...