Sjirka

Medlem
  • Innehållsantal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

32 Bra

Om Sjirka

  • Rank

Senaste besökare till profilen

287 profilvisningar
  1. Här kommer en länk till forskningsstudien: http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2530902 Finns det någon som är bra på forskningsrapporter på engelska? Jag har försökt men jag har inte tillräcklig vana att läsa forskningsstudier på engelska.
  2. Jag fick ett mail från tidningen Må Bra. En av artiklarna hade denna olycksbådande rubrik. Må Bra är ju inte en ansedd medicinsk tidskrift men de hänvisade till en stor forskningsstudie. Så här står det. ""LCHF, som innebär att man äter få kolhydrater men mycket fett, har länge varit en av svenskarnas absoluta favoritdieter. Men nu visar en studie att den som byter ut sina kolhydrater mot alltför mycket mättat fett, som finns i exempelvis smör och grädde, löper en ökad risk att dö i förtid, skriver New York Times. Däremot kan man få stora hälsofördelar – och leva längre – genom att istället byta ut kolhydraterna mot fleromättade och enkelomättade fetter, som finns i bland annat fet fisk, oljor och avokado. Forskarna såg till exempel att den som bytte ut så lite som fem procent av det mättade fettet från sin kost mot fleromättade fetter minskade risken att dö i förtid med 27 procent. ”Det har funnits en hel del missförstånd gällande fetter och dieter. Den här studien visar på hur viktigt det kan vara att byta ut transfetter samt mättade fetter mot fleromättade”, säger en av forskarna bakom studien. Studien kommer från amerikanska Harvard TH Chan School of Public Health och pågick under tre decennier på över 126000 personer."" Nu kraxar olyckskorparna i min närhet. Jag behöver hjälp av någon som är van vid att läsa forskningsartiklar och kan reda ut detta för mig.
  3. Kan du berätta mer om de andra orsakerna?
  4. Här kommer lite tips om vita beläggningar på tungan. Jag skrapar tungan efter varje tandborstning. Har provat flertal tungskrapor och tungborstar men Apotekets tungskrapa är bäst eftersom den har en gummerad sida som inte skrapar upp sår på tungan som andra skrapor gör. Det går att "polera" ganska hårt och tungan ser rosa och fin ut efteråt även om det inte håller i sig över dan för mig. Om jag glömmer bort att skrapa någon gång blir beläggningarna mycket, mycket värre och är svåra att få bort. Jag har läst att en del är hjälpta av s.k. oil-pulling vilket innebär att man silar kokosolja mellan tänderna i 20 minuter. Kokosoljan ska tydligen ta hand om bakterier, svamp och gifter. Därför är det jätteviktigt att spotta ut för man vill ju inte svälja ned det man försöker bli av med. För mig har det inte så stor effekt men är nog värt att prova eftersom alla är olika. Det finns forskning på att oil pulling hjälper mot gingivit mångdubbelt bättre än tandborstning och munskölj. Det ska också ha effekt på plaque. (Amith, HV., mfl. Effect of oil pulling on plaque and gingivitis. (JOHCD 2007; 1:12-18) Vad som fungerar bäst för mig är att gurgla kollodialt silver och därefter sila det mellan tänderna i 10-20 minuter (och spotta ut). Jag har även en liten sprayflaska med kollodialt silver som jag sprayar på tungan i övre gommen då och då. Det är ju lätt att glömma att beläggningarna även finns där men det är ju svårt att skrapa där utan att få kväljningar. Om nyttan och riskerna med kollodialt silver tvistar de lärde men det är så försvinnande lite man sväljer ned. Kollodialt silver är för övrigt jättebra utvärtes på små sår och finnar.
  5. Tack för svaret :-) Ett par frågor till: Värdena som Andreas anger är ju normalvärden men vad är "bra" värden vid lchf- och ketogen diet? Finns det någon riktlinje om hur stor skillnaden bör vara mellan fastande och efter måltid?
  6. Andreas skriver att normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 fastande, och upp till max 8,7 efter måltid. Min fråga är om det är bra värden även om man äter ketogen kost. Min tanke är att kroppen inte behöver lika höga blodsockernivåer då den har ketoner att livnära sig på. Finns det någon korrelation mellan blodsockervärdet och ketonvärdet som är optimalt?
  7. Tack för länkarna. I en av dem står det att olivoljan har en god antiinflammatorisk effekt. När jag sökte på kostdoktorn fann jag detta som verkar tyda i motsatt riktning. Där får rapsoljan en mycket god allergikvot men olivoljan har ganska usel t.o.m sämre än Becel. Utdrag från http://www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk Mycket enklare: allergikvot Jag har gjort ett försök att ta fram ett enda vägledande värde på olika mat. En just påhittad ”allergikvot”. Ju högre värde på allergikvoten desto mer potentiellt inflammerande är livsmedlet. Ju lägre värde desto bättre. Av nödvändighet blir det ett rejält mått av godtycklighet och osäkerhet i värdet. Så ta det med en stor nypa salt. Hur tabellerna nedan tolkas: Omega-6 är antalet mg linolsyra per 100g livsmedel Omega-3 är motsvarande mängd alfa-linolensyra DHA+EPA är mängden långkedjat Omega-3 Kcal är kalorimängden per 100g livsmedel O6/100 kcal är mg linolsyra per 100 Kcal O6/O3 är kvoten mellan Omega-6 och Omega-3 (DHA+EPA har godtyckligt räknats dubbelt då det verkar vara viktigare) Allergikvot är antalet gram Omega-6/100 Kcal, multiplicerat med en modifierad O6/O3-kvot.Omegakvoten har först minskats med 1,6 – en grovt uppskattad idealfördelning i stenålderskost. En Omega6/3-kvot på 1,6 ger alltså en ”allergikvot” på noll. En Omega6/3-kvot under 1,6 ger en negativ allergikvot. Värdena kommer i första hand från Fineli.fi.
  8. På många lchf-bloggar rekommenderas olivolja och rapsolja. En del tycker att rapsoljan har bättre hälsoeffekter, andra förordar olivoljan och vissa tycker att man bör undvika båda. Näringsvärdena är följande: Rapsolja (Åke Ekströms ekologiska rapsolja) Mättade fettsyror 7 gram Enkelomättade fettsyror 63 gram Fleromättade fettsyror 30 gram Olivolja (Änglamarks ekologiska grekiska olivolja) Mättade fettsyror 13 gram Enkelomättade fettsyror 75 gram Fleromättade fettsyror 7,7 gram Både rapsolja och olivolja innehåller relativt lite mättat fett och rapsoljan verkar vara sämst med bara 7 gram mättat fett och mer än 4 gånger mer fleromättat fett. Har dessa växtoljor goda hälsoeffekter som inte avspeglar sig i fettsammansättningen? Jag har svårt att tänka mig ett liv helt utan oljor. Smör och kokos går ju bra att steka med men funkar inte så bra till sallad, i majonnäs eller andra goda röror. Är det någon som vet vad man ska välja?
  9. Är det samma sak när man mäter i blodet dvs att en låg ketosnivå kan tyda på att kroppen använder sig av ketoner. Jag vet inte om jag tänker fel men kan inte en låg ketosnivå även tyda på att kroppen inte bildar ketoner eftersom den har gott om glykosbränsle?
  10. Jag har köpt ketostix. Jag vet att det inte är optimalt att mäta ketos i urinen men det får duga tills vidare. Planerar att köpa blodketosmätare när kassan tillåter. Till frågan: jag trodde att ju mörkare färg desto högre var ketosen. Nu har jag läst att i Perlmutters bok, Hotet mot din Hjärna, att det ska vara tvärtom. "Ketosnivån ska vara låg ..... De flesta testremsor använder färgkoder och ljusrosa står vanligtvis för liten mängd ketoner. Det betyder att kroppen använder ketoner som energi." Jag blir jätteförvirrad. När jag ätit strikt lchf är ketosnivån hög på stickan. Om jag ätit mindre strikt hamnar det i mitten. Är det någon som vet hur det förhåller sig? (För den som inte känner till Perlmutters bok kan jag berätta att han förordar att man ska äta mycket lite kolhydrater, mycket fett och helst gå in i ketos. lchf-tänk med andra ord.)
  11. Vill bara förmedla till alla er som följer tråden att mitt blodtryck och puls är på väg ned och jag har bara haft hjärtklappning ett par gånger och då var det inte särskilt starkt. Jag tror att symtomen berodde på saltbrist pga all vätska som lämnade kroppen via urinen. Har saltat extra på maten och tagit tillskott av kalium. Jag tror inte att det var omställningssymtom till fet kost eftersom jag inte haft några andra problem. Det har bara varit blodtryck och puls. Jag har faktiskt mått bra hela tiden och mår bara bättre och bättre. Kanske fick jag inte andra omställningssymtom eftersom jag har ätit fet kost de senaste 8 åren. Kroppen behövde inte ställa om sig till att förbränna fett. Skillnaden i min kost nu är att jag inte frossar i kolhydrater på kvällarna. Nu har jag inget sug längre. Min man köper hem kakor och godis och det frestar mig inte ett dugg. Tack alla för bra svar!
  12. Bra idé att starta en ny tråd. Det är nog många som är i valet och kvalet över vad de ska köpa. Förmedlar här ett väldigt intressant svar från en som är biokemist. (The biochemist) Det finns två ketoner i blodet, acetoacetat (AcAc) och betahydroxybutyrat (BHB). När det gäller Alzheimer är det den keton som heter beta-hydroxybutyrat (BHB) du vill åt. Denna mäter du via blodet. Urinstickor visar endast AcAc. Utandningsluftmätare visar också AcAc men det är en indirekt metod då den mäter aceton. AcAc är inte helt stabil och den tappar hela tiden en viss del av sin svans vilket är aceton. Om du mäter blodglukos och BHB vår du en väldigt bra bild av hur din risk för diabetes förändras över tid. Det är nämligen så att det första som normalt händer är att kroppen ökar mängden insulin för att hålla blodsockret normalt. Och när väl insulinresistens satt in börjar blodsockret stiga. Insulin kan du inte mäta hemma, knappt på sjukhus, men relationen mellan glukos och BHB är viktig då BHB går ned då insulin ökar. AcAc påverkas dock inte. Alzhemier och T2D - ketogen diet till och från - Fasta, 16-20h minst en gång i veckan och 2-3 dygn fasta ett par gånger per år Om du vill höra på mer bio-kemi om ketoner kan du lyssna på denna pod med Dr Richard Veech https://www.bulletpr...hard-veech-299/
  13. Tusen tack. Väldigt bra information. Nu slipper jag kasta ut pengar på en dyr Ketonix. Du är väldigt kunnig. Är du biokemist?
  14. Anledningen till att jag vill gå in i ketos är att jag har starkt ärftligt påbrå för Alzheimer och 90 % risk att få diabetes typ 2 vilket jag fått veta genom DNA-test. Alzheimer kallas av en del forskare för diabetes typ 3, Att minska glykos och öka ketoner i blodet kan få hjärnan att återhämta sig eller iallafall bromsa förloppet. Därför är det viktigt för mig att mäta ketonerna och inte bara lita på hur jag mår. Hjärnan kan ju fortsätta degenerera trots att jag mår bra för övrigt. Vikten är inget problem för mig och blodfetterna är bra. Kokosfett är också en viktig del av kosten i mitt fall och därför vill jag inte minska intaget även om blodtryck och puls krånglar.